HET ARRONDfSSEME/vfT- Werkstaking. Prijs 5 centiemen het nummer Tweede Jaargang. IVummer Medeburgers, iYog iels over de loonen. Volksverheffing. Arme Duivels. De Sini-Pieter-Peiining. Aalst, 1 Mei i JMiT. Abonnementsprijs 3 fr. vour de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: •luui't voort, onzer partij en I>e werkstaking Vele werklieden segn onverdiend werkeloos ltroodeloos. Wg verzoeken dringend al onze liberale Vrienden, ISur- gers en 'Werklieden, hunne giften te storten voos* onze ge dwongen werkeloozen. Wg iietraeEitesi liet einde dier noodlottige WEHKSTAKIXG maar iss «sf^^'sseistiiig* sssog'en en zullen onze jsart Ugeno«»ten geen gebrek lijden. Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Per drukregel, Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen cp de derde bladzijde, 2 frank In een vorig artikel schreven we, dat nijveraar en arbeider niet als vijan den tegenover elkander moeten staan, vermits ze niet anders kunnen dan ne vens elkander tot iets goeds te gedijen. De meeste werklieden, welke men heeft leeren huilen tegen kapitaal en kapitalism, zouden zeker in de war zijn als ze zouden verplicht zijn te verkla ren wat kapitaal is. Maar de misleiders der werklieden hebben hun doel be reikt, zij hebben met het woordje kapi taal, haat en wrok gestort in den boe zem van argelooze, niet-beter-wetende kinderen en menschea, tegen andere menschen, haat en wrok die liet voort brengend kapitaal zijn der misleiders. Arbeid en kapitaal zijn twee onmis bare factoren der voortbrenging waar van wetenschap de derde factor is. Er is geen werk, geene onderneming, geene nijverheid mogelijk zonder de inmenging dier drie factoren, en het voortgebrachte moet elk dier drie facto ren voor de tusschenkomst loonen. A bezit een stukje grond, B heeft eene plant ontdekt waarvan de teelt veel nut zou geven, C is een handige landman, die den grond naar de aan wijzing van B, zal bereiden en de teelt zal verzorgen. Het stukje grond van A verbeeldt het kapitaal de ontdekking van B de wetenschap; de bezigheid van C de arbeid. Geen van die drie factoren kan gemist worden, al zijn ze niet altijd vertegenwoordigd door drie verschil lende personen. Een landbouwer b.v. die zijn eigen plekje grond bebouwt vertegenwoordigt tevens kapitaal, we tenschap en arbeid en voor het loon heeft hij met niemand af te rekenen. In de groote nijverheid echter, zijn heel dikwijls de drie factoren gansch van elkander gescheiden en het loon der samenwerking, 't is te zeggen de vrucht er van, moet verdeeld worden Welk nu het loon zal of moet zijn van elke der factoren hangt af van de be trekking in de welke zij (in opzicht van belangrijkheid) tot elkander staan, en van de voorwaarden in welke zij samen werken. Men ziet dat geen der 3 factoren der voortbrenging kan gemist worden en zelfs in een «ollectivistischen staat, zou kapitaal even onontbeerlijk zijn als de wetenschap en de arbeid. 'tIs onbe twistbaar dat elke factoor recht heeft op zijn loon, het kapitaal dat gediend heeft voor eene onderneming, de per sonen die de zaak hebben bestudeerd en tot uitvoering hebben geschikt ge maakt en de arbeiders die het werk hebben verricht, moeten elk naar ver diensten geloond worden. Als men spreekt van loonen, bedoelt men in 't algemeen slechts het deel, dat den arbeid toekomt. In algemeenen regel kan men zeggen arbeid moet ge loond worden naar verdienste. Doch zoo eenvoudig is de zaak niet, verre van daar ze is zeer ingewikkeld, want in geval van mislukking als kapitaal en wetenschap van de onderneming niets bekomen, zelfs als het kapitaal geheel verslonden wordt, moet de ar beid toch geloond worden, omdat het de arbeid is. Al wie met gezond verstand begaafd is bemerkt al dadelijk, dat de verhou ding tusschen de factoren der productie tot het oneindige verschillen kan en het moeilijk is, het loon van den arbeid geheel afhankelijk te maken van het belang der andere factoren. Het loon van den arbeid moet rede lijk en voldoende zijn, ziedaar de eeni- ge stelregel welke men uit het oog niet mag verliezen en welke men moeilijk in algemeenen zin met cijfers kan uit drukken. Verleden week nog schreef de volks vertegenwoordiger M. P. Daens in Het Land van Aalst :het loon moet een familieloon zijn, geen hongerloon. Mooi heel mooi maar 't is alles, de werkman zal met zulke deklamatien niet ver komen, want dan rijst de vraag wat is een familieloon Een fabriekwerker die een half dozijn kin deren heeft of meer, zal te Aalst met 3.00 fr. daags nog geen familieloon hebben, een andere met een kind wel. Zoo de nijveraar nu voor het bepa len van het loon rekening moest hou den van de talrijkheid der huisgezin nen en niet van de bekwaamheid der arbeiders dan zouden de menschen met een groot gezin nergens meer aan den arbeid geraken. Neen, neen, dat alles kan schoon gezegd worden, en verleidelijk zijn voor eenvoudige men schen, in werkelijkheid is het praat te gen den vaak, een ernstig man onwaar dig. Het werk moet betaald worden naar verdiensten. Niet bij elke onderneming kunnen de verdiensten nauw worden bepaald, doch waar zulks kan gedaan worden, door het vaststellen van vaste tarieven, berekend naar de productie kracht van menschen en tuigen is het in voege brengen van dergelijke tarie ven, de beste wijze van loonsbepaling vermits aldus het loon in rechtstreeks verband komt met de voortbrenging. De werklieden hebben er alle belang -iij te werken volgens vaste tarieven en de nijveraars hebben er belang bij de tarieven niet te laag te stellen, de voortbrenging zal door een goed tarief ook wel beter zijn. J.y. Zusterkens dor Armenzeven en twintig miihoen en negentigduizend franken Da men van het Heilig Harttwee en der tig millioen vijf honderd vieren tachtigdui zend franken Zusters van St-Vincentius a Paulo drij en zestig millioen zes honderd en tachtig duizend franken. Voor wat de mannenkloosters betreft vin den wij de volgende cijfers Broeders van het Heilig Hart: drij mil lioen twee honderd vijf en zestig duizend franken Dominikaners drij millioen twee honderd negentig duizend franken Eudisten drij millioen vier honderd zes en zestig duizend en zes honderd franken Franciskanen drij millioen acht honderd negen en twintig duizend vier honderd franken Broeders van St-Gabriëlvier millioen honderd een en veertig duizend negen hon derd franken Chartreux vijf millioen drij honderd zes en tachtig duizend franken Maristen zes millioen vijf honderd drij en negentig duizend drij honderd franken Broeders der christelijke leering: zeven millioen drij honderd zestig duizend franken Broeders MarianistenTien millioen acht honderd duizend en zes honderd franken trappisten elf millioen honderd zeven en twintigduizend en twee honderd franken. Daarna komen de groote rijken, die man nen tellen de millioenen met dozijnen De Jesuiten acht en veertig' millioen en drij honderd vijf en twintig duizend franken En de Broeders der christelijke scholen sluiten de reeks met vijf en tachtig millioen negen honderd zeven en veertig duizend franken. Ie zamen maakt dat zoo ongeveer drij honderd een en tachtig millioen en vier londen 'd du izei id franken En die menschen hebben belofte van ar moede gedaan De Werkstaking is de oorlog. Zulke oorlog is altijd noodlottig voor ieder een en men moet hem nooit beginnen eer alle middelen tot overeenkomst zijn beproefd geweest. De arbeiders lijden en verliezen al tijd het meest door de werkstakingen. 't ls waarlijk de moeite waard, de fortui nen die de kloosters in Frankrijk bezitten ziehier volgens een officieel onderzoek ge daan in 1901 eenige klaarblijkende cijfers voor wat alleenlijk de onroerend, 't is te zeggen de liggende goederen betreft Vooreerst van de voornaamste vrouwen kloosters Zusters van Liefdedrij millioen zeven honderd duizend franken Zusters van Bijstand drij millioen negen honderd en negentien duizend franken Zusters der Voorzienigheid zes millioen honderd een en twintig duizend franken Zusters van St-André zes millioen acht honderd drij en negentig duizend franken Zusters van St-Maurzeven millioen zeven honderd vijf en zeventig duizend franken Zusters van Onze-Lieve-Vrouw van Bij stand acht millioen zes honderd en drij duizend franken Zusters van St-Kareltien millioen zeven honderd acht en zeventig duizend franken Dochters der Wijsheid dertien millioen honderd negen en vijftig duizend franken Een ommekeer schijnt zich in alle partijen te willen voordoen. Niet dat we onze edele zaak van volksverhef fing aan de grillen van een politieke groep, hoe zij zich ook noeme, willen onderwerpen of ten prijs geven. Neen! Hierom is de strijd te grootsch, te karaktervol, te dicht bij 't hart en de ziel van t Vlaamsche volk. We besta- digen alleen met warm genoegen dat de \eischeidene partijen, welke in den lande om de bovenhand twisten einde lijk het billijke, het noodzakelijke, zoo niet, het ïechtvaardige, beginnen in te zien, van wat een ras als de innigste uitdrukking van zijn eigen voelen weet te aanschouwen. En we roepen, met des te meer reugde, de aandacht in van den ge- achten lezer, daar de liberale politie kers die op het voorplan strijd voeren en, om zoo te zeggen, den toon geven of de richting aanwijzen waar de min deren moeten naar luisteren of naar streven, dagelijks blijken geven van ingenomenheid voor de vernederende taalgrieven van het Vlaamsche volk. Ja, wij liberale Vlamingen mogen ons oprecht verheugen, want niet altijd hebben we aan 't hoofd van onze poli tieke machte den zedelijken steun ge vonden welke onontbeerlijk tot de heropbeuring en herleving der mis kenden en verdrukten van onzen stam. Na de geschiedkundige gebeurtenis sen der jaren 30 waaide een verderfe lijke wind in den politieken wereld. Men dacht dat alles op nieuwen leest moest geschoeid worden. Immers de Hollanders hadden volgens enkelen den bal misgelagen, en 't was dus noodzakelijk hem eene tegenoverge stelde richting te doen aannemen. De hevigste en bekwaamste waalsche en franschgezinde liberale strijders had den slechts een wensch, en die wensch was alles om te werpen wat was tot stand gebracht, en stelselmatig af te breken wat aanleiding gegeven had tot de zoogezegde moeilijkheden. Op poli tiek terrein werden groote demokra- tische hervop-mingen verwezentlijkt 'njheid van drukpers, vrijheid van "v ei eeniging, vrijheid van godsdienst en van geweten, ook een mooie stap tot het begrip en princiep van men schep) k recht en menschelijke zelf standigheid. De taal, de natuurlijke lichtbaken van t volk werd echter ver waarloosd, en dat heeft het liberale laanderen nooit aan zijne meesters kunnen vergeven. Ontmoedigd en verdrongen viel de helft van ons land weldra in de han den der eeuwen oude bekampers van licht en vrijheid. Het klerikalism vond er een gezegend veld van onwetend heid Een volk ontaard en rijp aan verbastering, onbegrepen door zijne fransch-dolle aanvoerders, geestelijk miskend, verkracht en bespot door hen die de taak op zich hadden moeten nemen onzen stam in de heldere klaar teder Europeesche vrijheidszon te brengen, om goede, oprechte Vlamin gen op te kweeken. Dat alles behoort gelukkiglijk tot het verleden, en, hoe pijnlijk het voor ons zijn moge, aan die tijden van land- honger en geestes-armoede te denken, toch mogen we met vertrouwen de dagende volksontvoogding te gemoet zien. Want; zooals ik hierboven zegde, komt ons de belangstelling van allé zijden, als uit een hoorn van over vloed, aangestroomd. De voorsten in rang zijn gaan inzien dat men niet ongestraft aan een volk ontneemt wat onontbeerlijk is aan zijne stoffelijke verheffingen zijne geestelijke ontvoog- ding. Daaiom ook zullen we in alle domei nen van het maatschappelijk leven aandringen, om te bekomen wat we beschouwen als ons verhevenst sociaal recht degelijke en gegronde ontwik keling in de vlaamsche taal op alle sporten van het officieel en vrij onder wijs. Want zonder dit leidpunt zijn we tot eeuwigdurende ondergeschiktheid gedoemd, en waarlijk de vernederende toestand waarin, sedert zoovele jaren, ons volk ploetert is wel eene reden, hoop ik, om uit al onze kracht in deze richting te wedijveren. Laat ons dus allen eendrachtig, met kloeken en vastberaden moed/onder dezelfde volksbanier ten velde trekken. En de zege is aan ons Vlaanderen kan slapen, maar ster ven nooit We voelen het maar al te wel, maar hierom behoeven we onze taal, omdat we, hoe geleerd ook in alle andere, zonde'r haar niets zijn. Omdat wé slechts door haar kunnen zien, den ken, hooren en begrijpen wat het men- sehelijk leven in zich heeft omdat door haar alleen ons Vlaamsch hoofd in vervoering en begeestering kan worden gebracht omdat in een woord, door haar alleen, al wat we in ziel en lijf hebben, tot ideale begeesterin kan worden vervoerd. Mochten we dan eindelijk gelukken, en iets meer beteekenen dan wat ons heden zóó spotterig wordt naar het hoofd geworpen. Immers waarom werd ons geleerd De taal is gansch het Volk Dirk Martens. ./'s P- 8ieen gY'H noodig heeft, waarom hlijlt men dan den Sint-Pieters- Penning uit den zak pompen der armste arbeiders en der nederigste buitenmenschen Men heeft inderdaad vastgesteld dat de maand April bijzonder vruchtdragend is ge weest voorden Sint-Pieters-Penning en lat de bedevaarten dezer maand bijzonder wol heboen opgebracht. Wilt ge weten hoeveel Twee miljoen frank, noch min, noch meer 't Is dus te voorzien dat de H. Vader no" zoo spoedig niet aan de brave Belgskens naar geld zal vragen, zoo als Mgr. Mercier het hem aanbeveelt. Maar zie, het Werk van den Sint-Pieter- 1 ennmg bestaat nu. Waarom zou men het aten varen Geld lean men toch altijd ge bruiken Als naar gewoonte zal Menheer Pastoor dus zijne ronde maken, de vrouw van den boer en den ambachtsman zal het gewoon iranksken in de beurs laten vallen, de be stuurders van het Sint-Pieters Werk zullen op hunne algemeene vergadering de wie rook val en op elkanders hoofd aan stukken slaan, en de Paus zal de fondsen in zeker heid brengen op de Bank van den jood Rotschildalles als naar g'ewoonte. Het kan niet onnutig zijn te doen kennen welke sommen men jaarlijks als Sint-Pie* ters-Penningskens uit ons arm Vlaanderen put, onder voorwendsel behoeftigheid van den Heiligen Vader te lenigen!»(Woorden van Mgr. Stillemans). De gemiddelde jaarlijksche opbrengst van het bisdom van Gent alleen, bedraagt meer dan honderd duizend frank. De dekenijen brengen afzonderlijk op Dekenij van Gent gemiddeld fr. 23,500 00 Aalst Oudenaarde Deinze Eecloo Geeraadsbergen Lokeren Ne vele Ninove Ronse St. Nicolaas Sottegejn Dendermonde Wetteren Uit de verslagen blijkt dat ulöUUIIl van Gent de'eereplaats bekleedt op de lijst der bedelbeurzen. De Vlaamsche geestelijkheid wordt er de ziei van den Sint-Pieters-Penning genoemd. Senator Lammens zich op eene vergade- aen 5,500.00 7,500,00 4,000,00 7,500,00 4,000.00 6,500,00 5,000.00 4,000,00 4,500.00 18,500.00 4,500,00 6.000.00 3,000.00 het bisdom ig Men weet dat de Belgische bedevaarders te Rome toegekomen zijn, samen met Mgr Mercier, Aartsbisschop van Mechelen, die tot het kardinaalschap geroepen is.' Als naar gewoonte hadden ze een cadeauken mëe voor den H. Vader. Dat onderhoudt de vriendschap. In een verhoor der bedevaarders door den Paus, heeft onze Aartsbisschop uitgeroe pen Heiligheid, wij weten dat ge geen geld noodig hebt. maar moest het'geval zich voordoen, reken maar op de Belgen ring van het Bestuur tot den Pauzelijken Nuntius richtend, sprak eens Met u eerbiedig]ijk welkom te heeten in ons laanderen, durven wij zeggen. Excel- zij1/1»' dat hier °P pauselVk grondgebied Bovenstaande cijfers bewijzen inderdaad i i r) 'aanderen nog steeds Rome's vetweide blyft, waar de Herders het meeste schapen scheren v De beweegredenen waardoor men de weerspannige schapen overtuigt zijn niet altijd dezelfde. Ze veranderen volgens de natuur van 't beest Het is niet de Paus die uw geld noodig heeft gij zijt het die noodig hebt uw geld aan den Paus te geven. Hebben de zonen niet- noodig te voorzien in de noodwendighe den van hunnen vader (Woorden "van M. den Graaf Verspeyen, sekretaris van den Penning). Men vraagt zich af wat de vader, die het geld noodig heeft, met dat geld van den armen zoon dan doet P Andermaal zegt men dat het moet dienen om.den luister nog te vermeerderen van den Heiligen Stoel, en tot onderhoud der pause- lyke paleizen. Dat is heel wat an ders dan de te lenigen behoeftigheid waarvan Mgr. Stillemans gewaagde, en waarmede hij nog aan 't nat stroo doet denken, waarop de dorpspastoor in zijne sermoenen vroeger den Paus och arme, te slapen legde. De sekretaris van den Penning geeft non- het volgende argument aan de inzamelaars Indien God met woeker het minste lief dewerk aan den evenmensch gedaan, ver goedt, wat zal hij kunnen weigeren aan hen die door hunne giften de bewijzen hunner liefde jegens zijnen Stadhouder op aarde vermeerderen De Stadhouder wil dus liefde bewijzen in klinkende munt Arme Jesus-Christus van Nazaret waar staat dat in uw schoone leer geschreven P Ten slotte vraagt de sekretaris zich af Is het woord van den kardinaal Vanu- tela niet bewaarheid P Zijn de vrede en de voorspoed waarvan België geniet, de be- o

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1907 | | pagina 1