tei, V/AH HET ARRONDISSEMENT/qA/d UBERAAL,DEMOCRATISCH WEEKBLAD? r Werkstaking. Sïi*"* -het ezs\i4™d^rkaii„dedr«xemss 0 -M2ÜLN - i N ;v;w:U\ k-AjUU^W 7Vv Zondag 20 Mel 1907 Prljs 5 centiemen het nummer Tweede Jaargang. IVumnier 21 W. d n fT Medeburgers, Liberaal Coimres. Ons Demokratisch Programma. Slaatstussclienkonist en Vereeniging. NINOVE. JeMnhl g?00f afn hemel en hel bre"It Op den buiten. wie)™" in OTde nieNt?hn« hï,tdeerte&&eD <*S M J j>.vy RD Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Aalst, SSMeildOT. De werkstaking duurt voort. Vele werklieden onzer partij zl|n onverdiend werkeloos en broodeloos. Wy verzoeken dringend al onze liberale Vrienden, Bur gers en Werklieden, hunne giften te storten voor onze ge dwongen werkeloozen. WU betrachten bet einde dier noodlottige WERKSTAKING maar in nfwacliting mogen en zullen onze partijgenooten geen gebrek lijden. n Een congres, voor degenen onzer lezers die niet heel goed op de hoogte zijn van van wat een congres is, zul len we zeggen dat het eene verga dering is van al de afgevaardigden eener partij uit alle hoeken van 't land bijeengekomen, om er 't een of 't ander punt samen te bespreken en desnoods eene beslissing te nemen. Nu heden zondag heeft er te Brussel een liberaal congres plaats, op touw gezet door de Vooruitstrevende Federatie. De bespreking zal belangrijk zijn, want twee voorname punten, beide van maatschappelijk karakter staan op de dagorde ze behelzen vooreerst een voorstel gedaan door den alomgeachten en volkslievenden heer Paul Janson strekkende om als een punt van het liberaal vooruitstrevend programma aan te nemen Regeling van het gezamentlijk werkkontrakt. En ten tweeden door den heer Rahlenbeeck plaatsvervangende libe rale volksvertegenwoordiger om ook in 't programma neer te schrijven De tusschenkomst (der werkers) in de winsten gedaan door zekere maatschappijen. Ziedaar twee punten, dunkt ons, die genoeg bewijzen dat de liberale partij het met de werkende klasse wel meent en dat hare gekozenen stil aan, doch zeker, naar het doel streven dat ieder eerlijk en beschaafd mensch moet betrachten, namelijk de lotsverbetering, de ontwikkeling der mindere standen. Wat men ook van de liberalen zegge, ofschoon men hunne inzichten ver draait en men ze soms wel als anti- volksgezinden afschildert, dan toch blijft het waar en staat het vast, als een onvergankelijk iets, dat de liberalepar- tij, de partij der toekomst is omdat ze steunt op vrijheid, verdraagzaam heid en vooruitgang en ze tevens haar bestaan en haar streven ook steunt op eene breede en volkslievende wetge- ving geschikt om bij alle menschen meer gelijkheid en meer broederlijk heid te doen heerschen. Hoe patroons en burgers moeten oonleelen. Ons demokratisch programma wil lende verklaren, achten we het wen- schelijk alhoewel het misschien wel overbodig is voor velen er op te wij zen hoe rechtvaardig en billijk de eischen zijn van ons werkvolk. Is het te veel gevraagd, als men in plaats van zijn gegeven arbeid waardoor men het kapitaal van een zeker persoon of een kleine groep personen helpt ver- grooten alleen in ruiling vergt een loon, dat iemand in staat stelle zich en zijn huisgezin behoorlijk te voeden en te kleeden Is het te veel dat de mil- lionair fabrikant een onbeduidende som afsta aan zijn werklieden welke dat millioen helpen winnen om de zen toe te laten, voor het minst gevoed en gekleed door de wereld te komen Wie zou het tegendeel durven bewe ren r Kunnen een miljoenrijke nijve- raar, een groote naamlooze maatschap pij die met hun kapitaal kolossale win sten doen, geen goed loon betalen aan hunne talrijke werklieden waarvan het grootste deel soms zoo karig uitbetaald worden, dat ze 't lot van het redeloos wel gevoed vee kunnen benij den Laat ons in volle kalmte oordee- len. Gaat in u zelf, burgers, patroons, en antwoordt op deze vraag Zoudt gij tevreden zijn, als men u 't lot van dien arbeider op den nek legde Zoudt gij niet trachten uw toestand te verbete ren, als ge aan uw lieve echtgenoote en kindertjes aardappels met zuursaus moest te eten geven Zoudt gij, met de denkkracht, die ge nu bezit door uw onderwijs, wel zoo kalm een recht vaardigen eisch kunnen stellen, als het werkvolk het nu doet Kan iemand zeggen dat het ongeoorloofd is te spre ken als volgt Meneer, ik help u meer dan een miljoen frank per jaar zuiver winnen, geef me wat meer loon, opdat we thuis geen honger meer zouden lij den, opdat we ons 's winters zouden kunnen dekken Het loon, dat de werker dan voor zijn ongezonden en harden arbeid zal verdienen, kan hem nog niet toelaten te leven volgens de voorschriften van de gezondheidsleer, kan hem nog niet toelaten de eene of andere uitspanning te genieten, kan hem nog niet toelaten een schouwburg of koncertzaal te be zoeken. Daarin moet voorzien worden, de toestanden moeten geleidelijk ver anderen. Een rijk patroon of begoed burger is toch niet van ander stof dan een werk- het bloed van dezen laatste is Prijs der Annoncen: j Se^one '5 centiemen Reklamen 75 centiemen 1 P drukregel Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank gewonnen wordt, kan men toch niet zeggen dat de onderdaan zijn meester tegenwerktverondersteld dat het zoo zij, tot welke kolossale winst zou men dan wel klimmen, moest de werkman wel zijn patroon willen bevoordeeli- gen Men wordt gewaar tot welken onmogelijken uitslag men zou komen. Maar, er is iets anders dat de heele zaak van arbeider en patroon, van loon en kapitaal doet hinken het wantrou wen tegenover elkander, de afstand tusschen elkander, de jacht op winst van den patroon en de niet totale maar tamelijke onverschilligheid van den werkman voor de zaak van zijn heer. J Daarin kan verholpen worpen dat willen we uitleggen in een volgend artikel. De besprekingen van 't liberaal con gres zullen dat eens te meer bewijzen en de gevolgen ervan zullen er tot staving van dienen. Wat DE VOLKSGAZET betreft, getrouw aan de gedragslijn die ze zich zelf voorschreef, zal ze als tolk van de liberale partij hier te Aalst en in heel het arrondissement, altijd en onver moeid in de bres staan om op vreedza me en vredelievende wijze mede te werken tot het bereiken van dat edel doel en tevens eenen steen bij te bren gen aar. het grootsche en ideale ge bouw der maatschappelijke verstand houding. man iUÜWl.IO toch ook menschenbloed evenals dat van een millionairof een prins. Recht tot leven heeft hij, en die hem dat be twist is een gevoelloos mensch. Laat ons niet langer egoïstisch, niet langer zelfzuchtig zijn, en openlijk verklaren 't lot van vele werklieden is erbarme lijk, het dient verbeterd te worden zon der uitstel Waarom blijft de patroon als een autocraat tegenover zijn onderdanen Hij zou moeten tot hen als vriend gaan en ze behandelen als vrienden, als menschen in wie hij belang stelt, ten iste omdat ze menschen zijn, ten 2de om dat ze aan zijn zaak meedoen. Laat ons niet vertellen dat de werk man ondankbaar is en niet verdient dat men zijn lot verzachte, dat hij van natuur de vijand is van patroon en meester en deze eerder schade zou be- rokkeneri dan voordeel. Wie zoo spreekt, redeneert niet eens want, i° de werkman weet heel goed, als hij geen winst kan opleveren voor zijn patroon, dat de fabriek failliet gaat en hij totaal zonder werk, dus zonder loon en bijgevolg zonder eten valt 20 waar meer dan een millioen quiver Een onzer medewerkers wees, in ons laatste nummer op de noodzakelijkheid der inmenging van den Staat in de be- tiekkingen tusschen werkgever en ar beider om te beletten, dat de krachten van den laatste door de eerste uitgeput worden en voor den werkman zijn 1 echtmatig deel in de voortbrengst van den rijkdom te eischen. Ongetwijfeld schrikt de Staatstus- schenkomst in de private nijverheid sommigen af Heeft nochtans de wet geving, het is te zeggen de Staat, het werk niet geregeld van vrouwen en kinderen Heeft de Staat geene opzich ters benoemd om de gezondheidsvoor- waarden na te gaan, waaraan de pri vate nijverheidsgestichten in 't belang der werklieden, moeten voldoen De Staat stelt zich in sommige ge vallen tusschen den vader en het kind om dit laatste te beschermen namens de belangen der maatschappij en wij kunnen dus niet begrijpen waarom hij t recht niet zou hebben, handelend op te treden, tusschen patroon en werk man, gedurende den arbeidsduur, wijl hij reeds beschermend optreedt wan neer den werkman een ongeval treft. Er zullen nochtans, meenen wij, nog jaren en jaren verloopen vooraleer dit punt wettelijk zal geregeld worden en intusschen ontstaan droeve geschillen, waardoor al de klassen der samenleving getroffen worden en lijden. Hoe zulks te verhelpen of te voorkomen Naar onze meening door het inrichten van onpartijdige vakbonden of syndikaten. Sommigen zien er eene oorlogsverkla ring in aan de patroons, doch de vak bonden moeten eerder verzoeningsra den zijn en de hoofdmannen zullen er tweemaal over nadenken alvorens tot den strijd tusschen kapitaal en arbeid door de werkstaking over te gaan. Dat de bestuurders der vakbonden niet tot de eigenlijke werklieden zullen behoo- ren doet weinig ter zake het bijzon derste is op minnelijke wijze de belan gen van kapitaal en arbeid in overeen stemming brengen. Wantrouwen, misplaatste eigenliefde of teergevoeligheid zijn dikwerf oor zaak geweest dat nijveraars niet wilden onderhandelen met de afgevaardigden der werklieden omdat ze niet tot hun personeel behoorden. Zooals wij het vroeger nog schreven, de kleine in dustrie verdwijnt voor de machtige naamlooze maatschappijen waar de be stuurders of beheerders de actiehou ders vervangen. Als dusdanig zijn die bestuurders of beheerders tusschenge- plaatste personen, zoowel als de hoof den der vakbonden. Daarenboven de geest van vereeniging breidt zich meer en meer uit en het is dank daaraan dat de geschillen min aanleiding geven tot woeling en gewelddaden. De rustige houding der arbeiders in meest al de werkstakingen, welke wij in de laatste tijden aangestipt hebben, zouden voor de werkgevers een spoorslag moeten wezen om met een geest van toege vendheid en een gevoel van naasten liefde de eischen hunner werklieden te onderzoeken en in de mate van het mogelijke in te willigen. Pastoor en Boer. I)e pastoor van een dorp bij Ninove vertel de, met lang geleden, het volgende historie- Ken aan eenen zijner parochianen ln Londen werd eene jonge vrouw we- duwe. Zij was schoon en rijk, en 't duurde niet lang of ze zag zich omringd van tal- rijke aanbidders. Eén kreeg ze bijzonder lief, maar, voor haar ongeluk, 't was een man zonder geloofHij overtuigde haar dat er geene hel bestond, en dat ze zich vrij aan hunne liefdedriften mochten over- geven. Hun zondig leven was van korten duur De verleider stierf plotselings. Nu begon de strafV,y kon haren min- naar niet vergeten, leed geweldig, en zag hem weer in al hare droomen Hij had zelfs in den dood geen rust ge- vonden. Zekeren nacht gebood eene ge- hei me stem hem uit zijn graf op te stafn. Eene onzichtbare hand leidde hem naar de woning zijner minnares. Alle deuren gin gen geheimzinnig open. Hij stapte door de rijkgestoffeerde ka- mers waar hij zoovele zondige oogenblik- ken had doorgebracht, en kwam tot in haar slaapvertrek. Hij legde zachtjes de hand op haar naakten arm.... Bij die aanraking werd de schoone wak- ker. Zij had hem in haar droom zien op- staan uit zijn graf, zij had hem zien bin- nentreden, hem de hand zien reiken en nu zij de oogen geopend had was alles op eens verdwenen. Het was dus slechts een droom geweest, zoo dacht ze. Maar wat moest ze 's anderendaags vaststellen ?Een brandmerk stond op haar arm, op de plaats die hij aangeraakt had Inal de vertrekken waar hij doorgetrokken was stonden zijne voetstappen door brand- merken in de dikke tapijten aangeteekend. Verscheidene groote dokters werden geraadpleegd om het brandmerk van den arm te doen verdwijnen. Vruchtelooze pogingen Zij is gestorven met het teeken van haar ongeloof en van hare schuldige liefde op den arm. Ho?? d« Pastoor,do1or1 soortgelijke vertelsels de straffen van de hel en van O. L. Heer aan de schooljongens der catechismusles doet begrijpen, kan er nog door. Maar dat hij dit aan groote menschen wil opvyzen, dat is te sterk Want wij willen aan dien pastoor, die niet cloni is, de oneer niet aandoen te veronder stellen, clat hij zelf een woord van die his torie gelooft. Moet elk weldenkend man geen protest aanteekenen wanneer een mensch zijnen evenmenseh ziet vernederen door hem der gelijke stommiteiten op te dringen. De pastoor kan antwoorden dat men aan de historie geen belang mag hechten maar enkel aan de zedelesdie erin besloten ligt dat zijn doel was ons volk te verzede- lijken, en als de eenvoudige boer aan de historie gelooft heóht, dat dan dit zedelijk doel bereikt is. J Wij meenen dat men in zake van zedeleer met geene leugens moet om gaan Wanneer de eenvoudige boer eens de leugen van de historie zal vatten, dan zal ook de zedeles verloren zyn. Wanneer hij aan uwe hel geen geloof En indien ge van meening zijt dat er we zenlijke straffen noodig zijn om de massa op den rechten weg te houden, zijn de wet- daarV?an °nS kand' ls strafwetboek niet ™'VrSnet g<Vloof aan HemeI en Hel niet dat ons yoIk za verzedelijken. Het vlaamsche rniiL ISfoVa'l- 1 nieest godsdienstig, het meest fanatiek van België. Welnu het zijn luist godsdienstige fanatieke Vlamin gen die bijna de drij vierden van de bevol- King onzer gevangenissen uitmaken Wij zijn van meening dat men het gewe ten van het dogma moet ontmaken dat den mensch vernedert. Men moet den mensch zijne waardigheid doen voelen, en dan zal worden zedelijk, rechtvaardig en goed Het onderwijs alleen zal hem dit waardig- heidsgevoel geven, door hem zijne volle vrij- hfzin sc ,en' Want een mensch die noch vr Hif'f f'!1,01 rekenen kan, is niet HJJ Zlt.m de Mauwen van den eersten Sla slluYen geletterde, die zijne on- wetenheid en zijn bijgeloof wil uitbuiten. de katholieke kerk en de katholieke partij weet die onwetendheid en dit bijgeloof ??Wek k te ''uiten, dat op ditoogenblik gansch hare macht daarop alleen berust. Voor haar zijn hemel en hel er noodig geld in hare kassen bij geboorte, huwelijk en overlyden het sticht fondatiën vaneeuwig- olfton o mi??en> h,et krengt erfdeelen by, en giften, en offeranden, en dies meer. Het geloof aan hemel en hel laat het volk met toe «slechte gazetten» te lezen, waarin tJÏ? gel()of ,aai1 hemeI en hel leidt de bui tenkiezers als vee naar de stembus en doet hem stemmen voor dit geloof En daarom wil de katholieke partij niet dat men het volk den leerplicht oplegge Daarom wordt er een Woeste gevonden 1 1 ulnn der vrijheid, tegen het Verplicht Onderwijs verzet, en 'tis juist Onderwijs dat aan ons volk zijne vrij- moet rJn° Wa gheid en z«n geluk geven vaSeTrlJn?et vat de Past°ors, als deze van het dorp by Ninove, aan hunne paro chianen de stommiteiten vertellen die hun ftellfn6^ ve,;strpe?, en als kwaad voor- verliVhtelW? geest zou kunnen verlichten, al wat hun oogen zou kunnen doen opengaan Een boet he van Oultre. meer zal geven, zal hij zich afvragen waarom hy nog rechtvaardig en goed inoet zyn tegenover zijnen evenmenseh. Dat leeren wij hem Wij leeren hem niet dat een mensch zon der geloof in den grond slecht moet zijn Wii zeggen hem dat er eene zedeleer bestaat buiten het geloof, eene zedeleer die veel schooner en edeler is Want wie handelt er het edelst Hij die het goede doet om later beloond te worden met den hemel, en die geen kwaad doet uit vrees voor de heiofwel hij die het goede sticht alleen omdat het goed is zonder hoop op andere belooning dan het zoet genot van een gerust geweten en het innig genoegen van den volbrachten plicht en die het kwaad vlucht, om het kwade en met uit vrees van hiernamaals levend o-e- stoofd, geroosterd of gekookt te worden p" En zoo de vrees voor ons eigen geweten niet voldoende is, is de openbare meenino- het openbaar geweten niet daar dat ons laakt en schandvlekt wanneer we hot kren- Ken r Toevallig bevond ik mij in de zaal van het gemeentehuis (ik wil natuurlyk beduiden van het gebouw tot gemeentehuis dienende) welke grenst aan de zittingzaal van den ge meenteraad, welke tevens dient tot bureel aan den secretaris, die overigens vele stuk ken betreffende de gemeentezaken te zijnen Po. secretaris had den champetter bij zich ontboden en ik hoorde de twee mannen pra ten over de bestuurzaken. Het onderhoud^ieD over de landbouwstatistieken en wel inzon derheid over de statistiek van het vee we?ke Ze8' ne keer champetter, vroeg de secreta Vierpunt heeffï ÏSV^e» boer opname. daar ware" we met de ta riTheel Süf b#' Vr0eg de secre" Daar kan ik u beter opantwoorden, sprak de champetter. Laat zien Ma™ r Martha, Eveline, Leocadie en Trezéken dat maakt te zamen een half dozijn, dikke 'znal sche poeillen, wel geteld. Dus, zei de secretaris we schrijven or> voor boer Vierpont, zes koeien P ven met S SnT V'erP°nt Ik ken boer Vierpont niet en heb dus niet kunnen oordeelen in hoeverre zyne dochters aan koeien gelyken maar men ziet toch daaraan hoe het er toegaat in gemeenten waar noch kontrool, noch toezicht BesSt en weUe waarde men hechten mag aan 'sta t,stiet™ dergelijke condities sen l oo6 arrondissement bestaan"™ blnren Als d,e mtsbruiken slechts eine sWtoH* SO V u 1—,^' IWIW --i® -,7. f l eer Zfl crAvnn .«I kii f!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1907 | | pagina 1