Sfi L BEHAAL» DEM IfATISCH WEEKBLAD. Werkstaking. w oesle en de 1 r® W r' Jyv^*v^ Prijs 5 centiemen hot nummer Tweede Jaargang. Nummer 25 Zondag 9 Juni 1907 Medeburgers, Ons DomokraSiscii Prog summa. Belasting op het Inkomen. Aües voor de Kloosters. Vlaamsche Kwestie. De Vleescherisis. II e t Ma a 1 schappel ij k vraagstuk. V; 1111,1 ai Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Aalst, 8 Juni 1907. I>e werkstaking duurt voort. Vele werklieden onzer partij sr.fla onverdiend werkeloos en hroodeloos. W verzoeken didsigend al onze lilierale Vrienden, Blur gers en Werklieden, liimnc giften te storten voor «le wet keloozen. W ij I>etraehtcn iiet einde dier noodlottige WKS5KSTAKIXfi maar In afwacliting ntogen en zullen «le werklieden geen ge brek lijden. Verleden zondag beweerden we dat de patroon de menschlievende pa troon vriendschap kan aanknoopen en onderhouden met zijn werklieden het is de plicht van hem, die de ware roeping van patroon begrijpt, dit te doen. Maar nog een hoogere roeping stel ik me voor van een patroon "deze dient te zorgen voor de moreele, verstande lijke en stoffelijke ontwikkeling van zijn onderdanen het lot van dezen moet hem nauw aan het hart liggen. Zijn het geen menschen, dus zijn broe ders niet Vat hij het anders op, wil hij alleen zijn werkvolk uitbuiten, heeft hij alleen het oog erop hem zoo veel mogelijk te doen zwoegen en v. er ken om zijne winsten meer en meer te vergrooten zonder hen daarvoor ordentelijk te betalen, dan is hij heel eenvoudig een slavenhandelaar, een houder van blanke slaven en slavin nen, die hij doet werken meer dan hun krachten het toelaten en hun te eten geeft, teweinig voor die besteedde krachten, om er, zoo doende, de groot ste mogelijke winst uit te trekken. Zoo'n patroon is ik herhaal het een slavenhouder, tegenstrijdig met de wet en de openbare zeden, en daarom ik zei het vroeger zijn we partij gangers van de staatstusschenkomst in de nijverheid. We willen thans nagaan wat de echte patroon voor zijn werkvolk, in ieder opzicht, kan en móet verrichten Moreele en geestelijke ontwikkeling gaat doorgaans gepaard. Wie een sterke opvoeding gehad heeft voor den geest is meestal ook moreel eenige uitzonderingen wijzigen die regel niet, en dat is juist een van de redenen waarom we voor leerplicht zijn. De patroon heeft tot plicht de opvoe ding van zijn arbeiders te voltooien of ten minste voort te zetten in den goeden zin. Dit kan men best in een groote fabriek. De heeren eigenaars moeten toch eens begrijpen dat die massa volk geen vee is, dat op gesteld uur naar eene zekere plaats komt om zich te laten melken. Dat zijn men schen, schepselen met denk- en rede- neerkracht en gevoelen. Maar die krachten en vermogens moet men doen ontluiken, en zoo ze reeds ontloken zijn, ze onderhouden. Wat wosdt er thans maar al te veel gedaan Die krachten worden onder den domper gehouden, of, zoo ze willen leven, bij de eerste beweging gesmacht. Dat is een eerste moord, die sommige zelf zuchtige patroons op 't geweten heb ben, erger dan een werkdadige moord: het is een moord begaan op geest en hart. Daardoor komt het, dat ons werk volk ten minste het versmachte geen zin heeft voor studie, niets be- I gi ijpt van het schoone, het ware, het j edele in dit leven, niets heeft aan de prachtige natuur, noch aan klanken harmonie, niets geniet van heerlijke muziek noch van meesterstukken in schilderkunst of beeldhouwkunst. Het werkelijke volk staat daar heelemaal buiten. Wat is den arme, poëzie vroeg Multatuli. Antwoord niets, niets Een starrenhemel is hem niets. De ziel en de geest van het kind, de ziel en de geest van den jongen, de ziel en de geest van het meisje, de ziel en de geest van de moeder, van den vader, van den grijsaard dat alles wordt gedood in de fabriek menige geest werd er vernietigd, menig hart bloedde weg, en in de plaats lag geld, nog geld, neen meer nog er lag goud De werkman is geworden een levende machine, 's morgens loopende over straat naar het werkhuis, 's middags en 's avonds denzelfden weg, eenige dikke sneden brood, wat aardappels, een teljoortje pap en naar bed Geen boek, geen muziek, geen heerlijke wan deling, niets van het mooie leven en we spreken nog niet van het noo- dige voedsel Aan wien de schuld Niet ik wil ze dragen, want ze zou me ondragelijk zijn omdat ik een hart heb. Vervolg zondag). Ontegensprekelijk berust ons belasting stelsel niet gansch op rechtvaardige grond slagen. Wij weten wel dat het tot "de onmo- lijkheden behoort, de belastingen derwijze te heffen dat ze hoegenaamd tot geene be knibbelingen aanleiding geven doch ons stelsel zou in alle geval zóó kunnen gewij zigd worden, dat het de wezentlijke fortuin treffe om aldus zekere verbruiksbelastin gen of andere, die den kleinhandel treffen, te kunnen verminderen. De belasting op het inkomen is wel de meest rechtvaardige de middelen van toe passing echter schrikken sommigen af. De klerikalen willen er hoegenaamd niet van hooren en nochtans wordt de belasting op het inkomen op vele plaatsen, door be sturen naar hun hart opgelegd. In tal van gemeenteu bestaat oene belas ting, door de landlieden octrooige noemd, elders nog hoofdei ijken omslag en jaarlijks door den gemeenteraad vastgesteld volgens het vermoedelijk fortuin of het ver moedelijk inkomen van den aangeslagene. Niet zelden speelt in het vaststellen van elks aandeel de politiek eene groote rol vriendjes worden voor eene geringe som getroffen terwijl tegenstrevers een over dreven aandeel moeten betalen. Wel heeft men het recht van beroep, doch daarvan woi'dt weinig gebruik gemaakt. De klerikale partij zou dus voorzichtig handelen min verzet aan te teekenen tegen het invoeren eener belasting, die door be sturen harer vriendjes onder eenen of ande ren bedekten naam wordt toegepast. Treft niet een patent de handelsbedienden, wier jaarwedde een zeker minimum over schrijdt Is dit geene belasting rechtstreeks "eheven op het inkomen Wat is de taks op de winsten der naam- looze maatschappijen anders dan eene be lasting op het inkomen De taks op de stoomtuigen, welke hier en elders bestaat, zal men toch niet doen door gaan als een patent op den arbeid, maar wordt gewettigd door het vermoeden dat die stoomtuigen eene meerdere voortbrengst geven en bijgevolg eene meerdere winst dus een taks op het inkomen. De belasting op het inkomen bevat dus niet zoo iets schrikkelijks en wreeds in zich. Dat men onderzoeke en dat is de taak der wetgeving op welke wijze men het wezentlyk fortuin, het werkelijk inkomen op de meest juiste manier kan treffen en niemand, voorzeker niet de kleine burgerij, zal tegen eene meer rechtvaardige verdee ling der lasten eenig gegrond bezwaar we ten in te brengen. De invoering van elke nieuwigheid brengt moeilijkheden met zich, die langzamerhand verdwijnen het betrachten dei' rechtvaar digheid op elk gebied moet het richtsnoer wezen der huidige regeeringen. Prijs der Annoncen: j U centiemen J per drukregel. Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank Onder hoofding Een echt sociaal werk beveelt een klerikaal blad de inrichting aan van huishoudscholen, waar de jonge meisjes onzer werkersklas zouden leeren wat hun noodig zal zijn om eene goede, zorgvuldige en spaarzame huishoudster te wezen. Wij stemmen hier volmondig mede in. De ommekeer in de nijverheid eischt de uit breiding van het beroepsonderwijs, zoo voor meisjes als voor jongens en wij zijn zelfs van oordeel dat de huishoudscholen noodig zijn voor de dochters der kleine burgerij. De aap komt nochtans bij het klerikaal papier uit de mouw waar het schrijft Tegenwoordig is er op elke parochie een klooster, men vindt er allicht een begoede en goedhartige persoon om de inrichtings kosten te dekken, men verklaart dit aan den schoolopzichter en jaarlijks trekt men eene vette toelage van den Staat. Het komt erMus enkel op aan de toelagen op te strijken van den Staat ten profijte van het arm kloosterken dat zelfs de kosten van eerste inrichting op den hals van begoede en goedhartige personen wil schuiven. Alles voor de kloosterscholen de wereld lijke scholen, al wierden ze bestuurd door geconfijte kwezels, komen niet in aanmer king. Is het daarom misschien, dat de huishoud school, destijds aan de stadsmeisjesschool der Schoolstraat toegevoegd, is afgeschaft en overgebracht naai' de nonnekensschool der Moorselbaan. Ons katholiek bestuur schenkt daarvoor eene toelage van 300 frank, maar we zouden wel eens willen weten of de Staat er insge lijks geldelijk tusschenkomt en hoe vet die toelage is. Volgens ons onpartijdig bestuur moeten de meisjes, die de stadsschool volgen, niet lee ren huishouden. V ij roepen de aandacht onzer lasthebbers erop of het niet wenschelijk ware bij de bespreking der begrooting voor 1908 de herinrichting van den leergang van huis houden in de stadsschool voor te stellen. Uit een gevoel van rechtvaardigheid zou de heer schepen van onderwijs zich voorze ker bij dit voorstel aansluiten, tenware zijne leuze ook luidde Alles voor de kloosters Vele rechtvaardige zaken heeft Woeste bestreden in zijne lange parlementaire loopbaan veel schoons en edels met zijn nijdig en snauwend redenaarsta lent doen vallen veel heerlijks onder zijnen hiel verbrijzeld. Nog nooit echter heeft hij, in het bestrijden van een schoone zaak zoo veel vuur getoond, zooveel gal gespuwd dan in het criticeeren van het wets ontwerp Coremans nopens 't Vlaamsch in het onderwijs. De ouwe ultramontaan gaf de volle maat van zijn haat tegen de taal der Vlamingen. Woeste was weer de Waal, de oolijke, onverstandige Waal, die veracht al wat onzen stam verheffen zou, die verfoeit wat den Vlaming nauwst aan het harte ligt zijn moedertaal. Woeste werd weer eens de ouwe Jood die alle manlijk pogen met leede oogen aanziet die alle zucht tot ont voogding versmachten wil die niet verkroppen kan dat een vrij volk streeft met vrijer kracht naar een beter ideaal. Hij was weer de wereldrijke, geel groene paus die niet gedoogt dat men iets te berde brengt zonder zijn per missie. Pij Apragam en Isaak, zal 't nie kepeur En zweepen dat hij deed, en snauwen, en bijten, hekelen en spotten dat het een aard had. Wat'n ellendig tooneel Hij de ge kozene van een door en door Vlaamsch arrondissement, hij spuwt zijn kiezers in 't gezicht ik veracht uw taal, uw stam, uw droomen en zuchten naar hooger zijn Die als het kiezing is zijn tong zeer doet tusschen zijn tanden om twee woorden Vlaamsch te gabbe- ren, raapt in de Kamers bijeen al wat hij nog heeft aan waggelend talent om de taal zijner kiezers nen bokkenstoot te geven dat ze tuimelt voor lang. Ja, wat een tooneel, potsierlijk als het niet zoo treurig was Te vergeefs trachten Coremans en Franck hem te doen zien dat het wets ontwerp, dat hij nu bekampte met zoo n heischen drift, hetzelfde was dat hij weleer verdedigde. Hij wou niet hooren Menheer Woeste was van ge dacht veranderd Hij verandert immers van gedacht lijk ik en een ander van hemd En toch zal hij toekomende jaar naar hier overzeilen om stemmen te bede len. Moest een liberaal volksvertegen woordiger met ziji^. kiezers zwanzen, lijk Woeste de zijnen voor den aap houdt, ze kegelden hem met klank aan de deur Bij de kadodders is dat toe gelaten Ze houden dat voor een eer als hunne verkozenen zich op hun pro gramma nederzetten en hun den rug toekeeren. De kerk, die zich de ware kerk van Christus noemt, veranderde ook reeds zoo dikwijls van gedachtWoeste volgt haar na Kom eens af, toekomend jaar, vlaamschhater Wij zullen u volgen overal wij zullen aan u hangen wij zullen u niet loslaten Wij zullen over al luide gaan roepen dat gij een vlaamsch hater zijt Dat gij het Nederlandsch, onze moedertaal, veracht Dat gij de taal van Groeningen, de taal der Geu zen van weleer met slijk hebt gewor pen Vlamingen, Vlaamsche boe ren wreekt uw moedertaal Zendt Woeste naar de Walen Ouwe draaier, wij verwachten u Cephas. De kwestie der prijzen van het Vleesch, staat tegenwoordig aan de dagorde. De huismoeders kunnen er zich niet uit verstaan en leggen al de schuld, ten laste der Vleeschhouwers. Doch ze zijn deerlijk mis, want, als men de zaak nader toeziet, moet men zeggen, dat het de Vleeschhouwer is, die door"den Vleescherisis meest lijdt. Hoeveel vleeschhouwerijen zijn er in het land niet gesloten, sedert 3 of 4 weken schrikkelijk veelen bijzonderlijk in Gent, waar er op het oogenblik meer dan 30 heb ben toegedaan. Velen zijn veranderd van verkoop en doen tegenwoordig de varkensbeenhouwerij; Anderen slachten de helft van vroeger of koopen een weinig vleesch, 0111 nog eenige groote klanten te kunnen gerieven, met de hoop ze te behouden tegenAlat het vee op den normalen prijs komt, en zij terug kun nen slachten. Elk, den eenen voor den anderen, houdt het maar uit, zoolang hij eenigzins kan. Maar hier is geene hoop den toestand te zion voranuoron, zoolang het goevernement de wraakroepende maatregelen blijft be houden aan de grenzen. De meest weerstandbiedende Vleesch houwers zullen er moeten bij zwichten. Onder voorwendsel de besmetting der vee ziekten tegen te houden, sluit men de gren zen voor het vreemde vee. Daaruit volgt dat de veefokkers en groote landbouwers, groo- tendeels, vriendjes van onze regeerders meester zijn geworden van de markt, en zich verrijken ten koste van de Burgerij. Den invoer van het Amerikaansch vee, wordt ook erg tegengewerkt. Inderdaad, te Antwerpen aan wal komend moet het worden geslacht en de Staat be schikt over geen ijswagens voor 't vervoer binnen het land,-zoodat tijdens de hitte t vleesch toekomt in deerniswaardigen toe- stant. En terwijl men al die maatregelen toepast, laat men toe dat Engeland ons zijne oude af gesloofde, stinkende karkassen van paarden invoerd. Daar kan men de veefokkers geen concu- rentie mede doen, en het is meer dan o0ed genoeg, volgens den heer minister (ad inte rim) voor het werkvolk. Maar goed gezond fransch, hollandsch en amerikaansch vee, u, dat niet, want dat zou kunnen besmettelijke ziekten brengen in de geldbeurs van onze rijke en machtige veefokkers, de steunpila ren van ons ministerie, terecht bekend onder den naam van ministerie der uithongeraars. Breydel. Ik, knarsetandt Terror, ik zou er wat anders mee omspringen, ik liet paleizen en kasteelen in de lucht vliegen, ik herschiep parken en lusthoven in weiden en akker grond, ik zou de dynamiet laten spreken.... En dan Dan zou ik iedereen verplichten te wer ken, die niet werkt zou niet eten, werken zou de wet zijn en wie aan de wet niet zou gehoorzamen zou onder de zweep komen En dan? Ja, dan, al den rommel van koetsenen prachtgetuig, weelderige spijshuizen en tooneelzalen, zou 'k naar den bliksen gooien eik zou hebben wat hjj behoeft maar ook mets meer dan dat. En wie zou dat alles zoo schikken Wel natuurlijk de wet, de nieuwe samen leving, de hoofden van den wereldstaat, die met de hedendaagsche Maatschappij kort spel zouden maken. En dan... Terror, zag me verstomd aan. Zoudt gij nog meer willen, vroeg hij Ik zou willen weten hoe de hoofden van don nieuwen stemt na het omkantelen onzer huidige Maatschappij hun gezag zouden uitoefenen in den nieuwen Wereldstaat, want er zouden ongetwijeld weeral mees ters zijn, er zouden misdadigers zijn, er zouden straffen toegepast worden... Laat me gerust, bulderde Terror, we zul len nooit iets bekomen zonder geweld... en hij verliet mij met een misprijzend schouder ophalen... Een weinig later ontmoette ik Tuli, en vroeg hem vriend hoe gaat het Och, zeide hij, niet al te goed, maar ik schik mij in mijn lot, als ik mijn brood win heb ik genoeg, en indien de werklieden min gretig waren naar vermaken, kleeren, pleizierreizen, de wereld zou veel geruster zijn. Ja, maar luli, de menschen die werken moeten tocli ook wat van het leven genie ten, ze moeten menschen wordendoor te zien, te leeren, te lezen... Wel, zeide hij, waarom hebben werklie den en boeren al die geleerdheid vandoen indien ik meester ware er zouden niet half zoovele scholen zijn, en men zou slechts aan de menschen loeren dat het grootste geluk te vinden is 111 de verduldigheid en in het tevreden zijn met ons lot. De boer die verre van de stad in 't zweet zijns aanschijns zijn land beploegt, die nooit de stad bezocht noch leest, noch schrijft noch pracht, noch weelden kent, en zonder verder te denken zijn schamel stuk brood eet... ^Moeten we allen zoo worden Tuli, vroeg De man scliu ide het hoofd en liet me staan als iemand die dwaasheid vertelt. o Het Maatschappelijk vraagstuk is zoo oud als de Samenleving zelve en steeds hebben twee strekkingen zich veropenbaard bij het streven naar meer gelijkheid en meer se- luk. 8 De eenen willen met geweld het bestaande vermewen, zonder te weten wat ze daarna opbouwen zullen of ze zijn in alles overdre ven en willen het onmogelijke terstond ver* wezenlijken. De anderen zijn te lamlendig om naar be ter te streven, zij zoeken hun geluk in de moedelooze onderwerping aan het noodlot, ze missen de kracht om op den wee te blij ven, die hen tot meer en waardigermensch- zyn moet brengen. Laat ons niet tot eene dezer uitersten ver vallen. Geweld heeft altijd een verkeerd uit werksel en leidt tot reactie. Van overdrij vingen en buitensporigheden blijft erna korten tijd niets meer over, dan wat de reac tie er van benuttigen kan om zich tegen den vooruitgang te verzetten. Wat is er overgebleven van de Fransche omwentetmg, die zooveel maatschappelijke als politieke oorzaken had De terugkeer der reactie is gevolg op het geweld en na al het geschreeuw en den bluf, zijn slechts de practische hervormingen staande gebleven immers de afschaffing der drie standen dé gelijkmaking der wetten, de inrichting van het onderwijs, de politieke rechten des volks het gebruik van het tiendeelig stelsel enz enz. hebben aan alles weerstaan. Wat is integendeel het Muzulmaansche volk geworden met zjjn fatalism, met zijne blinde onderwerping aan het noodlot f Na eens opgefleurd te hebben, door den drans van het godsdienstig fanatism is het verval len in een staat van achterlijkheid, die voor velen de barbaarschheid nabij komt of er ge lijk mee staat. 8 Buitensporigheid en moedeloosheid bieden dus dezelfde uitkomsten aan voordeel voor de reactionnairen, nadeel voor de democratie, H I O v 1 RÉ SSBE >- -t 1 atrcc.11 tcgcnox r Werkman. bL\

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1907 | | pagina 1