US a r v/An K I S Prijs 5 centiemen het nummer Tweede Jaargang. Nummer 56 Zondag 8 September 1007 Demokraten. Verklaring. Rechtvaardig zijn. Ons Demokratisch Programma. Het Recht van Vereeniging en de katholieken. Liberalism. tw: )-. Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, i, Aalst. Prijs der Annoncen: Aalst, T September 1907. Volksmannen van alle gemeenten, Waarom wordt Gij verstooten en vervolgd overal waarde dompers mees ter zijn Waarom zijt gij in de besturen niet vertegenwoordigd Waarom worden de ongelukkigen als honden bejegend Waarom hebben de werklieden geen stemrecht gelijk iedereen Waarom krijgen al de arbeiders als ze oud geworden zijn geen behoorlijk pensioen Omdat overal waar de domperij de oppermacht in handen heeft, er noch rechtvaardigheid, noch eerlijkheid te verwachten is. Vrienden, doet uwen plicht Welke ook uwe overtuiging weze stemt tegen alle kliekbestuur Want kliekbestuur is synoniem van bedrog, vervolging, broodroof, kozijnt jeswinkel, konkelfoes, vervalsching. Democraten, die niet zouden stem men tegen een kliekbestuur, zouden eene misdaad begaan tegen het volk en tegen zich zeiven Iedereen in de stad Aalst weet dat de Schepen van Financiën, de heer Leo de Bethune door eene zware ontstelte nis tijdelijk aan het bestuur der stad heeft moeten verzaken. Wij meenden dus met volle recht te mogen denken dat, uit eerbied voor dien toestand zijn naam tijdens deze kiesperiode niet te berde zou gebracht worden. De Denderbode denkt er anders over en randt in zijnen naam onze liberale gemeenteraadsleden aan. Wij zullen hem op dien weg niet volgen wij leven immers niet in 't land der kanni balen en wij wenschen, van ganscher harte aan den Heer de Bethune eene spoedige en volledige herstelling. Wij zullen zijne rust niet storen. Wel heb ben wij hem, als politiek man duchtig bekampt en zullen later, wanneer zijn gezondheidstoestand hem tot het wer kelijk politiek leven zal terugroepen, hem opnieuw bestrijden. Doch de heer de Bethune is ook vader van familie, en, hij weze er van overtuigd, wij waardeeren hem ten volle in zijn pri vaat léven. Voor het oogenblik is hij vervangen op financieel gebied door den heer Moyersoen, verslaggever, en in 't Alge meen bestuur der stad, helaas, door den heer Achiel Eeman. Deze zullen bij ons te verantwoorden hebben. De Redaktie. De grondslag eener welingerichte Maat schappij moet zijn de rechtvaardigheid. Willen de ouders de liefde verwerven van hunne kinderen, ze moeten voor allen recht vaardig zijn, geene lieveling maken en hunne meeste en beste zorg besteden aan de zwaksten, aan de ongelukkigsten. Een goede moeder, zal wel meer genegen heid, meer liefde betoonen aan het kind, dat gebrekelijk zou wezen dat is billijk en geen der andere kinderen zou zulks benijden. Dat is ook niet in strijd met de rechtvaardigheid, integendeel, de meerdere genegenheid, de teedere zorg is slechts een streven tot her stelling van het evenwicht tusschen allen hoe ongelukkiger men is hoe meer recht men heeft op ontzag, op medelijden en bezorgd heid. Eene gemeente is als een huisgezin, zij die eraan het hoofd van staan, zij die als de ouders zijn dier uitgestrekte familie moeten in de eerste plaats rechtvaardig zijn, recht vaardig niet alleen voor hunne kreaturen, niet alleen voor hunne vriendjes, maar recht vaardig voor iedereen, voor tegenstrevers, zoowel als voor partijgenooten. Bestrijdt uwe tegenstrevers, met al de kracht waarover gij beschikt, met al de overtuiging die in U is maar weest recht vaardig jegens hen, dan ten minste zullen ze verplicht zijn u de achting toe te dragen en den eerbied te betoonen, die eiken over heidspersoon zou moeten genieten, en die hij van elk deftig mensch verwachten mag. De overheidspersonen, zij die aan de spits staan der samenleving moeten aan allen het goede voorbeeld geven, want de menigte heeft den blik op hen gericht, en slaat hun nen handel en wandel gade. Niets is zoo verderfelijk dan de slechte voorbeelden die van hoogerhand komen, daardoor moet het innerlijk besef van eerlijkheid teleur gaan, daardoor moet ook in de private levensom standigheden het gevoel van het goede en het ware merkelijk verzwakken. Welk recht hebt gij, bestuurders, van uwe onderhoorigen eerlijkheid te eischen, als gij zelve niet eerlijk zijt, welk recht hebt gij de onrechtvaardigheid van uwe medemen- schen te tuchtigen, als gij zeiven hen het voorbeeld geeft van onrecht en valschheid. Welnu er is geen enkel klerikaal bestuur dat rechtvaardig kan zijn. Het klerikalism sluit alle denkbeeld van rechtvaardigheid uit, omdat het bij de klerikalen als dogma geldt, dat al wie geen klerikaal is slecht is, de klerikalen alleen zijnde goede. Met zulke princiepen besturen de dom- >ers overal Liberalen, socialisten, christen emokraten zijn slechten men kan ze dus niet genoeg tergen ze moeten niet leven, ze moeten geen voorspoed hebben, ze mogen kreveeren. Betalen mogen ze gewoonlijk meer dan hunne medeburgers, want hun wordt alles ten nauwste toegepast, maar van alles worden ze verstoken dat van de openbare gelden komt en hun door het kle rikaal bestuur ontbroken kan worden. De klerikale besturen doen hun best om op de gemeenste wijze de rechten der anti-kleri- kalen te ontstelen, wetens en willens beroo- ven ze brave menschen van hun kiesrecht en dierven zij het doen, ware het niet dat het noodlot der tijden op hen drukt, ze zou den alleen rechten toekennen aan hunne partijgenooten, gelijk in vroeger eeuwen andersdenkenden van hun burgerrecht wa ren beroofd. Zoo zeer is die kliekpartij verdwaald dat ze de schreeuweste onrechtvaardigheid voor heel natuurlijk houdt en dat de meeste kleri kalen verbauwereerd zouden staan, moest het bestuur eene enkele maal recht laten wedervaren aan politieke tegenstrevers. In ons arrondissement, te beginnen met de hoofdplaats en in vele andere gemeenten hebben we gezien welke treurige dingen het stelselmatig bederven der openbare ze delijkheid, heeft gehad. Het voortdurend slechte voorbeeld door de klerikale bestuur ders gegeven heeft bittere vruchten afge worpen, en van menig misdadiger zou men kunnen zeggen Daar hebben de klerikalen schuld aan, want iaren en jaren lang stellen ze in praktijk politieke dieverij, oneerlijk heid en onrecht. Niet alleen zijn de slechte klerikale bestu ren onrechtvaardig jegens hunne tegenstre vers, maar ze worden het van lieverlede ook jegens een groot deel hunner partijge nooten, omdat ae lange uitoefening der al- leenheersching, ze vervormd heeft tot kote- riebesturen. waar eene kliek alles bereddert en alles te grabbel gooit aan kreaturen. Vele rechtgeaarde menschen walgen voor dergelijke besturen en wenschen dat daar verandering aan kome, Wie een rechtvaardig bestuur wil, zal in October niet voor de klerikalen stemmen, en alles doen wat mogelijk is om mannen te doen zegepralen, wier eenige drijfveer hunner handelingen zal wezen eerlijkheid en rechtvaardigheid. Reinigingsdienst en Mysterie. V erleden week hebben we er op gewezen hoe ons katholiek bestuur zich weinig bekommert om de open bare hygiene der stad, hoe alle wegen vuil en slordig liggen en nadeelig wer ken op den gezondheidstoestand van alle burgers. En nochtans, Aalstenaars, jaarlijks wordt er een kolossale som besteed aan de reiniging. Woorden zonder bewijs overtuigen niet iedereen, maar juist daarom zul len we cijfers geven, getallen die el keen met belangstelling wil lezen, ge zien den neteligen toestand van onze gemeentefinanciën Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Per d™kregel, Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank Aan alle de Aalstersche lastenbeta- lers. In 1899 kostte de reiniging aan de stad 7493.36 fr. In 1900 richtte men den thans ver maarden reinigingsdienst in die in richting vuilniskarren, enz. droeg een som weg van 5975 fr. betaald met geld van leeningen daar kwamen daarbij om 3999,86 fr. achterstallen die karren mogen dus niet verslijten zoolang die leeningen niet uitgekeerd Zl)n> nieuwe manier van boekhouden. En van waar die achterstallen Wat beteekent dat Daarbij dan nog 12000 fr. gewone uitgaven (kontrakt). In 1901 werd er aan reinigingskos- ten uitgegeven i20oofr.en pppS,Sffr. leggen negen duidend negen honderd acht en negentig frank en fes en tach tig centiemen Achterstallen, dat is dus een schuld, die reeds betaald had moeten worden, maar tot dusverre onbetaald bleef. Van waar komen die achterstallen Waarom was die schuld onafgedaan Mysterie en mystificatie Diep, gewichtig geheim Voor ons verborgen, duister, raadselachtig IVoor de kliekmannen eene zoete fopperij. Men moet in de geheimen van zekere kunst in gewijd zijn, wil men iets van die kunst begrijpen. Maar het vreeselijkste, het onzet- tendste mysterie is de rekening over 1902 dan nog eens wordt er 8491,75 fr. dit is acht duifend vier honderd een en negentig franken vijf en feventig centiemen uitgegeven voor de inrich ting van den reinigingsdienst, en dit weer met geld van leeningen, Wij dachten nochtans dat die dienst ingericht was sedert ïgoo. Moest hij in 1902 dus twee jaar later slechts heringericht of misschien voortinge- richt worden Groot vraagteeken, Al zijn ze slim bij booze daden, En muisje kan 't geheim verraden. Als we samen tellen hebben we dus voor de inrichtingskosten alleen 5975 R- en 3999,86 fr. en 8491,75 fr. en 9998.86 fr. is gelijk aan 28465,86 fr. dit is, burgers en werklieden van Aalst acht en twintig duifend vier honderd vijf en festig frank en feven en veertig centiemen, alles betaald met geld van leeningen. Waar is dat geld Aan de inrich ting van den reinigingsdienst besteed Elk geloove er het zijne van Als pastoor en koster kijven, Kunnen de geheimen in de kerk niet blijven. Nu eindigen we met de rekening over 1905 (de rekeningen van 1906 zijn nog niet gesloten). Ontsmettingsmiddelen 400,40 fr. Reiniging (kontrakt mei d. h. Casimier De Smedt). 12239,00 fr. Jaarwedde bediende 900.00 fr. 13539,40 fr. dus dertien duif end vijfhonderd negen en dertig frank en veertig centiemen. En hoe wordt de reiniging gedaan Hoeven we er op te antwoorden Kiezers, gij ook dus katholieken, wilt ge nog langer het stadsgeld, uw geld dus, laten verkwisten, stemt voor de schotelmannen maar wilt ge een rechtvaardig bestuur, wilt ge een einde stellen aan alle valschheid en bedrog, stemt als één man voor de Liberalen, Een vooruitstrevend Demokraat. voor de Staatsbedienden. De Grondwet zegtDe Belgen hebben het recht zich te vereenigen, dat recht kan aan geen voorkomende maatregel onder worpen worden. Het recht van vereeniging wordt dus aan zien als een persoonlijke kracht en kan in geene mate gewijzigd worden iedereen is vrij, wat het na te jagen doel ook weze, zich te vereenigen. Het verbond vermenigvul digt de krachten, vergroot het gevoel en ont wikkelt bijgevolg het samenwerken, dat eene natuurlijke behoefte is van het mensch- dom. Immers is het niet door onderlinge bij stand, onderling onderwijs en de algeheele medehulp dat de ekonomische en verstande lijke ontwikkeling of beter gezeid het wel zijn bewerkt wordt. Dit ook vinden wij in de natuur terug, waar alles zonder stoot noch stamp zijn weg voortwandelt, want wat zijn het huwelijk, de familie, de Staat zelf, als het geene sa menwerkende inrichtingen zijn zoowel onder burgerlijk als politiek opzicht. Het recht van vereeniging vormt met de vrijheid der drukpers en de godsdienstvrij heid om zoo te zeggen een onafscheidbaar geheelwij zijn hier in ons land zoo gewend aan deze hoofdzaken van ons leven dat wij ze niet zouden kunnen missen. Zoo ver gaat die noodzakelijkheid dat het niet toekennen dergelijke vrijheid, altijd aan leiding gegeven heeft tor het ontstaan van geheime vereenigingen die gevaarlijk kun nen worden en in 't geheel niet kunnen vergeleken worden met de verbonden die leven in 't volle licht, onderworpen aan het toezicht der openbare meening en der wet. De vereeniging is de opvoeding van de mensch, zij omvat zijn leven met haar is alles mogelijk, zonder haar niets. Voor twee jaar op nieuwjaardag zeide de koning tot den voorzitter der KamerBelgië moet zijne grondwettelijke vrijheden in eere houden en vóór alles de persoonlijke vrijheid en het recht van vereeniging. Welnu dat alles schijnt voor het goever- nement eene doode letter te zijn, want het verbiedt de staatsbedienden het vormen van bonden voor het bespreken hunner belan gen het berooft hen van een natuurlijk recht, de uitvoering van een onmisselijke vorm van het leven dat wij kennen onder den naam van Ivollectiviteit. Aan u staatsbedienden ontzegt men het bijwonen van de vergaderingen der gepen- sionneerde staatsagenten, omdat er de ware en met redeneeringen gestaafde onrechtvaar digheden blootgelegd worden, die u in de eerste mate treffen en gansch het ministe rie keurt die handelwijze goed, geen enkel protest heeft het reeds uitgebracht. Vroeger schreef Carton De Wiart, de ge wezen salondemokraat in La Justice Sociale Waarom worden de staatsbedienden buiten het gemeene recht geplaatstheeft de staatswerkman dan geene grieven en geene gewettigde vragen voor lotsver betering? Die tijden zijn echter gaan vliegen, verle den jaar heeft Carton De Wiart zijne woor den met de voeten getraptmaar hij wist wel dat de belooning niet zou uitblijven en hij bedroog zich niet, want het foeiken van beheerder der Kongospoorwegen werd hem toegeworpen, iets dat hem 30000 fr. opbrengt. De Staat raadt het samenwerken aan in de nijverheid en langs eenen anderen kant ver biedt hij de samenwerking als hij als patroon handelt, zijn bestaan is nochtans beter verze kert dan welk ook nijverheidsgesticht. De Staat handelt dus als een autokratisch pa troon en zet zijne heerschappij boven die der wet. Toekomende week zetten wij ons betoog- voort en spreken wij verder over de poli tieke vrijheid der Staatsagenten. Nemo. De Relastingen Eenige weken geleden hebben we aangetoond dat ons belastingsstelsel op geene rechtvaardige grondslagen berust en wij zouden er thans niet op terug komen ware 't niet dat ons stad huisorgaan de verdediging van dit stel sel op zich tracht te nemen door te beweren dat de arbeiders bijna geene lasten te dragen hebben. Van de personeele belasting zijn de arbeiders ontslagen. Dat is juist, doch hoor nu hoe hij hunne ontslaging der grondbelasting uitlegt't is een mees terstuk van klerikale redeneerkunde, de werklieden betalen geene grondbe lastingen daar zij, over 't algemeen, geene grondeigendommen bezitten. Fijn geredeneerd, niet waar, lezer Wij kennen nochtans eenen kleri kalen eigenaar, die de grondlasten zij ner huurders doet betalen. Die men schen, werklieden nog al, betalen die belastingen niet rechtstreeks aan den Staat, maar rechtstreeks aan den grond bezitter en dus onrechtstreeks aan den- Staat. Wat de onrechtstreeks che of ver- bruikingsbelastingen betreft, deze wor den betaald door alleman, door rrken en armen. Die taksen of lasten wor Fn door den Staat geheven op prachtarti- kels, eetwaren, dranken en allerlei vreemde voortbrengsels. Volgens den heer Denis bedraagt het aandeel van den arbeider ongeveer 5,79 fr. per jaar en per hoofd. Daar er nu honderd arbeiders en kleine bur gers zijn tegenover één rijke, zijn het de armen die het meest bijdragen om onrechtstreeks de kas van den Staat te vullen. Met eene klerikale verwaandheid durft men beweren dat de voedings middelen des volks zoo weinig moge lijk belast zijn. Maar wie heeft dan inkomrechten gestemd op de granen, dus op den boterham van den werk man op het vee en het vleesch, dat door de schuld der katholieken zco duur geworden is dat de werklieden het nog enkel bij naam kennen wie heft rechten op de koffie, de specerijen, enz. De katholieken. Wie heeft de taks gelegd op de her bergen en al de plagerijen uitgevonden om de herbergiers te tergen De katho lieken. Voor het kleinste winkelken is er patent te betalen en dan durft men nog staande houden, dat de werkman geene lasten betaalt, wanneer hij daar bij nog alleen den last draagt zijn vaderland te dienen. Wie heeft in 1900 de opcentiemen ten voordeele der gemeente van 55 op 95 gebracht op de grondbelasting en van 43 op 85 voor de personeele belas ting, 't is te zeggen op de huurwaarde, de deuren en vensters en de meubelen. Het katholiek stadsbestuur. Wie zal de lasten opnieuw moeten verhoogen om de vriendjes te kunnen blijven tevreden stellen. De katholie ken. De personeele belasting, die onder de rechtstreeksche lasten gerekend wordt, treft niet enkel de begoede standen, maar alle handeldrijvende lieden, winkeliers, herbergiers, bak kers, beenhouwers, enz. alsook alle bedienden, hoe gering hunne jaarwedde ook weze, vermits de personeele belas ting ten laste van den huurder valt. Ons belastingsstelsel moet herzien worden, omdat het op onrechtvaardige grondslagen berust, doch de herzie ning mogen wij van geene katholie ken verwachten daarom zullen in October en in Mei aanstaande alle kiezers, die hunne belangen begrijpen en ter harte nemen stemmen voor de liberalen. Weg met de onrechtvaardige taksen Leve de Liberalen Nog weinige weken scheiden ons van de gemeentekiezing. Het kiezerskorps zal nog maals opgeroepen „vorden om uitspraak te doen over de schelmerij politiek der Aalster sche klerikale lakeien. Hadden we een recht vaardig en'evenredig kiesstelsel dan zouden we sinds lang van deze moeite gespaard zijn gebleven. Ons volk zou dan reeds lang door mannen bestuurd zijn die, dwars door allen plichten weten te kwijten, tang gezegend loopen in 't diepe woord Bemin uwen evennaaste als u zeiven, doe aan anderen het kwaad niet dat u zei ven mishaagt, we zouden reeds lang, in hart en ziel gedrukt voelen, het wijze vermaan Ge zijt allen broeders Edoch, en 'tis als ware 't eene straf van 't Opperste Wezen, de toestand in onze kleri kale stad is totaal omgekeerd. Als we de venijnige slangenoogen van menige klerikale dwepers op ons maatschappelijk leven zien vlammen, vragen we ons, met leedwezen afwie of wat moet thans hun slachtoffer worden Want niets wordt door hen ge- I,-.'i üv A. IV i «»*-.. s \r.*\

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1907 | | pagina 1