m 1 i v/A^ WLST LIBERAAL, DEMOCRATISCH WEEKBLAD. De Kiezing in Mei. Prijs 5 centiemen het nummer Derde Jaargang. Nummer 4 Zondag 26 Januari 1908 Vrijzin nige Neringhond Onderlinge verplichting". De Congo-kweslie. Over Kunst. Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop Detaaibaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: Aalst .Saiiuai-i i 90H. van Aalst. Wij doen een oproep aan al de vrijzinnige nering- doeners, die ï»ij den Bond niet aangesloten %ijn, om »ich als lid te laten inseli-ry ven. 16e Inleg- Inlijft Itepnald op een frank, indien noodag, zullen in de drlj maanden, een by voegsel aan 't aanbevelings boekje laten verschijnen. Ile algeineene vergadering znl plaats hebben op MAAIVI6ACJ ;i? JANlJAltl om S ui-en heel stipt in 'it lokaal !)e Cis-aal"van Bg- ninnl. DAGORDEs Verslag van «lcn Sebrijver. Verscblllige belangrijke ine- dedeelingcn. 11 In een vorig artikel hebben we aan getoond hoe jammer het zou zijn moest dooreene voorbarige en onbezonnen beslissing, de christene Volkspartij van ons arrondissement niet alleen heur bestaan als partij ten offer brengen aan 't voldoen van 't wraakgevoel eens po litiekers (die beter zou doen aan zijne roerkuip te blijven, dan den demokraat uit te hangen) maar tevens den zetel verbrijzelen van den eenigen Vertegen woordiger welke gij in de Kamers nog telt, en er in hunr en naam het Abe- meen Stemrecht, de Evenredige ver tegenwoordiging en andere demokra- tische hervormingen verdedigt. xSedert dien heb ik eender hoofdman nen der Daensisten ontmoet en deze bevestigde mij, dat het genomen be sluit definitief is, en genomen werd met eenparigheid van al de aanwezige afgevaardigden. De christene Volkspartij zelfmoordt zich. Wij hebben het immers gezien in het arrondissement Brussel, de niet- herkiezing van priester Daens bracht de reeds kwijnende partij een gevoeli- gen slag toe, en de beslissing van Aalst, is reeds in die streek een aanlei ding tot de bepaalde ontbinding C'est la debacle, 't is de tuimeling. Voor onze partij betreuren we den misstap niet welke hier werd begaan, zij die rechtzinnig tot de Volkspartij behooren, zullen nimmer terug keeren tot de Woesterij, dat is maar goed voor penneslaven, wier propaganda altijd voorde meestbiedende te koop is, en die telkens ze op hun tandvlcesch loo- pen, hun kap naar den wind hangen en hun geweten veil hebben voor een teil linzensoep. Overigens sedert een geruimen tijd reeds was zulk einde te voorzien, het vuur der bezieling is uitgedoofd, en in de omgeving van den Volksvertegen woordiger Daens zelve, treft men de valschaards aan, die een vergulden doofpot van.de sjacheraars hebben aan vaard om er hun vrijzinnig verleden en hunne lage ziel onder te bedekken. We betreuren het genomen besluit omdat de menschen die nog in Vlaan deren en Brabant aan de christene Volkspartij zijn gehecht, en die we het recht niet ontkennen in de wetgevende Kamers vertegenwoordigd te zijn, wel dra ten gevolge der genomen beslissing van alle vertegenwoordiging beroofd Zullen zijn, Indien wij het betreuren, de Woes- tisten jubelen, en zullen er wie weet hunne dankbaarheid voor betoonen. Welke is de drijfveer geweest der afgevaardigden van de partij, te Aalst yergaderd en die met eenparige stem- 1 men, het kartel hebben verworpen om aldus den zetel van M. Daens te bieden aan de Woestisten Men zou eerst hoeven te weten hoe die afgevaardigden werden genoemd, of ze zich zeiven hebben aangesteld, dan of ze werden opgestuurd door mannen, die er belang bij hebben tot een bepaalden uitslag te geraken. Als reden voor de stemming van be doeld besluit, werd er gewag gemaakt van het geval te Dendermonde, een valsche uitvlucht natuurlijk, een der aanwezigen heeft zelfs aangetoond, dat al het ongelijk niet is, langs den eenen kant. Er werd ook gezegd, dat het kartel, of wat de Woestisten als dusdanig zou den afschilderen veel kwaad zou doen aan de partij op den buiten alsof de geestelijkheid op den buiten de Daen sisten niet slechter heeft gemaakt dan liberalen of socialisten het ooit werden gedaan. Nog-scheen het, dat een afzonderlijk lijst v in scheur-demokraten zou voor gesteld worden (en nu niet Dat kon niet beletten dat M. Daens door een verbond herkozen zou worden. Water van zij in democratisch op zicht is er maar eene zaak te betreuren, het is 't verdwijnen uit de Kamers van een verkleefde aanhanger der noodza kelijkste hervormingen. Gedurende al den tijd, welke Mr. Daens inde Kamers heeft gezeteld, is zijne rol er omstandigheidshalve van ondergeschikt belang geweert, nu door de verplaatsing van EEN zetel, daar van zooveel voor de democratie afhan gen kan, wordt die zetel door zijne partijgenooten zelve van onder hem geschoven. Dat is een misdaad tegen het Volk. 3 - In de plaats van deze moraal, welke een oproep doet tot de laagsteen vuigste driften van den inensch, stelt de vooruitgang het eeriig-algerneen princip de onderlinge verplichting van de geheele Menschheid, uit dewelke eene nieuwe moraal ontstaat oneindig dieper, oneindig edeler en oneindig natuurlijker. Deze voorschrijft «Doet alles wat het Menschdom ten goede komtont houdt u van alles wat aan het Menschdom nadeel of droefheid kan berokkenen. Voor elke vraag heeft ze een redelijk antwoord Wat is het goede De godgeleerdheid zegt«Wat aan God behaagt, verklaring- welke geen de minste verstandelijke zin bevat, ten ware men niet gelooft dat God ons zijné gedachten heeft veropenbaard. De mo raal der onderlinge verplichting zegt Het goede is al hetgene,-wat algemeen verspreid zijnde, aan het geslacht ae meest-voordee- lige voorwaarden van bestaan zou bezor gen. Wat is slecht? Nogmaals antwoordt de godgeleerdheid Wat God verboden heeft. De nieuwe moraal, op hare beurt, zegtSlecht is alles, wat al gemeen verspreid zijnde, aan 't leven van 't geslacht zou schaden. Waarom moet ik het goede doen en me onthouden van het kwade De godgeleerdheid zegt Omdat God het aldus wilt, en de onder linge verplichting van de Menschheid Omdat ge niet anders doen moogt. Het ge slacht zoolang het eene levende kracht be zit, heeft ook een gevoel van persoonlijk be houd dit gevoel spoort den mensch aan al te vermijden wat schadelijk is, en alleen te doen wat hem ten bate komt. Als éen dag de levende kracht zal uitgeput zijn dan zal het gevoel van persoonlijk behoud als vanzelf komen te verdwijnen. Dan zullen de gedach ten van het goede en het kwade evensnel vervallen, er zal eigenlijk geene moraal meer zijn, en de verdwijning van de moraal zal de oorzaak zijn van den ondergang van 't Menschdom aangetast door afgeleefdheid. Het zal alsdan zelfmoord plegen. Wat zal de straf of de beiooning zijn van mijne daden De godgeleerdheid spookt ons met de hel of suikerbiet met den he mel de moraal der onderlinge verplichting zegt eenvoudigAangezien ge een deel zijt van de Menschheid, is haar voorspoed de uwe, en haar lyden uw hjden. Indien ge, 1 lijgevolg, doet wat voor haar goed is, ver schaft ge u zei ven een dienstindien ge doet w£*t voor baar slecht valt, werkt ge tot qy eigen nadeel. Een gelukkig en bloeiend Menschdom is uw paradijs, eeg ellendig eu Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen j Per drukregelj Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank kwijnend Menschdom is uwe hel. En vermits het gevoel van persoonlijk behoud de bron uwer daden is, zult ge instinctmatig het goede doen en het kwaad vermijden, zoolang uw geest in een normale toestand verkeert. Ge zult slechts zondigen tegen de natuurlij ke moraal, dan wanneer ge een slachtoffer geworden zijt van de ziekelijke verbastering die ook den mensch tot zelfpijniging en zelf moord drijft. Hierboven mocht ik aldus een beknopte catechismus van de natuurlijke moraal doen kennen, welke voor eenig doel heeft de on derlinge verplichting van het mensehelijk geslacht. Deze moraal is de eenige welke de Menschheid ooit oprecht heeft gevoeld al de andere princiepen van moraal hebben an ders niet geweest dan schijnheiligheid, zelf bedrog en bedrog van anderen. De natuur lijke moraal is beknopt in het voorschrift van Radde Hillel fjoodsche geleerde der 1® Eeuw vóór J. C. die al de vroegere voor schriften verzamelde), in het uitdrukkelijk bevel van 't Evangelie Bemin uwen even naaste gelijk 11 zei ven. Allen die een zeker grondbeginsel gezocht hebben, als stichter van een godsdienst of eene wijsbegeerte, ten slotte uitgeloopen op dit eenig princiep van onderlinge verplichting; want dit princiep vormt het grondbeginsel van het mensche- lijk geweten, het is de natuurlijke drijfveer van zjjne daden. Alleen de godsdiensten die het princiep als hoofddo«ma hebben vooruitgezet hebben eene wereldlijke uitbreiding kuurieh beko men en waren bestendig van duur. En als we aan de moraal der godgeleerdheid de natuurlijke moraal willen onderschuiven, aan de kristel ij ke leer de onderlinge ver plichting van 't menschelijke geslacht, dan hebben we slechts een werk van zuivering en vereenvoudiging voor oogen we behou den wat de godsdienst in de oorspronkelijke instincten van den Mensch heeft geput en verwerpen de verouderde en versleten omhulsels, de leugenachtige vermommin gen die er de echte balsem van versmoren, het fijnste bestanddeel van verbergen. Maar de onderlinge verplichting moet niet alleen de bron worden van alle moraal, ze moet ook nog het grondbeginsel zyn van al onze instellingen. De bestaande vormen zijn de uitdrukking van zelfzucht en eigen belang 't is de onderlinge verplichting of menschelijke solidariteit'die de vormen zal aanwijzen, geroepen 0111 hunne plaats in te nemen. Dan zullen we aan de hedendaagsche beschaving, waarvan schrik en pessimism, leugen en schijnheiligheid, de kenmerken de teekenen zijn, eene beschaving zien volgen van waarheid, van voorspoed en van liefde voorden evennaaste. Het Mensch dom dat nu een afgezonderd gedacht is, zal alsdan een feit, eene werkelijkheid wezen. Gestreeld door de frissche, zuivere lucht der toekomst en beglansd door hare lichtstralen, zal het den Mensch gegeven zijn te leven in den schoot van deze broederlijke vereeni- ging, oprecht, vrij. geleerd en goed. Dirk Martens. De Congo-soeverein had dus reeds in 1892 een leening aangegaan van 5 millioen frank, niettegenstaande de Onafhankelijke^Staat in 1890 de ver plichting aangegaan had geene nieuwe ontleening te maken zonder de toe stemming van het Belgisch goeverne- ment. Maar 't was België, dat de zes en half millioen (kapitaal en intrest) aan den heer de Brown de Tiège moest uitkeeren. Een intrest van 6% door België betaald, intrest verboden door het wetboek. 1901 Jaar waarin de conventie Tan I890 een einde nam, conventie waar door België van den Congostaat een som geleend had van 25 millioen fr. mits een financiëel toezicht te hebben en het recht van toeëigening van 10 jaar. België moest nu een besluit ne men en iedereen verwachtte er zich natuurlijk aan de politieke punten van de overeenkomst te hooren bespreken maar, het goevernement oordeelde er anders over en stelde alleen een financiëele oplossing voor, en welke dan nog Eenvoudig het opschorsen van het uitkeeren der geleende mil- lioenen en het kwijtschelden der in tresten van diezelfde aanzienlijke som. Dat was de Belgen in het aangezicht spuweq dat was hun recht met de voeten stappen, Het katholiek goevernement haalde den neus op voor de Conventie van 1890 en maakte den Congostaat vrij van zijn verplichting tegenover ons Parlement. We keerden dus terug tot den toestand van vóór 1890, of liever, hij werd nog erger sedert 1892 had de Congostaat zijn economische politiek veranderd, baatte zelf zijn privaat domeinen uit, en het menschlievend en beschavend werk van vroeger maakte plaats voor allerlei onschul dige en schuldige ondernemingen en handel in Afrikaansche produkten, die beide op de meest onmenschelijke wijze gedreven werden, en waarbij zich nij verheids- en financiëele speculatiën voegden in alle landen, maar bijzon derlijk in China. Nochtans waren er katholieken in het Parlement, die goed op de hoogte waren van deCongozaken en den stou ten moed hadden onmiddellijk de aanhechting van den Congo te vragen om zoo de internationale moeilijkhe den en het inwendig gevaar te vermij den. De staatsminister Beernaert, die kranige energieke oude man, die recht doorgaat, zonder te buigen voor een Woeste of koning Leopold, ging zelfs zoo ver een tegenontwerp neerteleggen om de onmiddellijke aanhechting te bewerken. Dat wetsontwerp werd o. a, medeonderteekend door de heeren Leo de Lantsheere zoon en August Delbe- ke, thans minister van openbare wer ken. Vader de Lantsheere ook sprong in den Senaat recht om het ontwerp van het katholiek Belgisch goevernement te bestrijden en dat van den heer Beernaert te verdedigen. Velen onder onze lezers zullen zfch nog die onvergetelijke zitting herinne ren, waarin de heer de Lantsheere vol gerechtvaardigde verontwaardiging uitriep Si vous votez le projet, vous n'aurez même plus le droit de demander des renseignements sur les operations fi- nancières, politiques et militaires de l'Etat. Ce n'est pas lè un acte de justice. Supposez une communauté 011 l'un des sociétaires dirait a l'autre C'est moi qui dirigerai c'est moi qui gérerai c'est moi qui recueillerai les revenus il est possible que je vous en fasse part quand je le croirai utile a l'intérêt commun il est impossible même que je vous laisse le tout de mon vivant je vous le laisserai en tout cas a ma mort mais en attendant, je dirigerai, j'administrerai, je recueillerai les reve nus, comme je le voudrai, sans avoir même a vous en rendre compte. Ne serait-ce pas la un pacte léonin qui sous toute législation serait déclaré nul (Indien ge het ontwerp aanneemt, zult ge zelfs het recht niet meer heb ben inlichtingen te vragen over de financiëele, politieke en militaire werk zaamheden van den Staat. Dat is geen daad van rechtvaardig heid. Veronderstelt een Vereeniging waarvan een der leden zou zeggen ik zal besturen ik zal beheeren ik zal de opbrengst opstrijken het is wel mogelijk dat ik er u mededeeling van geef als ik het nuttig zal achten voor het algemeen belang 't is zelfs moge lijk dat ik u alles gedurende mijn leven nog zal overlaten ik zal het u, in ieder geval, na mijn dood nalaten, maar in afwachting zal ik besturen, administreeren, zal ik de opbrengst binnenpalmen, zooals ik het wil, zon der er u rekenschap over te geven. Kan dat niet een leeuwachtige verbin tenis wezen, die nietig zou verklaard worden door iedere wetgeving Doch de katholieke meederheid luis terde naar de twee Staatsministers niet en de oppositie begreep hun wijzen raad niet. Ten anderen, weinigen wa ren op de hoogte van de Congoaange- legenheden. Maar waarom geen uit legging gevraagd Waarom ziende blind en hoorende doof over iets stem men zonder inlichtingen te nemen of zonder de zaak in te studeeren Heeft iemand wel het recht als volksverte- woordiger te zetelen, wanneer hij niet genoeg geleerd is of niet voldoende karakter bezit om zich onafhankelijk te toonen, al was het ook nog tegeno ver een heel ministerie of zelfs tegen over een koning Heeft iemand die het belang van een of meer perso nen, boven dat van de natie stelt, het recht die Natie te vertegenwoordigen Ien andere, de koning had gesproken; hij had zijn wil doen kennen in een brief aan den heer Woeste, lakei van Leopold II, en die wil mocht volbracht worden. De Parlementsleden legden ootmoedig het hoofd in den schoot, en het wetsontwerp, dat den Congo- soeverein zijn volledige vrijheid terug schonk, werd met een overgroote meerderheid aangenomen. De wet werd den 10 Augustus uitgevaardigd. Alles was dus ten beste afgeloopen voor Leopold II, alle hinderende kon- trool was verwijderd. De Congostaat behield de millioenen van België en had daarbij zijn financiëele onafhanke lijkheid opnieuw veroverd. Alle ge vaar voor een onmiddelijke aanhech ting bestond dus niet meer en 't was eerder een inlijving van België bij den Congo, die door de twee Kamers goed gekeurd was. Zoo'n heldendaad moest dan ook beloond worden aan den held de heer de Smet de Naeyer werd graaf gesla gen en een dekreet benoemde hem tot Staatsminister. Van dan af had de Neger-koning Leo pold een blanco-kaart in de hand om te werken en te doen werken naar zijn grillen en zijn willen. Als Alleenheer- scher doet hij iedereen buigen en ver trapt, zonder medelijden degenen die het wagen zijn meening niet te deelen en zich veroorlooven hem dit te zeg gen, al zij het ook nog zeer ootmoe dig, en dit gebeurt in België, zooge- zeid vrij en onafhankelijk, fier over zijn rechten en zijn waardigheid Men zou nochtans, wanen in Rusland te verblijven. Den 23 December 1901. dus vier maand na de afvaardiging van boven genoemde wet, teekenende de soeve rein van den Congo, in 't geheim, een dekreet waarbij het kroondomein ge sticht werd, hetgeen reeds verschillen de jaren oud was, maar waarover de Bulletin officiel de l'Etat du Congo nooit een woord gerept had. Het Privaatdomein dat koning Leo pold zich sedert lang toegeëigend had, herschiep hij nu in een kroondomein, waaruit hij zooveel mogelijk millioe nen gaat halen. Een vooruitstrevend Demokraat Ondersteuningsfonds tegen de Werkeloosheid. Bestuurzitting op Zondag 26 Januari 1908, ten 10 uren stipt voormiddag, in den Graaf van Egrnont. Zoo een tweetal jaren geleden hadden onze katholieke feniksen het in den hol ge kregen eenen nieuwen leergang toe te voe gen aan de reeds bestaande ter stedelijke Academie van Schoone Kunsten en, 't was geen klein bier een cursus van kunstschil dering Jandore, zie daarmee was er Aalst boven op enkele jaren zouden verloopen of de schilderschool alhier ging deze van ande re steden overtreffen het Instil ut supé rieur de Beaux-Arts van Antwerpen had zich maar kloek te houden overleden kun stenaars Coucke, Meganck en andere gingen voorzeker in de schaduw gesteld worden door het talent der nieuw bakken volgelin gen van Rubens, Van Dyck, Jordaens, Dq Grayer, enz, o

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1908 | | pagina 1