v/AN U itvoering der beroemde Rubens-Cantate m Julias De Geyter en Peter Benoit 1000 Zangers en Zangeressen den 11 en 18 JULI te Aalst. Prijs 5 centiemen het nummer Vierde Jaargang Nummer *2H Zondag 11 Juli 11 MM) door meer dan GROOT CONCERT Vaandelinhuldiging. Liberale Werkmanskring Les Vrais Amis Constants De Toekomst. Zedeloosheid. De Klerikalen. Van Houwaert Cyrieh Abonnementsprijs*. 3 fr. voor de stad en den Duiten voorop betaaibaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, i, Aalst. Prijs der Annonces: j "Sen Per drukre8el Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank STAD AELST. —o Kermisfeesten van 1909. Ter gelegenheid van de 50* Verjaring der stichting van de Stedelijke Muziekschool te geven op Zondag n Juli en Zondag 18 Juli, telkens ter Groote Markt, om 6 ure 's avonds, onder de leiding van M. G. PAPE, Bestuurder der Muziekschool. o PROGRAMMA ZONDAG ïi JULI zal te Aalst de Vaandelinhuldiging plaats hebben van de Maatschappij der Vereenigde Ma chinisten en Stokers pan den Staats spoorweg. Ten 2 uren namiddag, groote Stoet, ontvangst op het Stadhuis, overhan diging van het Vaandel. 's Avonds ten g uren Vuurwerk. Wy hebben het genoegen U mede te dee len dat te beginnen met DONDERDAG, 1 JULI, de kosten van Dokter en Apotheker, welke ge zoudt noodig hebben, ten laste zullen zijn der Maatschappij. Het zou ons hoogst aangenaam zijn, indien Ge, in geval van ziekte, een bewijs van Lid maatschap gingt halen bij een der Bestuurs leden, hieronder vermeld, welke U alle ver dere inlichtingen zullen geven. HET BESTUUR Mevr. A, Brijs-Schouppe, Voorzitster, Nieuwstraat Mej. Jeanne Van der Veurst, Sekretaresse, Dirk MartensstraatMevr. A. Gowie-De Mette, Schatbewaarster, School straat. Opzichtsters Ziehenbezoeksters Mevr. K. Amant-Van der Biest, Korte Ridderstraat, 15 Mevr. P. Anne-Van Hoecke, Dirk Martensstraat, 119 Mej. Celestine De Saedeleer, Nazarethstraat, 60 Mevr, L. De Raeve-Boel, St. Janstraat. De Geneeshecren der Af deeling zijn De H. Grégoire Alfons, Albert-Liénartstraat. De H. Van de Velde Oscar, Schoolstraat. Apotheker De H. Callebaut Frans, Botermarkt. Sedert de kiezingen van Mechelen, waarin de klerikalen zoo deerlijk ge klopt werden, hebben de klerikale bladen een gansch anderen toon aan geslagen dan dien welke zij gewoon waren te laten hooren. Zij kunnen het thans voor hunne lezers niet meer verborgen houden, dat het aan het bewind komen van een liberaal ministerie, in ig 10, tot de mogelijkheid en zelfs tot de zekerheid behoort en daarom vragen zij aan de antiklerikalen, met eene azijnzuur- lachende tronie, hoe zij er godsmoge- lijk zouden in gelukken een ministerie samen te stellen. Zooals onze goede konfrater Le Libéral het in een zijner nummers deed opmerken, antwoordde het groot libe raal blad l'Indépendance reeds op die gerechtvaardigde nieuwsgierigheid der klerikalen, bij wie het antwoord onge twijfeld zwaar op de maag zal blijven liggen. Sedert zij den achteruitgang der klerikale partij niet meer kunnen ont kennen, zegt het blad, klampen de bladen der rechterzijde zich wanhopig vast aan een uiterst redmiddel, om de kiesmassas te wederhouden die op het punt zijn aan het klerikalism vaarwel te zeggen. Zelfs indien de linkerzijden de meerderheid in het Parlement be kwamen, zeggen zij, dan zouden zij nog onmachtig zijn om een ministerie saam te stellen, daar liberalen en socialisten niet kunnen overeenkomen. En om dat goed te bewijzen, verma ken zich de klerikale bladen met aarts gekke samenstellingen aan te halen, waarin zij een ministerportefoelie aan M. Demblon, een andere aan M. Hy- mans toestaan. Dat onze konfraters gerust wezen. Het bloc zou zoowel mogelijk zijn in België als in Frankrijk, en de lin kerzijden meerderheid in de Kamer zijnde, zouden heelemaal in akkoord kunnen werken. Liberalen en socialis ten verstaan wel elkander voor het bestuur der groote gemeenten waar om zouden zij zich niet verstaan voor het beheer van 's lands zaken De klerikalen weten heel goed dat aan de liberale partij de eer zou toekomen om een ministerie saam te stellen en dat dit liberaal ministerie den steun zou hebben van de socialistisch Kamer- groep, om een zeer eenvoudig, zeer duidelijk, goed afgeteekend program ma te verwezenlijken eerst en vooral het land te ontklerikaliseeren Dat kunnen de liberalen en de socialisten doen, zonder dat zij een punt van hun programma op te offeren hebben. Schoolhervorming, legerhervorming, kieshervorming, dat zijn drie hoofdza kelijke punten van de taak welke een ministerie der linkerzijde zal te vol brengen hebben en men ziet niet hoe de socialisten zulk een ministerie niet zouden willen steunen. Wij zeggen niet dat in 't vervolg er geene tegenstelling zal zijn tusschen liberalen en socialisten, in zake van maatschappelijken aard, maar als die drie hoofdzakelijke hervormingen zul len bewerkstelligd zijn, zal de politieke toestand diep gewijzigd wezen en de werking der partijen zal zich nood wendig in eene nieuwe richting voor doen. Alleenlijk, het klerikalism fal voor eeuwig verpletterd fijn Een einde stellen aan het klerika lism gedaan maken met de klerikale heerschappij die sedert een vierde eeuw op ons drukt, ziedaar wat boven alles van belang is. De socialisten hebben er zooveel bij te winnen als wij dat de klerikale vijand buiten ge vecht worde gesteld en bij het bewerk stelligen van demokratische hervor mingen, op welker grond het akkoord tusschen de linkerzijden gesloten is. Dat de rechterzijde zich dus niet paaie met het droombeeld dat een ministerie der linkerzijde niet zou leefbaar zijn en dat men, tot ik weet niet welke loensche samenspanning met haar, zou moeten besluiten. Eene regeering der linkerzijde zal leven om een antiklerikaal program ma te verwezenlijken, en onze vreugde zal zijn dat de klerikalen onmach tig zullen worden om ze te verijdelen We weten goed wat onze klerikaaltjes i beweren. Liberalisme, schreeuwen ze, leidt naar goddeloosheid en goddeloosheid naar de dierlijkheid en de grootste misdaden en deze naar... de hel. Niemand zal ontkennen dat in ons land de Vlaamsche streken het meest godsdienstig zyn gebleven. Walenland is goddeloos zeggen d« klerikalen. Welnu, de statistieken bewijzen dat in Vlaanderen, op 10,000 inwoners, er 44 tot korrektionneele straffen werden veroordeeld (in 1905) en in het veel ongodsdienstiger Walenland dit cyfer maar 33 bedroeg Indien de onwettige geboorten ook het be wijs zijn van min zeaelyk gevoel bij de be volking, dan mag men aanstippen dat in het Vlaamsche land 5,538 onwettige kinderen werden geboren (in 1903) terwyl in het Wa lenland er maar 4,121 werden geboren. Het verschil is nogal aanzienlijk. Neemt men aan dat het ook een bewijs is van zedelijkheid als een onwettig kind later erkend wordt door den vader, dan spant het Walenland weer de kroon, want daar werden 3387 kinderen wettig erkend, en in het Vlaamsche land slechts 725. Dat zegt nog al wat. Hunne Handeling en hunne Drukpers. De klerikale bladen maken sinds eenigen tijd een oorverdoovend lawijd van blikken muziek, omdat de menschen zich nog maar wat langer zouden laten blijven bedodden en dat zij toch, in godsnaam, zich zouden abonnee ren op de klerikale bladen. Priester Fonteyne, vroeger kapelaan te Zarren, bij Dixmuide, en die volgens Den- dervodde, die van zijn eerste leugen niet geborsten is, nu trappist zou worden, zegde destijds in het Reeht waarom de menschen de klerikale partij verlaten, de klerikale kerken ontvluchten en de kleri kale bladen verafschuwen. Ik geloof wel, zegde hjj, dat ik mag zeggen dat ik de geestelijkheid ken van België. Overtijd zegden de katholieke bewaarders de groote vijanden van den godsdienst zijn de liberalen en nu beweren zyhet zijn bijzonderlijk de socialisten. Wij hebben veel liberalen, vooral in de groote steden, de kerken zien verlaten en de godsdienstoefeningen maar we hebben ook gezien en gehoord dat honderd duizenden en honderd duizenden liberalen, bijzonderlijk leefden en op den buiten, zoo kristelyk zoo godsdienstig waren als de katholieken en zelfs over't algemeen veel beter leven. Waarom dan zijn die kristenen bij honderd duizenden nu zoover afgeweken De grootste vijand of liever vijandin van den godsdienst in België, maar kort gezegd, het is onze zoogezegde katholieke bewaar derspartij. Ziet hare mannen, leest hare bladen, volgt hare werking. Die mannen, zij komen als de verdedigers van den godsdienstzij dragen er den naam van en gebaren het te zijn. Goed zoo maar in de oogen van het volk, zij de verdedigers, de vertegenwoordigers van den godsdienst, zij zijn ook de godsdienst, dat is al een en hetzelfde in de oogen van het volk. Ai mij, zy de godsdienst, zij de schoone edele leering Christi 't Is de ark geworden van Noë er is geene enkele.... soort te kort. Steelt het zweet der werklieden, rooft de penningen van weduwen en weezen, troggelt de testamenten af aan het doods bed der stervenden, grijpt dat er geen nage len aan uwe vingers meer staan, dat maakt al niet, als gy maar stemt voor de party, en roept en tiert voor de party en aan 't hoofd geraakt, 't is genoeg, gij zyt een eerlyk man, een rechtvaardige, een goede katholiek Welgekomen roofvogels Leeft zooals ge wilt trapt de zeden met de voeten en spot er meê zijt verken meer als de verkens verken zyn, en hond meer als de honden, dat doet er weinig aan gij stemt en werkt voor de party, en 't is ge noeg, nog e«ne goede katholiek 1 Welge- komene verkens, welgekomene honden 1 Lastert en beliegt uwen naaste, uwen broeder zooveel gy er kunt lust in hebben spreekt en spuwt venijn dat het schuim u op de lippen staat vergeeft en doodt uw broeder in eer en naam en faam, vergeeft ze doodt ze als adders en slangen, vergiftigen en dooden... het is ook wel 1 Gy stemt en werkt voor de party, 't is genoeg, nog een goede katholiek Welgekomene slangen. Geene enkele soort ontbreekt in de ark van Noë Maar 't is genoeg. En die mannen zyn de verdedigers, de vertegenwoordigers van den godsdienst! Zy door woord en daad, door leven en voor beeld, moeten hem beminn»lyk maken en bevriend 1 Is dat de godsdienst, denkt en zegt het volk, dan hebben wij er genoeg vanl Zy, de groote mannen van de katho lieke bewaarderspartij, veel, zeer veel ervan by honderden en by duizenden, door hunne ikzucht en baatzucht, door hunnen dwang I en broodroof, door hunne laster en vervol ging, door hunnen hoogmoed en volksver drukking, door hun misvormde wezens en afzichtelijk gelaat van vervalschte katho lieken zij, zij maken den godsdienst hatelijk en doen hem verlaten en verachten En leest dan de bladen, de gazetten der party, ten minste sommige zoogezegde ka tholieke bladen Bovenop, daar prijkt in groote letters Godsdienst Zij, katholieke, ik wil zeggen zij kristelijke, kristene ga zetten i De leering van Christus is al liefde en broederlijkheid, en zij, zij gloeien en oranden van haat en nijd, de leering van Christus is waarheid en recht, en zj', wat doen zij anders als liegen en bedriegen, als lasteren en bezwadderen, als broodroo- ven en verdrukken De taal en 't geschryf- sel dier bladen trekken zooveel op broeder lijkheid, op recht en waarheid, op de lee ring van Christus, als de nacht op den dag, als de duivel óp eenen engel, als de hel op den hemel I En die bladen, katholieke bladen, moe ten den godsdienst doen eerbiedigen, bemin nen Is dat de godsdienst, denkt en zegt het volk, wij hebben er genoeg van En eindelyk de werking der partij Wy leven in eenen tijd van ongekende en ongehoorde volksontwikkeling. Wetenschap pen en kennissen, kunst en kunde, staat kunde, rechten en instellingen, nijverheids geest en broedermin, breede gedachten, groote gevoelens, een nieuwe wereld is aan 't dagen. En ik weet niet door welk noodlot be- heerscht, maar altijd en overal bekampt de katholieke bewaarderspartij den geest der nieuwe wereld, en dat in naam van den godsdienst Het volk droomt van vrijheid, van gelijkheid en broederlijkheid, het droomt de ware leering Christi het gevoelt het wel, zij stroomt en leeft nog in zijn kristen bloed en nu zou die droom en de leering gedoemd zijn in den naam van den gods dienst Als dat zou is, zal 't volk zeggen aan de katholieke bewaarderspartij, dan hebben wij er genoeg van. In een woord, de grootste vijanden van den katholieken godsdienst in Belgie en elders, het zijn de zoogezegde katholieke bewaarders. Deze naam is hedendaags alom befaamd, niet alleenlijk in Belgie maar ook in Frank rijk, waar vele Franschen hem niet kun nende uitspreken, ervan ventre ouvert, gemaakt hebben. Zondag zes weken geleden, heeft die Vla ming in den velo-wedstrijd Paris-Bordeaux, den eersten prys behaald, en is 20 minuten eerder aangekomen dan Trousselier, nadat hij achttien uren lang gereden had, met eene middelmatige snelheid van 31 kilom. per uur. Deze snelheid is die der gewone trei nen die op onze spoorwegen rollen. Van Houwaert heeft denzelfden afstand nog ge daan in minder en 't was de veropenbaring zijner lichaamskrachten en zijner behendig heid in 't veloryden. Eertijds was hy boerenknecht bij den heer Lammertyn, provincieraadslid, te Moors- lede. Deze heer verliet zekeren morgen zijn huis om naar Brugge te gaan tijdens den provincialen zittijd. Na zijn vertrek be merkte zijne vrouw, dat bij sommige stuk ken, die hij in den provincialen raad noodig had, vergeten had. Wel, wel zegde zy luidop Camiel heeft zijn papieren ver geten. En Cyriel, die dat hoorde en soms gedurende den middagstond een weinig per velo reed, zegde haar op geheel onverschil lige wijze Wil ik z'hem dragen naar Beythem. Aan de statie gekomen, bestatigde hij dat zijn baas reeds weg was met den trein. Zonder te pinkoogen springt Cyriel wederom op zijn ~etuig en weg Naar Roeselaere-statie. )aar kwam hij ook te laat. Nu. dacht hij, ik ben begonnen, 'k ga voort... En hij reed Brugge-waarts op. Gy ziet van hier de verwondering van d'heer Lammertyn, als hij bij het uitstappen in Brugge, Cyriel zag met zijn paksken. Wat, riep hy uit, gij hier in Brugge Ja, zegde Cyriel, toen gij weg waart, zag madame dat gij uwe papieren vergeten had, en ik ben er hier mede. Kort nadien reed Cyriel den tweeden prys Paris-Roubaix en den eersten Bordeaux- Paris. Over drie weken werd hij de 3° ge klasseerd in den Tour de Belgique. Verleden jaar won hy in Italië de de San Remo Cours en dit jaar nog eens Paris- Bordeaux. Wat bewonderenswaardig is bij dezen jongeling, is zijne spaarzaamheid.'Weinig verteert hij en hij is verre van dranklust te hebben. Reeds heeft hij een klein fortuin tje op de Spaarkas en als hy thuis kQmt AALST ÏO JULI 1909. Rubens-Cantate. 1, Marscli, getrokken uit de Gast huiscantate (1895) voor Orkest. G. Pape. i. Openingstuk van 't Komisch Opera Quinten Mcisys, vr Orkest. P. De Mol. (Groote prijs van Rome, Oudbestuurder der Muziekschool.) 3, Jï« Concerto voor Klarinet met begeleiding van Orkest uit te voeren door MrProsper D'IIoir. V. d, Bogaerde. oud-leerling en leeraar (oud bestuurder der Muziekschool. der Muziekschool). i, TuM«cheu|ioos, onder dewelke de heer Karei De Mette, Stadsbeiaardier, 1" Prijs in den Nationalen Prijskamp van Brussel (1895), en Oudleerling der School, het volgend Beiaardconcert zal uitvoeren i l*relu«lium-Coucou. Mathias V. d. Ghetn, (1755). b) Fnntaisie AP i*. c) Wals uit Charlotte Cortlny, P. Benoit. d) Vlaamsche Volksliederen. 5. RUBENS-CANTATE of VLAANDERENS KUNSTROEM voor gemengd KoorKnapenkoren Dubbel Orkestin drie deelen. Muziek van Peter BENOIT. Gedicht van Julius DE GEYTER, (lOOO) Duizend Uitvoerder» (iOOO). O o Vooruitgang door 't Werk, AALST. Aldeeling a Ouderlingen Bijstand Liberale Vrouwenvoorzienigheid. En nXa renniaut schappij O MAANDAG 12 JULI, om 6 1/2 uren CONCERT, WAFELSLAG, BAL la Concordia, Het Concert onder de leiding van den Heer F. OOESSENS. GROOT BAL om 9 uren. HET BESTUUR: De Secretaris, De Voorzitter, C. van Branteghem. O. Van der Sehueren, o De Heeren Werkende Leden doen op Zon dag 25 en Maandag 2tt Juli, een uitstap naar Terneuzen, Vlissingen, Middelburg en Domburg. De Heeren Eereleden die dezen uitstap zou den begeeren mede te maken, kunnen zich laten inschrijven ten lokale Concordia tot 15 Juli. De kosten van dezen uitstap zullen tot 15 a 16 franken beloopen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1909 | | pagina 1