1 1 H HET flRPTNOFSSeMCNT/wtsf E If AAL, DEMO w RATI SC Prachtig FEEST ■HH1 BBBB Zondag 1 Augusli 1909 Prijs 5 centiemen het nummer Vierde Jaargang Nummer 31 Willemsfonds Hel Willemsfonds. ONDERWIJS. Geld De God der wereld. J—- i Abonnementsprijs: 3 fr. voor de stad en den tuiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voorde stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank AALSTJ 31 JULI 1Ö09. ZONDAG, 8 AUGUSTUS, te S uur 's avonds, in de Zaal Concordia. Schoolstraat, alleen toegankelijk voor de leden en hun huisgezin. Dit feest tot herinnering aan den Slag der Gulden Sporen en om redenen, onafhanke lijk van onzen wil, tot op dien dag verscho ven zal opgeluisterd worden door de medewerking van deu heer Adolt* Clauwaert van den Koninklijken Nederlandschen Schouwburg te Brussel, de hh.Ern. Ladeuze en Jan Bruyndonckx, de dames der Liederavonden en den Symfoniekring Door Eendracht Groot 0— Na het Feest, in dezelfde zaal, gezellig' aauienzljii en DANSPARTIJ. Aalstersche Liberalen, sluit u aan by het W ïliemsfonds zoo doende, helpt ge mede tot de vrijzinnige ontwikkeling van ons Vlaamsch Volk. Bydrage per jaar zes frank. Daarvoor ontvangt men in den loop van 't jaar een drietal boeken heeft men toe gang met het heele huisgezin tot alle Feesten, gezellige vergaderingen en kunst avonden steunt men onze machtige Volks bibliotheek, die een enorme uitbreiding neemt in de omliggende Gemeenten helpt men kosteloos het Hooger Ümierwys bij het Volk verspreiden met één woord, werkt men tot de geestelijke en zedelyke verhef fing van zich zelf en van anderen. Dezen Winter, zal ons Willemsfonds een heerlijke reeks Kunstavonden aanbieden aan z|jn leden. Liberalen, overweegt dit en laat u on middellijk lid maken van ons Willems fonds D&ar Is uw plaats omdat die kring Vlaamsch en Vrijzin nig is. De kostelooze boekerij van het Willems fonds gevestigd in Graaf van Egmont, Groote Markt, te Aalst, ingang langs de Leopoldstraat, is open alle zondagen van 101/2 uur tot 11 1/2 uur voormiddag. Nleuwerkerken De kostelooze boekerij (onderafdeeling van het Wil lemsfonds), gevestigd bij den vriend Adam, Kwalestraat, is alle zondagen open van 7 tot 8 uren 's morgends. wen, ia. vaak verfoeien, die het niet tor- schen,willen, alle krachten inspannen om het hun op te dringen en het midden ont vluchten waar dat tuig van het geestes- knechtschap niet in eere wordt gehouden. Zoo zal het altijd zyn 1 Waar katholieken en andersdenkenden samen gaan tot het bereiken van een bepaald doel, zal dat samengaan in 't oog worden gehouden door de hoofden va,n het katholi cisme. Er zal geen aanstoot zijn zoolang er geen aanstalten worden gemaakt, het juk te vermijden, dat sommigen vrijwillig dragen, doch zoodra de andersdenkenden beproeven vooruit te gaan alsof dat juk hen niet hin dert, ontstaat de botsing welke onvermijde lijk tot eene scheiding zal leiden. De liberalen dulden in hun midden het optreden van een priester, de katholieken mogen 't optreden van eenvrijdenker niet dulden de liberalen zullen met aandacht een voordracht aanhooren over de schepping der wereld volgens de Roomsche leering. de katholieken mogen niet luisteren naar eene voordracht waarin de moderne meeningen daarover zouden verdedigd worden. De vrijzinnige zal zeggen tot den katho liek Gij gelooft dat Josua de zon heeft doen stilstaan, dat is uw recht, en gij hebt gelijk het bewys ran uw geloof te zoeken, ik zal graag naar uwe bewijsvoering luisteren, wie oprecht is in zijne overtuiging is een achtenswaardig man. De katholiek zal zeggen tot den vrijzin nige Gij gelooft niet dat Jonas drie dagen heeft gemediteerd in den buik van den wal- visch, ge wilt de valschheid van die geschie denis bewijzen dat is slecht van U, ik mag naar uwe bewijsvoering ni«t luisteren, ge zijt een zoon der hel De katholiek zal zeggen we zijn leden van dezelfde maatschappij en ik ben kandi daat van de klerikale partij (al de katho lieke medeleden vinden dat heel eenvoudig en natuurlijk) maar ik kan niet lijden dat gij liberaal, hier in deze stad kandidaat zult zijn van de liberale partij Ziedaar Overal waar de katholieken kans zien eene inrichting te klerikaliseeren door er het roomsche merk der onverdraagzaam heid op te drukken, ziet men hen aan t werk en de verdraagzaamheid der vrij zinnigen helpt hen niet zelden daarin mede een voordracht over Lourdes wordt eenparig aangenomen, eene spreekbeurt over Multatuli wordt van de hand over Multatuii worai van ue nauu geweien, 1 „en_ £>e keer raimster beloofde mij, verle- priester Verriest (een talentvol man) wordt jjen iaarcie za^,k te onderzoeken. Nog steeds adl- p„i I wacht ik naar z^n antwoord|ik kan niet inne ge- Tei Het Willemsfonds was in den beg heel onpartijdig katholieken en liberalen maakten er deel van uit en ijverden samen tot de opbeuring van het Ylaamsche Volk, wiens toestand in zedelijk en verstandelijk opzicht erbarmelijk was. In den beginne ging alles opperbest. Maar de strekking van het Willemsfonds, scheen de geestelijkheid al te vrijzinnig de vlaam- sche werken welke in 't licht werden gege ven, waren niet orthodoxe genoegde voordrachten verdienden niet alle de goed- keuriig der roomsche censors en zoo de libe ralen de uiting duldden van de meest ultra- montaansche leerstelsels de katholieken konden hunne goedkeuring aan, noch instemmen met het verspreiden van' werken welke niet volkomen zeker waren het approbatur te erlangen van de roomsche ijktafel. De index bestaat nog en wie katholiek is, moet daar rekening van houden. En vermits de katholieke leden van het Willemsfonds er niet in slagen konden, dat Willemsfonds te schoeien op Roomschen leest, gingen ze heen en stichtten het Da- vidsfonds, dat als eerste grondbegin aan nam onderwerping aan Rome en de rest voor Vlaanderen. We zijn er niet om gebelgd het staat eenieder vrij een vreemd juk op den schoft te nemen om leve de vrijheid te roepen, maar we stellen vast, dat zy allen die der- gelyk juk hebben aanvaard, degenen schu- ge wezen m) word opgehemeld door allen, Pol Demont (een groot dichter) wordt na zijne voordracht als uitbraaksel der hel verfoeid. Overal dus waar verstandelijke kuituur in aanmerking komt is de botsing tusschen klerikalen en vrijzinnigen onvermydelyk, indien dezen den eerbied voor hunne over tuiging vergen. En als ze dat niet doen, laten ze zich zoetjes het juk over den kop schuiven om weldra te vergeten, dat ze eens by de vrijzinnigen te huis behoorden. Daarom is het Willemsfonds antiklerikaal We zullen Hugo Verriest met aandacht aan hooren als hy in ons midden het woord wil komen voeren en hij ons door zyne voor dracht verrukt, we zullen evenzoo eiken spreker toejuichen die ons door zyn woord medesleept, tot welke belijdenis of gezind heid hy ook behoore, precies omdat we ver draagzaam zyn en het willen blijven. Klauwaert en Geus, Ziedaar onze Leus We zullen en moeten de kunst eerbiedigen in al hare uitingen, maar we willen ons oor deel, ons verstand, onzen gaest niet aan ban den laten leggen. We zullen en moeten het volk onderrich ten, we moeten het helpen zich los te wrin gen uit de zwachtels der onwetendheid waarin het reeds te lang gekneld wordt -; maar we zullen de oude zwachtels niet weg nemen om ze door nieuwe te vervangen we zullen het niet optorschen uit de voor- oordeelen om het laten neer te vallen in 't fanatism. Het Willemsfonds, heeft reeds veel tegenkanting moeten bestrijden, en te boven komen, doch het is getrouw gebleven aan zyn programma ontwikkeling des volks, door de uitroeiing van vooroordeelen en wanbegrippen. Ontwikkeling van het volk bezonderlyk door zyne eigene taal, de taal in welke het denkt, de taal welke de vrucht is van zyn eeuwenoud bestaan en door welke het weer moet groot worden en machtig. Al wie Vlaamsch is en Vryzinnig, al wie Klauwaert is en Geus, zal zich aansluiten by het Willemsfonds, ter wille van het volk, dat door liederen, door voordrachten en door boeken van lieverlede weer moet worden een zelfstandig krachtig volk. Vrijdag, 23 Juli laatst, in de namiddag zitting der Kamer van volksvertegenwoor digers, by de bespreking der begrooting van Kunsten en Wetenschappen (Vaarby de afdeeling Onderwijs is gevoegd) nam M. RENS het woord. We deelen de redevoering van onzen volksvertegenwoordiger mede, volgens den tekst der Annalen bladz. 2116, 2117 en 2131, welke belangryk is voor ons arrondisse ment M. Kens, Mijne heeren, verleden jaar vroeg ik by de bespreking der begroo ting van Kunsten en Wetenschappen, de herinrichting der voorbereidende feergan- en in de Middelbare school van Ninove, eergangen, welke werden afgeschaft in 1884. Eene middelbare school zonder voor bereidende klassen is een lichaam zonder beenen. De ontwikkeling, de regelmatige gang van het middelbaar onderwys eischt e inrichting van voorbereidende afdeelin- gen. Het is onbetwistbaar dat eene voorbe reidende afdeeiing onontbeerlyk is by eene middelbare school omdat men thans het middelbaar onderwys niet meer aansluiten kan by het lager onderwys. W ij hebben den minister van Openbaar Onderwyspn een omzendbrief van 25 September 1897, de schoolhoofden zien aanraden de ouders wel te doen begrypen welk groot voordeel zy er by hadden hunne kinderen de hoogste afdeeling der voorbereidentte klassen te laten volgen, vooraleer ze in de eigenlijke middelbare school hunne studie te laten voortzetten. Welnu, hoe wilt ge, dat de kinderen van Ninove de hoogere cursus der voorbereiden de afdeeling zouden volgen, als die afdee ling niet bestaat. En nochtans voor Ninove is er een gansch nieuwen belangrijk feit aan te stippen. De gemeenteraad samengesteld uit libe ralen, katholieken, socialisten en christene demokraten, heeft met eenparige stemmen, het schepencollege den last opgedragen bij het goevernement de noodige voetstappen te doen om de herinrichting der voorberei dende afdeeling te bekomen en ik vraag me waarlyk af welke argumenten men zou doen gelden tegen deze herinrichting. Op een ander punt wil ik de aandacht roepen van den heer minister Ik wil spre ken van de noodzakelijkheid der inrichting eener middelbare school te Geeraardsber- De heer minister beloofde mij, verle- naar begrijpen, wat de stichting der middelbare school mag of kan verhinderen. Ik heb hem een verzoekschrift overhan digd geteekend door talrijke inwoners, huis vaders, die de stichting dezer school vra gen. Het zyn allen, ouders wier gewetens vrijheid gekrenkt wordt vermits ze ver plicht zyn hunne kinderen naar katholieke scholen te zenden. Anderen zyn verplicht hunne kinderen naar middelbare scholen of athenea te zenden op zekeren afstand van Geeraardsbergen gelegen, hetgeen de kin deren verplicht tot onaangenaam en ge vaarlijk heen- en weerreizen met den trein, Ik hoop dus dat de heer minister, gezien de petitie geteekend door talryke ouders, niet aarzelen zal de middelbare school te schapen welke wij vragen. Het privaat onderwys zou by het tot stand komen dier school, zelfs alle belang hebben. Inderdaad, wy hebben er kunnen over oordeelen in 1881.Voor dit tydstip be stonden te Geeraardsbergen slechts het bis- schoppelyk collegie en het gesticht der Jozefieten en iedereen erkent te Geeraards bergen dat het onderwys dan schrikkelyk te wenschen over liet. Het was voldoende eene officieele middelbare school te stich ten om den nayver te doen ontstaan tus schen deze school en de private gestichten, en daardoor is het onderwys in deze ge stichten merkelijk verbeterd. Sedert de afschaffing der Staatsmiddel bare schooi'bestatigt men weer eene wezen- lyke verzwakking van het onderwys in de private scholen. Het is dus in 't belang van al de huisvaders, zelfs van de katholieke, dat ik de herinrichting vraag der Staatsmid delbare school te Geeraardsbergen Gezien de belangrijkheid van den handel en de nyverheid te Aalst, vraag ik insge- lyks, dat er aan de Staatsmiddelbare school dezer stad een Koophandels-afdeeling zou gehecht worden. Ik veroorloof my ook te spreken over den toestand van sommige leden van het onder wijzend personeel der Middelbare scholen. Wanneer een onderwijzer van het lager onderwys overgaat naar het middelbaar onderwys, verliest hy daardoor alleen het voordeel zyner dienstjaren in 't lagsr on derwys. Onderwijzers welke 15 tot 20 jaren werk zaam waren in eene lagere school hebben al de voordeelen hunner dienstjaren verlo ren door over te gaan in het middelbaar onderwijs. Dat is onbetwistbaar eene onrechtvaardig heid, waaraan de heer minister, hoop ik, wel een einde zal willen stellen. Ik roep ook de bezorgdheid in van den heer minister, voor het onderwijzend per soneei, op het vraagstuk der pensioenen van de leeraars der middelbare scholen, die als pensioen slechts tot de twee derden van hun' jaarwedde geraken in plaats van tot de drie vierden, 't Is waar, zij hebben het recht hun pensioen aan te vragen na 35 jaren dienst zij op 55-jarigen ouderdom, maar't is juist, dan dat zy in't algemeen de meeste behoeften hebben, uit hoofden van meer familielast en dan juist zien ze hun inkomen verminderen met een derde hunner jaarwedde. Waarom hen niet de drie vierden hunner jaarwedde toegestaan p Ik denk, dat er dan meer vragen tot op-pensioen-stelling zouden zijn op 55 jarigen ouderdom en dus ook meer kans voor de jongere leeraars be vordering te bekomen. AI. Woeste. Toen de voorbereidende afdeeling der middelbare school te Ninove afgeschaft werd (1889) was het getal leer lingen te gering om die afdeeling te behou den. AI. Reus. We zijn in 1909. Al. Woeste. Men oordeelt het heden volgens 't verleden. Er zyn te Ninove lagere scholen genoeg, en er zyn meer leerlingen in de aangenomen scholen dan in de ge meentescholen. AI. Reus. Dat heeft geen gemeens met de kwestie die wij bespreken. AI. Woeste. Dat bewijst dat te Ninove eene voorbereidende afdeeling by de middelbare school volstrekt onnoodig is. Wat de andere onderwijsgestichten betreft die de achtbare heer Rens vraagt voor Gee raardsbergen en Aalst, uit den hedendaag- schen toestand blijkt dat de bestaande scho len voldoende zijn. AI. Kens. De liberalen moeten hunne kinderen naar uwe scholen zenden. Ziedaar wat gy wilt, ziedaar hoe gij de gewetens vrijheid verstaat. AI. Deicamps, minister, sluit zich aan by de woorden van M. Woesle na tuurlijk hy kan wat Geeraardsbergen, Ninove en Aalst betreft geen ander antwoord geven. Maar de achtbare heer Rens zal meer vol doening krygen wat de jaarwedden van het onderwijzend personeel aangaat. Al. Rens. Tusschen de openbare stukken het lager onderwys betreffende, vindt men het driejaariijksch verslag over het Lager Onderwijs. Zoo dit verslag kost baar is wegens de pedagogische inlichtin gen, welke het bevat, in opzicht der statis tieken is het om zoo te zeggen zonder waarde, omdat die statistieken over 't alge meen globaal zyn. Zulke statistieken stel len den toestand van het openbaar onder wys in een gunstig1 daglicht voor de ge meenten waarhet slecht is ingericht, in een ongunstig daglicht voor de gemeenten waar de scholen niets te wenschen over laten. Ik vraag den heer minister, dat volgens den wensch uitgedrukt door den heer Ter- wagne, in zyne uitmuntende redevoering van heden, in het volgend driejaarlyksch verslag de statistieken zouden opgemaakt zyn gemeente na gemeente, met opgave der officieele scholen welke in elke gemeente bestaan, alsook van het aantal aangenomen scholen, de naam en geboortedate der leden van het onderwijzend personeel, de hoeda nigheid en de date der aflevering van de diploma's en de bevolking van elke school met de eraan verleende toelagen. Dat zou zeer belangwekkend zyn er is niets buitengewoons in myne vraag, de sta tistieken gelyk ze nu zyn opgemaakt zyn volkomen onnuttig en ik hoop dat de heer minister my voldoening zal schenken. Eenieder heeft wellicht dit kittel achtig artikeltje gelezen waarmee on langs het orgaan van het Nationaal werk der Katholieke Geloofsv er de di- ging voor den dag is gekomen. We mogen ons wel een oogenblikje stil houden bij de gedachten in de vroome gemeenten vooruitgezet om door al lerlei kunstemakerstoeren de nederige christene zielen van afschuw en ver ontwaardiging te doen walgen Want Licht en Liefde gericht aan de recht\innigen aller partijen in name van Geloof en Wetenschap schijnt wat al te eenzijdig, en vermits zijn epistel ook aan ons liberalen tot nut en stichting moet dienen, is 't ons wel veroorloofd eens te spreken over hetgeen de be hendige pennetrekker stelselmatig heeft weten in zijn pen te houden. Beginnen we dus met de teekening. Midden op een rond verhoog ligt, log en zwaar, de gedaante van een masker aannemend, eene dik gevulde geldbeurs, en er onder, verdrukkend onder haar moordend onrecht, eene weegschaal met een Christusbeeld. Lieve Christus, wat hebt ge niet al voor dit rampzalig menschdom gele den Niet alleen heeft men u bespot, bespuwd,gekruisigd en doodgemarteld, nu werpt men u met heel den boel onder een verpletterenden geldzak. Zouden ze zinnens zijn u een tweede maal te folteren Wij liberalen, we teekenen verzet aan en zullen weten, op tijd en stond, de zaak ter hand te nemen, om u uit de bloedige klauwen van dat fanatiek gespuis te redden. Tot hiertoe hebben we u altijd tegen uwe schijnheilige dienaren verdedigd, en, alhoewel we 't zelf zeggen, vonden uwe beginselen van verdraagzaamheid en menschlievendheid steeds warme aanklevers in onze rangen. Nooit zul len we dan ook gedogen dat na twin tig eeuwen er nog onrecht en wandaad worde gepleegd in uwen naam We halen er u dus van onder uit, en han gen u met al den eerbied dien we ver schuldigd zijn aan een Groot Weldoe ner, aan een Groot Hervormer, aan een Groot Denkerwe hangen u terug boven 't altaar in uwe Kerk.... Maar, helaas zie, nu komt me weêr die domme, die spottende teeke ning voor den geest. Zie, die geld beurs, dat goud, dit masker doen me ijzen en men ziel weent van veront waardiging. Neen, duizend maal neen, want er zou weeral goud van komen, dat masker zou 't uwe worden en wat werd dan uw beeld Komt menschen, komt, naar Gol gotha, er wordt een man gekruist Komt allen mee, komt mee Hoerah, hoerah, voor Golgotha Uw beeld zou 't goud worden het goud van leugen en bedrog, 't goud van laster en meineed, 't goud uwer priesters, 't goud van hun kerken, 't goud uwer nonnen en monikken, 't goud van hun kloosters en tempels En, lieve Christus, zeg ons wie zijn de nederigen die neêrknielen voor uw altaar wie zijn de geloovigen die de oogen devoot toegeloken, in vurig biddende houding buigen, herbuigen en nog buigen wie knielt en bidt om gemakkelijker aan fortuin te ge raken wie maakt uw Beeld tot goud om tot genieting en stof elijk geluk te komen Wie, zeg ons, wie Wie kruipt voor 't goud en wie spot met den God en den godsdienst Licht en Liefde dat ons venijnig- bitter tot de aandacht roept en meent in 't Geld onzen God den God der Vrijdenkers en vrijmetselaas ge vonden te hebben, zou wijs handelen een toertje te doen in de geldwereld waar het bladje veel weet van te ver duiken. Zen licht strekt misschien zoo ver niet, en de liefde die 't voelt voor dien goudwinkel heeft waarschijnlijk zen hoofd op hol gebracht. We zouden echter in een volgend nummer nogmaals een prentje willen vinden, we zien toch zoo graag de keerzijde der medalje. Maar, in Gods naam, geen Christusbeeld meer onder dit grijzende masker, teeken den geld zak zooals hij is, vet rond en op het verhoog degenen die zich aanstellen als de verdedigers van God en den godsdienst der christenen. Dan komt misschien licht in de a ÏS» >1 II 11 «llll IIII II '■TT-l-a.HI IMII I—IIII—Ml II ■II»—— O 0—

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1909 | | pagina 1