F» J? \JI\W DEMGëRATISC! I BERAA Prachtig FEEST f w l| Prijs 5 centiemen hel nummer Vierde Jaargang Nummer 32 Zondag 8 Augusli 1909 Willemsfonds Host* Dezen Winter, zal 011* Willeuafoml» een lieeriyke reeks Kunstavonden aanbieden aan zy 11 leden. Pensioenbond. Eene Stop-Re^eering. De doode Hand. De Oorlog van het Onderwijs. Schandalige Geld verkwistingen. Abonnementsprijs: 3 fr. voor de stad en den Duiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: j J^fen per drukregel centiemen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank AALST 7 AUGU8TI 1909. ZONDAG, 7 1/2 AUGUSTUS, te S uur 's avonds, in de Zaal Concordia. Schoolstraat, alleen toegankelijk voor de leden en hun huisgezin. Pit feest tot herinnering aan den Slag der Gulden Sporen en om reüenen, onafhanke- iyk van onzen wil, tot op dien dag verscho ven zal opgeluisterd worden door de medewerking van den heer Adolf Clauwaert van den Koninklijken Nederlandschen Schouwburg te Brussel, de hh. Ern. Ladtvze, Jan Bryndcnckx Alf. Vandcrmeirsch en Al. Breynaert de dames der Liederavonden en den Symfoniekring Door Eendracht Groot 0 Na het Feest, in dezelfde zaal, gezellig; «ainenzyu en DANSPARTIJ. —o Aalstersche Liberalen, sluit u aan by het Willemsfonds zoo doende, helpt ge mede tot de vrijzinnige ontwikkeling van ons Vlaamsch Volk. Bijdrage per jaar ze* frank. Daarvoor ontvangt men in den loop van 't jaar een drietal boeken heeft men toe gang met het heele huisgezin tot alle Feesten, gezellige vergaderingen en kunst avonden steunt men onze machtige Volks bibliotheek, die een enorme uitbreiding neemt in de omliggende Gemeenten helpt men kosteloos het Booger Under wijs bij het Volk verspreiden met één woord, werkt men tot de geestelijke en zedelijke verhef fing van zich zelf en van anderen. Liberalen, overweegt dit en laat u on middellijk lid maken van ons Willems fonds Daar ls uw plaats omdat die kring Vlaamsch en Vryzin- nlg is. De kostelooze boekerij van het Willems fonds gevestigd in Graaf van Egmont, Groote Markt, te Aalst, ingang langs de Leopoldstraat, is open alle zondagen van 10 1/2 uur tot 11 1/2 uur voormiddag. Nieuwer kerken De kostelooze boekerij (onderafdeeling van het Wil lemsfonds), gevestigd by den vriend Adam, Kwalestraat, is alle zondagen open van 7 tót 8 uren 's morgends. ZONDAG 22 OOGST van 10 1/2 tol 12 uren voormiddag maandelijksche storting bij M. Leop. Boin, Café del'Alliance, Kerkstraat, (Groote Markt). Denzelfden dag ten 3 1/2 uren 's namid dags, nazicht der officieele renteboekjes, Inschrijving der rente, verslag over de werkzaamheden van het jaar 1908 en trek king der premier), In de Vier Winden, Keizerlijke Plaats, bij M. Jan Bruyndonckx. Het stopstelsel is een stelsel dat gewoonlijk in praktijk wordt gebracht door de opposi tiepartijen, welke de meerderheid beletten willen op wetgevend gebied tot een uitslag te komen. Ik zeg dat het stelsel gewoorilyk in praktijk wordt gebracht door de oppositiepartijen, omdat in alle landen der wereld het wetge vend tuig geregeld wordt door de meerder heid, dus door het goeverneinent en de op positie alleen er belang bij heeft het tuig in zyn loop te stuiten. In Belgie ziet men het tegenovergestelde sedert ruim tien jaren is het de oppositie die het regeeringstuig in gang houdt en 't is de regeering, die alle denkbare middelen in het werk stelt 0111 het tuig tegen te houden en stil te leggen ten einde er de nuttige op brengst zoo gering mogelijk van te maken. Sedert ongeveer tien jaar (behalve de be lastingswetten en enkele koloniale wetten) zyn in de Kamers geene wetsontwerpen meer besproken, neergelegd door het goeverne- ment, al de voorstellen welke in den loop van den ziittijd werden te berd# gebracht, gingen uit van het initiatief der Volksver tegenwoordigers. Deze loomheid der klerikale regeering is echter maar een half kwaad, als men over weegt wat de wetsontwerpen van zulk goe- vernement kunnen zijn, maar wanneer werkzame Leden van het Parlement wets voorstellen neerleggen en deze ter bespre king komen, zijn het telkenmale de minis ters die stokken in de wielen steken en aller lei uitvluchten vinden om te beletten dat men tot eene oplossing kome. Eenige voorbeelden uit vele zullen de lezers der Volksgazet veroorloven de han delwijze van ons fameus goevernement naar waarde te schatten De wet op het gebruik der Vlaamsche taal in het vrij middelbaar onderwys voorgesteld door den katholie ken volksvertegenwoordiger Cooremans van Antwerpen werd zoowat drie jaren ge leden in de Kamer besproken en is op een sisser afgedraaid. Waarom Omdat de klerikale regeering er den dwarsboom heeft voorgetrokken om aangenaam te zijn aan de bisschoppen en hunne middelbare onder wijsgestichten, om aangenaam te zijn aan al de katholieke middelbare scholen, die zich niet willen onderwerpen aan de wet en onze moedertaal niet willen aanvaarden als de voertaal van het Vlaamsch Onderwys in het Vlaamsche Land. De wet op de beteugeling der kiesknoei- eryen gaat ook uit van het wetgevend ini tiatief der Volksvertegenwoordigers. Na het princiep der beteugeling in de afdeelingen aangenomen teriiebben, treeft ons eerlyk goevernement weer het vaarwater bedor ven, thans zyn de voornaamste schikkingen verworpen, de enkele artikels welke geene schipbreuk hebben geleden, heeft men tot heden niet kunnen stemmen omdat de mi nister nieuwe amendementen moet voor stellen. De wet op de beperking van den arbeids duur in de mijnen is weeral te danken aan het initiatief van eenige Volksvertegen woordigers. Het klerikaal goevernement heeft den laatsten dag der bespreking afge wacht om amendementen voor te stellen en nu is die wet alzoo de oorzaak geworden van een geschil tusschen de Kamer en den Senaat, waardoor hare toepassing weer op de lange baan zal geschoven worden, tot groot nadeel der mijnwerkers. Belgie heeft een goevernement dat de teu gels houdt van het bewind zonder te weten waar het heen wil het moet gehoorzamen aan andere meesters en daarom is het mach teloos en is zyne rol geheel negatief. Had ik het recht niet te zeggen in 't be gin van mijn artikel, dat in het Belgisch Parlement de leden der linkerzyde de wet gevers zijn, terwijl de onmachtige regeering met hare meerderheid obstructionism maakt en geen ander doel schynt te hebben dan het stopstelsel toe te passen, om haar kaarsje nog wat aan brand te houden. Nergens heeft men ooit mannen aan 't roer gezien, zoo machteloos en slaafsch, zoo ontdaan van alle fierheid en waardig heid. Jules RENS, Volksvertegenwooi dig er. 11 In ons vorig artikel wezen wij erop, dat in de middeleeuwen de kloosters als erkende inrichtingen het meeste goederen hadden vereenigd, het meeste voordeel hadden getrokken uit de instelling der doode hand. Hunne eigendommen en bezittingen ontsnap ten algemeen aan de betaling van las ten en taksen. Op het einde der XVIIIe eeuw be hoorde een aanzienlijk deel der opper vlakte van Frankrijk en Belgie aan de kloosters. De Fransche omwenteling schafte de Doode Hand af en de Bel gische grondwet erkende de kloosters niet. Toch hebben de kloosters eene groote uitbreiding genomen, zij bezitten uit gestrekte goederen, roerende en onroe rende, welke uit den algemeenen om gang blijven, want wat aan een kloos ter behoort zal nooit weer het eigen dom worden van een bezondere, die kloostergoederen zijn dood voor al wat buiten het klooster leeft. De kloosterlingen verkoopen de goe deren onder elkander, drie onder hen stellen zich aan als eigenaars en ver koopen de goederen met recht van vermeerdering aan den langstleven de, deze op zijne beurt verkoopt ze aan drie anderen enz. Zoo betalen de kloosters nooit de erfenisrechten welke onder-niet bloedverwanten 13,80 ten honderd bedragen, ze betalen slechts het kooprecht 't is te zeggen 6,75 fr. natuurlijk bij dat verkoopen onder elkaar, wordt nooit een cent verhan deld, de koopsom is fictief, schijnbaar en zoo gering mogelijk gesteld, juist ter wille van de rechten. Wanneer wereldlijken iets in 't ge meen koopen met recht van vermeer dering ten voordeele van den laatstle- venden, moet deze laatste bij testa ment over zijn goed beschikken, zoo niet gaat het over aan zijne wettige erfgenamen. Van een kloostergemeen schap erft nooit iemand. De Doode Hand bestaat dus nu nog gelijk voorheen, en dat komt nog klaarder uit wanneer men in plaats van de onroerende goederen de meu- belaire voorwerpen in acht neemt de openbare besturen erkennen in fei te de kloosters als wettelijke instel lingen. Als een wereldlijke sterft, zijn zijne erfgenamen verplicht, de meubelaire voorwerpen, tot zelfs de kleederen van den afgestorvenen aan te geven ten einde aan den fiskus, de rechten te betalen, indien de netto-waarde der verklaring meer dan 635 fr. bedraagt, en de ontvangers zijn er rap bij, om te eischen, dat die verklaringen recht zinnig zouden wezen. Als een kloosterling sterft blijft de ontvanger der registratie werkeloos, er wordt gene aangifte gevraagd noch van de meubelen van 't klooster, noch van de schilderijen, kunstwerken, kleeren enz. gelijk het nochtans vol gens de wet zou moeten gebeuren. Wanneer een wereldlijke een eigen dom verkoopt met rechtstreeksche betaling en sterft eer hij de koopsom heeft herplaatst of verbruikt, eischt de fiskus de erfenisrechten op die som. Als een kloosterling sterft sluit de fiskus de oogen, iedereen weet, dat de afgestorvene de koopsom, niet heeft herplaatst, vermits hij ze nooit ontvan gen heeft en toch worden op die som men geene rechten geheven volgens ministerieele onderrichtingen van 15 Maart 1893 en 29 December 1900, moeten de ontvangers en agenten in aanmerking nemen, de hoedanigheid van den persoon en de bestemming der goederen. Zoo erkent en bevoordeeligt het klerikaal goevernement de doode hand ten nadeele van het algemeen welzijn. De vrederechters zijn volgens de wet verplicht in de sterfhuizen waar de belangen van afwezigen of minder jarige erfgenamen zouden kunnen be nadeeld worden, van rechtswege de zegels te leggen. In algemeenen regel leggen de vrederechters de zegels niet meer en dat is jammer, want er ge schiedt daardoor veel onrecht. Maar dat onrecht wordt vergoed, door dat de vrederechters nooit of nooit de zegels leggen in een klooster waar een kloosterling is gestorven, zoo dat door deze verwaarloozing het klooster rustig zijn doode-hand be staan kan voortzetten en geen onbe scheiden erfgenaam ooit de gelegen heid heeft te vernemen of de overle dende iets heeft nagelaten. Reeds in 1877 bezaten de kloosters een half milliard (500 millioen fr,) aan onroerende goederen en sedert dien zijn hunne eigendommen verba zend toegenomen, want ze maken er eene bezondere studie van, geld op te strijken uit de staatskas oDder vorm van subsidien, den fiskus te misleiden en op alle wijzen rijkdommen in tepalmen en schatten te verzamelen. Om schatten te vergdren, zijn voor de kloosters alle middelen goed ze boeren, ze brouwen, ze stoken, ze melken, er worden missen gedaan aan verminderde prijzen, zegeningen uitge deeld aan vaste tarieven, men vindt er melkerijen, weverijen, kinder uitbuitingen, er worden paternosters gemaakt, schapulieren voor godvruch- ;ige lieden, handschoenen, kanten en iorsetten voor pleizierige deernen enz. en waar kloosterlingen het vertrouwen weten te winnen van rijke lieden met ortuin, mogende erfgenamen op hunne ïoede zijn,want in het vak van erfenis- taping zijn kloosterlingen en priesters gezonder doorslepen De kloosters oefenen alle stielen uit en toch zijn ze geene maatschappijen naar den zin van art. 1832 van het Burgerlijk wetboek. Volgens dit art. is eene maatschappij eene vereeniging van personen die wettelijk bepaalde moederen in gemeenschap brengen om de winsten welke er mee te doen $ijn te deelen. De kloosterlingen deelen nooit, ze mogen niets persoonlijk bezitten, en daaruit volgt de hoedanigheid dier per en, welke het klerikaal goever nement doet gelden, om de ontvangers der registratie te beduiden, dat zij, wanneer een kloosterling sterft, zich in de zaak zijner nalatenschap niet hoe ven te mengen. Zoodat in Belgie ondanks de grond wet en andere wettelijke bepalingen de doode hand door het goevernement wordt erkend en beschermd en hare uitbreiding schrikbarend wordt voor de toekomst. De strijd voor het bestaan wordt langs om lastiger, nijverheid, handel en landbouw kwijnen, volledige mis lukking van den oogst dreigt de bevol king, de krisis neemt toe, alleen de kloosters bloeien, worden rijker en rij ker naarmate de algemeene armoede toeneemt. Rodenbach, de gewezen ontvanger der registratie haalt voorbeelden aan van de deftige wijze op welke de kloos- sters rijkdommen opscharen en erfenis sen binnenpalmen. Twintig jaren geleden, bij onder- handsche akte ontvangt eene dochter ten titel van geestelijke bruidschat 12000 franken om in een klooster te gaan, waarbij zij afstand doet van al hare verdere rechten. De ouders sterven, de broeders zet ten de zaak der ouders voort, doch nu likwideeren de broeders de nalaten schap der ouders. Welnu het nonne- ken met toelating van den bisschop, eischt nu nog 35000 fr. van hare broe ders, want zegt zij, de akte welke ik geteekend heb is ongeldig, omdat het eene toekomstige erfenis betrof. En de broeders der non zouden moe ten afdoppen hebben aan het schat rijke klooster, ware er geene prescrip tie geweest, 't is te zeggen, dat het nonneken met hare vraag te laat kwam. Eenige jaren geleden tradeen nonne ken in 't klooster en bracht haar deel in van de verkoopsom voortkomende van de nalatenschap harer ouders, tzij 212,500 franken. Het nonneken stierf zonder testament na te laten en haar broeder bood zich in het klooster aan om de erfenis met de intresten op te halen. Maar moeder-overste legde hem eene verklaring voor geschreven door de afgestorven non en luidende als volgtIk, ondergeteekende verklaar niets meer te bezitten van het erf- deel mijner ouders. Al het geld dat ik bezat heeft gediend om schulden te betalen, om goede wer- ken te verrichten en aalmoezen uit te deelen. Als er bij een overlijden geld moet voorhanden zijn en dit aan de verkla ring onttrokken wordt moet de fiskus het bestaan van dat geld bewijzen Doch vermits onder het klerikaal goe vernement de ontvangers de oogen sluiten, mogen de kloosters gerust zijn. De broeder van het nonneken waar van er hierboven spraak is heeft van het erfdeel zijner zuster geen duit ge trokken. Het klooster heeft alles opge slokt. Aan ons eigen kloosterlingen, die zonder zorgen voor morgen kommer loos leven en het gras van onder de voeten weg snijden van huismoeders en meisjes, neringdoeners en hande laars, die den last van een huisgezin moeten torschen, hebben we voor de klerikalen nog niet genoeg. Honder den vreemde vadsigaards komen hier uit Frankrijk en elders overgewaaid (om er te werken gelijk degenen van Gijzegem) en worden genaturaliseerd. In drie jaren tijd zijn dozijnen en dozijnen schooldoendevreemde nonnen ingeburgerd en nemen de beste plaat sen in, terwijl Belgische onderwijzers en onderwijzeressen geen betamelijk plaatsken meer in 't onderwijs kunnen bemachtigen. Het wordt noodig, dat er een einde worde gesteld aan die klooster-over- weldiging, welke al spoedig alle stie len zal bederven en hare doode hand zal drukken over geheel Belgie. De aanvallen van M. Woeste tegen het officieel onderwys doet de kleingeestige klerikalen der provincie juichen. Een hunner, M. Omer Van Damme, bur gemeester van Dendermonde en Voorzitter van den Bestuurraad der Staatsmiddelbare scholen, heeft niets beter gevonden om den luister der Prijsuitreiking te vergrooten danhet muziek af te schaffen. De koninklijke Harmonie St-Cecilia (libe raal muziek) dat zijne medewerking sinds 1 jaren verleent, zal op 9 Oogst vervangen worden door eene piano Dit nieuw bewijs van fanatism en partij digheid heeft ten zeerste onze bevolking verontwaardigd en bewijst dat het hoog tyd is de vrienden van het officieel onderwijs van hunne vereerende en zware taak te ontlasten. Burgers, nu weet gij waar uw geld heen gaat Dikwijls vraagt men zich af, waar ons eld naartoe gaat, en hoe het komt dat ons "and, met zyne overgroote inkomsten, toch zulke kolossale schuld heeft, die van jaar tot jaar toeneemt. En nochtans is er niets eenvoudiger dan het antwoord op deze vraag. Terwyl het klerikaal gouvernement onze zuurgewonnen penningen met volle handen te grabbelen werpt aan allerlei kiesdravers, aan kerken, schatrijke kloosters en dompersscholen, heeft de regeering eenen anderen truk uitge vonden om den katholieken winkel te doen draaien. Onder voorwendsel van landbouwbescher- ming en werkersbelang, aanmoediging tot matigheid en bekamping der alkoolplaag zyn in ons landeken eene menigte maat schappijen ontstaan, die enkel voor deel hebben klerikale propaganda te maken, en die daarvoor rijkelijk uit de staatskas putten. De heer Buyl, liberale volksvertegenwoor diger, heeft in de wetgevende Kamers dit opslokkerswerk naar waarde gehekeld en aangetoond dat al die ondersteunde maat schappijen tot de weldenkende klerikale party behooren. Al die erkende maatschap pijen dragen voor het meerendeel den naam van heiligen, en haar voorzitter is pastoor of onderpastoor. Wij hebben reeds die lange lijst van toe lagen afgekondigd, die een echte veront waardiging verwekten in ons land. Ziehier eene nieuwe beteekenisvolle lijst van weg- smüterij der openbare duiten aan de vetbe- taalde ministers, die, uit armoede een rekeningsken van belang op den nek van den Staat duwen 1 Ziehier de nauwkeurige opgave der beta lingen in deze laatste maanden gedaan voer AjÉ s -^8f*?ara •v p3» HWIIW —III I—IT WIIWIjgB- 1W mniil—lgmBWWI ll

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1909 | | pagina 1