\/A^ w /l/l c 1 Vierde Jaargang Nummer 3i> Prijs 3 centiemen het nummer Zondag 29 Augusli 1909 - rv i Willemsfonds Sint-I Jevens-Hautem. Verkoop van Gazetten in de Staties. Het Werk van hel Willemsfonds. Een barakkenministerie. 1830 - Éff st® r\ n n r**!» a C r» i4>tJ I Abonnementsprijs: 3 fr. voor de stad en den ouiten toorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: per drukregel Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank AALST 28 AUGUSTI De kostelooze boekerij van het Willems fonds gevestigd in Graaf van Egmont, Groote Markt/ te Aalst, ingang langs de Leopoldstraat, is open alle zondagen van 101/2 uur tot 11 1/2 uur voormiddag. Nieuwei'kerken De kostelooze boekery (onderafdeeling Van het Wil lemsfonds), gevestigd bij den vriend Adam, Kwalestraat, is alle zondagen open van 7 tot 8 uren 's morgends. «- Heden ZONDAG, 29 Oogst, geeft de Oude Garde een Concert te S'Lievens- Hautem, met de harmonie dezer volk rijke gemeente en de Harmonie van Nederbrakel, ter gelegenheid der inhul diging van de verfraaiings-werken op het groote dorpsplein, waar de be roemde jaarmarkt plaats heeft. Het uitstapje, eene mooie wandeling, wordt gedaan met specialen tram. Vertrek uit Aalst, Denderstraat ten 1 ure 40 minuten namiddag, aankomst te Sint-Lievens-Hautem ten 2 ure 42 minuten, op de dorpsplaats. Terugkeer uit Sint-Lievens-Hautem ten 7 ure 10 minuten 's avonds, aan komst te Aalst Denderstraat, 8 uren 30 minuten. Prijs heen en terug 1,50 fr. Er zijn behalve de reiskaarten der muziekanten nog een veertigtal reis kaarten beschikbaar. Wie een gezellig uitstapje wil mede maken, moet zich voor het vertrek van den tram ter plaats bevinden. Zij die zich laten inschrijven 't zij in Concordia, 't zij in Graaf van Egmont zullen natuurlijk den voorrang hebben. De uren zijn zoo geschikt, dat we eenige aangenaam uurtjes bij onze vrienden van Sint-Lievens-Hautem kunnen doorbrengen en bijtijds terug in de stad zijn opdat elk zijn gewoon zondag-partijtje kunne maken. Sint-Lievens-Hautem is een bezoek overwaardig. Wie gaat er mee Minister Helleputte heeft het regle ment uitgevaardigd over den verkoop van nieuwsbladen in de Staties der Staatsspoorwegen. Hij heeft een ver standig werk meenen te verrichten en heeft in werkelijkheid een jesuiten- streek begaan. Niemand bekloeg zich over het be staande stelsel van dagbladen-verkoop in de staties, men mag dus zeggen, dat behalve de socialisten wier gazet ten in de staties werden verboden ten onrechte, iedereen voldaan was. Er bestond niet den minsten schijn van begunstiging geen blad waarvan den verkoop was toegelaten bezat een voorrecht boven de andere, geen werd bevoordeeligd ten koste der an dere bladen, volledige vrijheid werd ook gelaten aan de verkoopers in hunne overeenkomsten met de uit gevers van gazetten, tijdschriften en illustraties. Het publiek was tevreden, de verkoopers ingelijks en evenzoo de drukkers en uitgevers der bladen. Slechts de socialisten bekloegen zich en zij hadden volkomen gelijk. Zij protesteerden tegen de uitsluiting wel ke hunne gazetten trof en al hunne schriften. De gelijkheid aller partijen, de vrijheid van drukpers, de vrijheid zijner meening te verdedigen, en zijne denkbeelden te verspreiden, alles be wijst dat de socialisten onrecht werd aangedaan, en dat het eene ongewet tigde rechtschennis is hunne bladen in de Belgische staties te verbieden, waar men zelfs den verkoop toelaat van vreemde gazetten die onze instellin gen bestrijden. Indien de klerikale meerderheid het recht denkt te hebben de gazetten eener partij uit te sluiten, en dat recht als een princiep doet gelden, zou dat princiep later tegen hen kunnen kee- ren, en zou later eene anti-klerikale meerderheid evenzoo het recht hebben de klerikale bladen uit te sluiten, zon der dat zij recht zouden hebben tot klagen, vermits zij zelverr het uitslui tingsprinciep hebben gehuldigd. De openbare opinie was ditmaal voor de socialisten en de klerikale minister Helleputte, voelde wel, dat hij niet langer de onrechtvaardigheid mocht opdringen, omdat zijne bladen wellicht over eenige maanden met dezelfde maat zouden kunnen geme ten worden. Hij dacht dus alles in de grondwettelijke vouw to brengen door het uitvaardigen van verordeningen den verkoop regelende van de gazetten in de staties. Wat vroeg men aan M. Helleputte r Niets anders dan dat hij de organen en tijdschriften van alle partijen op gelijken voet zou behandelen. Welnu, voornoemde heer Helleput te, gaf de socialisten voldoening, maar nam de gelegenheid te baat en vond het slim een reglement in te voeren van zijn maaksel. En hij vaardigde dat reglement uit het dwaaste en schandaligste dat men droomen kan. Hij wist zoo goed, minister Helle putte, dat hij zoodoende eene slechte daad beging, dat hij zijn reglement niet uitvaardigen dierf zonder het voorafgaande te doen goedkeuren door de huidige verkoopers van dag bladen in de staties. Ziet ge daar dien minister de goedkeuring verzoeken van ongelukkige dagbladverkoopers voor het afkondigen van een regle ment Vooreerst die sukkelaars zouden niet durven en hebben niet durven weigeren de gevraagde goedkeuring te teekenen, omdat ze te kiezen had den tusschen het zetten van hun hand- teeken en het verlies van hun brood- gewin, de ellende alzoo hebben zij een reglement goedgekeurd dat ze niet kenden. En dan, wanneer men eerlijk, onpartijdig en rechtvaardig handelt heeft men niemands goedkeuring noo- nig. Maar men begrijpt wel den jesuiten kneep de klerikale gazetten zijn over 't algemeen zoo zeeverachtig, zoo ver velend, dat ze bij 't reizend publiek geen aftrok vinden en de verkoopers van liberale gazetten overal 't meeste klanten hebben, daarom worden al de verkoopers nu gedwongen nieuwsbla den te verkoopen van de drie partijen. Er is nu echter eene moeilijkheid, eene zondige moeilijkheid voor den klerikalen minister Helleputte, hij zal er misschien niet aangedacht hebben ofwel hij plaatst het belang der kleri- rikale gazetten boven de rust van zijn katholiek geweten Inderdaad voor taan zullen de liberale gazetverkoopers ook klerikale en socialistische bladen moeten te koop bieden maar de katholieke gazetverkoopers znllen van hunnen kant ook liberale en socialis tische gazetten moeten hebben en verkoopen aan wie ze vraagt. Welnu, de verkooper van De Volks- ga{et en andere liberale dagbladen te Sottegem, werd dit jaar toen hr zijn Paschen wilde houden uit den biechtstoel en de kerk gejaagd, omdat hij niet beloven wou geene slechte (zeg liberale) gazetten meer te zullen verkoopen. Wat gaat er nu geworden van den katholieken gazetverkooper die nu ook slechte gazetten zal moeten te koop hebben Die man zal natuurlijk ook het deur ken krijgen O welke schrikkelijke verantwoordelijkheid gaat er wegen op de jesuietische ziel van Helleputte Jules RENS, Volksvertegeniooot diger. Het Hoofdbestuur heeft aan de leden het laatste deel van de Schets eener Geschiede nis der Vlaatnsche Beweging gezonden waaraan Prof. P. Fredericq drie jaren heeft besteed. De geleerde geschiedschrijver heeft aldus een werk volbracht, dat toelaat het vlaamsche streven tot in de kleinste bijzon derheden te volgen, van 1830 tot 1908. Het is een aangrijpend tafereel van de hevigheid van den strijd, maar ook van de tracht en de volharding die de volledige overwinning laten voorzien. Als bron van inlichting zal het groote diensten bewijzen aan alwie, vriend of vijand zich met onzen strijd bezig houdtte meer, daar een volle dige bibliographie aan het werk is bijge voegd De ee>nige leemte die kan aangewe zen worden is, dat de schrijver overal zijn eigen, dikwyls overwegende rol, verzwijgt. Het Willemsfonds mag met fierheid wij zen op Vlaamsch-België sedert 1830 waarvan Prof. Frederick's boek een deelte is, en dat het Hoördbestuur binnen kort met twee laatste bundels zal volledi- gen. Deze zijn reeds in handschrift gereed. ;ïet ware te wenschen dat een Fransche vertaling van die degelijke reeks studies van bevoegde specialisten mocht verschij nen. Ze zou bij het Fransch-lezend publiek, en vooral by de Walen, aan menig voor oordeel een einde stellen en de Vlaamsche Beweging naar verdiensten helpen waar- deeren. Omstreeks Nieuwjaar zal het Hoofdbe stuur aan de leden een nieuwe uitgave bezorgen van twee novellen die reed6 rui men bijval verwierven in onze letterwereld De Wondernacht van C. Van Buggen- ïout en De Filosoof van 't Sashuis van Maurits Sabbe. Krachtens een besluit der laatste Alge- meene Vergadering heeft het Hoofdbestuur de bibliothecarissen van de verschillende afdeelingen bijeengeroepen om gezamelyk de maatregelen te bespreken die tot meer eenheid in de werking der boekerijen, als ook tot de uitbreiding daarvan, moeten leiden. Vooral wordt gezocht naar middelen om het lezen van wetenschappelijke wer ken te bevorderen Terwijl de meeste afdeelingen de vacan- tierust genieten behalve de afdeeling Aalst, die nog op 8 Augusti een prachtigen kunstavond inrichtte en overigens tot voor beeld mag dienen aan de andere blijft het Hoofdbestuur voortwerken aan de zedelijke ontvoogding van ons volk door het boek I Zy besteedt den verloftijd aan het voorbe reiden van nuttige uitgaven en aan het werk der volksbibliotheken. De clown is de held der barak en zijne toeren bekomen by het kermispubliek den meesten bijval. Hij ziet er toch zoo snugger uit, hij doet de kunsten van de artisten zoo goed na, dat hij kop-over-poot rolt, hij maakt daarbij leelyke grimassen, heeft een wijden slokkersmond, zijn aanzicht heeft van alle kleuren, en als hy aan 't werk gaat laat hij meer vallen dan hy opraapt. Onze dompersministers gelijken een troep clowns en de klerikalen een bende barakbe zoekers, die al de toeren van de clowns toe juichen en er veel leute bij hebben. Er zijn er van alle kleuren, verloopen blauw, ver- loopen rood en verloopen groen. Doch waarin de ministers 't meest aan de clows gelijken dat is aan hun werk. Laat ons arbeiden, zeggen ze, en ze maken gebaren alsof ze de heele wereld gingen ver vormen, laat ons arbeiden, er is veel nuttig werk te verrichten, er moet veel verwezen lijkt worden en de patroon der barak Woeste heeft ons gezegd Voorwaarts, gij daar, er moet behouden, versterkt en verbeterd worden. En de clowns zwaaien met de armen, reppen de tong, doorloopen het land, slokken 217,000 franken op voor de potten en pannen van een hunner en.... doen nie- mendalle. Al wat ze oprapen laten ze weer vallen, de wet op het werk in de mynen, de herzie ning van 't kadaster, de wet op de ouder domspensioenen, de wet op het leger.... alles raken ze aan, maar laten het terug in duigen vallen en dan gaan ze van stad tot staa de toejuichingen afbedelen der onnoo- zelen van geest, en vinden toch overal een barnum om tot die onnoozelen te zeggen Plaudite civesmenschen juicht de clowns toe, want 't is van hunne clownstreken, dat wy leven. Het gebeurt ook wel gelijk te Hasselt, dat de clowns er door de bedrogen lieden worden uitgejouwd en uitgefloten, omdat ze hunne populariteit laten voorafgaan door stoksla- gers en gendarmen. 't Wordt tijd de dompersbarak te sluiten, de ministerieele clowns en geheel hunnen aanhang kosten ons schrikkelijk veel geld, en van jaar tot jaar moeten wij hunne kuren en vieze toeren duurder te betalen. Ze Zoeken. De oude grieksche wijsgeer ofte filosoof Diogenes zocht in klaarlichten dag met eene lantaarn naar een mensch. Ook de dompers hebben hunne lantaarn aangesteken, ze zijn allemaal filosofen geworden, maar ze zoe ken niet naar een mensch, ze zoeken naar eene nieuwe soldatenwet, die de gave zou bezitten, de klerikale meerderheid der Kamer t' akkoord te krijgen. 't Zou echter schynen dat die zonderlinge politieke filosofen min die wonderbare wet zullen vinden, dan Diogenes een man, te oordeelen naar den klank der verschillende klokken welke in de klerikale gazetten ge luid worden. Zelfs de gazetten van de mi nisters zijn het niet eens, en geven elkander steken onder 't water dat het een aard heeft. In ons vorig nummer heeft onze achtbare volksvertegenwoordiger M. Rens aange toond hoezeer de klerikale representanten en ministers verdeeld zyn over de militaire kwestie. Denderbode, de gazet van Woeste te Aalst, moeit er zich ook mede en dat is te verstaan de miliciewet moet voor Woeste blijven gelijk zij is, ofwel ze moet nog slech ter en onrechtvaardiger worden, eer zal het voor den noodlottigen apostel Woeste niet deugen en natuurlyk voor Denderbode ook niet. In Denderbode van verleden Zondag lezen wy De militaire kwestie. Onze groote Confrater Het Haudelsblad van Antwerpen bespreekt in zijn Nr van Zater dag en Zondag 11. het militaire wetsontwerp. Onze Confrater bestatigt, dat we met een zoon per huisgezin eene groote, neen, eene verschrikkelijke vermeerdering van contin gent te gemoet gaan. En dat moeten wij voorkomen. -Soldaten houden is goed... als 't dan ook moet zijn maar te veel soldaten niet Welnu, met een jaarlijks vastgesteld con tingent is alle misrekening onmogelijk en er moet op aangedrongen worden, want het is het eenige middel om verzwaring van krijgs lasten, aan manschappen en uitgaven te vookomen. Men neme dus het art. 1 van het wets- voorstel aan met de bijvoeging in verhou- ding van het vastgestelde contingent. De trasactle. Worden we 't eens op dat punt, dan zullen we over de rest wel tot akkoord geraken, want nu komen we aan de winst, te weten dat, ieder jaar en van af het eerste jaar, van elke jaarlijk- sche lichting teruggave worde gedaan, 't is te zeggen, vrijstelling worde gegeven aan al de mannen, boven het getal van het contingent. Hoe dat Wel zoo eenvoudig mogelijk en we gaan bet met cijfers bewijzen Een man per familie, zegi men, zou onge veer een jaarlijksch getal manschappen leve- veren van I7,0ü0 Het huidige contingent bedraagt 13,300 Dus zou de lichting 3,700 man te groot zijn en aan die 3.700 man dient vrijstelling gegeven. Wie zouden de vrijgstelden zijn Hoe zou men ze aanduiden Nog altijd heel eenvoudig. Ieder jaar wordt elke provincie getakseerd. volgens hare bevolking, voor het getal man schappen die zij moet leveren levert zij nu te veelj manschappen, dan krijgt ze die terug, anders gezegd men stelt het overtollige vrij. Hoe die vrijgestelden aan te duiden Zie hier als alle voorafgaande administratieve operaties (alle beroepen voor vrijstelling inbe grepen) afgeloopen zijn, weet de regeering definitief welk getal manschappen er voor handen zijn. Verondersteld dat er na aftrek van alle vrijstellingen, nog 2500 man boven de 133oo noodige manschappen zijn dan komt een konink lijk besluit, dat aan de bestendige deputaties oplegt om, in openbare zitting, op eenen vastge- stelden datum, over te gaan tot eene trekking, tusschen de namen van al de milicianen, tot aanduiding van vrijgestelden wegens Overmaat van contingent. Deze vrijgestelden zouden aanzien worden als hebbende voor hunne familie voldaan. Men zou dus aan art. 2 (vrijstellingen) een 1 itttera c voegen als volgt Zij die van de voordeelen der jaarlijksch e vrijstelling wegens overmaat van contingent genieten. Art. 7 wordt ook in dien zin gewijzigd en het contingent overtreft nooit het ver- eischte getal. Ware in dien zin geen akkoord mogelijk of is in die richting geen oplossing te vinden Wij onderwerpen het gedacht aan onze vrienden met het eenig doel, wij herhalen het, de eensgezindheid in de rangen van onze partij te bevorderen. Daarop antwoordt Denderbode Wij deelen het bovenstaande slechts meê ten titel van inlichting, alleenlijk doen wij be merken dat de loting niet volkomen zou zijn afgeschaft en het blinde lot, gelijk voorheen, zou aanwijzen wie soldaat worden moet. Wij gelooven dat het voorstel van onzen Confrater de liberale militaristen niet bevredigen kan, wat die mannen willen is het alleman sol daat en anders niet En nu onze meening Wij willen niet alleman soldaat, maar we willen de afschaffing der loting, de afschaf fing der schandalige zielhonderij der plaatsvervanging, we willen verkorting van diensttijd, we willen de verdwijning van onrecht en voorrecht. Negen-en-zeventig jaren is het geleden, dat in den nacht van 24 tot 25 Oogst na eene opvoering van 't fransch tooneelstuk De Stomme van Portici te Brussel de om wenteling begon, die eindigen zou met de scheiding van Belgie en Nederland. Men weet dat na de nederlaag van Napo leon Bonaparte in 1815, belgie vereenigd werd met Holland onder den schepter van koning Willem, die zich beijverde in Belgie het onderwijs in te richten, bezonderlyk het volksonderwijs, dat er vergeleken bij de verstandelyke ontwikkeling in Nederland, even als nu nog, zeer veel te wenschen overliet. Het was een verlichte vorst, die het mogelijke deed om handel en nijverheid te doen bloeien. Maar Willem I was protestant gelyk de meerderheid der Hollanders en de belgische geestelijkheid was hem dan ook vijandig. Daarenboven deed de Fransche invloed zich weldra gevoelen en toen het gebruik van het Nederlandsch in alle bestuursakten ver plichtend werd, ging een kreet van veront waardiging op in het land en werd er hevig Geprotesteerd zelfs ifi Vlaanderen, omdat e opvoeding dergenen die een openbaar ambt konden vervullen dan erger ver- franscht was dan nu, Men kan zich een denkbeeld vormen van den treurigen toestand van het Vlaamsche volk te dien tijde als men weet, dat vertoog schriften tegen het verplicht gebruik der Vlaamsche taal geteekenu werden door hon derden boeren, die niets dan Vlaamsch kenden We moeten er bijvoegen, dat an derzyds de Belgen ook wel gegronde grieven had den in te brengen tegen het bestuur van Willem I, doch die grieven werden over dreven en deels wegens godsdienst-verschil, deel uit franschdolheid, ging de antipathie der beide volken voor elkander over in af keer, de afkeer in vijandschap, welke aan gevuurd werd door fransche zendelingen en Belgische renegaten, die slechts de aanhech ting van Belgie aan Frankrijk nastreefden. Reeds dan was de na&perij der Franschen in Belgie eene plaag die door den haat jegens het Nederlandsch nog heviger woed de. Een goede patriot moest fransch praten, fransch schrijven, fransch zingen. Een viertal weken te voren haddën de Franschen eene omwenteling gemaakt (Juli 1830) en koning Karei X van den troon gejaagd, waarna Louis-Philippe I koning werd den 7 Oogst. En natuurlijk de Belgen konden niets anders doen als de Franschen, ze moesten ook hunne revolutie hebben welke begon, gelijk we zegden, nacht van 24 tot 25 Oogst 1830. Amour sacré de la Patrie klonk het overal in Brussel en 's anderen daags werd eene fransche vlag geheschen op den toren van het stadhuis der hoofd stad. 't Was geene belgische omwenteling, maar wel eene fransche revolutie, die zon der de hulp der Franschen erbarmelyk uit gebrand zou zijn, want hoe ook de officieele geschied boeken met den moed der belgische patriotten dweepen, we waren tegen d$ S l~f T J S»" i-l vi o 1 w i k*" 7 ^2!; Kj Ar

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1909 | | pagina 1