I tuin /»];C|CST H BERAAL, DEMOCRATISCH WEEKBLAD. Vijfde Jaargang Nummer 2 Prijs 8 centiemen hel nummer Zondair 9 Januari 1910 Wv ïMnIsrR•-1?f Willemsfonds. Voor Taal en Vrijheid. RINGELOO Gezellig Avomlfeestje I)e Nieuwe Koning. Leest en Verspreidt lie Volksgazet. Ons oïïicieel middelbaar Onderwijs. VASTENAVOND. De Meesters, *- «aaaz?- - - ■sgSaJWF ff*® Abonnementsprijs: 3 fr. voor de stad en der. tuiten voorop betaaibaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore vat. het blad, Groote Markt, 1. Aalst. n j Gewone i centiemen %A Prijs der Annoncen: Rek)amen ?j centiemen j l,er 'lrllkre?el Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissefi op de derde bladzijde, A A I.ST, 8 JANUARI I'JIO Zondag q Januari 191 o, ten ure 's avonds stipt, op Stadsschouwburg, opvoering van RINGELOO, gepri meerd drama in 4 bedrijven door Aug. Monet, met de medewerking van Me- juffer E, Polviiet en den Symphonie- kring Door Eendracht Groot. Prijzen der Plaatsen Benedenplaat- sen 2 fr. Balcon 1 fr. Gaanderij 0,50. De damen worden vriendelijk ver- zocht tijdens de opvoering hunne hoe- alle Zondagen van 7 tot 8 ure s mor- Het liberale Wille» sfonds, mer zijne echt democratische stellingen Kos- telooze Boekerij, Liederenav onden, Volksvoordrachten enz. wordt al de vrienden der uitbreiding van het volks onderwijs aanbevolen. De kostelooze boekerij van het Wil lemsfonds, afdeeling Aalst, gevestigd Graaf Egmout Groote Markt, is alle zondagen open van 10 1/2 tot 111/2 ure voormiddag. De hulpboekerij te Nieuvverkerken, bij Madame We Van Sande, is open den af te nemen. gens. Ziehier de korte inhoud van het Drama dat heden Zondag, op Stads schouwburg door het 1 ooneelgezel- schapVoor Taal en Vrijheid wordt opgevoerd Ringeloo is een rustig en gelukkig dorp, verre van alle groote centra gelegen, in een kring van bosscken, voorden storenden in vloed van éêrbuitenwereld ongenaakbaar. Over Ringeloo's ongerepten vrede waakt de landheer, graaf Frederik-Willem, en zijn gezag- is dat van een vader. Dat nooit, met nijverheid en zucht naar winst er. genot, de na\jver, en voor sommigen de ellende op Ringeloo mogen komen, is zgn hoogste wensch. Het geluk is op Ringeloo, waar ieder genoeg heeft aan wat de grond geeft, waar geen enkel te veel mag hebben, waar echterook geen menschen méér, geen hoeven méér mogen komen, of er zou voor enkelen te lort zyn. Dit stil geluk bewaren is zyn ideaal. Dat zijn zoon in die taak geen ideaal vond, i« hem een zwaar leed geweest maar nu die ontgoocheld uit het stadsleven gaat weder keeren hoopt de graaf, dat hy beter zal in zien; wat zyn levensdoel moet zyn. En Otto, de zoon, komt terug maar niet alléén de in genieur Andersen, zijn goede schutsengel in het tevensrumoer van de wijde wereld vergezelt hem'. Ook die kent Ringeloo uit zyii kindertijd, heeft er een herinnering als een sprookje van bewaard. Doch spoedig heeft hy ingezien dat Ringeloote geluk maar schijnbaar is de menschen voelen zich be nauwd in hunne afzondering, snakken naar het verkeer met de buitenwereld, maar dur ven niet roeren uit vreeze voor den graaf, wien alles op Ringeloo toehoort. Andersen zal Ringeloo wekken uit zyn slaap. Ook Otto, ook de kapelaan, ookHelena, de dochter van den graaf, zijn overtuigd dat Andersen zyn plicht doet als hij, bekend makend .dat op Ringeloo de natuurlijke'toegang tot kolen mijnen is, waarvan hij Jiet bestaan onder al dien bosch- en heidegrond vermoed heeft, de industrie en heel haar nasleep naar de slapende streek lokt. Met kerstmis kiemde die strijd tegen Paschen schiet hy op. De graaf zal het hoofd bieden dwingen wil hy den burgemeester en heel den raad van Ringeloo, den opper- frond te weigeren voor boringen en als de orpmagistraat, die reeds met zijne kollega's afgesproken heeft, verklaart niet te kunnen weigeren, uit de graaf de verschrikkelijkste bedreiging zijn Ringeloo zal hy niet uitle veren, eer zal hij hoeven, schuren, molens, de school, de Kerk laten om verre halen, de boomenen bosschen platleggen, de vruchten uitrukken op het veld, dan toe te geven eer ia! Ringeloo zelfmoord plegen dan zich te la ten vermoorden... En allen sidderen en vragen genade. Dié eerste slag is gewonnen jubelt de graaf. Maar nu ontvalt hem al wie hy aan zijne zijde hoopte te zien staan de andere land- heeren, zijn volk van Ringeloo, zyne dochter die in de liefde voor Andersen het geluk heeft gevonden dat ze in de starre, kille omgeving van Ringeloo niet eens droomen kon zyn zoon, die met één woord de bedreiging van den graaf ydel maakt, en ook, opdat zyns vaders naam niet vervloekt worde, het volk ferust stelde, en eindelijk de kapelaan zelf, ie hem zyn laatste begoocheling ontrukt, hem verwijt, Gods plaats te Ringeloo te heb ben willen innemen. En tcrwyl allen betrou wen hebben in de nieuwe toekomst van ^Ringeloo, stort de graaf, vernietigd, neder. Syniplioiiiekrlng' DOOR EENDRACHT GROOT - AALST. met MUZIEK en ZANG den Vriendenen Kennissen aangeboden op Ikomlerilaii; 13 Jnauai-I 1010» te. 8 1/2 uur 's avonds in het lokaal I»e Vier Winden o— N. B. Er zal te dier gelegenheid Algemeen Verslag gegeven worden over het Feest van 27 November laatstleden, 't zy over de vertooning van a DE SMEDERSBAAS a ingericht ten voordeele van den Sympho niekring. priesters, uitsluitelijk voorbehouden zal' wezen aan de reeds begoede bur- j gerij en geheel buiten het bereik zal blijven van de arbeidende klasse. Het is noodig de aandacht der libe- j rale partij op dit belangrijk gedeelte J van ons openbaar onderwijs te roepen I en zoo de liberalen der kleine steden i van Vlaanderen hunne plicht willen I doen, zullen wij ertoe komen de ont- i wikkeling, de uitbreiding, de versprei ding van het middelbaar onderwijs van den eersten graad in het program ma der liberale partij te doen schrij ven, alsmede de inrichting van dit onderwijs op zulke manier dat het ook toegankelijk weze voor de kinderen der werkende klasse, welke het thans slechts bij uitzondering kunnen genie ten. In grondbegin moet er eene middel bare school zijn per kanton met kos teloos onderwijs voor de kinderen der genen die geen bepaald cijfer belasting betalen. 4 Januari 1910. Jules RENS, Volksvertcgenwoord ig»r Wanneer men in Belgie spreekt van openbaar onderwijs, bedoelt men bijn a altijd slechts het lager onderwijs 't is dat het lager onderwijs het onderwijs van het volk. de ontvoogding der massa door het licht der wetenschap, de schat der kennis zoowel voor de armen als voor de rijken. In de poli tieke programma's wordt dan bij het kapittel onderwijs, schier uitsluitelijk gewaagd van de hervormingen betref fende de lagere scholen. Er is nochtans een anderen graad van het openbaar onderwijs, welke zijn belang heeft, maar die ongelukkig lijk in de politieke betrachtingen en eischen bijna geheel wordt verwaar loosd,, ik wil spreken van het middel baar onderwijs van den eersten graad Hedendaags is dit onderwijs, behal ve in de groote steden,op eenige zeld zame uitzonderingen na geheel en al in de handen der geestelijkheid. En in de provincie ondergaan wede verderfe lijke gevolgen van dezen staat van zaken. Vooreerst is het middelbaar onderwijs van den eersten graad, het onontbeerlijk onderwijs van den be diende, den rekenplichtige, van al de genen die zich bereiden voor de min dere ambten der openbare besturen en men mag er bijvoegen dat dit onderwijs bij uitnemendheid datgene is der kleine burgerij. Een eerste gevolg der overweldi ging in de provincie van het middel baar onderwijs door het klerikalism is dat de kleine burgerij, buiten de groote steden, stelselmatig geklerikaliseerd wordt het onderwijs dat zij in de scholen der geestelijkheid ontvangt mist allen positieven grondslag de mathematieken onder andere worden er deerlijk verwaarloosd, en langza merhand zien wij onze burgerij voor heen zoo vrijzinnig en zoo gehecht aan de denkbeelden van vrijheid en gelijkheid zich afkeeren en zich scha ren onder de klerikale vlag der onver draagzaamheid en verslaving. Een ander groot kwaad bestaat hierin dat het middelbaar onderwijs zoolang het in handen zal zijn van de De klerikalen zijn heel soberkens in hunne welkomgroeten aan den nieu wen koning der Belgen Albrecht 1 men zou waarlijk zeggen dat ze den nieuwen vorst wantrouwen voor hun klerikalism en hem verdenken van genegenheid voor het modernism. De gemeenteoverheid der stad Aalst b. v. zoo fier op haarloyalism heeft zich de moeite ontzien een adres van gelukwensching te laten stemmen aan den nieuwen vorst. De toon op welken Albrecht I zij ne inhuldigingsrede voorlas, de gebaren welke die voorlezing vergezelden heb ben die rede kracht bijgezet en teven: aangetoond, dat de nieuwe vorst geen zielloos element verlangt te zijn in ons staatkundig raderwerk, dat hij zijne eigene gevoelens uitdrukte en dus oog en hart wil hebben voor de breedste opvatting over Volksleven en volksbe hoeften Herinneren wij nogmaals enkele brokken uit die redevoeringkoning Albrecht zei De Vorst moet steeds letten op de stem van het land, en met deernis bewogen over het lot der nederigen, de dienaar zijn van het recht en de steun van den socialen vrede. Wat mij betreft, ik zal altijd ge- reed staan de pogingen te steunen van hen, die het verstandelijk en zedelijk peil der Natie verheffen, de opvoeding en het onderwijs ont- wikkelen en aan de volksmassa een grooter welzijn verzekeren. Zouden zulke woorden met klem en overtuiging uitgegalmd (en geheel de redevoering werd voorgedragen met oprechtheid) misplaatst wezen in den mond van den Voorzitter eener Repu bliek Is het te verwonderen dat zelfs socialisten dergelijke verklaringen toe juichen. Doch, we zeiden het reeds, de kle rikalen voelen zich ongemakkelijk, ze weten niet of ze lachen of weenen zouden, maar zeker staat het tweede hen nader dan het eerste die opvoe ding en dat onderwijs vooral ligt hen met de stem van het land zwaar op de maag en maakt hen ongerust voor de toekomst. Lang zullen ze evenwel niet aarze len: alle staatshoofden wier handelin gen of ze dan ook al het gevolg we zen van de stem van het land, de klerikale belangen niet trouw in de hand werken worden vijanden, tijran- nen, wezens die men verfoeien meet, welke niet langer waardig zijn aan de spits te blijver, van het land. Dertig jaren geleden zagen we daar van in Belgie het zonderlinge voor beeld Leopold 11 had de onderwijswet, gestemd door de meerderheid der ver tegenwoordigers van het land, getee- kend,dat was voldoende om hem den haat der geestelijkheid en der klerikale partij op den hals te halen. In bijna alle sermoenen werd hij afgeschilderd als een heiden, een He rodes, een Achab, een dwingenland onweerdig nog langer op den troon van Belgie te blijven, in alle kleri kale gazetten werd hij uitgescholden, beledigd en vervallen verklaard in de oogen der klerikalen. Een der ergste gazetkribbelaars van dien tijd was pastoor Keesen, nu senator (de koddigste senator welke ooit den voet zette in de Belgische hoogere Kamer) en deze schreef in Le Const itutionnelvan Hasselt Sire, als den scepter uwe handen zal ont vallen, zal er geen katholiek eene be weging doen om zulks te verhinde ren. Sinds dien, heeft pasmoor Keesen aan 's koningstafel aangezeten en de hou ding van paus en pastoor bij de laatste levensdagen van Leopold II, in om standigheden, welke het overbodig is te herinneren, bewijzen tot wat die mannen in staat zijn wanneer hunne belangen op 't spel staan. De houding der klerikalen jegens den nieuwen koning zal geregeld wor den naar de zorg die Jiij zal hebben voor hunne belangen en niet voor de belangen der natie volgens de stem van het land. Dat zal wellicht eer blijken dan men het denkt. Wij wenschen slechts, dat koning Albrecht I zijne woorden gestand doe, tot welzijn van het gansche volk. J. Van Op denbosch. Terwijl de Onpartijdige Bond der Neringdoeners der stad Aalst zich beij vert middelen te zoeken om in onze reeds triestige stad beweging en leven te brengen, treft men hier ook een bond aan voor welken er te Aalst nog te veel is te doen, een bond welke er naar streeft onze stad te herschapen in een begijnhof, of in een zomerverblijf van trappisten, waar alle voorbijgan gers elkander zullen begroeten met de woorden Denk aan de dood. Die Bond (afdeeling van het Chris ten Vlaamsch Verbond van Aalst) vraagt aan het Bestuur der stad Om in onze stad den Carnaval te bestry den, en verzoeken de volgende maat regelen te nemen om de carnavalmisbrui ken tegen te werken of ten minste te be perken. 1) Afschaffing van den eersten zondag van den Vasten als Carnavaldag. 2) Sluiting der Carnaval fees ten, des dynsdags om 12 uren middernacht zeer stipt. Sluiting der danszalen, verbieding der nachtgeruchten en van het maskeren. 3) Strenger toezicht op de danszalen. Het reglement op de danszalen betrekkelijk de onderjarige kinderen dient streng toegepast te worden 4) Alle overtredingen der wetten op de openbare dronkenschap, en op de onzede lijke gezangen en kreten moeten beteugeld worden. 5) Gedurende de Goede Week geene markt- of straat vertooningen toelaten. De namen der heiligen welke zoo boud en stout de zedenzuivering op zich hebben genomen moet voor het nageslacht worden bewaard en aan de volkeren worden verkondigd, daarom kondigen wij ze hier af De Voorzitter, Leo GEEROMS. De Proost, De behryoer, A. V. HEUVERSWYiN. Eug. BOSTEELS. De. Schatbewaarder, De Bureclteden, J. GHIJSELEN. BEQUAERT, Leeraar. Hoofdschoolopziener. L. CHICK, Bediende. Bestuurleden De Vulder Fr. landb. Vinck Alfons, behangerCoppeos Fr. we ver De Petter J. werkman *Minot Joz., rentenier Vandevelde II. bediende Van Schuyleobergh P. drukker-uitgeverDe Winter PI. hovenier Barrez Rom. meester gast Robyns Constant, schrijnwerker; J. De Paepe, koster; De Wolf Martin, ma gazijnier Schockaert J. landbouwer Van Renterghem, hoofdonderwijzer J. B. Wailly, bakker DeNayer Benoni, hande laar Van den Bonne G.. meestergast Keymeulen P., fabriekwerker Van Geert Ben., werkman Gysbrecht Joannes, lood-, gieter I, De Cannière, nyveraar Wy- meersch P. melkerybediende. Dat men de toepassing vrage der bestaande wetten en reglementen zal niemand afkeuren, dat men de beteir- "gèling eische van misbruiken "en over tredingen daar valt niets op aan te merken en niemand zal er aan denken zulks te beknibbelen maar dat men egens die misbruiken de afschaffing vrage van feest- en kermisdagen dat uilen de meeste Aalstenaais wel wat kras vinden. Onder voorwendsel van zedelijkheid, werd uit onze stad het garnizoen ver jaagd, door de voörloopers der heden- daagsche typen van het Christen ver bond, zijn er de Aalstersche zeden om erbeterd De fameuse Christen Ver bonders liassen het voorschrift toe wilt gij de iwaal uitroeien neemt de oorzaak weg aldus redeneerende zouden ze alras tot zonderlinge besluitselen ko men de kermis geeft aanleiding tot overdaad en dronkenschap, we vragen de afschaffing der kermis op de markt dagen worden er vele misbruiken ge pleegd, we vragen de afschaffing der marktdagen op de bruiloftfeesten wordt er buitensporig geëten en ge dronken en geslempt, we vragen de afschaffing van het huwelijk gelijk de dokter zou zeggen om dien man van de tandpijn te genezen zet ik hem den kop af. De neringdoeners van Aalst moeten voor de hierbovengenoemde heiligen een dikke kaars aansteken, ze verdie nen het. Sedert jaren vragen we, dat de stad den carnaval zou inrichten gelijk te Binche en andere steden of dat zij de inrichting zou toevertrouwen aan eene onpartijdige commissie, dat men stoe ten zou inrichten om volk naar de stad te lokken en vermaak te stichten in deftigheid. Neen, neen, dat willen de Christen verbonders niet, ze willen de afschaf fing van den carnaval, dan zal ons volk zijn geld naar andere steden dragen, en bij dat volk dat elders zal gaan carnaval vieren, zal men wellicht darV, ook van die heiligen aantreffen, diedfe afschaffing vragen van dei: carnav.il te Aalst. Neringdoeners onthoudt dit De meesters over ons land. over'de volkè-. ren, over het heelal zijn de priesters. Alles moet zwichten voor hen de burger lijke macht, de wetenschap, het gerecht <Jfe Almacht zelve schikt zich naar hun woorifc Meester zyn is hunne roeping geworden, en gering is helaas, het aantal pripsters die hun ambt anders begrypen dan eene uitoe fening van onweerstaanbare meesterschap. De overste eener beruchte orde, zeide vol

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1