het ARKOrtU.'SSEMEfVTAqi q- Een Walsdroom. BE. RA AU, DEMOCRATISCH Prijs 3 centiemen het nummer Vijfde Jaargang Nuuiuier 8 Zondag 20 Februari 1910 Pensioen!)ond van Aalst. Onderlinge Bijstand. j 9 Gi'oot Soldatenbal Reis naar Genl. De Kieshervormiog. Het Ideaal. Aan wie het Kind. Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den tuiten voorop betaaibaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen: j ^Zen 75 cenllemen j I» druk*»* Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank AALST, 19 FEBRUARI 1910. In tegenstrijd met hetgene gemeld werd in ons nummer van Zondag laatst zal de storting van Februari, niet plaats hebben den 20®, maar wel den j Zondag 27 Februari, bij M. Richard De Stobbeleir van 10 1/2 u. tot 12 u. 's middags. Eerbied en Recht voor Allen. Algemeene Verplichte Vergadering, ZONDAG 27 FEBRUARI, ten 5 u. namiddag in den Graaf pan Egmont. j De Leden worden dringend verzocht aanwezig te zijn gezien de belangrijk heid der voorstellen door het bestuur te doen. fZ*m °P Halfvasten pVJH Alleman Soldaat. Is? Concordia Ir op Zondag G Maart, te 9 uur 's avonds, in voormeld lokaal SOLDATENBAL, te geven door de Turn-en Tooneelkring Help U Zelve. Na Middernacht Uitloting eener Kostelooze Tombola. De vrienden welke de reis mede maken naar Gent voor het groot zang spel De Walsdroom vertrekken uit Aalst om 12 u. 17 m. 's middags, ver trek uit Gent om 6u. 50m. of 9 u. 44 m. 's avonds. Korte Inhoud. EERSTE BEDRIJF In de hoofdstad van het kleine vorstendom Flausenthurm is groote jubel Helene, de erfprinses, treedt in het huwelijk, en toegejuicht door een geestdriftige volksmassa, keert de feeststoet uit de kerk in het koninklijk paleis terug. Nadat, bij de aankomst aldaar, de gelukkige vader, Joachim, de aanwezigen heeft toege sproken, wordt de bruidegom uitgenoodigd eveneens het woord te voeren. Graaf Niko- laas (bij verkorting Niki genaamd,) de jeug dige Prins-Gemaal, hoewel afkeerig van speechen, als hij niets te zeggen heeft, vol doet aan den wensch zijner nieuwe omge ving en geeft uitting aan zijn gewaarwor dingen, maar op een wijze, die de algemeene ergernis gaande maakt. Hij schetst zich in zijn rede namelijk als afkeerig van ceremo nieel, dwepend met een vry en jolig leven een leven van muziek, walsen vooral, en al hetgeen men zich onmiddellijk daarbij denkt. Niki geeft zich in dien speech geheel zoo als hy is een levenslustig Weener officier, die zich misplaatst gevoelt te midden der stijve vormelijkheid van een klein hof. Hoe is hij er dan toe gekomen met prinses Uelene te trouwen Hij verklaart het zyn vriend Montchi, een der officieren van zyn vroeger regiment, die de huwelijksplechtigheid bijwoont. Men heeft hem als het ware overrompeld hy is getrouwd op commando, op hoog bevel. Toegevoegd aan den vorst van Flausen thurm, toen deze aan het Weener hof ver toefde, was hij dagelijks in gezelschap van de prinses, die op hem verliefd werd en haar vader heeft weten te bewegen, zijn toestem ming te geven tot eeQ huwelijk met den jongen, armen huzarenluitenant. Een eigenlijke verklaring heeft tusschen het jeugdige bruidspaar nog niet plaats ge had en de eerste ontmoeting na afloop der plechtigheid is voor prinses Helene een groote teleurstelling. Niki toch, wenscht zyn vrouw goeden nacht en beiden trekken zich, afzondcrlyk in hun particuliere apparte menten terug, bespied door den neef van den vorst, den intrigeerden graaf Lothar, de opper-kamervrouw Friederike en Wendolin. Zy klagen het luid op die manier moet de tfynastia ten gronde gaan. Niki heeft bovendien ontdekt, dat in de nabyheid van het paleis een gelegenheid is, waar het volk zich vermaakt bii jolige Weener dansmuziek, uitgevoerd door eon j damenkapel. Dat trekt hem meer aan dan zijn jonge vrouw, en vergezeld van zijn vriend Montschi, ontvlucht hij het paleis, om bij zang en dans er den nacht door te brengen. TWEEDE BEDRIJF Franzi, een echte fesche en temperamentvolle Weenerin, is de dirigente van het damesorkest, dat jolige refreinen speelt in den tuin van het groote buiten-restaurant, grenzend aan het Koninklijk Park. Nauwelijks ziet zij Niki, die zijn uniform van Oostenrijksch officier heeft aangetrokken en zich uitgeeft voor een der genoodigden by het huwelijksfeest, of haar ontvlambaar gemoed staat in lichter laaie. Maar ook Niki voelt zich tot zyn be- koorlyk landsje aangetrokken. In een groote pauze van het concert bezegelen zy hun kennismaking met een vertrouwelijk sou per. Zij worden echter gestoord door de komst van vorst Joachim en diens neef Lothar. De laatste heeft namelijk een ge sprek tusschen Niki en Montschi afgeluis terd en Joachim op de hoogte gebracht. Den vluchteling zoekend, vragen zy inlichtingen aan Franzi en de andere leden van het or kest, daarbij niet verzuimend, oude snoepers die zy zijn, de dames het hof te maken. Onderwyl zyn ook Helene en de opper kamervrouw in den pleziertuin aangeko men. Als de anderen zoeken zij Niki.... Er moet toch wel een bijzondere bekoring uitgaan van de Weenerin, meent Helene, en Franzi ziende, neemt zy de gelegenheid waar om haar de geheimen der Wiener «chic» te ontlokken. Het eind is, dat de dames scheiden, niet zonder sympathie voor elkaar opgevat te hebben. Friederike en Helene blijven eenigszins verscholen, in een tent een deel van het concert bijwonen evenzoo Joachim en Lothar. Ten slotte ver schijnt Niki Een scène dreigt, maar de heer lijke wals, die het dames-orkest speelt, brengt de gemoederen tot kalmte men zal zonder opzien te verwekken met Niki naar het paleis terug keeren. De verleiding is echter te sterk en meege sleept door de bruischende Weener muziek wil Niki met Helene walsen. Franzi ziet dit zij werpt haar viool weg. vliegt jaloersch het podium af, ontrukt Niki aan Helene en zegtAan mij behoort ge en aan geen ander 1 Intusschen heeft het volk den Prins- Gemaal herkend. Men jubelt hem toe. En nu bemerkt Franzi wie de officier was, met wien zy soupeerde. Terwyl het hoog gezel schap vertrekt en de bezoekers een dolle wals dansen, zinkt zy, troosteloos op de trappen van den muziektempel ineen. DERDE BEDRIJF In het koninklijk slot gebeuren vreemde dingen. Vooral trekt de aandacht van de intrigeerende hofkliek, aan wier hoofd Lothar staat, dat dagelijks een gesluierde dame het paleis bezoekt. Voor wien komt zy Lothar verdenkt den Prins- Gemaal. Hij, afkeerig van zyn wettige vrouw, heeft waarschijnlijk geheime samen komsten met een ander Lothar zou natuur lijk niets liever zien dan een scheiding tus schen Helene en Nikikon hy laatstgenoem de op ontrouw betrappen, dan werden im mers zyn eigen kansen op den troon gunsti ger. Hij laat dus niets onbeproefd om de fangen der gesluierde dame na te gaan. Er lijkt echter, dat de geheimzinnige dame niemand anders is dan Franzi, die Helene komt les geve in.... ja, waarin P.... in de kunst om harten te winnen volgens Weener recept. Franzi heeft een volgzame en schrandere leerling gevonden want verrukt door Helene's zang. nieuwe bekoring en alge- heele verandering, ontbrandt Niki in hevige passie voor zyn wettige vrouw. Weewoedig neemt Franzi dan afscheid. Met de viool onder den arm, vertrekt het lieve, onzelfzuchtige Weenerkind, om haar nooit eindigende tournée door het leven ^n de wereld te volbrengen. In hare zitting van 2 Februari laatst, heeft de Kamer der Volksvertegen woordigers door eene stemming der eenparige rechterzijde tegen linker zijde beslist, dat het wetsontwerp op het gebruik der Vlaamsche taal in het middelbaar onderwijs den voorrang hehben moet op het ontwerp der kies- hervorming en dat dit laatste dus in plaats van aan het hoofd te staan der dagorde geheel aan het staartje wordt gebracht. In aanmerking nemend dat er vóór de kiezingen van Mei nog slechts wei nige zittingen zullen gehouden wor den, vermits men daarbij ook nog rekening moet houden van de Paasch- vacancie, mag men zeggen, dat de klerikalen de kieshervorming hebben verdaagd... tot in den pruimentijd. Wil dat nu zeggen, dat de kiesher vorming voorgoed in den vergeethoek is gestopt e.i de gemeente-kiezingen van 1911 nog plaats zullen hfbben met het kiesstelsel vastgesteld door de wet van 1895. Neen, dat meen ik in het geheel met, ik heb integendeel meer en meer de overtuiging, de in nige overtuiging dat de gemeente-kie zingen van 1911 gebeuren zullen vol gens een nieuw stelsel. En ziehier waarom ik zulks geloof Ofwel de kiezingen van Mei eerst komende zullen de omverwerping van het klerikaal goevernement ten gevol ge hebben, eene gebeurlijkheid welke gezien de er^e en voortdurende onee- nigheden welke in de klerikale partij heerschen en schier nog dagelijks op rijzen langs om waarschijnlijker wordt. In dat gevaf, men zal er geen oogenblik aan twijfelen, zal de kies hervorming nog verwezenlijkt worden voor 1 Januari 1911 immers de eerste plicht van een liberaal-demo cratisch goevernement zal zijn het schandelijk voorrecht af te schaffen en te vernietigen, dat aan de rijken en begunstigden van het lot eene vier maal grootere waarde toekent dan aan de armen en verstootelingen der for tuin het zal zijn de wet te doen ver dwijnen welke men terecht de wet der vier eerloosheden heeft genoemd. Daarenboven zal het optreden van een liberaal goevernement ook nog als gevolg hebben de uitbreiding der kies hervorming, in plaats van die hervor ming te beperken tot eene eenvoudige eenmaking der kieswetten, welke de twee en de drie stemmen zal laten be staan. Immers eene liberale democra tische meerderheid kan niet anders dan onmiddelijk het eenvoudig stemrecht te verwezenlijken en te vens het zuiver algemeen stemrecht met de evenredige vertegenwoordiging in te voeren voor Provincie en Ge meente. Ofwel de klerikalen zullen de meer derheid behouden welke in alle geval toch gekrompen zal zijn tot 4 of tot 2 stemmen in de Kamer. In dat geval nog is er geen twijfelen aan of de klerikalen derjonge-rechter- zijde en bezonderlijk de afgevaardig den van Brussel zullen niet anders kunnen dan de kieshervorming stem man welke dan met den eenparigen steun der geheele linkerzijde toch zal doorgaan. Men begrijpt dat de jong-katholieken, de bespreking der kieshervorming niet aandurven voor de kiezing van Mei aanstaande, daar ze bevreesd zijn den afgrond, welke de verschillende frac ties hunner partij van elkander «scheidt nog te verbrceden bij 't nadren der raadpleging waarin de toekomst van het klerikaal goevernement en van de klerikale partij zelve, zoo ernstig be dreigd wordt. Maar eenmaal de kiezing voorbij, zullen zij wel verplicht zijn post te vatten en dan zal het gedaan zijn met de wet der vier eerloosheden, dan zul len wij ook de Evenredige Vertegen woordiging hebben, toegepast in de Provincie- en Gemeentekiezingen, als mede de eenmaking der kieswetten in afwachting, dat kort daarop geheel 't knoeistelsel van het meervoudig stemrecht door een democratisch goevernement uit de wetgeving ge vaagd worde. 15 Februari 1910. Jules RENS, Volksvertegenwoordiger Elk denkend wezen heefteen ideaaldat wil zeggen een in zyn geest bestaand iets, dat hij als het schoonste, het reinste en het beste beschouwt van wat er bestaan kan voor hem of voor anderen. Dat ideaal naby te komen is het doel van zijn werken en streven. Wanneer hij om dat doel te bereiken vooraf bepaalde middelen zal gebruiken, een vooraf vastgestelden weg wil volgen, heeft hy een programma. Niet alleen de menschen afzonderlijk heb ben hun ideaal, ook de scholen, de natiën, de partyen hebben hun programma, hun deel en hun ideaal. Doch gelijk de idealen veel verschillen van mensch tot mensch, van volk tot volk, van tydstip tot tijdstip - - (men bedenke slechts wat verschil er bestaan moet tusschen het ideaal van congoneger die een afgodsbeeld maakt en een onzer kunstenaars die een meesterstuk beitelt) zoo verschillen ook de idealen der partyen. Het is duidelijk, dat de programma's der partyen verschillen moeten evenals hunne idealen De anarchisten willen de afschaffing van alle gezag, van alle machten en wetten, al gemeene broederlijkheid, niemand meester boven een ander en om dat doel te bereiken werden de afgrijselijkste schelmstukken be dreven dat behoort tot het programma der werkdadige anarchisten, waarvan Belgie gelukkiglyk geene, of schier geene speci mens bezit. Er zyn kunstenaars of lieden welke zich dien naam aanmatigen, die een zeer mooi ideaal hebben en er op roemen by elke gele genheid die zich aanbiedt, die er mee pron ken by ieder bezoek van bekenden, die er op pochen telkens ze zich in een vriendenkring bevinden.... maar die verderop niets kun nen wijzen van eigen arbeid, dat aanmer king verdient of waarde heeft. Er zyn er ook die twee idealen hebben, waarmee ze volgens de omstandigheden uit pakken en nu het eene, dan weer het andere zorgvuldig wegbergen. De voortbrengselen van zulke gewaande kunstenaars, zyn ter nauwernood goed om figuur te maken in een pypenwinkel of een erwtenbeddeken, waar ze dan allicht nog veel beziens hebben van de liefhebbers of van de inusschen. Ook in de politiek heeft men lieden, die naar ze zeggen een ideaal hebben al is het maar geleend, of al zouden ze 't voor een schotel linzensoep verkoopen maar wier werken regelrecht in stryd zyn met wat er noodig is om het ideaal nabij te komen. Dat zyn politieke kloefkappers en dezen zyn ten huidigen dage niet zeldzaam. Hét gebeurt, dat eene party haar wezen lijk ideaal achtereen ander plaatst, wanneer dit middel haar helpen kan om haar doel te bereiken. Zoo is het wezenlijk ideaal der klerikale party, niet alleen is ons land, maar overal, de burgerlijke macht, gelyk voorheen te stellen onder het juk der geeste lijkheid de kerk, 't is te zeggen de poli tieke priester meester overal in de school, op het gemeentehuis, in het leg«r, in 't mi nisterie, op den troon. De weg naar zoo'n ideaal brengt ons terug naar de middeleeuwen, naar de tyden der inkwisitie en der heksenverbrandingen, naar de jaren van Alvaen zyn bloedraad. De liberale party, zeggen onze tegenstre vers hebben geen ideaal, zy hebben niet te wijzen op een hemel of een aardsch paradys, waarmee het volk misleid kan woratn. Het ideaal der liberale party ligt inderdaad niet buiten het bereik van hetgene mensche- lyker wyze te verwezenlijken is Een sa menleving waarin vrede zal heerschen tus schen de volkeren en de individuen door de uitbreiding van bet onderwijs, de verdraag zaamheid en de rryheid welke de grondsla gen van het liberaal zyn programma. In de zitting der Kamer van dinsdag 15 Februari laatst, werd er gesproken over de schoolpolitiek der klerikale regeering, welke maar een doel heeft den Staat buiten de school te drijven en de macht over het onderwijs in handen te geven dér klerikale partij. Tijdens het debat voerde de heer Woeste het woord om het klerikaal onderwijs op te hemelen en zegde on der andere De heer Woeste. Alvorens te be- hoorea aan den Republiek of aan den Staat, behooren de kinders aan hunne ouders toe, die er goede christenen willen van maken. De heer Hubin. De kinderen behooren aan den Staat alvorens aan de kerk te behooren. De heer Woeste. God wat moet ik u danken voor dat woord van de heer Hubin. (Gelach). Ziedaar dus den aanslag waarvan gij droomt Ik hoop dat dit gedeelte mijner redevoering overal zal opgenomen worden met uwe onderbreking. De heer Hubin. Verdraai ze niet. (Beknopt verslag blad. 250). We geven den heer Woeste voldoe ning omdat deze eenige regelen aan- toonen, dat thans nog de strijd voort duurt tusschen den modernen Staat en het klerikalism. Voorheen was de kerk oppermach tig en beschikte over menschen en za ken naar willekeur zoo wordt ons in den H. Geschiedenis geleerd, dat Abraham bevel kreeg zijn zoon Izaak te slachtofferen en de man, inder daad, zijn zoon zou vermoord hebben, als er geen tegenbevel ware gekomen. Voor de fanatieken is dat nog immer zoo de kerk heeft recht op het kind zelfs vóór de ouders en geheel zeker vóór den Staatmaar dat grondbegin sel is door alle moderne Staten ver worpen en de Abraham, die thans nog op een zoogezegd bevel van God de bijl zou zwaaien boven het hoofd van zijn Izaak, zou door de gerechtsdie naars bij den kraag worden gevat en in de doos gedraaid. M. Woeste heeft gelijk, de kinderen behooren eerst de ouders, maar dat is niet onvoorwaardelijk en de ouders welke met zulk eigendom omspringen als met een stuk meubel of een jong huisdier dat onwelkom is, hebben met den Staat af te rekenen. De kerk zegtons zult ge uw kind toevertrouwen, ons zal het toebehoo- ren of het zal een verstooteling zijn op aarde en in de eeuwigheid. Voorheen was het zoo, de priesters alleen kon den door het kind aan te nemen als behoorende tot de Roomsche kerk, den lateren mensch eenig recht geven in den Staat. Wie niet behoorde tot de katholieke gemeenschap, had geen recht op een ambt, geen recht op justi- cie, geen recht op de vrijhe ien welke een Staat zijne leden waarborgtgeen recht zelfs op een laatste ordentelijke rustplaats en nog bestaat op de kerk hoven den hondenhoek bestemd voor degenen waarop de kerk als kind de hand niet heeft mogen leggen. De Staat eischt echter ook het kind op en de ouders zijn verplicht door de wet binnen een beperkten tijd, aangifte te doen van de geboorte der kinderen, ze in te laten schrijven als nieuwe leden van den Staat en voor de nieuwe leden zijn de ouders jegens den Staat verantwoordelijk of deze katholieken zijn of joden of protestanten. Het bevel van den Staat moet door iedereen gevolgd worden. Het bevel der kerk is voor niemand verplichtend. Ziedaa r waarom het kind den Sta* t behoort vooraleer het toebehoort aan de Kerk. De klerikalen zouden het anders willen, doch er is niet meer terug te keeren naar de voorgoed ver dwenen toestanden en de oppermacht van het klerikalism. De Staat schrijft de ouders plichten voor jegens de kinderen dat is zijn recht en tot eene dier plichten, moet gerangschikt worden de plicht van vader en moeder hun kroost een dege lijk onderwijs te laten geven. Daarom is de leerplicht, waarvan M. Woeste en zijn dweepzuchtige aanhang niet willen, noodzakelijk.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1