r7 T AR ROND la *~v Prijs 5 centiemen het nummer Vijfde Jaargang Nummer 11 Zondae 13 Maart 1910 i1 WILL KM S FONDS. Voor Taal <11 Vrijheid. DE POEL Het Arbeiders- Syndikaatschap^ De Godsdienstkwestie Hel ministerie der miserie. Vreemde indringsters. Betrekkingen. Waartoe de k loosiers dienen -31& tecs.' i *1 Gewone 15 centiemen 1 Reklamen 75 centiemen Per ru Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den Duiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1. Aalst. Prijs der Annoncen: AALST, 12 Al A ART 1910. De kostelooze boekerij van het Wil lemsfonds, afdeeling Aalst, gevestigd Graaf Egmont Groote Markt, is alle zondagen open van 10 1/2 tot 111/2 ure voormiddag. De hulpboekerij te Nieuwerkerken, bij Madame We V.an Sande, is open alle Zondagen van 7 tot 8 ure 's mor gens. Letter- en Tooneelkundig Gezelschap O 149e VERTOONIXG op Stadsschouwburg den Zondag 20 Maart 19iO, om 6 uren stipt 's avonds, met de medewerking van Mev. J. Blanhenstein en de; Symphoniekring Door Eendracht Groot. Bekroond Drama in drie bedrijven. door Piet Van Assche. IIy is niet Jaloerse!», neen, 't 1» 't Katje, Blijspel door F. Van Sande. Bureel 5 1/2 uren. Gordijn 6 uren. Beneden plaatsen 2 fr. Balcon 1 fr. Gaanderij 50 centiemen. Over 't algemeen heeft het Syndi kaatschap der arbeiders voor doel de groepeering der werklieden tot verde diging hunner arbeids-belangen, 't is te zeggen ter verdediging hunner be langen, in hunne betrekkingen met de bazen. De wet erkent hedendaags het wet tig bestaan dezer groepeeringen, onge lukkiglijk ontneemt art. 310 van het strafwetboek hen schier alle middelen tot praktische werking. Niettegen staande het behoud van dit ellendig art, 310 ontwikkelt het syndikaatschap zich voortdurend; behalve dat, wan neer er spraak is van arbeiders-syndi katen, er zeer weinige zich onderwer pen aan de wettelijke erkenning der vakvereenigingen waaraan we hiervo- ren herinneren. Wat ervan zij of er spraak is van wettig erkende syndikaten of van op •zich zelf bestaande vakvereenigingen zonder eenig wettelijk karakter, we willen onderzoeken welke voorwaarden groepeeringen van dien aard moeten vervullen om waarlijk nuttig te zijn en het doel te kunnen bereiken waarvoor ze werden gesticht. Het rechtstreeksch doel der werklie den syndikaten, we zegden het in den aanvang van ons artikel, bij de bepa ling van het arbeids-syndikaatschap is de belangen der werklieden te ver dedigen in hunne betrekkingen met de bazen Het voornaamste wapen, ik ging zeg gen, het eenig wapen der arbeiders, om de moedwillige onrechtvaardigheden van onredelijke werkgevers te keer te gaan en voldoening te bekomen voor gegronde eischen is de werkstaking. Eene eerste en onmisbare voor waarde in elk ernstig en machtig syn dikaat is de handhaving eener strenge en onverbiddelijke tucht, waarvan het 'begrip moet levendig gemaakt worden in den geest van al de leden en welke voor gevolg moe.t hebben het verhinde ren van elke noodeloo{e of ongerecht vaardigde werkstaking, het vermijden van elke moeilijkheid of betwisting in welke het goede recht niet geheel en al erkend zou wezen. De tweede onmisbare voorwaarde is, dat wanneer eene werkstaking noodig en rechtvaardig wordt bevonden, om dat het syndikaat alle onderhandelin gen met de bazen heeft beproefd en alle middelen tot minnelijke schikking en overeenkomst heeft uitgeput om de staking te vermijden dat dan, zeg gen wij, het syndikaat machtig genoeg zij om deiwerkstaking op te leggen niet alleen aan de algemeenheid zijner leden, maarook nog aan al de arbeiders welke vreemd zijn aan het syndikaat. Deze macht bezit het syndikaat niet of zal ze nooit bezitten, tenzij het over genoegzame geldmiddelen beschikt, om de arbeiders gedurende geruimen tij.! het noodige te kunnen verschaffen voor hun eigen nooddruft en dien van vrouw en kinderen. Om de noodige hulpmiddelen te be zitten en tevens op het onontbeerlijk gezag aanspraak te kunnen maken bij de bazen, met welke men verplicht is in strijd te gaan, moet het syndikaat gerugsteund zijn door de massa der arbeiders, het moet rijk zijn door het getal zijner aanhangers, rijk ook dooi de gelden waarover het beschikken kan, opdat de grevisten en hun gezin niet dadelijk de prooi worden van ge brek en ellende. - Als men nu deze grondbeginselen toepast op hetgene te Aalst bestaat moet men bekennen, dat er voor het zelfde vak drie of vier vereenigingen bestaan, de eene zwakker dan de andere, de eene erkend en de andere niet, maar in algemeenen regel alle te zwak en onbekwaam om eene werk staking vol te houden en tot goed einde te brengen. Het is de verdeeling der werklieden politieke syndikaten die betreu renswaardig mag heeten, welke de oor zaak is hunner zwakheid en ook oor zaak der talrijke werkstakingen welke de bevolking van Aalst teisteren. Niemand immers zal loochenen dat de onderhandelingen met die verschil lende groepen,welke op politiek gebied tegenover elkander staan, uiterst moei lijk zijn en grootste hinderpaal daar- stellen voor het vreedzaam oplossen der geschillen welke tusschen nij veraars en werklieden oprijzen. Niemand zal ook loochenen, dat het meestal de liefdadigheid der burgerij is, in plaats van de kassen der vereeni gingen, welke den min of meer langen duur der werkstakingen mogelijk maken. Uit dat alles volgt dat het wensche- lijk ware zoowel in het belang der bazen, als in dat der arbeiders, in elk nijverheidsbedrijf maar een enkel syn dikaat te hebben, dat niet bestuurd zou worden door burgers, welke daarin geen enkel vakbelang hebben, maar door bekwame, verstandige arbeiders, beter op de hoogte dan burgers om de belangen van hun vak te verdedigen en die, beschikkende over aanzienlijke middelen, beter dan voorheen de zware verantwoordelijkheid zouden gevoelen welke op hen weegt uit hoofde van het mandaat, dat hun werd toevertrouwd 9 Maart 1910. JULES RENS Volksvertegen woordigerJ Nooit heeft de liberale party den katho lieken godsdienst vervolgd. De liberale partij is eene partij van vooruitgang en vooral eene partij 'van verdraagzaamheid, j en zij wil alle geloofsovertuigingen eerbie- I digen. Alleenlijk, wy' verzetten ons tegen de inmenging der priesters in 'politieke zaken, en tegen hunne pogingen om alle wetten te doordringen met hunne vrijheids- j doodende strekkingen. Dat wil zeggen, dat de liberale partij, als )artij, niet éénen godsdienst vijandig is, en jepaaldelyk de vijand niet is van den katho- Heken godsdienst, wier vrijheid zij altijd geëerbiedigd heeft en blijven eerbiedigen j zal. Niemand in de liberale partij, zou eene wet willen stemmen, die zoude vijandig zijn aan de vrijheid der godsdiensten, en bijzon derlijk van den katholieken godsdienst. Dit is zoodanig waar, dat ik eens gezegd heb. n ik geef u het recht zulk gezegde te her halen, dal, indien men wilde verbieden mis te lezen, ik zelf zou naar de mis gaan ten leeken van protestatie. Gij moogt dus in volle gerustheid de laste rende beschuldigingen logenstraffen, die gy wel tot mijne kennis hebt willen brengen. (get.) Paul JANSON, Eri nu nogmaals stellen wij aan onze tegenstrevers de vraag Zullen zy eerlijkheid genoeg bezitten om zulk schrijven van eenen hooggeroemden hoofdman als Paul Janson, in hunne gazet ten over te nemen, of zullen zy schaamteloos genoeg zijn-om voort te gaan in -hunne leu gen- en lasterende taak, en hunne volgelin gen doen gelco ven dat. liet liberalism us de vijand is van den katholieken godsdienst Wy zijn gelukkig onze lezers heden eenen brief van den heer Paul Janson mede te kun nen deelen, en hun zijn antwoord te laten kennen op de vraag Is het liberal ismus den hat kolieken gods dienst vijandig, en zoudet gijdes geval lende, maatregelen goedkeuren die den katholieken godsdienst zouden vervolgen Ziet hier zyn antwoord Beste Heer, Uwe vraag verwondert my. We spreken veeleer nog van de ze delijke miserie dan van de stoffelijke, hoewel de laatste er ook bij te pas komt. De ministeries zitten volpennelik- kers en nagelbijters, kreaturen van al de klerikale aanbidders van 't gouden kalf, het heele land door nestelen briefwisselaars van het arbeiders- of fice, nietsdoende opzichters van dit en dat allen in den kaas gestopt ter wille van de stemmenjachtmillioe- nen worden aan al die knagers nutte loos weggegooid, voor de arbeiders als ze oud en versleten zijn is het de mise rie 9 centen daags Kloosters, kerkfabrieken, konijnen en geitenbonden allemaal instellingen, die naar 't geld hunkeren of den kleri- kalen politieken winkel doen draaien, scharrelen uit de Staatskas millioenen en millioenen subsidien voor de uit buiting der jeugd en de verbetering van het bokken- of zwijnenras. Als ongelukkige landbouwers gelijk die van 'tland van Waes den 12 en 23 Maart 1906, door eene ramp worden getroffen en duizenden de vrucht van hunnen arbeid door den springvloed zien vernielen aan het goeverne- ment eene subsidie vragen om hunnen nood te lenigen dan is er geen geld, de slachtoffers mogen bedelen, miserie! Voor de directeurs, onderdirecteurs, inspecteurs, oversten, onderoversten van alle diensten, reeds goed ingevet, zijn cr aanhoudende schadevergoedin gen voor verblijf, reiskosten voor dit en dat, fooikens bij elke gelegenheid en zelfs zonder gelegenheid ten beste voor de eenvoudige werklieden van den ijzeren weg, voor de treinwach ters, de postbedienden, de brievendra gers en al de nuttige factoren der staatsdiensten, overtollige uren werk en slechte betaling miserie In zedelijk opzicht is 't niet beter gesteld. Hoe kan het anders het kle rikaal goevernement vernietigt het nationaal onderwijs, scholen waarin onkundigen de plak zwaaien onder het gezag van den pastoor, of van den eenen of anderen verwaanden geeste lijken bestuurder hebben de goede scholen vervangen in die klerikale scholen worden vooroordeel en bijge loof gevoed, valsche begrippen inge pompt, in een woord het karakter van het volk wordt er bedorven door een sectarisch onderwijs, miserie Renegaten van alle slag hebben den voorrang boven mannen van verdien sten, van hoog tot laag in alle bestu ren, in leger en gerechtsoven wor den de muilentrekkers in de beste plaatsen gefoefeld, of er worden sine- kuren voor hen geopend in de hooge school, zoowel als in de volksschool worden kruipers en vleiers in de plaats gesteld van karaktervolle man nen, Miserie miserie Overal ziet men kloosters oprijzen als paleizen terwijl het onderwijs ver valt en beneven die kloos/ers, andere paleizen, voor bedelaars, dieven en bandieten, gevangenissen zoo groot als steden, bedelaars en landloopers-in- richtingen die geheele streken beslaan, gevangenhuizen waar geheele zwer men boosdoeners op kosten van de 1 Staat gekoesterd worden volgens de moderne gezondheidsleer, terwijl dui zenden arbeiders in ongezonde kroch ten hun leven slijten. Miserie En 't ministerie zelve. Zie, de be- sprekfng der fondatien van den koning en van de schoolpolitiek 1 an het goevernement. Heeft men ooit een miserabelder ministerie gezien of eene miserabeldere partij dan de klerikale partij en het klerikale ministerie. Maar ook hoe kan het anders Zijn niet een groot deel van al die mannen rene gaten en muilentrekkers Zagen we nog niet heel lang geleden Renkin te Aalst niet optreden met al de verdedi- pers van Algemeen Stemrecht en voor 't volk Wat antwoorden die mannen over de 30,000,000 van den Congo, over de vernieling van het onderwijs. Niets, Niets. Hun doel., Geld en macht Hunne middelen,.. Onwetendheid, verraad Totaal miserie. Verstandelijke en stoffelijke miserie Voor het Belgische volk. Onder de twee laatste klerikale ministers van openbaar onderwijs hebben reeds 68 Frarische nonnen het Belgisch burgerrecht bekomen, en weTden in ae aangenomen en gemeentescholen als leermeesteressen aan gesteld om de plaats in te nemen van onze Belgische onderwijzeressen. Wie weet hoe dit getal voor de kiezingen van 1910 nog zal aangroeiën. Voegt daarby de vroeger ingeburgerde kloosterlingen en wy komen tot een klein leger zwarte kinderopvoedsters en budget- knaagsters. Dit zyn allen vreemdelingen, welke zich in België hebben gevestigd, en alhier rijke eigendommen aankochten en de plaats innemen onzer burgersdochters, wier ouders zich groote opofferingen getroostten orn hunne kinderen een diploma van onder wijzeres te verzekeren, Het is geenszins te verwonderen dat de klerikalen met het oog op verdere inbur gering der vreemde nonnen, de Staatsnor maalscholen ondermijnen. Het verwondert ons ook niet dat onze tegenstrevers zich zoo hardnekkig verzetten tegen het oprichten van provinciale normaalgestichten. Het is ook niet te verwonderen dat zy de vrijzinnige gemeentebesturen willen dwin gen vreemde onderwijzeressen te benoemen, ofwel degene uit de kloosterscholen aan te stellen om de ryke staatstoelagen binnen te palmen. Niets voor onze Belgische wereldlijke dochters, dit is de leus onzer tegenstrevers dat is het doel van al hunne handelingen. Arm Belgie, hoe laag zyt gij gevallen op school kundig terrein. 't Is meer dan tyd dat, dank aan de vrij zinnige eendracht, de schoolverwoesters van rt bewind gejaagd worden om een einde te stellen aan ae vreemde budgetknagers in 't voordeel onzer eigene volkskinderen. Men weet wat er gedaan wordt om aan eene betrekking of zooals men zegt, eene positie te geraken. 't Gaat er vreemd in de wereld 1 Eene betrekking die nogal gezocht wordt is deze vao onderwijzer, omdat ze tamelijk hoog in aanzien staat, en dat ten volle waard is. 't Is niet om de groote jaarwedde dat ze gezocht wordt men begint met 1000 fr. of 1100 fr. om 2000 fr. te bereiken na een 25tal jaren dienst. Maar zie nu eens hoe het in het onderwijs gesteld is. In een Brusselsch blad vinden wij' twe'1 vragen naar leeraars in eene kostschool of pensionnaat.. De kandidaten moeten in beide gevallen Fransch en Vlaamsch kennen, Engelsch kunnen onderwijzen en reeds praktijk heb ben, dus niet versch van school komen. Het eene aanbod is 600 fr. jaarwedde het andere 700 fr. in beide gevallen kost, inwoon en wasch. In hetzelfde nummer vinden wij eene vraag naar eenen «chauffeur»voorzien van goede getuigschriften men biedt hem 175 tot 200 frank ppr maand, dus 2100 tot 2400 frank per jaar Voegen wij erbij dat 00n chauffeur gewoonlijk ook grootendeels zijne kleederen krijgt zeer dikwijls den kosten in de gelegenheid is een rond sommeken drink geld te verdienen. Dat alles ingezien, zouden we wel tot de ouders moeten zeggen maakt van uwe zonen chauffeurs in plaats van onderwij zer, 't kost minder en 't brengt meer op Vriend lezer, gij weet welken onverdroten stryd wij voeren 0111 het verkwezeld volk te ontvoogden, om het uit de on wetendheid te redden, om het te verlossen van de vernede rende slavernij waarin het sedert onheug lijke tijden door de dorpstyrannen gehouden wordt. Die strijdt wordt hier in Belgie door tal rijke dag- en wèekbladen met moed. met zelfoffering en vooral met onbaatzuchtig heid gevoerd. Welnu, wilt gij weten hoe men in de kloosters het werk der vrije mannen waar deert, die met waardigheid hunnen plicht doen en het propagandawerk door de pers betrachten Leest dan het volgende DRIE VRAGEN Katholieken, hier hebt gy drie vragen waarop ik een antwoord verzoek. Zou 't 11 genoegen doen, bladzijden te lezen, waarin uwe ouders, uw vader en uwe moeder bespot en belccdigd worden Neen, duizendmaal neen - Welnu, gy, Christenen en kinderen Gods, gij leest met genoegen schriften, waarin onze H. Gods dienst bespot. God gelasterd, onze Heer Jezus-G'hristus behandeld wordt zooals liy het werd door de Joden in de dagen zyns lydens I Er zyn menschen, die uwe eer. uwe goede ren, den goeden naam en de goederen, welke gij uwen kinderen moet nalaten, willen rooven Zult gy hen helpen Zult gij hun de noodige middelen, het geld ter hand stel len, dat zij noodig hebben, om uwe oneer, uwen ondergang te voltrekken Neen Welnu,gij verleent onderstand, gij geeft uw geld aan menschen, die er eenen stiel van maken, die het zich tot taak stellen uden vrede der ziel, de vreugde des gewetens en het eeuwig geluk te ontnemen, u en uwe kinderen al die goederen te ontrooven 1 Eindelijk hebt gij het recht u zeiven ge brekkelijk te maken, u te dooden, uwen naaste te wonden en te dooden Neen I Welnu gy hebt niet meer recht, 't boek, het dagblaa te nemen, te lezen of te doen lezen, dal besmeurtdat wondt, dat doodt. 't Is waarlijk iets moois 1 Dezer dagen ver scheen dat brokje gewijde litteratuur in een papierke dat den naam draagt van paro chieblad en opgesteld en gedrukt wordt in de abdy van Averbode. Men ziet dus dat de monniken, in plaats van zich koes te houden achter de muren hunner kloosters en ons zooveel mogelijk hun daarzyn te doen vergeten, zonder schaamte en met veel onbeschoftheid eer- lyke lieden aanvallen, hunne woorden en hunne schriften vervalschen, tegen hen den haat van 't gekwezelte aanvuren en twist en tweedracht onder de Belgische burgers zaaien. Vindt gij niet dat die heerendie voor het meerendeel vreemdelingen zyn en ten koste van anderen leven, hier roekeloos met vuur - spelen f Wy zyn betere christenen dan zij en wy vergeven hun volgaarne hunne onbeschofte aanvallen. Maar indien zy later, omdat zij wind gezaaid hebben, storm oogsten, dan kunnen zy zulks maar aan hun zeiven wij ten. Dat spel zou wel, op zeker oogenblik de Belgen hun geduld kunnen doen verlie- zee, zooals de Franschen hun geduld verlo- ren hebben. Men zou weldoen, te Averbode, daar eens over na te denken en tevens de lessen der geschiedenis te overwegen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1