DE BOSCHGEUS Een congres te Aalst Leest dit De Gas. De Boerenbouden. Nog iets over de Paasehmarkt Uit Sottegem. voor geen armoe meer te vreezen zijn.... in de kloosters. De beste brokken land koopen ze, de kleine nijverheden kanten-hand- schoenen-corsetmakerij enz. palmen zij in en de loonen worden geheel be dorven. Leve de kloosters die eene doodende concurrentie aan alle soor ten van stielenen neringen doen (7) Wat het gezeever over Frankrijk hier doet, begrijpen we niet. Als de arme boerkens van ons arrondissement een goudstuk in hun huis zien, is het toch nog een dat ze in Frankrijk heb ben gewonnen, waar slechts de kloos tersorden worden geduld, die zich naar de wetten des lands gedragen. Het Fransch Staatsbestuur, deed den oneerlijken kerel, die 5 millioenverduis terde aanhouden en hij zal voor zijn vergrijp voor de Justice verschijnen. Maar van Belgie's eigendom verdwe nen 30,000,000, zegge 30 millioen door de schuld der klerikale ministers, daar spreekt M. de baron niet af Waar zijn die 30 millioen? En de ver antwoordelijke ministers verschijnen niet voor de Justicie, zij worden niet schandelijk van 't bestuur gejaagd, ze worden naar den Congo niet gezonden!" Neen, M. de baron bewondert zulke behendige financiers en hoopt wel op de eene of andere manier in een schip te geraken, waar men het nog beter zal schikken. De Belgische kiezers zullen zich in Mei die 30 millioen, welke zoo.... okus, pokus, pas verdwenen wel her inneren, met de spreuk van den heer baron Als de vos de passie preekt boeren wacht uw ganzen Op verleden maandag was er te Aalst een congres belegd. De hulpon derwijzers van den Christen onderwij zersbond van West-Vlaanderen kwa men naar onze stad om er te verbroe deren met hunne collega's van Oost- Vlaanderen, zoo christen en zoo vrij als zij zei ven. Niet alleen verbroedering was het doel, ook onderzoek en bespreking hunner belangen, in verband met den huidigen toestand der wetgeving, stond aan 't orde van den dag. Daarin is niets vreemds, het is maar natuurlijk, dat aangenomen en vrije onderwijzers, welke door 't verbod hunner overheid geen deel mogen uit maken van den Algemeenen Belgischen onderwijzersbond, ook al eens vergade ren, om over onderwijs en over leer plicht, over hunne rechten en belangen te spreken al ware 't maar om te be proeven hoe vrij, de vrije katholieke onderwijzers zijn, onder eene vrije ka tholieke regeering. De vrije onderwijzers van West- Vlaanderen togen dus naar Aalst. De vergadering had plaats bij M. De Paepe aan de statie. Welnu de vrije katholieke onderwij zers van West- Vlaanderen werden er begroet door twee officieele onderwij zers der stad Aalst, de heeren Cour- teaux en Venneman Er was geen en kele. katholieke onderwijzer van Aalst aanwezig- Wat was er gebeurd We zagen eenige katholieke onder wijzers van 't omliggende van den trein stappen, enkelen gingen naar de vergaderzaal, anderen draaiden den hoek om van deze en gene straat en maakten zich uit de voeten. Op het laatste oogenblik hadden de vrije, katholieke onderwijzers van Aalst verbod gekregen de vergadering bij te wonen Die slaven der klerikale partij beklagens waardige slaven voorwaar, weten wat zulk verbod beteekent als het zwaard van Damocles hangt hunne afdanking bestendig boven hun hoofd, ook heeft geen enkele het ge waagd het verbod te overtreden, ze dier ven zich in den omtrek der statie zelfs niet laten zien. Ziedaar de klerikale vrijheid Al wie onder het klerikaal bedwang staat, moet buigen of barsten, moet slaaf zijn erger als de moejik in Rusland onder den knoet van vadertje den tsar. Niet alleen mogen de vrije, katho lieke onderwijzers geen deel uitmaken van onafhankelijke bonden, omdat ze de verkeering met ketters neerstiglijk moeten schuwen, maar het wordt hun als een schelmstuk aangewreven, on der elkander te vergaderen zonder de aanwezigheid van een klerikalen tsar, den knoet zwaaiende der klerikale vrijheid. En geen wonder die vergaderingen zouden immers aanleiding kunnen geven tot bespreking, beschouwingen en gedachtenwisselingen, welke wei nig vleiend zouden zijn voor het kleri- kalism en voor de klerikale slavendrij vers, naar het hart van Woeste. Waar moet dat heen Wat zal er van het volksonderwijs geworden Wat moet er groeien uit het kroost waarvan de opvoeding aan zulke sla ven wordt toevertrouwd, wat men- schen moeten die kinderen worden wier meesters tot slavernij zijn gedoemd, meesters wie de kracht en het karakter ontbreken om de handen in elliaar te slaan en gezamentlijk den knoet te trotseeren. Maar ze zijn den knoet gewend en ée bond der katholieke hulponderwij zers zal verdwijnen, gelijk al de kle rikale bonden, die zich ontrekken wil len aan de opperheerschappij der tsars ofte knoetdragers. Leve de klerikale vrijheid Ellendige slaven Jammerlijk nageslacht or<lc Belgisclie Vaderlander* TEN JARE 1586, door J. J. M O KE Vrij in de Volkstaal overgebracht Neen, neen, zekerlijk neen, riepen ztf uitliev.er zelve sterven dan de overolyfse- len onzer ouders en vrienden te zien ontee ren door die onmenschelijkc soldaten, dan te zien hangen, of door de gieren te zien ver slinden. Neen, neen, wy zuilen ze ter aarde bestellen of met hen in dit plein den slaap der dooden vinden Welnu, hernam de wilde krygsman fier, wy zullen scheiden als die Jeremias dien uwe minister zoo veracht, u in veilig heid zal gebracht hebben maar er valt gee- nen tyd te verliezen verhaast u uwe doo den en gekwetsten op uwe wagens te laden, voor het overige betrouwt u op my. Het gezicht der Spanjaards en het her haald geluid der alarmklok, zetteden de aanspraak van het hoofd der geuzen een doch allen beminnen wij de vrijheid wij willen niet weten van een nieuw Spanje, samen zullen wy strijden tegen zedelyken dwang. (Links, en aan de, uiterste linker zijde Zeer welAldus zal wellicht binnen kort de regeering worden weggevaagd Zeer ivelDubbel salvo van toejuiching links en aan de uiterste linkezijde). De redenaar wordt door zijne vrienden oeluk- gewenscht bij het verlaten van het spreek gestoelte). De indruk welke de woorden van den heer Van der Velde hebben ge maakt zal onuitwischbaar wezen, 't Is de bevestiging der stelling welke wij immer in De Volksgazet hebben verdedigd 1) de vijandschap tusschen bazen en werklieden kan de lotsverbe tering der arbeiders niet bevorderen 2) het klerikalism is en blijft de groote vijand van verstandelijken en maat- schappelijken vooruitgang. Wij deelen hieronder een uittreksel mede uit het Beknopt verslag der zit ting der Kamer van Volksvertegen woordigers van 5 April laatstleden. Eenieder zal het belang begrijpen der verklaringen van den heer Van der Velde, den leider der socialistische partij De heer Vander velde. Nadat gy groote toelagen aan de broerkens en nonnen zult gegeven hebben, zult gij de erkenning wei geren aan de prachtige normaalscholen van üenegouw. Voor de liberalen en socialisten is er geene wet meer en de heer Woeste weigert hun alle recht. Zooiets gelukt wel licht in Spanje, is België echter rijp om een tweede Spanje te worden (Uitroepingen, rechts, aan de linker- en de uiterste lin kerzijde Zeer wel). Den dag dat alle niet klerikale burgers, zich die vraag zullen stellen zal uw ryk uit zyn Gy teert op bedrog, op het meervoudig stemrecht en op de goedkeuring van zekere behoudsgezinden die u beschouwen als goed# gendarmen om hun goud voorde socialisten te bewaren. Wij, socialisten, wij denken ook na en ik ben geneigd mijn geweten te onderzoeken en mijn mea culpaXe maken. Ik vraag my af of wij ons niet hebben laten meeslepen in het nastreven van ons ideaal de strijd tegen de patroons, en of wy het klerikale vraag stuk niette veel uit het oog verlor ?n heb ben. Toejuichingen links.) De heer Buyl. Zeer wel A bas la calotte. (Gerucht.) De heer Vander velde, (bestygt het spreek gestoelte). Gij lacht en gy onderbeekt mij ma ar den kt dat in de geschiedenis van ons land een oogenblik was waarop mannen die ver schillende godsdienstige en politieke gevoe lens deelden, inzagen dat het klerikale ge vaar hen tot eendracht veroordeelde. Men zag dan de Geuzen der XVI* eeuw deze leus aannemen Liever Turksch dan Paapsch Uitroepingenrechts. Aan de linker en de uiterste linkerzijde Zeer wel 1 Zeer ■wel En den dag waarop die kreet werd geuit ontstond de revolutie tegen de Spaansche overheersching. Heden wil men eene nieuwe Spaansche overheersching invoeren. Ik doe een beroep op al wie het juk der kerk vreest, op al wie de gewetensvrijheid bemint. En ik zeg wij zyn werklieden, gij zijt o bourgeois wij zyn socialisten, gy zijt li beralen dikwijls nog zullen erge geschillen tusschen ons oprijzen over werking en leer, onweerstaanbaar gezag bij. Men gehoor zaamde. Baudouin zelf, aan den algemeenen wil toegevende en misschien ook wel aan den invloed des oogenbliks, gaf het voor beeld en hield zich de eerste bezig met de lyken der gesneuvelden op de wagens te dragen. De ouderlingen en de vrouwen heelden de wonden der gekwetsten eeni- fen trachtten de beschadigde wagens in goe- en staat te stellen, anderen spanden er de paarden aan. In zijne smartelijke overdenkingen ge dompeld. bleef Frederik nevens zyn paard zitten, dat den laatsten adem kwam uit te blazen, en hy had geen acht gegeven op hetgeen rondom hem gebeurde eensklaps drukte hem eene hand, eene breede en bloe dende hand op den .schouder. Hjj hief het hoofd op en erkende den hoofdman der bende die zoo van pas verschenen was, om hem het leven te redden. Wat wilt gy van mij. vroeg hij, met moeite eene beweging van verrassing en afgryzen bedwingende Wij vertrekken zegde Jeremias wilt gy ons vergezellen P Neen, hernam de jongeling koel bloedig. Waar zult gy henen varen, vervolgde de boschgeus Die ellendige Van Bakker- zeele heeft den kapucyn, uwen gezel mede- nomen van dry kanten verzamelt men de militie der parochieën tegen ons, en de De Aalstersche actionairs van de nieuwe gasmaatschappy mogen zich verheugen. Ziehier een uittreksel, letterlijk vertaald, uit het rapport dat de bestuurraad van de «Credit général Liëgeois op hare alge- meene vergadering van 12 April aanstaande aan hare leden gaat voordragen: DeSociète Centrale, die te Aalst de concessie heeftte be ginnen van Mei 1912, dank aan een voor deelt'g akkoord met den ouden concessiona ris, heeft sedert de maand Augustus verle den in werking kunnen stellen hare belang rijke fabriek die verschillende plaatsen van Oost-Vlaanderen moet bedienen. Zij zal al dus over groote kosten kunnen sparen. De winsten'van het dienstjaar dat sloot op 30 Junie 11. beliepen tot 323 duizend franken de winsten gedaan op 31December van het huidig dienstjaar, overtreffen reeds niet meer dan 160 duizend franken de winsten die op zelfden datum van 1908 gedaan wer den. De Credit général Liégeois, die voor meer dan een millioen en half in de Société Cen trale geïnterisseerd is, oordeelt dat de voor waarden der overname der rechten van den ouden concession naris zeervoonleellg zyn voor de Société Centrale ons Stadsbe stuur oordeelde er anders over, en vond dat die voorwaarden zoo bezwarend waren voor de Société Centrale, dat zy op de enkele verklaring van de Société Centrale en zon der verder onderzoek aan deze laatste een geschenk deed van meer dan vijftig dui zend franken, en dit uit den zak der brave inwoners van ons wonderbaar Aalst. Wie zal dat aaneen knoopen Het byzonderste is dat de actionnairs te vreden wezen. En dat zyn ze, met de be langen der eenvoudige inwoners bekomme ren onze Stadsbestuurders zich zoo weinig 1 Ziehier nog wat anders De Baron Lo dewijk de Bethune, de vernufteen eigen aardige politieker die zich veel ophoudt met zoogezegde diensten te bewijzen om reklaam te maken, maakt deel van den kommissa- rissenraad van de Société Centrale (zie Mo- niteur Beige, 1909, 1 - 80). Dit is zijn volle recht. Maar op 24 Mei 1909 hielp hy in den Gemeenteraad het ge schenk stemmen aan de Société Centrale. En hier zou hy wel zyn recht kunnen te buiten gegaan zijn- Zou hy daaromtent het advies niet willen vragen van den be voegden ministerwij zouden heel graag het antwoord van den minister inlasschen. onder gekoterd en hjj geniet van de zooge zegde profyten niet meer. Doch niet alleenlijk worden de boeren bil middel van den boerenbond onderden hiel gehouden, maar ze worden op den hoop toe nog deerlyk gepluimd. In plaats dat al de profijten die, het in 't «omeen koopen van de waren verschaft, in ae zak van den land bouwer zouden terecht komen, krijgt hij daarvan maar de kruimelkens en de groote brokken vliegen naar den geldkoffer van 'eenige dikkekoppen van den katholieken boêl't zijn die groote jannen, die veelbe- lovérs, die aan 't hoofd van de boerenbon den staan en die met de groote winsten weg zijn voor lOO fr. die ze sterten trekken ze 1015,50 fr. INTREST, 't is onge looflijk, zult ge zeggen en toch is 't waar En ziehier de namen van 19 dikkekoppen der klerikale party, 19 actionnairs van boe renbonden, die de profijten opstrijken 1. Baron de Bethune te Leuven vooreen gestort kapitaal van 500 fr. heeft in een jaar tijd 5077,50 fr. intrest getrokken. 2. Baron de BroqijAville katholiek volks vertegenwoordiger van Turnhout Gestort Intrest 250,00 2588,70 3. AI. De Bruyn Victor kath.-provincieraads lid te Haecht 500,00 5077,50 4. M. L. De Bruyn ge w. minister 500,00 5077,50 5. Al. de Ilenricourt de Grünne kath. senator 500,00 5077,50 6. AI. Cam. Desmaisièr kath. volks vertegen w. 250,00 2588,75 7. Ridder de Wouters de Bouchout, katholiek Burgemeester 250,00 2588,75 8. Ridder de Wouters d'Oplinterkatholiek provincieraadslid 500,00 5077,50 9. Al. Halflans, katholiek burgemeester 300,00 3015,50 10. AI. Hulleputtekath. minister 1050,00 10662,75 11. Al. Alfons Hermans te Leuven 100,00 1015,50 12. AI. Frans Hermans te Héverlé 250,00 13. AI. Ed. Leplae, Leuven 250 14. AI. Alb. Palmers, kath. volksvertegenwoordiger 15. AI. Frans Schollaert, kath. volksvertegenw. chef van 't ministerie 1850,00 18786,75 16. AI.Smeyers, te Kessel-Loo 250,00 2588,75 17. AI. Aug. Theunis, kath. provincielid 250,00 2588,75 18. AI. Osc. Van den Eynde kath. provincielid 500,00 5077,50 19. M Em. Vliebergh kath. advokaat 100,00 1015,50 Ewel, boerkens, is dat niet vet t Woord is nu aan M. baron Louis de Bethune, om te bewijzen dat de liberalen die sinds 25 jaren van de regeering weg zijn, nooit voor den nationalen landbouw iets ge daan hebben, terwijl de katholieken met 't algemeen welzijn van de landbouwers den zot dreven en alleenlijk voor't profijt van eenige groote dikkekoppen zorgden. Allo, M. den Baron, uwe pen gescherpt en zet uwe spreekkraan open 1 2588,50 2588,75 250 2588,75 of de Groote Geldklopperij onzer eeuw. Een boerenbond is eene vereeniging van landbouwers, die byeenkomen om hunne belangen te bespreken, om uitwegen te zoe ken voorden verkoop hunner voortbrengse len, om er 't grootste nut en profyt uit te trekken, en ook om zich beesten voeder, vetten en andere waren ten voordeeligste mogelijk aan te schaffen. De liberale staatsminister Rogier wilde aldus bonden inrichten men moest het be kennen dergelyke vereenigingen gesticht door landbouwers alleen, moest hen mach tig en onafhankelijk maken en hun tevens veel profyt verschaffen. De katholieken en hunne voorloopers in de gemeenten, de pastoors en onderpastoors hebben weldra gezien dat dergelyken bond een machtig wapen in hunne handen zou zijn ze hebben er zich overal meester van gemaakt en zoo komt het dat er in vele gemeenten een gezalfde des Heeren gevon den wordt die aan 't hoofd staat der hoeren gilde en die meteen keurder is van hengsten, stieren, geiten, bokken, verkens, konijnen en nog ander beestjes op die wijze hebben ze de boerkens in hun handen en hij die niet gedwee in 't harnas loopt wordt er van eenige baan die veilig blyft gaan wij op trekken. Ik zal hier vertoeven, zegde Frederik. Jongeling, hernam Jeremias, op eenen niet hoogmoedigen maar zekeren toon, gy hebt ongelijk. Met hier te blijven loopt gy wezenlijk gevaar en berooft ons kleine krygstroep van twee armen die niet te ver achten zijn wij zyn weinigen in getal die in staat zyn te stryden. weinigen kunnen wapens handelen ik alleen misschien kan die menigte geleiden. Komt met ons gy zult u zei ven redden en het kan gebeuren dat gy he,t tuig zyt dat die arme boeren, die eens uwe leenmannen moeten worden, van eene gewisse dood zult bevrijden. Gy kent my dus, hernam Frederik ten hoogste verwonderd P Ja, Mijnheer d'Agua, ik ken u en beter dan gy wel denkt, ik weet dat gy een men- schelyk hart hebt. Komt dus de leeuw uwer voorouderen is een leeuw die nog recht Maar die edele leeuw heeft nimmer midden der brandstichters geschitterd. -- Een vonkelende blik verried Jeremias aandoening. Hij beet op zyne lippen en zijne handen drukten met een stuipachtige bewe ging de steel zyner bylmaar weldra zyne zelfsbeheersching hernemende laat aan God die alles weet de zorg over mij te oor- deelen, hernam hy en denkt aan dit onge- Sedert eenige jaren bestrijden wy de in richting van den Veepryskamp alhier rond Paschen gehouden. Reeds drie, vier malen werd er over die geldverspilling in onzen gemeenteraad ge handeld, doch, alhoewel er sommige leden en zelfs leden van het Schepencollegie, vóór de afschaffing zyn, kan men er niet toe rakende rede, dat de Kommissie markt te veel invloed bezit op ons stads bestuur. In de laatste bespreking van het budjet kwam de zaak terug te berde. Namens dè liberale minderheid, deed M De Windt uitschynen, dat die markt geen reden van bestaan meer had. De Vleesch houwers der stad buiten 2 of 3 willen er se dert 7 jaren niet meer naartoe komen, dit brengt hun geen voordeel bij. De boeren van den omtrek willen er niet van, de vreemden loopen toch met de pryzen weg. Alleen zyn er twee of dry leden van het komiteit zelve, die daar hunne beesten, het- zy verkocht of onverkocht, naar toe bren gen om toch iets van den koek te krygen die jaarlyksch uit onze stadskas, naar den vreemde verhuist. Die koek beloopt sedert 1903 tot ruim 7000 franken. Niemand der meerderheid bekampte de woorden van M' De Windt, uitgenomen M. de Bethune, lid van het komiteit der Markt. M. de Bethune verzette zich tegen de af schaffing der markt daar ze volgens hem in gericht is ten voordeele der Landbouwers. Ziehier een uittreksel van een hoofdartikel verschenen in Het Nieuws van den Dag. van 23 Maart 1910, handelende over het ver slag van het Budjet van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, opgemaakt namens de Middenafdeeling dér Kamer, door AI. Alaen- houtkatholiek volksvertegenwoordiger (verdediger der Landbou wers). cM. Maenhaut doet nochtans opmerken dat de veepryskampen zooals zij thans inge richt zyn, veel geld kosten, doch geene vol doende uitslagen opleveren voor wat de ver betering van ons inlandsch vee betreft. Men zou er zich meer moeten op toeleggen om het vee in het algemeen te verbeteren en het dus winstgevender te maken voor de eige naars, dan zich enkel te bekommeren met de prachtige dieren, door eenige liefhebbers tentoongesteld en waaraan niet veel meer hoeft verbeterd te worden. Thans, dank aan den goeden naam, dien zij door de prijskampen verwerven, gelukken zekere liefhebbers er in, hun rundvee zeer duur te verkoopen, te duur zelfs, want de koopers hunnen er den be taalden prijs niet meer uitkrijgen. De oor zaak daarvan is dat er premies verleend worden voor het uitzicht, dat nochtans geen zeker kenmerk is van de ware hoedanighe den, welke alleen de veefokkerij winstge- vend maken. Men zou veeleer een soort van stalprys- kampen moeten inrichten bevoegde ken ners zouden het vee gaan bezichtigen in den stal der landboüwers zelve, zy zouden reke ning houden van den gezondheidstoestand, van de verbetering en vooral van de hoeda nigheid der gestalde dieren, van de melkop- brengst, enz. Zij zouden de landbouwers goeden raad geven om de dieren van mindere loedanigheia, die geen voordeel kunnen op leveren, te verwijderen. De geldpremies zouden dan geschonken worden aan dege nen, die behoorlijke stallen en goede winst gevende dieren bezitten. De algemeenheid der landbouwers, zoowel de kleinen als de grooten, zouden aldus meer geld kunnen winnen, ofwel er minder verliezen door de veefokkerij. M. Maenhaut stelt voor eenige program mes voor zulke pryskampen te doen opma ken door eene vergadering van veefokkers en staatslandbouwkundigen en door de hof- bouwscholen M. Maenhaut en de leden der Middenaf deeling hebben ten volle gelijk. De sommen voor al die prijskampen wor den waariyk te grabbelen geworpen, altijd ten voordeele der landbouwers, doch die missen meest al hun doel, want gewoonlyk komen zy terecht in de groote veefokkers hunnen zak. M. X.... kent M. D... van Hofstade een eerste prys toe voor zyn stier of koei, omdat M. D.... 14 dagen nadien naar Welle komt keuren waarhy aan M. X.... hetzelfde ple zier kan doen. En terwijl staan de sukkelaars van boe ren te gapen. Met de paarden is het nog veel erger ge steld, want een goede naam brengt daar duizenden op. Onderzoek eens goed in Uw geheugen Boer# kens en meestal zult gy hetzelfde zien ge beuren gelijk bij Stier- of Koeienkeuringen, Zoo gaat het ook met de Kon koersen, van vet vee, den eenen keurder keurt den ande-^, ren en om den vriend van den keizer'té 2yii 1 wordt er al veel gedaan. Drukken wy de hoop uit dat dit spelletje hier zal geleefd hebben en de 1000 franken jaarlijks beter zullen besteed worden. BREYDEL. lukkig volk welke de woede der spaansche dwingelanden bedreigt. Welnu, ik volg u, zegde de jongeling. Hij stond recht zonder er een een enkel woord bij te voegen, draaide om den heuvel en kwam met den geus ter plaats waar de boeren hunne wagens verzamelden om te vertrekken. ZESDE HOOFDSTUK. Eene rampspoed ondersteunde de andere, de eene moeilijkheid volgde op de andere. Amad. Jamyn, overz. van b. xiv der Iliade. De optocht diens talryken troeps begon in goede Orde. Baudouin en de ouderlingen gingen al spalmen zingende, volgens hunne gebruiken den troep voorafachter hen kwamen de vrouwen en de kinderen, ver volgens de wagens, en eindelyk de gewa pende mannen. Een klein getal verkenners waren de eenige welke hunne paarden be houden haddenwant men had er verscheide nd, doodëlijk gewond, op de wagens moeten laden. Zoo lang zy op 't plein waren, richtten zij zich naar 't noorden maar aan eene min kale plaats gekomen draaiden zij links om. De zangen hielden toen op en men stapte in eene diepe stilte voort: want men moest cm een honderdtal stappen afstandt de vijand De Schoolstrijd. Op aarde vrede zongen de Engelen, toen zij de geboorte van den Messias uitfloten bij de herders. Zoo mogen echter de Belgen nog altijd niet zingen, wanneer ze zullen uitbazuimen, dat de Schoolstrijd door de klerikalen gevoerd, reeds een ruim vijf en twintigjarige oorlog is geworden, waaraan nog geen einde schijnt te^ komen. Van vóór 1884, jaar dat de katholieken na een hardnekkigen strijd vol leugen, laster, ver volgingen en beloften weer aan 't bewind kwa men, bekampten de klerikalen de openbare volksscholen door ze voor te stellen als slechte scholen, scholen zonder God met meesters zonder geloof, hoewel de wet van 1879, uitgevaardigd door 's Belgisch eersten Minister van Onder wijs, do heer Van Humbeek, depriesters noch tans uitnoodigde de godsdienstlossen te geven in de openbare scholen, waarin de noodige lo kalen ter beschikking der geestelijkheid gesteld waren om er die lessen te geven in volle onaf hankelijkheid en vrijheid. Inderdaad, artikel 4 van de wet van 1879 luidt als volgt Het godsdienstig onderwijs wordt overge- laten aan do zorgen van de familiën en van de priesters der verschillende eerediensten. Een lijke afdeeling voorbijtrekken en haren aan val vermijden. Ten einde geene sporen van hunnen doorgang achter te laten, sleepten eenige geuzen, die de achterwacht uitmaakten, groote twygen na zich in het zand. Men wierp nog met voorzorg in de grachten al wat het hoofd van den troep achter zich ge laten had, en een peloton vastberaden man nen hielden soms in eenen voordeeligen post stil om te waken dat den aftocht niet ver ontrust werd. Maar niet een enkele vyand bood zich aan. De heer Van Bakkerzeele deed zyne lieden uitrusten, overtuigd dat hy al den tyd zou hebben om de vluchtelin gen te vervoegen en hen te overvallen, wanneer zij uitgeput van vermoeidheid zou den z(jn. De tocht der boeren naar het westen zette zich stillekens voortdwars eene dorre en zandachtige streek, tot aan den kanaal van Gent naar Brugge. Hun plan was die breede vaart aan de brug van Moerbrugge over te steken, en zich in de bosschen te werpen die zich op den linker oever uitstrekten en des tyds meer opper vlakte hadden dan hedendaags. Van daar konden zij het woud van Wijnendale of de Polders bereiken, land- streek waar de ruiterij het niet zou wagen ze te volgen. Wordt voortgezet

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 2