s IDI55EMENT .m.- c- i BE RAAL, DEMOCRATISCH WEEKBLAD. Prijs .1 centiemen het nummer Vijfde Jaargang Nummer 16 Zondag 17 April 1910 4 Pensioenbond van Aalst. Liberale Wijkclubben. Het millioen der Kloosters. WILLEMSFONDS. Luisterrijke Vertooningen Meiboomkermis-Aalst. Naar Assche Felle Kleppers. Verbaslering. Barons-politiek. Schoone Zedeleer. A bonnementsprljs 3 fr. voor de stad en den Milten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. per drukregel Gewone 15 centiemen Prijs der Annoncen. J Rekiamen centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank AALST, 10 APRIL t9t«. De maandelijksche storting zal plaats hebben bij M. Bruyndonckx Jan, In de Vier Winden »den Zondag 17 April 1910, van 10 tot 11 uren voormiddag. Heden Zondag 17 April, bezoek te brengen aan de Liberale Wijkclub De Vooruitziende Strijders Gent- schepoort. De leden der verschillende wijkclub ben vergaderen in hun lokaal te 3 uur l/Vli Tblgauuibll lli JVY U1AU 111 VAC stipt namiddag, en begeven zich van j werkzaam zijn De klerikale partij stemde dus in de Kamers 1,200,000 franken ten voor- deele van de kloosters onder voor wendsel de aanneembare scholen ter hulp te komen. 1 Dat het millioen wel voor de kloos ters is blijkt hieruit, dat de minister ondanks al het aandringen der opposi tie, niet heeft durven of kannen zeggen waarvoor dat geld eigenlijk zou die nen De liberalen eischten dat ten minste het geld besteed zou worden om den stoffelijken toestand te verbete- j ren van de wereldlijke onderwijzers welke in de aanneembare scholen daar naar de Groote Marivt. Vertrek van de Markt te 4 uur stipt. De kostelooze boekerij van het Wil lemsfonds, afdeeling Aalst, gevestigd Graaf Egmont Groote Markt, is alle zondagen open van 101/2 tot 111/2 ure voormiddag. De hulpboekerij te Nieuwerkerken, bij Madame W* Van Sande, is open alle Zondagen van 7 tot 8 ure 's mor gens. Nieuwerkerken. Zondag 17 April 1910, te 4 ure namiddag. Feest vergadering welke zal opge luisterd worden door de Jufvrouwen van den Liederen-avond van Aalst. GEMEENTE EREMBODEGEM Tooneelkring DE BLAUWE STER te geven op 17 eu 24 APRIL. 1910, (Bureel om 4 u.] [Gordijn om 4 1/2 u.] in de ruime Zaal bij den heer Theop. RUYSSINCK met de welwillende medewerking van hét Fanfarengenootschap St-Cccilia. Men zal opvoeren Everard/en Suzanna of - Het Boetende Landmeisje Hartroerend drama in drij bedrijven door H. Van Peene. De Viool van den Duivel, Blijspel met zang in een bedrijf door H. Van Peene. PRIJZEN DER PLAATSEN Voorbehou den® 2 fr.Eerste Rang 1 fr. Tweede Rang 50 centiemen. N. B. Zooals voorgaande jaren is iedere vertooning gevolgd van een BAL den Leden der Fanfaren-Maatschappij aangeboden. Molenstraatpoort, Zondag 1 Mei en volgende dagen, groote Kermis, aller lei Feestelijkheden. 's Maandags Jaarmarkt, enz. Donderdag 5 Me', groot Concert, gegeven door de Fanfaren-maatschappi j de Oude Gardeten 6 uren 's avonds. Op Zondag 1 Mei aanstaande, hul digt de Vooruitstrevende liberale Jonge Wacht van Assche haar Vaan del in. Aangezien de vrienden van Assche, talrijk deelnamen aan de Viering der 25" Verjaring van de stichting van onzen liberalen Werkmanskring, heeft het Bestuur besloten aan die inhuldi ging deel te nemen en rekent er op dat de leden van den Kring op 1 Mei talrijk den uitstap zullen mede maken. De Oude Garde heeft beslist aan dit liberale feest deel te nemen. Prijs heen en terug 1 fr. Doch dan is M. Woeste in 't krijt gesprongen om in de plaats van den minister te Nerklaren, dat het millioen eenvoudig dienen moet voor den dienst van het onderwijs. Het overgrootste getal der aanneembare scholen worden gehouden door kloosterlingen, deze zullen jaarlijks het millioen opstrijken en er naar willekeur mee handelen. De ongelukkige officieele onderwij zers vroegen lotsverbetering en eene geringe verhooging van jaarwedde, ze bekomen niets. De kleine bedienden en werklieden van den ijzeren weg vragen een wei nig opslag van loon, ze krijgen niets en het werd hun zelfs verboden deel te nemen aan eene betooging, welke zij buiten alle politiek wilden inrichten om hunne grieven te doen gelden. Voor de minderen niets Voor de kloosters alles Voor de kloosters die de kleine hand werken in den grond boren, die schan dalige concurrencie doen aan allerlei neringdoeners en ambachtslieden, voor de kloosterserie zonder eenig nut voor 't algemeen schatten op schatten sta pelen en goederen koopen. 't Is schande. M. Daens heejt dat millioen gestemd. Dat brengt ons terug naar de tijden van den schooloorlog waarin die man zich zoo onderscheidde tegen de offi cieele onderwijzers, die getrouw ble ven aan eed en wet. Een millioen stemmen voor de kloos ters nadat het klerikaal goevernement een kruimel heeft geweigerd om de hongerloonen der officieele onderwij zers wat te vermeerderen, is eenvou dige dwaasheid. Ten ware M. Daens, die de jesuieten uitgeeft voor de slimste kerels der wereld, nog slimmer denkt te spelen dan dezen en denkt lk weet wel, dat de klerikalen de verhooging voor de officieele onder wijzers niet zullen stemmen, ik ben er voor, en 'k zal het millioen voor de rijke kloosters stemmenen zoo snijdt mijn mes langs twee kanten. Welnu goesting is koop. Wij laten hier volgens de annalen de reden volgen door M. Daens aan gegeven om zijne stemming van het millioen voor de rijke kloosters te bil lijken M. Daens. - - Je commence tout d'abord par remercier l'honorable M. Vandervelde de son intervention. Mijne heeren, in de eerste stemming heb ik ja gestemd over dit amendement en aide christene democraten zeggen my gy hebt welgedaan I Indien miin broeder, priester Daens, hier nog aanwezig ware, als oprecht christen democraat zou hy met my ja gestemd heb ben en al de mannen die, later nevens my of achter mij, hier als vrije christene democra ten zullen komen, zullen ook altyd in den zelfden zin stemmen. Gy moet het bekennen, heeren, bhzonder lijk gij die langs de linkerzijde zetelt, dat ik altya eens ben met dezen die ware volks- wetten stemmen en van mijnen kant moet ik getuigen dat gy heeren socialisten, betere verdedigers zijl der volkszaken da» de katholieken. Wij democraten, wij hebben over zeven tien jaar, toen onze volksparty gesticht werd, ons programma opgemaakt en ziehier wat dit programma zegt nopens de School wet wy vragen den leerplicht om ons volk te redden uit onwetendheid, de bron van alle kwaad, wy willen leerplichtmet vryen keus der school aan alle huisvaders, deshal- ve wij vragen datvryeen officieele scholen op den zelfden voet geplaatst worden als zij waarborgen geven van een degelijk onder wijs. en aldus recht hebben op hulpgelden van de stad, provincie en gemeenten. Het is omdat wij vooruit, gaan naar leer plicht, die er onvermijdelijk zal komen, dat wy het vrij onderwijs vast en sterk moeten maken* Maar, nevens dit crediet van een millioen voor de vrije scholen, dat ik ten volle goed keur, is eene zwarte plek het is dat gij ge weigerd hebt een crediet van 200,000 frank te stemmen, ten voordeele van officiëele schoolmeesters, welke, volgens het woord van den heer verslaggever en volgens den heer minister, ware hongerloonen ontvangen Gy moest u wat edelmoediger getoond heb ben en ook aan de officiëele onderwijzers een blijk van genegenheid en van rechtvaar digheid geven. Ik moet er nog bijvoegen dat een groot getal onderwijzers iny geschreven hebben, opdat ik in de Kamer spoedige bespreking zou vragen van het verslag van den heer Gendebien over het wetsontwerp van der. heer Maenhaut, opdat die bespreking nog voor het einde van den tegen woordigen zit tijd zou kunnen afgemaakt worden. De heer minister en de heer Colaert heb ben mij hun woord gegeven, en als ik aan den heer Maerihaut vroeg met mij aan te dringen opdat zijn voorstel weldra in bespre king zou komen, zegde by Dit zal wellicht onmogelijk zijn 1 (A Gauche Aux voix aux voix 1 c' est unabus De heer Daens. En de heer Gendebien, op zijne beurt ondervraagd, heeft geant woord lk zou een dag moeten vrij hebben om myn verslag op te maken. Welnu de onderwijzers moeten weten of dit wetsontwerp ja of neen in den tegenwoor- digen zittijd zal gestemd worden. Zegt gij neen, dit zal van uwentwege eene groote onrechtvaardigheid zijn, en dat zal het cre diet van een millioen met een slecht oog doen aanzien. Om te eindigen, herhaal ik nog eens dat ik dit crediet stemmen zal zooals het een oprecht christen betaamt. Aux voix aux voix L'appel nomi nal We zullen er eenvoudig nog bijvoe gen dat het door M. Daens gestemd millioen in niets ten goede zal komen aan het openbaar onderwijs en dat zijn schoolprogramma in toepas sing, hem nogmaals de gelegenheid zou geven, zich in eenen nieuwen schooloorlog te onderscheiden tegen de officieele scholen zonder God en meesters zonder geloof, waarin hij in 1879 en volgende jaren zoo boosaardig uitmuntte. ons van die baatzuchtige politiek ontmaken, zoo moeten wy alles in 't werk stellen om het kloostergoevernement te doen vallen. De klerikalen leiden het land en het volk moedwillig naar den ondergang. Weg met hen A bas la calotte 11 Weer sluit de begrooting der Spoorwegen meteen tekort. Welk mag daarvan wel de oorzaak zyn f Eerst en vooral het noodlottig beheer van pater O Van den Peerenboom, die de uitba ting tot het buitensporige dreef, materieel en gebouwen liet vervallen, om op het einde vati het jaar met een overschot, zoo groot mogelyk, te kunnen sluiten ten einde daar mee de klerikale politiek te staven en zoo lang mogelijk de klerikale heerschappij staande te houden. De uitslag van dergelijke uitbating was voorzien, maar 0 Van den Peeremboom is er in tyds van onder geschoten om er niet te moeten voor verantwoorden. Dan volgde de manier van graaf de Smedt de Nayer, om vriendjes te bevredigen, om politieke beunhazen aangenaam te zyn, om op grootsche ondernemingen te kunnen wy- zen, werden een ongehoord aantal kostbare werken begonnen en onvoltrokken gelaten. Jaren lang bleven aanzienlijke kapitalen aldus zonder de minste productie en nu nog, zyn de niet-vruchtend ragende kapitalen zoo kolossaal, dat het deficit telken jaren aan groeien moet, vermits elk onvoltrokken werk eene som vertegenwoordigt welke niet den minsten intrest opbrengt. Ook het noodlottig gevolg werd voorspeld en 't zou verwonderlijk zijn geweest, zoo die voorspelling hadde gefaald. Maar dat kan ze niet. De klerikalen heb' ben het land heden uitgebaat en uitgebuit verblind deor hunne politiek en willen En dat alles hebben we te danken aan de klerikale heerschappij. Het kle- rikalism vraagt noch oprechtheid, noch overtuiging, muilentrekkerij en kruipe rij zijn voldoende, daarop rust zijne macht. t Is ongelooflijk hoevele menschen er hedendaagsch worden gevonden die medewerken aan 't verspreiden van alsche begrippen, aan 't aen-nek-om- wringen der waarheid, aan 't verbas teren der karakters. Welk is het doel van die lui Eenvoudig betrachten zij een vlas- dank van het klerikaal goevernement, dat ze onder een schijn van onpartij digheid toch vleien willen, ze trachten de klerikale macht nog te vleien, zon der echter hunne mogelijke verhou ding tegenover het gouvernement van morgen te compromitteeren. Lafheid Neen, precies niet, maar geestes- misvorming, tengevolge eener langdu rige drukkende heerschappij die in puin dreigt te vallen, ten gevolge der toepassing van een stelsel waarvan de jarenlange inwerking er velen tot zulke mentaliteit leiden moest. Eenige weken geleden wezen wij erop hoe een officieele leeraar een verderfelijk tijdvak onzer geschiedenis ophemelde, alhoewel hij even als ieder die wat aan geschiedenis mede doet wel beter weet. Zoo langzamerhand wordt men aan het stelsel gewoon men leert 't slecht ste ophemelen, men leert het verderfe lijkste in een gunstig daglicht stellen, men leert den rugge plooien onder het juk der meesters. Van daar tot de verheerlijking der Spaansche heerschappij over Belgie, tot het afbreken der verdedigers van de vrijheid van geweten in de XVIe eeuw, tot het afschilderen van Willem de Zwijger, Marnix van Sl Aldegonde, Egmont en Hoorn als oproermakers, tot de goedkeuring der inkwisitie hoeft er maar een stap te worden ge daan. Men treft immers nu al geschied schrijvers aan, die de Spaansche heer schappij over Belgie als een zegen be groeten, omdat het nageslacht aan de inkwisitie, aan den bloedhond van Alva, aan de folteringen, aan de brandstapels het behoud van het aloude geloof der vaderen heeft te danken gehad, zeggen zij. Is het wellicht dien geest van logika welke langzaam binnendringt in de openbare scholen van den Staat Men zou geneigd zijn te gelooven dat het zoo is, als men den toestand en de strekking ten huidige dage in het schoolwezen naslaat platbroekerij en karakterloosheid worden de eigen schappen van velen die onze kinderen tot zelf-bewustzijnde menschen moe ten opkweeken, en bij sommigen wor den de wezenlijke verdiensten en kun digheden vervangen door eene steeds aangroeiende kruipzucht. Tegen zoo'n stelsel protesteeren wij, dat zich bezonderlijk openbaart bij het onderwijs der geschiedenis in bijna alle scholen. De waarheid moet hierin vooral geëerbiedigd worden en de ken merkende feiten en bewegingen gedu rende een tijdvak niet terzij gelaten of verbloemd Ook wel anders veropenbaart zich den verbasteringsgeest in het onder wijs, al is hij daar niet zoo merkbaar Gelukkiglijk gaat door verder eigen onderricht en onderzoek bij velen den indruk der verkeerde begrippen teleur om plaats te maken voor juister oor deel, doch zulks neemt niet weg, dat de strekking bestaat en deze op den duur verderfelijk moet worden. Verleden zondag hielden de Daen- sisten meeting te Hekelgem en met hen figureerde de edele heer baron Karei de Bethune. Zou dat nobel heerschap in navol ging van zijn broeder Lodewijk de Bethune ook al zijn boontjes te week leggen op een Kamerzetel. In 't arron dissement Brussel zal dat moéilijk pakken. Wacht u van die democratische ba rons, zei boer Palemans tegen zijnen gebuuren hij bezag zijnen hond. De eerwaarde pater Bonacina schrijft het volgende De moeder, die de dood liarer dochter verlangt, omdat zy die dochter niet naar haren smaak kan uithuwen, begaat geene zonde. In de Théologie van pater Escobar vinden wy het volgende Het is toegelaten op verraderlijke wijze een vogelvrij veroordeelde te vermoorden. (1. IV. bladz. 278). Het is toegelaten de personen te ver moorden die ons bij de prinsen of by de ?rooten in den weg staan, (I. IV. bladz. 84). Uit den Cours de Théologie van Jacques Patin us (Douai 1680) Indien iemand dwaas genoeg is, om te denken, dat men geene zonde begaat met te verlangen een moord te plegen, dan zal hy inderdaad niet zondigen door zulks te ver langen. En wat verder Het is toegelaten iemand te dooden om van zyn fortuin te genieten 1 En ziehier nu wat een zekere Jan de Car denas, jesuiet natuurlijk, schryft Men mag den dood van iemand verlan gen voor het welzijn van een klooster of van ae Kerk, want de gemeenzaamheid der goe deren is te verkiezen boven het privaat, bezit. De jesuiet Etienne Tagandez schryft in zijn boek Behandeling der goddelijke voor schriften, dat in 1610 te Lyon verscheen (kapittel 11, bladz. 501): De kinderen mogen hunne ouders straf feloos van ketterij beschuldigen, alhoewel zy op voorhand weten dat vader en moeder daarvoor zullen verbrand of gedood worden en niet alleenlijk mogen zy hen het voedsel weigeren, indien zy hen van het katholiek geloof willen aftrekken, maar ze mogen ze zelfs vermoorden, indien zy hen met geweld van den katholieken godsdienst willen doen afzien. Dus, als ik myn kind zou beletten in een klooster te gaan, heeft dit kind het recht my, zyn vader, te vermoorden !?l Maar als het kind nu eens vrijdenker is en de vader katholiek, mag het kind dan den vader dooden, indien deze het wil dwingen zyn geloof, de vrijdenkerij, te verloochenen Neen. niet waar. Dit ware eene afschuwe lijke vadermoord en het vadermoorden is aan de katholieken slechts toegelaten Ziehier wat wy in het boek Théologie monocale van pater Henriquez aantreffen, (D. I., boek VI, kap., X, n. 3, blz. 869) Indien een man, zelfs een geestelyke, by eene vrouw gaal, en zij van overspel dooi den echtgenoot dezer vrouw betrapt worden, dan heelt die man het recht den echtgenoot te dooden, wanneer hy denkt dat zyn leven of zyne ledematen eenig gevaar loopen. Ziehier wat de jesuiet Lessius daarover denkt Indien een geestelijke in plaats van - te vluchten, den man doodt die hem vervolgt, dan mag het gerecht hem daar geene reke ning over vragen, want een geestelijker ia nooit ged wongen van te vluphteri. Schoone leerstelsels, niet waar Nu, het is altijd zoo geweest bydekleri- kalen en het zal altyd zoo blijven Het doel wettigt de middelen Als het van pas komt geven wij zoo nog eenige aanhalingen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1