het arrondissement/MLs, SS LIBERAAL,DEMOCRATISCH WEEI^ Zondag 19 Mei 1910 Prijs 3 centiemen hel nummer Vijfde Jaargang Nummer 20 WILLEMSFONDS. Pensioenbond van Aalst. Gewezen Weesjongens De Schoolstrijd. Voor de Landbouwers. Eene kleine berekening. Verrolling. ~-<~wanmc -p-- j Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. 1 per drukregel Prijs der Annoncen: J '5 centiemen Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst. Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank AALST, 14 MEI 1910. De kostelooze boekerij van het Wil lemsfonds, afdeeling Aalst, gevestigd Graaf Egmont Groote Markt, is alle zondagen open van 101/2 tot 111/2 ure voormiddag. De hulpboekerij te Nieuwerkerken, bij Madame W* Van Sande, is open alle Zondagen van 7 tot 8 ure 's mor gens. Op DONDERDAG 19 MEI 1910. te 8 uren 's avonds, in het Lokaal Graaf Egmont Groote Markt. VOORDRACHT met Proefnemin gen en Lichtbeelden over de «Moderne Vliegtuigen door den Heer Jan DANEELS, Ingenieur te Eecloo. Gezien de belangrijkheid van het onderwerp dezer Voordracht, rekenen wij op de aanwezigheid van al de Leden De maandelijksche storting zal plaats hebben, Zondag 15 Mei eerstkomende, bijM. Leop. Boin, Café de 1'Alliance, Groote Markt-Kerkstraat, van 101/2 tot 111/2 uren voormiddag. Onpartijdige Bond der Neringdoeners en Ambachtslieden der Stad AALST. o Algemeene Vergadering ten Stad huize (Militiezaal) op Donderdag 16 Mei 1910, om 8 uren 's avonds stipt. DAGORDE 1. Verslag over de werkzaamheden. 2. Aanvaarden van nieuwe leden. 3. Toestand der kas. 4. Aanvulling van het Bestuur. 5. Mededeelingen. Alle Neringdoeners en Ambachtslieden der stad worden op deze vergadering uit- genoodigd. Men kan op de vergadering zich als lid doen inschrijven. Erk. Ond. Bijst. Maatschappij AALST. Met bijzondere toelating van het bestuur der Burgerlijke Godshuizen onzer stad, zal de Tentoonstelling van de prijzen der Tombola plaats hebben, in 't Jongens Weeshuis, Leopoldstraat. Zichtbaar voor het publiek van 9 tot 12 1/2 ure voorm d a^ n v.i 3 tot 6 uren namiddag Op Zon- en Feestdagen. Wij noodigen on/e Medeburgers uit een kijkje te komen doen, aldus een blijk van genegenheid betoonende aan het maatschappelijk werk der Geweien Weesjongens. 't Was een sombere voorjaarsdag, droef en killig gelijk het zijn kan in de maand Maart. Door de dorpstraat vorderde een zon derlinge stoet: een vuile boerenkar gevolgd door een twintigtal dronken kerels, die tierden en vloekten op de kar lei een ruw-houten kist. Wat was er gaande P Wel God... hier en daar de geus is dood, de framasson Hij is gestorven als een beest, nu gaan wij hem in den vuilhoek stampen Ju, juu De stoet naderde het kerkhof, de kar werd tot tegen den kerkhofmuur geduwd, een dronkaard kroop er op en dreigde tweemaal achteruit te tui melen onder het ruw gespot zijner gezellen. De kist die op de kar lag werd nu tot dicht bij den muur gebracht en met een gooi erover gesmeten, terwijl de heele troep jouwde en vloektede geus, de geus. De kist was gevallen op den rand van den put die op den hondenboek was gedolven, de vloekende bende, liep nu langs het bek de geus was onwaardig langs het hek op 't kerkhof te komen, daarom werd zijn lijk over den muur geworpen op het dooden- veld, de kist werd in den put gestampt, de put werd toegestopt en dan water den de kerels onder het uiten van al lerlei ontuchtige opmerkingen op het graf van den rampzalige. Van verre zag de pastoor het en hij lachte. Het lijk van den laatsten geus de geuzenmeester uitgezon derd was als een rotte kreng in den grond gedolven... en daarom lachte de goede herder, in 't volle bewustzijn van zijne macht. Wat had die geus misdreven Zijne kinderen gingen naar de offi- cieele school. Toen hij gevaarlijk ziek was, zei hem de pastoor, die godsbode van vrede en broederliefde ik wil u wel de heilige Sakramenten geven, maar ge moet mij beloven uwe kinde ren uit de officieele school te trekken. Dat wou de geus niet doen. Ik ben aan den meester alles verschuldigd, zegde hij, er is geen braver mensch op de wereld.... neen ik kan niet En zoo was de geus gestorven zonder sakra menten, en zoo bevool de pastoor dat hij in den hondenboek zou begraven worden. Geheel den dag nog dronken de ke rels, die het akelig werk hadden ver richt in 't bijzijn en met de goedkeu ring van den pastoor. Voor de deur van den geuzenmeester werd er vree sdij k gescharminkeld, nu zou hij geen enkele leerling meer hebben, want de weezen van den geus zouden naar het weezenhuis gaan en daar zou men hen leeren den meester te verachten en de nagedachtenis van hun vader die op den hondenhoek begraven lag te verafschuwen. Den zondag nadien preekte de pas toor weer hevig tegen de officieele scholen.'tWare beter, bulderde hij, dat de ouders hunne meisjes naar de h. koten zonden, dan ze toe te vertrou wen aan de offieele scholen, aan de scholen zonder God en de meesters zonder geloof, welke slechts misdadi gers en framassons kunnen kweeken. En eenige dagen later las men in den Werkman en het Land van Aalst \an M P. l>aens, thans volksvertegen woordiger. 1De framassonnerie is eene groote smeerlapperij. 2. Het liberalism is een uitvloeisel van de framassonerie. Tevens werd er hevig gescholden op de officieele onderwijzers en een pries ter, welke oor een lijkschendend be drijf als hierboven vermeld, veroor deeld was, werd door denzelfden heer Daens als een martelaar opgehemeld, omdat hij een geus, een framasson op den hondenhoek had doen begraven. (Dergelijke en nog ergere feiten zijn niet verzonnen, we kunnen er de echtheid van bewijzen met authentieke stukken). j Welnu de schoolpolitiek van M. j Daens is nog altijd dezelfde, hij ver- klaarde het uitdrukkelijk in de Kamer toen hij voor het millioen der kloos ters stemde. In een volgend artikel zal ik op grond dier verklaring aantoonen, dat M. Daens ons terug wil brengen naar die tijden van wreedheid en wrok, die toen zijn vreugd en zijn leven waren. j En voor dien man hebben uit me- •I delijden liberalen gestemd in 1908, in plaats van te stemmen voor hunnen kandidaat Gisteren werd in het arrondissement Assche DeWerkman van den volksver tegenwoordiger M. Daens rondgezon den. Dat afgietsel van Het Land van Aalst is een aanschakeling van domme fanatieke aanvallen tegen de liberalen, bezonderlijk gericht tegen den zoo sympatieken en populairen Maurice Crick van Assche. Volgens dat schotschrift zal Onze Lieven Heer met al zijn heiligen uit den hemel vallen indien de brave menschen voor de liberalen durven stemmen 't ware eene ramp voor Belgie en voor het christen geloof moesten liberalen en socialisten meer derheid worden. Ja, moesten zij hunne stem geven aan M. Crick, de brave christenen zouden geen kruisken meer kunnen geven aan hunne kinderkens eer ze slapen gaan De liberalen zijn goddeloozen en moeten met de socialisten op gelijke lijn worden gezet Zoo gaat die onzin door van 't begin tot het einde 't is eene lange les van volksfanatizeering. In een woord, M. Daens, bewijst eens te meer, dat hij nog immer de fa natieke kwakzalver is gebleven van vroeger, die maar verdraagzaam wordt jegens de liberalen, als hij dezen noo- dig heeft Wij wenschen dat niemand in onze partij het moge vergeten. Een drietal weken geleden, deelden wy het wetsontwerp mede neergelegd door onzen volksvertegenwoordiger M. Jules Rens, met de toelichting welke hg er bij voegde. Geen opzeg van land zal nog mogen ge daan worden, zelfs als er geen geschreven pacht bestaat, tenzy ten minste zes maan den voor het einde van het pachtjaar, (dit hier over 't algemeen met kestdag). Door den slechten toestand van heden worden het meest en zeer dikwyls kleine boerkens getroffen, die maar twee of drie dagwanden grond in pacht hebben en die door het afnemen van dat land om zoo te zeggen tot den bedelstaf kunnen gedoemd zyn. De gepachte landouwen behooren grooten- deels toe aan klerikale kasteelheeren en nobiljons, die er aan houden de boerkens naar hunne pijpen of naar die van den pas toor te doen dansen. Wee den kleinen land bouwer, die te vrank is in zijne meening cn als 't kiezing is niet voor de dompers kiest of laat hooren dat hij er niet voor kiezen zal. Daags voor kerstdag krijgt hg den opzeg van zgnen akker en reeds daags nadien mag hg er den voet niet meer op zetten, 't Is de ondergang, de armoede. Door art. 1775 van het burgerlijk wet boek staat de geringe landman bloot aan de wraakneming van kasteelheer, pastoor of ook wel eens van een nydigen gebuur. Daarom vroeg M. Rens, met andere libe rale volksvertegenwoordigers met reden de afschaffing van art. 1775 en de vervanging ervan door de schikking van den vooraf- gaandelgken opzeg by aanbevolen brief ten minste zes maanden voor het einde van den pachttermyn. Een jonge boer, pas getrouwd huurt eene party grond van slechte hoedanigheid, de goede partyen zyn immers niet altijd ge makkelijk te krygeu. Jaren lang bewerkt hy dien slechten grond en doorwoelt hem zoo standvastig, arbeidt en zwoegt met zooveel taai geduld dat de dorre akker stilaan vruchtbaar wordt en zijne moeite loont en dit verbetert nog als vijftien a twintig jaren later zyn jongens hem helpen kunnen en de boerderij vergroot is door het in pacht nemen van meer land. De onvruchtbare heide is nu een weelde rig veld geworden en de eigenaar heeft er gebruik van gemaakt om de pacht op te slaan, de boer betaalt, want moest hy het land laten liggen hy zou zyn beste vee moe ten verkoopen. Tien jaren lang nog heeft hij den akker vruchtbaar gemaakt door zyn zweet en dan op zeker oogenblik, krijgt hy de tyding gij moet morgen dat lana laten liggenik ver bied u er nog op te komen. Het spreekt van zelfs, dat de boer in de prijzij benadeeld wordt, hij is immers 1e zwakste en moet de minste schatting van vrucht en vette gewillig aanvaarden. Dat is nochtans nog het ergste niet. Maar schandalig is 't dat die party grond, door het zweet van den boer driemaal meer waarde heeft verkregen en hy van dientwege niets te eischen heeft of geen duit kan genieten, wanneer hy dan zoo onmenschelijk wordt, behandeld. Daarom legde M. Jansón, liberale volks vertegenwoordiger een wetsontwerp neer, waarbij de meerwaarde van den grond, aan den aftredenden pachter moet betaald wor den door den eigenaar. Dat is maar rechtvaardig. Dan zouden daarenboven de eigenaars niet zoo rap zyn om voor eenige franken pacht meer, een goede pachter zyn land te ontnemen, gelijk vele nobiljons het nu zoo gemakkelijk doen. Artikel 1769 van het Burgerlijk wetboek kent aan den landbouwer eene verminde ring van pacht toe, indien zyn oogst door onvoorziene gevallen hagel, storm, over strooming enz. voor de helft vernietigd wordt. Bravo roepen de boeren. Halt, mannen dat artikel bestaat nu ruim 100 jaren, welnu dat degenen onder u, die ooit vermindering of kwijtschelding van pacht heeft gekregen omdat zijne oogst voor ae helft werd vernield de handen opsteke. Allemaal niet te gelyk Ziet ge wel, er is niemand. Dat schoon art. werd nog nooit toegepast en we gaan u zeggen waarom. De geringe landbouwer h?eft over 't alge meen geen geschreven pacht, hij heeft het land in gebruik van jaar tot jaar en moest hy het wagen van zijn eigenaar verminde ring van pacht te eischen dan zou hij ledezen een proces moeten aandoen, 2" zyn land zou hem bij den volgenden kerstdag ontnomen worden. De groote boer die een geschreven pacht kontrakt heeft van 3, 6, 9, zou dat Deter kunnen doen en zijn recht eischen. maar door artikel 1772 van het Burgerlijk wet boek wordt dat recht hem weer ontnomen, want dit artikel beslist, dat het huurkon- trakt de bepaling mag bevatten, dat de land bouwer in geen geval iets eischen kan uit hoofde van vernieling zyner vruchten. De liberale volksvertegenwoordigers M.M. Rens, Janson, Buysse en anderen bestudee- ren al die kvvestien en bereiden wetsontwer pen om die schreeuwende onrechtvaardig heden te doen verdwynen. En de klerikalen Och, die geven subsi dien aan geitenbonden, konynen kringen en varkensmaatschappijen om politieke propa ganda te maken met de centen van alleman, maar werkelyke noodige landbouwers- wetten gelyk de liberalen ze willen en voor stellen, daarvan willen de klerikalen niet weten, dat zou hen zei ven en de klerikale grondbezitters te zeer benadeelen. Dezer dagen werd er in onze stad door toedoen der stedelyke politie overgegaan tot het rond dragen van boekjes het vei slag in houdende over het Bestuur en den toestand der stadszaken van het jaar 1908. By toeval in het bezit gekomen zynde van een dier boekjes, en na mijn avondmaal genut te hebben, ging ik over tot het doorbladeren van die brochuur om my eenig verzet aan te schaffen. Na zulks kort en vluchtig door- loopen te hebben, vond ik op bladzijde 64 een volledig uittreksel van het hulpfonds tegen Werkeloosheid. Ik snuffelde in die officieele cyfers en na grondig myne bereke ningen gemaakt te hebben, was ik verwon dert over mynen uitslag. Hetgeen ik vond was dat de verschillige katholieke vakver- eenigingen aan 270 werkelooze leden uit hunne kassen betaalden de som van 3450 fr. en daarby de toelage van het stedelijke hulp fonds tot een beloop van 1242,257 of te samen 3450 X 1242,25 4692,25 welke een fenot heeft verschaft per lid van 4692,25 70 - 17,30 fr. Andere maatschappijen welke denken het monopool der vakbonden te bezitten, ik wil zeggen de socialistische vakvereenigingen die hebben betaald aan 476 werkeloozeleaen uit hunne kassen 4455,25 fr. van het stede- lyk hulpfonds 1569,50 fr. of te samen 4455,25 4- 1569,50 6024,75 of genot per lid 6024,75 476 12,66 fr. Het klein liberale werkeloozenfondsje dat volgens zekere schryvers zich met het lot van den werkman niet bekommerde betaalde aan 84 harer werkelooze leden uit hare kas de som van 1273 fr. van het hulpfonds 500 of te samen 1273 4- 500 1773 fr. of genot per lid 177384 21,10 franken. Ge ziet dus, vooruitziende werklieden, dat het vooruitstrevend liberaal werkelooze- fonds het record bezit der hedendaagsche j vakorganisatien. Werklieden aller vakken sluit U aan bij het liberale werkeloozefonds, waarvan het bestuur is samengesteld uit bekwame, def- tige en eerlijke werklieden en werk- i meisjes. Toen ik dezen morgen, 11 Mei in mijn dagblad het relaas vond van het geval Buyl-Renkin kon ik schier mijne oogen niet gelooven. Wat de kerel die minister werd omdat hij kazak keerde, omdat hij zijne overtuiging verried en men in de klerikale partij alle renegaten met open armen aanvaard, de man die zich leende tot al het geknoei waarvan de onthulling in ieder ander land dan Belgie, den verantwoordelijken minister in beschuldiging hadden doen stellen, heeft het toepet uitleggingen te doen vragen aan volksvertegenwoordiger Buyl, die het geknoei openbaar maakte en schandvlekte Over zooveel driest heid moet de lenigste politieker vef- bluft staan. Meer dan eens hebben we 't reeds gezegd Indiende klerikale bladen en woordvoerders terecht klagen, dat de eenvoudigste begrippen van deftigheid, waardigheid en eerlijkheid stilaan bij zeker gedeelte, van het volk teleur gaan ondanks 26 jaren klerikale regee ring, ondanks 26 jaren klerikaal volks onderwijs is 't omdat die klerikale regeering en dat klerikaal onderwijs het die richting hebben doen nemen. De voorbeelden van hooger hebben op die massa een noodlottigen invloed doen voelen Vijf-en-twintig jaren werd er ge knoeid, bedrogen en gestolen op poli tiek gebied, ten aanzien van eenieder, te midden van dat volk hetwelk geen onderscheid maakt tusschen politieke en private eerlijkheid en bij wien dan natuurlijk die begrippen verloren moe ten gaan. En de knoeiers schamen zich niet De laatste incidenten hebben ten over vloede bewezen, hoe diep de kwaal is ingekankerd eerst oomken en dan oomkens kinderen is de spreuk en de leiddraad der klerikale kopstukken, en na het geknoei met het stemrecht van het Belgische volk, volgt het geknoei met de millioenen van den staat. Onder Koning Leopold II, werd ge knoeid met den Congo, terwijl zijne ministers voor het Parlement beweer den, dat alles rein en effen was. Nu is de koning dood, 30 millioen toebe- hoorende aan ons land zijn verdwenen en de ministers die voor Leopold II kropen toen hij nog leefde zouden, nu de man dood is, zijne nagedachtenis liever in verdenking brengen dan hun lakeischap te erkennen. Maar de ministers moesten weten wat er gebeurde toen de koning leefde gelijk ze thans zeggen moeten water gebeurd is, zij alleen waren en zijn nog verantwoordelijk de koning niet, zoo is de Grondwet. En die knoeiers, welke met eene eerlijke meerderheid geen uur langer ministers waren gebleven, durven ver waand het hoofd omhoog steken, zoo diep is de klerikale partij gezonken, dat die ministers zeiven het besef van menschelijke waardigheid hebben ver loren. Waar zijn de 30 millioen In het arrondissement Brussel wil len de klerikalen de kiezers wijs ma ken, dat ze berusten in de nationale bank, ter beschikking van het land Natuurlijk eene leugen. Doch het is niet alleen dc knoeierij der 30 millioen, maar onophoudelijke schandalen komen aan het licht, en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1