Bemerkingen.
De Kiezingen
van Zondag laatst.
ATog eene les.
De Verkeerde wereld.
Decooperatieï der Volksstem
NINOVE.
Charmant.
Uit Sottegem.
De Oude koeien en
de jonge Kalveren
met 16487 stemmen, in 1902 bekwamen de
liberalen 11391 stemmen en verloren hun
nen zetel, de socialisten met 15523 stemmen
hadden een gekozene, in 1906 wierd een
kartel aangegaan en bekwam 29564 stem
men en twee gekozenen, in 1910 blijft de
uitslag dezelfde met eene vermeerdering
van 470 stemmen voor de anti-klerikalen.
De klerikalen hadden in 1900,28180 en in
1910, 31096 stemmen.
Luxemburg.
AARLEN-MARCHE-BASTENAKEN.
Drie uittredende leden, een liberaal en
twee klerikalen.
Uitslag in 1906.
kartel, 18675, een gekozene,
klerikalen, 24873, twee gekozenen.
Uitslag in 1910.
kartel, 20259, een gekozene, M. Ozeray
klerikalen, 25294, twee gekozenen, M.M.
de Limburg Stirum en du Bus de Warnaffe
De kiesdeeleris 12647.
In 1900, hadden de liberalen 15417 en de
socialisten 1469 stemmen, in 1902, de libe
ralen 13313 en de socialisten 3279 steramen.
Het kartel bekwam in 1906, 18675 stemmen,
en in 1910, 20259. Dus eene aanwinst van
1584 stemmen.
De klerikalen hadden in 1906, 24873 en in
1910, 25294 steramen, winnen maar 421
stemmen by.
NEUFCHATEAU-VIRTON.
Twee uittredende leden
Een liberaal, een klerikaal.
Uitslag in 1906.
kartel, 16848, klerikalen 22245 stemmen.
Uitslag in 1910.
kartel, 18033, een gekozen M. Lorand.
klerikalen 23055, een gekozen M. Heynen.
kiesdeeler 18033.
Het kartel wint 1185 en de klerikalen
810 stemmen.
De liberalen hadden in 1900, 13943 en de
socialisten 1976 stemmen, in 1902, de libe
ralen 13393, de socialisten 2482. Het kartel
bekwam in 1906, 16848 en in 1910,18033 st.
In dit arrondissement is 't kartel vooruit
gegaan met 2114 en de klerikalen met 2042
stemmen.
ring zijn van 24 volksvertegenwoordi
gers en 12 senatoren
Hoe zullen die nieuwe zetels ver
deeld worden Dienaangaande is
er een ernstig werk te verrichten dat
toelaten zou ongeveer te voorzien
welke den toestand zal zijn der par
tijen in 1912.
Wat er van zij alles bewijst ons dat
er volstrekt geene reden bestaan om
te wanhopen, over den niet ver verwij
derden triomf der antiklerikale par
tijen Maarmen dient zich onmid-
delijk aan 't werk te zetten en de pro
paganda met de grootste krachtdadig
heid te herbeginnen.
Van heden af moeten wij er aan
denken, dat wij in October 1911 de
gemeentekiezingen hebben. Bereiden
wij ons voor den strijd want, in een
volgend artikel zal ik bewijzen dat al
les laat voorzien, dat er voor dien tijd
een grondige wijziging zal gebracht
worden aan het thans bestaande stelsel
der gemeentekiezing.
Jules RENS,
Volksvertegenwoordiger
De klerikalen hadden in 1894, in de
kamers 56 stemmen meerderheid, deze
verminderde van kiezing tot kiezing. Zoo
als men het zal bemerken met de hieronder-
staande opgaven:
1902 26 8temmen
1904 20
1906 12
1908 8
1910
En dan durven 0_.
tiek goedgekeurd werd door het kiezers
korps.
o—-
In 1906 behaalden de klerikalen in
kiesdistrikten waar er Zondag 1.1. kiezing is
zy zeggen dat hun poli-
1 J kif IrlAvapC.
De uitslag der kiezingen van zondag
laatst heeft niet geheel beantwoord
aan onze verwachtingen.
Gezien de hoop welke wij innig ge
koesterd hadden aangaande de arron
dissementen Mechelen, Leuven, Oos
tende en Roeselare, moeten we beken
nen dat wij eenige teleurstelling heb
ben gevoeld.
Wil dit nu zeggen dat alles koelbloe
dig beschouwende zonder de illusies
welke men zich maakt voor elke raad
pleging van het kiezerskorps, de uit
slag van 22 Mei voor de liberale partij
eene nederlaag daarstelt
Neen, duizendmaal, neen Ontgoo
cheling, ja nederlaag, neen En
vooreerst heeft de liberale partij niet
ongeschonden al de posities behouden,
welke zij ten koste van veel opofferin
gen en manhaftig strijden had vero
verd, heeft zij die posities zelfs niet
versterkt
Niettegenstaande de geweldigste en
razendste aanvallen der klerikale partij
om den zetel te heroveren van
Debunne te Kortrijk is de liberale par
tij uit den slag gekomen met 22790
stemmen, waar zij in 1906 met de me
dehulp der afgescheurde klerikalen
(christen demokraten) slechts 21.112
stemmen behaalde.
En te Brussel waar de klerikalen
er vast op rekenden den 7e zetel te
ontrukken aan de liberalen en den
5® zetel aan de socialisten, hebben
beide partijen daar hunne stellingen
niet behouden
Voegt daarbij den prachtigen triomf
van Nijvel waar de oppositiepartijen
eec zetel ontnemen aan de meerder
heid der regeering, welke aldus van 8
op 6 stemmen valt.
In der waarheid dus komt de kleri
kale partij erg gehavend uit den strijd
en kunnen de oppositiepartijen roemen
op eene merkelijke aanwinst van stem
men in schier alle arrondissementen
van het land bezonderlijk te Antwer
pen, Mechelen, Leuven, Nijvel enz.
Er is nochtans eene les te trekken
uit het resultaat der laatste kiezingen
't is dat met het stelsel der Evenredige
Vertegenwoordiging toegepast met het
meervoudig stelsel er nog eene uiterste
poging zal noodig zijn, een hardnek-
kigen strijd zal moeten gevoerd worden
om de omverwerping der klerikale re
geering te verwezenlijken.
Wat meer is, men moet zich afvra
gen wat ons de tienjaarlijksche volks
optelling geven zal, in opzicht van de
verdeeling der nieuwe zetels van
volksvertegenwoordigers.
Indien men rekening houdt van de
jaarlijksche vermeerdering der be
volking in het land en de tienjaar
lijksche optelling van 1900 welke eene
totale bevolking voor geheel Belgie
opgaf van 6.693.000 inwoners, recht
gevende op 166 volksvertegenwoor
digers (1 zetel voor elke 40.000 inwo
ners) is het bijna zeker dat de volksop
telling van 1910 een totaal van
7.600.000 inwoners zal aanwijzen
waardoor het getal volksvertegenwoor
digers tot 190 zou stijgen.
Er zou dus in 1912 eene vermeerde-
geweest
de liberalen
1 de socialisten
de kartellisten
642265 st.
504367 st.
137898 st.
de klerikalen
677,879 st.
st.
118989 st.
137898
118989
18909 st.
191199
72224
240944
te same»
of een verschil ten voordeele
der klerikalen van
Zondag 22 Mei hebben
behaald
Aanwinst 35,614 st.
de liberalen behaald 209366
de socialisten 85326
de kartellisten 264198
te samen
Aanwinst 54,523 st.
of een verschil ten voordeele
der klerikalen van
't Verschil welke in 1906
was van
is gedaald in 1910 op
of een aanwinst der anti
klerikalen van
Op die vier jaren hebben aangewonnen
de liberalen 18167 st.
de socialisten 13102 st.
de kartellisten 23254 st.
te samen 54533 st.
De 667879 stemmen hebben hun 4» volks
vertegenwoordigers gegeven, of 13630
stemmen per gekozene.
De anti-klerikalen met hun 558890 stem
men hebben slechts 35 gekozenen of 15968
stemmen per volksvertegenwoordiger, 't is
te zeggen 2338 moeten zy meer ophalen om
eenen gekozen te hebben, en dan noemen de
klerikalen hunne kieswet eene rechtvaar
dige wet, wat zou het dan zyn indien ze niet
rechtvaardig was.
Van de stemmen opgehaald door de kristen
demokraten ofte zeeldraaiers party, daar
zullen we liefst niet van spreken, hun getal
bekomen stemmen is te belachelijk, 't kindje
is heel ernstig ziek en ligt leelijk in de pa
tatten.
o—
De klerikalen hebben de meerderheid in
de kamers, maar niet in het land zooals het
blykt uit de volgende cyfers.
De anti-klerikalen behaalden
in 1908 568435
in 1910 558890
te samen 1,127,325 st.
De klerikalen hadden
in 1908 397207
in 1910 677879
te samen 1,075,086 st.
Verschil ten voordeele
der anti klerikalen 53239 st.
En dan boffen de klerikalen dat z(j de
meerderheid in het land hebben. Het wordt
volstrekt noodig dat er rechtvaardige ver
anderingen aan de huidige kieswet gebracht
worden.
Uit het resultaat der kiezingen is
nog eene andere les te trekken name
lijk dat er in het land 3 partijen zijn
welke in aanmerking kunnen komen
voor het bestuur van 's lands zaken.
Al de rest is rommel, die wat eer of
wat later van het politiek terrein ver
dwijnt.
De independenten ofte zoogenaam
de onafhankelijken, waren een tijdje
zeer machtig, doch het waren ver
momde klerikalen en stilaan zijn ze
weer opgeslorpt geworden door de kle
rikale partij.
En zoo is 't gegaan met de zooge
naamde christen demokraten. Een
poos schenen ze iets te zijn als een af
zonderlijke partij, maar weldra begon
de opslorping, de veroordeeling der
Daensisten door de bisschoppen, de
inlijving bij de klerikale partij van de
voorname kopstukken, door het ver-
leenen van plaatskens enz.
Priester Daens, die op zijn sterfbed,
zijnen aanhang verloochent (volgens
de bevestiging van den schoonzoon van
M. Pieter Daens), de felle Renkin die
klerikale minister wordt, Pieter Daens
die het millioen jaarlijksche rente
stemt voor de schatrijke kloosters enz.
En nu de uitslag der kiezingen van
22 mei. Wat blijft er nog over Het
vonnis is gestreken door de verstandige
liedende Daensisterij dat is geen
partij, 't is een aanhang, die geen
reden heeft van bestaan Weg de
bie partenza
Zie de stemmen bekomen door de
Daensisten Te Brussel door priester
Fonteyne, te Kortrijk doorPlancqaert,
te Thielt, Mechelen en Brugge. Dat is
't begin der laatste stuiptrekkingen,
't begin van het einde.
Zij die rechtzinnig geloof hebben ge
hecht aan de democratie dier dissi
dente klerikalen, zullen hunne plaats
nemen in de anti-klerikale rangen, de
anderen zullen met hunne kopstukken
opgeslorpt worden door 't klerikalism
waartoe ze behooren door hun verle
den en hun heden
Te Aalst woonden wij een zonder
ling schouwspel bij Toen de uitslagen
der kiezingen bekend werden gemaakt
waren het de klerikalen die juichten en
jubelden. De stokslagers trokken hui
lend en uitdagend met hunne stokken
zwaaiend voorbij de Liberale Associa
tie, waar alles kalm en deftig bleef.
's Anderendaags werd de vlag gehe-
schen bij alle pastoors, onderpastoors
en jesuieten, zelfs de deken liet zijne
vlag wapperen. De paters jesuieten
gingen met hunne leerlingen wande
len en dezen droegen meest allen de
klerikale kleuren aan het knopsgat,
klerikale onderwijzers kregen verlof.
Al die zenJelingen van den Heer
vierden hunnen triomf, want de kleri
kale heerschappij, dat is de heerschap
pij van de politieke priesters en dat
zijn ze in Aalst en elders ook allemaal.
's Namiddags echter, rond vijf uren
was 't kluchtig om zien, hoe al die
pastoors-en paters vlaggen stillekens
werden ingetrokken, 't Deed me deugd
aan 't hart dat schouwspel bij te
wonen.
Wel, wel, wat priesters toch! Zij
die de menschen wijs maken dat ze de
afgezanten zijn van den God van vre
de en goedheid, dat hun rijk van deze
wereld niet is enz., Zij waren het die
het signaal gaven van het uitdagend
en valsch triomf-vieren, want we
moeten er bijvoegen behalve aan de
huizen waar priesters wonen, staken
er geene vijf vlaggen uit bij katholieke
burgers van de stad.
Welnu politieke priesters, ge werdt
geklopt in het land, deerlijk geklopt
met duizenden en duizenden stemmen,
alleen in de arrondissementen waar
de onwetendheid het grootst is be
houdt ge nog de meerderheid, omdat
uwe macht gesteund is op de onwe
tendheid der massa. En daar zijt ge
fier op.
De liberalen hadden reden te vie
ren en over den vooruitgang der volks
ontwikkeling te juichen, welke traag
maar onweerstaanbaar vooruitgaat,
ondanks n.
en «le gemoederen te Aalst.
Onder dien titel drukt de katholieke gazet
Recht en Vrede van Ninovo, met veel ple
zier en genoegen in haar blad van Zondag
lest, een artikelken over dat verscheen in
De Dageraad het weekblad van M. baron
Louis de Bethuneziehier letterlijk het
schrijven van Recht en Vrede
In plat vlaamsch en op plezanten toon
hekelt De Dageraad, van Aalst, hevig de
nieuwe coöperatief der Volksstem.
Ziehier wat onze confrater er over zegt in
zijn nummer van Zondag
Alla 't wordt van doen. 't Schnnt dat
het er nu toch eens ernstig gaat van komen
dat de burgers eene ferme vereeniging gaan
tot stand Krijgen, in onze stad. 't Politiek
moet men er uit houden van welken kant
het ook zyn moge, Men moet daar sincère in
zyn. Ge ziet het hoe dat de grooten ons
't voorbeeld geven. Ze fournisseeren de sta-
minós, z'hebben een fabriek voor de boter
ham menspys. De Drukkers beginnen nu
ook putten in d'aarde te klagen met die
tiipimia snciiét.A n.nnmivnp. drnkkerii't, Wilt
Katholieke manifestatie.
Onze klerikalen vierden hier verleden
maandag de verovering van een hunner
laatste kamerzetels door de liberalen
Dit verlies en de vooruitgang der Libera
len in al de arrondissementen waar er te
kiezen was, werden hier per plakbrief aan
gekondigd als een groote katholieke zege
praal.
Op't oogenblik dat die plakbrieven ter
pers gingen, waren de inrichters der mani
festatie waarschijnlijk nog onder den indruk
van gunstige maar valsche berichten, want
toen het troepken manifestanten achter
hun strooimuziek op de straat verscheen,
stond hetaffront op hun gelaat te lezen.
Ze wisten nu dat deze kiezing hun weer
een stap dichter by 't graf haa gebracht,
en ze vierden toch maar, met benepen hart,
innig overtuigd dat ze beter thuis waren
gebleven.
De eenige ernstige menschen die zich had
den laten meêtroonen, trokken er spoedig
van onder, en er bleef weldra weinig an
ders over dan een hoop straatvlegels die,
om hunne innerlijke woede te verbergen
zich bijzonder gemeen en brutaal wisten uit
te laten.
Op de Groote Maikt ontmoetten zij een
zesjarigen knaap die er pret in vond strooi
briefjes te smijten waarop bas la calot
te geschreven stond. Twee stoklagers
sprongen uit de rangen en brachten den
knaap slagen op het hoofd en stampen toe.
Die heldendaad verwierf veel bijval bij
de makkers.
Maar toen, by't vallen van den avond,
de stoet uiteen was gegaan en een der
twee stokslagers met blauwe tronie de ge
neverdampen stond uit te blazen, ontving
hy plotselings het onaangenaam bezoek
van de moeder van den kleine en... klik
klak, zonder veel woordenpraat viel de
moederhand vry onzacht streelend, op zyn
dwaas kijkend purperrood gezicht.
Onze held trok binnen om het genever-
zweet af te vagen, dat als dauwaroppelen
uit al de porieën van zyn kaken kwam,
nu ook overtuigd dat het beter geweest
ware te huis te blijven, in plaats van feest
te vieren voor nen verloren Kamerzetel
nieu-we sociètè anonyme drukkerij, 't Wilt
een wat zeggen, en 't schijnt dat er nu nen
liberalen klopperatief ook komt, en een
confectiehuis onderwege Hofstade en no«
nen heelen hoop bazar en bizarr.... 't Voll
en bjjzonder de burgerij zal oordeelen. Van
de week zei 't ons een onzer vrienden, dat
al die cooperateurs als ze willen aan
't schotelken blij een of geraken, zich 's loij
lens dat ze toch aan 't stichten zijn maar
beginnen met zich een stemmenfabriek ook
te zetten, want ze zouden die noo hunnen
het meest van doen hebben. Wij en zegden
niemendalle maar peinsden inwendig:
't Is permentig.
Wie nen neus heeft kan rieken. Voegt
Recht en Vréde er by.
Hebt ge 't vast M.M. De Naeyer, Moyer-
soen en Ci#.
't Is van uw vrienden dat ge 't krijgen
moet
Niet waar, lezers, dat de katholieke een
dracht onverbreekbaar is. Nog een weinig
en 't is haar ken pluk by die mannen. Wat
nu de liberale coöperatief betreft wy ook
hebben vernomen dat dergelyke bakkerij
tot stand zal komen, maar zoo 't schynt zul
len de winsten niet gebruikt worden om po
litiek te maken of de menschen op andere
wyze te dwingen, maar na betaling van
eenen kleinen intrest aan 't kapitaal dat er
insteekt, zou heel den overschot der winsten
aan de verbruikers en de kalanten weer ten
goede komen.
Wij denken dat de liberalen die hun geld
in dergelyke zaken verpanden meer goed in
't voordeel der werklieden doen dan actiën
te nemen in zekere gazmaatschappyen die
met 't vet van iedereen wegloopen.
Wie, nen neus heeft kan rieken, zou
Recht en Vrede zeggen 't volk en by-
zonder de burgerij zullen oordeelen.
Het katholieke Recht en Vrede van
Ninove drukte in zyn blad van 22 Mei dat
de heeren der Volksstem geen eerlijkheids
gevoel genoeg bezitten om aan hunne lezers
de waarheid Xe laten kennen.
Recht en Vrede is van den clan van M.
Louis Baron de Bethune, en 't is geweten
dat de heeren der Volksstem zyn de heeren
Dr De Naeyer, Moyersoen, Siske Fiksen O.
Is het niet charmant beste lezer, te bestati-
gen hoe die boezemvrienden malkande
ren in den hals schuppen. De Dageraadvan
M. den baron spreekt van fournisseeren
der staminés, van fabriek voor de
boterhammenspijs van een confectiehuis
onderwege Hofstade. Dat is recht in d'oog
van M. den Doktoor.
Niettegenstaande al die ameniteiten, naai
die venijnige trekken en schichten omhel
zen die menschen elkander in 't publiek en
zoo komt het dat M. de Bethune in vollen
gemeenteraad zich den besten en oprechten
vriend noemt van M. De Naeyer.
Dat heeten wy iemand nen steek geven
onder 't water.
Wat er toch zooal gedaan wordt om nen
zetel in de kamers te veroveren 1
We zullen 't spel onthouden en we zyn
benieuwd te zien wie er meest kaatsen zal
achterleggen.
Okatholieke eenheid en verstandhou
ding wat zyt ge schoon I
tellenzij moeten mogen scholen inrichten
waar men volstrekt niets leert en waar men
mannen vormt die eeuwig onder den hiel moe
ten blijven van hunne meesters, daar zij on*
machtig zullen zijn zich aelven te verhelpen en
zich vrij te maken van de voogdij dergenen die
den godsdienst exploiteeren.
Wij denken althans ook voldoende bewezen
te hebben dat, indien er vroeger een school
strijd tot stand kwam, zulks alleen te wijten is
aan de klerikalen, want in onze vorige artikels
hebben wij met uittreksels der verschillende
wetten aangetoond dat onder godsdienstig oog
punt, de Belgische katholieken alle voldoening
hadden bij eene stipte naleving der schoolwet
van 1879. Doch wat mocht men verwachten van
lieden die door leugens, laster en bedrog, elke
werking ondermijnen die voor doel heeft in ons
land een onderwijs te verspreiden, dat niet ten
dienste is van deze of gene partij.
Eene nieuwe Regeering zal voor hoofddoel
moeten hebben hot openbaar onderwijs als een
noodzakelijk gevolg van leerplicht te verdedi-
en uit te breiden om het arme volk op te
voeden en te verlichten en het bekwaam te ma
ken om in den strijd onder de volken te zege
pralen. Men schrijft wel eens in klerikale dag
bladen dat do vrijheid van den huisvader niet
gekrenkt mag worden Het is echter een mooie
vrijheid die ons verplicht onze zoons naar de ka
zerne te zenden, zware belastingen te betalen,
doch ook anderzijds ons toelaat onze kinderen
langs straten en kanten te laten verleren loopen,
tencijl de onderwijzer ze op school opwacht om er
goede en deugdzame burgers van te maken. Is het
niet beter het kind te dwingen naar school te
gaan om kennis en opvoeding te erlangen, dan
later den geworden man om zijne misdaden in
volgepropte gevangenissen te stoppen of om
er, gelijk te Sottegem, Schepenen van onder
wijs van te maken, die slechts lezen en met
moeite hun naam zetten kunnen
(Wordt voortgezet).
Schoolstrijd.
(Vervolg).
Wat de klerikalen dus duchten, dat is van al
hunne scholen niet meer aan de borst der open
bare schatkist te mogen doen zuigen
't Is gewis daarom dat, in afwachting dat er
verandering kome, onze Sottegemscho kleri
kale stadhuisbazen grootelijks profiteeren van
de huidige toestanden.
Inderdaad, sedert veertig jaar is de bevolking
van Sottegem meer dan verdubbeld en noch
tans zijn de schoollokalen tot heden toe dezelfde
gebleven, en 't is riet te verwonderen Aan
houdend wordt door de gemeenteoverheden
in gemeen overleg met pastoors en nonnen pro-
poganda gemaakt om onze gemeenteschool te
ontvolken ende zoo komt het dan ook dat de
maseurkens ook eene klasse hebben ingericht
voor groote mannekens, opdat ons gemeente
bestuur toch niet zoude verplicht wezen de ge
meenteschool te vergrooten en opdat, bijgevolg,
de schoolbevolking niet zoude kunnen aan
groeien.
Ziedaar, hoe onze klerikale gemeenteover
heden hun eigen onderwijs behartigen Wij
zijn dus nog verre van de inrichting van het
vakonderwijs waarvan wij in ons voorgaande
schrijven gewaagden, en dat voor doel zou
hebben bij te dragen tot den stoffelijkon voor
spoed van nijverheid en volk, door het uitbrei
den van wetenschappelijke kennis en door het
overeenstemmend ontwikkelen van verstande
lijke en lichamelijke vermogens van den werk
man.
Helaas, de klerikale politiek blijft vóór den
dorpel dier hoogst noodzakelijke instelling en
wat men ook doe of zegge, zij stapt er niet
over
Ja, de klerikalen moeten de geschiedenis op
hunne wijze en te hunnen prof ij te mogen ver-
van M. Pieter Daens.
Ziehier wat M. Pieter Daens schreef
in een kiesmanifest, dat voor mij ligt.
't Was tegen de heeren Cumont,
Demoor, De Windt, Wauters enz in
het jaar
*878.
Kiezers, de liberale kopstukken be
driegen u, als z' u durven wijs ma
ken dat de Liberale partij tegen de
religie niet is. Zij bespottende religie
en bevechten ze in haarhertebloed.»
enz.
Dat is een zijner oude koeien. Zie
hier nu wat hij schrijft in een ander
schrift, dat ook voor mij ligt. 't Werd
uitgedeeld tegen den liberalen kandi
daat, onzen vriend Maurits Crick van
Assche, den 20 Mei
i»io
Kiezers, de liberale kopstukken
zijn sedert twintig jaren nog godde-
loozer geworden. Zij zijn de vijan
den van den godsdienst Zij die voor
de liberalen stemmen zullen geen
kruisken meer kunnen geven op het
onschuldig, rein voorhoofd hunner
kinderen.
Wat verkiest ge
De oude koeien-politiek ol de jonge
kalver-politiek van M. Daens.
Geene van beide, niet waar, omdat
ze beide even veel waarde hebben en
even belachelijk zijn Ja, zijne kalve
ren zijn nog dommer dan zijne oude
koeien.
Wat Pieter Daens het meest heelt
uedaan is zich zelve bewierrookt.
ïn zijn gazet, Het Land van Aelsl,
van zondag 22 Mei leest men
Die goede heer Daens
Dien edelen kampioen...
a Dien onomkoopbaren rechtvaardige..
Hij was immer zich zelf gelijk
Dit laatste is ten minste toch waar
heid, M. Daens is nog even klerikaal
als in 1878, wij toonen het hierboven
aan.
M. Daens, stemde met Woeste eene
jaarlijksche rente van 1 millioen 200
'duizend franken voor de alles inpal
mende kloosters.
In hunne meetingen verklaarden de
Daensisten-sprekers dat zij den val van
het klerikaal ministerie niet betrach
ten.
En inderdaad welk is de uitslag ge
weest hunner kalverpolitiek van ver
leden zondag. Zij hebben een be
lachelijk getal stemmen bekomen over
al, maar
Ze poogden den liberalen kandidaat
të doen mislukken in het arrondisse
ment Kortrijk
Ze deden den liberalen kandidaat M.
De Laere vallen in het arrondissement
Roeselare
Ze beletten in het arrondissement
Brussel zij en de Walen, de aanwinst
van een 8e" zetel door de liberalen.
Zij hebben overal erger nog dan de
klerikale partijen, tegen de liberalen
gezeeverd over godsdienst, het kruis-
teeken enz.
Zij hebben door de kiezing te ver
hinderen van twee liberalen het kleri
kaal goevernement gered, dat de
vijand is van Algemeen stemrecht, van
leerplicht, vangelijkheiden democratie.
Zij hebben hun eigen vonnis gestre
ken, hun eigen dood geteekend De
Daensisterij gaat ad patres