DE BOSCHGEUS"
De Doode Hand.
Stadsnieuws.
Uit Sottegem.
NINOVE.
Uit
Erembodegem.
Mingelamangel.
In ons laatste artikel hebben we dus klaar
doen zien hoe de kloosters er toe komen,
door 't koopen hunner goederen op naam
van stroomarmenaan de betaling te ont
snappen van hooge erfenisrechten en hoe ze
opaiewyze den staat bedriegen wanneer
alle andere Belgen nochtans aan die rechten
onderhevig zyn.
Decyfersdie we opgaven zyn, dunkt ons,
sprekend door zich zelfVoor een eigendom
van 200,000 franken zouden ze in volle
gerechtigheid aan 13 .80 f. per cent moeten
betalen voor successie- rechten fr. 27600
Ze betalen enkel fr. 2800
Zoodus -profijt voor hen en
bedrog ten nadeele van den
Staat tot beloop eener som van fr. 24800
Doch dat is niet de eenige truk welke die
mannen in hunnen zak hebben.
Goederen koopen op naam van strooman
nen, op naam van personen waarvan ze
»eker zyn en die ze met heel hun familie in
handen hebben, dat mag men wel aanschou
wen als zeker te zyn en dat kan voor de toe
komst weinig gevaar opleveren men zou
dus kunnen aannemen dat de kloosters al
hunne goederen op die wyze koopen en be
fitten. Toch niet, want ofschoon die strooi-
eigenaars wel hunne poesjenellen zyn, die
handelen en dansen zooals de kloosters flui
ten, toch nog hebben de paters geen ver
trouwen genoeg om AL hun eigendommen
op die wyze aan te schaffen. Zoo by voor
beeld voor de eigendom van 't klooster zelf
zullen ze nooit of heel zelden een strooman
van buiten 't gesticht gebruiken. Den truk
der stroomannen (met kinderen) wordt
maar gebruikt voor de goederen die geen
deel maken van 't gesticht zelf. Voor dit
laatste hebben de paters maar vertrouwen
ln hun eigen zelf, ze passen overigens
't spreekwoord toe Zooals de duivel is be
trouwt hij zijn gasten.
Ziehier hoe ze tot nu toe handelen om aan
de betaling van de groote erfenisrechten
te ontsnappen
Op naam van 't klooster of van
schap koopen dat is onmogelyk, daar zulks
niet wettig is.
De aankoop doen op naam van een kloos
terling is ook niet aan te pry zen want by
zyn overlyden zouden zyne wettige erfge
namen zyne nalatenschap kunnen opeischen
waartoe 't klooster behoortdie kloosterling
zou een testament kunnen maken in 't voor
deel van een anderen pater, zal men zeg
gen ook niet goed want vooreerst zijne
erfgenamen zouden dat testament kunnen
doen vernietigen als gemaakt zynde, bij
middel van een strooman, aan een wezen
dat niets kan bezitten, namelyk 't klooster
zelf, en ten anderen zouden de successie
rechten op 13,80 fr. per cent beloopen en
juist dat moet vermeaen worden.
En om aan al die gebeurlijke moeilijkheden
te ontsnappen en ook aan de groote rechten
hebben onze sluwe paters weeral den truk
fevonden Ze doen 't klooster schryven op
en naam van 5 of 6 kloosterlingen, ze stich
ten eene tontinein andere woorden een
soort van maatschappy waar elk der 5 of 6
paters zyn deel in heeft, maar waarvan al de
goederen aan den langstlevenden overgaan
zonder dat de erfgenamen van de eerstge-
storven iets kunnen eischen.
Zou men redelyk kunnen beweren dat in
feite de 5 of 6 kloosterlingen alleen en uit-
sluitelyk de eigenaars zyn van 't klooster en
dat ze niet de stroomannen zyn hunner ge
meenschap Overigens wanneer eenen van
de leden oer c» tontine sterft en een zyner
erfgenamen zich zou aanbieden wat zou
men hem antwoorden Vriend, zou de
overste hem zeggen, de eigendom is gekocht
geweest door 5 of 6 kloosterlingen met be
sprak aat de langstlevende alles heeft en
daar den overleden broeder niet de langst
levende was, zoo hebt gy zijn erfgenaam
hier niets te zien.
En voor de Staatskas is het ook niets an
ders dan verlies, want wanneer eenen der
aandeelhebbers van de tontine sterft be
loopen de te betalen rechten maar op 6,75 fr.
per cent en niet op 13.80 fr. per cent welke
weeral eens in alle eerlykheid aan de schat
kist zouden te goedkomen.
Men ziet het, de kloosters hebben middelen
genoeg om hunne kolossale eigendommen
in 't geheim te behouden, om aan de erfge
namen der kloosterlingen te ontsnappen en
ook om te ontsnappen aan de betaling vaD
DUIZENDE EN DUIZENDE FRANKEN
rechten de Staat wordt door de kloosters op
allerhande wyzen onrechtstreeks bedrogen
En Denderbode durft schryven dat de
doode hand in Belgie niet bestaat.
Andere trukken nog bespreken wij in een
volgend artikel.
Burgerwacht van Aalst.
Uitslag der Prijskampen van i 910,
VASTE REEKSEN.
1 De Wolf Adhémar, 39 5 ballen
2 Van Landuyt Felix, 38
3 De Valckeneer Adhémar, 37
4 Van Branteghem Louis, 36
5 Coppens René, 35-33
0 Meganck August, 35-31
7 Peireboom Leon, 35-28
8 Schel fout Edouard, 35-19
9 Chaumont Maurits, 33
10 De Becker Thadée, 32-32
11 Meert Karei, 32-31
12 De Smet Victor, 32-30 6
13 Van Huffeltaire Emiel, 32-30 3
14 Camu Gaston, 31-30
15 PraetTheophiel, 31 29
16 D'Haese Victor, 31-28
17 Van den Bergh Jacques. 31-27
18 Van de Maele, Germain, 31-22
19 Ide August, 30-27
20 Leleu Aimé, 30-25
21 De Veylder Hubert, 30-24
22 DeSmet Rafaël, 30-19
23 Van Kerkhove Frans, 29-28
24 Van Branteghem Corneille. 29-24
25 Eemans Robert, 29-23
26 Speeckaert René, 28-27
27 Van den Eynde Joseph, 28-25
28 Simoens Jan, 28-24
29 Van Bleyenbergh Petrus, 28-22
30 Bonner Gustaaf, 28-22
31 Goethals Bernard, 27-22
32 Spanoghe René, 27-19
33 Boin Leopold, 27-18
34 Quintyn Hector, 27-15
35 Klaes Robert, 26-25
36 De Koninck Hector, 26-24
37 Delafortrie Jules, 25-20
38 Van Molle Florelle, 25-18
39 Van de Maele Emiel, 24
40 Beeckman Gaston, 23
41 Kiekens August, 22
42 De Vos Polyaore, 21-17
43 De Schepper Fern. 21-24
44 Podevyn Victor, 21-21
45 Quintyn Norbert, 21-20
46 MatthysJan, 20-11
47 Van de Putte Karei, 20-10
48 Smeesters Edgard, 18
49 Eeman Henri, 13 3 ballen
50 Breckpot Willy. 11 3 id.
VRIJE REEKSEN.
1. Van Landuyt Felix, 31-30-30
2. Meganck August, 31-30-3/29
3. Van den Bergh Jacques, 31-30-2/29
4. Bonner Gustaaf, 31-29
5. De Valckeneer Adhémar, 31-2/27
6. Van Hufeltaire Emiel, 31-26
7. Chaumont Maurits, 31-2/25
8. D'Haese Victor, 31-25
9. Van Branteghem Louis, 30-30
10. De Wolf Adhémar, 30-26-25-24
11. Van den Eynde Jozef, 30-26-25-21
12. Simoens Jan, 29-28
13. De Smet Victor, 29-27
14. Meert Karei, 29-15
15. Coppens René, 28-28
16. Speeckaert René, 28-27
17. Klaes Robert, 28-20
18. PraetTheophiel. 27-27
19. Van Branteghem Corneille, 27-26 25
20. Delafortrie Jules, 27-26-21
21. Spanoghe René, 27-25
22. De Becker Thadee, 26-25
23. Boin Léopold, 25-24-24-23
24. MathysJan, 25-24-24
25. Pasteels Emiel, 25-22-3/21
26. Camu Gaston, 25j21-21
27. De Schepper Fernand, 25-16
28. Ide August, 24-23
Podevyn Victor, 24-22
30. Leleu Aimé, 23-23
31. Beeckman Gaston. 23-21
32. Van de Maele Emiel, 23-19-17
33. Smeesters Edgard, 23-19-08
34. De Koninck Hector, 23-19
35. Paerewyck Emiel, 23-17
2* Een perceel land te verkoopen gelegen I
in de Pamelstraat alhier, dat thans als
bouwgrond in waarde gestegen is.
Op voorstel der stedelijke feestcom
missie wordt het programma en de toelagen
der Kermisfeesten voor 1910 eenparig buiten
een stem goedgekeurd.
ln de geheime zitting neemt de Raad
kennis van de opbrengst van den inteeke-
ningsl ijst voorden gedenksteen op te richten
op het graf vanden politieagenth. Hautman.
De inschryving heeft 1016 frank opge
bracht in de stad. Een deel daarvan zal,
evenals de opbrengst der byzondere lijsten,
op het hoofd van het kind worden geplaatst.
Er zal tot de uitvoering van den grafsteen
overgegaan worden bij wyze van wedstryd
en open bare aanbiedingen.
De Raad onderzoekt vervolgens een
Reglement betreffende het Kerkhof, begra
vingen, grond vergunningen, grafsteden,
kelders, monumenten, enz.
Dit Reglement zal in eene toekomende
zitting bepaaldelijk vastgesteld worden.
De Heer Dr Behn geeft ten slotte kennis van
de herhaalde voorstellen vroeger reeds aan
den Raad medegedeeld gedaan door eene
Naamlooze maatschappy, betreffende de
openbare verlichting, en strekkende tot het
herinbrengen van het gaslicht.
Dr Behn bespreekt breedvoerig en weegt
de voordeelen van het gaslicht en van de
elektriciteit en bewijst met voorbeelden het
voordeel der elektriciteit, door de vooruit
gang gemaakt in deze laatste jaren.
De Raad verklaart zich eenparig voor
eigen rekening (régie) van de Elektrische
verlichting en bemachtigt het Schepencol
lege in dien zin onderhandelingen aan te
knoopen.
In ons eerstkomend nummer zullen wy
het programma der kermisfeesten van
Ninove afkondigen.
ofde Belgische Vaderlanders
TEN JARE 1586,
door J. J. M O K E
Vrij in de Volkstaal overgebracht.
Den avond van den achtsten dag, naderde
een man die er oud en ellendig uitscheen,
met den knapzak op den rug en den stok in
de hand, de plaats waar de oude heer begra
ven lag. Men zou gezegd hebben dat de
aarde onlangs geroerd werd maar noch
«teen, noch eenig ander uitwendig teeken
kondigde eene grafstede aan.
De vreemdeling hield stil, en op eenigen
afstand landlieden ontwarende, die van
hunnen arbeid terugkeerden, richtte hy
zyne stappen langs hunnen kant.
God zy met u, myne vrienden, zegde
hyhun met gebrokene stem het kan daar
niet zyn dat ae oude heer van Quekelborne
rust
Gaat uwen weg voort, goede man,
antwoordde een der boeren. Het is niet goed
daarvan te spreken.
De leerlingen en leeraars onzer Staats
Middelbaare School deden deze week twee
uitstappen naar de Tentoonstelling van
Brussel. Ze vertrokken hier maandag mor-
gend, kwamen 's avonds terug om nier te
vernachten en om s' anderendaags terug te
keeren
Zulke reisjes zijn nuttig onder vele oog-
fmntenze zijn voor de leerlingen eene
eerrijke uitspanning en laten toe het onder
wijs op heel praktische wyze te volledigen.
Onze beste gelukwenschen aan het onder-
wyzend Korps.
ln onzen Gemeenteraad
Zitting van Vrydag, 24 Juni, om 8 1/2 ure
's avonds.
De openbare zitting levert geene belang
rijke besprekingen op.
Het hospitaalbestuur wordt bemachtigd
om de gif te te aanvaarden gedaan door
Mevrouw Maria De Mol in naam van wijlen
M. Doktor Emiel De Mol, haren oom.
In zijn nummer van Zondag laatst, laat de
Sottegemsche Beiaard een artikel verschij
nen, zóo armzalig aan argumenten als groot,
om de liberale betooging, die plaats vond ter
gelegenheid van de inhuldiging van het Vaan-
el der Liberale Jonge Wacht, te kleineeren,
dat verscheidene katholieken zelf er van over
tuigd zijn dat er iets aan 't verhuizen is in de
bovenkamer van den schrijver van bedoeld
artikel en dat zijn verstand niet in verhouding
is met zijne pretentie.
Overigens, voor iemand die tusschen de
regels lezen kan, leed, volgens den schrijver
van bewust artikel, onze betooging maar aan
een enkel gebrek, namelijk dat ze te kalm,
te deftig, te groolsch en zonder vechtpartijtjes
is afgeloopen En daarom zijn de klerikale
haantjes vooruit er het hart van in. 't Is daar
om ook dat ze hunnen hooggeleerden hoofd
man gelast hadden in den XX* Siècle en
in den Beiaard ons werk af te breken en
den goeden indruk weg te nemen die onze
kalme houding bij de Sottegemsche inwoners
had verwekt. Voorwaar, eene ondankbare taak
in 't voorkomend geval
Maar, och arme, 't jongetje kon voor deze
omstandigheid zijn phonograaf niet laten afloo-
pen met van buiten geleerde redevoeringen der
heeren Renkin en consoorten en hij werd dan
ook verplicht iets uit den hoek te zoeken en
om inlichtingen echte of leugenachtige,
't was hem gelijk welke uit te gaan om
eenige ellendige regels, waarvoor zijn vrien
den zelf de schouders ophalen, aaneen te flan
sen tegen onze liberale betooging. En zoo
schrijft de man over zaken die hij niet kent,
over blauwe vlaggen, over gematigde en ern
stige liberalen die het geuzenfeest met veel on
verschilligheid hebben afgezien, over 't zingen
't goddeloos lied van 't ongedierte der
papen, over 't uitjouwen van weerlooze zus
ters uit'tWeezenhuis, over 't beleedigen van
een braven pater en over vrijdenkers I
Omtrent de andere feiten in het artikel van
den Beiaard aangehaald, stelden wij een
onderzoek in, en daaruit blijkt dat nergens, op
den doortocht van den stoet, van 't onge
dierte der papen werd gezongen. Wij mogen
ook beweren dat onze brave en weerlooze zus
ters uit 'tWeezenhuis noch bespot, noch uitge
jouwd werden en zie hier de eigenlijke toe
dracht der zaak
De heer Verbrugghon van Hautem stond
aan de poort des huizes van den heer Velge,
vanwaar hij den schoonen stoet in oogenschouw
nam. Toen nu onze liberale jonge wachten,
die den stoet sloten, ter hoogte gekomen wa
ren van het huis van den heer Velge, wenschte
de heer Verbrugghen hen proficiat over hun
schoon Vaandeldaarop natuurlijk dankbetui
gingen en een bravo-geroep vanwege onze libe
rale jonge vrienden.
Indien nu onze brave en weerlooze zusters
dit gejubel aanzien hebben als eene bespotting
en uitiouwing aan haar adres, dan zien ze
kwaad waar niet het minste kwaad vermoed
wordt
Welk toeval nu eigenlijk het huis van den
heer Velge geplaatst heeft recht over het Wee-
zenhuis en het Weezenhuis recht over het huis
van den heer Velge, daarvan weten we niets
doch van een feit zijn we zeker, dat isindien
onze arme. brave weerlooze zusters van het
Weezenhuis op den huidigon voet blijven voor
uitboeren, dan zullen weldra al de huizen van
Sottegem rechtover het Weezenhuis staan en
zal het ons dan moeilijk vallen onze indrukken
nog uit te galmen zonder beschuldigd te wor
den die arme, brave, weerlooze zusters te heb
ben bespot en uitgejouwd.
Wat nu het beleedigen betreft van een pater
op 't Statieplein, dit feit beteekent niets in ziin
eigen en is gansch vreemd aan de Liberale
partij van Sottegem. Overigens, zie hier, vol
gens oog- en oorgetuigen die, op hun minst ge
nomen, zoo geloofwaardig zijn als de klerikale
overdragers, wat er eigenlijk van de zaak is
Rond 12 1/2 uur waren wij gezeten aan het
café van den heer Achille De Mulder, toen
zich bn ons een paar leden van HELP U
ZELVE, uit Antwerpen, aanboden met
blauwe rozen. Op dat oogenblik trad juist
een pater de statie binnen en de persoon wier
verstand volgens den Beiaard, niet in
verhouding is met zijne gestalte, zegde tot
dè HELP U ZELVERS verkoop er ook
eene aan dien pater zonder er hoegenaamd
iets anders aan toe te voegen.
Zeg, klerikale overdragers en schrijvers,
waar ligt de beleediging
Liegen, liegen en maar altijd liegen, dat is
een der schoonste begaafdheden van een kleri
kaal doch een lieger is een mensch van alle
eergevoel ontbloot.
Mocht nu de Sottegemsche klerikale partij
lust gevoelen hare laster-campagne tegen ons
voort te zetten, dan zullen wij haar doen ge
voelen dat er bij ons een geweten wakker is
dat zich niet ongestraft laat beleedigen en wij
zullen haar met haren neus in den drek wrijven
waarmede zij ons wil bevuilen,
Uit naam der vrijheid die wij aankleven en
verdedigen, hebben wij onze partijgenooten,
vooral ae stiel- en neringdoenden, vrij gelaten
hun huis te bevlaggen of niet en nergens zijn
daarvoor door ons stappen aangewend. Wij be
grijpen maar al te goed de terughouding van
sommigen onzer mannenhun vrees voor
broodroof vanwege de klerikalen is maar al te
gegrond en wij willen niet dat ze door onze
schuld in hun handel zouden te lijden hebben.
Neen, wij behooren niet tot die klasse van per
sonen die, gelijk sommige klerikalen, geveinsde
mogelijke voorvallen vooruitzetten bij onze
hoofdmannen, omdat zij hun huis niet zouden
bevlaggen. Moesten wij dezelfde middelen m
bruiken als de klerikalen, men zou voor
tholieke betoogingen nogal eenige vlaggen naar
den rommelzolder zien verhuizen Anderzijds,
en gelijk wij het reeds Zondag schreven, zijn
wij tevreden over den bekomen uitslag met ons
eerste liberale feest hier te Sottegem en dat is
voor ons voldoende Het oordeel van klerikale
zijde kunnen wij het best missen.
Wij begrijpen heel goed de verslagenheid
welke de talrijke blauwe vlaggen bij de kleri
kalen hebben teweeggebrachtoverigens nie
mand had er zich aan verwacht in ons ver-
paapsch Sottegem zooveel blauwe doeken aan
blauwe stokken te zien fladderen en nochtans,
werd op verre na niet voldaan aan al de aan
vragen om blauwe vlaggenwant daar wij het
feest gaven met onze eigen centen en geene
400 frank te verteren hadden uit de armza
Loopt naar den duivel gy, flauwharti-
gen, zegcfe een andere I Wy znn nog niet
gemuilband en de magistraten der stau zul
len niet gedoogen dat eene dergelyke af-
schuwelykheid ongestraft blyve.
Myn broeder, hernam de grysaard, die
het uitzicht eens bedelaars had, verklaart u,
ik bid er u om. Die goede edelman heeft mij
menigmaal gespysd, en ik wil op zyn graf
bidden.
Zyn graf, herhaalde de tweede boer
gy zoudt het lang zoeken, arme man hij is
ontgraven
De vreemdeling deed een stap achteruit
Ziedaar een zonderling schelmstuk,
zegde hij ernstig wie heeft de hand dur
ven leggen op de overblijfselen eens men-
schen
De boeren antwoordden niet.
Het zullen ongetwijfeld de ketters, die
vervloekte boschgeuzen zyn, zegde eene
vrouw die met hen was.
Neen, hernam een der landlieden met
doffe stem men moet hun het kwaad niet
ten laste leggen dat zy niet bedreven heb
ben. Jeremias en de geuzen hebben beelden
verbrijzeld maar degene die het graf en de
asch eens christenen ontheiligd heeft, is
Monseigneur de bisschop van Brugge. Dat
God hem vergeve 1
God houdt eene juiste rekening van
het goede en het kwade, zegde de bedelaar
zyn gekromd gestalte oprechtende.
Ziedaar een man die groot van gestalte
moet geweest zyn, wanneer hij nog recht
ging, mompelde de boerin, voor de eerste
maal het beenachtig gestel en de forsch ge
bouwde leden dezes grijsaards bemerkende.
De anderen sloegen er geen acht op.
Degene der landlieden die zyne ontevre
denheid over die grafschennis reeds te ken
nen gegeven had, sloeg de aarde met den
voet en het hoofd met verontwaardiging
schuddendede heeren der stad zullen er
over waken, zegde hy, zij zyn erook verant
woordelijk voor. Het zyn de bewakers onzer
rechten. Zy zullen aan de gouvernante
schryven.
Goed, zegde een andere maar voor
aleer zy hunne schriften verzonden hebben,
zal er in de kerkers van het bisdom van den
armen heer, aan wien wy zoovele weldaden
verschuldigd zyn, niets meer overblijven
dan de beenderen.
Ha, zegde de bedelaar, met eenen hal
ven glimlach, zy hebben zijn zielloos lichaam
naar het bisdom gedragen. Zij beschuldigen
hem dus van ketterij I en waarom
Hij had ten zynent den befaamden ver-
bryzeiaar Jeremias opgesloten, en hy heeft
hem laten ontsnappen.
Wie heeft dit gezegd, vroeg de grij
saard met gloed
lige gemeentekas gelijk de katholieke vlaam-
sdie gilde verleden jaar, werd ons aangeraden
niet meer blauw doek te verbezigen dan het
overschot van het stuk blauwe stoffo van drij
ellen voor nen frank waarvan Bertjes blauwe
broekjes en onderrokjes werden gemaakt toen
hij, nog heel kleintjes zijnde, op de Markt met
de knikkers speelde Was Bert misschien als-
toen ook nen vrijdenker Zoo ja, dan heeft hij
nogal ferm kazak gekeerd en blijft hij zóo
voort draaien, dan zal hij, in zake kazakkeer-
derij, gewis den groenen paus Woeste nog
overtreffen Wij, integendeel, wij blijven ge
trouw aan onze blauwe Vaan, het zinnebeeld
der vrijheid, van alles wat vrij denkt, vrij han
delt. Dat is wat anders dan de geel-witte doe
ken welke de klerikalen soms aan hunne gevels
laten fladderen zulke doeken zijn het zinne
beeld der slaafschheid en der platbroekerij
Wij, herbergiers Balhouders, met eenige
vrienden vergaderd kunnen niet nalaten
krachtdadig te protesteeren tegen de onmen-
schelijke taal van den heer onderpastoor
(pensioenkas) tegen ons uitgesproken op eerste
Zondag van kermis in de tweede mis (en mis
schien ook in de andere, doch dat weten we
niet), Volgens dien heer zegde van in den stoel
der waarheid (laat ons liever zeggen stoel der
leugentaal) zijn al onze herbergen, holen van
verderf. Slechte vergaderingen, waar niet« te
vinden is dan het gespuis der gemeente, en
waar men niets ziet en hoort dan al wat voor
deftige menschen walgelijk moet genoemd
woraen enz. enz.
Nu wij, herbergier» Balhouders, vragen aan
het zoo talrijk deftig publiek dat onze herber
gen bezoekt, of er daar iels te bespeuren is dat
slecht is, of er alles niet op de deftigste wijze
geschiedt, of ze met ons de lastertaal van den
neer onderpastoor niet afkeuren, en wij achten
het zelfs onnoodig hierover het gedacht van het
publiek te vragen, want alles heeft de heer
onderpastoor gedaan wat hij maar kon, om het
deftige volk op een dwaalspoor te brengen om
door zijne leugentaal hen uit onze herbergen te
houden. Doch gelukkiglijk heeft het volk zijne
leugentaal den rug gekeerd, het heeft wel onze
herbergen bezocht, en hierdoor ten volle bewe
zen, dat die onderpastoor wanneer hij ons uit-
scholt voor alles wat slecht is het vertrouwen
van alle deftige menschen heeft verloren, ook
heeft het volk hierdoor bewezen dat het meer
om meer begint te begrijpen door wie het mis
leid wordt, de kiezingstijd heeft hen een eerste
Êroef van al hunne leugens gegeven, thans heb-
en wij er eene tweede en zonaer twijfel zullen
er weldra andere te bespeuren zijn. Wat ons
betreft op tijd en stond zullen wij den heer
onderpastoor rekening over zijne woorden
vragen, de gelegenheid zal zich wel aanbieden
wanneer het rondhalen der hop en de beruchte
St-Pieterspenning aan gang gaan, ja dan zullen
wij hem vragen waarop hij zich steunde toen
hij ons zoo laffelijk aanviel, daar waar hij weet
dat er niet mag geantwoord worden, ja dan
zullen wij hem vragen of hij de hop of het geld
dat hij ons komt vragen zou durven aanvaar
den, of dat geld of die hop tusschen dat andere
geen slecht werk zal verrichten, en dan zal on
getwijfeld het antwoord zijn (maar vrienden
dit alles komt. hierbij niet te pas, al wat Gij
geeft moet dienen voor het herstellen der kerk
óf voor den paus) en wij van onzen kant zullen
hem antworrden Mijnheer, om deftig vrouw
en kinderen door de wereld te krijgen, moeten
wij, herbergiers balhouders, gedurende den
geheelen kermis werken, wees gerust mijn
heer, kwam het ons zoo gemakkelijk aan als
u, wij zouden voorzeker ook liever op ons ge
mak wezen, nu wat het herstellen der kerk be
treft, voorzeker zal dit kunnen geschieden zon
der onze centen, en aan de paus is het onnoo
dig te geven daar die man in het geld ligt te
zwemmen en volgens ons dit geld slechts
dient om eene zekere kliek recht te houden
dus mijnheer trek er maar van onder, ons
huis moeten wij met onze centen onderhouden,
hebben wij iels te geven, dit zullen wij doen
aan mannen, die het waarlijk met ons meenen,
dio strijden voor onze belangen, die ons zullen
verlossen van de schandige taksen ons door on»
klerikaal gemeentebestuur opgelegd, bestuur
waarvan Gij de aanvoerder zijt, neen, aan
zulke mannen geven wij niet meer, dit onder
vindt gij heden, en dit zal ons dompersbestuur
bij de eerstkomende gemeentekiezing onder
vinden.
Na U dit alles gezegd te hebben, en na geko
zen te hebben tegen onze dompers, zal ons ge
weten gerust zijn, zullen wij ons tegenover
uwe lastertaal gewroken hebben, en zoo zal dus
Loontje om zijn boontje gekomen zijn.
Eenige herberaiers-balhouders van
Erembodegem.
ZOXDAGRUST.
Van 's middags tot middernacht, dienst
doende Apotheker op Zondag 3 Juli 1910,
M. RENNEBOOG, Nieuwstraat,
Demoiselle éducation distinguée,20ans
expérience dans l'instruction, excellentes
références, donne leQons particulières, in
struction compléte en Francais. Langua
Anglaise.
s' Adresser bureau du Journal J, M.
Academie van Schoone Kuns
ten. - Maandag 4 Juli, om 11 ure voor
middag, zal ten Stadhuize, Groote Feestzaal
geschieden de plechtige Prijsuitreiking aan
de leerlingen der Academie van Schoonè
Kunsten.
De Werken van den prijskamp zullen ten
toon gesteld "bly ven in het lokaal der Acadé
mie St. Martensplaats, gedurende de drie
eerste kermisdagen van 10 uren 's voor
middags tot 1 uur namiddag, en van 3 tot
uren 's namiddags.
Royal Pelote-Clul», Esplanade.
Op Kermis-Woensdag 6 Juli, toekomende,
om Sfc uren namiddag, op het Esplanade
plein, buitengewonen en belangry ken wed
stryd met den Bal,, tusschen de 3 sterkste
partijen van het land, zijnde Jemappes-
Fervail xSo^wtes-Cantigneau Quare-
gnon-Uilfort.
Prijzen der plaatsen voor elke Lutte
le plaats, stoelen 0.502* plaats 1° rdban-
ken 0,20 3e plaats 2* rybanken 0,15
4® plaats 0,10 fr.
Abonnementskaarten aan 1 fr. voor de
drij lutten te spelen op dien dag, geldig op
de le plaats. Stoelen zullen te verkrygén
zijn, op voorhand ten lokale Café Bour-
geois Esplanadeplein, en bij de leden des
Bestuurs.
Sanatorium de Mont-sur-üleuse
(Lustin). Maladies de poitrine. Pension
10 a 12 fr. Ascenceur Chauffage Cen-
ral. Eclairage électrique.
Sportingclub.Heden Zondag om
4 uren match voor de schaal uitgeschreven
door de Sportingclub van Schaarbeek Brus»
sel tusschen de Cercle Sportif van Sl Gillis
en de Sportingclub van Aalst.
Vertrek uit Aalst om 2 uren.
Vergaderplaats Statieplein om 11/2 uren.
Signalement, Er is gestolen den
nacht van 29 op 30 Juni laatst, met braak
en beklimming, in den goudwinkel van
M. Leopold Boone-Lob er t29 Brabant
straat, te Aalst
19 Parrures (goud), 16 Broches (goud),
dit alles voor eene waarde van 750 00 fr.
Verders 20 Ringen, goud op zilver
12 ringen, gedoreerd, aan 3 fr. het stuk
12 Borstspelden 12 Borstspeelden in goud,
6 Vrouwenkettingen, Sautoirs, gedoreerd
5 Manskettingen, dubbel gedoreerd 10
Manskettingen, enkel gedoreerd 13 Dames
ringen, goud, fantaisie 68 Dormeuses. goud
Tentoonstelling. Bezoekt in de
Belgische afdeeling van eetwaren de uitstal
ling der Maatschappy ADOLF DELHAIZE
et Cie (ziet verder aankondiging).
I*. Denderman en P. Daens,
Een belangryk artikel onder deze hoofding
werd ons ingezonden, maar kon in dit num
mer niet geplaatst worden. Het zal in ons
volgend nummer verschynen.
Denderbode. Het uitterend orgaan
der klerikalen van Aalst, de armtierige Den
derbode schrijft in zijn nummer van woens
dag laatsthet Hollandsch socialisten-blad
Het Volk napratende c< De liberalen heb-
Het zijn de lieden van Monseigneur de
bisschop, die hier met den beul zijn heen
gekomen om den lichter te ontgraven.
En de dochter des goeden edelmans
heeft zy er kennis van gehad
Zy is in een klooster verborgen, of om
beter te zeggen, zn is de gevangene der
zusters van Sparmale.
Ja zeker hernam de bedelaar,
seigneur de bisschop verricht de zaken niet
half. Goeden avona, myne gezellende
nacht valt en ik heb nog veel weg af te leg
gen alvorens te Brugge aan te komen.
Dit zeggende, draaide hij zich haastiglyk
om, en verwyderde zich met zulke groote
stappen dat men hem weldra uit het oog
verloren had.
Dat is een man die voor zyne jaren
nog goed kan opstappen, zegden eenige boe
ren maar in meer andere dingen verslon
den, hechtten zy geen belang aan deze ont
moeting en dachten niet na aan hetgeen zij
eigenaardigs mocht hebben.
By het vallen van den avond, werd aan
de deur geklopt van het klooster van Spar
male, aan de geestelijke juffers tot het Cïs-
tercienorder behoorende binnende vestin
gen van Brugge gelegen. De kloosterportie-
res liep al morrende de klinkdeur openen,
en door het dubbel yzeren traliehek loerende
dat die openiDg bezette
Wat wiltgy vroeg zy
Eene stem zoo neusklankig, alhoewel
veel heescher dan degene der goede zuster
en aan een wezen van een ander geslacht
behoorende, antwoordde op eenen psalmo-
dieërenden toon
Met Gods genade, ik ben een arme
pelgrim van onze Lieve Vrouw van
I Loretten.
Het is wel laat, mompelde de geeste
lijke dochter zooals iemand die besluiteloos
is. Nogtans, voerde zy reeds onwillekeurig
de hand naar haren sleuteltros.
Wees gegroet Maria 1 zegde de pel
grim.
De overwonnen kloosterpoortieres opende
de deur.
De pelgrim beklom de dry trappen die
voor den dorpel lagen vervolgens daalde
hy een trap af. Hy besteeg den trap op
nieuw en deinsde twee schreden achteruit
vervolgens een stap achterwaarts. Die wyze
van yoortgang, welke hedendaags zou doen
veronderstellen dat de man in dronkenschap
verkeert of van zinneloosheid geslagen ts,
getuigde destyds van eenen hoogen graad
I van godsvrucht bij de pelgrims, en ook \trh-
ren er die op zulke wijze tot Jerusalem toe
I gingen, beurtelings eenige stappen vooruit
•n achteruit doende, om op aie wyze de
moeilykheid der reis te verdryvoudigen.
Wordt voortgezet