DE BOSCHGEUS Proletariërs Eene slalistiek. Uit Sottegem. Uit Erembodegem. volle in regel. LICHT. Mingelamangel. den godsdienst in overeenstemming te bren- I gen met de huidige bevindingen der weten schap, ten einde het antagonism weg te nemen dat men heden bij eiken stap tus- schen beide ontmoet, het dient gezegd altyd ten voordeele der wetenschap, ter bescha ming van den godsdienst. Edele, verhevene taak immers, welke vooral er toe bydragen kon tot de verzach ting zoo niet tot de geheele verdwijning van het fanatism en al de onheilen die het sticht. Le Sillon, zoo heette de vereeniging dier sreloovigen van goeden wil, onderdanen der Koomscne kerk, welke door hun streven, door hun geesteswerk, deze opvoeren wil den langs nieuwe wegen, tot ae hoogte en het aanzien, den invloed en de macht, welke zjj weleer bereikte door het vuur en het zwaard. Le Sillon, had ook een propagandablad De Democratie, waarin de godsdienst knap werd verdedigd, waarin flinke artikels ver schenen met het doel de kerk als vriendin der democratie, door het volk te doen waar deeren en liefhebben. Maar M. Sangnier, leider der ijverige vereeniging bedroog zich, toen hij zich in beeldde dat de Kerk zyn edel pogen met wel- fevallen zou aanzien en steunen de Kerk oudt niet aan nieuwe wegen en de moedi ge schrijver hadde zich het lot moeten herin neren zijner voorgangers op het door hem ingeslagen pad. Omstreeks de jaren 1830, was er in gansch Europa eene beweging ontstaan ten voor deele der moderne opvatting van den staat, In Belgie werd de grondwet gestemd die moderoe denkbeelden bekrachtigend en ook in Frankrijk waren de verdedigers ervan legio ook onder de katholieken. Het blad LAvenir opgesteld door De la Mennais, graaf de Montalembert, C.de Coux, H. Lacordaire enz. was de tolk der moderne strekking. Den 15 Oogst 1832 vaardigde paus Grego- rius XVI zyn wereldbrief uitMirari vos waarin de moderne vrijheden werden veroordeeld waarin de vloek werd gewor pen op al de pogingen welke voor doel had den de kerk met het onvermijdelijke, met het bestaande te verzoenen. Het is noodzakelijk, zegde de encykliek de pest der vrijheid van drukpers uit te d roeien, want nooit zal men de dwaling af- zonderen, tenzij men de schuldige elemen- ten van het kwaad in de vlammen smyte.» Den 10 September 1832 zonden de opstel lers van L' Avenir een bericht aan de dag bladen, waarin ze verklaarden, dat ze zich aan den paus onderwierpen, dat de alge- meene vereeniging ter verdediging der gods dienstvrijheid was ontbonden en het blad L' Avenir ophield te verschijnen. Den 8 December 1864 verscheen de ency cliek van Pius IX met zyn Syllabus, juist 10 jaren na de verklaring van het nieuwe dogma der onbevlekte ontvangenis, en daarin worden weer al de vryheden en nieuwigheden gebanvloekt ook de dwa ling dat de macht der kerk zich niet uitstrekt tot zaken die met den godsdienst geen gemeens hebben. Toen de eerste spoorwegen waren gelegd toen de eerste locomotieven als vuurspu wende monsters langs bergen en dalen stormden, gebeurde het dat fanatieke lieden wapens smeedden om die monsters te ver delgen ze werden verpletterd zy en hunne wapens. Wel is het gebeurd dat kwaadwil ligen de moderne voertuigen beschadigden maar hun misdadig pogen heeft geen oogen blik den vooruitgang gestremd. En thans, schier eene eeuw na de ver schoning der encycliek van Gregorius XVI en de verdwyning van L'Avenir, verschynt een brief van paus Leo X om het edel pogen van Le Sillon te veroordeelen en Le Sillon verdwynt; M. Sangnier onderwept zich Eenmaal had de Kerk de macht de ketters te doen verbranden, de tooverheksen levend te doen begraven, de twijfelaars en ver dachten door de inkwisitie te doen martelen en folteren met de afgrijselijkste tormen ten. Nu is die macht vernietigd, maar de trots bljjft nog immer bestaan.de kerk wil nog steeds de meesterschap over de volkeren de meesterschap over de burgerlijke macht de meesterschap over de kinderen. Z(j hoopt nog steeds de macht te erlangen welke haar toelaten zal de brandstapels heraan te steken, de heksenputten te her openen, de inkwisitie herin te voeren gansch haren bloei der jaren 1500. Maar fanatieke veroordeelingen als die van Le Sillon verminderen haar aanzien en haren invloed, omdat ze daardoor meer en meer in opstand komt met de beschaving, met de wetenschap waartegen niets bestand ls. Een reeks verstandige mannen, die haar verdedigden worden gemuilband, onder hen lullen er zeker zyn, die de verdrukking van hun geweten niet zullen lyden en zich los ■uilen rukken uit het knellend juk, dat over hart en geest wordt gesmeten. In Belgie werd dezelfde strekking dooi de bisschoppen veroordeeld, de paus kwam niet rechtstreeks tusschen omdat net hem niet der moeite waard scheen, alleen een geleerde priester van Luik die de democratie aan kleefde werd naar Rome geroepen en keer de niet meer terug. Gelijk Le Sillon in Frankrijk verdween, zoo zal hier de evenzeer getroffen sekte verdwynen, welke meent dat democratie vereenigbaar is met onderwerping aan Rome. betaald, is Van der Velde niet schat rijk, kan Grimard zijne millioenen nog tellen en draagt hij als schepen geen galons en een sibaro gelijk den pijkenheer of suisse der kerk van Tuite- gem, aanvaarden ze niet alle slag van decoratien en onderscheidingen, zijn ze geene aandeelhouders in naamlooze vennootschappen, ondernemingen enz. De ware proletariërs mogen op de kom bijten en door hunne klandizie de beheerders der roode coöperatieven verrijken de politieke proletariërs gebruiken de gaaien om er te komen, om te doen wat ze aan anderen verwij ten, in de politiek de voldoening zoeken hunner eer- en hebzucht. De socialisten hielden te Kopenha gen een groot congres om over de be langen der partij te redekavelen en beslissingen te nemen. Bij de ontvangst der vreemde afge vaardigden kwamen allerlei opschrif ten te voorschijn, het meest in 't oog springende luidde Proletariërs aller landen vereetiigt u En de proletariërs vereenigden zich: millioenenbezitters uit alle wereld- deelen, bekleeders van vetbetaalde ambten en bedieningen met hier en daar een echte prolatarier er tusschen dien men uit compassie [of oogenver blinding op de algemeene kosten had laten meegaan. Over 't congres zelve spreken we in een volgend nummer. Nu willen we wijzen op de afstand van woord tot werkelijkheid in die politieke partij welk zoo vroeg rijp ...en de rest. Toen de leider eener socialistische groep onlangs in Italië bij den koning werd ontvangen op zulke minzame wijze dat hij volmoedig den lof maakte van den vorst, werd er niet weinig gemopperd in de rangen der socio's, toen Ferri een socialistische volksver tegenwoordiger in eene publieke ver gadering dien zelfden koning hoffelijk begroette rees er in de socialisitsche pers een kreet van afgrijzen op. Millerand en Briand, socialistische ministers van Frankrijk, worden uit gemaakt voor verraders en renegaten door al de organen van 't collectivism en andere aardsch-paradijs-politiek. De werkliedenleider John Burns, engelsche minister wordt als een ge- meenen kerel over den hekel gehaald, omdat hij als minister een jaargeld opstrijkt, dat het aanzienlijk inkomen onzer socialistische kopstukken van Belgie verre overtreft. Dat zijn allemaal woorden, veront waardiging, welke slechts haren oor sprong heeft in nijd en afgunst, want geen enkele dier felle proletariërs stelt zijne leering in praktijk, zijn ze rijk ze. houden wat ze hebben, zijn ze I JJit deil goeden Oude» lijd. t min ze trachten langs de ruggen der u echte proletariërs op de hoogste sport der ladder te geraken. 79 ofde Belgische Vaderlanders TEN JARE 1586, door J. J. M O K E Vrij in de Volkstaal overgebracht. Mfjn verzoekschrift zal onwederstaan baar zyn, hernam de jongeling, met gerim pelde wenkbrauwen en bevende lippen. Het zal in der menschen macht niet vallen er de werking van uit testellen. Goed, hernam de boschgeus, na een oogenbik stilzwygen maar is uw besluit standvastig genoeg om aan den hoogmoed en de onrechtvaardigheid der menschen wederstand te bieden Ja, riep Frederik uit, de hand op de borst leggende, welke van verontwaardiging en nagevoel opgezwollen was, myn besluit is onwrikbaar. Jeremias glimlachte twijfelachtig, en hem aanstarrenae met eene koele opmerk zaamheid, aan welke niet een enkel gedacht kon ontsnappen, hernam hij indien gy de namen van moordenaar brandstichter, baanstrooper hoordet uitspreken Om een gedacht te geven hoeveel er wordt gedronken, laten we hier naast een tabel verschijnen, het jaar lijkse h middengetal gevende der ver bruikte dranken in de verschillige lan den De Deen drinkt 104 liters bier, wei nig wijn en 24 liters brandewijn De Zweed 36 liters bier, weinig wijn en 24 liters brandewijn Noorwegen, het gematigste land, verbruikt per inwoner 31 liters bier en 3 1. brandewijn. De Rus drinkt 4 1. bier en 5 1. vodka. De Franschman 32 1. bier, 10 1. brandewijnen 1081. wijn De Belg 221 1. bier, 9 1. alcool De Hollander 38 1. bier en 8 1. alcool De Oostenrijker en de Hongaar 114I. snaps, 19 1. wijn. De Oostenrijker 801. bier, de Hongaar 11 1. bier. De Italiaan drinkt het minste bier 2 liters en het minste alkooi 1,3 1. maar integendeel 1. wijn Van Duitschland kan moeilijk een middengetal worden vastgesteld. In het geheele Zoll erein, Luxemburg in begrepen, is het verbruik van 118 tot 125 1. bier per inwoner, 7 1. wijn, 6 1/2 1. alcool, maar als men deze streek afzonderlijk beschouwt dan vindt men dat de Noordduitscher en de Alzasser 1. bier drinkt, terwijl er 158 noodig zijn per inwoner van Baden, 169 voor den Wur tem berger en 240 voor den bewoner van Beieren. In de groote steden Berlijn 200 1. per inwoner. Marienberg 325 1. Franckfort 430 en Munich spant de kroon met 570 liters. Een nat laken wordt op haren mond gelegd, Zy volhardt in hare verklaringen. De koorden worden vaster toegetrokken: Zij herhaalt dat zy aan niemand kwaad gedaan en dat zy niets zal zeggen wat met de waarheid strydig is, al brak en verbryzelde men zelfs al hare ledematen. Men heft haar op en zet ze op hare bank- Zij volhardt met te zeggen dat zy onplichtig is. Opnieuw wordt zij in de haken geplaatst en het gelaat met natte doeken bedekt zij wordt met roeden geslagen. Zy weigert eenige beken tenis te doen, terwyl zij onophoudelijk God, haren hemelschen Vader, aanroept. Voor de tweede maal wordt zij met roeden geslagen en nog met meer kracht roept zij hare onschuld uit. Nogmaals bedekt men haar gelaat met een nat lynwaad zy' gaat voort met loochenen, terwijl zij jammert en schreit en huilt van de pijn. Hoe vindt gy dat, lezers In dien tijd hoorde men slechts spreken van duivels, toovery, heksery, spoken, bezweringen, foltertuigen en pijnbanken, levend verbranden en levend begraven. Kerken, kapellen, Kloosters, rezen uit- den grond als paddestoelen, Processies, sermoenen, boetedoeningen, geestelijke bon den en genootschappen, bedevaarten, geld offeren, het was enkel dat, wat de klok sloeg. Maar 't volk bleef dom en onwetend Zoudt gij ook den goeden ouden tijd terug wenschen, zooals sommigen In publieke vergaderingen, in mee ringen enz. waar er gesproken wordt voor de galerie, voor de gaaien, zijn het allemaal gezellen, het woord men heer, is eene belediging welke er niet geduld wordt, de pitaleer en de kachel buis zijn streng verboden... Maar niet zoodra zijn de schatrijke pro letariërs in hunne salons, of aldie klucht is vergeten en Mijnheer en Mevrouw worden nederig begroef en gediend door lakeien, die weten hoe groot de afstand is die den meester van den on derdaan scheidt of het woord van de werkelijkheid. Dat was reeds zoo ten tijde van Mirabeau, de geweldigste citoyen der Fransche revolutie, en tevens ci- devantgraaf graaf de Mirabeau. Eens zeide hem zijn huisknecht citoyen Mirabeau, het noenmaal is klaar. Mirabeau liet den tip van zijn laars onzacht terecht komen op het gespierdste deel van 's knechten lijf en riep toornig Daar vergeet nooit dat ik buiten een citoyen, maar hier binnen Mijnheer de graaf ben en gij mijn lakei zijt De laatste maanden is er veel geschreven over de aartshertogen Albert en Isabelle, Moest men de klerikale gesshiedschry vers gelooven, dan waren die twee vorsten voor beelden van deugden en vroomheid. Enkel vergeten zy er by te voegen dat die twee bidders duizenden mannen, vrouwen en kinderen hebben doen folteren, verwur gen, levend verbranden en levend begraven. En toch zaten zy gansche dagen in de kerk en gingen meermaals per jaar beevaart naar Scherpenheuvel, welker kerk zy heb ben doen bouwen. In dien tyd zoo wat 300 jaar geleden, w loofden de menschen nog meer aan heksen en spoken dan tegenwoordig, maar wee toen de ongel ukkigen die van heksery of toovery beschuldigd werden. Al was men nog zoo onplichtig, zelden kon men de pijnbank en de dood ontloopen. Zelfs waren in de kerken bussen geplaatst om de aanklachten te ontvangen Kinderen van 10 tot 14 jaar werden le vend verbrand vrouwen van 92 tot 95 jaar werden gefolterd in 't Walenland ver brandde men zelfs eene vrouw die 100 jaar oud was 't Was eene tooverheks, zegden d kwezelaars van dien tijd. Ziehier hoe men, volgens leeraar Discail- les, onder het bestuur van die katholieke vorsten eene vrouw folterde die ook van heksery beschuldigd was 't Is een uittrek sel van een proces uit die wreede dagen c< De lyderes werd van hare kleederen ontbloot, men bindt Morgen, Maandag, 5 September, Alge meene Vergadering om 8 ure 's avonds, in het Lokaal van den Liberalen Kring, Statieplaats. De naamafroeping zal gedaan worden om 8 1/4 ure. Na de vergadering zal eene pryslc plaats hebben onder de Leden ter herberg van Oscar De Smet. Allen op post Wy vernemen dat er eenige dagen geleden eene woordenwisseling is ontstaan tusschen een heer en een bediende van den Staat, bei den woonachtig in onze gemeente. Het was over de politiek dat er werd geredetwist. De Staatsbediende is een hevige klerikaal (geen katholiek) hij schijnt dikwijls te ver geten dat al de bedienden van den Staat aan geen politiek mogen mededoen, ten ware de wet enkel van toepassing ware op de vrijzin nigen, en dit schijnt dit klerikaal heerschap dan ook te denken. Maar het schijnt dat hy ditmaal zyn meester had buiten geroepen dat hij volstrekt niet op de hoogte was van den politieken toestand waarover hy twistte en dat die heer, die een liberaal is, hem dit wel te hooren heeft gegeven. Wat vooral hem op de maag zal liggen zijn de volgende woorden door den liberalen vriend hem toegeworpen: Gij, mynheer, zyt onze gemeente komen bewonen, niet om ons volk diensten te bewijzen, niet om ze te behandelen als brave lieden, maar wel om ze op alle wijzen te tergen, en hen den dui vel aan te doen, daar waar gij er de macht schijnt toe te hebben. Deze woorden hebben weerklank gevonden by ons Erembodegem- sche volk en in naam van eene talryke groep werklieden sluit ik mij ten volle bij die woor den aan, want velen van ons hebben reeds door ondervinding de echtheid van die woor den kunnen bestatigen. Maar hij weze op zyne hoede die klerikale klepper, het door hem verstootene volk zal in 't vervolg op zijne daden waken, het zal zyne onmensche- lyke handelwijze meer om meer békend ma ken, het heeft reeds lang gezwegen, maar hy passé op, de kan gaat zoolang te water tot aat ze breekt. En zeggen dat zulke mannen in kiezing- tijd door alle loensche middelen het volk willen doen voor de dompers kiezen, neen man.uw ryk is uit, weg met u en uwe dom perskliek die ons wilt gebonden houden als slaven, en slechts ons alle vier jaar komt spreken van meer vrijheden te genieten. Neen, zeg ik nog eens, zulke dwingelanden mogen ons van geene vrijheid meer komen spreken, gy hebt ons vertrouwen verloren. Gy en geheel uwe vrienden der dompers- kliek zullen het met de aanstaande gemeen- tekiezing ondervinden. Leve de vryheid zooals ze de liberalen voorstaan. Toekomende kiezing zal ons werkvolk wederom voor de Liberalen stem men, die het waarlijk met hen wel meenen en hunne belangen verdedigen. Zoo zult gij met uwe domperskliek, loon naar werken hebben gekregen Een spoorweg werkman. op de pynbank met Nu, zoo zijn zij ook in Belgie de gezel- I koorden, welke aanvankelijk niet zeer sterk Een fi*6V6Cllt tCIl len. Als ze brullen tegen andere par- I toegetrokken worden. De vrouw zegt dat I tijen, dan is 't om de gezellen voor het I zy geen kwaad heeft gedaan, dat zy niets te lapje te houden en hen de woorden te ^idd heeft,datzU ZIchnooltmet hekserij cht dafc (en yolle jn regel-was, doen slikken voor de werkelijkheid. Men vraagt haar Hebt eii °-een min- was wel hetgene verleden Maandag plaats Wordt Anseele niet dubbel en dik naarin de heli Z(j antwoordtNeen. had op het dorp eener gemeente niet verre van Aalst. Daar vochten twee mannen dat de haren stoven, en weet ge wje er onder de nieuwsgierigen stond Wel het was de veldwachter dier gemeente. Kan er een bra vere, betere en goedzakkigere veldwachter gevonden worden wij gelooven het niet maar wij moeten ook bekennen dat de dienst van veldwachter er hoegenaamd niet lastig is, dit bewijst bovenstaande geval Voegefl wy er by dat de vechters dronken waren ook nog een der rondstaanders was in dit geval. Wie ja wie zou dit geweest zyn Allo wie durft het ons zeggen Hebben wy geen gelijk te zeggen dat zulk gevecht in regel is Wel zeker niet waar, anders zou de veldwachter het toch verboden hebben. In een onzer vorige nummers melden wij de plaatsing van nieuwe lantaarns in de Dirk Martensstraat, Koolstraat, Klotte- straat, Meuleschettestraat. De lastenbetalers waren verheugd omdat er eindelijk betere verlichting in deze straten zoukomen. Drie weken stonden en hingen de lan taarns te pronken, doch van verlichting Was er nog geene spraak. Hetzelfde gebeurde in de Pieter Couckestraat. In de Arbeid- en Withuisstraten werden ook nieuwe lantaarns geplaatst en daar brandden ze reeds sedert verscheidene dageh en nogthans is er in deze straten geen ver keer van rijtuigen, wagens of rijdt de tfai» er niet door. Eindelijk sedert 1 September zijn eerstge noemde straten ook verlicht en is er gevolg gegeven aan den eisch der lastenbetalers. Einde goed, alles goed. Dat men nu maar zorge dat zoo haast mo gelijk al de buitenwijken der stad met de gaz verlicht wezen. ZOXDAGRUST. Yan 's middags tot middernacht, dienst- I doende Apotheker op Zondag 4 September I 1910, M. Ghyselinckx, Molenstraat. Ondersteuningsfonds tegeu Werkeloosheid afdeeling van deu Liberalen Werkmanskring. Op Zondag 9 Oktober 1910, Prachtig; llul, de leden van den Kring aangeboden. Dit BAL zal beginnen te 7 uur stipt 's avonds, om te 1 uur te eindigen. Een kleerkamersrecht van 50 centiemen per persoon zal geeischt worden en dieuen tot net verleenen van onderstand aan de leden in geval van ziekte. Kaarten zyn te bekomen by de Bestuurs leden en by de Boden. Demoiselle éducation distingue,20 ans expérience dans Tinstruction, excellentes rétérences, donne leQons particulióres, in struction compléte en Francais. Langue Anglaise. s' Adresser bureau du Journal J, M. De Spoorwegramp van MeeHe- ien. De machinist Van Rossem en de stoker Van Koye, beide slachtoffers van de spoorwegramp welke-verleden week plaats greep te Mechelen zijn in 't gasthuis aldaar overleden. De lijkkoets waarmede de overledenen naar hunne laatste rustplaats werden ge voerd, was overdekt met kronen, gezon den door verschillende menschlievende krin gen van machinisten en stokers die verte genwoordigd waren door talryke afvaardi gingen. Tot heden zyn drie slachtoffers van die spoorwegramp aan de gevolgen hunner kwetsuren gestorven. Sanatorium de Alont-sur-jtleuse (Lustin). Maladies de poitrine. Pension 10 a 12 fr. Ascenceur Chauffage Ceitr ral. Eclairage électrique. De microob der melaatscli- lieid is gekend. Uit Molokai, een eiland van de Hawaigroep waar een gast huis voor melaatschen is, meldt men dat drie Amerikaansche geneesheeren, er gezonden door het goevernement, de microob der me- laatschheid wisten af te zonderenen te kwee ken. Deze ontdekking is belangrijk daar men daardoor een serum zal kunnen vinden tegen de melaatschheid. De genezing dier wreede ziekte is nakend. De vliegers. Moranede record man der hoogte. Zoo als men weet heeft de vlieger Morane te Havre, het record der hoogte bereikt, en wel 2040 metera. Van op 1500 meters had hij te worstelen tegen zeer geweldige windstroomingen. Vertrokken met Zuid-West wind, onmoette hy op de hoogte Noord wind en van dan af begon hij te lyden aan verschrikkelyke kou de. Nooit sprak hij, hadhy zoo te lyden over de verlaging der temperatuur. Bovendien wist hy toch niet meer wel waar hij zich bevond. 11 y zag nog enkel de reusachtige zee en de Senne. Na 20 minuten was hy 2000 meters hoog. De hand welke de jongeling op zyne borst gelegd had viel neder, zyne oogen starden ten gronde, zijne wangen werden lood kleurig. De boschgeus schudde het hoofd en mom pelde myn zoon, en vervolgens, dichter bij nem komende Frederik, zegde hy, ik lees in uw hart. Gy zoudt duizend maal den dood trotseeren voor uw vaderland te red den en gy schaamt u voor uwe eigene zaak te velde te trekken. Er zyn in ons ongeluk kig vaderland een miljoen verblinden, die zoo edelmoedig en zoo dwaas zijn als gr Niet een enkel wil de wapens voor zich zei ven nemen, en in hunne verblindheid be grijpen zij niet dat zy het z(jn die de natie uitmaken: in hunne eer gekrenkt, ver drukt, tot de slavernij gebracht bukken zij het hoofd en durven nauwelijks de stem ver heffen om te klagen. Een druppel bloed ver gieten om die beledigingen te wreken zou. naar hun inzien, een schelmstuk zijn. Wel nu, dat eene vreemde mogendheid een duim land van het Nederlandsch grondgebied overweldige, en gy zult zien dat het hun als eenen plicht zal schijnen stroomen bloeds te vergieten. Een handsvol aarde heeft dus meer waarde in hunne oogen, dan de rech ten der burgers en de algemeene vryheid. Maar Jeremias, hernam de jongeling, er ligt een oneindig verschil in het bestry- den van veroveraars of het bloed vergieten zyner landgenoten In der waarheid, hernam de bosch- f;eus, 't is ten rechte dat men aan u katho- yken verbiedt het evangelie te lezen 1 gy zoudt er kunnen uit leeren wie de even- mensch van den gewonden is gij zoudt kunnen raden dat de Spanjaard onder wiens dwingelandij wij gebukt gaan, ons vreemder is dan de Duitscner en de Engelschman, die zich bereid toonen de wapenen voor onze verdediging te nemen. Maar ik!... het zyn geene Spanjolen die ik ga bestraffen, hernam Frederik al huiverende. Jeremias had zich aan dit antwoord ver wacht. Indien de rechters van de eene of an dere vierschaar, zegde hy, de heiligschen- nende bisschop en de nonnen, die eene edele beschuldigde in hunne onderaardsche kel ders gevangen gehouden hebben, ter dood veroordeelden, zoudt gy niets ter hunner verschooning inbrengen, integendeel, de straf zou u nog te onbeduidend schynen. En wanneer de gerechtigheid, het menschdom en de godsdienst veroordeelen, vreest gy den slag toe te brengen. Jongeling, is de stem die uw hart opwelt dan min geheiligd dan degene der dry rechters Welaan, gy zyt maar een eenvoudig werktuig, dat eene uitwendige kracht in beweging zal moeten zettenindien uw verstand, uw geweten niets op uwen wil vermogenof indien uwe wil voor eene daad, voor de wraak welke de on teerde overblijfselen van dengene die u tot vader verstrekte, en de tranen der jonge gevan gene die u beminde eischen, achteruitwijkt. De man die in zijnen levensloop zich nim mer buiten de juiste grenzen zyuer plichten zou laten medeslepen, ware de ongevoelig- I ste, of de grootste der menschen. Frederik bezat die gevoellooze koelheid noch dit ver heven brein, welke de zwakheden der men- J schen niet bereiken. Hy was jong, ziek en gehoond in hetgene hem het naaste aan het hart lag, in hetgene hij meest eerbied toe droeg. De eerbied der gelijkheid, der goede orde, der uitwendige gerechtigheid, kon by hem het evenwicht niet geven aan de macht van het nagevoel en de sluwe toespelingen van den boschgeus. Myn inzicht is niet van achteruit te deinzen, hernam hij met ver voering maar laat de zorg mijner wraak aan mij alleen over. Ei zou het mij schamen moest ik een medeplichtige hebben. Maar jongeling, hebt gij ten minste de middelen berekend, en gelykt uwe gram schap aan die onmachtige stormen niet, welke zich te vergeefs tegen den voet der rotsen komen breken Hebt gij de middelen berekend om in uwe onderneming te slagen, en de mogelijkheid voorzien van op het slag veld om te Komen, zonder uwe wraak vol trokken te hebben Frederik sloeg de oogen ten gronde als een terneergedrukt man. Het gedacht van in zyne plannen te kunnen mislukken had zich in zijnen door de vervoering der driften brandenden geest nog niet aangeboden. Gy zijt ziek, vervolgde de geus. Weel gy of uwe krachten zich niet zullen begeven, j vooraleer gy de stad zult bereiken voor I dat de nacht aangebroken is voor dat gy de macht in handen hebt Het is niet voldoende te willen sterven om zich te wre ken een moedige man moet zyne wraak kunnen verzekeren. Wees dus mijn leidsman, mompelde de ongelukkige verliefde. Het doet er weinig toe dat ik wat min of meer verachtelijk woze als myne Adelaida maar gewroken zij. Jeremias had zyn doel bereikt. Degene dien hij wilde overmeesteren, leverde zich heel en gansch in zyne handen en liet hem de zorg over zijne wraaklustige plannen te geleiden. Eene verwilderde vreugde straalde uit zyne oogen maar niet een andere trek zijns gelaats verloor zyne ernstige gevoel loosheid en het was met dezelfde heesche stem dat hy antwoordde dit besluit schynt my het beste te zijn. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 2