HET ARR0NDI55EMENT7l/qLs L 3 B E R A A LD E M O C H AT IS C H W EEKB Prijs 8 centiemen het nummer Vijfde Jaargangnummer 38 Zondag 18 September 1910 KIEZERSLIJSTEN. Pensioenbond van Aalst. Willemsfonds. BEIAARDSFEEST Voor Taal en Vrijheid. TOMBOLA Gemeentekiezingen van 1911." De Eerste Communie. Eendracht in de werking. Abonnmenfsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. Prijs der Annoncen Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen j Per dn,kre Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank. AALST, 17 SEPTËRIBKtt 191« - De Kiezerslijsten voor het jaar 1911-1912 van de steden en gemeenten van het arrondissement Aalst, liggen ter inzage van 't publiek ten bureele der Liberale Associatie, Groote Markt, Aalst, waar de liberale vrienden zich kunnen overtuigen, of zij op de Kie zerslijsten zijn ingeschreven, met het 'getal stemmen waarop zij recht heb ben, en ook inlichtingen kunnen geven over personen die er met te veel stem men zouden op voorkomen. Het Bureel der Liberale Associatie gèlast zich het noodige te doen om aan liberale vrienden hun recht toe té kennen. Het Bureel is open alle dagen der week van 9 tot 12 ure voormiddag, en van 2 tot 6#ure namiddag, alsook den Zondag morgend van 9 tot 10 ure. De twee volgende stortingen zullen plaats hebben ;i° ZONDAG 18 SEPTEMBER, bij den heer Leopold Boin, Kerkstraat. 20 ZONDAG 16 OKTOBER, bij den heer Rich. De Stobbeleir, Groote Markt, telkens van 3 1/2 tot 5 uren na middag. Liederavonden voor 't Vrouwvolk Algemeene Herhaling FEEST MOORSEL Maandag, 19 September, te 8 uur stipt 's avonds, in de Bovenzaal van Graaf Egmont. De afwezige leden kunnen het Uit stapje niet meemaken. STAD AALST. Op Zondag- 35 September aan staande zal er door Aalst- Voorwaarts, afdveling van den Onpartydigen Bond van Neringdoeners en Ambachtslieden een bui tengewoon gegeven worden ter Groote Markt alhier. De. H.H. Karei DE METTE van Aalst, Beiaardier des Konings en SCHYNKEL, Stadsbeiaardier van Oudenaarde, evenals verschillige liefhebbers, die, van boven op onzen toren afwisselingen op Hoorens en Bazuinen zullen voordragen, hebben hunne medewerking beloofd. De'fanfaren Les Vrais Amis Constants en der« Vrije Brandweer zullen de fees telijkheden opluisteren. Eene tusscnenpoos voor klokkenspel, door den 13 jarigen jongen heer Modeste De Mctte zal de Concerten, door voornoemde muzie- keii uitgevoerd, verbinden. 's Avonds prachtige Verlichting der Groote Markt. 150" Vertooning. GALA-FEEST, op Stadsschouwburg, Zondag,.2 October eerstkomende met de medewerking van Mevrouwen, M. Daenens, Delhaye-Gyssels, Mejuf frouw E. Polvliet, de jonge juffer Gulinck en de Symfoniekring Door Eendracht Groot. Men zal opvoeren iOnontwikkelde Mensclieii, Tooneelspel in driebedryven van V. Leon, vertaling van A. Van den Heuvel. 3. D It O O M E IV Blijspel in twee bedrijven door K. Van Rijn. Al de vrienden der tooneelkunst zullen er aan houden deze Galaver- tooning bij te wonen als blijk van hulde aan onze ijverige tooneelmaatschappij|: Voor Taal en Vrijheid. der GEWEZEN WEESJONGENS onwederroepelijk vastgesteld op Zon dag 2 October 1910. klerziening der Kiezerslijsten. (Vervolg). Bij middel der uittreksels der be volkingsregisters, welke men bekomen heeft op de wijze welke ik vroeger heb aangeduid, kan men zich vooreerst ervan verzekeren of alle inwoners wel ke op de bevolkingregisters zijn inge schreven en de vereischte voorwaarden van ouderdom en nationaliteit vervul len om kiezer te zijn, wel ingeschre ven zijn op de lijsten, Dit is eene zaak van het allergrootste belang, want men kan zich moeilijk een denkbeeld vormen van het groot getal burgers aan welke men wetens en willens vergeet het stemrecht te geven, dat hun nochtans toekomt. Om daarvan een bewijs te geven, ziehier wat er te Geeraardsbergen is voorgevallen. Ik had aan den ambte naar van den burgerlijken stand de extracten gevraagd uit de bevolkings registers van al de mannelijke inwo ners 25 jaren oud zijnde op 1 Mei 1911, 't is te zeggen geboren voor 1 Mei 1886. Deze vraag alleen is voldoende geweest om het gemeentebestuur in 't net te jagen, dat om een al te groot getal kiesvorderingen te vermijden, dit jaar voor de Kamers alleen onge veer 400 kiezers meer heeft ingeschre ven dan in 1910. De uittreksels uit de bevolkingsre gisters hebben nog een ander nut dan hetgene ik hierboven heb aangeduid. Elk dezer uittreksels geeft de we zenlijke en juiste date op der geboorte van den inwoner welke het betreft en diensvolgens is het gemakkelijk te on derzoeken of er op de kiezerslijsten geene kiezers zijn ingeschreven met valsche geboorte datums Eenieder weet men heeft het genoeg onder vonden te Aalstdat deze kunstgreep op groote schaal werd beoefend om de kiezerslijsten te vervalschen en met tegenstrevers als onze klerikalen verlieze men niet uit den zin wat het spreekwoord zegt oude vossen verliezen wel hun haar maar niet hunne streken. Eindelijk kan men door deze uit treksels ook nog onderzoeken, de na tionaliteit, den burgerlijken stand en de woonplaats van al de ingeschreven of in te schrijven kiezers, al zoovele pun ten en bezonderheden waarbij het vervalschingstalent, dat de klerikalen in zoo hooge mate bezitten, een ruim oefeningsveld heeft gevonden. Ik eindig dit artikel met nogmaals te drukken op het onbetwistbaar poli tiek voordeel, dat er te trekken is uit de extracten der bevolkingsregisters en ik zeg tot al degenen, welke zich wil len bezig houden met de herziening der kiezerslijsten schaft u de uittrek sels aan der bevolkingsregisters ze kosten immers maar 5 centiemen en 'tis voldoende ze te vragen aan den ambtenaar vaq den burgelijken stand 't is de beste en onfeilbare manier om ingelicht te zijn over de nationa liteit, den juisten ouderdom, den bur gerlijken stand en de wezenlijke woon plaats van eiken inwoner ingeschreven op de kiezerslijsten of niet. In een ander artikel zullen wij han delen over het nazicht en onderzoek der bijkomende stemmen bij middel van dubbels der belastingrollen. 14 September 1910. Jules RENS, Volksvertegenwoordiger Pius X heeft dezer dagen twee besluiten genomen, die waard zyn er een woord over te zeggen. Hij besliste, dat voortaan de priesters drie, vier uren voor den aanvang hunner mis een lichte maaltyd zouden mogen ne men in plaats van half nacht totaal nuchter te moeten bly ven. Eigenlijk ware die beslissing voor ons van geene beteekenis geweest, we weten immers, dat de eerste Christenen het gecon sacreerd brood aten gedurende hunne ge wone maaltyd en later na een feestmaal dat daarvoor speciaal werd gehouden. Maar de partij van den ouden slenter vond deze nieuwigheid zeer slecht, alleen omdat het eene nieuwigheid is, en de beslissing ging niet door. De paus die de Sillon veroordeelde en Sangnier verbiedt als republikeinen democraat mede te wer ken in zyn eigen blad La Democratie, moest voor de oude-slentermannen thans weer wyken. Meer belang heeft dit niet voor ons. Maar van grooter belang is de tweede beslissing, welke niet is ingetrokken en hier en daar reeds in praktyk is gesteld name lijk dat de kinderen hunne eerste communie zullen mogen doen van als ze 7 jaren oud zijn. In godsdienstig opzicht is dat van gee- ner beteekenis, in do eerste tyden immers aten ook de kinderen van het gecon sacreerde brood en slechts later werden de beperkingen en ceremonieu by de communie meer en meer ingewikkeld. Maar indien het ook in ons land een alge meen gebruik wordt kinderen van 7 iaren toe te laten tot de eerste communie, zal het niet zonder invloed blijven en van dat standpunt beschouwd is de genomen beslis sing voor ons belangryk. We meenen dat de nieuwe maatregel niet ten gunste zal strekken van het gods dienstig gevoel onder het volk en het bij velen een slechten indruk zal maken dat is evenwel onze zaak niet. Vele ouders laten thans nog hunne kinderen de gods dienstlessen volgen tot 11 of 12 jaren ter oorzake van de eerste communie en dat zal het geval niet meer zyn als hune kinderen de eerste communie zullen gedaan hebben op 7-jarigen ouderdom. Maar in 't algemeen zal de nieuwe schik king een nadeeligen invloed hebben op het volksonderwijs in de steden en gemeen ten waar de waarde van het onderwys door het volk het minst geacht wordt, ja noodlot tig zyn voor de jeugd in vele Vlaamsche dorpen. Talrijk zyn immers de ouders welke tot nu toe hunne kinderen naar de school zon den slechts omdat dezen hunne eerste com munie zouden kunnen doen en niet om het nuttige en noodzakelijke onderricht te ge nieten waarvan ze de waarde niet beseffen, omdat zij zei ven ongeleerd zyn. Voor die ouders is de eerste communie de grensschei ding tusschen het kinderleven en het arbei dersbestaan, het heet bn hen die zijn eer ste communie heeft geaaan is een groote mensch geworden, de eerste communie be- teekent voor hen het einde van het school gaan, het begin van 't fabriekloopen het einde van onkosten er aan te hebben en het begin van profyt er uit te trekkenhet einde, de laatste stuiptrekking der ouder liefde, het begin der uitbuiting. Geheel die toestand wordt door de werk lieden zeiven samengevat, in een zin die men honderden malen de gelegenheid heeft te hoorën Twee werklieden vaders of moeders ontmoeten elkander, 't zyn oude kennissen en ze spreken over hun huisge zin En hoeveel kinderen hebt gij Mina, ik heb er vier, waarvan de oudste zijn eerste communie heeft gedaan verleden jaar en reeds alle weken ruim ons huishuurken verdient. Ik heb er vyf, Liza, en ik mag u zeg gen dat het wat te zeggen is, maar 't zal nu toch gaan beteren, myn Jefken doet dit jaar zyn eerste communie en daarna begint er wat van in 't huishouden te komen. En juist bestaat die mentaliteit het diepst ingeworteld by degenen, die het meest be hoefte hebben aan onderwys en opvoeding, bij het achterlijkste deel der bevolking onzer steden en dorpen. Met de eerste communie op 7-jarigen ouderdom zal die grenspaal weggenomeu worden, die thans nog duizenden kleinen by de kinderscharen houden in de school, en zal de kinderuitbuiting veel vroeger begin nen. Wy beschouwen de zaak van praktische zyde. De nieuwe schikking is te betreuren en zoo de invoering van den leerplicht geen orde brengt in de misselyke toestanden, zal in onze Vlaamsche streek het onderwys, met rasse schreden achteruitgaan, omdat voor talryke ouders de eenige reden waarom zy thans hun kroost ter school zenden, hen daartoe niet meer nopen zal. M. Jules Rens, volksvertegenwoor diger heeft aan den Voorzitter der Kamer en aan den minister van Bin- nenlandsche zaken geschreven, dat hij dezen laatste bij de heropening der Kamers interpelleeren zal over de maatregelen welke hij denkt te nemen tegen den burgemeester van Knocke, aan wiens ongehoorde zorgeloosheid voor het toepassen van verordeningen de wreede antomobielramp is te wij ten, welke den 9 September laatst ge beurde. Te dezer gelegenheid voegen wij erbij wat er in Aalst verteld wordt de burgemeester zou aan den heer Liénart Camille geschreven hebben om hem aan te manen niet zoo snel te rijden in de stad, gelijk hij het gewoon lijk doet. Die graaf van den paus, is een graaf als een dwaas, hij rijdt als een wilde die niet het minste geeft om het leven van een evenmensch, hij is wellieht goed verzekerd tegen zulke onaange naamheden en behoeft zich niet te bekommeren om het leven van kind of grijsaard, de assurancie betaalt en de Lieve Heer vergeeft zulke kleinig heden aan.... graven. Die titel vindt men aan het hoofd van 't klerikale dagblad Le XXe Siècle van Brussel, dat sedert zijn ontstaan en nog immer voort eene hevige con currentie doet aan den ultraklerikalen Patriote. Wel liggen die beide boezemvrien den meer dan eens overhoop net als klerikale leider heel dikwijls dezelfde gedachten niet deelen, vooral wan neer er persoonlijke belangen in het spel zijn, doch het belet niet dat, zoo klerikale politieke mannen, alle per soonlijke denkwijze ter zijde stellend, zich gedwee onderwerpen aan de hoo- gere geestelijke bevelen, ook alle katholieke dag- en weekbladen van hunne persoonlijke zienswijze afstand doen, vooral wanneer het de algemee ne politiek betreft In dit opzicht zijn alle klerikale bla den op denzelfden leest geschoeid het schijnt eene opgelegde taak op dezelfde manier het verbrokkelde klerikale pro gramma te verdedigen op dezelfde wijze ons heerlijk liberale programma te bestrijden met dezelfde valsche beweringen de vrees van het steeds wassend liberalismus bij deze te weinig onderrichte massa in te boezemen. Zij dragen er zorg voor hunne persoonlijke gevoelens over een of ander punt niet klaar bloot te leggen, kortom zij onder werpen zich deemoedig aan bevelen die van hooger komen, waar men steeds vreest de onontbeerlijke eendracht te zien verbreken. Ook in hunne andere politieke wer king wordt door de klerikalen dezelfde en krachtige taktiek aangenomen. Op alle predikstoelen worden poli- tieksermoenen over hetzelfde onder werp gehouden en zoowel in Vlaande ren als in Limburg wordt aan de geloovigen wijs gemaakt dat de libera len godsdiensthaters zijn in alle ker ken wordt over combisme gesproken, wordt met de hel en 't vagevuur ge schermd, niet om den waren godsdienst leer te verkonden maar om de vrijzin nigen te bekampen, die het wagen dur ven andere politieke gedachten aan te kleven en te verdedigen. Op alle dorpen en gemeenten worden boerenbonden, geitenbonden en zoo meer gesticht, waarvan de standregelen alle dezelfde zijn en waar onvermijde lijk de pastoor of de kapelaan aan het hoofd staan om des te gemakkelijker de hand van meesterschap op de verplichte aanklevers te kunnen houden. Al hunne pogingen, al hunne wer kingen strekken om de buigzame kudde onder hunne hoede te houden ten einde haar in kiezingstijd gemakkelijk te kunnen deelen. Zelfs in opzicht van liefdadigheid is er eene eendrachtige werking in 't kle rikaal kamp. Christus leerde wel datde linkerhand niet weten mag wat de rechterhand geeft, doch dit loffelijk voorschrift volgen zij niet. Hunne in stellingen van liefdadigheid bewijzen duidelijk dat hunne pogingen strekken om diegenen die zij ondersteunen in hunne klauwen te houden om op tijd en stond te doen gevoelen dat zij in hunne macht zijn. In opzicht van onderwijs beoogen zij overal hetzelfde doel den geest van het kind verstompen, het den haat jegens andersdenkenden inprenten, want, zij weten dat dit misvormde aankomende geslacht voor hen een machtige steun zal wezen. Langs welken kant men in de klerikale rangen ook dringe en nagaat welk hunne werking is, overal ont waart men denzelfden dwang, dezelf de slavernij, En die heerschappij drukte niet alleen op de groote massa maar ook op de leiders weegt den zwaren plicht stipt de bevelen uit te voeren en als ootmoedige dienaars de politieke gees telijkheid, die over ÜHIen den scepter zwaait, gedwee te volgen. Wee hen die de minste halsstarigheid durven toonen en geen afstand willen doen van hunne overtuiging, Wee hen, die zooals de daensisten, eene meer vooruitstrevende richting aan hunne politiek willen geven. Onverbiddelijk worden zij gebannen, vervolgd en be lasterd f Wat hemelsbreed verschil met de werking der lioerale partij. Geene ver drukking, geen dwang, geen opgelegde taktiek. Eikeer verdedigt zijne per soonlijke gedachten in hare rangen ademt alles naar vrijheid, de ware vrij heid die het liberalism onsterfelijk maakt. Schoone daad, moed en zelfopoffe - ring van den heer Dr Van Cauteren te Zele. Tusschen Woensdag en Donderdag nacht dezer week, bemerkten de heeren Docter Van Cauteren en Victor Van Lierde, die van eene vergadering huiswaarts keerden (om- trentll ure) dat eene geweldige rookkolom uit de fabriek der hh. Haegens(La Zeloise) opsteeg. Zy trachtten den portier te wekken, doch daar de straat nogal afgelegen is van het huis des poortiers hoorde deze het ge roep niet. Van Lierde liep aanstonds de heer Cesar Haegens alsook de andere heeren wek ken. Intusschen nam de rookkolom in groote hevigheid toe. De heer Doktor Van Cauteren, het drin gende gevaar ziende, en niets dan zyn moed raadplegende, was de ijzeren afsluiting welke zeer hoog is, overgeklommen. Nu gebonsd op de deur van den portier welke opende, den sleutel der fabriek aan den heer Doktor afgaf, die alsdan spoedig de brand- doovers (Mimimax) in handeu had en tus schen een dikken stikkenden rook, naar de plaats liep waar het vuur geweldig begon uitte breken, endaar met onvergelykely- ken moed de vyf branduitdoovers achtereen volgens gebruikte en zoo gelukkig was gansch alleen, den brand te doen ophouden, doch niet zonder zich nog al erg bezeerd en gekwetst te hebben en zyn jas ten deels ver brand te zyn. Intusschen waren ook de hee ren Haegens en anderen erby en was verder gevaar geweken. Als men bedenkt wat ver lies het kon geweest zyn voorde heeren Haegens en vooral wat schrikkelijke ramp er zoude uit voorgesproten zyn voor de Zeelsche werkersbevolking, daar hier onge veer 400 werklieden gebezigd worden, kan men geen lof genoeg toewaaien aan den heer Doktor Van Cauteren, ons aller vriend voor zyn buitengewonen mo"d en opoffering.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1