1
HET ARR0NÖ!55EMEn
SS
1 misi
LIBERAAL.DEMOCRATISCH WEEKS
Prijs 3 centiemen het nummer
Vijfde Jaargang' Nummer 42
Zondafi 16 October 1010
Z' WMB*
KIEZERSLIJSTEN.
Pensioenbond van Aalst.
Een Volksbibliotheek
RANKET
De Kanker der Kloosters.
Op de Pan
Waarzeggers en Profeten.
Sermoen op den baard.
Familieboomloon.
Abonnmentsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar
Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten
voorde stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst.
Prijs der Annoncen
Gewone 15 centiemen
Reklamen 75 centiemen j Per d™kreeel
Dikwijls te herhelan annoncen, prijs volgens overeenkomst
Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank.
AALST, 15 OKTOBER 1910
De Kiezerslijsten voor het jaar
1911-1912 van de steden en gemeenten
van het arrondissement Aalst, liggen
tér inzage van 't publiek ten bureele
d'er Liberale Associatie, Groote Markt,
Aalst, waar de liberale vrienden zich
kunnen overtuigen, of zij op de Kie
zerslijsten zijn ingeschreven, met het
getal stemmen waarop zij recht heb
ben, en ook inlichtingen kunnen geven
over personen die er met te veel stem
men zouden op voorkomen.
Het Bureel der Liberale Associatie
gelast zich het noodige te doen om
aan liberale vrienden hun recht toe
te kennen.
Het Bureel is open alle dagen der
week van 9 tot 12 ure voormiddag,
en van 2 tot 6Jure namiddag, alsook
den Zondag morgend van 9 tot 10 ure.
Deze maand, zal de storting plaats
hebben, denZondag 16 Oktober 1910,
van 3 1/2 tot 5 uren namiddag, bij den
heer Rich. De Stobbeleir, Café de
Commerce Groote Markt.
Willems-fonds Afdeeling Aalst.
o—
Stichting van
te MOORSEL.
onder de Hooge Bescherming van de
WelEdele Mevrouw Douairière Cumont-
van der Noot en den Wel Edelen
lieer Francis Ball.
—o—
CONCERT en VOORDRACHTEN op heden
Zondag 10 Oktober i 910, te 3 uur
stipt 's namiddags, in de Groote Zaal der
Jonge Garde te Moorsel.
0—
PROGRAMMA
I. Openingstuk door het Muziekkorps
van MoorselII. Liederen te zingen
door de Juffrouwen van de Liederavonden
van Aalst: 1. Welkomgroet2. Bellot-
teken 3. Het Lied der Vlamingen
4. Daar kwam 5. Wat ik bemin.
III. Eersteen Kus, te zingen door Juffr.
Adèle Wildforster.
VOORDRACHTEN
1. Overliet Willems-Fonds, de Volks
bibliotheken en het Vlaamsch Lied, door den
Heer Achille Brys. 2. De Vorming der
Aarde, door den Heer Josse Van Opdenbosch
I. Openingstuk door het Muziekkorps van
Moorsel. II. Liederen ISchoentje
Lap2. Marschlied 3. Als 't Zondag is
4. Vlaanderen, Dierbaar Land 5. Van
't Kosterken. III. Myn Moederspraak te
zingen door Juffr. Adèle Wildfordster.
Willems-Fonds.
Op Zondag, 30 Oktober, te éen uur 's mid
dags, Jaarlyksch Banket in het ffótel de
la Poste,Kouter, Gent, voor het heele
Willems-Fonds van Belgie.
Een Inschryvingslyst ligt in het lokaal,
Graaf Egmont, (inschrijving, 3,50 fr.)
We rekenen op veel inschrijvers, evenals
verleden jaar. HET BESTUUR.
Wat er hedendaags gebeurt in Por-
tugaal, in Spanje en ook in russisch
Polen is van aard de Belgen die belang
stellen in de toekomst van hun vader
land tot ernstig nadenken te brengen.
Is het niet zonderling, dat overal
waar de kanker der kloosters zich uit
breidt het volk in opstand komt, de
wapens grijpt en de stem verheft tegen
verdrukking en slavernij en vox popu-
li, vox Del
In Portugaal zijn het de ongehoorde
aanmatigingen der monikken, hunne
grijpzucht, hunne tirannie gesteund op
de klerikale heerschappij, welke het
volk genoopt hebben zich algemeen
bij de omwenteling aan te sluiten, het
koningdom omver te werpen en welke
ook de oorzaak zijn geweest der enkele
gewelddaden welke men de Portugee-
sche omwenteling verwijten kan.
En 't mag wonder heeten, buiten de
schermutselingen welke bij een oproer
onvermijdelijk zijn, zijn er in Portu
gaal, men moet het bekennen, geene
verwoestingen aangericht tenzij aan
de kloosters, de aanhangers der geval
len monarchie, hunne eigendommen,
de openbare gebouwen, magazijnen,
bankhuizen, alles bleef onaangeroerd,
behalve de kloosters, behalve de je-
suieten.
Ik wil nochtans niet onderzoeken,
of deze geweldenarijen niet uitgelokt
zijn geweest door de jesuieten zeiven,
gelijk de tijdingeu uit Portugaal het
overigens genoegzaam bewijzen het
blijkt onder meer uit die tijdingen en
verhalen, dat de jesuieten van Quel-
has in hun klooster den strijd tegen
de republikeinen hadden ingericht,
dat er uit het klooster geweerschoten
werden gelost op de republikeinsche
troepen; en zij de nieuw aangestelde
overheden, die zich aanboden omhaal
den op springbommen.
Ik wil bij de hedendaagsche gebeur
tenissen alleenlijk bestatigen dat over
al waar een volksoproer uitbreekt,
men het volk het gemunt ziet hebben
op de kloosters en ook wel tegen mo
nikken en nonnen.
Men zou waarlijk zeggen dat het
gedreven wordt door eene onweer
staanbare behoefte aan wraak.
Wat moet men eruit besluiten In
dien het spreekwoord Vox populi,
vox Dei de stem des volks is de stem
me Gods, een greintje waarheid bevat
moet men dan uit degebeurtenissen en
uit de houding van het volk in Spanje
en Portugaal niet afleiden, dat de
kloosters slechte inrichtingen zijn,
bovenmate hatelijk en schadelijk, en
moet men er uit besluiten dat de uit
breiding van den kanker der kloosters
eene kwaal is waartegen in 't belang
van het volk middelen moeten gevon
den worden.
Is het dan te verwonderen, dat
Frankrijk paal en perk heeft gesteld
aan die gevaarlijke ontluiking en aan-
groeiïng der kwaal en van zijn grond
gebied de kloosterlingen heeft gedre
ven, welke wederspannig aan de wet,
zich niet wilden onderwerpen, den
algemeenen welstand bedreigden en
de volksmacht ten bate der reaction-
nairen ondermijnden.
En is 't ten nadeele niet van bur
gers, neringdoeners en werklieden, dat
we overal in ons land de paleizen zien
verrijzen dier kloosterlingen welke
naar ons land zijn uitgeweken.
Zullen wij in Belgie-ook zekeren
dag de kwestie van den kanker der
kloosters niet op te lossen hebben,
kwestie welke ik herinner het mij
nog zeer goed gesteld werd in vol
len leergang der Hoogeschool, de jaren
1875 tot 1878 door den katholieken
Staatsminister M. Lejeune in deze
bewoordingen
De kanker der kloosters breidt %ich
in Belgie uit als een olievlekwelke het
hoogen tijd wordt te keer te gaan en te
reinigen.
Die woorden herinner ik mij thans
en ze komen mij in 't geheugen juist
nu de gebeurtenissen het gevaar aan-
toonen, nu men overal wettelijke maat
regelen neemt tegen die misbruiken,
tegen die kwalen.
Er zal eveneens in Belgie een dag
komen waarop iedereen erkennen zal,
dat in ons land ook het klooster-
vraagstuk opgelost moet worden
zoo men niet verlangt dat het volk
zich met de oplossing gelaste.
11 October 1910.
Jules RENS,
Volksvertegenwoordiger
Wy liberalen, we moeten op de pan 1
't Is droef, maar we worden tot de eeuwi
ge pan veroordeeld door een heele schaar
godsmenschen, die niet willen dat we ook
een plaatsje zouden hebben in het hemelsch
paradijs van hiernamaals, of in den lusthof
der menschheid welke het collectivism ons
voorbereidt.
Wat echter nog kwader is voor ons, is
dat we opstellers zijn van de liberale
Volksgazetdat we 't zyn uit vryen wil.
dat we 't zyn zonder hoop op vergelding
onder vorm van vette posten of sine kuren,
dat we 't zyn uit overtuiging alleen en
daarom zullen we geroosterd worden op
eene pan tweemaal zoo gloeiend. Doven een
vuur driemaal zoo heet,
We worden gebanvloekt door de groote
arbeiders van 't paleis van Sint Job, door
de boetedoeners die van 's morgends tot
's avonds arbeiden dat het zweet hunnen
baard af loopt, we worden gebanvloekt door,
den profeet van Chipka die ons onwaardig
keurt een kruisken te geven op het onschul
dig voorhoofd onzer kinderen we worden
gekipkaptdoor den patroon van den Dage
raad, die zyn villa heeft op den Muvlen-
berg en rondkykt van waar de wind zou
blazen, we worden veroordeeld door den
boezemvriend van den Dageraad, den held
van de apocalyptische Volksstem we
worden klein gehakt door de bonzen van
't collectivism we worden zelfs aan den
helschen vuurpoker geofferd door den arm-
bloedigen Denderbode,
Maar wat ons nog meer en vaster op de
pan drukt is dat niet een enkel van al die
ban vloekers nalaat ons te beduiden, dat zij
alleen niet zijn om ons tot al die tormenten
te verwijzen maar ook dat volgens Chipka
verscheide differente liberalen ons voor een
stuk scorpioen houden en op de pan sleuren,
volgens den heer van aen Muylenberg
menige liberaal ons afkeurt, dat volgens
den duiker der Volksstem vele liberalen
ons den rug keereD dat volgens de oud
versleten Denderbode wij suppoosten zijn
der hel, welke zelfs verafschuwd worden
door de liberalen.
Wat moeten we doen, vrienden, mede
opstellers van de Volksgazet Een paar
zolen en een pij aantrekken als we naar
Sint Job gaan een groéne kazuifel over
steken en kloosters, klerikale scholen en
fanatism ophemelen als we langs Chipka
wandelen een windwyzer op het hoofd
plaatsen en een masker voorzetten als we
langs den Muylenberg komen een pater
noster en een schapulier over de schouders
hangen als we verplicht zyn voorby het
Volksstemmeken te gaan een zwaard in de
hoogte steken ten teeken van vrede telkens
wij het zinnebeeld derSaskaai ontmoeten
de brave moeder Marjanne.
NooitNooit
Wie liberaal is blyft het wars van
dwang, van groen, geel of zwart fanatism.
Overigens, al onze lezers, die ook al eens
de organen dier slimme vogels en leepe-
rikken ter inzage nemen, laten zich aar
dien zeever niet vangen, en de mannen der
Volksgazet en de liberalen laten zich met
zulk lokaas niet beetnemen.
Wy verdedigen het liberaal programma,
het programma der partij waarvan de
grondslag is antiklerikalen, dat is afwe
ring van alle kerkelijke inmenging in bur
gerlijke zaken bekamping der klooster-
plaag die de boeren verarmt, de loonen be-
derft,het land verkankertgelijkheid voor
de wet voor ryk en arm. priester of bede
laar, edelman of arbeider, we willen vrij
heid voor iedereen, beteugeling van alle
misbruiken, we willen in een woord de
verwezenlijking van het programma der
liberale party.
Wie dat met ons niet wil en tot het be
reiken van dat doel niet medewerkt is
zwart, groen, geel of rood, dat is om het
even, maar is geen liberaal.
Liberaal, dat willen we zyn en dat willen
we blijven.
Men leest in verschillende gods
dienstige week- en maandschriften,
welke over 't algemeen de volksver
stomping ten doel hebben eene profe-
terij of voorzegging, welke zekere Olla-
gnier verklaart gezonden te hebben
aan Briand, voorzitter van het
Ministerie in Frankrijk. Wij lezen
daarin
Wee hen die de kleinere verergert
(door hen naar de officieele scholen
te zenden) het ware beter voor hen
dat men aan hunnen hals een molen-
steen bond en hen in 't diepte der
zee wierp.
Ik trek de vervloeking over u, over
uwe ministers en over de 365 volks
vertegenwoordigers, vrijmetselaars
of handlangers der vrijmetselarij.
Gij zult u bekeeren of gij zult
allen vergaan.
Zooals ik vóór eenigen tijd gezegd
heb, zullen de overstroomingen
welke ons zullen teisteren voorden
aanvang der koude dagen de voor-
gaande 1,65 overtreffen.
Deze geesels zullen door de pest
gevolgd worden, waardoor men ster
ven zal op den tijd van 3 uren enz.
Elke mensch zonder vooroordeel zal
bij zulke uitbraaksels de schouders
ophalen en terecht denken dat die
Ollagnier een slechte kerel is, indien
hij zelve niet meent wat hij zegt, ofwel
op zijne plaats zou zijn in een zin-
neloozengesticht indien hij hét wel
meent.
Erger is het nochtans omdat zulke
waarzeggerijen door alle godsdienstige
weken en andere geestverstompende bo
denen bladen als godsspraak de eenvou
dige menschen worden medegedeeld
in wier hart zij afkeer en haat verwek
ken tegen medemenschen, die ze niet
eens kennen en wier streven het is,
voor de menschheid het goede te doen.
Niet altijd zijn die profeten of waar
zeggers zoo duidelijk dom en onderden
dekmantel van godsdienst en gods-
vruchtworden de eenvoudigen misleid,
door lieden welke de pretentie hebben
van God aangesteld te zijn om de ster
velingen den weg des hemels te wij
zen. Dezen leggen het wat slimmer
aan boord dan de profeet Ollagnier,
maar hunne bedreigingen en hande
lingen hebben er niet meer waarde
om.
Profeten ais Ollagnier zijn in de
laatste tijden niet zeldzaam geweest,
men kent de voorspellingen der abdij
van Orval, zonder verder te spreken
van Sint Malacheus, Marie Alacoque,
Sint Hildegarde, broeder Hermann de
Lebninn, Bartholomeus Holzhauser,
pater Nocktou, Antonius Bobola, Jas
per, Speer, Rosa Colomba, enz. enz.
De eerwaarde Bartholomeus Holz-
bauser voorspelde het volgende (zoo
als ik te lezen vind in een godvruch
tig boekje uitgegeven en verspreid
door de Maatschappij der goede druk
pers onder de bescherming der hoo-
gere geestelijkheid van Belgie).
In 't midden van het jaar 1855, in
de XIXe eeuw (alsof het jaar 1855
in de zeventiende of twintigste eeuw
hadde kunnen komen), zal de anti-
christ geboren worden en hij zal
vijf-en-vijftig jaren en half leven,
en het zal in de drie en half laatste
jaren zijn van zijn leven dat hij het
geweldigst woeden zal tegen de
christenheid enz.
Dus volgens dien profeet zal de anti
christ nog twee maanden en half te
leven hebben en dan is 't met de we
reld opgevouwen. Alles vergaat, alles
wordt rond nieuwjaar toekomende
door het vuur verslonden
Is't geen schande, dat zulke hate
lijke dwaasheden onder het eenvou
dige volk worden verspreid, met het
doel de geesten in de war te brengen
door angst en verschrikking om ge
makkelijker de menschen te beheer-
schen, om dwaalbegrippen in hunne
vermogens te werpen, om de harten
met afschuw tc vervullen, om het
eenvoudige volk te bedriegen.
Al die oude en nieuwe profeten zijn
kwaadwilligen, doch meer over 't al
gemeen in de hersens geraakte lieden,
wier verzinsels, doo/ slimme gasten
worden uitgebuit om hunne macht en
heerschappij over de massa te beves
tigen.
De zeer eerweerde paters van Sint Job
mogen niet kwalyk nemen, dat er in mijn
sermoen op den baard eenige feilen zyn ge
slopen, bezonderlyk in de latijnsche aanha
lingen.
't Is weeral de schuld van den baard. Ge
weet den baard is de bron der zonde en des
verderfs gelyk ik gepreekt heb tot uwe be
keering. Welnu ae letterzetter van myn
sermoen heeft ook nen baard, en zoo en is
't niet te verwonderen, dat hij eenige flaters
heeft begaan.
Ik vergeef het hem uit ter harte en hoop
wel dat gy hetzelfde zult doen.
Broeder Baardeloos.
Als ik volksvertegenwoordiger ben zal
ik met degenen zyn, die het minimum van
loon met het maximum van werkuren zullen
verdedigen.
Foei, dat is flauw
Als ik ooit in de Wetgevende Kamers
kom zal ik eischen het vier-uren-werk met
het minimum van 1 frank per uur.
Wel, wel, wel, is dat alles
Ik zal eischen de vrouw uit de fabriek,
het kind in de school, de ouderling op pen
sioen, de arbeider een loon naar verdienste.
Dat beteekent nog niemendalle II
Neen dat beteekent niemendalle, want dat
behoort toch nog tot de mogelijkheden, en
daarmede verleidt men het eenvoudige volk
niet.
Goed loon I?
Minimum van loon
Loon naar ieders verdiensten
Dat is prottokol. Dat wil iedereen Dat
bevredigt iedereen.
Ik blijf niet in die lagere sferen, bij die
eenvoudige verlangens, bij dat zoo practisch
en ook prozaisch programma.
Ik zweef hooger, ik klim hooger, ik wil,
ik begeer, ik eisch.... familieloon, heilig
familieloon, hoe grooter gezin, hoe grooter
loon
Bravo bravo
Vyf kinderen, loon voor vyfzeven
kinderen loon voor zev. n tien'kinderen,
loon voor tien dan zuilen de werklieden
mogen hooren naar de woorden van Monsei
gneur Mercier, aartbisschop van Mechelen
over den rijken huwelijkszegen, hoe meer
kinderen hoe meer geluk.
Bravooo 11!
Hoe zult ge, of hoe wilt ge dat in toepas
sing brengen Welke welgaat ge daartoe
voorstellen
Verhooging van loon wel dat zal dan
toch voor allen zyn, ook voor de arbeiders
zonder familie. Redelijke verliooging zullen
al de volksgezinde wetgevers stemmen,
maar dat is geen familieloon.
Familieloon, is loon volgens de behoeften
der familie grooter of kleiner, volgens deze
grooter of kleiner is ofwel 't en heeft geen
beteekenis.
Ja, dat is mjj onverschillig, ik ben volks
vertegenwoordiger en moet stemmen win
nen, ik ben voor familieloon, dat klinkt zoo
goed, zoo schoon, zoo heilig familieloon
dat verblindt het volk, het eenvoudige volk
en of dat nu te verwezenlijken is of niet,
dat geeft er niets aan. Ik werp het uit als
aas en er zyn toch snullen die byten.
Wat familieloon zult ge dan geven aan
de kloosterlingen, diegoeaen familie ver
laten en verloochenen
Nog een millioen toelage.
Welnu, dat is nog het toppunt niet van de
loonkwestie. Chipka zal weldra den baard
worden afgedaan door nog spitsvondiger
lieden die zullen zeggen tot net volk
Eenvoudig familieloon, dat is geen mo
derne eisch meer, loon volgens de talrijkheid
van het huisgezien, neen, want de werkman
heeft vader en moeder, schoonvader en
schoonmoeder, oom en tanten, neven en
nichten die ook moeten leven,
Welnu, als ik volksvertegenwoordiger
word dan eisch ik niet het eenvoudig, on
voldoende familieloon, ik eisch familieboom-
loon dat is andere peper.
De uitvinder van 't familieloon denkt dat
we spotten, hy bedriegt zich.