f. i ARRONDISSEMENT BERAAL,OEHOCi?ATïSCH WEEKBLAD. Prijs 5 centiemen het nummer Vijfde Jaargang Nummer 44 Zondag 50 October 1010 F- £37F* I Op Zaterdag 19 November om 7 1/2 ure 's avonds, in de ruime zaal Concordia Schoolstraat, opvoering van 'tovergroot succes KLEINE MENSCHEN, tooneelsluk in 4 bedrijven van A. Waasdijl, door het gezelschap van 't Nederlandsch Tooneel van Gent, onder 't bestuur van den heer Arthur Hendrickx. Koslelooze Volksbibliotheek Voor Taal en Vrijheid. üe Facadevvetten van hel Klerikaal Goevernement. Het A. B. C. Woorden Woorden Ue Keizer van Duilschlund le Brussel. Abonnmentsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. 15 centiemen 75 centiemen j Per dr,,kre Prijs der Annoncen j Dikwijls te herhelan annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank. AALST, 38 OKTOBER 1818 Erkende O. B Eerbied en Recht voor AllenHeden Zondag 30 October te <4 uur namiddag, in het Lokaal Con cordia Schoolstraat. Algemeene Verplichte Vergadering op boete van 25 centiemen. Erkende O. B. c< Liberale Vrouwen- Voorzienigheid. Op Zondag 6 November 1910, te 3 1/2 uur stipt namiddag in het lokaal Concordia o Schoolstraat. Algemee ne Verplichte Vergadering, op boete van 10 centiemen. Zondag O November, te 5 uur stipt namiddag, ter herberg «De Jager» Vergadering voorde leden van denWijkclub van den Dendermondschensteenweg. Dagorde Aanvaarding van nieuwe leden. Reglement en Verkiezing voor het defini tief Bestuur. Op Zondag 27 November 1910, te 6 uur 'savonds, Tooneelvertooniiig- met Voordracht* Bezondere programma's voor dit feest zullen aan deleden bezorgd worden. Willems-Fonds Afdeeling Aalst o— STICHTING EENER te EREMBODEGEM, onder de Bescherming der Heeren Leo Janssens, A. Dierickx, R. De Geyter, Fr. Govaerts, Th. De Winter, Fl. Herzéle. o— Concert en Voordracht op ZONDAG 6 NOVEMBER te 4 1/2 ure stipt 's namiddags, in de Zaal der Fanfaren bij d'heer Theophiel Ruyssinck, Steenweg. o— I. Marsch Fanfaren Allier. II. Fantasie-Ballet Montagne. III. Liederen te zingen door de Juffrouwen van de Liederavonden van Aalst 1 Welkomgroet2 Schoentje Lap 3 Het Lied der Vlamingen 4 Bellotteken 5 In Transvaal. VOORDRACHT Het Vlaamsche Volk en onze Bibliotheken door den Heer Achille Brys. o— 1. Fantasie Dragons de Villars Fanfaren Maillard. II. Liederen 1 Marsch lied 2 Mijn Vrijer is een Kerel ken 3 Mijn Moedertaal 4 Als 't Zondag is 5 Vlaanderen, dierbaar Land. 151' Vertooning op Stadsschouwburg, Zondag 13 November 1910, om 5 ure, met de medewerking van Mevrouw Paulina Beersmans, Mejuffer E. Pol- vliet en de Symphoniekring Door Eendracht Groot. Men zal opvoeren EERLOOS, drama in drie bedrijven door W. G. Van Nouhuys. HET WACHTWOORD, blijspel in een bedrijf door Hendrik Steyger. de arbeiders in werkstaking gaan, moet men ze doen volgen door gendarmen, en ze doen vervolgen overal waar het mogelijk is. Dat is een echte schelmerij Ook is het te hopen, dat de werklie den klaar zullen zien in het spel der klerikale volksbedriegers en zij op het gepaste oogenblik die fanatieke zwan- sers zullen doen voelen, dat ze moede zijn door hunne fameuze facadewetten voor den aap te worden gehouden. Jules RENS, Volksvertegenwoord iger II Het vraagstuk der sociale wetten is belangrijk, het raakt van te nabij de belangen van geheel de arbeidende klasse om er na mijn artikel van verle den zondag niet op terug te komen en niet verder aan te dringen op de nut teloosheid, de ijdelheid, de waardeloos heid mag men zeggen van alles wat het klerikaal goevernement in zake van arbeidswetten heeft voortgebracht. Me steunende op het erkend gezag en de bevoegdheid van M. Redmond Jansens, Procureur-generaal bij het Verbrekingshof, heb ik in mijn vorig artikel aangetoond, hoe de wet op de syndikaten welke eenerzijds het wet tige bestaan der vakbonden bekrach tigt, anderzijds aan die bonden elk middel tot nuttig optreden ontneemt, door hen het recht te weigeren zich als syndikaat in naam der collectiviteit op de Justicie te beroepen. t Is hetgene.de achtbare Procureur- generaal in de volgende woorden sa menvat de onderlinge ongerijmd heid eener wet de vereeniging toela tende verbintenissen aan te gaan in naam harer leden en haar belettende anders op te treden dan in persoonlij ken naam van de^en. Daaruit vloeit voort dat de beroeps vereniging of syndikaat geen ander middel bezit om te drukken op, of recht te bekomen van den werkgever, die zijn verbintenissen niet naleeft en ontrouw wordt aan zijne verplichtin gen dan de werkstaking. Wij hebben dus, dank zij ons bewonderenswaardig klerikaal bestuur eene wet, die, na vruchtelooze voet stappen en onderhandelingen, aan de werklieden geene andere keuze laat dan de werkstaking, of het buigen voor miskenning en onrecht. Maar wat nog schandaliger, ja mis dadiger mag heeten, is dat onze re geerders die van eenen kant door hunne slechte, hunne onlogische wet den arbeider tot werkstaking nopen, van den anderen kant in'zijn geheel het artikel 310 van het strafwetboek behouden, dat den werkman straft die de werkstaking uitlokt en inricht. Inderdaad het artikel 310 verbiedt in 't algemeen zekere voorschriften en boeten, welke de werklieden vrij willig toestemmen te ondergaan indien ze de schikkingen der verordeningen hunner syndikaten overtreden, betrek kelijk de inrichting van de werksta king artikel 310 treft bezonderlijk de arbeiders, die door eenvoudige samen scholingen hunne werkmakkers tot werkstaking schijnen uit te lokken ineen woord art. 310, door de alom vattendheid van den tekst, laat toe de minste feiten te treffen welke inbreuk schijnen te maken op de vrijheid van het werk. In 't kort kan men den toestand als volgt samenvatten Indien een baas zijn woord verbreekt, indien hij zijne verbintenissen niet naleeft en hals starrig alle goede reden verwerpt, heb ben de werklieden geen anderen toe vlucht dan de werkstaking, en indien De schoolkwestie, de herinrichting van het onderwas, ziedaar een der bezonderste, zoo niet het bezonderste punt van het Liberaal programma. Hoe noodzakelijk die herinrichting wordt zal men begrypen, als men weet dat een algemeene bestuurder van het Middelbaar onderwijs, die ter gelegenheid der Tentoon stelling van Brussel het wierookvat tegen den neus werd stuk geslagen, voor de schit terende wijze op welke hij het Middelbaar Onderwijs tot een schier ideale inrichting heeft gebracht, die om zijn zoogezeid buiten gewoon initiatief door verschillende bladen lemelhoog op het schild werd verheven, zoo weinig vertrouwen heeft in dat onderwijs door hem zoo schitterend ingericht, dat hij zijne eigen kinderen naar de maseurkens zendt, al bestaat er op eenigen afstand van zijne woning eene dier scholen welke hij zoo ideaal in.'^ite en bestuurt. Hoe noodzakelijk die herinrichting is zal men nog meer begrypen, als men weet dat op den buiten weldra al de scholen weer onder het onmiddelijk gezag zullen staan van den pastoor en het ambt van onderwij zer er weldra niet hooger meer geschat zal worden dan ten tyde van Maria-Theresia toen de schoolmeester tevens barbier, klok luider en grafmaker was, of ten jare 1879 de katholieke schoolmeesters met God waarvan er velen allerhande stielen uitoefenden schoenmaker, herbergier, kolenbrander, koster enz. enz. Daar gaan we weer naartoe met rasse schreden. De bekwaamheid wordt den onder wijzer als eene grief aangerekend en 't is om verbaasd te staan als men staaltjes te genieten krygt van de onwetendheid en de verregaande onkunde der meesters en meesteressen, die naar de voorschriften van t fanatism in de broeder- en nonnennor- maalscholen voor onze onderwijsgestichten zoo officieele als vrye worden opgeleid. Men zie maar de benoemingen, die plaats hebben, wat men vraagt aan de kandidaten is nietzyt ge bekwaam,maar welzult ge dansen lyk de pastoor fluit, dat is de hoogste verdienste, tenzij er ook nog wat opzit van uitkooperij, als er mededinging is tusschen even slaafsche sujekten, 't geen op den bui ten niet zelden gebeurtalgemeene regel blijft het in alle geval, dat de bekwaamsten terzy worden gezet. Zien we nu reeds niet, dat in de nabijheid van Aalst, een onderwijzer de functie waar neemt van koster en de leerlingen op de straat loopen, als de pastoor den meester- koster noodig heeft voor een late dienst. Weldra zal men dan ook weer de school meesters-klokluiders, en de schoolmeesters- barbiers aan 't werk gesteld zien, temeer daar de gemeenten gemakkelijk oorlof kun nen bekomen hun onderwijzend personeel min dan het minimum te betalen, en de kle rikale regeering de oogen sluit, als ze wat de benoemingen betreft, het verdubbelen der klassen, het vervangen van op rustgeld gestelde onderwijzers, de wet overtreden. En die meesters en die gemeentebesturen staan onder de bescherming van kruipende inspecteurs, die geene andere genegenheid hebben dan voor lieden hun gelijkende, maar die brutaal en kwaadwillig optreden tegen al degenen dië karakter hebben, wat een opvoeder toch niet mag ontberen. De staat uit de school, de toekomst aan de schoolmeesters-kosters en schoolmeesters- barbiers ziedaar het programma derkleri kale party, het progrpmma van Dender- bode en Het Land van Aelstwaarin men leest De liberalen kunnen ons alle samen gaan met Katholieke beletten door met ons de oplossing van de schoolkwestie in een breeden zin van rechtvaardigheid en gelijkheid op te lossen zooals de vryden- ker M. Georges Lorand samen met den Christen Democraat Monseigneur de Har lez het in 1895 wilden doen. Het klerikaal school en klooster program ma is hetzelfde als dat van't Land van Aalst, de dominatie van pastoors, paters en nonnen over onze geheeele verstandelijke en zededelyke ontwikkeling, de ondergang van het staatsonderwijs, de triomf van het sectarism gelijk dat in Spanje en Portugaal heerschte, ziedaar het doel van die politiek. Waarom geeft Het Land van Aalst niet eens en voorgoed hfet schoolprogramma op der daensisten, de schoolpolitiek die ons te rug moet brengen naar de toestanden van 1879, toen depriesters leerden, dat de kinde ren van 7 jaren oud niet meer moeten ge hoorzamen aan hunne ouders, die hen naar de officieele school willen zenden, dat weet Het Land van Aelst toch wel en dat ze de meisjes liever in een ontuchtshuis zagen dan in de officieele school. Alle antiklerikalen moeten dat goed over wegen De Liberalen verdedigen den voorrang en de onaf hankelykheid der burgerlijke macht; ze vragen de beperking van den kanker der loon- en zakenbedervende kloosters ze betrachten het behoud en de uitbreiding van het nationaal onderwijs, door de zorgen van den Staat. En daarom, daarom zullen ze nooit het samengaan der mannen van Het Land van Aalst met de klerikalen kunnen beletten. Want alle klerikalen betrachten de opperheerschappij der pries ters hunne meesterschap, niet alleen in de kerk maar in en over alles ze bevoordeeligen door altjjd grooter toe lagen van millioenen, de uitbreiding der olievlek der kloosters ze streven naar de uitroeiing van het nationaal onderwijs, met het meer en meer te verdringen door de klerikale, sectarische scholen. J. Dendemian. M. Emile Van der Velde, de mil- lioenrijkeleider der socialistische partij te Brussel en Volksvertegenwoordiger is eon handig man, als redenaar en als schrijver. Hij heeft er een aard van met de woorden te goochelen en galnoten voor suikerpillekens te doen slikken. Om anti-kapitalist te wezen moet men zich overigens in een dezer twee voorwaarden bevinden ofwel kapi talist zijn en voor de toekomst geene vrees of bezorgdheid hoeven te koes teren ofwel volstrekt arm wezen en niet de minste hoop hebben of wil door sparen een appelken voor den dorst bijeen te garen. De apostelen van 't collectivism, zouden allicht van meening veranderen zagen ze hun fortuin bedreigd door eene plotselinge herinrichting der Maatschappij, welke zij nu echter maar voor later, veel later te gemoet zien zoo laat zelfs dat de meeste socialisten het dogma van 't collectivism beginnen te verloochenen die vogel in de lucht wekt bij hen den appetijt niet meer op als ze het leven in hunne omgeving beschouwen en overwegen. In een artikel verschenen in Le Peuple van 24 Oktober laatst schrijft de leider De Congressen van Parijs en Am- sterdam hadden honderd maal gelijk te bevestigen dat de socialisten die minister worden f onder de toestem ming der partij, zonder in omgang te blijven met de ingerichte arbei dersklasse, de gevangenen worden van het kapitalism en veroordeeld zijn vroeg of laat verloochening en verraad te plegen. Zonder toestemming der partij, is zeer mooi en M. Van der Velde voor ziet het geval waarin in Belgie mannen als hij minister zouden worden MET de toestemming hunner partij, al werd er daarvan op de congressen van Parijs en Amsterdam geen gewag gemaakt met deze toestemming zouden die mannen in omgang blijven met kapitalism en koningdom zonder den platonischen omgang met de ingerichte arbeidersklasse te verhezen. Ja dat zeer handig. lly aavec le cieltdes accomodements en met de socialistische partij ook, maar hoe Briand en Viviani in aanra king moesten blijven met de ingerichte socialistenpartij, die hen theoretisch uit de partij sloot wordt niet gemeld, het is wel te voorzien dat M. Van der Velde en zijne vrienden het behendiger aan boord zouden leggen, en wel het middel zouden vinden om heden te pa radeeren op een gala-feest aan 't ko ninklijk hof en morgen met de massa der partij de internationale aan te hef fen in la maison du Peuple. Zoo worden in de praktijk de hoeken afgerond der uiterste princiepen en blijft het waar, dat het niet noodig is winkelhaken te scheuren in een frak om er een ander te bekomen. En dit kan of moet ons niet bedroeven, inte gendeel, zoolang zulke taktiek niet leidt naar het voordeel der reactie. In hetzelfde artikel schrijft M. Van der Velde nog De omwentelingen der toekomst zullen misschien min bloedig zijn dan deze van voorheen, omdat de oproerlingen het zullen hebben tegen de machienen in plaats van tegen de menschen. 't Is klaar dat het verkieslijk ware geweest hadden de omwentelaars van Portugaal hunne revolutie kunnen ten goede brengen door het hakken en schieten op oude wagons, eenige ou- derwetsche wanmolens en andere rom mel in plaats van op degenen die den koning en het oud regiem nog verde digden, maarrr.... elk begrijpt hoe weinig kans er daarop is. Maar zoo M. Van der Velde, die de staking der ijzerenweg-mannen in Frankrijk en hunne nederlaag be spreekt daarmede wil beduiden, dat de saboteurs, degenen die machienen, telegraafdraden enz. vernielen gelijk hebben en het slecht gedaan is die schelmerijen te beteugelen, drijft hij het te ver. M. Van der Velde, zoomin als wie ook, zou als minister zulke buitenspo- igheden kunnen dulden, daarvan zijn we zekermaar zoolang men het gezag niet heeft kan men er rij tegen donde ren meestal de jongelingen oordeelen ook het ouderlijk gezag kwellend en ondragelijk, maar worden zij eenmaal ook hoofd des huisgezins, dan doen ze dat gezag gelden erger dan hunne ouders het ooit hadden gedaan. En zoo is 't met vele dingen de af stand tusschen woord en werkelijkheid is zoo groot, dat men bij bet tweede heel dikwijls het eerste heeft vergeten. Dat is 't geval der collectivisten t geval van den gewezen revolutionair Briand, 't geval van M. Van de Velde beukhamerende woorden, fluweelen werkelijkheid. Willem II, keizer van Duitschland, de man der kapstok-rnoustachen, met een groot gevolg van hovelingen, die ten bewijze van getrouwheid de kapstokmoustachen naboot sen en van boven tot onder met zilver en goud zijn beslagen, zonder de blinkende pin helmen en buitengewoon-groote vederl>ossen mede te rekenen, heeft Brussel bezocht, de hoofdstad van Belgie. Dit bezoek is de wederbeleefdheid van den Duitschen vorst jegens onzen koning, die Berlyn bezocht. Het bezoek van Duitschland's keizer beeft veel leven en beweging veroorzaakt te Brussel, er was eene hoeveelheid troepen saamgetrokken, als ware de hoofdstad in staat van beleg, als moest ze verdedigd wor den tegen een inval van vreemde verove raars. Wat vreesde men Och, de Belgen, al zyn ze gretig naar stoeten en optochten, naar ka val kaden en processien of die plaats hebben ter eere van den eersten Mei of van den czar van Perzie, ter gelegenheid der opening van den grooten cirk, of der intrede van den aartsbisschop van Mechelen koesteren geene booze inzich ten tegen niemand, we gelooven niet, dat

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1