Zondag 4 December 1910 Prijs S centiemen het nummer Vijfde Jaargang' Nummer 49 Zeer belangrijk Bericht. Belangrijk Bericht. Ceciliafeesten Oude Garde. Vergaderingen en Feesten. Groote Mannen Groote Plannen. WAAROM GODDELOOSHEID. VOLKSVERHEFFING. VRAGEN. In en rond de Kamer. DE VOLKSGAZET LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank de regel. Prijs der Annoncen J per drukregel AA18T, 3 DECEtlBlin tilIO. Onze achtbare Volksvertegen woordiger de heer RENS, zal van heden af alle EERSTE ZATER DAGEN DER MAAND, van 10 tot 11 1/2 uren 'smorgends, zitting houden in 't lokaal der Liberale Associatie Graaf van Egmont, Groote Markt, Aalst. De andere Zaterdagen der maand, zal op dezelfde uur en in 't zelfde lokaal, een der hoofdmannen der Liberale partij zich ter beschik king houden der kiezers. De personen die een abonnement op ons blad nemen, zullen 't van heden tot Nieuwjaar kosteloos ontvangen. VRIENDEN, Leest en verspreidt ons Liberaal Democratisch Weekblad, dat moedig en onverschrokken 't liberaal program ma verdedigt, tot heil van burger, werkman, nefingdoener en landman. Heden zaterdag 3 Dec. om 8 1/2 ure 's avonds, Concert in Concordia. Zondag 4 December om 11 u. stipt, uitstap, daarna algemeene vergade ring- Om 5 ure Banket. Maandag 5 December, om 6 1/2 ure 's avonds. Avondmaal, daarna uitstap. Zondag 8 Januari 1911, opvoering van Le Barbier de Sévïlle, daarna BAL. Op Zondag 4 December 1910 te 3 uur stipt namiddag, Algemeene Verplichte Ver gadering in Graaf Egmont, Groote Markt op boete van 10 centiemen voor de Leden van het Ondersteuningsfonds tegen de Werkeloosheid. Pensioenbond. De laatste stor ting voor het jaar 1910 zal plaats hebben Zondag, 4 December, van 3 1/2 tot 5 uren namiddag, in Graaf Egmont, Groote Markt. Groot Tu ril feest Bal op ZON DAG 11 DECEMBER 1910, te 6 uur 's avonds, de Leden en Vrienden aangeboden door den Turn- en Tooneelkring Help U Zelve, in CONCORDIA. Nadat we den grooten Karei Woeste in de Kamer hebben hooren zeggen dat kiesbeioften niet moeten uitgevoerd worden, zien we al de geniale kleri kale kamerleden gedwee den weg vol gen, hen voorgegaan door Hun Heer en Meester. De tucht met de roede, met decravache O Heilige Vrijheid Ja maar, er zijn nu toch werkelijk katholieke Volksvertegenwoordigers, die aan hun kiezers de eenmaking der kieswetten beloofd hebben, o. a. Car ton de Wiart, Verhaegen, Levie, Ma- bille, zonder natuurlijk Renkin niet te vergeten, den hevigsten verdediger van het Algemeen Stemrecht doch Woeste zegt Ge zijt niet verplicht uw beloften te houden eerlijke poli tiek bestaat bij de katholieke niet ik wil absoluut van geen eenmaking der kieswetten weten gij moet dezelfde gedachten deelen als ik ge moet me gehoorzamen Dat is de politiek vol tirannie vim den grrrooten man van Aalst. Maar Woeste werd intusschen ge waar en zijn vrienden hadden er hem ook van verwittigddat hij.... een beestigheid gezeid had, en de man wilde zijne beestigheid herstellen met de Annalen te veranderen op eene oneerlijke wijze dat heeft eene heele opschudding in de Kamer verwekt en geen enkele katholieke volksvertegen woordiger heeft het gewaagd, tegeno ver de algemeene verontwaardiging, den onfeilbaren groenen paus te ver dedigen. En toen kwam de heilige aap uit de heilige mouw de partij is niet verant woordelijk voor de opinies van eeni- gen, voor persoonlijke meeningen. Dus een katholieke kandidaat mag voor zijn kiezers gaan vertellen dat hij dit en dat zal verdedigen de partij, de heer Woeste komt nadien in de Kamer zeggen hij had het recht aan het volk zulks wijs te maken en hem aldus te laten kiezen maar het was geen kies belofte vanwege de partij, dat was maar zijn eigen opinie en de partij hoeft daarmee geen rekening te houden. En nu klampen al die groote katho lieke demokraten zich daaraan vast. O ze blijven partijgangers van de een making der kieswetten, maar... ja, ziet ge, dat is hun persoonlijke over tuiging, en... och, daar is nu toch geen haast bij ook, dat presseert voor- loopig nog niet, de werklieden vragen eerst wat anders. O roepen ze en de onafhanke lijke Theodoor zingt in hetzelfde koor mee we behouden onze opinie over de kieswetten, maar ons werkvolk, ons arm werkvolk, waarvoor we alles willen doen, moet eerst en vooral an dere sociale wetten hebben, dit moet eerst in de Kamer besproken worden er moeten ook nog eenige millioe- nen aan de rijke kloosters gegeven wor den. 't Pensioen van de oude menschen moet van negen op tien cent per dag gebracht worden aan de rijke eige naars van de Kloostergebouwen moe ten we twintig millioen toekennen in plaats van een millioen, en dan zullen we nog zoo een jaar of wat spreken over 't pensioen van de mijnwerkers en over den huisarbeid en over... o over nog zooveel belangrijke zaken, te veel om te melden, dingen, waarover we nog niet eens gedacht hebben, die we zelfs niet begrijpen ma ar die we bijtijds toch ter bespreking zullen brengen, omdat de werklieden het algemeen stemrecht nog niet vragen. O Huichelarij O Judassenstreek En de arbeiders, die zoolang reeds strijden voor hun politieke rechten, omdat de{e hun den weg openen tot hun lotsverbetering, zouden zich bij den neus laten leiden door die klerikale komedianten, die beweren dat het lot van den arbeider hun ter harte gaat en slechts den werkman gebruiken als een ^uigpomp, die het goud uitstort op de groene tafelwaar rondom de katho lieke financiers krioelen en broeder- lijk om het meest grabbelen. Dat zijn de groote plannen van de groote klerikale mannen. Maar de werkman zal wel gezond oordeelen, en thans hardnekkiger dan ooit zijn politiek recht eischen, waar voor zijn broeders vroeger reeds het leven gelaten hebben. Meer dan ooit moeten we ons gereed houden voor dien heiligen strijd. We mogen ons niet laten misleiden door die helsche katholieke plannen, en on{e parlementsleden gullen het als hun hoogste plicht beschouwen eerst en vooral de eenmaking der kieswetten te doen bespreken. M. Petrus Daens in het boek dat hij schreef over Priester Daens en handelende over den hevigen strijd die dagelijksch in 1894 hier in Aalst en omliggende geleverd werd, toen de volkspriester zich voor de eerste maal! als kandidaat aangaf zegt onder andere: Vrijdag 12 Oktober De woede der katholieke bewaarders stijgt ten top als zij hooren dat talrijke liberalen- als getuigen zullen zetelen in hoofdbu- reelen ze kondigen hunne namen af in een manifest Kiezers Katholieke Kiezers 't Is gruwelijk er aan te denken Wie lijn de getuigen van Priester Daens Liberalen, geuien, frattiassons Prosper Callebaut, fabrikant-nijve- raar Meert Emiel, Pieter Anne, Josej Schotte, Josef De Blieck allen van Aalst, Arthur Van Impe 1 tan Ninove. (DrukkerijEmiel Vernimme n). Kiesbedrog is onrecht en diefst al optreden als bewaker der eerlijkl leid van de kiezingen, is het niet een dief tig werk van Burgersdeugd Priester Daens aanvaardde met dank -die mede hulp zijn inzichten waren toch zoo zuiver en zijn betrachting was cie so ciale en maatschappelijke rechtvaar digheid Recht «en Brood afm de wer kende menigte in alle bpsturen de evenredige vertegenwoordiging om slokzucht, om konkelfoes te doen ver dwijnen en elk het zijne te geven. Zoo schrijft M. Daens. Ziedaar dus die talrijke liberalen, die goddeloozen zooals men ze nu noemt een deftig werk van Burgersdeugd begaan. Waarom ze nu slecht maken wan neer diezelfde liberalen en hunne vrienden moest het ooit nog zijn, een tweede maal hunne medehulp zouden verleenen aan eenen priester Daens, den politieke<strijder, breed van geest en van gedachten, die streed zooals de liberale partij nu doet, voor de ver deeling, opbeuring en lotsverbetering van de volksmassa. Er wordt tegenwoordig veel geschermd tegen de liberalen in alle katholieke bladen, zoo bewarende dan demokratische, met het woord goddeloosheid 't is altyd 't zelfde wapen van over 25, 30, 40 jaar en waarlyk 't heeft al een beetje veel van 'toud ijzer.- Wanneer onze tegenstrevers van alle kalie- ber niet meer weten waarmêe ons te bestrij den, als ze onze strekkingen en ons pro gramma niet kunnen afbreken, als zegden twijfel niet kunnen werpen op de eerlijkheid en de rechtzinnigheid van onze gekozenen, dan gaan ze naar hun oud arsenaal en dan komen ze met de kwestie van religie en van God voor den dag en wanneer ze dat punt aanraken eisch dan niet meer dat ze rede lijk en van goede trouw zouden zijn, want ze weten het zelf maar al te goed dat die goddeloosneid die ze aanklagen maar een der honderde oneerlijke middelen is waar mee ze de kiezers bedriegen. Indien ge zoo een eenvoudige mensch waart en ge zoudt durende eenige maanden niets anders lezen dan die verwytingen van goddeloosheid die onophoudend alle Zondagen naar 't hoofd van de liberalen geslingerd worden en die hen soms venijnig weg in 2 of 3 regels ge schrift ten laste gelegd wordt, we verwed den 100 fr. tegen 1 fr. dat ge van al wat eenigzins naar den liberalen kant overhangt De schrik zoudt krijgen zooals de musschen van een geweerschot, zooals Woeste ne schrik had van priester Daens, Dat middel om de eenvoudige en goedge- loovige menschen om deo tuin te leiden is niet slecht uitgevonden en mogelijks is er hier of daar nog nen domkop, aie niet ver der ziet dan zynen neus lang is, die dat bin nenslikt en die daarom katholiek blijft stem men, al moest het zijnen laatsten eens kos ten. Maar, de overgroote meerderheid der menschen die gazetten en schriften lezen, zijn ook menschen die overleggen en rede neren en wanneer ze dan nagaan in hunnen dagelykschen handel en wandel, wanneer ze rond zien in de betrekkingen die ze hebben met katholieken en liberalen, dat de katho lieken niet treffelijker of beter zijD dan de liberalen en dat de liberalen veel min vloeken en godlasferen dan zekere heel christelijke katholieken die wy in alle stedeD 'en dorpen van verre zouden kunnen aanwyzen wanneer de werklieden onder vinden dat de katholieken geen beter loonen betalen dan de liberalen en het in 't alge meen voordeeiiger is by deze laatste in dienst te zyn dan by heel christelyke pa troons, wanneer de landbouwers dagelijksch bestatigen dat de pachten van de katholieke eigenaai's zoo hoog staan, indien ze niet hooger Rjjn, dan degene der liberalen als men weet dat er onder de liberalen zyn die zooveel en misschien beter christelyk geloof hebben da.n veel katholieken, waaronder er zyn die zooveel geloven als onzen hond, zoo als byvoorbeetd den klerikalen volksverte genwoordiger Cooremans van Antwerpen die noch aan hemel of hel geloofde en nooit zynen voet in de Kerk zette wanneer men dat alles hooi't en ziet en overlegt dan moet men zich wel afvragen of de klerikalen met a! hun kiristelyke gevoelens wel voor een once beter zyn dan ae liberalen die van alle kanten voor goddeloozen worden uitge maakt. En de oplossing van die vraag zal zonder twyfel debestatiging zyn datdie verwytingen vau goddeloosheid allee:n maar woorden zyn, woorden die eenvoudige menschen zullen doen schrikken, maar die by een nader on derzoek toch niemendallen beteekenen en alleenlük gebruikten ge»exploiteerd worden ofwel door mannen die den godsdienst als dekmantel nemen voor hunne slechte en onrechtvaardige politiek, ofwel door fyne politiekers die op alle vyve rs trachten te vis- schen en gedurig tussch-en twee waters zwemmen om de kiezers zooveel mogelyk naar hunnen kant te trekken. Vrienden lezers, mistrouwt dergelyke lieden en schaart u in onze rangen, komt by ons liberalen die ook uitgescholden worden voor goddeloozen omdat we als grondregel stellen De pastoor in zyn kerk En de burgemeester op 't gemeentehuis in het Beknopt verslag der zitting van de Kamers werd opgeven. Vraag aan den Minister van Weten schappen en Kunsten. De onderwyzer der gemeenteschool in het gehucht Ter Joden, gemeente Erembode- gem, is tevens koster in de kerk van deze gemeente. Meermaals moet de koster zijn ambt waarnemen bij eene begrafenis dan staat de school ledig, de kinderen loopen op straat of staan onder het opzicht van een der oudste leerlingen, Dit is een onuitstaanbare toestand, die talryke klachten van wege de ingezetenen van Ter Joden uitlokt. Denkt de heer minister niet dat er een einde moet komen aan dien voor het open baar onderwys jammerlyken toestand*? Antwoord Het gelyktydig vervullen dier ambten werd door den gemeenteraad toegelaten. Moesten de bezwaren waarop het acht baar lid wijst zich meermaals voordoen, dan zou ik niet aarzelen maatregelen te ne men. (1) Vraag aan den Minister van Spoor wegen, Posterijen en Tegregrafen- Vraag Is 't waar dat de twintig centie men loonsverhooging, toegestaan aan de barreelwachters op de lijn Denderleeuw- Zottegem, haar opnieuw worden ontrokken, zoodat zy, als vroeger, slechts het onbe duidend dagloon van 60 centiemen zouden genieten 't Schynt zelfs dat de belanghebbenden dit nieuws vernomen door raiddel van een omzendbrief, uitgaande van 't spoorwegbe- stuur. Is het waar, dan vraag ik den heer minis ter of hij van plan is deze verlaging te handhaven Niels wettigt ze en by den nakenden Winter, als alles zoo duur wordt, is zy uiterst betreurenswaardig. Antwoord Op de lyn Denderleeuw- Oudenaarde bly ven de overwegen geregeld open, Echter, gedurende de Wereldtentoonstel ling, uit hoofde van het druk vervoer, moes ten ze geregeld gesloten bly ven. Welnu, de overwegen die geregeld open- blyven, vergende aanwezigheid der vrou wen gedurende den ganschen werkdag. Het herinvoeren van den vroegeren toe stand (geregeld opene overwegen) sedert 1 November laatstleden, heeft noodzakeiyk de intrekking medegebracht van het byloon dat aan de overwegwachters tydelyk was toegestaan, Er dient te worden opgemerkt dat de vrou wen die eene vergelding van 60 centiemen trekken, een huisje bewonen van 't bestuur, mits de geringe afhouding van 10 centiemen per dag. De toestand der overwegwachtsters wordt niet uit het oog verloren op 1 October laatsleden, bekwamen er 582 verhooging van loon. Sommige overwegwachters op bedoelde lyn zijn daarin begrepen. (1) Men ziet uit deze vraag en dat antwoord waar het onderwijs en de opvoeding van ons ,volk met de kleri kale school- en kloosterpolitiek naartoe moet. Millioenen voor kloosters en onder wijzers, die oorlol krijgen allerlei pos ten te cumuleeren of gelijktijdig te vervullen weldra zullen wij weer gelijk voorheen schoolmeesters-kos ters, schoolmeesters-stoelkenszetters- straatkuischers enz. hebben. Indien Domientje van Schaarbeek- Aalst, met zijn oordjesschool zich wat moeite wou geven, zijn gesticht zou ook een deel van het millioen kunnen bin nenrijven maar nu is hij in regel niet met de wet, welke hij waarschijnlijk niet kent maar de 9 tienden van het millioen en zelfs meer, zullen uitslui- telijk naar de kloosters gaan, want deze kennen de wet goed en zullen ze zich ten nutte maken, al moesten in elk gesticht een of twee der gerokte meesters, toog en drietip uitspelen om wereldlijke onderwijzers te worden, ter wille van de subsidien. Uw volk smeekt om geestosbrood Den 23 November laatst stelde onze volksvertegenwoordiger M. RENS aan de bevoegde ministers de vragen wel ke wij hier laten volgen, met de nat- WQorden welke er den 29 November Welk ambt of welke stiel aan uw raaat- schappelyk lot ook verbondeu zy, een feit is voortaan onbetwistbaar zonder onder wys zyt gy een doolaar op de onzichtbare wegen der samenleving. De klerikalen, uit hebzucht en eigenbelang, willen zulks niet herkennen. Ja, toch, de stroom sleurt allen ylings mede, maar zoo ze aan 't volk wat lokaas werpen, is 't meestal om 't wagge lend kraam van den godsdienstwinkel voor een tydje nog wat recht te houden. Er zal en er moet echter verandering ko men en wel om tweeerlei reden eerst en vooral steunt de basis van ons onderwys op verouderde stellingen, we zondigen aan praktyk en vatbaarheid ten tweeden, dank aan de klerikaliseering van al wat in den lande wordt onderhouden of in 't leven ge roepen, ligt de geestelyke entwikkeling onzer belgische jeugd aan banden, daar we uitgaan van een dogma dat zich steeds als vyand aanstelde der nieuwere wetenschap. Onze scholen zyn aldus slechts kweekoorden van twijfel en onrust, bronnen van twist en stoornis, broeinesten van fanatism en ver stomping. Volgens de vroomen die het bestuur van 't land by het zeeltje hebben is er geen onderwys mogelyk zonder godsdienst. Al wat een redelyk mensch in 't lichaam heeft moet zedelijk Daar de wenken voorschrif ten der H. Kerk gevormd en gekneed wor den, omdat buiten die leer, deugd, liefde en opoffering onmogelyk zijn. Later zien we dan die produkten in de samenleving met al hun haat en nyd. Uit vrees van door ande ren stoffelyk overvleugeld te worden, ter oorzaak van onmacht en middelmatigheid, blijven diezelfde schepsels den toestand be houden en hardnekkig verdedigen. Gansch hun werk, heel hun streven komt neer op de ydele poging de minderen van geest nog meer en steviger te onderdrukken, de onwe tenden nog dommer en fanatieker te maken om aldus een bevoordeeligde stand te schra gen waarvan de godsdienst de beschermster is. Zoo zien we de Kerk, met haar aanhang van angst en zieleleed, een verderfelyke in vloed uitoefenen op onze kinderen, omdat nints ten goede wordt gebracht ter zedelyke verheffing. In vorige artikels hebben we ons reeds met dit punt opgehouden en aangetoond hoe oneindig ver het klerikalism van de zuivere 'Christene Leer is afgeweken. Voor deze hebben we eerbied over, omdat alle po gingen die het raenschdom in zyn leed en kommer steunen onze welwillendheid ver dienen. Edoch zoo Christus geen paleizen be zat en de kooplieden uit den tempel joeg, zyne discipelen genieten niet min van de pracht, de weelde en de rykdom gestolen op den rug van 't zwoegende volk. Vlaanderen vooral schynt het land van belofte te zyn voor de bende huichelaars die in den gods dienst een middel gevonden hebben om zich tot over 't hoofd in het goud te wentelen. Het stieltje is zoo gemakkelyk als oneerlyk, de vereischte hoedanigheid bestaat in een be stendig verkeer van schynheiligheid waar tegenover niemand zou durven weerstaan. En gy, ongelukkigen, die met aandacht de mooie theorien aanhoord van armoede en ontbeering, van zuiverheid en opoffering, denkt ge dat die preeken uit het hart van een overtuigd mensch komen Wij zeggen, neen, want ware 't anders het voorbeeld zou met de woorden overeenstemmen, en onze godsdienstige wereld zou zoo laag niet gevallen zyn als heden. Heel weinig goeds kunnen we vinden, wy bestadigen alleen dat het kwaad in alle do meinen is gesloopen. Geen enkele openbare bedry vigheid ademt nog vry van klerikalism en de toestanden worden oprecht zorgwek kend. Het terrein dat in de laatste tydeu de drukste overrompeling te verduren had is het onderwijs. Lang, met verwoede gram schap, had het klerikalism aan den volks- drang weerstaan die om licht smeekte. Ein- delyk kon niets nog baten, de stormloop was algemeen, en zelfs, oprecht geloovige Heden eischten wat meer voor de geestelyke op beuring van de massa. Goed, was 't ant woord. Gy wilt meer onderwys r Daar En de godsdienst met al hare huichelaars en schijnheiligen werd ons tusschen de beenen geworpen. Vijf en twintig jaren gaan we reeds de baan op van twijfel en verstomping vyf en twintig jaren wordt alom in den lande ellende en fanatism met volle greep uitge worpen, en we v ragen ons af wanneer ein delijk de dag komen zal waarop het klerika lism rekening zal worden gevraagd van al zyn onheil en al zyne rampen. Want gy, ellendige», gij alleen, klerikale dwepers, hebt schuld dat Vlaanderen ten prooi is aan de diepste onwetendheid gy, alleen, draagt de verantwoordelykheid der domme achter lijkheid waarin uw volk dag op dag voort sukkelt. Wanneer gij scholen opricht, onder toe zicht der geestelijkheid en de heilige zege ning van uwen woekeraarsgodsdienst, is uw doel niet Vlaanden-n te verlichten en heroptel leuren, uw Volk te ontbolsteren en geestelijk te verheffen. Neen, ge denkt al leen aan 't goud dat dit alles in uwe kerken en kloosters kan aanbrengen, aan de schyn- heiligen die zich zullen weten te verryken, aan de jonge breinen die ge zult inkerkeren en in de kiem dooden, ten koste van onze na tionale eer en onze maatschappelyke bedrij vigheid. Myn vloek over u 1! Maar, oh goddelyke rechtvaardigheid 1 Vlaanderen ontwaakt! en uwe straf zal wreed zyn Immers de dag is nakend waar op uw ryk van fanatism en verstomping voor eeuwig zal verbryzeld worden Dirk Martens. Dinsdag. Voortzetting der be spreking dertroonrede. Minister Schot- laert komt eerst aan 't woord. Hij leest eene lange redevoering af en tracht te bewijzen dat 't programma der regee- ring gansch ten voordeele der werklie den opgemaakt is. Hij wil de Kamer wijs maken, dat 't werkvolk onver schillig blijft aan 't algemeen stem recht en 't verplichtend onderwijs, 't welk onwaar is maar de klerikalen zijn van hunne eerste leugen niet ne- barsten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1910 | | pagina 1