Zondag 12 Fibjcuarj. 1 ftri Prijs 9> aentigmen het nummer Zesde Jaargang Nummer 7 Zeer belangrijk Bericht. Luisterrijke Vertooning PENSIOEXBOXD. Karnavalfeesl. Een Monsterverbond. en Antwoorden. Vragen Oneerlijke Wapens. Geld moei er zijn. Hel profijt en 't voordeel der Landbouwers. A propos van >lode Hoeden VOLKSGAZET LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. Prijs der Annoncen Gewone Reklamen centiemen per drukregel 75 centiemen Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank deregel. AALST, li FEBRUARI 1#H. Onze achtbare Volksvertegen woordiger de heer RENS, houdt alle EERSTE ZATERDAGEN DER MAAND, van 10 tot n 1/2 uren 'smorgends, zitting in het lokaal der Liberale Associatie Graaf van Egmont, Groote Markt, Aalst. De andere Zaterdagen der maand, zal op dezelfde uur en in 't zelfde lokaal, een der hoofdmannen der Liberale partij zich ter beschik king houden der kiezers. GEMEENTE EREMBODEGEM. o to geven door den Tooneelkring De Blauwe Ster met de welwillende medehulp der Fanfaren Maatschappij S1. Cecilia Hedeu Zondag 12 Februari 1011* Men zul opvoeren Ecue Eerste Liefde Beroemd drama in4bedr. door L. Toussaint. O I Die Vrouwen Blijspel met zang in 1 bedr. door C. De Bruyn. Prijzen der Plaatsen Voorbehoudene 2 fr. Eerste plaats 1 ir.Tweede plaats 50 cent. De tweede storting van het jaar 1911 voor het Pensioen zal plaats hebben Zondag 19 Februari, bij M. Leopold Boin, Café de l'Alliance, Kerk- straat-Groote Markt, van 3 uren tot 4 1/2 uren namiddag. De ouders Leden van't Willems fonds, die begeeren dat hun kin deren deel nemen aan het KINDER FEEST en KINDERBAL den eersten Zondag van Karnaval, worden vrien delijk verzocht hun Meisjes en Jonge tjes de algemcene repetitie te laten bijwonen, die plaats zal hebben in de Bovenzaal van 't lokaal, «GRAAF EGMONT (ingang langs de Leo- poldstraat) DONDERDAG, 16 FEBRUARI te 5 uur stipt 's namiddags. Alle, n de kinderen, die een werk zaam deel nemen aan het feest, zullen lekkernijen krijgen. We rekenen op de aanwezigheid van talrijke kinderen evenals verleden jaar. Wanneer de liberalen een kartel aan gaan met de socialisten, roepen de klenkalen uit dui/enden monden fel ijk Welk monsterverbond \n dat monstei verbood wordt overal, tot in de verst afgelegene dorpjes aan onze vreesachtige buitenlieden aange klaagd als het grootste gevaar dat ooit onze maatschappelijke instellingen kan bedreigen. Immers, voegen zij er onbe schroomd bij, moesten de socialisten ooit het bewind in handen krijgen, garisch de huidige samenleving werd op staanden voet het onderste boven geworpen De kerken werden oogen- blikkelijk gesloten, de priesters ver volgd en verbannen, de kloosters geslecht en de eigendommen verbeurd verklaard. Landen, huizen, geld, goederen alles werd in gelijke deelen gelegd. De rijke zou zijne fortuin moe ten afsLan aan den arme, aan de ge meenschap de vlijtige arbeider zou moeten paarten met den luiaard, de zuinige met den verkwister, de matige met den dronkaard en andere uitzin nige drogredenen meer. Wat is nueen monsterverbond Is dat niet een hand in hand samen gaan van twee politieke partijen, die een gansch tegenovergesteld einddoel najagen Is dat niet een nauw bond genootschap tusschen twee fractiën, wier programma, wier denkwijze, wier streven en betrachtingen diametraal tegenover elkander staan en tegen elkander strijden en vloeken en indrui schen als water tegen vuur Wan neer een klerikaal Vast koudist in 'tgareel loopt naast een «.Collectivist,» an neer een papiste of pausgezinde de hand leent aan een vrijdenker, wan neer een ridder van Voor Godsdienst, Huisgezin en Vaderland uit al zijne krachten samenspant met mannen die zij in hunne eigene dagbladen bestem pelen met den naam van Noch God, noch Meester met den naam van Aarstvijanden van Kerk, Staat en Familie enz. en dat enkel om hun politiek doel te bereiken, dan bestaat er een Monsterverbond. En zulk Monsterverbond bestaat in den gemeenteraad van Gent. Daar ze telt de fanatieke dd. burgemeester Siffer een klerikaal van het zuiverste water, naast Anseele, die als een der hard nekkigste socialisten, het ambt waar neemt van Schepen van financiën De eene houdt het roer en de andere wendt de zeilen van de Stedelijke bark en beiden varen lustig en eensgezind op tegen den gemeenschappelijken ijand het Liberalismus. Indien liberalen een kartel aangaan met socialisten, dat blijft tusschen de palen van het gezond verstand. Im mers, buiten het Collectivisme en eenige andere kwestiën waarin zij onderling verschillen, strijden beide partijen voor de ontvoogding en de verheffing van het Volk, voor de ver betering van het lot der werkende klasse, voor de verspreiding van een grondig en onzijdig onderwijs, en voor alle andere billijke gelijkheidswetten die trapsgewijs kunnen en moeten in gevoerd worden zonder echter betreu renswaardige maatschappelijke stoor nissen te verwekken. Maar Roomsgezinden een verbroe- deringsverbond aangaan met de Socia listen, dat is een echt Monster ver bond Indien nu de klerikalen er geen be zwaar inzien dat een socialistische lei der, zooals Anseele, het ambt waar- neme van Schepen van financiën, waarom zou hij dan ook het burge meesterschap niet kunnen waarne men En waarom weigeren de kle rikalen dan socialistische burgemees ters te benoemen, zooals het geval zich in België dikwerf reeds heeft voorge daan E11 welk gevaar voor de Samen leving zou er dan ook nog uit voort spruiten indien een socialistisch Minis terie aan het bewind kwame Dat men dus niet meer afkome met dat schrikbeeld van «Monsterverbond» om de vreesachtige lieden schrik aan te jagen. Dit is maar woordkramerij. een politiek comediespel, een ellendig kies- middel, alleen waardig van de klerikale partij die getrouw blijft aan hare jesuie- tische leuze Alle middelen zijn goed om zijn doel te bereiken. Voor wat de Socialisten betreftzij mogen eene dikke gewijde Paaschkaars aansteken voor de klerikalen van Gent. Dank aan hunne bondgenooten is die zoogezegde partij van ruststoorders en geloofshaterseensklaps eene Staats- partij geworden, geschikt om, zonder jevaar, het Bestuur van het land in landen te nemenOnze beste geluk- wenschen Wij mogen ons eerlang nog aan Socialistische Pausen en Bis schoppen verwachten Wie zegt dat alle godsdiensten goed zijn Degenen die veel verstand hebben. Wie verlaagt den godsdienst door allerlei dwang en drogmiddelen De politieke priesters. Wie schermt het meest met de vrij heid van geweten De politieke priesters die geen vrij heid kunnen verdragen. Wat is de schuld dat geestelijken in de dagbladen beknibbeld worden De slechte handelwijze van zekere politieke priesters. Wie zegt dat de priesters kwaad doen De menschen, die onder den dwang staan van politieke priesters en aldus de slechte met de goede verwarren Wie spot met andersdenkenden en spreekt tegen hun banvloeken uit De politieke priesters. Wie belooft de samenleving geluk kig te maken De politieke priesters, die niets doen dan twist en tweedracht zaaien. Wie spreekt het meest van ver draagzaamheid en vrijheid De politieke priesters, die alle men schen tot slaven willen maken. Wie stoefen er op, de vrienden der waarheid te zijn De politieke priesters, die niets an ders doen dan liegen en den godsdienst erlagen om hun doel te bereiken. Wij zouden deze lijst kuanen voort zetten, doch onze lezers zullen reeds opgemerkt hebben, dat er in het katho lieke kamp meer kaf is dan in welke andere partij. Wacht u dus voor de kalotten. M. Petrus Daens in een artikel over de vryspraak in de kindermoord van Wette- ren, brengt het te pas op de liberalen en zegtEn waar zyn tcch de arme zinnen der tegenwoordige liberalen van zelfs het bestaan der Godheid te durven loochenen.» M. Daens vindt het noodig van dan en dan eens aan de liberalen een steek onder t water te geven en daartoe gebruikt hy altyd 't zelfde middelDe liberalen zyn tegen de godsdienst Hy moet weinig tegen de liberale party- (wiens programma grootendeels door M. Daens werd overgenomen) in te brengen hebben, om zoo maar altyd met 't zelfde voosken en dan nog maar op weinig eerlyke wyze, voor den dag te komen. Doch, 't is ook het eenigste middel dat M. Daens aan de hand heeft, om de liberalen en vrtfe geesten van den buiten laDgs zynen kant over te halen en zoo de rangen zyner party te ver- grooten ;eD we zeggen, dat dergelijk middel oneerlyk is, omdat het de liberale partij in een valsch daglicht stelt, en de menschen op het dwaalspoor brengt. Ja, we bekennen het rechtuit, meer dan een vryzinnig persoon heeft geen religie en dat is hun rechtiedereen heeft overigens het recht van te geloven of niet te geloven 't is bovendien niet veel te verwonderen dat by menigen hun geloof verloren gaat en verslapt wanneer ge goed nagaat waartoe de religie (wiens leeringen zoo schoon en edel zyn) tegenwoordig moet dienen. Maar, we kennen ook voorname katho lieken en zelfs volksvertegenwoordigers die ook meer belang echten aan hunnen Kamerzetel en aan hun fortuin dan aan de leeringen van hunnen goddelyken zalig maker. En omdat er liberalen zyn die niet geloo- ven en 't bestaan van eenen God niet erken nen, heeft men daarom het recht, de liberale partij uit te schilderen als zynde vyandig aan de religie Niemand, al ware het zelf een gekozene des volks om zyne eigene populariteit te vermeerderen, mag dergelyk middel ge bruiken. 't Is overigens genoeg geweten en meer dan eens schreven 't wy hier nêer, dat de liberale party, als party geen enkele religie, geen enkele godsdienstige leer er kentze bekommert zich om geen enkelen God, noch met den God der christenen, noch met dengenen der prostestanten, mahome danen, boudhisten of andere de liberale partij steunt op geen religie ze bestaat om dat ze de vrijlieid en de gelijkheid vraagt van iedereen en in alles voor de liberal* party staan de inwoners van een dorp, stad of land allen gelyk voor den dyk, 't zyn allen kinderen van een zelfde moeder en allen zyn haar even liefde liberale party heeft voor doel door de vryheid en door de gelykheid het welzijn van allen te verzekeren zoo op stoffelyk, dan op zedelijk gebied en juist omdat de liberale party op dergelyk grond beginsel steunt is ze onsterfelyk en behoort baar de toekomst. Ze is dus door geen enkele Godsdienst kwollen en daarom kan ze er ook niet tegen zyn. De godsdienst is een kwestie van privaat belang we kennen menige onzer liberale vrienden die met ons op politiek gebied krachtdadig meèwerken en ons ondersteu nen en die nochtans religie en geloof heb ben dat is hun rechten niemand by ons zal hen daarover laken. M. Daens zelf, weet heel goed dat er ty- dens de laatste gemeentekiezingen hier te Aalst, kandidaten op de liberale lyst voor kwamen die zulke echte en oprechte geloovi- gen zijn dan hy zelf. Waarom dan altyd dat oneerlyke wapen tegenover de liberale party gebruiken Zeg M. Daens, hebben de liberalen slecht of oneerlyk met uwe party gehandeld, by- zonderlyk wanneer ze opkwam Hebben ze ook met haren eersten hoofdman Priester Daene oneerlyk gehandeld W(j verwyzen u naar uw boek waarin ge 't tegenovergestelde schryft tenszaak van gemaakt hadden denzelven te vervullen, dan ware het beloop van den godsdienstpenning, dit jaar, in al de pa rochiën en in al de bisdommen merkelijk grooter geweest. En nochtans, te oordeelen volgens zekere statistieken en de klachten van verschil lende zyden toegekomen, zou er eerder ver mindering zijn. Reeds in de vorige jaren kon men bestatigen dat de iever trapsgewy- ze afnam. Mettertyd veronachtzaamt men gemakkelyk datgene wat niet als eene uit drukkelijke plicht voorkomtmen heefter auw genoeg van uit zynen zak te geven, wanneer men denkt er niet streng toe ge houden te zyn, Eene vermindering voor wat betreft den godsdienstpenning zou nood lottig wezen. Deze is reeds, op verre na, niet genoeg om overal in alle noodwendig heden te voorzien. In zekere bisdommen moeten de pastoors zich tevreden stallen meteen bespottelijk jaargeld van 3 400 fr. Met zulke magere inkomsten kunnen ze on mogelijk toekomen. Velen onder hen zijn verplicht een ambacht te doen en handwerk te verrichten. Men ziet het dus klaar, de Fransche ka tholieken houden meer aan hunne beurs dan aan hunnen godsdienst. Daarenboven be steramen zich geene jongelingen meer tot het ambt van dienaar des Heeren, omdat er geene ryke inkomsten meer aan verbonden zijn. Het geld is de ware God, maar vooral bij de dompers. Weinigen in Frankrijk vol den nog het voorbeeld van den armen zoon es timmermans, die geene steen bezat om zyn hoofd te laten rusten. Christus' leer verkondigen en de zondaars bekeeren dat is heel schoon en goed maar... men doet dat niet voor zestien en hal ven Er moeten kluiten by zyn hen voor de boeren door 't goeverne- raent uitbetaald die gelden komen uit de Staatskas waar iederen, en niet de katholieken alleen hun aandeel in betalen. Wie weet of de bonden dan nog wel alles krngen van 't geen ze zou len moeten ontvangen Waarmeê zouden de dompers wel in kiezingstijd altijd laten zuipen en drinken en kiezers uit koopen Toch met hunne centen niet Dat is, denken we, wel de heden- daagsche toestand op den buiten voor den grooten hoop onzer boeren werken en zwoegen, betalen en zwij gen en om godswil maar altijd voort sukkelen. En zoo zal het ook altijd blijven zoolang de katholieken aan het roer zij i, omdat juist hunne macht steunt op de lamle idigheid en de ka rakterloosheid van de massa. Een volk dat zich zeiven kent en zijn eigen waarde schat, een volk dat beseft dat er aan degenen die werken en zwoe gen wat meer wel/.ijn en wat meer *enot te goed komt, dat volk steekt het icofd omhoog, het wordt onafhanke lijk, het gevoelt dat de massa de macht is en tegen den volkswil kunnen de klerikalen en de dwingelanden niet op daarom dempen ze dien wil en ver smoren ze hem onder onrecht en ver- volg. 't Zal zijnen tijd duren De tijd is gekomen, waarop de fransche geestelijkheid moet gaan leven van de bisschoppelijke kassen en dus nog enkel kan rekenen op de vrijgevigheid der feloovigen. Welnu, men zou zeggen dat et geloof sterk aan 't slabakken is, wan neer men de angstkreten hoort welke nu reeds door het kerkvolk worden geslaakt. Het fransch katholiek blad l'Uniuers, drukt zich in de volgende bewoordingen uit Indien al de katholieke belastingschul digen rekening gehouden hadden van hunnen plicht, en indien zjj er eene gewe- Er wordt op onze dagen veel ge schermd ten allen kanten en hoog op- geloopen met het belang van den landbouwer of dat nu bij allen en bij zonderlijk bij de groote katholieke eigenaars en politieke mannen altijd wel gemeend is en of ze dat doen voor de schoon oogen van den boer daaraan valt sterk te twijfelen. 't Is heel goed te zien dat op onzen vlaamschen buiten, de katholieken ge- zamentlijk met den pastoor en een heet hoofd van nen piepjongen onder pastoor, de eerste viool spelen 't is een uitgewezen feit, zeggen we, dat bijna in alle dorpen de rijke katholieke eigenaar de meester is bovendien die tegenwoordig iets op den buiten van aanzien is, tzij notaris, doktoor, brou wer, stoker, landmeter of iets anders van gewicht, 't is bijna alles katholiek van top tot teen en al die mannen die meestendeels, door hunne politiek, hun stieltje doen draaiën en de goeds- jeudige boeren bij hunne flankers en hunne geldbeurs pakken, vormen te zamen een heimelijk en dichtgesloten net, waarin ze den lesten boer vangen eens in hunne handen of onder de klauw van al die afgezanten van de katholieke partij wordt den boer in zijnen handel en wandel opgevolgd en gadegeslaan hij staat op 't boeksken aangeteekend voor nen goeiën, nen halve goeiën of nen slechten en naar mate hij geboekt staat zal hij be handeld worden. Men zal de goei in de oog houden, de halve goei zullen door alle middels aangelokt worden en de slechte zal men soms op de teenen trappen, en zijn ze niet braaf of worden ze koppig men zal ze vervolgen, men zal ze zoeken en schade berokkenen, met land en hofstede te ontnemen of andere middelen nog, al moest hij er met vrouw en kinderen onder be zwijken. Dat is de vrijheid waarvan in de 20e eeuw onze landbouwers thans nog genieten ze zijn vrij op conditie dat ze braaf zijn, en braaf zijn dat is onder de roede loopen van eenige klerikale volksuitbuiters. En die klerikale dwingelanden doen aan onze boerkens hunne macht goed gevoelen 't geen ze langs den eenen kant geven, trekken ze langs nen anderen kant terug voor de eenige franken profijt die den landbouwer trekt uit veeverzekering, boerenbond, geiten- varkens- konijnen of andere bonden, ligt hij vast en geketend onder den hiel van den klerikalen grondbezitterde boer vermag niets daartegen, want zooals zijne machtige en onmeedoogende meesters schuife len, zoo ook moet hij dansen of de roede daalt neder en dan geeselt ze tot bloedens toe. En die eenige franken voordeel ko men dan nog niet uit den zak van die klerikale veelbelovers maar ze worden Wiens hoed is dit Wiens hoed is dat Wiens hoed mag dat wel zyn (Naar het oud liedje. Daar de hoeden aan de mode van den dag staan, zullen wy vandaag eens over hoeden spreken. Op gevaar af van my in nesten te zetten met het zwak geslacht van Eva's kant en met uw geëerd verlof zal ik myn praatje üoof<Jzakelyit aan de vrouwliehoe- ien wyden. Het groote mode artikel van den dag is immers de hoed. Hoe iets toch veranderen kan Over een dertiglallen van jaren waren het de reepe rokken die furie maakten. Wat later kwaraeu de Parysclie bulten op het achterwerk en toen men die moe gedragen was op het deel waar de rug van naam verandert, verplaatste men die poffen naar de schouders 't Ieder jaar zoekt men wat anders uit om het hoofd van het vrouwen volk op hol te brengen, om hunne oogen te verblinden, en zoo bracht men beurt op beurt hooge en draaiende sclioeiihielen, zon werende regen schermen, valsche haren, valsche tanden en valsche heupen op de inodemarkt en onze mammezellen verspilden er hun geld en hunnen tyd aan. De mode verzon zelfs de korsetten en al de geneesheeren der eeuw hebben tegen dien modekanker bij de gerokte wezens niets vermocht. Vele jonge meisjes en nog al meer zotte jufferkens hebben dank dat korsetten werk hunne gezondheid geknakt en hunne lede maten verlamd. Dat zal men toch van de nieuwe mode der hoeden niet mogen zeggen ook als ik tusschen d'een of d'ander der twee kwalen te kiezen kreeg, ik hield my aan de hoeden, de korsetten op den bodem der hel verban nende. Jongens, jongens, wat zyn wy gelukkig dat wij van het geslacht van Adam en niet van Eva zyn geboren Ik denk er dagelyks aan. want al was het maar om die mode na-aperyen niet te moe ten volgen, zou ik voor geen geld ter wereld meisje willen zyn Wat zyn wy gelukkig, wy die ons aan da zotte grillen eener nog zottere mode niet moeten stooten, en er niet moeten naar om- kyken, en, met een hoedje naar keus en smaak, zoo licht als een pluimke ons kun nen tooien en overal mogen gaan. Hoe diep ongelukkig daarentegen onze vrouwtjes en onze dochters, die eenen gan- schen morgen noodig hebben om zich da haren te strijken en op te krullen en er vervolgens eenen monsterhoed aan vast te spelden I? Welke last, voor dat pronkziek kopje, welke bekommering om dien bloemenkorf maar recht te houden I? Bang voor het minste windje, dat met hoeden van zoo'n kaliber kort spel maakt zyn onze gerokte kapiteins en officieren meestal niet op hun gemak I En dan, de geest om hooger te pronken, die veel Eva's dochters bezielt, het moet geen hemel zyn 1 Daarom veranderen dan ook de hoeden- vormen van den dag tot den avond, en wd kunnen er overtuigd van zyn, de mood In de hoeden heeft haar laatste woord niet gezegd Wie leeft, zal zien, intusschen zyn de hoe den de mode ingelijfd en te hunner eer «al ik nog de volgende coupleetjes voegen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1911 | | pagina 1