Tu es Petrus.
Twee begravingen.
Uit Sottegem.
NLNOVE.
Velodroom van Aalst.
Peper en Zout.
vaders en dat is genoeg. Al de gesegden van
M. De Windt zyn maar woorden en hy kan er
niet» van bewjjzen, en 't is spytig voor hem
dat M. Hymans en Huysman» hier neven
hem niet zitten om hem te helpen en met
dergelijke argumenten en woordenkramerij
gaat de heer doktor maar zynen gang om de
schoolhaatwet te verdedigen,
Hy eindigt met te zeggen dat hy aan den
school bon niet houdt nochtans doet hy
een laatsten oproep tot de minderheid om
zyne dagorde te stemmen dat gelukwenschen
stuurt aan den minister die den schoolbon
heeft uitgevonden. Zijn voorstel was waar
lyk met te grof garen genaaid.
M. D© Blleck 't Is onnoodig, Myn-
heeren, op de liberalen te rekenen om uw
dagorde te stemmen in de wenschen die
ge voorstelt zyn er zeker die wy liberalen,
sinds lang op ons programma hebben en
waarvan we de verwezenlijking achterna
volgen, verplichtend onderwijs, verbetering
van den loonstandaard van alle bekwame
onderwijzers, uitbreiding van 't vakonder
wijs dat vragen de liberalen sinds lang, ter
wijl de katholieken er zich tot heden altijd
tegen verzet hebben doch ge wilt ons in
een valstrik brengen en ons met een omwe$
uw slecht en antinationaal wetsvoorste
doen goedkeuren waarvan 't eenigste doel
is de millioenen naar de kloosters te drai
neren. Onnoodig hier lange redevoeringen
daarover uit te spreken wy stemmen uw
dagorde niet en doet en stemt gij nu alles wat
ge wiltge speelt hier alleenlijk comedie.
M. Moyersoen Voor wat den gelde-
lijken kant hetreft mag ik verklaren dat de
stad er 20,000 fr. meer toelagen zal door ge
nieten.
M. Levenu Verkoopt't vel van den
beer niet voor hy geschoten is.
M. De Windt De stad zal er eigent
lijk geen centiem profyt by doen want vol
gens de nieuwe wet zal ze in de kosten van
't onderwijs moeten blijven tusschenkomen
met zooveel als't onderwijs haar nu kost
De vermeerderingzal aan de kloosters gaan,
M. Moyeraoen Komt er nog eens op
terug dat de schoolbon de vrijheid van den
huisvader zal waarborgen de ouders zul
len hunne kinderen naar de school mogen
zenden die ze verkiezen er zullen straffen
bestaan voor degene die de ouders zouden
willen verplichten.
M. De Blleck Maar de ouders die aan
die verplichting of aan de uitkoopcrij van
den schoolbon zullen toegegeven hebben
zullen ook gestraft worden ge ziet dus van
hier dat ze belang zullen hebben om te zwij
gen.
M. Moyersoen vraagt de stemming
van iederen wensch afzonderlijk.
M. De Blleck Stemt hoe ge wilt wy
zijn tegen uwe dagorde.
M. De Xayer De liberalen zullen dus
tegen hun programma stemmen al hunne
liefde voor 't werkvolk bestaat maar in
woorden, hunne politiek houdt niets in, op
hunne beloften mag men niet steunen en
zoo broebelt hy nog een geheel litanie af
vooraleer zyn dagorde in 6 deelen aan de
stemming onderworpen werd en door de
katholieken werd aangenomen.
't Was waarlijk de moeite waard de ko
medie van die stemming by te wonen,
t Was zichtbaar dat den grooten diskoers
van M. De Nayer aide katholieken totaal
onverschillig had gelaten ze waren in het
geheel niet overtuigd bij iedere stemmin.
stonden ze machinaal recht zooals mekan
sche poppen men zag wel dat heteene po
litiekestemming goldt. Weinigen luister
den zelf naar de lezing der wenschen, eene
zaak wisten ze, dat ze moesten JA
stemmen M. P. Van Gyseghem zat half in
slaap en vergat zelf tweemaal recht te
staan MM. D» Someren Geeroms deden
te zamen een aangenaam praatje M. de
Bethune glimlachte en had «d'aire» van
te zeggen dat hy weinig met de dagorde
van zynen boezemvriend inzatMM. Ver
naeve en De Coninck zaten te gapen als
iemand die nog in geen acht dagen zyn
bed gezien had M. Dr Bauwens zag er heel
verstrooid uit 't is geweten dat hy zooals
zynen confrater De Clercq 't knikken al
lang beu is M De Wolf luisterde naar
M. De Nayer en keurde hem goed
natuurlijk M. Ach. Eeman was de eenig
ste die met overtuiging stemde, 't was
overigens de goedkeuring van eene wet die
de kluiten in de kloosters moet doen bin
nenkomen en met kluiten richt men de
sectiën in.
Wat 't Schepencollegie betreft M. M.
D'Hert en Moyersoen zagen er tevreden
uit wantgeraakte de wet gestemd dan moe
ten de dompers noch voor hunne scholen,
noch voor hunne propaganda geen cent
meer betalen tous pingres les calotins
de heer Burgemeester en M. Meert stem
den ja om te doen gelyk d'ander doch
zonder veel overtuiging. Ze hebben reeds
te veel ondervinding om niet te weten dat
als meer dan de helft van een land tegen
een wetsvoorstel is het eene politieke deu<*-
nietery zou zyn dat wetsvoorstel tegen heug
en meug te doen stemmen, byzonderlyk als
die wet de nietsdoende kloosters met 4 O
inillloenen moet begiftigen; ze weten
dat de antiklerikalen die stemming niet zul
len gedoogen al moesten ze om die deugdie
teryen de plundering der Staatskas te be
letten tot de uiterste middelen gaan.
Ja, dat zal
Eenige weken geleden werd minister
Schollaert, de vader van de nieuw ontworpen
kloosterwet, die t' Antwerpen was gaan
manifesteren, doorde toegestroomde menigte
duchtig uitgefloten na afloop van de smul
partij.
Twee gazetschryvers, een liberaal en een
socialist worden uit dien hoofde rechterlijk
vervolgd door 't Parket van Antwerpen.
De socialistische afgevaardigde Terwagne
heeft in de Kamer 't Ministerie geïnterpel
leerd over die rechtsvervolging. Polleke
Segers alleen, uit de rechterzijde, heeft de
verdediging van 't Ministerie voorgedragen.
M. Woeste heeft gezwegen en zyn stilzwij
gen baarde vry wat verwondering en scheen
alleen beteekenisvol.
Maar in de oppositie is een man rechtge
staan om de vervolging, ingespannen tegen
de gazetschryvers goed te keuren, om door
zyne houding te zeggen dat men, op straffe
van doodzonde, M. Schollaert, de fanatieke
dweeper niet mag uitschuiffelen ter gele
genheid en uit oorzaak van eene zyner poli
tieke daden.
Die man is Petrus Daens, volksvertegen
woordiger en, hij ook, gazetsehry ver
M. Petrus is dankbaar, hy heeft wat men
in 't fransch noemt, la reconnaissance du
ventn. Want M. Petrus, moetje weten, is
binst de laatste paaschvacantie, gedurende
eene week, de gast geweest van minister
Schollaert op dezes kasteel te Vorst, in
't kanton Westerloo.
Wiens brood men eet
Diens woord men spreekt 1
Die aartsklerikale spreuk, die kwezels en
kwezelaars aanzet het volk met almoezen te
paaien en hem zyne rechten te weigeren, di»
spreuk, M. Petrus kent ze zeer goed.
Want M. Petrus is, ondanks alles de fana
tieke gebleven die, jaren lang, in Land van
Aelst en Werkmanalle weken vuur en
vlam spuwde tegen al wat liberaal was of
scheen, zyne lezers ophitste tegen al wat
officiéél was en een der hevigste was om
den schooloorlog aan te steken.
M. Petrus heeft de vervolgingswoede van
Schollaert niet willen goedkeuren zonder
ook 's ministers kloosterwet heimelyk goed
te keuren, het onzydig onderwys af te keu
ren en op zyne bloote knieën te vallen vóór
broerkens en nonnekens, c< die jongelingen
en jonge dochters 't zyn de woorden
van M. Petrus zelf welke wy aanhalen
die vry willig ongehuwd blyven, die hunne
vryheid behouden om zich geheel en
gansch te kunnen wyden aan werken van
liefdadigheid voor 't lydende uiensch
il) dom.
M. Petrus keurt het dus goed dat er jaar-
lyks uit de kas van Land, provincie en ge
meente, miljoenen worden te grabbelen ge
gooid aan de kloosters 1
M. Petrus is tegen 't onzydig onderwys
Maar waren het vruchten van 't onzydig
onderwys al deze die hem en zyn broeder,
pastoor Daens jaren lang achtervolgd en ge
broodroofd hebben
Waren 't kweekelingen van 't onzydig
onderwys zy die achter en op priester Daens
spuwden, die hem op allerhande wyze be
spotten. hem loehedoe en zóóót achterna
riepen
Waren 't leerlingen van 't onzydig on
derwys deze diespriester Daens in beeltenis
verbrandden en hem, in hatelijke Revues
als priester en als mensch beledigden en
door de modder sleepten
Neen, niet waar, M. Petrus 't Waren
mannen die opvoeding en onderwys hadden
genoten by cherfrerkens en masceurkens,
die aldaar 't laagste, 't hatelykste fanatism
hadden aangeleerd, dat 't fanatism hetwelk
uw broeder, priester Daens, en misschien
nog andere bloedverwanten van u, heeft ge
dood, die jaren lang uwe familie heeft doen
weenen, heeft doen zuchten, heeft doen buk
ken onder het smartelykste lyden.
't Is dat, M. Petrus, 't welk gij on» volk
wilt opdringen
t Is dat lyden, 't zyn die tranen, 't zyn die
zuchten, t zyn die zedelyke woorden welke
gy voor ons volk wenscht
Maar zou M. Petrus wel weten wat
onzydig onderwys is
M. Petrus is een hartstochtelijke minnaar
der kloosters, van die gemeenschappen sa
mengesteld, zoo hij zegt, uit jongelingen
en jonge dochters die VRIJWILLIG onge-
huwd blyven om hun leven te wyden aan
werken van liefdadigheid
Zou M Petrus wel weten wat hy babbelt
Hy' moet buiten zyn arrondissement niet
gaan om te leeren hoe men de kloosters be
volkt en wat men er door werken van lief
dadigheid verstaat.
Hy volgt eens, noordwaarts, de boorden
van den Rhyn, zooals hy onzen Dender
noemt, en houde stil te Gyseghem. Daar zal
hy vernemen dat het kinderen zyn van 15 a
16 jaar oud die tot maseurkens worden op
geleid, kinderen die van 't leven nog niets
weten, wier wil in 't geheel nog niet vry is
omdat hy nog niet voldoende verlicht is.
Hy trachte dan eens kennis te maken met
den eenen of den andereD Kanunnik Kloos
teropzichter, en hij zal den heiligen man
hooren krippen en klagen over de moeilyke
taak welke hy te vervullen heeft. Want
geen dag gaat er roorby of M. de klooster-
opzichter is in een of ander klooster van non
nekens geroepen om er de vrede te herstellen
en deoneenigheid te doen ophouden, want
de meisjes, na eenige jaren opsluiting in een
klooster, komen eindelyk tot het volle besef
harer natuurlyke zending, zy zien, helaas te
laat, dat ee» gril, de verleiding, zedelyke of
stoffelijke dwang maar niet haar vrye, ver
lichte wil haar in het klooster heeft ge
brachtZy durven, kunnen of mogen de
kap over de haag niet werpen. Van daar
verkropte woede, moeielyk te betoomen spyt,
wrevelyheid, nay ver, haat enz., zaad waar
uit twist en oneenigheid weelderig opschie
ten.
En als M. Petrus wil weten hoe die
o vrijwillige oude vrijsters werken van
liefdadigheid plegen, hy begeve zich naar
Denderhautem, 't manhaftig Denderhautem
en hy zal er de historie vernemen van twee
masoeurkens wien 't verboden werd hare
tachtigjarige moeder, eene brave, deugd
zame vrouw, op haar sterfbed te bezoeken
en ze bij te staau maar die, weinige weken,
na moeders begravenis, verplicht waren bij
hare zusters, die alleen voor moeder hadden
gewerkt en gezorgd, die de brave vrouw,
tot haren laatsten levensdag hadden ver
zorgd en bijgestaan, vyftig franken te ko
men afbedelen voor 't bouwen eener nieuwe
kapel in het klooster.
Of, vindt M. Petrus den weg naar Dender
hautem te lastig, of vreest hy, in den huidi-
gen toestand, dat alles hem aldaar te veel
zou spreken van De Backer, van Smid Lam-
bracht en van zooveel ander moedige zielen,
op't slachtveld gesneuveld, men mag het
zeggen, van 't Daensisrahy neme dan uit
zyne boekenkast .Ian Vlemlnx —of
zou hy 't meesterlijk werk van den Christen
d»mokraat Hector Planckaert uit zijne bi
bliotheek verbannen hebben en hy leze
daar de bladzijde welke de schrijver gewyd
heeft aan Jan Vleminx's zuster, die ook
kloosterzuster is
De rechterzijde heeft M. Petrus toege
juicht. Dat is zyn straf't zal hem als eene
juivsii,;. vei IS OU b tia 1 I1C1U CVIO CCIIC
wroeging by blyven. Hy is de plank waar
aan 't ministerie zich vastklampt om te po-
gnn zich te redden hy is de hoop der dom
pers, de hoop van 't gehaatte staatsbestuur
't welk aan ons volk 't pensioen van een
fraDk daags weigert, 't welk ons volk
f ekneld houdt onder 't schandelijk meervou-
ig stemrecht, 't welk onze franschmans
feitelijk hun stemrecht ontneemt.
Zooals Christus zeide aan uwen patroon
in den hemel, zoo spreken Schollaert, Ren-
kin, Helleputte, Woeste enz. tot u
TU ES PETRUS
Maar 't is niet om er de kerk op te vesti
gen, 't is, om, met uwe hulp, hun Kraam van
onrecht, dwang, geweld, partijdigheid, enz.
recht te houden 1
M. Petrus heeft zich, als politiek man, ge-
zelfmoord.
ARABI PACHA.
Eenige dagen geleden verhing zich
in 't stadsgevang van Aalst de onge
lukkige Van Rossem, beschuldigd of
liever verdacht van eene misdaad
waaraan hij naar vele waarschijnlijk
heid geene schuld heeft gehad.
Toen de agenten den rampzaligen
jongeling kwamen halen om hem voor
het parket te brengen vonden zij nog
slechts een lijk. Het lijk werd in eene
met haast slecht aaneen genagelde
kist geslopten met 't pompierskarretje
naar 't kerkhof gebracht,waar het met
spoed in den gror.d werd gestopt.
Die sukkelaar, die christen van on
geveer twintig jaar werd als een hond
begraven omdat de moeder arm is,
omdat er voor de geestelijkheid geen
oordjes genoeg te verdienen waren.
Geen kwezelaar of kwezel is daaro
ver verbaasd of verbolgen geweest,
geene heeft verontwaardiging uitge
sproken over de schandalige handel
wijze tegenover Van Rossem, handel
wijze, welke slechts ééne beweegreden
heeft gehad er waren geen centen.
Alle rechtgeaarde menschen tot wel
ke gezindheid zij ook behooren protes
teeren tegen zulke praktijken welke
in Aalst niet zeldzaam zijn meer
maals reeds hebben wij erop gewezen
hoe over 't algemeen de armen hier
begraven worden op een wijze, die
alleen aantoont, hoe weinig eerbied
de klerikale meesters hebben voor de
dooden, en anderzijds hoe inhalig de
geestelijken zijn, die maar bidden en
zingen en het lijk vergezellen als er
oordjes te verdienen zijn.
Deze week stierf de twintigjarige
juffer Julia S.... ontrukt aan de liefde
harer ouders, familie en talrijke beken
den, na eene smartelijke zieüte, welke
haar evenwel tot het laatste oogen-
blik in 't volle bezit heeft gelaten
harer geestvermogens.
Juffrouw Julia S.... was een naar
den geest rijk begaafd meisje en bij
allen, die haar van nabij hebben ge
kend, aan welke zij bij elke gelegen
heid gaarne dienst bewees zal hare
nagedachtenis in zege blijven.
Zij stierf in 't volle bewustzijn van
al wat haar omringde en toen de dood
over haar was heengegaan scheen op
haar gelaat nog een glimlach, blijk van
een rein gemoed en een gerust gewe
ten.
De wil eener stervende is heilig en
het was haar laatste wil, haar uitdruk
kelijke wensch burgerlijk begraven te
worden en die uiterste wil werd door
haar familie stipt nagekomen. Dins
dag namiddag had de begraving plaats,
eenvoudig en toch grootsch, een talrij ke
schare volgde, kleine meisjes droegen
bloemengarven en kronen, en met vol
doening mogen wij zeggen, dat de
houding van het volk ingetogen en
eerbiedig was zoowel aan het sterfhuis
als op den doortocht van den lijkstoet.
De verdraagzaamheid heeft te Aalst
toch zooveel vooruitgang gedaan, dat
men met geene vuilnis meer werpt,
geen wildemans geschreeuw meer ver
neemt bij het teraarde bestelling van
andersdenkenden, gelijk het een twin
tigtal jaren gebeurde.
Toch kunnen de fanatieken hunne
woede niet verkroppen en ouder
elkander, fluisterend, maar met veel
misbaar roepen zede eeuwige wraak
van God over degenen, welke denken
ook zonder betaalde gebeden deze aar
de te kunnen verlaten. In 't voorbij
gaan hoorde ik den avond na de be
graving, twee vrome wijven met veel
zwarigheid redeneeren over begraven
als een hond.
En toch ligt alles maar aan de cen
ten.
Van Rossem werd op afstootelijke
wijze in den grond gestopt omdat er
geen geld was. En de fanatieken heb
ben daarop niets te zeggen gehad.
Mejuffer Julia S.... zou met kruisen
en vanen en gezang ten grave zijn ge
voerd ondanks hare uitersten wil,
indien de familie had gewild, omda
die familie kan betalen.
Ziedaar wat onze medeburgers moe
ten begrijpen. Godsdienst is neven
zaak.... betalen is het voornaamste.
't Is Mei, de maand der meikevers ofte
ronkers zooalt men ze hier gewoonlijk
noemt.
Wel zijn de kinderen thans zoo erg niet meer
ingenomen met 't ronkersspel, maar toch von
den wij deze week, bij 't doortrekken een onzer
werkerswijken, nen groep kleuters aan 't krui-
>en en 't rollen in 't mollige zand, hunne ron-
Lers beloerende, ja roepende en tierende
de mijne gaat vliegen,
de mijne is aan 't peinzen
Oh, genotvolle kinderjaren, wanneer men
ten volle onbewust met wat rond zich omgaat,
onbekommerd leeft om den dag van morgen 1
Toen we dit zagen, herleefden wij onze kin
derjeugd, doch ons kwam dadelijk voor den
geest dat ginds verre, te Brussel, onze strijd-
waardige antiklerikale afgevaardigden een
anderen hoop ronkers beloeren, die dag in dag
uit liggen te peinzen over den met het neerleg
gen der nieuwe schoolwet beganen flater, die
maar niei wil opvliegen 1
Ja, de mulder Schollaert en zijne aeven
preekheeren hebben goed hunnen tijd gekozen
om zich te bepeinzen. Zij slaan hun ronkers-
vlerken wel open, doch gevoelen dat deron-
ker8tijd bijna uit is en hebben ondervonden,
dat de antiklerikalen tot nu toeslechts vrede
lievende middelen hebben aangewend om de
stemming der hatelijke schoolwet te verhinde
ren, doen vast besloten zijn krachtdadiger op
te treden, mochten de katholieko ronkers het
ooit wagen hun leeftijd te willen vereeuwigen,
"door hunne schoolwet heug tegen meug aan
't volk op te dringen.
En omdat zij inzien dat geweld gebruiken
om hun fanatiek schoolwetsontwerp te doen
aannemen, hun val zou kunnen bespoedigen,
hebben die katholieke Ministers-ronker om
hun aftocht te dekken, en ondanks de talrijke
verplichte gunstige stemmincen die dagelijks
over hun wetsontwerp uitgebracht woraen
door geiten- en konijnenbonden, alsmede door
enkele boerenkralen uit het donkere Vlaande
ren, wier beheerders zelfs niet eens weten wat
degelijk onderwijs is, zich zoogezegd laten
overvleugelen door een viertal klerikale ande
re ronkers van het 36»" knopsgat, die het ont
werp der Regeering in zijne breede trekken
overnemen en er een premie stelsel bijvoegen tot
talrijke kinderkiceek door de onderwijzers.
Van dit nieuwe wetsvoorstel willen wijeven-
min weten als van dat der Regeeringhet
moet en het zal dan ook zijn eigen dood ster
ven, indien alle antiklerikalen eensgezind blij
ven optreden tot bestrijding eener schoolwet,
die niets anders dan een allerhevigsten school
strijd kan teweegbrengen.
Ja, wij willen enkel en alleen eene degelijk
verplichtend onzijdig onderricht, opdat ons
volk beter kunne beseffen wat het doen en laten
moet. En zij, dio, gelijk wij, Zondag laatst de
halfzeven mis bijwoonden, zullen beter begrij
pen dan wie ook dat zelfs een ernstiger onder
richt bij sommige onzer preekheeren goed van
pas zou komen, om wat minder beestigheden
voor hunne toehoorders uit te kramen.
In bedoelde mis bulderde een onderpastoor
ken nogal ferm tegen de slechte gazetten, hoe
wel onzen verkooper Gillis sedert jaar en dag
hem beweerde, enkel ongescheurde gazetten
aan zijne klienten te bestellen.
Doch 't puik zijner predikatie liep over radjj
sen, vleetek en getrouwen
Eene goede huisvrouto sou, naar sijn xeggen,
meer moeten zorgen voor de kweek der rad. ij sen
in haren hof en voor 't bewaren van vleesch. dan
voor de goede opvoeding har ei- kinderen
Zulke onbezonnen gedachte kunnen wij niet
deelen, en ieder verstandelijk mensch zal ons
gelijk geven, als wij zeggen dat elke goede
huisvrouw niet alleen zorgt voor een goed en
profijtig huishouden, maar dat zij tevens de
degelijke opvoeding harer kinderen nauw ter
harte neemt.
Neen, de kweek van radijzen en 't bewaren
van vleesch kunnen eene goede huisvrouw niet
beletten hare moederplichten ten volle te vol
brengen Zulke aanhalingen, mijnheer de on
derpastoor, zijn louter zeever in pakken En
hebt go reden tot klagen over de huismoeders,
dan moet ge zulks grootendeels toeschrijven,
niet aan de kweek der radijzen en aan 't bewaren
van vleesch, maar wel aan de weinig goede op
voeding die gij, en heel den klerikalen boel
met u, tot nu toe wist te verspreiden onder het
volk Want, vergeet het niet, het meerendeel
der huidige huismoeders zijn kweekelingen uil
uwe kloosters, tcaar -mangel bestaat aan degelijk
onderwijs en degelijke opvoedkunde.
Zeg, hoe wilt ge dan dat dergelijke huismoe
ders eene voorbeeldige opvoeding bezorgen
aan hunne kinderen Kennen zij wel een» de
gevaren die hare dochters omringen en toch
trotseeren
Voor 'toogonblik, willen wii er niets anders
bijvoegen, doch om te toonen dat de klerikalen
het goed eindje niet vast hebben in hunne on
derwijsgestichten, zullen wij hier maar liever
een katholieken volksvertegenwoordiger laten
spreken op de vergadering der oud leerlingen
van dc katholieke normaalschool van Mechelen.
Ziehier dus hoe de heer Van Gauwelaert,
katholieke viaamsche strijder voor de ver-
vlaamsching der Gontsche hoogeschool, zich
aldaar op 19 April laatstleden uitdrukte
In den huldigen toestand, vooral op den bui-
ten, is het wereldlijk onderwijzend personeel
zeer veel bekwamer dan de leeken nonnen en
paters). In de kloosterscholen is men te veel
-» ingenomen met de uitwendige godsdienstgebrui-
ken in plants van mannen te vormen met over-
tuigde gemoederen en krachtigen geest. Wy
moeten de kinderen opvoeden met het oog op het
wereldlijk leven en dat kunnen moeilijk leeke-
broeders en leekesusters omdat sj ons werkelijk
leven niet kennen.
Ziedaar hoe een katholieke volkivertegen
woordiger het gevaar aanklaagt dat er bestaat
door de opvoeding zijner kinderen toe te ver
trouwen aan de kloosterlingen.
Die zienswijze van den heer Van Gauwelaert
deelen wij sinds lang doch daarom ook noemt
men ons godsdiensthaters, framassons en geusen
Brrr.... Ja de duivel in persoon l Rebrrr...
Maar wat is dan Van Cauwelaert
Heden, Zondag, Mei, tusschen
6 en 7 uur, by Kamiel VAN HERPE, Neer
straat, 5* storting voor de Leden der Pen
sioenkas, Help U Zelve.
«Rechten Vrede» slaat een minachtende
toon jegens de twee vermaarde Sprekers
die door ons waren uitgenoodigd om op de
protestmeeting van verledene week het woord
te voeren.
De heeren Van de Wal le en De Swarte
oogstten wel, door hun prachtige overtuigende
reden, een geestdriftigen bijval doch 't was
veeleer, zooals Recht en Vrede het weêr
verzekert, gewone betaalde bombastdien
zij opdischten op hun toehoorders lieten zij
eenvoudig een erbarmelijkenindruk en 'twas
bij 't uitgaan, een algemeeue verzuchting naar
den Ninoofschen demosthenes, den uitsteken
den redenaar, met name Petrus Callebaut,
alias haar op die Zondag laatst, voor een
zoo talrijk als uitgelezen publiek, het «droi-»
gend gevaar» heeft voorgehangen der alover-
>veldig;emle zwarts klooetcrmacht.
In 't zelfde artikel wilde 't Vuilblik van den
hoek aan zijne lezers wijs maken, dat... bur-
jerij en werkvolk hier ganscli onverschillig
)lijft aan de protestbeweging tegen Schol
laert» wetsontwerp.
Zondag werden hier meer dan honderd reis
kaarten genomen voor Gent, waar onzo liberale
fanfaren deelnamen aan de Provinciale protest-
betooging.
Onze groep maakte goed figuur in dien ein-
deloozen stoet.
Vooraan wapperden iier door elkaar een
zevental vlaggen van onze liberale en socialis
tische vereenigingen en bonden.
Iedereen blijft gansch onverschillig aan
wat ik uitsteek, sprak de kwajongen, en hij
kreeg 'nen sohop in zijn achterbroek 1
Pf VRIJE KLOK vertelde verleden
week dat bij de bespreking van het Werkloo-
senionds, op de bijeenkomst van de iiDerale
werk8ocieteit (lees Onderlingen Rijstand,) de
heeren M. De Alol en Rehn misplaatste woor
den zouden uitgesproken hebben aan tiet adres
der Demokraten.
Om waarheids wille moeten wij hier doen op-
a1? i ia L- Ki^a^ °IJ l*ie vergadering Dr Rehn
ALLEEN sprak over VVerkloozenfouds ener
hoegenaamd niets gezegd werd vóór of tegen
de Democraten, dat zelis het woord Demo
craat niet uitgesproken werd.
Het artikeltje der Vrije Klok begon
met de woordenBit kwam ons maar laat
aan de oor en.
Men hadde er kunnen bijvoegen en de tyd
ontbrak om het meuwje te controleeren wat niet
zeer moeilijk was nochtans, vermits er op de
vergadering rond de 70U leden aanwezig waren
om voor de waarheid te getuigen.
O—
Burgerlijke stand van iVinove*
Aangifte van 19 Mei (inbegrepen) tot
26 Mei (niet inhegrepen)
GEBOORTEN
Mannelijk 2 Vrouwelijk 6
OVERLIJDEND
Remy Van der Riest, 42 j., brouwersgast,
echtgenoot van Maria Pevenage, rit Jorisstr.
Jozei Walravens, 73 j., zb., weduwenaar ran
Phiiomena Van Huychem, Burchtstr. (Hospi
taal). r
HUWELIJKEN
Petrus De Vuyst, 25 j., koetsier, met Maria-
fheresia Walraovens, ti j., kleermaakster.
1 klad onder de 7 jaar.
Aankomst der
llonde van Belgle.
Eere aan wie eere toekomt. De inrichters
van den Velodroom verdienenden dank van
al de Aalsteruaars en in 't bezonder van al
onze neringdoeners, want tering en nering
hebben er niet ontbroken met de twee da
gen, dat wij 't genoegen hadden de renners
van de Ronde van Beigie in onze muren te
hebben.
's Zondags achternoens slikte het waarlyk
van volk op gansch den doortocht der wiel-
ryders 't was een ware kermisdag, beter
zelf.
's Avonds gaf onze koninklyke harmonie
een puik Concert op de Groote xMarkt dat
veel volk aanlokte, spytig dat het iets wat
te koud was.
Wat gezegd van 't Concert 's Maandags
avonds gegeven door de fanfaren Les
Vrais Amis Constants 't Statieplein zag
zwart van volk zelden hebben onze stede-
iyke muziekmaatschappyen de gelegenheid
gehad voor zulk een groot publiek zich te
laten hooren, waut ons volk biyft nog al
onverschillig aan muziek. Maar ook welk
een schoon programma, welk eene voortref
felijke uitvoering De Oude Garde mag
stout en vrank zicli overal laten hooren,
dank aan deD y ver en de kunst van haren
muziekoverste den heer F. Coessens. 't Zyn
de bazen van 't Statieplein die tevreden zyn
en voor De Oude Garde en de inrichters
van den Velodroom een kaarsje zullen bran
den.
In afwachting van de aankomst der ren
ners van de Ronde van Belgie, hadden er in
den Velodroom twee koersen plaats. De
Velodroom was propens vol. Ziehier den uit
slag 1. Koers voor Onafhaukelykeu, (20
kilometers) le reeks 1. Verbraecke van
Gent2. oruaene van Gruyshautem 3. Van
Volxem van Ninove. 2° Reeks (30 kilom.)
1. Parmentier van Brussel; 2. Van Laere
van Eecloo 3. Verbraecke van Gent. Alge-
meene rangschikking 1. Verbraecke van
Gent2. Van Laere van Eecloo 3. Van
Volxem van Ninove en 4. liruaere van
Gruyshautem. 11. Achtervolgingskoers voor
beginnelingenWiilems van Pamel, Cop-
pens van Assche en Van Eeckhout van
Erpe, winnen.
Juist om 5,10 uren komt de eerste renner
van de ronde van Belgie binnen, 't Is Ver-
schoore van Moorslede, de gemeente van
Van Houwaert. Komen achterna 2. Blaise
van Soumagne, 25 meters na Verschoore
3. Christophe van Parys om 5 uren 14 m.
4. Van den Berghe om 5 u. 16 m. 5.
Defraye van Iseghem, een wiel achter Van
den Berghe. Van Houwaert aan wien eene
warme ovatie toegebracht werdt komt den
178n aan om 5 u. 35.
's Dynsdags 's morgends rond 8 1/2 ure
onder eenen grooten toeloop van volk, ver
trokken de renners van de ronde van Bel
gie op 't Statieplein.
Om 4 u 55 kwam Van den Berghe van
Roesselaere de eerste in den Velodroom van
JVteenen aan 2° Leturgie van Roubaix
Plateau van Meenen ;4° Dhers van Pary»
5° Van Houwaert van Moorslede.
Donderdag 3e rit, aankomst te Erquelin-
nes: 1. Vaa den Berghe; 2. Masselis3.
Tribouillard 4. Christophe en 5. Léonard.
Zaterdag van verledene week werd
onze bevolking uitgenoodigd, om zoo te:
zeggen op verzoek van 't Schepencollegie,
den andoren dag hun huis te bevlaggen
voor den tour de Belgique.
En Zondag was 't stadhuis zelf niet
bevlagd.
Hoe zit liet met den tombola van de
'oorzieningskas der Champetters
Heeft 't schepencollegie wel gegeven
Over eenige dagen hield 't klerikaal
Davidsfonds van Aalst algemeene vergade
ring.
Dat dompers strijdleger telt 79afdeelin-
gen en rond de duizend leden, zoo wordt
er ons gezegd, en op die algemeene ver-
gadoringverschenen er.... 56 leden
't Willemsfonds telt geen 3000 leden,
in geheel het land maar als 't algemeen
vergadering- is, te Gent. dan zijn er altijd
meer dan 200 afgevaardigden aanwezig.
Wat bewijs dat
Dat zonder 't meervoudig stemrecht de-
klerikalen de minderheid zouden zijn in
't land,
De regeering heeft in den Congo een
winstgevend monopool afgestaan aan de
engelsche Sociteit Lever Brother.
Om dat monopool uit te baten is er in
België, eene naamlooze maatschappij ge
sticht en een der drie administrateurs er
van, is de klerikale volksvertegenwoordi
ger Borboux. die de nieuwe schoolwet on-
derteekend heeft.