Groote Meeting Zondag 30 Juli 1911 Prijs 5 centiemen het nummer Zesde Jaargang Nummer 31 Belangrijk Bericht. Allen naar de Liberale Werkmanskriug Algemeen Stemrecht de Schoolhaal-wet. Lustige Samenspraak. Voor God en Vorst. Ze vragen een mirakel De Belooging van 15 Oogst VOLKSGAZET LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD Abonnementsprijs 3 fr. yoor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. Prijs der Annoncen j „rrtalr^l Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 Irank de regel. AALST, 2» JULI RUL Alle eerst Zaterdagen der maand van 10 tot 11 1/2 uren 'smorgends, houdt onze acht bare Volksvertegenwoordiger M. Jules RENS zitting, in 't lokaal der Liberale Associatie, «Graaf Egtnont, Groote Markt. Aalst. in dc zaal CONCORDIA» Heden Zaterdag 29 Juli 1911» om 8 uren avonds. DAGORDE Protest tegen het School wet voorstel- Schollaert. Algemeen Stemrecht. Betooging van 15 Oogst te Brussel. SPREKERS De heer volksvertegenwoordiger Rent en de socialistische redenaar ^Mijnheer DeSwarte, advokaat, te Brussel zullen er het woord voeren. Wy doen een dringenden oproep aan al onze liberale vrienden, burgers en werklie den opdat ze die Meeting zouden by wonen. AALST. Algemeene Verplichte Vergadering heden Zondag 30 Juli 1911, te 3 1/2 uur stipt namiddag, op boet van 25icentiemen, ten Lokale Concordia Schoolstraat, Orde van den dag 1. Verslag der laatste Alg. Vergadering 2. Balloteering van nieuwe leden 3. Verschillige Mededeelingen. 4. Groote Betooging op 15 Oogst te Brussel tegen het Schoolwet sontwerp Schollaert en voor het bekomen van Alge meen Stemrecht. Deelneming. VOOR TEGEN Liberale Vrienden, Werklieden, Burgers Het is onze plicht in massa deel te nemen aan deHbetooging van 15 Oogst, te Brussel. Waarom Omdat alle liberalen de gelijkheid willen en de rechtvaardigheid in de kiezinger. omdat alle liberalen de verdwijning willen van het bedriegers stelsel, dat te lang reeds ons land en ons volk heelt overgeleverd aan de verachtelijke opperheerschappij der klerikalen. Omdat alle liberalen den val be trachten eener regeering, die onze natie tot oneer strekt, onze scholen verwoest, de millioenen verkwist, de gewetensvrijheid vertrapt, de kloos ters verrijkt, alle klerikale instellingen bevoordeeligt en voor de demokraten niets anders over heelt dan fafadewet- ten. Waarom nog Omdat de klerikale regeering, de Schollaert-wet wil doordrijven, waar door in korten tijd de laatste goede scholen in Vlaanderen zouden verdwij nen om plaats te maken voor broer- kens- en nonnenscholen Omdat door die wet de smachtrijke kloosters, die den ondergang zijn van boer, neringdoener en werkman, jaar lijks nog 20 millioen uit de Staatskas zouden opscharrelen, terwijl het onder wij» immer slechter wordt. Liberale Vrienden, Den 15 Oogst, allen naar Brussel met het dubbel doel, dat alle demo kraten dien naam waardig betrachten Algemeen Stemrecht Evenredige Vertegenwoordiging, rechtvaardigheid en gelijkheid. Terugtrekking der Schollaert-wet, Leve de leerplicht en goede scholen in alle gemeenten. Leve de demokratie weg met de klerikale wanregeering tusschen den Z. E. H. PA EPELINCKX. pastoor te Kalotteghem en boer SLIM MELINGHS, eenvoudig landbouwer. Het is tegen den avond. De boerenmen- schen komen uit het veld terug naar het dorp. De Z. E. 11. Paepelinckx gebaart dat h(j zynen brevier leest, maar kykt er slinks ov«r heen om te zien of alleman zyne Excel lentie naar behooren salueert. Hy ziet op eenige stappen afstand» boer Slimmelinghs, van wien kwade tongen zeggen dat hij libe rale gazetten durft lezen. De Z. E. H, Pae pelinckx zou den boer wel eens willen pol sen. Dichtbij gekomen zegt hy met honig zoete stem 'n Avond., pachter Slimmelinghs 'n Avond, Manheer de Pastoor 't Is goed weer voor de beeten, ho pachter Ja zeker, Mynheer de Pastoor. A pro pos, ik moet u toch eens iets vragen, dat ik maar niet kan grondeerenI» het waar dat er in de katholieke scholen zooveel meester* en maseurken8 zijn zonder diploma of be- wys van bekwaamheid, en dat al de mees ters en onderwyzerssen van de gemeente scholen gediplomeerd zijn. Want enfin, een diploma dat geeft toch een zekerheid en een zekere confiëntie aan de menschen. De hoef smid en de vroedvrouw, die zetten het ook wel op hun deur Ta, ta, pachter. Een diploma, dat is maar een stuk papier. Wat bewyst dat f De broerkens en de maseurken» zonder diploma zyn ten minste even slim als de andere. C'est ga. Mynheer de Pastoor, 't is goed dat ge 't mii zegt, want dat wist ik niet. Maar ik wilde u nog iets vragen, Mynheer de Pastoor. Wat blieft er u, pachter Wel, myn oudste zoon is 28 jaar oud hy heeft 2 kinderen en hy heeft een goede geleerdheid, want hy is 6 jaar by den mees ter op school geweest en 3 jaar in de Ecole Moyenne te Aalst. En h(j heeft maar 1 stem. En de kapelaan die 2 jaar jonger is, en geen kinderen heeft, meen ik, die heeft er 3. Hoe legt gij dat uit, Mijnheer de Pastoor Wel, dat is heel simpel, pachter, M. de Kapelaan heeft een diploma van de La- tynsche school, en hy heeft studiën gedaan. Ge zult nu toch geen ODgediplomeerden stommerik gaan vergelyken met iemand die een diploma heeft 1! Maar, Mynheer de Pastoor, astreen zeidt gy dat een diploma niets bewyst. Och pachter, dat is allemaal navenant. De wet is de wet. 'n Avond pachter, 'ne geruste O, gebenedyde Kieswet, gefabrikeerd door de kalotten, geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord al de bedriegeryen en de fopperyen die gy voorbereid hebt aan degenen die moeten gaan kiezen 1 Leve het Algemeen Stemrecht 1 Eén man, ëén stem 1 Een paar dagen na het bezoek van koning Albert en koningin Elisabeth te Charleroi was ik in die stad. De burgemeester had een proclamatie doen aanplakken om de bevolking te danken voor de gulle geestdriftige ont vangst welke de vorsten te beurt was gevallen, en voor de blijken van gene - genheid welke zij onze vorsten had gegeven. En mijn vriend een inboorling van Charleroi, vertelde mij alles van de ontvangst van het vorstenpaar de geestdrift, zei hij, was algemeen, burgers en werklieden, liberalen en socialisten wedijverden om het meest om den koning te bewijzen dat, zoo lang hij de trouwe naïever blijft der grondwet, hij rekenen mag op de ge trouwheid van gansch zijn volk. Waarom niet De regeeringsvorm bepaalt immers den graad van demokratie niet bij een volk republiek is zoomin het even- woord van demokratie als koningrijk het evenwoord zou wezen van reactie. Het zijn de instellingen, de wetten, het volk zelve welke de democratie uitmaken er zijn immers reaction- naire republiken gelijk er demokra- tische koninkrijken zijn. Er zijn voor zitters voor republieken welke zich hatelijk maken bij het volk, er zijn koningen welke de liefde van gansch een volk weten te verwerven. Na het bezoek van ons vorstenpaar schreef het Journal de Charleroi, socialistisch dagblad het volgende Het is hier de gelegenheid de verdwy- »ningvandie oudeawaling te bestatigen, »als zou socialisme en grondwettig koning- dom onvereenigbaar zyn. De personen die belang hebben te belet- o ten dat de socialistische party aan het ge- zag komt, hebben beproefd te doen geloo ft ven dat een koning nooit de socialisten aan «de regeering kan roepen, vervolgens dat de socialisten nooit het ministerschap kun- nen aanvaarden ondereen koningschap. En het socilistisch blad bewijst ver der dat de socialistische partij zooals ze thans is ingericht vrede Kan hebben met het koningdom, en hare manda tarissen dan ook ook als ministers van den koning zouden kunnen optreden. En in Vooruit het socialistisch or gaan van Gent kon men den 14 Juli het volgende lezen Welnu, wij aarzelen niet het te ver- klaren dat de Republiek juist onzen slaap niet stoort en dat wy van de mare niet nereden worden om harent wille. De Republiek op zich zelve, zegt nie- mendalle. Een bewys daarvan is dat de be- staande republieken weinig van aard zyn «ora onzen geestdrift te prikkelen. Het kapitalisme zwaait er den scepter zoo brutaal, zoo niet nog brutaler dan in «België, dus met al de treurig sociale ge- volgen die er aan verbonden zyn voor de werkende klasse. Als de republiek nu voor ons niets an- ders zou wezen dan een ander etiket op de flesch, waarvan de inhoud dezelfde is, dan hebben wü weinig belang en volstrekt geen haast by die verandering. Indien koning Albert de achting, de sympathie heeft verworven van al degenen, die eenige waarde hechten aan de Belgische grondwet, zelfs van degenen die den voorkeur geven aan den republikeinschen regeeringsvorm, indien koning Albert en zijn gemalien zoo populair zijn geworden bij al de Belgen met oprecht gemoed is dat niet het geval met de fanatieke kleri kalen, die hem verafschuwen. Koning Albert heeft getoond dat hij liberalen en socialisten zoowel waar deert als burgers van het vaderland, als katholieken en klerikalen en dat is te veel. Voor de klerikalen moet de koning slechts het werktuig zijn hun ner partij, de uitvoerder van hunne bevelen, de goedkeurder van al de onrechtvaardigheden waaruit hun par tij voordeel trekt. Zoodra hij ophoudt dat te zijn wordt hij over boord geworpen, het onderschrift der klerikale gazetten Voor God en Vorst heeft immers geene andere beteekenis dan hetgene er on derverstaan wordtzoolang den vorst onze dienaar wil blijven. Dat hebben vele vorsten in den loop den tijden ondervonden, en onder an dere de stichter van het Hollandsche Vorstenhuis Willem de Zwijger, prins van Oranje, die in 1584 door Balthasar Geeraard werd vermoord, nadat deze op voorhand de absolutie had gekregen voor zijne misdaad, en zijne familie adelbrieven ontving van den paus als belooning voor hetverfoeielijk schelm stuk. Nu 327 jaren na die moord, wordt de populaire koningin Wilhelmina te Brussel geestdriftig toejejuicht, te za- men met onzen koning. De Belgen vergeten niet, dat Willem van Oranje op bevel der klerikale macht vermoord werd omdat hij de verdediger was onzer vrijheden, de vijand der inkwi- sitie, de toevlucht van het verdrukte volk. Daarom gebruiken de klerikalen nu ook hunne laagste organen om koning Albert op gemeene wijze aan te vallen. We kunnen ze niet alle aanhalen, maar schier geen enkel klerikaal week blad verwaarloost eene gelegenheid om de vorsten hatelijk te maken Wy knippen letterlyk uit het St-Niko- laasch katholiek blad Het Land van Waas nummer van 10 Juli 1911. Het Bloemeken van de Koningin kwijnt. Het schynt dat ten teeken van protestatie tegenover de houding van den Koning in zake van de schoolwet vele katholieken weigeren liet bloemeken van de Konin* »gln te koopen ofte verknopen, «datzelfs heele zendingen edelweisen naar het algemeen comiteit zjjn teruggekeerd. Wy zeggen ronduit, dat indien deze protestaties mochten op waren grond ge- steund zy, wjj er ten volle deel In nemen. 0 Ziedaar de klerikale hatelijkheid. Verleden zondag zag men te St. Ni klaas klerikale belhamels, de [konin- ginnebloempjes van de borst trekken van kinderen en vrouwen, van allen die ze konden overmannen. Pastoors hebben de koninginnebloempjes welke naar hunne gemeente war.en gestuurd terug doen zenden zonder dat er eene mocht verkocht worden. Ziedaar het loyalism der klerikale partij en van hare meesters. Maar hunne razernij deert noch ons noch den koning, een Balthazar Gee raard wenschen ze misschien nog, maar die is in ons land in onzen mo dernen tijd niet meer denkbaar. 't Is in de klerikale rangen dat men thans de revolutionairen en anarchis ten aantreft, maar we weten dat het bij razen en schuimbekken zal blijven. Al wie rechtzinnig is, zal zulke prak tijken schandvlekken en met meer moed en volharding de toekomst te gemoet gaan. Wie van U, vrienden lezers, ként het paapschgezind en anti-vrymetselaars week- bladjes de Voix de Marie (De stem van Maria) van Saintes (Frankryk) Weinige misschien Wellicht geen® 1 Welnu 't is waarlyk spytig 't hoeft ge zegd te worden. Dit, met de bisschoppelijke goedkeuring vereerd bladje telt immers onder zyne ver- nufte reporters een belgische korrespondent die, wellicht om zich te onderscheiden van zyne confraters, alles, rechtuit, soms ook wel eens stoutweg, schryft zooals 't hem op 't harte drukt zonder nuttelooze omme- wegen, zonder verdoken zinspelingen. Zijn laatste belgische brief die, 't zy hier tusschen haakjes gezegd, zeer belangryk en beteekenisvol is, werd door de volgende nota der redaktie ingeleid (ik vertaal) Onze lieve lezers herinneren zich, als ware 't van gisteren, de pynlyke indruk die het Belgische vorstenpaar op ons maakte, tydens hun bezoek te Parijs van 14 Juli. 't Geene volgt bewyst, eens te meer, dat zulks niet zonder reden was en dat hun gedrag, tegenover ons katholieken laak- baar was en blyft. En de Voix de Marie slingert koning Aelbrecht gewetensvol en met haat de vol gende strenge en tevens harde bewoordin gen naar 't hoofd Ons klein Belgeland is thans de eenigste natie die bestuurd wordt door eene meer- derheid katholieke van hart en ziel. Immers, wat heeft ze niet al gedaan ge- durende haar 27 jarig onafgebroken be- staan f Maar helaas l De laatste gebeurtenis- sen, die zonder twyfel de oorzaak zullen zyn en de grondslag zullen werpen van 't volksonderwijs, deze gebeurtenissen die zoo bedriegelyk zyn geweest voor onze kristene verwachtingen in zake school- wet, hebben by vele rechtschapene katho- lieken de laatste hoop op redding wegge- nomen. Ver van ons nu 't zoete gedacht in de paleizen van Brussel een katholieke Koning aan te treffen 't Droeve noodlot doet sinds eenigen tijd, voor ons, onmeêdoogend 't een onge- luk op 't ander volgen I Voortaan weet iedereen en zal iedereen kennen wat tot hiertoe zy die op de hoogte waren van 't geen aan 't Hof voorviel alleen wisten of verdachten. Overigens was de ontvangst van den Duitschen Keizer niet beteekenisvol Alleen de liberale hoofdmannen zyn hem voorgesteld geweest. Niets voor onze katholieke leiders Geene betrekkingen tusschen kardinaal en vorstenpaar. Zyne Eminencie wierd niet eens, tydens de ziekte der Koningin, in 't Paleis toege- laten I Kortom, volgens schrijver, is 't al libe raal wat men in 't paleis hoort en ziet en inademt. De aanstaande kiezingen zullen verschrikkelijk zyn. Ze beginnen lont te gerieken, waarlyk, de korrespondent van de Voix de Marie vervolgt De algemeene verkiezingen gesteund en geregeld volgens de tienjarige volksop- telling zullen, naar alle waarschijnlyk- heid in 't begin van 't naaste jaar, plaats hebben. Welnu van nu af aan bekennen de stoutmoedigste en meest optimiste onzer leiders dat 't gevaar niet klein zal zyn «n dat de godsdienst zich zeer bedreigd ge- voelt. Deneêrlaag is byna onvermydelyk I... De zwakheid of de valschheid van den Koning zal ons duur te staan komen zich overgeven aan 't schuim van 't volk is immers gevaarlijk voor de veiligheid. Onlangs, zoo vertelde me een pastoor, zei de kloekmoedige oud-minister Schol- laert tot zyn Eminence Kardinaal Mer- cier: Er moet iets bovennatuurlijks voor- vallen of we zullen niet lang meer 't be ft stuur van 't land in handen hebben. Deze voorspelling heeft me zooveel te meer ter neergeslagen daar ze van een man komt die meer dan iemand doordron- gen is van ondervinding en kristelyke overtuiging. God geve dat er weldra eene zienlijke en vaste tusschenkomst optrede 't Is hoogtyd dat Hy zich openbare!... Een mirakel dus of ze zyn om zeep God wordt reeds gedagvaard om zich te ver openbaren en neer te dalen in 't kieska- mertje Daar zal hy de hoofden zyner party, in 't algemeen, en 't vernuft van den belgischen korrespondent van de Voix de Marie in 't bezonder kunnen bewonderen. Als hij bjj 't aanschouwen dezer lichten maar zelf niet liberaal wordt 1. De betooging van 15 Oogst is ge richt tegen het klerikaalgoevernement. 2. De betooging van 15 Oogst is ge richt tegen de slechte schoolwet van Schollaert. 3. De betooging van 15 Oogst is ge richt tegen kiesbedrog. De betoogers willen Zuiver Algemeen Stemrecht een man een stem, gelijkheid en recht vaardigheid. Mijnheer Pieter Daens, volksverte genwoordiger van Aalst gekozen, door kiezers welke voor het grootste deel in hun hart antiklerikalen zijn wil geen deel nemen aan de betooging van '5 Oogst, en durft zeggen Geen enkel ware partijgenoot, den naam van Demokraatden naam van Christen waardig \al deel nemen aan de betooging te Brussel Land van Aelst, 9 Juli 1911). Welke reden geeft hij op Wij willen, zegt hij, wel betoogen voor algemeen stemrecht maar niet tegen de schoolwet van Schollaert, dit zou strijdig zijn met onze princiepen en met onze overtuiging. Deze reden is maar een voorwendsel, dat hij heeft uitgevonden, om zijne onthouding te verrechtvaardigen, een voorwendsel om zijne ware partijge- nooten te kunnen aanzetten aan de be tooging geen deel te nemen, welke be- zonderlijk is gericht tegen het klerikaal goevernement, dat nu in de slechtste omstandigheden door Pieter Daens wordt gesteund en geholpen. Waarom zouden de Christen demo kraten niet protesteeren tegen de schandige schoolwet van Schollaert Zie het verslag van 't Congres den 7 Mei te Aalst gehouden, verslag dat algemeen werd aangenomen, als we Pieter Daens zelve moge gelooven Alle schikkingen der wet werden slecht of onvoldoende geheeten en afgekeurd De schoolbon, slecht De leerplicht, niet duidelijk genoeg De voorgestelde maatregelen, pon der bekrachtiging l De jaarwedde van het personeel, gansch ontoereikend en verkeerd In een woord hadde Pieter Daens een ontwerp neergelegd volgens het Congres van 7 Mei, (waar priester Fonteyn een gemeenteschool eischte voor elke gemeente)dat ontwerp ware de tegenvoeter geweest van het ontwerp Schollaertwaarvan geene enkele bepaling door het Congres werd goedgekeurd. En nu verbiedt Pieter Daens, de Christen demokraten deel te nemen aan de betooging van 15 Oogst omdat er geprotesteerd wordt tegen eene schoolwet, welke al zijne aanhangers eenparig slecht hebben gevonden en welke door een der koapst-geschreven gazetten der christen demokraten, De Vrije Klok het schijnheiligste ontwerp werd genoemd dat ooit in de Kamer werd neergelegd Neen, neen, er is geen ernstig man, die zulke dwaze uitvluchten voor gang bare munt zal aannemen en niet zeg gen zal daar schuilt wat meer achter dan Pieter Daens rechtuit bekennen wil en wie sedert eenigen tijd de gan gen volgt van dien zonderlingen wip pers-vertegenwoordiger zal geene moeite hebben uit zijn trispalul van gekrabbel en gebrabbel op te maken 1. Dat Pieter Daens, de slechte schoolwet van Schollaert puik en recht vaardig vindt, gelijk hij het van den beginne zegde 2. Dat Pieter Daens den val niet be geert van de dompersregeering van welke er nochtans voor ons volk niets te bekomen is noch lotsverbetering, noch algemeen stemrecht, noch leer plicht, noch pensioen 3. Dat Pieter Daens, de bondgenoot is geworden der klerikalen, met hen heult, met hen stemt, en geheel tot hen weerkeert. Daarom wil hij niet meedoen aan dc betooging van 15 Oogst. Maar Gij, demokraten, volgt zijq

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1911 | | pagina 1