Willemsfonds.
Pensioenbond van Aalst.
De betooging' van 15 Oogst
Deezeke is met Ons.
Ze vragen een mirakel
Zaterdag nacht
Uit Sottegem.
ASPELARE.
KERKXKEN.
Liederavonden voor 't Vrouwvolk
Vrye toegang voor iedereen. Bovenzaal
van Graaf Egmont» Maandag, 21 Oogst
om 8 uur 's avonds.
Aanleeren van het lied
«liet Kerelskind»
Woorden van Albrecht Rodenbach.
Muziek van Jaak Opsomer.
Zondag 30 Oogst maandelijksche
storting bij M. Leon Van den Broeck,
Hotel des Arcades, aan de Statie, v an
10 tot 11 uren voormiddag.
en '1 Volksstemmeken.
De snotneuzen uit 't Volksstemmeken
hebben weeral eens den hoofd vogel afge
schoten.
Een ongeschoren groote lemmen uit
't Volksstemmeken stond 's morgends
van 3 uur aan 't ijzeren hekken der statie
gebonden om de betoogers van Aalst te tellen
die met de twee bijzondere treinen naar
Brussel vertrokken. De groote lemmen die
zeker de cijferkunst by de broerkens geleerd
heeft, zal ons wel willen wys maken, hoe
het mogelijk is de betoogers te tellen, man
voor man, wanneer het ijzerhekken wagen
wijd open stond en er zeker honderd betoo
gers te gelyk de statie binnen trokken. Ook
kon hij onderscheiden of de betoogers van
Aalst of van Erembodegem of van Lede of
van Hofstade waren Welk een fyn vernuft
die groote ongeschoren lemmen
Volgens de snotneuzen uit 't Volksstem
meken, o waren er 65000 betoogers.
Volgens 't Volk van Gent juist 42679.
Volgens de XXe Siècle 60,000 volgens
de Patriote 80000 volgens de Journal
de Bruxellen 100,000 en volgens het groot
katholiek dagblad van Parijs Le Gaulois
250,000. Al die katholieke bladen zouden
wel gedaan hebben zich t' akkoord te stellen
voor wat 't getal deelnemers betrof, want
van 42679 tot 250,000 komen is 't verschil
nog al groot.
We verwedden een hesp tegen een lem-
mekenskop dat geen enkel der snotneuzen
van 't Volksstemmeken de betooging
gezien heeft, want geheel hun relaas der
betooging is de vertaling van 't verslag van
Le Patriote een weinig ingekort.
*t Zyn feniksen de snotneuzen uitt Volks-
stemméhi n. Er zyn 124,000 biljetten gege
ven voor de bijzondere treinen, die cyfers
zijn onloochbaar, maar de snotneuzen
hebben het gevonden en ze schrijven
't Is allemaal wel die cyfers mede te dee-
len, doch daarom beweren, dat al de betoo
gers die naar Brussel getrokken waren aan
de Nationale betooging deelgenomen hebben,
dat is niet ernstig.
Dus de betoogers die naar Brussel trokken
om te betoogen hebben niet betoogd Ouf 1
't is om er stokkendood van te vallen 11
't Schynt dat al de betoogers van Aalst
dronken waren, wanneer zij naar huis kwa
men, zoo schrijven toch de snotneuzen, maar
we gelooven dat ze zeer slecht zullen gezien
hebben, en hunne vrienden voor de onze
zullen genomen hebben, want Dijnsdag
rond 11 uren 's avonds, liep er eene heele
bende katholieke jonge wachten krimineel
zat in de Zoutstraat.Deze, zullen de snotneu
zen voor onze mannen genomen hebben.
Wij ontkennen niet dat ons volk eene
goede pint gedronken heeft wanneer onze
mannen de stad uittrekken, hebben zij geld
op zak. Ze zyn niet gelijk de collectie pijpen
koppen die wy over veertten dagen in den
stoet van den katholieken werkmanskring
gezien hebben en die zich op de Groote
Markt midden van de kalseide zetten om
naar 't muziek te luisteren de sukkelaars
ze hadden nog geen vyf eens op zak
om zich een glas bier te koopen en t was
nochtans stikkend heet. Dat zyn jaDnen die
nering en tering in eene stad brengen
Volksstemmeken en al de andere
katholieke bladen beweren dat hunne betoo
ging van 7 September 1884 veel grootscher
was als deze van 15 Oogst. Weet ge 't welk
een oud Brusseleer ons daarop antwoordde.
Hadden de klerikalen den 7 September zoo
talrijk geweest als de liberalen en socialisten
met 15 Oogst, we hadden ze nooit met schup
pen onder hun g.... kunnen uit Brussel dry
ven 't Is zoo.
Tot spijt van de snotneuzen uit 't Volks
stemmeken stippen wij aan dat de liberale
groep van Aalst op gansch den doortocht
warm toegejuicht werd, bezonder op de
groote boulevards.
Zouden de snotneuzen aan hunne lezers
niet willen wys maken, dat de antiklerikale
betooging meer gedaan heeft als al de mis
sen van heel het land om 't weer te doen
veranderen, want 's Maandags was het nog
stikkend heet en "s Dynsdags, dag der betoo
ging, begon het al 's avonds te regenen
nuDne lezers, die ze toch voor de grootste
uilen van de gansche aardbol nemen, zullen
wel dit mirakel ook eens willen slikken,
't moeten altyd geene klerikale mirakels
zyn
't Schynt ook dat wy liberalen, verloren
liepen in den stoet, daar 't byna al socialis
ten waren, en dat wij verplicht waren de
roode vlag te volgen. Hoe is dat toch mo
gelijk De stoet was zoo geregeld dat wan
neer in de eene provincie de socialisten de
eerste gingen, in de volgende provincie
de liberalen eerst gingen.
Om te sluiten 't Is bewezen dat de be
tooging van 15 Oogst hard op de maag ligt
der snotneuzen van 't Volksstemmeken,
en van al de klerikale dagbladschrijvers
wrant gelyk wy in ods voorgaande nummer
schreven Waar 't hart van vol is, loopt de
mond van over. Amen
Na lange dagen en weken overtollige
hitte, die alles verschroeide en verbrandde,
die de menschen afgemat en ziek maakte, is
het weder Dynsdag heel dragelyk geworden.
't Zonneke liet zich zien, maar zonder te
byten en te steken, er woeide een frisch
windeke en aan den hemel schoven lieve
wolken voor de zon als deze goesting kreeg
om te willen branden
En geen druppelke regen 1
Een geschilderd weérke voor eene mani
festatie
De fanatieke domper» hadden hunnen
God gebeden nog veel meer brandende hitte
op aarde te zenden, den dag van O. L.
"Vrouw Hemelvaart, opdat er honderden en
honderden liberale en socialistische manifes
tanten zouden versmacht zyn in de beesten
wagens, waarin de fanatieke minister van
ijzeren wegen besloten had dat de manifes
tanten vervoerd zouden worden, of gedood
door zonneslagen in de straten der hoofd
stad.
Zjj twyfelden er niet aan, die zachtmoedige
kristenen, of hun God zou hun aanhoord
hebben. Het fanatiekste en ellendigste der
katholieke bladen, de XX* Siècle, 't orgaan
van M. de Broqueville, den lekkeren minis
ter van spoorwegen, schreef Maandag de
hitte wordt ondragelijk één troost heb-
ben wy, 't is dat de barometer nog altyd
klimt en dat morgen de liberale en socia-
listische manifestanten nog meer zullen
te lyden hebben. De zachtzinnige en
langgerokte herders, die Gods kudde zeggen
te leiden, waren er van overtuigd, dat het
zoo moest zijn en dat Gods zonneke de ma
nifestanten ging braden om ze, gebraden,
naar Gods helleke te zenden. Inderdaad, zy
kondigden Zondag af, van uit hunne leugen-
kuip, dat, gezien de brandendende hitte, de
processie Dynsdag niet zou uitgaan
Maar onze Lieve Heer, die een oud over
tuigd liberaal is, heeft willen doen zien dat
hy met zyne ware dienaars dit zyn alle
deze die zyn gebod van verdraagzaamheid
en naastenliefde onderhouden, te weten li
beralen en socialisten is en blyft en geen
uitstaans wil hebben met deze die zich,
gansch ten onrechte zyne dienaren noemen,
hy heeft Dynsdag aan de manifestanten
een weertje geschonken, zoo lekker als zij
't maar hadden kunnen wenschen.
Danke, Deezeke lief 1
Zondag 27 dezer, spelen de dompers nu
ook manifestatie, maar dit maal te Leuven
den 7 September hangt nog altyd aan
hunne ribben, moe' je weten. Als Deezeke
't dien dag te Leuven maar geen str... doet
regenen of in zyn zonne niet doet stoken om
de manifesterende kadodders te roosteren ge
lyk Laurentius 1
Want Deezeke, die zienlijk met de Libera
len en de Socialisten is, moet er op uit. zyn
de bokken en de dompers eene grap te spe
len die van de poes niet is. Na den 7 Sep
tember den 27 Augustus 1
Waarom niet, als Deezeke 't wilt T
B. B.
Gy herinnert u, vrienden lezers, dat we
vóór een paar weken, onder dit opschrift,
melding maakten van een stichtend briefje
verschenen in een fransch paapschgezind
weekbladje c< La Voix de Marie (De Stem
van Maria).
Dat in dit zelfde briefje ofschoon het
door een verdraagzame katholieke korres-
ondent was opgesteld onze Koning op
ristelyke wyze wierd beknord en er zelfe
ferm wierd over den hekel gehaald om rede
dat hy liberaal gezind is en niet gedwee de
soms zeer veranderlijke grillen van bisschop
of aartsbisschop voldoet.
Welnu, weet ge wat het gevolg geweest
is van die bekendmaking door de liberale
bladen van die correspondencie der Voix de
Marie Eene gansche opschudding en ver
ontwaardiging in ons Belgisch klerikaal
kamp 1...
Eene opschudding die het zoo diep heeft
fetroffen, dat de Gentscbe katholieke Bien
}ublic het geraadzaam heeft gevonden
ten einde de andere katholieke dagbladen
eenigszins tot bedaren te brengen er open
lijk, maar in schyn slechts tegen de protes
teeren
En als we zeggen protesteeren, dan is het
nog op eene sluwe wyze, eigen aan de>
katholieke gazetten.
Volgen» hem en dus ook volgens al
zyne strijdgenoten want hy spreekt in aller
naam is de inhoud van dit gazetje leu
gentaal en zonde.
Hoort hoe slim hy het aan boord legt om
zulks te bewijzen.
Gij, liberalen, roept hy, gy schreeuwt
dit briefje nu op de daken uit maar wat
zoudt ge zeggen moesten we antwoor-
den dat ge dat briefje moet nemen van
waar het komt
Immers weet ge wel dat we, om zoo te
zeggen.de Voix de Marie, niet kennen
dat we ze nooit gezien hebben
En dat het gansch ten onrechte is dat
ge ze zoo maar holderdebolder eene kleur
voor en een mond tegen ons geeft
't Is maar dat we twijfelen of dit bladje
katholiek is
a We weten wel dat het een klein gazetje
is dat ergens wordt uitgegeven in een
fransch departement
Dat de liberale bladen, wie niets ont
snapt, op de hoogte staan van al wat in dat
gazetje verschijnt
Dat zij het regelmatig ontvangen
«We verstaan ook dat ze ons de woorden
van dien korrespondent onder den neus
wryven en ons vragen wat we te ant-
woorden hebben wanneer hij zelf bekent:
Dat Koning Albrecht van ons niet moet
weten
Dat hy breeder gedachten heeft dan die
van velen die hem nydig omringen en be-
spieden
Dat tydens't bezoek van den Duitschen
o Keizer, slechts liberale politieke mannen
hem werden voorgesteld;
Dat Kardinaal Mercier. gedurende de
ziekte der Koningin by haar niet wierd
toegelaten.
Dat wy het allen verkeerd op hadden als
we dachten dat Koning Aeibrecht van
onze party ging deelmaken
Dat er een* mirakel moest gebeuren of
dat we voor altyd den dieperik in waren.
Maar 'tgeen we wonder vinden 'tis dat
DeVoix de Marie» slechts aan liberalen
is medegedeeld en dat wy er van verre
noch van by over gehoord hebben 1...
We zouden de figuur eens willen zien
van dien korrespondent die door zijne
vriendelijkheid aan de liberalen 't onaer-
werp hoopt te geven van een veelbewy-
zend artikel ken.
Dan zouden we kunnen oordeelen 1
Dan zoudt ge kunnen victorie kraaien
maar nu niet 1...
Die booze Bien Public 1...
Zooals ge ziet gebaart hy van krommen
haas nog een weinigen hy zou ons be
schuldigen zelf dit gazetje te hebben uitge
geven.
Omdat De Voix de Marie hein een
harde noot heeft laten kraken daarom is
't geen ernstig klerikaal bladje.
Spijtig waarlijk
Maar beeldt de Bien Public zich dan
toch misschien in dat, van vóór dit briefje
't licht zag, dit alles nog niet gekend was
Neen, neen, 't bladje is ernstig genoeg,
maar de Bien Public is het niet.
Hy draait om de pot en wil de waarheid
verdraaien maar hy geeft zich waarachtig
te veel moeite om zyne lezers te verblinden
en het doet ons zeer aan 't hart te bestal igen
dat al zyn schrijven en verklaren toch al
boter aan de galg is.
Wy liberalen, hebben dat paapschgezind
bladje niet ten minste noodig om te bewij
zen dat de klerikalen zonderlinge konings-
gezinden zyn.
De gansche reeks uittreksel», uit kleri
kale vodden getrokken, en die we na den
val van 't kabinet Schollaert, aan onze
lezers hebben opgedischt bewijzen het ten
stelligste.
Maar daarop heeft de cc Bien Public zich
wel kunnen wachten te antwoorden om er
de echtheid van te logenstr affen
Hij vond geraadzamer daarover to zwij
gen.
M. Petrus ligt te bed maar kan niet in
slaap vallen. Hy woelt, draait en keert zich
gedurig om in zyn bed, terwijl hij voortdu
rend uitroeptO die schelmen van libera
len 1 die sloebbers van liberalen I die deuge-
nieten die..,, die.... I Op eens verschijnt
aan zyn sponde de geest van zijn broeder
Adolf.
Adolf. PetrusPetrus
Petrus. Adolf gij hier God wat
komt gij hier doen 1
Adolf. Wat ik hier kom doen Gy zyt
sinds zoo lang toch onrustig ik kom u de
rust terug geven als gy ze maar wilt.
Petrus. De rust, wel ja, die wil ik
terug. Geef ze my maar
Adolf. Petrus, Petrus, zoo niet. Ik
alleen kan u die rust niet teruggeven, als gij
niet medehelpt....
Petrus (lustig). Wat moet ik daar
voor doen 1
Adolf. Terugkeeren tot de Christene
Democratie zooals wy, ik vooral, ze gescha
pen hebben, zooals zy bestond, handelde en
sprak toen ik nog onder de levenden ver
keerde.
Petrus. Tettettet Zeever Ik heb
lang genoeg onder uwe leiding moeten
staan, lang genoeg aan den band geloopen
gelijk een rnenneke niet een valhoedjen op.
Nu ben ik de baas en 't dunkt my dat ik
myn dingen wel doe, veel beter dan gy. Zie
maar eens. In Mei 1906 kreegt gy te Brussel
een schup onder uw achterste en twee jaar
nadien, als gij reeds uwe matten hier op
aarde hadt opgerold, behaalde ik, in Aelst
een triomf zonder weerga, met duizende
stemmen meer dan vier jaren vroeger I Be
wijst dat niet, Adolfken, dat ik eenen an
deren generaal ben dan gij. Ook, laat het
ons maar recht uit bekennen, broeder Adolf,
hier op aarde zyt gy geheel en gansch ver
geten.... Een bewys ik heb uw leven be
schreven, in eenen dikken boek die 'k voor
een drukkelyk zien verkoop en de verkoop
en gaat geen spier. Ik zou er van schreeu
wen als ik de honderde en honderde boeken
op den zolder zie liggen en die niet verkocht
geraken
Adolf. Ondankbare I Wat zou zonder
my de Christene democratie ooit geworden
zijn Wat zoudt gij, zonder mij, geworden
zyn in die akelige dagen van woeste vervol
ging, toen d'oude bewaarders gezworen
hadden onze familie van honger te doen kre-
veeren P Wie waren onze koopers van wyn
en olie Liberalen, niet waar En was liet
uit liefde voor u dat zy kochten Neen
niet waar En de bankbriefjes die zeer dik-
wyls, als een extraken, in ons schapraai
kwamen gevlogen, aan wie werden ze ge
geven, aan u of aan my en door wie
Petrus. Dat en zegt niemendalle.
Maar myn triomf van Mei 1903, dat is wel
sprekend gelyk myne diskoersen in de
Kamers 1...
Adolf. Zwyg van uw gezeever....
Petrus (vergramd). Wat gezeever
Adolf. Ja, man, uw gezeever in de
Kamers. Sedert ik by den Heer ben, zyn er
al eenige representanten en senatoren, van
alle partyen, ook binnen geroepen en allen,
als zy mij gezien hadden, zyn zij by my ge
komen, staken mij de hand toe, en zegden
mij allen 't zelfde Adolf, als gy in de
Kamers waart en gij spraakt een diskoers,
uit, dan was de gansche vergadering aan
uwe lippen geboeid....
Petrus (grijnzend). Stoeffer!.,.
Adolf. ....Maar uw bróer God, och
God wat een zeeveraar bijzonderlijk van
als gij 't aardrijk hebt verlaten en hy niet
meer onder uwe hoede staat
Petrus. Maar myn triomf van Mei
1908?
Adolf. C'est ca, uwen triomf, aan
wie hebt gij hem to danken Ik geef nog
het woord aan diezelfde heeren overleden
representanten en senators. Die zegden
my: in 1908 is uw broèr nog herkozen om
dat uw geest nog heerschte in uwe party,
omdat men in Aalst nog meende dat die
party, onder de leiding van Petrus, getrouw
ging blyven aan uwe leering, aan uwe tak-
tiek, aan de vele en schoone voorbeelden
door u gegeven, omdat duizende liberale
kiezers, uit liefde voor u, na dat zy verno
men hadden dat Petrus rond uit bekend had
dat hy zyn plaats van representant noodig
had om er van to leven, voor hem hebben
gestemd, wetende dat hunnen M. Rens toch
zou herkozen zyn.
Petrus. Ge liegt I
Adolf. Ik lieg niet 1 Luister naar myne
woorden. Door uwe domme streken hebt gij
al de liberalen van u afkeerig gemaakt
met de naaste Meikiezing zult gij geen ééne
liberale stem meer bekomen
Petrus. Ik veeg aan hun stemmen I
De baron Louis doet met ray mede en dan ben
ik zeker van gekozen te worden 1
Adolf. Arme broeder I Waar hebben 1
hoogmoed en verwaandheid u gebracht. Ja,
Waar uit den dienen lochting, als hy in 1
den Hemel is aangeland, heeft er my van
gesproken van die heimelijke bijeenkomsten,
ten huize van Jules, tusschen u, den baron
Louis en dien wereldlijken predikant uit
Sotteghem Gy wordt dus de sleepdrager
van baron Louis, gij aanvaardt het om. als
politiek man, uit zyne handen te leven, gy
die in hert en ziel weet dat het baron Leon
is die de oorzaak is dat het vredenverdrag
waaraan Wambeek zoo zeer hield, en die
de katholieke party van Aalst een en mach
tig moest behouden, in de vuilmande werd
geworpen zoo dat de strijd tusschen ons
en de oude bewaarders noodzakelijk werd.
Dat, Petrus, de onverzaad bare hoogmoed
van baron Leonis de eerste en de grootste
oorzaak geweest van onzen stoffelyken on
dergang, van die lange jaren vervolging
en lyden En terwijl gij de liberalen laffelijk
verraadt, de liberalen die onze onvermoei
bare weldoeners waren, ligt gy aan de
voeten der baronskliek 1 Petrus, Petrus 1...
Petrus "(opspringend), Weg weg
weg I zeg ik u, weg van hier
Adolf. 'k Zal weg gaan, Petrus maar
ik heb u nog niet alles gezegd wat my op
't hart ligt. Doch ik zal weerkomen, broe
der, en 'k zal u zeggen wat ik u nog te zeg
gen heb....
Rhynlander.
Thans zijn alle gemoederen gerustgesteld. De
onheilspellende vooruitzichten welke de kleri
kalen voor de oogen hunner lichtgeloovige
lezers deden weerspiegelen zijn, hoewel hier
als overal elders, hun venijnig schrijven door
sommige vrijzinnigen als ernstig werd opgeno
men, tegen hen zelf uitgevallen, want zij mo
gen een akt van berouw verwekken over de
gewenschte en aangekondigde gewelddaden
die, volgens hun zeggen, liberalen en socialis
ten op 15 Augustus te Brussel gingen plegen.
De klerikalen staan paf voor die grootsche
betooging welke ooit te zien was in ons land en
zij trachten dan ook den goeden indruk weg te
nemen die zij achterliet. Doch zij weten niet
meer wat zij schrijven ze zijn zinneloos van
woede en in hunne zieltogende stuiptrekkingen
trachten zij in onsamenhangende volzinnen en
karpelsprongen hunne lezers op te vijzen dat er
op 15 Augustus minder betoogers waren te
Brussel dan den 7 September 1884 Zoo zijn er
katholieke gazetten die spreken van 54,000 en
andere van 60,000 betoogers De Patriote
toont zich voor eenmaal edelmoedig en gaat
zelf tot 80,000 manifestanten Tertoijl Het
Nieuicske van den Pag vindt dat de betooging
niets beteekende en de manifestanten te moe waren
om nog troebels te maken
Voor al die verschillende vervalschte cijfers
en leugens halen wij medelijdend de schouders
op en aan die fameuze cijferaars uit de jezuïe
tenscholen antwoorden wij enkel dat, hadden
de katholieke manifestanten op 7 September
1884 te Brussel zoo talrijk geweest als nu de
antiklerikalen op 15 Augustus, zij nooit de sla
gen zouden hebben gekregen die hen op dien
onvergetelijken 7 September werden toege
diend, want zij zouden alsdan in staat geweest
zijn zich te verdedigen.
En zoggen dat er hier nog zoovele vrijzin
nigen worden gevonden, welke de leugens van
!t Nieuws van den Dag en tutti quanti voor
klinkende munt aannemen en zich op den hoop
toe daarin laten uitschelden voor al wat vuil is.
Gelijk te voorzien was, is de antiklerikale
betooging zonder het minste incident afgeloo-
pen wij meenen dan ook te mogen vooruit
zetten dat de 1200 gendarmen die naar Brussel
werden gezonden om er de orde te handhaven
er evenmin noodig waren als de 40 dorstlijden-
de pakkemannen die men hier te Sottegem met
de inhuldiging van het vaandel der Liberale
Jonge Wacht op 't stadhuis consigneerde.
Burgemeester Max van Brussel heeft dus
best gedaan die 1200 haren mutsen in de kazer
nen te doen opsluiten om Je vreedzame liberale
en socialistische betoogers in hunne eischen
voor gelijkheid en wetenschap niet te veront
rusten en om den goeden indruk over de betoo
ging, grootsch door hare ontelbare schaar deel
nemers, grootsch deor do deftige, kalme en op
geruimde houding aller betoogers en nog groot
scher door de edele princiepen die haar beziel
de, bij de zee toeschouwers niet weg te nemen.
Die overdreven politiemaatregelen zijn over
bodig als wanneer, gelijk nu te Brussel, libe-.
rale en socialistische burgers en werklieden
deftig en vreedzaam samen betoogen voor
hunne burgerlijke rechten en voor algemeen
welzijn, doch hooren t' huis, daar waar kleri
kale belhamels en Leuvensche stokslagers sa
menscholen om onze vrijheden te krenken, om
t vrijzinnige volk uitte dagen.
De vrees der klerikalen, al was zij dan ook
openhartig of geveinsd geweest, was dus op.
recht belachelijk en het was heel eenvoudig
zot van hunnentwege, het einde van de wereld
te voorzien, omdat honderdduizenden burgers
en werklieden naar Brussel toogen om ver
plichtend onderwijs en algemeen stemrecht te
eischen.
Er zijn landen waar men dergelijke stoeten
niet vreest en ze zelfs aanziet als eene belang
rijke uitdrukking van den wil van 't volk.
Doch hier, in ons gezegend Bolgië, waar alle
klerikale gebukt gaan voor den gekruldcn staf
van het gemijterde volk, hier verstaat men het
Vox populi niet of ten minste, men wil het
niet verstaan. Maar ons land is thans wakker
geworden om te luisteren naar hen, die het wil
len vooruit helpen zooals het past aan een ont
wikkeld en vrij volk.
Niets zal dien vooruitgang belemmeren, zoo
de oppisitiepartijen niet alleen eendrachtig aan
eene betooging kunnen deelnemen, maar ook
gereed zijn om die schijnheilige voetlikkers in
Mei aanstaande weg te vagen, om eene nieuwe
Regeering aan 't bewind te brengen.
Zondag laatst had alhier de jaarlijksche
Koningschieting plaats onder de leden der
Maatschappij St-Sebastiaan. Na een goed
uur harden strijd werd de Koningsvogel neer
geveld door onzen vriend Omer Van Helle-
putte, wien wij van harte geluk wenschen.
Mochte het den nieuwen koning nu maar ge
lukken zijnen akker op prinselijke wijze te be
vruchten
Ing'ezien den steeds bloeienden toestand der
met spinnewebben gevulde gemeentekas van
Sottegem vragen wij, in naam aller vrij
zinnigen on, op aanzoek, in naam van vele ka
tholieken, als gevolg van ons artikel van Zon
dag laatst, dat het gemeentebestuur afzie van
het heffen der 7 bijvoegelijke centiemen waar
van spraak in het onderzoek van commodo en
incommodo,datmen over enkele dagen aan alle
lastenbetalers overhandigd heeft.
Een bewijs willende geven onzer welwillend
heid en erkentenis jegens den doorluchtigtn
genialen Renatus, schepen van financien en
leege gemeentekassen, voor zijne diepe gedach
te in zake inrichting der kermisfeesten, nemen
wij nogmaals de gelegenheid te baat om, op
aanzoek van onzen voornoemden vriend Rena
tus, aan alle schatplichtigen het schoonste, het
aantrekkelijkste en het meest nering bijbren
gende deel van ons kermisprogramma, name
lijk de hondenkoert met 200 frank toelage van
de gemeente, te herinneren. Wij wenschen van
herte dat er volk weze om het geniaal gedacht
van onzen beneden schepen van financien te
bewonderen. Elk zegge het voort.
De wonderdaden van Tist de Vrij ver
Mynheer de Hoofdopsteller, indien de re
dactie van de Volksgazet geen geloof hecht
aan de wonderen verricht door den heiligen
Tist van Lede, dan heeft zy groot ongelyk,
dat zal elkeen in Aspelare haar zeggen.
Immers hier in onze gemeente, hebben wij
een dubbel bewys van Tistes wonderver-
mogen
Luister.
Boer X en zyne vrouw waren diep onge
lukkig, zij, omdat zy zoo plat was als een
zwingelberd, hy, omdat zyn hoofd zoo kaal
was als 't achterste van zekere apen uit de
Antwerpsche zoölogie, beide omdat zij, zoo
stiefmoederlyk bejegend door moeder na
tuur, den lachlust verwekten by al wat
levenslustig is in de gemeente. Boer X had
goed alle water en zalven te gebruiken, er
wou geen haarpijltje groeien op zyn hoofd,
en geene pilules orientates waren by
machte den boezem van zyne huisplaag te
doen zwellen.
't Einde raad, gingen zy by Tist.
Deze onderzocht, by beide zyne patiën
ten, het belanghebbend lichaamsdeel, neep
en vreef er op volgens de vereischten zijner
heilige kunst, en zyn orakel luidde vrouw,
gy zult borsten hebben waardig van eene
godin, man, gy zult een kop haar hebben
zoo dat geen artist ter wereld er een schoo
ner zal hebben. Ziehier wat gy hier voor
moet doen. Ik zal u elk een flesch geren
met myn geheiligd water gy gaat daarme
de elk zyn belanghebbend lichaamsdeel
eenige dagen achtereen, invry venen daarna
legt gij er mierenkruid op bovendien zult
gy nog deze en geene bedevaarten doen.
Op eenige dagen tyds zult gy hebben wat
gij begeert.
Gelukkig over die belofte keerden boer X
en zyne wederhelft huiswaarts en ze be
zochten vele wereldsche kapellekens en
waren geestelyk verheugd toen ze op
hunne hofstede terug waren, seffens gingen
zy Tistes woudermiddelen gebruiken en,
zonder er bijzonder op te letten, nam elk uit
Madame's korf de flesch welke elk als de
zyne aanzag. Maar, o wonder 1 Ten einde de
week ondervond de vrouw dat daar waar zy
dacht twee goddelijke boezems te zien op
wassen, er een dichtbeplante haarbos was
gegroeid en de man, zich in den spiegel
bekijkende, zag, met ontzetting, dat zyn
hoofd nog even kaal was als vroeger, maar
langs wederkanten was een uitwas ge
groeid hebbende de grootste gelykenis met
eene vrouwenborst.
Had Tist zich nu vergist by't geven der
flesschen, of hadden Boer X en zyne vrouw
elk eene verkeerde flesch genomen (hetgeen
meer waarschijnlijk is), wie zal het ooit we
ten Immers, wanneer onze beide pachters
van hunne ontzettig wat bekomen waren
en naar Lede konden gaan om raad en
daad was Tiste's winkel gesloten
Risum.
Maandagmorgen waren de beeten op
eenen akker van den burgemeester, gedqpi-
telyk verwoest. Ter plaatse vond men, zoo
wordt er beweerd, een klein gebedenboeken
eene pijp,
't Is al heel zonderling dat boosdoeners
's nachts uitgaan met hun kerkboek op zak
en dat zy dat boek achterlaten, met hunne
pijp er by, te plaatse hunner euveldaad,
Maar wat nog zonderlinger schynt, 't is
dat er in dat boek een naam en een adres
geschreven zyn van een persoon die. uit
oorzaak van zyn omgang met zekeren per
soon verdacht is geen vriend te zyn van den
burgemeester.
En eindelijk, wat er nog 't zonderlingste
is van al, 'tis 1° dat 't gebedenboek toebe
hoort noch aan den perooon wiens naam er
in geschreven staat noch aan niemand van
zyn gezin, 2° dat naam en adres door eene
andere hand geschreven zijn dan deze van
dien persoon, de genaamde Felix S... Deze
bezit eene pyp gelijkend aan deze welke
men beweert bij de verwoeste beeten ge
vonden te hebben, 't Algemeen gevoelen,
te Kerkxken, is, dateerlooze personen het
kerkboek in de beeten hebben gelegd om te
dienen als aanwijzing, en de pijp, met de
hoop dat deze zou kunnen dienen als bewys
tegen Felix S... en zynen gezel Gustaaf V.
d. H....
Wij vernemen dat de eerste zich recht
streeks heeft gewend tot den heer procu
reur des Konings, te Oudenaarde om van
dezen hoogen ambtenaar te bekomen dat er
streng zou gezocht worden naar den eige
naar van het gebedenboek, naar den persoon
die er den naam van F. S,. heeft ingeschre
ven.
Laat ons hopen dat dit onderzoek zal inge
steld en zorgvuldig geleid worden opdat
men tot de ontdekking der waarheid kome.
Als dan zou er wel licht kunnen opgaan in
het duister politiek drama dat, verleden
jaar, te Oudenaarde en te Gent werd afge
speeld. Bischop.