Zondag 3 September I9H Prijs 3 centiemen het nummer Zesde Jaargang Nummer 36 Evenredige Vertegenwoor diging. Het Algemeen Stemrecht. Datum der Kiezingen. Brief van een ouden Pastoor aan zijn opvolger. Een Nieuwe Pasloor. Van Vader lot Zoon. DE VOLKSGAZET LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. Gewone 15 centiemen I Reklamen 75 centiemen J 1 1 fc> Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank de regel. Prijs der Annoncen Aalst, S September 191 I. In een vorig nummer wezen wij erop hoe slim de klerikalen het aan boord legden om hunne vertegenwoordigers te foefelen in al de antiklerikale steden en gemeenten van het land, en ander zijds de antiklerikalen te beletten in de gemeentebesturen te treden van de kleine klerikale dorpen. Wanneer immers een kandidatenlijst meer dan de helft derstemmen behaalt, bekomt hij al de mandaten, en dat is natuurlijk het geval in 99 op honderd klerikale gemeenten, omdat daar nooit twee klerikale lijsten tegenover elkan der staan, daar zorgt de keurvorst der parochiën voor, te weten de pastoor. Maar in de groote antiklerikale ste den en gemeenten, willen de verschil lende groepen van het antiklerikale leger hunne afzonderlijke raadsleden heoben en bijna overal had men daar twee of drie antiklerikale kandidaten lijsten eene lijst van gematigde libe ralen, eene lijst van progressisten, een lijst van socialisten, tegenover eene lijst van klerikalen. Alzoo was 't natuurlijk niet moge lijk aan eene der voorgestelde lijsten meer dan de helf der stemmen te be komen en de zetels werden dan onder de verschillende partijen verdeeld, ge lijk de wet het voorschrijft. En aangezien de dompers in sommi ge antiklerikale gemeenten zoo zwak zijn, dat er vrees voor bestond, dat ze geen genoegzaam aantal stemmen zou den bekomen om in aanmerking te kunnen genomen worden, werd het veranderlijk kworum uitgedacht en bepaalt de wet, dat eene lijst deel neemt aan de verdeeling der zetels zoodra die lijst een {esde van de stemm en heeft bekomen In de kleine gemeenten evenwel kan eene lijst geen zetel bekomen tenzij hij het derde der stemmen behaalt, 't is te zeggen dat in de Vlaamsche dorpen, waar het aantal liberalen in evenredigheid zoo gering is als het getal klerikalen in de groote steden en nijverheidcentrums, die liberalen geen kans hebben in deD gemeenteraad ver tegenwoordigd te zijn zelfs als er twee klerikale lijsten zouden zijn. En nochtans wij herhalen het men kan het niet genoeg zeggen de evenredige vertegenwoordiging, de vertegenwoordiging der minderheden is veel meer noodig in de klerikale steden en bezonderlijk in de klerikale dorpen van Vlaanderen, dan in groote steden. In de antiklerikale centrums, is over 't algemeen de gemeenteraad samen gesteld uit gekozenen van verschillen de groepen en worden de daden van het schepencollege, de financen enz. soms hevig gehekeld en ontsnappen nooit aan het kritisch onderzoek van den gemeenteraad. In de klerikale steden van minderen rang ontaardt de alleenheersching der klerikale partij schier altijd in koterie- bestuur, en strekken alle pogingen om onderzoek en nazicht af te weren beslissingen, financen, benoemingen alles heeft voor doel de heerschappij te bestendigen, de kreaturen te bevoor- deeligen, de plichtigen aan 't gerecht te onttrekken, de andersdenkenden te kwellen en te vervolgen, bij zooverre dat zelfs oprechte katholieken weige ren aan zulk bestuur deel te nemen, 't geen overigens de heerschende kote- rie niet weinig bevalt, integendeel. In de klerikale dorpen is 't nog erger gesteld er zijn dorpen waar de leden van den gemeenteraad vergaderen in de pastorij waar hun de les wordt ge speld vooraleer de eigenlijke gemeen teraadszitting plaats heeft. Er zijn gemeenten in ons arrondissement waar officieele verslagen worden op gesteld van gemeenteraadzittingen die nooit plaats hadden, we kennen eene gemeente waar de raad in een jaar geene enkele maal bijeenkwam, en toch zijn er verslagen ingeboekt over beraadslagingen, stemmingen en be slissingen. Erger dingen gebeuren nog in die dorpen waar bij gebrek aan kontrool, alle misbruiken, ja misdaden straffe loos begaan worden in zaken van be stuur, van geldelijk beheer, van arm- bureelenz. enz. Waartoe alleenheersching leiden kan, is te Aalst zelve genoeg waar te ne men. Wat misbruiken, wanorde en nog meer zijn niet gevolgd op de par tijdige benoemingen van bedienden, onderwijzers, politieagenten enz. wier verdiensten maar geschat worden naar het getal stemmen, waarover de kandi daat en zijne familie beschikken. Moeten wij u wijzen op hetgeen er in de laatste jaren zooal gebeurd is in de politie van Aalst, en wat er nog ge beurt, moeten wij u wijzen op de onge hoorde vermeerdering der lasten, op het verbazend toenemen der uitgaven voor weldadigheid, godshuizen enz, waar alle kontrool der minderheid ont breekt niettegenstaande de uitbreiding der Ziekenfondsen, moeten wij u wij zen op de nuttelooze geldverspillingen. We voorspelden de zaak Van den Bossche, we deden begrijpen wat er omging met sommige politiemannen... maar we moesten zwijgen omdat wij de tastbare bewijzen niethadden, omdat wij niet sterk genoeg waren om de al machtige kliek tot handelen te dwin gen... omdat wij gestraft zouden ge worden zijn voor de schelmen die {ij beschermden. Medeburgers, In Oktober hebben de gemeentekie- zingen plaats. We vragen het u, is er toezicht is en kontrool noodig in alle gemeentebesturen en bezonderlijk in de besturen van Aalst Zal het geene waarborg zijn voor het goed beheer der stad, voor de rust, voor de orde, voor de inrichting eener goede politie zoo de minderheid in den gemeenteraad goed vertegenwoordigd is. Uw antwoord kan niet twijfelachtig zijn, gij zult in Oktober uw kiesrecht verstandig uitoefenen en zeggen er moeten in de plaats van de nietsbedui- dende knikkers die langs de kliekzijde zetelen, mannen komen der oppositie, die klaar zien in de zaken en het voort duren der schreeuwende misbruiken zullen beletten. Deze week was ik in een gezelschap waar er gesproken werd over de groote betooging van den 15 Oogst en natuurlek kwam het ook te pas over het Algemeen Stemrecht. Ben ik wel maar een nieuweling in de zaak, toch ben ik niet bevreesd om met gelyk wie te redetwisten en hem de voordeelen van dit heilig recht bekend te maken. Iemand uit het gezelschap zegde onder vele andere Zie, zegde hy, ik bezit 4 stem men. Ik voor myn deel ik wil er graag drie afstaan. Wat geeft het mij of ik maar een maal kies of viermaal. Maar men zal toch niet willen dat een werkman of een andere nietsbezittende persoon evenveel recht zou hebben als een grondbezitter of een fabrie- kant. Veronderstel een bedelaar of een an dere noodlijdende menseh die gansch het jaar gevoed en ondersteund geweest is door een ryke, dat die op het einde van 't spel zooveel zou te zeggen hebben als zyn weldoener. Dit kan immers niet samengaan. En dit werd goedgekeurd. En zoo spreken er velen. Het Algemeen Stemrecht. Allemaal goed en wel. Het geeft hen niets, 't is een geraak Een stem of vier stemmen. Doch, wanneer het er op aankomt den werkman gelyk te stellen met den burger of den rijke dan, dan is men er tegen. En waarom ik vraag het hun Een kwestie van bezittingen. Dwazer kan men niet oordeelen. De werk man is die dan zoowel geen mensch als ge lyk wie. Schaft die klasse af, welke men zoo verachtend den naam van werkvolk toe werpt en wat zal er van de samenleving ge worden Wie zou er ons brood, kleederen en andere benoodigdheden bezorgen zonder werklieden Wat zouden dc ryken dan doen met hun geld en hun goed? Daarenboven de Mechelsche Cathechismus heeft ons ge leerd dat in het laatste oordeel (als er zal ge oordeeld worden) eenieder zal gelyk zyn. Er zal geen onderscheid gemaakt worden van klassen. Koningen en Keizers zullen nevens de slaven staan ryke kasteelheeren en grondbezitters nevens de werkman, graven en baronnen nevens de burgers. En waarom zou er dan op deze wereld onderscheid ge maakt worden in die klassen en dan nog wanneer het geldt om mannen aan te duiden om elks rechten te verdedigen. Daarby in onze grondwet staat geschreven Alleman gelyk voor de wet. En helaas is er ooit een artikel met de voeten getreden, dan is het wel dit, dank aan het 27 jarig bestuur onzer volksvrienden (!P!)de klerikalen. Een persoon omdat hy veel geld geërfd heeft, 't zy van zyne ouders of van andere familieleden zou meer te zeggen hebben dan de boer of de werkman waarvan het lot beslist heeft dat hy zyn brood winne met van 's morgens tot avonds te zwoegen. En nochtans hoevele ryke lieden zyn er niet die nieteeDS zooveel verstand bezitten in hun hoofd als den armste werkman in zyn klei nen vinger. En deze laatste is dan nog soms gedwongen zyne onvoldoende studiën te vroegtydig te staken om de familie te helpen geld verdienen. Daarom ook moeten wy stryden niet alleen voor hetAlg. Stemrecht maar ook voor een degelijk onderwijs. Er zyn lieden genoeg die, hadden zy een beter onderwys genoten er veel verder zouden gekomen zyn. Dit is ook eene van de argumenten van sommige hee- ren om het algemeen stemrecht te bestrijden. Wat zou een werkman gaan zooveel recht hebben als een patroon De patroon is im mers veel geleerder, veel slimmer dan hij. Hy heeft zoolang ter school geweest en de werkman is immers een domkop. Zeg eens, heeren, is dit zijne schuld. Dat men zorge voor een goed onderwys en deze redeneering heeft geen reden van bestaan. En de werk man moge nu nog dommer zyrrdan andere menschen is dit daarom dan nog eene rede om geene gelykheid te bezitten Men moet niet besluiten dat ik daarom haat draag tegen de rijkdommen of er afgunstig van ben. Io 't geheel niet. Ik bewonder zelfs de personen die dank aan hunne wilskracht en hun wys beleid er eindelyk in geslaagd zijn een fortuin te verzamelen. Maar dat diens erfgenamen daarom meer zouden te zeggen hebben,dan een werkman of een bur ger, die jaren en jaren gewerkt en gezwoegd heeft en wien het noodlot steeds vervolgde en die er niet in geslaagd is iets voor den ouden dag te bewaren, dit rymt niet te saam. En dan nog spreek ik van den ryke en nog niet eens van de geestelyken, paters en monnikken, die ook drie en vier stem men bezitten. Waarom, ik vraag het mij af, zouden die heeren meer recht hebben dan ik of gy om een volksvertegenwoordiger te kie zen, zy die geen huisgezin bezitten, zy, en hier bedoel ik in byzonder de kloosterlin gen, die afstand van de wereld hebben ge daan en zich van het aardsche leven hebben teruggetrokken en zy zouden derhalve zich met de wereldsche zaken niet meer mogen bemoeien. Ziedaar de gevolgen van het klerikaal stelsel. Daarom moet er gestreden worden voor het algemeen stemrecht, voor gelykheid en voor een degelyk onderwys geen klooster- onderwys, want ik weet by ondervinding, het schoonste, het verhevenste wat er in de natuur te vinden is wordt verminkt door het onderwys der kloosterlingen. Een wetsontwerp wierd destyds neergelegd om de wetgevende kiezingen, die steeds plaats hebben in Mei, vast te stellen vpp einde Oogst of November, ten einde aan de werklieden, die naar Frankryk gaan wer ken in den oogst of in de beetwortels toe te laten aan de kiezingen deel te nemen. De Commissie, met het onderzoek van dat ontwerp gelast, heeft onderzocht hoeveel zulke werklieden aan de Meikiezingen geen deel kunnen nemen. Ziehier de cyfers per arrondissement Aalst 5520 Audenaerde 4119 Brugge 1642 Kortryk 1552 Roesselare-Thielt 2168 Veurne-Dixmude-Oostende 1559 Yper 1482 Gent-Eekloo 3186 Dendermonde-St-Niklaas 2008 M. Woeste wil van dat wetsontwerp niet hooren spreken, omdat hy meent dat het grootste deel dier werklieden voor de kleri kalen niet zouden stemmen En zoo zien zich 23,000 kiezers onrecht streeks van hun kiesrecht beroofd Wij denken het niet ongepast hier onder den brief mede te deelen welke nu onlangs een ouden pastoor aan zijn opvolger schreef. We kennen de toestanden te goed om dienaangaande nog illusies te heb ben. De priesters worden opgeleid tot politieke voorvechters voor welke de godsdienst nog slechts een middel is om politieke tegenstrevers hatelijk te maken. Van zending of roeping is er geen spraak meer, priester worden is eene vaste gemakkelijke positie verwerven, priester {ijn is een stiel uitoefenen, waarvan de politiek het bijzonderste bedrijf uitmaakt. We noodigen onze lezers uit den brief met veel aandacht te lezen Mijn goede Vriend Gfj ook dus, ondanks het goede voorbeeld dat ik u altyd gegeven heb, gy ook zyt op het pad der politieke geestelijkheid. Gy keurt myne taal af, omdat ik in mijn laatste schrijven zegde Myn hart bloedt, wanneer ik aan de bevelbrieven denk, die ons door de bisschoppen gestuurd worden en die w(j, als was het tegen wil en dank moeten uitvoeren. Die brieven moeten alle priesters doen lyden, die het hart op de goede plaats dragen, Gy keurt die taal af, omdat het ongeloof van dag tot dag toeneemt. Het is waar, in de tyden die wij beleven, heeft het ongeloof diepe wortels geschoten maar als wy met de hand op het geweten de oorzaak daarvan willen opzoeken, moeten wy dan niet bekennen dat wy zeiven er de schuld aan hebben Moeten wij niet bekennen dat de handel wijze der bisschoppen en priesters niet die is der dienaren van den God des vredes, niet die van zendelingen van den God der liefde Zwaar, zeer zwaar zal de verantwoorde lijkheid drukken op hen, die ons dwingen die bevelbrieven uit te voeren. Onze zending is eene zending van liefde, eendracht en verdraagzaamheid, en die schoone zending doet men ons vergeten. Het is onze plicht de verdraagzaamheid aan het volk te prediken, en de priester die tegenwoordig niet onverdraagzaam is, wordt onmeedoogend afgezet, zooals ik, en vervan gen door anderen, die de verdraagzaamheid zelfs niet by name schynen te kennen. Men klaagt dat de godsdienst vervolgd en door het modder gesleurd wordt, en het zyn onze bisschoppen alléén, die onze heilige religie ten gronde helpen. Men klaagt dat de liberale dagbladen den godsdienst aanranden, en zij die klagen we ten nochtans zeer wel dat het niet den gods dienst is die wordt aangerand, maar wei die priesters, welke zich om den dienst van God maar weinig bekommeren en zich meer met de politiek bezig houden. Mijn rijk is van deze wereld niet, zegde onze goddelyke Zaligmaker, en zyne die naars houden zich uitsluitelyk, met aardsche zaken bezig. Het grieft my het hart te moe ten zeggen, dat ook gy onder dit getal be hoort. Gy ook ontheiligt den stoel der waarheid, door eene taal te voeren, die aan afgezanten des Heeren niet past. Veertig jaren stond ik als zielenherder aan het hoofd uwer parochie, welke een toonbeeld van eendracht genoemd werd en sedert gy er my vervangen hebt, heerscht er nog slechts verdeeldheid, haat en nijd. En dat, dat is uw werk De deftigste, de braafste man der gemeen te de officieele onderwijzer, die in het onder wys vergrijsd is en die van iedereen geacht en bemind werd, omdat de gansche gemeen te aan hem hare opvoeding te danken heeft, die zelfde man wordt nu als een goddelooze, als een slechte kerel aanzien, omdat hy zijnen plicht getrouw bleef. En dat heeft hy aan u te danken Aan u, die eens myn kweekeling en mijn vriend waart, aan u nog, moet ik eenen raad geven Zwyg op den stoel der waarheid van slechte gazetten en officieele scholen, wyd niet uit over hare onzedelijkheid. Onze eigene gazetten, onze onkuische broêrkens, onze ontuchtige priesters hebben ons den mond gesloten. Welke priester heeft nog het recht van gevaarlijke bijeenkomsten, van ongeloovi- gen, of van verergernisgevers te spreken, wanneer honderden geestelyken voor de walgelijkste feiten in de gevangenis boeten en wanneer wy door ontuchtige priesters tot zelfs den tempel Gods door afschuwelijke misdaden zien ontheiligen O, zwygen wy stil en gelijken wy niet aan de hoovaardige schriftgeleerden van het Evangelie, Waken wy want de booze geest loopt rond als een brieschenden leeuw, om zijne prooi te verslinden, en hy viridt zyne moeste slachtoffers in onze rangen. Hebt elkander lief, zegde onze goddelyke Verlosser, en de priester wordt de oor sprong van allen haat en nijd. De zachtmoedigheid, de verdraagzaam heid en het gebed kunnen onze religie nog redden maar dat willen onze bisschoppen niet meer. Het land moet in rep en roer gesteld wor den om hunne hoovaardige dweepzucht te verzadigen en dat zyn de priesters der Heilige Kerk, die gedurig de woorden van Christus voor oogen zouden moeten hebben Hebt elkander lief, Kom terug, myn goede vriend, volg die dweepers niet verder en toon dat ge de vriendschap, de toegenegenheid waardig zyt die ik niet opgehouden heb u te bewy- zen. A. X.,. Pastoor. De Volksstem kondigt aan, dat de E. H. Puissant, bestuurder der Katholieke scholen te Selzaete pastoor benoemd is van St. Jo zefs-parochie te Aalst. We zouden dat nieuwsje ongemerkt heb ben laten voorbijgaan zoo het blad er niet by voegde Terecht mag gezegd worden dat de E. H.Willems inderrE. II. Puissant een waardigen opvolger zal hebben. De waarheid is, dat de voorganger van den nieuwen pastoor in 't geheel niet be mind werd door zyn parochianen, en vele godvruchtige lieden van Schaarbeek en Ker- rebroek hein hartelijk verfoeiden. We wil len op de oorzaken dier gevoelens niet aan dringen, eenieder weet dat het onnoodig is. In znn nummer van zondag kondigt Eenderbode een artikel af, waarin hy met de schier algemeenheid der klerikale druk pers verklaart, dat de priesters politiek moeten maken en dat zy (gelyk hy vroe ger zei) in de eerste rangen moeten staan van het klerikaal politiek leger. o— Zal pastoor Putssant dien raad volgen, dan zuflen wy in hem een nieuwen politie- ken tegenstrever aantreffen maar dan zal noch hy, noch de klerikale drukpers moord en brand behoeven te schreeuwen als wy dien tegenstrever op politiek gebied bekam pen en onverpoosd bestrijden. Daarom zeggen wij met Napoleon Destan- berg tot den nieuwen pastoor Welkom als ge in plaats van liegen Ons de pure waarheid zegt Als g'in plaats van kromme sprongen Niets bemint dan rede en recht, Wilt gy van uw vrome kudde Diepen eerbied, gul onthaal Maak dan van den stoel der waarheid Nooit den stoel der leugentaal. Welkom welkom, nieuwe herder, In uw kerke, maar niet verder. Welkom, als gy ons laat kiezen Volgèns ons geweten spreekt. En met politieke opinies Nooit uw hoofd te veel en breekt, Wilt gij nimmer onheil vinden Sla dan niemand in den ban. Laat ons handlen wij als burgers, Handelt gij, als geestlijk man, Welkom, welkom nieuwe herder, In uw kerke, maar niet verder. Volgt integendeel de nieuwe pastoor, de wegen welke thans 99 van de 100 priesters opwandelen, zoo zal hij het zich zei ven moeten wijten, dat wij hem als politieken tegenstrever niet ontzien, omdat hij een ander kleed draagt dan het gewoon der menschen, het kleed maakt immers den man niet en godsdienst hoeft niet met de politiek verward te worden. Op tien betoogers welke verleden zondag deelnamen aa n de betooging te Leuven waren er ten minste acht, die volstrekt niet wisten waarom ze naar Leuven gingen. Ze gingen op commande gelijk een troep ganzen in de omstreken van Bra- kel, gelijk een kudde vee voortgedreven door een koeier, die de zweep in de perfectie hanteert. Maar zij die er iets af wisten, ver klaarden dat ze naar Leuven gingen om eer te bewijzen aan minister Schol- laert, aan kwezelaar Schollaert, die nochtans den ezelsstamp ontving van diezelfde klerikalen, en die als men hunne bladen gelooven mag, den ge nadeslag kreeg van Woeste, den op perhoofdman van het klerikalism in Belgie. Op gebied van kwezelarij mogen P. Daens en Schollaert arm aan arm gaan, ze zouden de meesterschap er over moeten verwippen eer men met zekerheid zeggen kon wie van beiden de grootste pilaarbijter is. Maar het is, dunkt ons, der moeite waard eens te doen zien wat het fana- tism is van den Schollaert van heden, den afgedankten minister-kwezelaar, en wat over het klerikalism de mee ning was, van den vrijzinnigen Schol laert, vader van den huidigen school- bonminister. Vader Schollaert was dichter en be zield met vooruitstrevende gedachten, die in zijne liederen zich lucht gaven hij schreef het antiklerikale lied (op 't muziek der Brabaconne), LA LOUVAIVISTE, waarvan wij hier do le en 5* stroof mede- deelen met de vrije vertaling ervan I Ouvrez vos coeurs a la doucc espórance, Le jour se leve et va chasser la nuit, Nobles enfants d un monde qui commence, Ne craignez plus un monde qui finit Votre ennemi, e'est un vieillard qui tombe, C'est la iureur dans la débilité.... C'est le passé dont nouscreusons la tombe... Sous l'arbre de la liberté In 't Vlaamsch I De barton hoog het daget in den Oosten, De nacht vliedt heen, weldra de zonnc schijnt En 't reinste licht, zal ieders hart vertroosten, Betreurt dus niet oen wereld die verdwijnt. De vijand is op u nog fel gebeten, Slaat machtloos rond, al is hij fijn en vroom. De domper ligt weldra geheel vergeten Onder der Belgen vrijheidsboom En zich wendende tot de fanatiekekle rikale partij, voegde hij haar toe Dépóchcz-vous car la vaine poussière Qu'élcve encore votre antique conscii, Peul un moment affaiblir la lumièro, Mais ne saurait éteindre le solei! Aprcs l'hiver et ses rigueurs moroses, Dieu, malgré vous, nous donnera l'été, Dicu vous condamne voir naltre des roses Sur l'arbre de la liberté

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1911 | | pagina 1