Zondag 24 September 1911 Prijs 5 centiemen hel nummer Zesde Jaargang Nummer 39 K N I) S 1) A T E N der Liberale Partij. Zondag 1 October. Hunne Werking en de onze. Eeue schoone Partij. Aan de Neringdoeners. He 6 per cent. De Gasthuisnonnen. VENKADER. LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. Prijs der Annoncen j Gewone 15 centiemen Reklamen 75 centiemen per drukregel Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank de regel. Aalst, S3 September 4911. De liberale Associatie en de liberale Werkmanskring hebben Donderdag en Zondag hunne kandidaten aange duid voor de kiezing van 15 October eerstkomende. Het zijn M.M. BR IJS Ach. handelaar l)E ULIECK Josef, brouwer DE WIXDT Albert, notaris DEWOLF Maurits, handelaar; LEVEAU Caustaaf, werktuig- [kundige VAX IIRAXTEGIIEM Corn. [bijzondere VAX DER VEURST Gustaaf [kantwerker VAX OPDEX BOSCH Josse. [bediende VAX TBAPPEX Is. handelaar; VIXCEXT Corn, nijveraar. De kiezing van 15 October (en de kiezing voor de bijgevoegde gemeente raadsleden acht dagen later, waarvoor de kandidaten deze week zullen aan geduid worden) zal bezonderlijk eene kiezing wezen van stedelijk, van stoffe lijk belang. Onze kandidaten zijn rechtzinnige liberalen, verkleefd aan de grondbe ginselen der liberale partij. Al hun streven zal zijn de belangen van werkman, landbouwer, neringdoe ner en burger te behartigen en te ver dedigen. We weten, dat de meerderheid van den gemeenteraad van Aalst katholiek zal blijven, welke ook de uitslag weze van de kiezing. Maar we weten bók, dat de minder heid van den gemeenteraad nuttig werk heeft verricht, dat ze vele mis bruiken aan 't licht heeft gebracht en onmogelijk gemaakt, dat ze den finan- cieelen toestand derstad grondig heeft onderzocht,dat ze de dwaze verkwistin gen en geldverspillingen met reden heeft gehekeld, dat ze door hare wer king nog meer en grooter on recht heeft verhinderd We weten ook, dat de bevolking van Aalst het werk onzer gekozene heeft goedgekeurd, dat al wie belang stelt in de welvaart der stad luidop of bij zich zelve heeft bekend in een stads bestuur is er toezicht en kontrool noodig. We weten ook, dat de groote meer derheid der kiezers zeggen alleen- heersching is verderfelijk en leidt tot misbruiken, wanbestuur, we moeten daarom een goede minderheid in den gemeenteraad behouden. Met vertrouwen gaan we de kiezin gen van 15 en 22 October te gemoet, de bevolking van Aalst is te zeer door drongen van gezond oordeel en goeden zin, om niet te begrijpen, dat eene oppositie in den Gemeenteraad nood zakelijk is. We stellen u onze Kandidaten voor, vertegenwoordigers van burgers, ne ringdoeners ep werklieden, allen men- schen van het volk die de zaken der stad kennen en daar reeds de bewijzen hebben van gegeven, we stellen ze voor zonder haat tegen andersdenken den, zonder persoonlijke veete tegen wie het ook zij, zonder wrok. Aan U, kiezers van Aalst, blijft de uitspraak en die kan niet twijfelachtig wezen indien er eene partij is, welke in onze stad bewijzen heeft gegeven van werkkracht en bestuurkennis, wel ke in haar optreden heeft getoond te willen handelen ten voordeele der demokratie en der geheele bevolking, dan is het wel de liberale partij. Onze mandatarissen hebben in den Gemeenteraad gewetensvol hun plicht gekweten en ge zult zeggen, de libe rale partij moet hare plaats in den Gemeenteraad behouden en verster ken en daarom zult ge den 15 enden 22 October Stemmen voor «1e Liberalen. KIEZERS, den 15 October zult gij door uwe stemming bewijzen, dat ge goed toezicht wilt in het Gemeentebestuur. Inhuldiging der Vlag van den Ouderlingen Bijstand Eerbied en Recht voor Allen, afdeeling van den Liberalen Werkmanskring te Aalst. Die vlag wordt den Onderlingen Bijstand geschonken door den Eere voorzitter Gustaaf LEVEAU. Denzelfden dag inhuldiging der Vlag van het Verbond der Liberale Wijk- clubben der stad Aalst hen geschon ken door de Liberale Associatie. Ten 61/2 uren Volksbanket voor al de leden onzer liberale instellingen en wijkclubs. Inschrijving 1,75 fr. De klerikalen of liever dc kliekman- nen hebben hun kiezingspropaganda begonnen 't is hun gewoon middel van sektiën en drank par tijen dat ze gebruiken. Ze kunnen zich niet wen den tot het gezond oordeel en de kal me redeneering der kiezers en daarom trachten ze de stemmen om te koopen door bier en genever. De klerikale partij doet al wat mogelijk is om de werklieden op stemrechtgebied te on derdrukken door 't behouden van het meervoudig stelsel, en in kiezingstijd tracht ze dan nog door die lage midde len van drank en uitkooperij, van dwang en vervolg zich van dat enkel stemmeken meester te maken. Aan zulk spel doen wij liberalen niet mede. Durende hun mandaat hebben onze Gemeenteraadsleden volkomen hunnen plicht gekweten dank aan hen is den stedenlijken toestand thans aan iedereen bekend ze hebben altijd in alle besprekingen 't algemeen voordeel verdedigd en indien 't vertrouwen van 't kiezerskorps ditmaal weeral eene liberale minderheid naar 't stadhuis zendt iets waaraan we niet twijfe len zullen onze gekozenen, zooals vroeger, de belangen onzer duurbare stad en van al hare inwoners kracht dadig zooals in 't verleden weten te verdedigen. We willen dus een waardigen strijd voeren en alleen met eerlijke wapens. Vuil propagandewerk doen we niet, we richten ons alleen tot de onpartij dige en gezonde redeneering van het kiezerskorps, bij middel van het woord en de pen. Dat zijn de eenige middelen waarmede we de kiezers willen over tuigen. We hebben vertrouwen in onzen strijd en in 't Aalstersche kiezerskorps, dat zal stemmen voor nazicht en kon trool, voor de liberale kandidaten. Onder deze benaming heeft he Volksstem eenige dagen geleden een artikel laten ver schijnen, en is er verleden week op terugge komen, de liberale party lakende omdat er joden in zijn, zooals den heer May van Nyvel, den heer Marquet van Oostende. Het was byzonder over dezen laatste dat er ge handelu werd. Volgens De Volksstem zou gezegde heer Marquet, die zich in Brugge voorstelde voor den Senaat, door de liberale vereenigingen van Brugge niet aanveerd zyn. Of de liberalen gelyk hadden of niet dit wil ik niet betwisten, het past my niet hen go^d of af te keuren. Doen wat ik uit die artikels, oesluit dat is, dat het katholicisme nog steeds dezelfde fanatieke party is van in de Middeleeuwen en tydens de Spaansche overheersching. Immers de kwalijk verbor gen afkeer waarmee de schryver van die ar tikels die heeren aanviel bewust het genoeg. Dus volgens hem zou een jood niet op zyne plaats zyn noch in de Kamer, noch in de Senaat. En waarom niet Ik vraag my dat af. Zy zyn immers toch ook Belgen zoowel als de katholieke volksvertegenwoordigers. Alleenlyk omdat zy joden zyn. Dit herinnert my het boek dat ik onlangs gelezen heb, een verhaal tydens de kruistochten. Hoe de joden te dien tyde behandeld wer den, 't is eene schande voor het Christen dom. Immers, in Engeland, hadden de kas teel heeren het recht van telkens dat zy een jood ontmoetten, hem gevangen te nemen en hen zoolang te houden tot hy een voldoende losgeld betaald hadn. De afkeer waarmede die wezens overal onthaald werden kan men met geen woorden verhalen. En dit werd door de Christelyke overheid goedgekeurd. Het besluit dat ik dus neem is,dat volgens de klerikalen al wie hunne leering niet aan kleeft slechte menschen zyn. Een protestant of een hervormer is een afgedwaalde, een misleide een jood, een afgryselyk persoon welke door een goed Christen moet gevlucht worden een vry denker is de duivel in per soon. Met dus als titel eene schoone party te nemen heeft de schry ver der Volksstem met de liberalen den spot willen drijven, omdat hunne partij joden bevat. Nu joden of geen, dit is dan toch een bewys dat ae libe rale partij een vrijzinnige party is waar eenieders denkwijze wordt geëerbiedigt. Zij bestaat zoowel uit Roomschgezinden als uit protestanten, vrijdenkers en joden. Maar wat de liberale party.niet bevat, dat. is, dat groot getal overloopers of beter gezegd ka- /akkeerders, zooals net klerikale leger. Wat is een overlooper F In den tijd werd hy genoemd een verrader. En een verrader werd zoowel door degene aan wie hij zijne party, zyn volk of zijn land verkocht liad veracht als de verkochte zelf. Doch bij de kle rikalen worden die menschen mot open armen ontvangen, Neen, Volksstem onze party is een deftige partij zij is niet zooals de uwe die krioelt van die verra d^rs, die om de eene of andere reden hunne vrienden verlaten hebben, tzy uit winstbejag of om iets anders Onze party alhoewel joden, protestanten en andersden kenden bevattende blyft. altyd de liberale vrijzinnige partij van vroeger, die eenieders overtuiging weet te eerbiedigen. Vier jaar geleden liepen de katho lieken van huis tot huis om uwe stern af te smeken. Zij paaiden u met belof ten en gij liet u 0vertwijfelen. Zij gingen zich bijzonder met uwen nete- ligen toestand bezig houden en zij voorspelden u betere tijden. De vier jaar zijn verloopen gij zijt hun bezoek te verwachten. Het is het oogenblik om u af te vragen wat de katholieken gedurende die 4 jaar voorden ophelp van de nering gedaan hebben. Zij kunnen voor u niets doen omdat zij in alles wat zij verrichten onver draagzaam en partijdig zijn, omdat zij in alles de politiek mengen. De neringdoeners hebben moeten bestatigen dat de katholieken onmoge lijk iets onpartijdig kunnen inrichten, en verleden jaar hebben zij zelf eén onpartijdige neringsbond gesticht. Deze bond kon goed werk verrichten op voorwaarde van ondersteund te wor den door het stadsbestuur. Maar de bond was onpartijdig, alle gezindheden waren in het komiteit vertegenwoor digd, maar ons stadsbestuur wil van geen onpartijdig komiteit weten en aanzag dien bond als gevaarlijk voor zijne politiek. Ook heeft de nerings bond niets dan tegenkanting en onver schilligheid bij het schepencollegie gevonden. Natuurlijk wierd die tegen kanting achter een glimlachend en en veelbelovend aangezicht verdoken, maar de tegenwerking was des te ge makkelijker. En de neringbond kwijnt. Dit jaar met de kermisdagen ('t is het jaar der kiezing) moest er eene stede lijke tentoonstelling plaats hebben. De onpartijdige neringbond was gansch geschikt om die inrichting in handen te nemen en tot een 'goed einde te brengen. Maar ons stadsbestuur houdt van geene onpartijdigheid. De politiek speelde haren rol, en de tentoonstel ling mislukte, op het programma der kermisfeesten was eene cantate aange kondigd. Zij heeft niet kunnen plaats hebben omdat er weeral politiek in voorkwam. En zoo is het altijd. Alles door het stedelijk bestuur ingericht heeft een kiezingdoel. In andere steden is er verstandhou ding tusschen alle gezindheden om feesten in te richten en om leven en verteer in de stad te brengen. In Aalst alleen is dat niet mogelijk, omdat de groote heethoofden der katholieke par tij onbekwaam zijn iets onpartijdig te verrichten. Eenmaal is men er in ge lukt een goed onpartijdig feest ten goede te brengen het was de Rubens- Cantate waarin alle gezindheden ver tegenwoordigd waren. Nooit heeft men zooveel leven, vreemdelingen en ver teer in de stad gehad. Maar de proef was te schoon, dit overeenzitten zou kunnen gevaarlijk zijn voor de kiezin gen, en het was er al mede. De katholieken hebben nooit den welstand van Burger en Neringdoener betracht en hebben altijd alles gedaan om van onze welgelegen stad een echt begijnhof te maken. 't Is aan de katholieken te wijten dat er hier geen kazerne is die zooveel leven en verteer bijbrengt maar voor hen is de kazern 't verderf eener stad. Zonder den tegenstand van hunWoeste in de Kamers was er in Aalst eene rechtbank van eersten aanleg. Maar 't is dank aan ons katholiek stadsbe stuur dat wij te St. Job een regiment paters hebben gekregen, die op anders niet uit zijn dan op schooien en die geen cent verteer in de stad laten en opdat die vreemde paters zich te Aalst zouden vestigen, stond ons stadsbestuur hun een prachtig stuk grond af voor een appel en ei. Maar die paters hebben 3 stemmen en zijn gedwee kies vee. Hoe wilt ge dan dat de Neringdoe ner hier zijn brood verdiene de wel stellende burgerij jaagt ge uit de stad en diegene die eenig vermaak, zoeken, zijn verplicht naar eene andere stad of dorp ie gaan. Binnen eenige dagen zullen die katho lieke heeren u wederom komen schoon woorden spreken en gij zult hun niets kunnen vragen dat zij u niet onmid- delijk zullen beloven. Wee u van den kop te verheffen. Want zij hebben het woord broodroof op de lippen. Maar in het kieshokje zult ge met u zelve alleen tegenover uwen droeven toestand staan. En dan zult ge volgens uw geweten kunnen uw oordeelvellen. Do eigenaars zullen zich altyd de fameuze gemeen te raadzitting van 29 December 1908 herinnereB 't is alsdan dat op voor stel van ons zno spaarzaam katholiek sche pencollegie de stadscontributie van den 2 per cent op 6 per cent werd gébracht 't is alsdan dat al de katholieke gemeente raadsleden hun woord hebben geëten. Het slecht bestuur der klerikalen gesteund op vrienden bevoordeeling en op partydigheid heeft de stad in eenen financielen toestand gebracht die eene lasten vermeerdering nood zakelijk maakte. Nochtans de liberale min derheid heeft niet opgehouden die han delwijze aan te klagen en onophoudend heeft ze de belangen van het algemeen krachtig verdedigd. De liberalen heb ben die lasten vermeerdering voorzegd en ze werden dan door de katholieken gelo genstraft. In de gemeenteraadzitting onder andere van 22 December 1906 (dus 2 iaren voor den opslag) besprak M. De Blieck den geldelyken toestand en reeds dan zei hy en bewees hy met cyfers dat het onloochen- baar, het onbetwistbaar, het door 'tsche- pencjllegie erkende tekort voor 1905 beliep op 6861,79 fr. dat dus de huis- houaelijke rekening der stad met een kolossaal deficit sloot. En hy vroeg tevens aan 't schepencollegie welke maatre gelen het in tegenwoordigheid van dien ne- teligen toestand zou nemen. Waarschijnlijk geene, dan stilaan voort te leven en te suk kelen en de kiezing afwachten. En zoo is het ook gegaan 't schepen collegie heeft twee jaren voort gesukkeld, twee jaren in de volle krot gezeten, tot na de gemeentekiezing van 20 Oktober 1907. En om in die kiezing te gelukken, om de meerderheid en de volle meesterschap te be houden hebben de klerikalen alsdan hunnen laatsten troef gespeeld, ze deden aan 't kie zerskorps alle beloften ofschoon ze nochtans overtuigd waren dat ze dezelfde niet konden houden. En'tis dan ook voor die kiezing dat ze in een manifest geteckeiKl «loor al «Ie klerikale kan«li<laten de volgende belofte aan 't kiezerskorps afleg den uitdrukkelijk verklaren vvy van jcreene vermeerder!nar 0 van lasten te willen. Deze zijn ons dunkens, thans gevestigd in eom- redigheid van de belangrijkheid der stad o en dienen op den huldigen voet behouden te worden, opdat er kunne voorzien worden in at de wrcischten van het be rt stuur. De grondslagen der belasting treffen bijzonder den eigendom en spa rt ren de neringdoende burgerij en den werkmansstand. De nu gestelde belas- tingen moeten ten andere kunnen v l- doen om de diensten te verzekeren waar- n mede het bestuur belast is. Ziedaar wat de katholieken in 1907 aan de kiezers, onder hunne handteekening beloof den geene vermeerdering van lasten "de 2 per cent moest dus den 2 per cent bly ven en nochtans een Jaar nadien verbro ken ze hun woord en lieten ze hun handiee- ken protesteeren, wantin de gemeenteraad zitting van 29 December 1908 stemden al de katholieke raadsleden op voorstel van M. Moyersoen den 6 por cent. Hoe moet men dergelyke handel wy ze be titelen En 't is in diezelfde zitting dat M. Moyer soen uitdrukkelijk verklaarde dat het slechts voor eenen termijn van 3 jaren ivas en alles laat toe te hopen, zei hij, dat na dit tijdstip van dat buitengewoon rt middel zal kunnen afgezien worden. Zoodus den 6 percent werd door de katho lieken gestemd voor de jaren 1909, 1910 en 1911. Tegenstrijdig aan de verklaring van M. Moyersoen zal nochtans de stad voor de vol gendejaren volstrekt niet van dat buitenge woon middel kunnen afzien het partydig en dus het slecht bestuur der katholieken heeft onzen financielen toestand in een wei nig schitterend daglicht gesteld, want zon der den 6 per cent ware er op de huishou delijke rekening van de stad een tekort geweest voor 1909 van vier en dertig duizend franks 3AOOO fr. voor i 910 van negen en twintig duizend franks 29000 fr. en voor 191 i zou er een te kort zyn van ongeveer dei tig duizend fr. 30000 fr. En aangezien nu het schepencollegie nieuwe leeningen moet aangaan (voor wer ken waarvan ze de gelden vroeger hadden doch thaDs verkwist hebben en ook voor 't maken van park en boulevards) zullen de lasten der stad ook merkelijk vermeerderen en "t ware onzin van uoit le gelooven dat ondt r een katholiek bestuur den (5 per cent zal verdwijnen. Ik vrees niet van te vorkla ren en ik heb den geldelyken toestand onzer stad grondig en onder alle oogpunten goed onderzocht en berekend, dat op den voet zooals het nu gaat de lasten betalers zich nooit aan eene vermindering maar veeleer aan eene vermeerdering van lasten mogen verwachten. De katholieken zullen ons weeral eens logenstraffen maar hunne vroegere handel wijze is daar die bewyst wat hunne logen straffingen en hunne beloften waard zijn. We verzoeken dus alle kiezers en bijzon derlijk de kleine eigenaars en de werklieden, wien altijd de groote slachtoffers zyn eener lasten vermeerdering, den toestand goed te overwegen en door hunne stemming te zeg gen of er in 't voordeel van 't algemeen, op 't stadhuis kontrool en toezicht moet zyn. Alb. DE WINDT, Gemeenteraadslid. M. Daens is te veel eerlyk. In zijn Land van Aalst van Zondag laatst handelende over de gasthuisnonnen zegt hii onder an dere Liberalen van dezen tyd, uitzinnig is uwen haat tegen de gasthuisnonnen. Maar deze kloosterzusters dienen de arme zieken en gy, als gy ziek wordt, ge vraagt zwarte zusters. Over 40 jaren, de o liberalen De Gheest, Cumont, De Witte, De Ryck enz. vereerden en dankten de Gasthuisnonnen, ze deden op den zerk van 't kerkhof beitelen na de Cholera der jaren 1860 Die hemelsche engelen. En nu de liberalen van dezen tijd loochenen de Godheid en verjagen de Gasthuis- nonnen. >5 En nochtans in de gemeenteraadzitting van 29 December 1910 toen by de bespre king van de Godshuizen M. De Wolf hulde gebracht had aan den heer pasloor van 't Gasthuis en aan de zusters, zei M. De Blieck in naam der liberalen Wij zijn volkomen 7 akkoord om hulde te bren- gen aan den bestuurder M. Borreman en aan de zusters van 7 hospitaal, die den eerbied en de genegenheid van ieder- een verdienen voor al het goede dat ze verrichten. Al de liberalen zijn daar- over t' akkoord. Is dat den uitzinnigen haat der liberalen van dezen tijd tegen de gasthuisnonnen Waarom dan toch M. Daens aan de liberalen gevoelens toeoigenen die hen niet bezielen Waart betook niet die in de jaren 60 in uwe zelfJe Land van Aalst de lil>eralen van dien tijd de heeren De Gheest. Cumont, De Witte, De Ryck enz. die ge nu ophemelt, alsdan uitscholt voor slechtèrikken, religie haters, pastoor- en nonnekensfretters Waarom, als de liberalen van dezen tyd toch zoo slecht zyn, hebt gij voor de gemeen tekiezing van over 4 jaren met hen een ak koord aangegaan en ten hunnen voordeele geschreven en meetingen gegeven Wy laten de kiezers over uw schry ven en uwe handel wy ze oordeeleri. Sinds de liberalen 't ongeluk gehad hebben van de laatste p ditieke handel wijze van den volks vertegenwoordiger M Petrus Daens te beoordeelen en hem te zeggen dat hij verraad heeft ge pleegd tegenover de volkszaak, tegen de princiepen van vrijheid, tegen de onafhankelijkheid van de werkende massa zelve sedert dat de liberalen een woord gewaagd hebben van dat overeenzitten en die bijeenkomsten te Vorst van den politieker M. Daens met den minister Schollaert de ge zworen vijand van al wat volksgezind, ware vrijheid en vooruitgang is sedert dien stelt M. Petrus zich als ne vervolgden martelaar aan en daar hi) slim en doortrokken is gelijk een olie- kanne verdedigt hij zich achter zijn broeder priester Daens. Hij wilt heug tegen meug zijne lezers doen gelooven dat de liberalen voor den betreurden volksman,voor dien echten demokraat, die gevallen is onder de slagen en de vervolgingswoede der klerikale huiche laarsbende thans de vrienden van M. Petrus dat de liberalen voor Priester Daens niets dan verachting en afkeer gevoelden M. Petrus maakt een slecht gebruik van de nagedach tenis van zijnen overleden broeder om zijne eigene populariteit te bewerken. Dat is weinig eerlijk. En om te bewijzen dat M. Daens tegen ons onrechtvaardig en ook wel ondankbaar is, deelen we hieronder het artikel mede dat we in De Volksgazet lieten verschijnen toen Priester Daens in lijke lag het vertolkt de gevoelens die alle eerlijke menschen jegens de 1 volkspriester bezielden Dood van Priester Daens. Vrijdag namiddag verspreidde hier zich bliksemsnel 't overlijden van l'RIBSTBR DAENS de edele man behield lot zijne laatste oogenblikken zijn geestvermogen. Hij bezwijkt uitgeput en verbrijzeld door een polilieke strijd waarin HIJ, de eerlijke man, liet on lerspit beeft gedolven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1911 | | pagina 1