tsa» De Volksgazet Zondag 19 November 1911 Prijs .1 centiemen bet nummer Zesde Jaargang Nummer 48 Alwie een abonnement neemt voor 1912 aan zal van heden ai tot Nieuw jaar ons blad gratis ontvan gen. Ze zullen er om snakken. Nagalm der Kiezing van 29 Oktober te Aalst. Voor de Brievenbestellers. Sint Marlens-Jaarmarkt. Geiten-Parlement. VOLKSGAZET LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD Abonnementsprijs 3 fr. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, Aalst. J. k VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. •p i Gewone 15 centiemen PrijM der Annoncen j Reklamen centieme„ j per drukregel Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 frank de regel. Aalst» 18 November 1911. De wil van het volk moet de op perste wil zijn in elk beschaafd land. Alle macht komt uit het volk, zegt de Belgische grondwet het volk is de opperste soeverein. Waar de uiting van de volksmacht door valsche wetten, gelijk in Belgie het geval is, met het kiesstelsel den 3 en 4 eerloosheden moeten die valsche wetten verdwijnen of onvermijdelijk ontstaan er revolutionaire toestanden, door de partij van 't bedrog zelve ver wekt. Zie te Aalst Is er iets walgelijker dan de schaam teloosheid waarmee de klerikale alleen- heersching woedt en woekert in onze stad. In onze stad is de groote meerder heid der bevolking anti-klerikaal, anti- Woeste, anti-Schollaert, anti-bok. Op honderd kiezers, stemmen er zestig tegen de dompers. En toch zijn het de dompers, die ge heel alleen de stad beheeren en al de antiklerikalen uit ieder bestuur ver wijderd houden. Toch zijn het de dompers, die met allemans centen hunne kreaturen vet mesten, hunne politieke maatschap pijen onderhouden, hunne vriendjes bevoordeeligen, alle werken en leve ringen onvoorwaardelijk en zonder aanbesteding ten beste hebben voor hunne vleiers en kruipers. Maar 't spel is uit Te Gent, te Antwerpen, te Brussel, te Luik, te Ninove, enz. enz. en den 29 October te Aalst hebben de kleri- kalen een afranseling gekregen, zooals nog nooit in Belgie is gebeurd. Hunne verwaandheid is gebroken Hunnen hoogmoed is geknakt De eene voor, de andere na verkla ren zich de katholieke kopstukken en gazetten voor de eenmaking der kies wetten en voor de Evenredige Ver tegenwoordiging. Niets is rechtvaardiger en beter voor 't belang der bevolking dan toezicht over alle openbare zaken, vertegen woordiging der partijen in alle bestu ren. Zoolang de klerikalen de meesters waren door de verdeeldheid der oppo sitie wilden ze daar niet van hooren, ze hadden alles en hielden alles, ze bestuurden en besturen land, provin cie en gemeente rechtstreeks tegen de anti-klerikalen, meer ter wille van de plaatskens, eerambten, profijten, dan van hunne overtuiging. Maar nu ze voelen dat weldra al hunne mannen buiten de stadhuizen zullen gekegeld zijn van alle steden en gemeenten van eenig aanzien, zoowel in Vlaanderen als in 't Walenland en de bokken zelfs te Aalst buiten zullen vliegen als ze niet braaf zijn nu beginnen ze een anderen toon te zingen. De oppositiepartijen zeggen tot de klerikalen Ge wilt de V. niet 't Is goed we zullen eru doen om roe pen en smeeken. En 't begint al. De Stad Niuove, het klerikaal orgaan van Charlowie van Ninove waar de laatste klerikaal uit den stedelijken raad werd gekwispeld, neemt bijna geheel ons artikel over en besluit als volgt Het gedacht der Evenredige Vertegenwoordiging wint meer om meer aanhatigers in de katholieke drukpers. De klerikalen moeten genepen wor den, dan eerst worden ze verstandig. Weldra zullen zij snakken naar de volstrekte Evenredige Vertegenwoor diging als een visch naar het water. Maar ze zullen het niet hebben zon der Zuiver Algemeen Stemrecht, zoo- dra men aan de kieswetten raakt (en dat zal in 't kort gebeuren) moet het Zuiver Algemeen Stemrecht er door met volstrekte Evenredige Vertegen woordiging. O— Vóór de kiezlng;. vóór de balloteering van 29 Octo ber tusschen den zeer katholieke M. Louis Meert enden liberalen M.VandenBerghe, na een weken langen stortvloed van laster en van gemeene, krapuleuze artikels tegen het deftigste gedeelte der Aalstersche bevolking, lieten de klerikalen een laatste Vuilstem- meken op duizende en duizende nummers in de stad uitdeelen. 't Was de genadeklop voorden liberalen kandidaat Van den Berghe, de genadeklop voor de liberale party, wier begrafenis parade reeds op nen huifwagen op de bin nenplaats van het Landhuis was gebracht. De Vuilstem, 28 Oktober De beteekenis der balloteering is eene politieke beteekenis. De liberaal zal op klinkende wyze het onderspit delven. Voor de rechtbank (altyd uit dezelfde Vuilstem VOORZITTER Betichte wie zyt gy BETICHTE Ik ben Van den Berghe, een oud liberaal schoolmeester. VOORZITTER 't Is goed, ga zitten. Dan komt tegen M. Van den Berghe ge tuigen een socialist, die verklaart dat die liberaal een vyand is van het werkvolk !1 «VOORZITTER Betichte, hebt gy iets te antwoorden ....Niets Dan gaan wy over tot den tweeden getuige. De tweede getuige is een Daensist en ver klaart Wy bestryden voortaan al wat liberaal en goddeloos is, zooals onze hoofd mannen het beslist hebben VOORZITTER Betichte hebt gij iets te antwoorden aan deze verklaringen Niets P dan zullen wy overgaan tot den derden getuige. De derde getuige is een katholiek en ver klaart. Liberaal dat is verdrukking, vervol- ging van godsdienst, haat aan de vryheid van geweten goddeloosmaking der kin- deren harteloosheid voor den werkman bespotting en vervolging tegen de kloos- terlingen. VOORZITTER. Betichte hebt gij iets te antwoorden aan deze verklaringen (De betichte is als verpletterd h y moet «ondersteund worden door de gerechts- dienaars). En het vonnis luidt. De liberale kandidaat is veroordeeld eeuwigdurend eene buis te dragen, Aalst wil geen oud liberale schoolmees- ter in den gemeenteraad. Klokke Roeland, de geborsten klok van Petrus Van Muylenberg, schreef denzelfde week We zyn vast overtuigd, dat de echte christene demokraten voor geene liberaal zullen stemmen. Ten andere, liberalism en democratie is water en vuur. M. Ghysselinck, advokaat, kandidaat op de lyst der Daensisten, schreef den 25 Octo ber «Onze leden, hebben onmiddelyk eenpa- rig en zonder bespreking van gedacht ge- weest, dat wy onze kiezers volkomen vry moesten laten (voor de balloteering van 29 October). Recht en Vrijheid schreefAlle anti klerikalen, alle socialisten dus, zullen zon der uitzondering voor Van den Berghe kie zen onder nummer 4. o De Dageraad, de gazet van den katho lieken heer baron Lodewyk de Bethune, schreef niets noch voor, noch tegen onzen kandidaat, dat de moeite waard is aange haald te worden en M. baron Karei de Bethune verklaarde openlyk, dat hy en zijne vrienden hunne stem zouden geven aan M. Van den Berghe. De korstborstige, armtierige Denderbode, het versleten orgaan der versleten Woesten, raaskalde van hemel en hel, zeden en geloof, van godsdiensten God. Iedermaal als 't kie zing is, is voor DenderbodeGod in gevaar en 't Geloof en de Kerk en zyn heiligen alles is in gevaar. (Daarmee wil hy natuurlyk be duiden, de alleenheersching, die melkkoe van Denderbode loopt gevaar droog te vallen.) En de liberalen en onze kandidaat M. Van den Berghe waren goddeloozen, kinder dieven, bandieten, brandstichters, moor denaars enz, enz. en al de pastoors en on derpastoors liepen hun boenen van onder hunnen gewyden rok om M. Meert er met hemel en hel door te trekken. Na de Kiezlng. Kalm en deftig hebben wy, liberalen, on zen stryd voortgezet, sprekend tot de kie zers de taal der gezonde rede, omdat we de overtuiging hebben, dat ten slotte de kalme waarheid zegepraalt over gewetensdwang, en valsche beloften. M. Van den Berghe bekwam 4226 M. Meert 4169 M. Van den Berghe werd dus gekozen en wy zeggen, dat (fie verkiezing een triomf is geweest voor de liberale en vryzinnige gedachten. M. Van den Berghe, officieel onderwijzer door de volksmacht gekozen tegen de zeer godvruchtige, volksgezinde populaire (PP!) M. Louis Meert, zoon, dat is effenaf beteekenis vol. Storm en «tiite. Het is niet mogelyk dé' losbarsting der klerikale woede, welke on de balloteering van 29 October volgde, te lieschryven. Een kort overzicht van jwat de klerikale in hunne toomelooze woede uitbraakten, zal daar of omtrent een gedacht geven van hunnen geestestoestand, jde dagen na de klopping. De evangelisten van hdt Vuilhemdeken openende reeks. In het nummer van 31 October verscheen het hroodroovcm artikel dat wy in zijn geheel hebben op genomen en dat eindigt met de woorden De dngvnngUteren zal z|Jn 11 nklank Biehlien. Men wete liet Al wie de klerikale taal in Aalst \erstaat, kent de beteekenis van die woorden de liberalen vooral kennen ze by ondervinding sedert jaren. Een strooibrief door de klerikale kandi daten onderteekend doet de volgende kluch tige verklaring De liberalen zyn verpletterd uit den stryd gekomen Wel is waar bekwam de kandidaat der liberale party eene kleine meerderheid en wierd gekozen. Doch zijne zegepraal is slechts te danken aan desamenwerking y. van al onze tegenstrevers. Oefoeff Zoo nen trok is een meesterstuk. De dompers zouden dus gewild hebben, dat de tegenstrevers van de kliek, voor de kliek stemden Alia Alia De Dageraad van baron Lodewyk de Bethune deelt den uitslag der stemming van 29 Oktober mede, zonder er een woordje by te voegen. Men verzekert ons uit goede bron, dat De Dageraad niet kwaad is over den uitslag der balloteering. Recht en Vi*yiiel«l» drukt zyne te vredenheid uit over den afloop der herstem ming en de davering der klerikalen. Klokke Roeland» het orgaan van M. Petrus Van Muylenberg, hebben we niet gtlezen in deze omstandigheid, heeft het oordeel van dit misbaksel ook niet de min ste waarde. De Denderbode» de oude sloor, jam mert De liberalen kunnen feesten als ze o daartoe lust hebben maar ze zullen fees- ten op andermans kosten. Het oud verrompeld savooiblad is zoo ge woon op andermanskosten te leven, en heel den klerikalen boel: muziek, enz. enz. op de algemeene kas te zien tieren, dat ze niet anders kan dan van elk hetzelfde te peizen. De liberalen hebben gefeest en zullen nog feesten op eigen kosten, dat zal aan de stads kas min kosten, dan de mislukte klerikale kermissen en voor de nering meer opbren gen. De Wnarlield De waarheid is, dat de 4'226 stemmen aan M. Van den Berghe gegeven, 4226 anti klerikale stemmen zyn, daarin heeft De Volksstem volkomen gelijk. De waarheid is, dat een oiricieelen onderwyzer als liberale kan didaat 4216 stemmen bekomt tegen een klerikalen Schollaertist en zulks is van groote beteekenis voor degenen, die de Schollaertwet bewonderen en goed vinden. De Waarheid is, dat al de kiezers zonder uitzondering vrij waren en volgens hunne overtuiging voor M. Van den Berghe heb ben gestemd. De Waarheid is, dat de klerikalen in Aalst de minderheid hebben en toch in den Raad 17 zetels bekleeden tegen 6 aan de oppositie. De Waarheid is dat Aalst anti-klerikaal is en het nog meer zal worden, als het stelsel der vier eerloosheden plaats1 zal gemaakt hebben voor Zuiver Algemeen Stemrecht en Evenredige Vertegenwoordiging. Over de vermindering; van arbeidsuren. De heer Henri Kielemoes bracht op het derde Nationaal Kongres der brievenbestel lerseen wel doordacht en overtuigend verslag uit over de vermindering van arbeidsuren in den postdienst. De heer Minister van Spoorwegen, Poste ryen en Telegrafen had om wel bekende redenen ons belet dat Kongres by te wo nen, zooals we het vroeger gedaan hadden. Niettemin kregen we natuurlyk het vol ledig verslag in handen, en we zien het als een plicht aan, als oprechte demokraten, die den droeven levenstoestand van onze post boden kennen, nevens hen in de bres te springen om de openbare meening voor hen te winnen, en het mogelijke by te dra gen om hun lot te verbeteren. Ik schreef hier vroeger reeds over den las- tigen en langdurigen en slecht betaalden arbeid der brievenbestellers, die van het vroege tot het late uur, door alle ongunstige weders, hun zoo belangrijken dienst vervul len, met een zeer dikwyls ongemakkelijke uurregeling, by zooverre zelfs dat er zyn, die niet ééns hun eten kunnen gebruiken, zonder dat daarvoor eenige toelage of loons- verhooging toegestaan wordt. Terecht zegt dan ook de heer Kielemoes dat, indien ae fabriekarbeiders, de werk- huisarbeiders enz. kunnen wijzen op de noodzakelijkheid der vermindering van den arbeidsduur in hun bedrijf, in hun ambt, door het ongezonde ervan of de ontwikkeling van .het mekariisme, dat minder arbeids krachten vergt, dus het leger workloozen grooter maakt, de brievenbestellers ook kunnen wijzen op hun uiterst vermoeiend en afmattend werk, dat ze grootendeels op straat verrichten, alle wedergesteltenissen moetende trotseeren en blootgesteld aan alle vederwaardigheden. Ik neem tekstueel uit het verslag over Van 's morgens vroeg als lastdieren bela den, dampende en zweetende, doen velen van ons (postboden) ziekten op, die hen soms voor gansch hun leven knakken en zich als eene krakende kar voort moeten slepen tot aan het graf II Dat is de zuivere waarheid. Meer dan noodig is het een nieuwe ar beidsregeling in te voeren, en buiten de reeds aangehaalde redenen hebben ze er ook recht op als mensch, als familievader, als echtgenoot, als werkbroeder Als mensch moeten ze een tnenschelyk be staan hebben als vader hebben ze ook te zorgen voor de opvoeding hunner kinderen als echtgenoot mogen ze niet standvastig van hun vrouw verwyderd zyn als werk broeder moeten ze strijden voor de vermin dering van den arbeidsduur om aldus jongere ambtbroeders niet te verhinderen bepaalde aanvaardingen en verzekerd loon te be komen. Het Kongres verwacht dan ook dat het goevernement, gansch het parlement, zul len inzien dat het dringend is gevolg te ge ven aan de uitgebrachte wenschen 1° Dpn arbeidsdag op maximum 9 uur ge bracht te zien worden in een tijdverloop van 12 uur. B. v. b. Een brievenbesteller begint 's morgens om 5 uur, dan zou hy 's avonds te 17 uur moeten gedaan hebben. 2* Voor den nachtdienst een maximum van 8 uur met twee rustpoozen van een half uur inbegrepen. Wy zyn ten stelligste overtuigd dat een betere arbeidsregeling, waarbij ik onmid dellijk loonsverhooging en degelijk pensioen voeg, een waarborg uitmaken voor gezon de plichtbetrachtende bedienden, die in eigen familiekring, dus in de maatschappij, hun plaats zullen bekleeden waarop ze recht hebben, en dat dit alles zal bijdragen tot den vooruitgang der samenleving zooals de heer Kielemoes het wel zegt. Achille BRIJS. Meermaals hebben wy in De Volksgazet gehandeld over het afschaffen der Paasch- markt en het aanmoedigen doorgeldpre- miën der Veemarkten voor mager en be- kalfd vee gehouden op Kermis en Sint Martinusdag. Wy deden uitschijnen dat de Paaschmarkt niet het minste voordeel opbracht, noch voor Vleeschhouwer, Landbouwer of Ne ringdoener, ten andere dat de Veemarkten nuttigen winstgevend waren voor de Land bouwers, Veefokkers en Vetleggers van rondom Aalst alsook voor de Neringdoende Burgery der stad. Lang hebben wy in de woestijn gepraat, en onze liberale gemeenteraadsleden heb ben er meer dan eens over gesproken eindelijk heeft het schepencollegie 't ak koord met de Komtnisie der Veemarkten ons gedacht gedeeld. De Paaschmarkt is afgeschaft en groote premiën werden uitgeloofd voor het houden aer vroeger uitgestorven St. Martensmarkt. Zeggen wy het maar ronduit, den uit slag is schitterend geweest. Ruim vyf hon derd dieren werden op de markt te koop gesteld. Vele kooplieden der beide Vlaanderen en ook uit Brabant hadden er aan gehouden, hunne puikste dieren ter markt te brengen en aller gevoelens waren dat, noch in Mechelen, noch in Dendermonde, noch in St. Lievens-Hautem, schooner verzameling van bekalfde vaarzen ten kampstrijd wer den aangeboden. De Jury naar oordeel der beste kenners, heeft zich deftig en onpartijdig van hare taak gekweten, alhoewel zy het niet ge makkelijk had, gezien het groot getal aan geboden dieren voor elke reeks. Een pluimken voor die Heeren i Zelden mag men dat van een keurraad zeggen, in dé meeste gevallen wordt de eigenaar gekeurd in plaats van het dier. De maatregel door de Kommissie geno men, dat de premiën alleen toegekend wor den aan de Veekooplieden is goed te keu ren. Gansch den raorgend was er een grooten toeloop van Landbouwers en Kooplieden op de Houtmarkt. De schade door de afschaffing der Paasch- markt aan de herbergiers gedaan is dubbel ingewonnen door het wellukken dezer vee markt. Spijts het slecht seizoen dat vele Land bouwers tegen houdt, door de schaarschte der voedingsmiddelen, in de onmogelijkheid gesteld, vee by te koopen, ja hun zelfver plicht hun getal beesten te verminderen, werden er toch een groot getal knappers (kleinvee) verkocht, in bekalfde beesten was de handel kalm. Bravo Heeren van het Komiteitga zoo voort, geeft zelfs nog meer premiën als gy het noodig acht, maakt realaam voor de Veemarkten en welhaast wordt zy op den zelfden voet gesteld als deze van Dender- monde, Mechelen en St Lievens Hautem. liet stadsbestuur mag zich voor die mark ten eene opoffering getroosten, dit geld komt ruimschoots terug in de kassen der Aalstersche Neririgdoeners en' Ambachts lieden. BREYDEL. N. B. Wat volgens ons geen nadeel zou doen, ware by iedere premie een Eereme taal te voegen, zooals voorgaande. Dit wordt immers op alle prijskampen gegeven als aanmoediging. Vele tentoonstellers houden zelf meer aan de Medalie dan aan de premie. 2 katholieke geiten spreken over den Politieken toestand. Melle. Nu loopen ons mannen toch droef en mottig, hé Belle. Belle. En met reden, Melle. Zie, ik ben er toch ook nog van op myn spel niet, ik ben er al 8 dagen mijn melk van kwyt Alzoo eene kiezing Die hangt lang in den eur Melle. Ja, n'en schoolmeester zonder God die de Christusbeelden van den muur trekt en de kinderkens 't ongeloof en de slechte zeden in den kop giet met n'en tref- ter I 'k heb het permentelyk met myn eigen oogen gezien in onze treffelijke Volksstem Belle. Waar zyn en n'en braven ge- dienstel y'ken en vriendelyken katholiek, den zoon van den allemans vriend Schepen van Openbare Werken, jagen ze den hol op, met een buis aan zyn gat Is hetgeperiueteerd Melle. Dat is het klein volksken die dat uitrecht, Belle, daar zit geen respekt, in. Ik heb het den Eerweerden Heer onzer prochie zelf aan onzen Sis hooren uiteen zetten. Belle. Ja, aan onze dappere stryders onze Eerwaarde Heeren heeft het niet gelo gen. Zy hebben zich de beenen van onder hun gat geloopen om stemmen te winnen ter glorie Gods 1 Melle. Dat mag gezeid worden, want zie, z'hebben den 15 October nog twee man nen uit de gebuurte in de koets gestampt die dry dagen daarna al by onzen Liev-rn Heer de belooning hunner goede stemming zyn gaan ontvangen De eene kermde toch zoo bitter en sprak zoo schoon van hem met rust zyne laatste uren in zyn bed, te laten doorbrengen, maar de Eerweerde Heer wees hem op de verdiensten die hij zou gehad hebben als hy voor den oppersten Rechter zou verschijnen. Gy zyt beter, zegde hij, met voor al die heilige katholieke mannen te kiezen, want het zyn allen toonbeelden van Christelijke deugden.'t ls beter met uwe stem daaraan te geven dan met n'en vollen aflaat of met den Pauselijke zegen per tele- graf. En daarbij, zegde hy, dan zullen wij uwe vrouw en kinderkens ook indachtig zyn en de armraeester zal hun somtyds een broodje geven, maar als gy niet medekomt, dan zullen wy hun natuurlyk moeten over- schrikkelen. Belle. Dat was goed gesproken, met het hart, gelyk in 't Évangelie! Hulde, ja. hulde aan onze goedhartige, modelijdende en troostende E.E. H.H. Melle. Ja, Melle, en zeggen dat er zoovele menschen zyn die zulke brave harten naar waarde niet schatten. Ja. er bestaat zulk slecht volk ook al op den buiten I Zie.'gepas- seerden Zaterdag, op Sinte Merterikens, was Sis naar de stad gegaan en hy kwam boozer naar huis als n'en verstierden bok N'en goeien paardenboer van een prochie hier nevens waar de E.E. H H. prochie-priesters den gemeentestryd gewonnen hadden met de pachters te doen dwingen, met de kandi daten van de burgemeestersliist goed hunne zaligheid te geven en hun eens ferm uit den nest te halen, met te laten drinken, met om te koopen, alia metal onze goede oude mid delen, die boer zeg ik, riep van den anderen kant van de Molenstraat op onzen Sis Sis, met uwe verdomde tikkenhanen zullen wij in 't kort eens afrekenen, zulle. Laat ze, verdomme, nog eens om Sinte Pieterspen ning komen, ze zullen het aan hunne.... Ik durf het niet zeggen, Belle.... hebben..., 'tzal in hun gat regenen eer ze ons nog met ons eigen centen zullen buitensmyten Belle. O die atgrhselyke heiligschen der Zoo van onze gezalfde heeren spreken, 'tis schande, 't roept wraak I En de E.E. H.H. die toch dat geld gebruiken om hun wederom op het goede spoor te brengen Melle. Dat willen ze niet verstaan En dat is nog nen boerenmensch dat het in de stad ware, by 't klein volksken, dari zouden wy het nog half begrijpen. Belle. Ja, by dat klein gespuis dat nn absoluut zou willen dat n'en kleinen armen werkman zooveel zou te zeggen hebben in 't bestuur als n'en ryken rentenier, of n'en Jisewiet of n'en Eerweerden Heer. of n'en paardeboer. Melle. Ja of gelyk onzen Sis, die vier bokken heeft Belle. 't Is te zotMaar dat zyn de liberalen, de socialisten en de Donsjisten die 't volk opmaken. Melle. Ja, die liggen dat klein volk op te maken en te zeggen dat er moot gelijkheid in de wereld komen dat elk evenveel te zeg gen heeft op de kiezing, elke man zyn stem! Ze zeggen aan 't werkende volk dat er zoo in hunnen ellendigen staat meer beterschap zal komen, dat er wetten zullen gemaakt worden om in hun leven meer welstand te brengen. Eiken ouden werkman een pen sioen van n'en frank daigs, en "eea

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1911 | | pagina 1