De Volksgazet Zondag 10 DfiAembev 4911 Prijs 3. centiemen het nummer Zesde Jaargang Nummer 30 abonnement 19 Ti aan Alwie een neemt voor cc jj zal van heden af tol Nieuw jaar ons blad gratis onlvan- gen. Feesten en Vergaderingen. Een goed Werk. Hunne Verdraagzaamheid. )ieust- Vrijkaarten aan Staatsspoorwegen. Dom persgek noei De meeiiing va» een Bisschop. Duur Leven Aloslum Religiosum Catechismus der Schoolkwestie in Belgie. DE VOLKSGAZET LIBERAAL DEMOCRATISCH WEEKBLAD Abonnementsprijs 3 Ir. voor de stad en den buiten voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantooren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Groote Markt, 1, AALST. VAN HET ARRONDISSEMENT AALST. n 1 n Gewone 15 centiemen Pnjs der Annoncen J Reklamen 75 centiemen j per Ji-uL.e-el Dikwijls te herhalen annoncen, prijs volgens overeenkomst Vonnissen op de derde bladzijde, 2 Irank de regel. Aalst. 9 Oecpnihcr 194 4. Zondag 10 Deo-mU-r ten 4 uren stipt na middag Altf.'ui-^iie Verplicht;' V. rgw lering voorde Leileii vau den Ouderlingen Rijstand Eerbied, en Reek' voor Allen Voor de eerste sectie bij Gustnaf Van den Broeck, Brabaritstraat, voor de tweede sectie by Emiel De Wever. Bra bant straat. Maandag 25 D> cember, (Kerstdag), Feest en Pi-aeliiijge Tombola voor al »le Leiien van iien Liberali u VWrkmaris kring ten Al/2 un n 's avonds. Muziek, Zang, ïooueei Er za np^evo r i worden Doi'us en buurtje en het bLjsp d D<> Boe zemvrienden. Oude-Gavde. CeelliaTeest. Heden ZATERDAG avond. Repetitie- Concert te 8 1/2 uren 's avonds. ZONDAG 10 December. Ten 11 uren 's morgens uitstap met muziek, daarna Algemêene Vergader'ng. 's Avonds Banket. MAANDAG 11 December. Te 7 uren Avondmaal, daarna Uitstap met muziek. Eenige liberale Damen van Aalst hebben het Denkbeeld opgevat het werk der schoolsoep in te richten voor de noodlijdendste kinderen der stadsscho len. Het werk zou reeds met Nieuwjaar in voege komen. Dat is een uitmuntend gedacht en wij hopen dat het bij alle oprechte vrienden der armen bijval zal hebben. De ellende treft altijd het ergst de kinderen, en dezen die lijden helpen en troosten is het verdienstelijkste wat iemand verrichten kan. Wij wenschen de liberalen Damen geluk, zij halen eer van de pogingen welke ze doen om de ongelukkigsten onder hunne medemenschen bij te staan. M. Lemire beweert met recht een goed katholiek gebleven te zijn dat de disschoppen het tegendeel beweren, bewijst, dat er in de klerikale partij enkel plaats is voor lieden, die van al len eigen wil afstand gedaan hebben voor fanatieken menschen die overwegen en toegeven waar het past, die nog een greintje eigen wil bezitten, hebben bij die gezindheid niets te ma ken. Men wist het reeds, maar het kan geen kwaad, van tijd tot tijd eens aan te toonen, hoe de bisschoppen zich er op toeleggen, om die daadzaak nog klaardêr te doen blijken. Wel moge 't hen bekomen De Kerk of beter deze die aan 't hoofd der Kerk staan kan niet verdraagzaam zijn deze waarheid kan bewezen worden door de gebeurtenis sen in het verleden, maar nog meer door hetgene op onze dagen voorvalt. Iedereen weet hoe de klerikale kerk- mannen handelden tegenover priester Daens zien wij eens, hoe de fransche bisschoppen te werke gaan tegenover priester Lemire, afgevaardigde van Hazebroeck (Frankrijk). Deze geestelijke heeft, als Kamerlid, meermalen bewijzen gegeven van ge matigdheid en vaderlandsliefde 't is zoo dat hij de fransche kloosterorden afkeurde, in hunnen strijd tegen de wetten van het land. Hierom dan ook is hij het voorwerp van de aanvallen der klerikalen. Zekere heer Delamare, die cuadjotor is van het bisdom van Kamerijk, heeft eenen uitval gedaan tegen het blad van priester Lemire, inbrengende dat hetzelve niet opgehouden heeft de be langen te verdedigen van gemelden priester, wier zware misslagen in het openbaar leven, verscheidene malen reeds zoo zeer zijnen aartsbisschop en de fransche katholieken bedroefd hebben. En nochtans, toen M. Lemire voor de eerste maal gekozen werd, ontving hij loftuigingen van wege Leo XII' en tot nu toe is {ijne politieke ge drags lijn steeds de {elfde geblevm. De eenige reden van den haat dien de klerikale geestelijken hem toedra gen ligt hierin Dat hij recht geeft, waar recht toekomt. Hij wordt als doorslecht uitgemaakt omdat hij, even als de meeste fran sche bisschoppen, partijganger was \an de scheidingswet omdat hij de wereldlijke school niet steiselm nig be lastertomdat hij vriendelijke betrek kingen onderhoudt met de leden der regeering 1 Nauwelyks twee jaar geleden deden de bedienden van den IJzerenweg eene aan vraag aan den heer Minister tot het bekomen van eene dienst-vrijkaart voorde vrouw. Na vele moeilykheden tiekwanien zij dit voor recht, doch op welke manier Elk bediende die vroeger recht had op 12 reizen mag eene reiskaart vragen ten voordeele zyner echt- genoote en dit voor 4 reizen, maar op voor waarde dat die 4 reizen afgetrokken worden van de 12 waarover het personeel vroeger beschikte. Dit heeft natuurlijk aanleiding gegeven tot kleine misbruiken welke, hoe gering ook, ter kennis zyn gebracht van de bevoeg de overheid. Wie, als beambte, gevoelt niet eens de genegenheid ergens een vakvriend te gaan jezoeken wanneer hy van een rustdag ge niet Waarom geeft de heer Minister aan ieder beambte 28 verlofdagen en niet 28 dienst-vrykaarten Waarom mogen de beambten zich ook niet onderwijzen met 's lands merkwaardigheden te gaan bezich tigen, of naar schouwburg of andere nuttige instellingen te gaan, of bloed verwanten en vrienden te bezoeken Neen, heer Minister houdt daar niet van Het personneel moet liever dom blijven over wat rond hem is en gebeurt. En tot staving Op 20 November, door een bijzonder bevel n° 273a heeft de heer Minister beslist dat de onregelmatigheden in zake vrijkaarten voortaan streng zullen gestraft worden en hy spreekt zoo maar van eenvoudige ver maning een jaar vertraging in de bevorde ring met ontzeg, gedurende een jaar, van vry vervoeren tot slot de afzetting. (De kopaf is er nog niet inbegrepen). Zulke maatregelen zyn overbodig, heer Ministergeef uw personeel wat hun toe komt en er zullen of kunnen geene misbrui ken gebeuren. Al de beambten zullen het laatstversche nen bevel wel in aanmerking nemen en hun Minister wel indachtig zyn met de kiezing van 2 Juni aanstaande. C. F. B. Ongelooflijk is 't wat gemeene mid delen sommige dompersbesturen aan wenden om hun slecht beheer te ver bergen voor het volk en schande mag het heeten dat zulke besturen den ar me uitbuiten om de meer gegoeden te bevoordeeligen. De volgende vraag den 23 Novem ber laatst, door M. Rens gesteld aan de ministers van Openbaar Onderwijs, van Binnenlandsc'ne Zaken en van Justicie levert ons daarvan een nieuw bewijs. In de begrooting voor 1912 der stad Geeraardsbergen komt voor, als gewone ontvangst, eene som van ongeveer 15,000 fr. gelegd ten laste van het Bureel van Wel dadigheid zoo dat dit geld, het welk eigenlyk moest dienen om onderstand te ver leenen aan ongelukkigen, bepaald werd ge bruikt tot ontlasting van de gemeente ten aanzien van hare plichten op schoolgebied met andere woorden, men deed door de armen betalen, wat de rijken moesten bekos tigen Dit hatclyk middel tot sty ving van de begrooting der gemeente met de middelen der armen is klaarblijkelyk in stryd met de wet van 15 September 1895 en met den geest dier wet. Immers, bij de beraad slaging van artikel 3 der bedoelde wet heeft hy, van wien ze uitging, de achtbare heer Schollaert, toenmalig Minister van Open baar Onderwijs uitdrukkelijk verklaard, dat de tusschenkorast der bureelen van welda digheid in het schoolgeld niet meer te recht vaardigen was, dat zy trapsgewijze moest verdwynen en dat de eindbepaling van artikel 3 geen ander doel had dan storting te vermijden in de financien van sommige ge meenten door de al de schielijke afschaffing van gezegde tusschenkomstvolgens de wet, kon deze tusschenkomst slecht worden toegelaten als voorloopige maatregel, moe tende trapsgewijs verdwynen en alleen in de gemeenten waar hy niet reeds was afge schaft. Welnu, te Geeraerdsbergen bestond de tusschenkomst van het Bureel van Welda digheid in schoolgeld niet meer sedert ver scheidene jaren, toen de gemeenteraad daar toe besloot in 1901. Daarbij moet worden gevoegd, dat, sedert 1896, l«s«r onderwijs te .öeerwdsber- gen kosteloos is voor allen, zoodat sedert 1901, het lager onderwijs een betalend on derwijs is voor de armen, terwijl het koste loos is voor de rijken. In zijn artikel 57, geeft de gemeentewet het middel aan de Regeering om de hande lingen van de gemeentêoverheid nietig te verklaren wanneer deze stryden met de wetten. Het feit, dat ik hierboven vermeld, is on betwistbaar in stryd met de wet en daaren boven wordt het algemeen belang daardoor gekrenkt. Ik verzoek de Regeering my te zeggen of zy van zin is dezen onwettigen toestand, die sedert weldra elf jaren te Geeraardsbergen bestaat, te doen ophouden Ten einde stellig een duidelijk een uitdruk kelyk antwoord te bekomen, ben ik wel ge noodzaakt my terzelfder te wemien tot den Minister van Kunsten en Wetenschappen, die bijzonder is belast met de toej)assing van de schoolwet, tot den Minister van Binnenlandsche Zaken, die de taak heeft toezicht te houden over de gemeentebestu ren en ze binnen de grenzen der wettelijk heid te houden, eindelijk, tot den Minister van Justicie wiens plicht liet is het goed der armen te verdedigen. AntwoordNadere inlichtingen worden over deze zaak gevraagd. Dat antwoord is, volgens ons een valsche uitvlucht en we zijn over tuigd, dat onze Liberale Volksverte genwoordiger M. Rens, nog meer dan eens zal moeten aandringen om vol doening te bekomen. Het eenvoudigste en eenigste middel is om al dat geknoei te doen ophouden in Juni eerstkomende de dompers den genadeslag te geven. Bossuet, in leven bisschop van Meaux, de grootste prediker en een der grootste ge schiedschrijvers welke Frankrijk ooit heeft gekend, werd dezer dagen te Meaux, alwaar hem een standbeeld werd opgericht, ver heerlijkt. Leden der Fransche Academie, karninalen, aartsbisschoppen en priesters namen in aanzienlyk getal deel aan die plechtigheid, Jules Lemaïtre maakte den grootsten lof van Bossuet, als redenaar, als schrijver, en als dichter. In een sermoen dat in de kathedraal na de vespers plaats had en waarvan wij melding vinden in de klerikale XX® Siècle zonder een woord commentariën, riep Mgr Touchet als in vervoering uit: Er zyn lieden die u 't einde van Frank- krijk voorspellen. Neen, dat is het einde van Frankrijk niet Onze natie kan vallen, de lenden doorsteken, 's Anderen- daags stygt zij opnieuw naar het firma- ment, God heeft, in waarheid, nog geen middel om Frankrijk te vervangen. Frankrijk sterft niet Wat denken hierover onze Belgische kle rikalen, die dagelijks deri reddeloozen on dergang voorspellen van Frankrijk Wat dacht op dit oogenblik wel Mgr Mercier, onze aartsbisschop, die by de plechtigheid aanwezig was t onder een klerikaal bestuur. Nooit is het leven zoo duur geweest als op heden. Men heeft berekend dat sedert dertig jaren, de t rijzen van het voedsel tut 40 vermeerderd zyn. De toestand is zoo pijnlijk, dat in verschil lende deelen van het land, zoowel in Vlaan deren als in het Walenland, opstanden plaats grepen. Op sommige plaatsen is geen regelmatige markt meer mogelyk de slachterijen wor den geplunderd, de korven boter en eieren met voeten getrapt, de kruiken melk in de beek uitgegoten, enz. Voorzeker een lomp middel om de prijzen te doen dalen 1 Deze moedwillige vernielingen verdienen strenge afkeuringen beteugeling. Welke zyn nu zooal de oorzaken van de zen ongelukkigen toestand De uitzonderlijke groote hitte van dezen zomer en het mond- en klauwzeer hebben er onwedersprekelyk toe bijgedragen... Maar zien wy eens dieper in de zaak. Terwyl in Frankrijk en in Belgie geklaagd en spektakel gemaakt wordt, blijft Enge land gansch kalm en nochtans daar ook heerschten droogte en a pootziekte. Waarom dan dit verschil In Engeland, waar hunne voortbrengse len als by ons, ontoereikend zijn om het volk te voeden, bestaat de viyheid van handel. Daar zyn geene maatregelen genomen tegen den invoer van vreemd vee, de melk, de boter, de eieren worden er aangebracht zonder douaan rechten. Vergeten wy niet dat de weg naar Londen de wereld door bekend is, de waren komen er in overvloed van andere streken waar het vee niet door ziekte is aangetast. Alzoo ontvangt Engeland eieren van Italië en Rusland, vleesch van Canada en Austra lië, boter van Denemarken. Op zulke wijze zijn de markten rykelyk voorzien, net gefyk op andere jaren. Kan men dan dat by ons ook niet verwe zenlijken Neen De klerikalen, als zy aan het bestuur kwa men» hebben» onder voorwendsel het natio* naai vee tegen besmettelyke ziekten te vrij waren. inkomrechten gestemd op het ge slacht vleesch, op de levende hoornbeesten, op de boter en op tal van andere eetwaren. Door dit feit is alles opgeslagen. Later heb ben ze teenemaal den invoer van vreemd vee verboden. Alzoo komt het, dat er thans gebrek is in België, aan vleesch, aan boter en melk, en natuurlijker wijze deze voedingstoffen zeer duur moeten betaald worden. En het is ons niet toegelaten, gelijk in Engeland, de wa ren, die ons ontbreken, van den vreemde te ontvangen, om ze aan redelijken prijs aan het volk te kunnen aanbieden. Ziedaar dus de ware reden van de duurte der levens middelen. Verder heeft het klerikaal bestuur inkom rechten gestemd op het koren, op 't laken, geweven goed, ja, zelfs op de werktuigen der werklieden 1! Is het dan te verwonderen dat het leven thans zoo duur is geworden dat de prijzen nog nooit zoo hoog hebben ge staan als hedendaags Het klerikaal be stuur alleen is verantwoordelijk voor zul- ken gevaarlijken toestand Het eenige mid del ware de grenzen, toch zeker tijdelijk, te openen omdat de prijzen redelijk en re gelmatig wezen. en de katholieke kritiek. Na eenige katholieke kritieken over Alostum Religiosum gelezen te hebben, meen ik den heer Van Nuffel te mogen be vestigen dat de opstellers van die kritieken ons zonderlinge dingen vertellen, die wel licht ook hieraan toe te schrijven zijn, dat sommige van hen niet eens het boek door bladera hebben. Het is waarlijk grappig om te hooren dat de vrome navors< her over oude insteUinaen uit de voorvaderlijke tijden heeft te boek gesteldonverstaanbaar (ten minste voor myn verstand) is de hoop dat de wetenschap cn vaderlandsliefde den schrijver geen al te groote zorgen be rokkenen zullen begrype wie het kan, ik niet 1 Zeer harmonisch luidt het Fransch oordeel van een Vlaming van Lede un beau ct intéressant travailm t een uit spraak als die van sommigen van den gemeenteraad zou het lief klinken, door die opeen volging van open klanken un l>o-e- interessant.... De Heer Romaan Moyersoen, schepen en volksvertegenwoor diger van Aaist, spreekt van het schoon werk over Aalst in den Besloten Tyd daar waar het Weekblad schryft over de geschiedkundige feiten en overoude instel lingen uit de voorvaderlijke tijden. 41 Overigens, zal dit boek eens te meer be wijzen aan degenen die de geschiedenis te gemakkelijk vergeten, wat de opvolgers van de Fransche goddeloozen, hier nog zou den doen, moesten zy in ons land de meer derheid bekomen aldus de heer Moyer soen. Wat zal dit boek eigenlyk bewyzen Onze Schepen blyft het antwoora schuldig. Of moeten we zeggen dat veel katholieke familicn hun rijkdommen te danken hebben aan de koop van eigendommen, die als domaniaal goed verkocht werden. Hadden de Mylbekenaars uitgevoerd wat ze zongen Wat zullen wij met de dieven doen Van al dat kloostergoed Wij zullen ze morgen den kop afdoen Wat hebben ze meer te goed voorzeker zou menig fameus katholiek, die thans vroom ter kerke loopt, niet eens ge boren zyn. Het boek van den heer Van Nuffel be wyst ten andere ook (zie bl. 139) dat eene prachtige rcmonstrancic van het II. Geest huis, jammer genoeg, een twintigtal jaren geleden, aan AI. Lode wijk De Nay er ver kocht werd. Door wien Waarom Voor hoeveel Waar is ze nu Dat bewyst het lioek ons niet. Hebben de opvolgers van de Fransche goddeloozen dat gedaan Cruelle énigme Het boek bewyst ons nog (zie bl. 143) hoe er hier haat en nij I onder de Paters Jezuie- ten heerschten sprekende over de soda- liteit (een godvruchtig genootschap van Pa ters, leerlingen en eenige voorname, onge huwde ingezetenen der stad), zegtde auteur, dat na eenigen tyd bestaans, tusschen de so- dalen en de onvereenigde paters een geschil oprees, hetwelk de ontbinding voor gevolg had, en voegt er de rymen van Luyckx by den haat, afgunst en nyd Hebben hen in 't graf geleyt. Waren het nu alweer eens de opvolgers der Fransche goddeloozen, meneer Moyer soen Om volledig en onpartijdig in dit artikel tje te zyn, zal ik mij echter haasten ook te zeggen dat onze achtbare Schepen even als het Weekblad met het' grootste genoegen kennis genomen heeft van de zoo menigvuldige inlichtingen. Waarin onze katholieke volksvertegenwoordiger toch een aangenaam genot stelt, niet waar In het lezen over priestervervolging, ver koop van kloostergoed en remonstranciën door en aan katholieken (hoe heet die zonde?), over haat en nyd en ruzie onder de geestelijkheidMeneer Moyersoen, uw religionisten-kritiek heeft u tot een voor ons kostbare bekentenis geleid. Dat is een op zienbarende kritiek, En als de heer Moyer soen met zooveel genoegen kennis genomen heeft van die inlichtingen, dan hopen we ten minste dat hy in den gemeenteraad zal voorstellen een toelage te schenken aan onzen zoo verdienstelijken stadgenoot, die veel onkosten zal gehad hebben met de uitgave van zyn boek. ACHILLE BR1JS. TWEEDE LES. Vraag Hoe pogen de klerikalen namens de vrijheid de verplichting van den Staat te verrechtvaardigen de kos ten der katholieke scholen te betalen, 7 is te {eggen de 20 milhoen voor de Uoosters en andere vrije scholen Antwoord Door te bevestigen dat zonder vrije katholieke scholen er gee ne vrijheid is voor den katholieken huisvader. V. Is deze bevestiging juist A. Neen, de Belgische Grondwet heeft op volledige wij/.e voorzien in de middelen waardoor de vrijheid van den katholieken huisvader gewaarborgd wordt, zelfs bij het niet bestaan van katholieke scholen. V. Hoe waarborgt de grondwet op volledige wijze de vrijheid "van den ka tholieken huisvader, zelfs bij afwezig heid eener vrije katholieke school P A. Artikel 17 der grondwet zegt: Het ouderwijs is vrij, elke vöör- hinderlijke maatregel is verboden, de beteugeling der misdrijven wordt slechts door de wet geregeld. Het openbaar onderwijs gegeven op de kosten van den Staat wordt ook door de wet geregeld. Dus laat de Grondwet eenerzijds de katholieken toe vrije katholieke scholen te stichten naar hunne goesting, vol gens hun verlangen en zoo geefc /.ij aan de huisvaders een eerste middel tot het genieten hunner volledige vrijheid. Anderzijds verplicht de grondwet den Staat openbare scholen in te rich ten op zijne kosten en verzekert aldus de vrijheid der katholieke huisvaders, (die hun toevlucht niet willen nemen tot het eerste middel) door ter hunner beschikking openbare scholen te stel len, toegangbaar voor alle kinderen, waar het geloof, de overtuiging en de politieke meeningen der katholieken geëerbiedigd worden zoowel als deze van alle andere medeburgers. V. Wat moet men uit het voorgaan de besluiten A. Dat het zelfs niet noodig is vrije katholieke scholen te stichten om de vrijheid der katholieke huisvaders te verzekeren, zoo min als het nooJig is vrije protestantsche scholen te openen, om de vrijheid van den protestanschen huisvader te vrijwaren. Het is dus niet noodig 20 mil- lioen 's jaars in de kassen der smachtrijke kloosters tc werpen om een vrijheid te wairborgen welke door niemand wordt bedreig 1. Er dient b.jgevoegd te worden, dat het middel door de Grondwet aange duid, om de gewetensvrijheid van den katholieken huisvader te verzekeren de meest praktische en het redelijkste is, vermits het tevens de vrijheid waar borgt van al de andere huisvaders. Eindelijk is er nog uit op te maken, dat de klerikale schoolthesis in uit drukkelijke tegenstrijd is met de grond wettelijke thesis. V. Kunnen de katholieken niet he iveren, dat het stelsel der Grondwet hun niet kan toegepast worden, wat keironder wijs betreftom reden de katholieke, geestelijke overheid de openbare officieele school aj'keurl en veroordeelt A. Neen dat ware kort en goed de anarchie. Indien men eene geestelijke over heid vvelkdanig zij ook weze katho liek, joodsch of protestantsch het recht toekent de toepassing der Grondwet eu andere wetten te dwarsboomen, te verhinderen of eenvoudig-weg te niet te doen, zijn er noch Grondwet noch andere wetten meer mogelijk cr ware geen koning meer no >dig, de aartsbisschop van Mcchclen zou hein vervangen de ministers zouden over bodig worden want de bisschoppen zouden hun werk wel verichten men zou alle ambtenaars kunnen missen, de pastoors zouden die postjes wel be- kleeden en men zou ten slotte ook geene Wetgevende Kamers meer be hoeven noch gemeenteraden, dus gee ne besprekingen, geene kiezingen meer... de voorschriltcn der geestelijke overheid en het gezag der priesters zouden in alles voorzien, en zouden wet en burgerlijk gezag vei vangen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Volksgazet | 1911 | | pagina 1