Kandidaten
Van den Bruele
T™
Collectivisme en
Communisme
DEMO CR A TISCHi ORGAAN
Onze beschermers
aan 't werk
centiemen
Achtste 1 aar. N
nummer
Hoofdopsteller A-. Zanden Bruele
der Christene Volkspartij voor 1912
Plaatsvervangers
STEUNT ONZEN STRIjÜ
VRIJ BESTAAN
HOOGER LEVEN
NSCïVJJVINGliN VOORAF TE BETAt«
o'maanden
3 maanden 1.00
Men schrijft in ophet blad in alle postkantoren des landt ij de brievendragers en op Het bureel,
.^,,^„^,1, „„rzocht is zich te wenden voor alles wai| stuur, annoncen of redaktie betreft.
rtC^rijver is verari woordelijk voor hetgene hij ter optt'e in het blad inzendt. Men sture alles
voor Dondeidagmtiicrag naar het bureel Desp '.eerstraat. 9, N1NOVE.
VOOR DE KAMER
DA ENS PIETER
Volksvertegenwoordiger en Raadslid Aalst
VAN DEN BRUELE
O Drukker, Dendörhautem.
A.
GHYSSELINGKX CEL
Advokaat, Raadslid, Aalst.
HAELTERMAN ALOIS
Handelaar, Raadslid, Aspelaere.
MEERT MARINUS
Landbouwer, Aalst-Mijlkeke.
VAN DEN BRUELE ALBERT
GHYSSELINCKX CELESTIN
HAELTERMAN ALOIS
VANDERPOORTEN EUGEEN
Landbouwer, Apppelterre.
k\aïldiJaai VOCT tJ j Sctftfi&t
M. RUBBENS,
Burgemeester. Zonnegem.
Onze jeugdige vriend, Albert Vanden Bruele,
is op heden het mikpunt der laffe aanvallen van
wege onze politieke tegenstrevers.
En wie is Vanden Bruele
Hij is een kind des volks, uit de kleine burgers
klas gesproten, levend met en in het volk en die
de verzuchtingen en betrachtingen kent en be
grijpt van dat volk hij is een man met taaie
wilskracht, met breede gedachten en een vlugge
geest.
Zijne kranige artikels, waarin hij onophoudend
ten strijde trekt voor het gekrenkte volkenrecht,
de behouders afzweept en het onrecht aan den
schandpaat spijkert, het arme diep gevallene en
vernederde volk van Vlaanderen, voor wien hij
alleen leeft, den weg der redding en der verlossing
aanwijst, het hoop en moed inspreekt met het te
wijzen op betere dagen en op een reiner hooger
leven, hebben voor hem eerbied en ontzag afge
dwongen, zelfs bij zijne tegenstrevers, en sym
pathie en genegenheid verwekt bij zijne talrijke
vrienden en volgelingen.
Hij is ook een flink redenaar, zijne gemakke
lijke spreekwijze, de gepastheid zijner uitdruk
kingen, zijne geestige zetten, houdt het volk
aan zijne lippen geboeid, zelfs de tegenstrevers
staan in bewondering en meermaals heb ik de ge
tuigenis uit hunnen mond gehoord Vanden
Bruele is geene kat om zonder handschoenen aan
te pakken.
Toen 8 jaar geleden, den ziekelijken toestand
van onzen betreurden De Backer hem belette den
kiesstrijd mede te maken, kwam Vanden Bruele
voor de eerste maal op het tooneel. Hij door
kruiste met Pieter Daens gansch het arrondisse
ment. Het afsterven van De Backer was voor hem
een harde slag. onzeggelijk rampspoedig ook
vcor de partij. De comedie rond dit lijk, de schan-
dige uitbuiting dier dood, deed zijn hart trillen
van verontwaardiging, het vuur dat smeulde on
der de assche en heviger sprong hij vooruit en
hielp den strijd richten tot den volledigen zege
praal.
Onvermoeibare werker, die nooit rust kent,
bleef hij werkzaam, hield een waakzaam oog op
het vijandelijk kamp en bespiedde hunne minste
bewegingen.
In 1908, toen de kreet ging overal Daens kan
niet meer herkozen worden was hij aan de spits
der beweging en wij mochten ons verheugen in
den schitterendsten triomf, die ooit onze partij
heeft behaald, en die haar in 't arrondissement
op vaste grondvesten heeft gesteld.
Wij zien hem altijd evn werkzaam in 1910 ir.
den strijd te Brussel, altijd den eerste, altijd den
laatste. Wij mogen terecht zeggen, Vanden Bruele
is eene edele figuur, die onwaardeerbare diensten
aan de partij heeft bewezen.
Als het er spookte en zoo zwart uitzag, de par
tij verscheurd in haar schoot, zien wij hem aan
't werk dag en nacht, een congres samenroepen
te Denderleeuw, een reglement samenstellen om
de eenheid te herstellen tusschen de verdeelde
7 ^rwa.geen gem akkelijk werk, doch
waarin hij teenemaal slaagde
Op het congres re Aalst over de schoolkwestie,
was nog eens aan Vanden Bruele de reuzentaak
opgedragen. Hij kwijtte zich ijverig van dien
plicht en trok uit dezen politieken warboel der
schoolwet eer juist en welgepast voorstel, dat ten
andere ieders bewondering wegdroeg.
Toen verleden zomer, onze partij en M. Daens
laffelijk wierd aangevallen en het klonk over huis
en veld Verraad Verraad was het no,; eens
Vanden Bruele die Daens en de partij wreekte in
een tegensprekelijk debat met gezel Nichels.
De uitbreiding der partij, daarin heeft hij een
reuzenaandeel, de inrichting van den arrondisse-
mpnfehnnd is.ziin werk. Die bond telt reeds om
trent 200U leden, tal van groepen hebben hun ont
staan aan Vanden Bruele tc danken, hij is overal
daar waar den plicht hem roept om eene behulp
zame hand te reiken.
Da' hij de genegenheid van zijn volk heeft ver
overd dat bewijst ten overvloede de stemming in
den poll, waar hij bijna met algemeene stemmen
tweede effektieve kandidaat en eerste plaatsver
vanger is verkozen.
Hij is daar de rechte man op de rechte plaats,
en dat willen alle demokraten.
Ik zegde in het begin van mijn artikel dat hij
daarom het mikpunt is der aanvallen onzer tegen
strevers,
Wat werpen zij er tegen op Dat hij te jong is
en te zwak om dergelijke plaats te bekleeden.
Te jong Wat armzalig argument, jong zijn
doet niets ter zake, maar man zijn dat is alles
en dat is hij. daarvan zijn overvloedige bewijzen,
't Is juist omdat de tegenstrevers hem aanzien als
man dat zij hem het meest aanvallen, 'ten zijn
de slechtste vruchten niet waaraan de wespen
knagen. Ware het den ontslaggever Dumont ge
weest dié mistevreden is, omdat den poll in zijn
juist oordeel Vanden Bruele voren plaatste, die
aanvallen zouden niet op het hoofd van den twee
den kandidaat zijn gevallen omdat er daar gemis
was aan man zijn.
Daarom zullen alle mannen die het wel meenen
met het volk en willen medewerken voor zijne
ontslaving zich dichter rond hem scharen en strij
den meer dan ooit om hem zegevierend uit de
stembus te halen en hem benevens M. Daens
naar de Kamers te sturen.
Vooruit, mannen eendrachtig vooruit, ter
overmeestering van den tweeden zetel
A. J. D'HAESELEER.
't Was op twintigste Maart negentien
honderd twaalf, na het bespreken der
dagorde voor de kamers kv.am onze volks
vertegenwoordiger Daens tusschen en
vroeg een dag voor de bespreking van
zijn voorstel tot vervroeging der kiezin
gen ten einde de franschmans toe te la'en
hun recht uit te oefenen met aan de kie
zing deel le nemen. Liberalen en socialis
ten st nden onze volksvertegenwoordiger
ter zijde en vroegen de v<-rvroeging.
Doch geen katholiek roerde. Allen bleven
ral oos en
t geen
AANKONDIGINGEN IN HET BLAD
Gewone aakondigingen volgens overeenkomst
Kleine annoncen eenmaal verschijnend 0,50.
tweemaal 0.75
Viermaal lfr. Verdere verschijning 0.10 per ''eer
spr
dat
oncb£die
de minister diorf verklaren
tienduizet d kiezers waren
Go,ooo franschmans 'f 1 Om
een S voorbeeld te geven zal ik mijne
genoi1 'e nemen. Op de 75 franschmans
iijks uiton7e gemeente vertreaken
5d kiezers dus meer dan de twee
en dan durven zij van lo,ooo
iti om hunnen politieken diefstal
verbloemen.
willen wij ons even eens een
olik bezighouden om te zien of wij
au de andere kiezers onrecht ver
die j;
zijn
derd
spre
wat
N
oogt
min
dilbj
6 reerst wij betalen vo^r rechtstivek-
sch» j n onrechistreeksch1 belastingen en
kwij. 1 onze plichten jegens het vader
land/ n zake krijgsdie nst.
Mj nog, het zijn de franschmans die
jaaiijks 25 tot 30 millioenen naar Vlaan-
derej >rengen die groniei det Is te rechte
komj in den zak van den kleinen bande
laa I i wij mogen zeggen, liet is dank aan
de jjansehrn'Hns Jat de kleinhandel r.p den
buir.-n blijft bestaan. Terwijl do groote
land"xiwers alles van hunne bonden ne
mer} van Leuven en elders deze kunnen
kom uit betalen en zyn verre uit de bes
te ki eten wijl men ons van tijd tot tijd
moe krediet geven, en omdat zij hunne
0"n r onv^n dranr i, kriigftn ze
twee of drie stenimek-ns Omdat, zeg
gen die zonderlinge katholieke heeren
de grondwet het zoo wilt, en zij had-
d- n maar recht le staan om dit te veran
deren'.
Wat dunkt u, werk broeders van onze
beschermers van Aalst en Gent Eens
recht staan was hun te veel en dat durft
zich beechermlid noemen van de
franschmans. Dan vindt men nog werk
lieden die in «h* handen plakken als zulke
jannen op kiesronde komen.
Doch zag men in Amerika niet dat de
slaven in opstand kwamen als men hnn
de vrijheid schonk
Des moeten ons hier enkele uitzonde
ringen niet verwoi doren men ziet hier
aan dat onze bestuurders hun eenig doel is
niot de rechtvaardigheid noch waarheid,
maan kost wat kost aan het schotelken te
blyven zitten.
Zij mogen gcene vrije mannen lijk de
franschmans tot de kiesbus laten, het
moeten kruipers zyn.
En zulke mannen spreken in naam ran
Ilem die om de menschen uit de slavernij
te verlossen ziju leven op een kruishout
liet. Wat ellendige kluchtspelers Napo
leon deed zijne kurasbiers opofferen bij
den slag van Sedan om den aftocht van
zij', hger le dekken, en hier in Belgie
moeten de franschmans geslachtofferd
worden om onzen bewaarderboel te red
den in zijnen aftocht naar den dieperik.
Op werkbroeders, en propaganda ge
maakt zoolang wij in Belgie zullen zijn,
in herbergen, op veld en vergaderingen
en doet aan uwe makkers de handelwijze
van Woeste, De Sadeleer, Moyersoen,
Verhaegeu, De Gbellinck en Maenhout
kennen zoo zullen wij weerwraak nemen
tegen onze verdrukkers en hun leeren dat
zij niet ongeloond zullen blijven voordien
stemrnenroof op 60,000 Vlamingen ge
pleegd.
Storm op de vijanden en verklikkers der
franschmans storm op het vermolmde
kraam
Storm op de stemdieven. In Juni aan
de deur
C. DETROYER.
Hoe dikwijls spreekt men deze twee
woorden niet uit 1 En nochtans hoevelen
weten er de juiste beteekenis niet van
Hoevelen verwarren ze niet met elkan
der, gebruiken ze het eene voor het an
dere.
Daarom is het nuttig, voor ons bijzon
derlijk, om wat ons van de socialisten,
die di xu leer verdedigen, onderscheidt
in het licht te brengen.
Vermits het ideale collectivisme slechts
het gemeenschappelijk samenbrengen be
oogt van voortbrengingsmiddelen mynen,
landbouwgoederen. fabrieken, enz.),
breidt het communisme dit princiep uit
tot aan de terbrvikingsmiddslen (kleede
ren, meubelen, voedsel, enz Dus het
communisme zon mg t teene algemeene
verdeeling van alle voorwerpen voeren.
De eigenaar zou zijn huis. zijn veld, zijn
geld. alles overlaten aan <lgemeente
(commune). Geen byzonder eigendom
meer.
Men ziet gemak kei yk het onmogelijk
karakter van zulke leering, wijl het
!=!- V ir 2.1 y'«ktijk X
br. ngen. Wie zou aanvaarden geheel ont
bloot te worden, en zelts van degoederen,
-lie h(j door zyn werk, zijn zweet en
offeringen verworven heeft, laten beroo-
ven Daarom is het communisme, dat
nochtans sedert eeuwen in de gedachten
bestaat, nooit gelukt. Enkel de Cénobi-
ten voor J. C., en na J. C. zekere gods
dienstige kloosterorden hebben het in
practijk kunnen brengen. Maar dit waren
maar alleenstaande groepen die overigens
op het celibaat gegrond waren, dus zon
der familie te vormen en te onderhouden.
Daar zijn maar enkele uitzonderingen
en deze buiten de maatschappij.
Ook telt het communisme inaar eenige
partijgangers me r. Na de fr&nsche om
wenteling van 1789 trachten Lebeuf en
degenen die men gebeeten heeft cores-
pira, trou des égaux het in te richten,
maar mislukten geheel.
Op dit oogenblik is het vooral het
collectivisme dat bespn.ken wordt. Het
groote yersohil met he'communisme is,
zooals ik hierboven zeide, dat, zoo het
nog de eenmaking der voortbrêngings-
middelen wil, dat niet meer vraagt voor
de verbruikingsmiddelen.
In *t collectivisme mogen de stoffelijke
dingen toegeëigend worden, n het voor
werp van bijzonaereneigendom zyn,maar
op voorwaarde door het werk verkregen
te zijn. Hierin is het collectivisme in het
geheel niet tegen rechtvaardigheid toch
tegen d mensclielijke natuur. Niets in
de geschiedenis van het menschdoin zou
het kunnenveroordeelen.
Maar het collectivisme bevat een twee
de princiep, namelyk gelijk loon voor al
len, als grond nemende het sociaal uur
des werks.
Hier is het vatbaar voor kritiek; het is
het meest in net oog springend gebrek
van dit. stelsel. Het komt inderdaad uit
een valsch begrip van demenschelijke na
tuur.
Iedereen moet het verschil bestatigen
tusschen de bekwaamheid der menschen
Onderling.
Moet er dan daarmee geen rekening
gehouden Worden, en de onb kwamen
dezelfde loon betalen als *le bekwamen
De o» gelijkheden afschaffen, z-gt Lame-
nais (Verleden en T okomsf des Voks),
dat zou zij:, de maatschappij vernielen
die bestaat door dc verscheidenheid der
bekwaamheden en neigingen. Wie ziet