ACW WIL IETS KONKREET DOEN VOOR LEEFMILIEU
fi
FILM DEZE WEEK
VANAF VOLGENDE WEEK
KAN U «DE VOORPOST»
VERKRIJGEN OP VOLGEN
DE ADRESSEN
WIE DE INLIGGENDE GELE
KAART OPSTUURT HEEFT
KANS OP EEN GRATIS
AUTOVERZEKERING.
ROOK
AALST
TENTOONSTELLINGEN
OPEN DOEK VOOR EEN BOEK
DE ONTAARDE SLAPERS
«PANTSERKRUISER POTEMKIN»
INZET K.F.L.- JUBILEUMREEKS
NEW REFORM GALLERY
WEEKPROGRAMMA
DIRK MARTENSJAAR
KAMIEL D'HOOGHES
ORGELRECITAL: EEN FESTIJ."
Het A.C.W. is geen eendagsvlieg. In een tijd waarin allerlei kleine
aktiegroepen opereren en verdwijnen is dit misschien
verwonderlijk. Wellicht wordt ook de vraag gesteld naar de zin van
het A.C.W. in 1973.
Het A.C.Wkomt het meest vertrouwd voor als een bundeling van
«organisaties» (KWB, ACV, KAV, mutualiteit, coöperatie, KAJ en
VKAJ) waarin men werknemers aantreft. Het wordt minder gezien
als een antwoord op de globale problematiek waarmee de
werknemers gekonfronteerd worden.
Onlangs keurde het arrondissementeel hoofdbestuur het nieuwe
jaarprogramma «zo gezegd, zo gedaan» goed. Daarin wordt gesteld
dat óók de werknemers in toenemende mate gekonfronteerd
worden met leefmilieuproblemen. Het A.C.W. heeft dus de
opdracht om krachtig aan deze weg te timmeren.
AKT1E 3
Vorig jaar lanceerde het ACW
het tema «milieubescherming-
voor-doe-het-zelvers». Tal van
ACW-afdelingen deden onder
zoeken naar lokale milieu
schendingen. Deze onderzoeks
fase was nodig, iets ten gunste
veranderen is nog dringender.
Met «aktie 3» is het de
bedoeling dat iedere afdeling
zich zou inzetten om drie
haalbare realisaties inzake de
sanering van het leefmilieu aan
te pakken. Hierbij is het wel de
bedoeling dat problemen die de
gemeentegrenzen overstijgen
zouden opgevangen worden in
een arrondissementele werk
groep.
RECHTVAARDIGHEID
Het ACW heeft nooit aan na-
velkijkerij gedaan. De belang
stelling en bekommernis ging
evenzeer uit naar de werkne-
Feestpaleis: KNT van vrijdag
21 tot donderdag 27 septem
ber: «Schokbehandeling».
Rio: K.N.T. van vrijdag 21 tot
maandag 24 september: «De
klandestiene liefdes van een
Aristochatte».
Alfa: K.N.T. van vrijdag 21
tot donderdag 27 september:
«De super verboden Decame
ron».
Palace: K.T. «Scorpio» van
vrijdag 21tot donderdag 27
september.
AALST
M. Van Malderen, Eikstraat 64, Aalst
Mw. Meert G., Schendelbeekhofstr. 20, Aalst
M. Van Eeckhaut, Narstigheidstraat 120, Aalst
M. Haeck, Kwalestraat 54, Aalst
Mw. Van Assche, St.-Vincentiusstr. 5, Aalst
M. Van Hover William, Bieststraat 15, Aalst
M. De Petter, Nederveldstraat 22, Aalst
M. Van Eyck, Zonnestraat 93, Aalst
M. Simal, Pontstraat 30, Aalst
Mw. Borms, Dr. De Moorstraat 68, Aalst
Mw. Quintin, Dendermondsestw. 244, Aalst
M. Stevens, Nieuwbrugstraat 4, Aalst
M. Bombeeck, Koolstraat 66, Aalst
M. Quintelier, Gentsestraat 7, Aalst
M. Schellinck, Geraardsbergsestraat 7, Aalst
Standaard Boekhandel, Nieuwstr. 38, Aalst
M. Van Nuffel, Moorselbaan 51, Aalst
M. Beeckman E., Vooruitzichtstraat, Aalst
Mw. Bombeeck S., Ververijstraat 8, Aalst
De Voorpost, Pontstraat 64, Aalst
EREMBODEGEM
Mw. Van Den Broeck, D. Mod. V. Asschel., Erembodegem
Mej. D'Haeseleer J., Hogeweg 19, Erembodegem
MOORSEL
M. De Visscner, Nieuwstraat 7, Moorsel
M. Lamagie, Dorp 33, Lede
M. De Roeck, Kasteelstraat 84, Lede
BAARDEGEM
Mw. Van Ransbeeck, Kerkstraat 65, Baardegem
HOFSTADE
Juffr. Maes, Leopoldstraat 2, Hofstade
MELDERT
M. De Maeseneer, Kapellenberg 13, Meldert
werd gevraagd om permanent
kontakt te houden met de
ACW-mandatarissen en om
verdere inspanningen te doen
om met kennis van zaken hetfr
plaatselijk beleid gade te slaan.
mers in de derde wereld. Vorig
jaar werd door gans de arron
dissementele arbeidersbewe
ging van het verbond Aalst
ongeveer 5701000 ff. samenge
bracht. Dit geld zal gebruikt
worden om de vorming te ver
zekeren van Indiase arbeiders
leiders. Dit jaar hamert men op
hetzelfde aambeeld. Wereldso-
lidariteit is een woord dat niet
ijdel klinkt in het ACW.
Een
verbondelijke werkgroep zal de
akties koördineren en stelt
werkmateriaal ter beschikking
van de afdelingen. Men denkt
ook aan het organiseren van
een bestendig engagement van
militanten en personeelsleden.
BELEID
Eén van de meest geëigende
taken van het A.C.W. is het op
de voet volgen van het beleid.
Aan de plaatselijke afdelingen
Dat- men de herstrukturering
van de gemeenten van dichtbij
wil volgen is zeker niet
verwonderlijk.
Op arrondissementeel niveau
wil men de beleidsmensen
konfronteren met streekproble-
men op een zogenaamde «an
tennevergadering». Dit alles is
bedoeld om de slagvaardigheid
van de beweging te vergroten.
Naast deze drie hoofdklemto
nen zijn er nog tal van
programmapunten waaraan het
A.C.W. aandacht besteedt. Zo
richt men bijvoorbeeld in het
voorjaar 1974 een kursus in
over de «konsumptiemaat-
schappij».
BERT DE CRAENE
Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44. Tot 28 oktober,
vijfentwintig meesters van de hedendaagse kunst o.m. Debois,
Gilbert De,Cock, Landuyt, Van Lint, Mortier.
Oud Hospitaal tot 31 oktober. Het Dirk Martensjaar, metj
tentoonstelling omtrent Dirk Martens en het eerste boek in dej
Nederlanden. Iedere dag van 10 tot 18 uur, behalve op!
maandag. Toegangsprijs 20 fr., scholen, groepen en jeugd: 10|
ff.
St.-Martinuskerk: in de Winterkapel, kunstschatten van de!
kerk. Iedere dag tot eind oktober, van 14 tot 18uur.
Belfort: tot 31 oktober, iedere dag van 10 tot 18 uur, op
maandag gesloten. Boektechnische tentoonstelling. De
drukpers is in werking om 10.30 en om 15 uur.
Kredietbank, Grote Markt: tentoonstelling Veiligheidsdruk.
Tot eind oktober.
Valerius De Saedeleer: Keizerlijk Plein, Paul Huwé stelt
tentoon tot 24 september.
Stadhuis, Feestzaal, van vrijdag 21 september tot zondag
30 september van 14 tot 18 uur, tentoonstelling «Het Belgisch
Kunstboek» met de medewerking van het Ministerie van de
Nederlandse Kuituur.
Milieuverontreiniging is geen ijdel woord.
Bijna twintig jaar geleden
schreef Ward Ruyslinck zijn
"ontaarde slapers". Het is een
korte roman (een novelle
eigenlijk) zoals er geen twin
tig te vinden zijn in onze
Vlaamse literatuur.
Het ver
haal ontwikkelt zich zonder
ophefmakende gebeurtenis
sen, het is aangrijpend door
de schroomvallig bewaarde
eenvoud van het gegeven.
Alleen het slot bevat echt
dramatische romanstof.
In de filmzaal van het St.-Jozefskollege te Aalst start
maandag 24 september de jubileumreeks van de Katolieke
Filmliga-Aalst onder de titel «Hoogtepunten uit de filmge
schiedenis», met voor de eerste vertoning S.M.
Eisensteins «Pantserkruiser Potemkin».
Deze magistrale klassieker
van 1925, in de stijl van de
stomme periode, maar
sindsdien gesonoriseerd,
kan de toeschouwer mis
schien enigszins teatraal
en breedsprakerig lijken.
Het scenario speelt zich af
in 1905 aan boord van de
pantserkruiser Potemkin,
waarvan de matrozen mui
ten en hun officieren over
boord werpen. Uit solidari
teit zendt de bevolking van
Odessa voedsel aan de op
standelingen en een groot
aantal burgers komt naar
de werf, om de muiters te
groeten. Bij het verschijnen
van de tsaristische Witte
Wacht geraken de toe
schouwers versperd tussen
de zee en de soldaten. Op
de monumentale trappen
van de stad trachten de
burgers eerst het soldaten-
kordon te doorbreken. De
eerste slachtoffers vallen
en de «Witten» marsjeren
onverbiddelijk naar bene
den en vertrappen al wa'
onder de voeten komt.
Deze sekwens zal in de
filmgeschiedenis zowat het
voorbeeld blijven van een
maksimum aan drama
tische spanning en dyna
misme, bereikt met louter
montage-effekten. Zij
steekt hoog uit boven het
overige, dat thans tamelijk
voorbijgestreefd aandoet.
Na dit tragische voorval
verlaat de kruiser Potemkin
Odessa en vaart naar een
Roemeense haven, waar de
bemanning geïnterneerd
wordt. Veel méér dan het
verhaal van deze matrozen,
dat een schitterend kom-
munistisch pamflet is,
heeft Eisenstein ideeén
verfilmd.
De fjlm reveleert de bete
kenis van de unieke Rus
sische montage-techniek:
iedere situatie wordt be
schreven in een zeer snelle
reeks van tientallen detail-
beelden, die allen groeien
tot een klimax.
Maandag 24 september om
20 u., in het St.-Jozefskol
lege. Ingang via Pontstraat
11, of Hoogstraat.
De Aals terse New Reform Gallery werkt mee aan een
tentoonstelling «Konceptuele Kunst», ingericht in de Korrekelder,
Kraanplaats 8 te Brugge, van 29 september tot en met 24 oktober.
Volgende kunstenaars uit bin
nen- en buitenland zijn met
hun werk in de tentoonstelling
vertegenwoordigd: Geza Pern-
neczky, Endre Töt, Klaus
Groh, Petr Stembera, Paul de
Vree, Schwindt, Ries Linnartz,
Hugo Heyrman, Bernd Löbach,
Yoshio Nakajima, Jiri Valoch,
Arrias Misson en J.P. Ranson-
net.
Op de vooropening zullen
tevens films van diverse kunste
naars worden getoond en zal de
inleiding worden gesproken
door Roger D'Hondt.
De New Reform Gallery orga
niseert een reis met autobus
naar de Internationale Kunst
markt van Düsseldorf op
zondag 7 oktober. Aan deze
kunstmarkt, welke de grootste
aller tijden wordt genoemd,
nemen 380 galerijen uit vele
landen deel. Voor de kunstlief
hebber is deze reis een
aangename ervaring.
De tocht begint omstreeks
7.30 uur. Voor de middag
komen wij aan in Düsseldorf en
krijgen de deelnemers de
gelegenheid de kunstmarkt
gedurende een zestal uren vrij
te bezoeken. De aankomst in
Aalst is voorzien omstreeks 23
uur. De prijs bedraagt slechts
330 fr. met inbegrip van de fooi
aan de bestuurder. Opgelet, het
aantal plaatsen is beperkt. Men
kan zijn deelname telefonisch
aankondien op nr. 67929 van
Lieve de Pelsmaecker of ten
huize van Roger D'Hondt,
Groenstraat 110 te Aalst.
Uiterlijk voor 1 oktober.
In Aalst werd overgegaan tot
de oprichting van een «Werk
groep Informatie Aktuele
Kunst». De stichters zijn Prof.
Frans Vyncke, kunstcriticus,
mevr. Lieve De Pelsmaecker,
kunstenares, de h. Felix Ever-
aert, onderwijzer en de h.
Roger D'Hondt, hoofdverant
woordelijke New Reform.
Het is de bedoeling van de
stichters een informatiekursus
over aktuele kunst in Aalst te
organiseren.
Hoofdfiguren zijn Silvester en
Margriet, twee mensen die
ook al zijn zij man en
vrouw de kleine wereld om
hen heen op geheel verschil
lende wijze ondergaan'. Mar
griet is de onrust zelve
"Alles herinnerde haar aan de
oorlogeen stijve westen
wind en een luwe zomerse
bries, het gezoem van een
blauwe vleesvlieg, het geknet
ter in de knalpot van een
motor, de roze gloed der
talloze lichtreclames die 's
avonds brandwaaide boven de
stad, tot zelfs het litteken
boven de wenkbrauwen van
Harry, de broodbezorger.
Silvester is een heel ander
type, uiterlijk beleeft hij op
dezelfde "ontaarde" manier
de wereld om hem heen. Maar
zijn werkelijke instelling is die
van lusteloosheid en onver
schilligheid
Hij wachtte op niets. Zijn
hart hing niet aan de wereld,
aan de wisselende schoonheid
der seizoenen en altijd andere
gezichten van mensen.
Silvester liet het leven voor
wnt het waard was, omdat hii
er net nut van inzag datgene
te veroveren wat hij niet had.
Het verhaal brengt ons bij het
koppel dat gewoontegetrouw
tegen de middag nog in bed
zit. In afwachting van zijn
vertrek naar het stempellt
kaal ligt Silvester te luistere
naar de wind, die als een vlai
tegen de deur sprong, en na:
een losliggende dakpan di
rattelt in de storm. En Ma:
griet luistert vol onrust naa
diezelfde stormwind, wan
ook nu wordt zij aan d
oorlog herinnerd.
Margriet is angstig en in haa
gemakzucht zelfs rimpeloo
ernstig, terwijl Silvester in hë
weinige dat hij doorheen d
dagen aanpakt gaan sten
pelen, de dakpan vastmaker
zich op het verzoek van d
werkbeurs één keer gaa
aanbieden voor een job
steeds weet te kruiden met d
humor van de argeloze, va
de man die zich met ee
onschuldige leugen uit sla
weet te trekken. Maar soms
Silvester bitter-kritisch in zij
humor. Een officier die legei
oefeningen leidt zegt hem
Er wordt van ons verwach
dat wij geen rekening houde
met menselijke gevoelens. Jt
gij moet uw plicht doe
antwoordt hem Silvester.
Het verhaal eindigt tenslott
met de voltrekking van he
onafwendbaar noodlot. E
niet Margriet, de eeuwig rad(
loze, zal het ongeluk in zie
dragen, doch Silvester, d
man wiens hart niet aan d
wereld hing.
Frans-Jos VERDOODT
Hierbij willen de
inrichters een alternatief bie
den voor zowel kunsthistorische
als aktuele kunstrichtingen.
Bedoeling is verder de kursus
voor een zo ruim mogelijk
publiek te organiseren, d.w.z.
zowel voor vaklui, kunstenaars,
studenten als leken.
De aanvang van deze kursus is
voorzien voor midden oktober.
Er is een inschrijvingsrecht.
Wie meerdere inlichtingen ver
langt, kan zich in verbinding
stellen met de leden-stichters of
op het adres van Roger
D'Hondt, Groenstraat 110 te
Aalst.
Voor een aandachtig luiste
rend publiek vertolkte Kamiel
D'Hooghe zondagnamiddag
jl. in de Sint-Martinuskerk,
de volledige «Nativité du
Seigneur» van Olivier Mes-
siaen, als tweede concert in de
orgelcyclus. Hij heeft een
aandachtig luisterend publiek
een uur lang weten te boeien
met muziek, die wel moeilijk,
maar enorm rijk én verrij
kend is. Technisch vormt
deze moeilijke muziek voor de
organist geen probleem. Zo
gaat heel zijn aandacht naar
een vertolking die niet op
effekten jaagt, maar de
visionaire inhoud ten volle
dient. Tijdens de receptie die
het stadsbestuur aanbood na
het koncert, kwam het tot een
interessante konfrontatie met
de kunstenaar, waarbij hij
uitwijdde over het orgel van
de Sint-Martinuskerk. Dit
grote Van Peteghem-orgel uit
1758 werd op het einde van
de 18de eeuw door de Engelse
reizende criticus Charles
Burney beschreven als een'der
merkwaardigste en mooiste
orgels van Europa. Burney is
trouwens vol lof over het toen
malige muzikale leven in
Aalst. Jaren verwaarlozing en
verkeerd begrepen restauratie
hebben de ziel van het
instrument gedoofd. Het hui
dige orgel lijdt nog onder de
gevolgen van de brand van j
1947 en kreeg het opnieuw
zwaar te verduren vanwege de I
centrale verwarming. Aalst j
dient beslist dit orgel zijn
vroegere glans terug te geven,
door eerst een grondige!
reiniging en nadien een I
regelmatig onderhoud van het
pijpwerk samen met een
verantwoorde restauratie.
Volgende zondag eveneens
om 15.30 uur brengt Kris-
tiaan Van Ingelgem als derde
koncert van de orgelcyclus
een Reger-recital.
Krjstiaan Van Ingelghem besluit de orgelcyclus in de St-Martinus-
kerk zondag 23 september om 15.30 uur.
De tentoonstellingen in het Oud Hospitaal, het Belfort, de
kelder van het Belfort, in de Winterkapel van de
St.-Martinuskerk en de Kredietbank zijn ook tijdens de week
van 21 tot 28 september geopend op de gewone uren.
Beiaard koncert op zaterdag 22 september van 11 tot 12 uur,
door Kristiaan Van Ingelgem, zondag 23 september van 11.30
uur tot 12.15 uur door Robert De Mette en het bijkomend
koncert op zaterdag 22 september van 19 tot 20 uur, eveneens
door K. Van Ingelgem.
Van vrijdag 21 tot zondag 30 september van 14 tot 18 uur, in
de Feestzaal van het Stadhuis, tentoonstelling «Het Belgisch
Kunstboek» met de medewerking van het ministerie van
Nederlandse Kuituur.
Zaterdag 22 september om 17.30 uur in de Raadszaal van het
Stadhuis, gaat het kongres door van het Hoger Instituut voor
Grafisch Onderwijs, met ontvangst van de direkteurs van de
hogere scholen voor grafische kunsten.
Zaterdag 22 september om 20 uur op de Grote Markt, taptoe
met de medewerking van de Aalsterse muziekmaatschappijen,
het Stedelijk Feestkomitee en de Aalsterse Gilles, die 5000
appelsienen over de toeschouwers uitgooien.
Zondag 23 september om 15.30 uur in de Sint-Martinuskerk,
3de orgelkoncert door Kristiaan Van Ingelgem. Het
programma is volledig gewijd aan de orgelmuziek van Max
Reger.
In cinema Palace op dinsdag 25 en donderdag 27 september
om 14 uur, film over het leven van Th. More: «A man for all
seasons».
Zondag 30 september om 10.30 uur in de Sint-Martinuskerk:
plechtige mis opgeluisterd door het koor «Audite Nova» o.l.v.
Kamiel Cooremans. Rechtstreekse uitzending in kleur door de
B.R.T.