PLEIADE VAN HOOGSTAANDE MANIFESTATIES SCHOLA CANTORUM CANTATE DOMINO UIT AALST MIJN LEVEN UNDER DE DELGEN In het kader van het Festival van Vlaanderen Dirk Martensjaar Tentoonstellingen 16 - 28.9.1973 Aalst bezit in het koor «Schola Canto rum Cantate Domino» een muzikale rijkdom waarop het terecht fier mag zijn. In het kader van het Festival van Vlaanderen is het daaróm wel gepast dit uniek bezit te bespreken. Uit ons archief hebben wij daarom zowat een overzicht gehaald en uitge kozen zonder eigenlijk de bedoeling te willen hebben nu alle facetten van dit unieke koor te belichten. Eerder is het de bedoeling een overzicht te geven in grote trekken van wat zich in de voorbije jaren zoal heeft afgespeeld. Gezien het belangwekkende medium van de Voorpost willen wij derhalve een overzicht maken van hun bestaan. Dat een en ander er niet bij kon, ligt bij steller van dit artikel die ingevolge het Festival van Vlaanderen overbelast is en dit niet heeft kunnen afwerken, gezien het gebrek aan tijd. De dynamische dirigent van het koor van het St.-Marteninstituut is Michaèl Ghijs die uitgebreid studeerde aan het Lemmensinstituut en zich vervolmaak te door jarenlange paedagogische stu dies te volgen en koorweekends bij te wonen als daar zijn de «Halewijnstich- ting», «Musicerende Jeugd», «A.N.Z.» en de «Vlaamse Federatie voor Jonge Koren». Zijn dynamische inzet heeft voor het huidig niveau gezorgd en wij mogen onderstrepen dat in het Vlaamse lands gedeelte weinig dirigenten zo sterk nog met hun koor begaan zijn als de diri gent van de Schola Cantorum Cantate Domino. Keren wij echter terug naar de geschie denis van dit populaire knapen- en mannenkoor. In 1960 werd het door de huidige diri gent gesticht en in enkele jaren wist het een internationale reputatie op te bouwen. Zo maakte het in 1961 zijn eerste concertreis. Met bijzondere bijval zong het in Tilburg, Düsseldorf, Köln, Maria-Laach, Echternach en ook voor de Eurovisie via de Luxemburgse Tele visie. In 1963 werd «Cantate Domino» voor de eerste maal door de Koning en de Ko ningin op het Koninklijk Paleis ontvan gen. Na een eerste plaats op het Pueri Cantores Congres te Loreto in Italië en een privéaudientie bij Paus Paulus VI kreeg het belangrijke engagementen. Zo werden in die jaren de Kerstcantate van Arthur Honegger, het War Requiem van Benjamin Britten, het Stabat Mater van Giovanni Baptista Pergolesi en de Rubens-Cantate van Peter Benoit voor de Belgische Radio en Televisie gezon gen. Succesrijke reizen naar Wenen en Salz burg bekroonden het harde werken van zangers en dirigent. Ondertussen waren zij herhaaldelijk laureaat Radioschoolkoor en rang schikten zij zich bij de beste Belgische koren op het Internationaal Muziekfes tival voor de Jeugd te Neerpelt. Daar werden ook kontakten gelegd met het Tsjechische jeugdkoor «Severacek» uit Liberek. Naast een eerste optreden in de Londense Queen Elisabeth Hall met onder meer de bekende Ceremony of Carols van Benjamin Britten togen ze ook naar Tsjechoslowak'ije. Daar traden zij op in de belangrijkste muziekcentra o.a. te Praag en te Karlo Vivari. In eigen land zongen zij belangrijke concerten. In november 1968 brachten zij tijdens een galaconcert voor ontwik kelingssamenwerking de eerste uitvoe ring in België van Haendels' orgel con certo opus IV nr 4 in G met alleluia. Een nokvolle Gentse Opera bracht toen hulde aan Cantate Domino, Jo van Eet- velde en de solisten van het Belgisch Kamerorkest onder leiding van Geor ges Maes. Datzelfde jaar bezochten zij ook San Sebastian, Lourdes, Lisieux, Saumur en Saint-Laurent-sur-Sèvre. Kerstmis 1968 werd bijzonder luister rijk. Zij kregen in Brussel «de gouden Ster» en te Londen creëerden ze Jos Wuytacks' kerstcantate «De Geboorte van de Heer Jezus» samen met het Orffensemble van het Lemmensinsti tuut. Dit werk werd «live» geregistreerd en op plaat vastgelegd. De internatio nale pers schreef hierover vol lof. In de volgende jaren werd nogmaals Tsjechoslowakije bezocht. Alles verzinkt echter in het niet met de in 1970 gemaakte concertreis doorheen de Verenigde Staten. Washington, New-York en Dallas waren enkele va^ de merkwaardigste optredens. In 1971 was het onvergetelijke Huide concert In Memoriam Dom Renaat van Hecke beslist het hoogtepunt. Minu tenlange staande ovaties en verschil lende integrale uitzendingen van dit concert over de beide nationale zenders ingevolge de honderden aan vragen getuigen voor de bijzondere waarde van dit concert. Het voorbije concertseizoen bracht de koren in Frankrijk en Spanje. Naast de optredens voor het Festival du Hainaut te Charleroi, Mons en Brussel en een uitvoering van Bach's «Johannis Pas sion» in authentieke versie te Nukerke is ook een reis naar Israël met grootmis gerealiseerd. Daar heeft Cantate Domino te Bethlehem gezon gen op uitnodiging van Mgr. Raya, aartsbisschop van Galilea. De concertreis doorheen Frankrijk en Spanje begon met een optreden in Pa rijs. Niet minder dan driemaal zongen zij in een stampvolle Notre Dame. In de Saint Eustache, het muzikale hart van Parijs, luisterden zij de artiestenmis op en gedurende 8 dagen verleenden zij hun medewerking aan de Lourdesbede- vaarten. De Lourdesbasiliek en de immense Pius X kerk liepen stampvol. Aangrijpend was hun aandeel in de plechtigheden voor de zieken. Bijzonder ontroerend klonk in de tradi tierijke Montserrat-basiliek de stralen de serenade van Cantate Domino na de unieke koorklank van de wereldbe roemde Escolania. Ook de kathedraal van Barcelona en de Romaanse kathe draal van Jaka vormden luisterrijke ruimten voor dit verfijnde koor. Dit jaar togen zij naar Polen. Via Wolfsburg, waar zij het publiek bijzon der geestdriftig maakten, arriveerden zij in de DDR en daarna naar Polen. In de kustbadstad Miedzyzdroje gaven zij opnieuw een koncert, daarna ook te Stettin, hier in aanwezigheid van hoofdzakelijk eregasten. Natuurlijk vormde Warchau een onbe schrijfelijk hoogtepunt. Overal werd in de muziekrecensies met de hoogste lof over het Aalsterse koor gesproken. In Duitsland waagde men zich zelfs aan vergelijkingen met pro fessionele koorgroepen als het Tho- manerchor uit Leipzig en zelfs met de Regensburger Domspatzen. Terug uit Polen zijn er natuurlijk nog plannen. Zo worden zij gevraagd in Brussel voor de opera Wir bauen eine Stadt van Hindemith. En opnieuw willen zij iets uitzonderlijk bieden: de integrale uitgave van de Psalmen Davids van Bach's voorloper Heinrich Schütz voorwaar geen slechte pro grammakeuze. De Schola Cantorum Cantate Domino verzorgt de gregoriaanse zang tijdens de TV.-mis van zondag a.s. om 10.30 u. in de St.-Martinuskerk. Tijdens het slotkoncert van het Dirk Martensjaar, onder algemene leiding van E.H. M. Ghys, zingt Cantate Domino samen met het St.-Martinuskerkkoor. Dinsdag 30 oktober om 20 u. in de St.-Mar tinuskerk. Dat Aalst .een kultureel hoogseizoen kent hoeft geen betoog. De reeks manifestaties met een uitzonderlijk niveau volgen elkaar week na week op. Sommige aktiviteiten kunnen zich werkelijk over een ruime belangstelling verheugen, doch anderzijds speelt het ontbreken van een refleks of is het drempelvrees bij de Aalstenaars, de Dirk Martensviering wel eens parten. Pessimis tisch mogen wij ons zeker niet uitlaten want herhaaldelijk drukten de koorleiders of zoals na de orgelrecitals, de organisten hun verbazing uit over de - spijts het ontbreken van een traditie - goedeopkomst. Voorzitter en bezieler van het Festival van Vlaanderen de h. Jan Briers sprak zich in dezelfde zin uit, na het concert van de Capella Antiqua München, begin dezer maand, optreden dat doorging in het kader van het lopende Festival van Vlaanderen. Dit alles moet een hart onder de riem zijn van de organisatoren en het stadsbestuur doch tevens een aansporing betekenen om niet op de lauweren te gaan rusten, want Aalst hoopt dat het o.m. niet bij het ene Festivalconcert blijft. Bij het ingaan van de tweede maand van de Dirk Martensviering kondigt zich een pleiade van manifestaties van hoog gehalte aan. KUNSTBOEK Vorige vrijdagavond opende de h. burgemeester P. De Bis schop, in aanwezigheid van de h. Van Goidsenhoven, direk- teur van de uitleendienst van het Ministerie van Nederland se Kuituur en van de schepe nen de heren E. Bogaert en J. De Neve, in de feestzaal van het Stadhuis de tentoon stelling "Van pocket tot kunstboek". De h.burgemees- ter verontschuldigde minister J. Chabert en dankte de Mi nister en de diensten van het Ministerie omdat zij Aalst de eer gunden, als eersten en ten uitzonderlijken titel, de uit zonderlijke kollektie kunst boeken, waarvan we bijna durven schrijven kunstschat ten van moderne boekdruk kunst, toe te vertrouwen. Deze tentoonstelling die nog tot zondag 30 september loopt, is een lust voor iedere boekenminnaar. In het kader van een vierdaag se internationale konferentie van de direkteurs van Hogere Grafische Scholen, waarvan het Gentse Higro de gastheer was, ging zaterdag jl. de ont vangst door van de kongressis- ten door het Aalsters stadsbe stuur, waarna de tentoonstel lingen in het Oud Hospitaal en in de Belfortzalen bezocht werden. Het Higro werkte aan de tot standkoming van de boektechnische tentoonstel ling in het Belfort trouwens intens mee. Het Dirk Martens- komitee bood de bezoekers naderhand een avondmaal in de Borse van Amsterdam aan. VOLKSE VIERING Vele Aalstenaars keken zater dagavond wel even verbaasd op, toen ze uit de herbergen van het stadscentrum gehaald werden door de krachtige tonen van een honderdtwintig man sterke harmonie. Inder daad, alle Aalsterse muziek maatschappijen hadden eraan gehouden mee op te stappen voor de rondgang door de voornaamste straten en het taptoe op de Grote Markt. Zonder showvertoon en voor al zonder onderscheid stapten de muziekanten in burgerpak op. Pluralisme bleek voor een maal geen ijdel woord te zijn, want liberale en socialistische muzieknoten droegen de goedkeuring weg van de talrij ke toeschouwers. De altijd even prachtig uitgedoste Aalsterse Gilles waren even eens van de partij om hun grote stadsgenoot Dirk Mar tens hulde te brengen. Ge spaard van regenbuien voer den zij hun bellenrinkelende rondedans uit omheen het kleurrijk verlichte standbeeld van de "zwarte man", terwijl er heus niet op een appelsien tje meer of minder gekeken werd. In de cinema Palace waren alle, ook de bijkomende, voorstellingen uitverkocht. De film 'A man for all sea sons' over het leven van Th. More, bracht de vooral jongere toeschouwers midden de tijdssfeer van Mores'vriend Dirk Martens. T.V.-MIS Wanneer zondag a.s. 30 sep tember om 10.30 uur de mis uitgezonden wordt door de B.R.T. en dit pas voor de derde maal in kleur, gebeurt dit vanuit de Sint-Martinus- kerk. Het gemengd Antwerps koor Audite Nova, dat onder lei ding staat van Kamiel Coore- mans, brengt voor deze BRT-uitzending de "Missa Da Pacem" van Josquin Des Prez. Het is zeer waarschijnlijk dat J. Des Prei een leerling is De ereplaats die de jubileum show van Wolfsangel in het kader van het Dirk Martens jaar toegewezen kreeg is zeker ruim verdiend. De intense samenwerking en de volledige inzet van uitvoerders, artistie ke leiding, Jtoreografen, tech- niekers, public relations en regisseur staan borg voor een nieuwe hoogstaande aktivi- teit. Op woensdag 3, donder dag 4, vrijdag 5 en zaterdag 6 oktober danst, beweegt en zwaait Wolfsangel rond twee tema's. 'Koktail' wordt mixing van de beste nummers uit de 15-jarige karriere: 'Aalst en Europa' een situe ring van de Keizerlijke stede in het verenigd Europa, (j.v./a.h.) geweest van onze streekge noot Johannes Ockegem. Zeker is hij een hoofdfiguur geweest uit de derde generatie van de periode van de Neder landen rond 1500 tot 1520. Hij mag beschouwd worden als een pijler in de overgang van de gotiek naar de renais sance. Uit de brochure van de Dirk Martensviering, mede samengesteld door stadssekre- taris Chris Willems liefheb ber en kenner van de polyfo- nische muziek leren we dat de "Missa Da Pacem" van de meester Josquin Des Prez be hoort tot zijn laatste en rijp ste werken. De mis is ge bouwd op de gelijknamige gregoriaanse hymne. Bij de aanvang van elk misdeel wordt in elke stem de eerste zin van de hymne geparafra seerd, ongevarieerd en in lan ge notenwaarden. Wanneer in 1960 de ieiding van het koor Audite Nova toevertrouwd werd aan Ka miel Cooremans, bouwde hij het uit tot een volwaardig koor, zich vooral toeleggend op de uitvoering van oude en nieuwe a-capella-muziek. Met zijn beide koren Audite Nova uit Antwerpen en Cantate uit Gent, geniet Kamiel Coore mans een internationale benij denswaardige faam. Sprekend voor zichzelf is de prestatie die hij leverde tijdens het festival te Autun dit jaar, waar hij de leiding had van het atelier dat een schitteren de de uitvoering bracht van een veertigstemmig motet van Thomas Tallis. JUBILEUM WOLFSANGEL Van woensdag 3 tot zaterdag 6 oktober treedt de kunst groep Wolfsangel iedere dag op in de keizershallen. Deze groep die geïnspireerd door het idee dat "door de eeuwen heen de dans steeds de meest ekspressieve vorm is geweest van de diepste innnerlijke ge voelens van godsdienst en lief de, vreugde en leed, leven en dood" viert zijn vijftienjarig bestaan. Toen Oscar Van Malder in 1958 een paar studenten van het V.T.I, samenhaalde met de bedoeling een frisse ver nieuwing te brengen in de traditionele turn- en einde- jaarsfeestjes, zal hij wel niet gedacht hebben dat dit de geboorte van een van de meest vooraanstaande kunst groepen van het land beteken de. Een semi-professionele groep die nu 2 uur non-stop-pro gramma met dans, vlaggespel, klank en licht op zeer gedis ciplineerde wijze brengt en er steeds rekening mee houdt dat de nummers in het volle zonlicht moeten kunnen ge bracht worden. Dia, film en belichting zijn geen kamoefla- ge maar afwerking. Naast de talloze vertoningen te lande trad Wolfsangel meer dan 400 keer op in het buiten land, waar dergelijke groepen niet bestaan. Voor volgend jaar heeft men kontakten met Ierland en Spanje. Wolfsangel is er in geslaagd de eigen volkse geaardheid te vertol ken in een eigentijds kleedje, zonder daarom sensatie te zoeken of zichzelf te verko pen. In de nabije toekomst hoopt men speciaal voor de groep geschreven volksmuziek te kunnen inschakelen. De inspiratie voor vlaggespel, ko- reografie en dans haalt men in de Vlaamse kunst, de folklo re, sprookjes, mystische figu ren of de aktualiteit. Soms worden matematische figuren in elkaar geschoven; een ande re keer brengt men een tekst visueel, dan weer wordt op een idee, via muziek en mon tage, verder gebrodeerd. VLAAMSE WANDTAPIJTEN In Galerij Varlerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein, Aalst "Vlaamse wandtapijten, heden en verleden", in samenwer king met de Koninklijke Ateliers voor wandtapijten en Gaspar De Wit. Van 28 sept tot 23 oktober dagelijks van 14 tot 19 uur. 's Zondags van 10 tot 13 uur. Gesloten op maandag. VEIL1GHEIDSDR UK In de Kredietbank, Grote Markt, Aalst alle dagen van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Tot eind oktober. KUNSTSCHATTEN In de Winterkapel van de St.-Martinuskerk, Aalst, worden de kunstschatten van de dekenale kerk tentoongesteld tot eind oktober. Iedere dag van 14 tot 18 uur. HET BEL GISCHE KUNSTBOEK De tentoonstelling van Pocket tot Kunstboek, onder de auspiciën van het Ministerie van Nederlandse Kuituur, loopt SQQ{ tot 30 september in de Feestzaal van het Stadhuis. Open van 14 tot 18 uur. f® resp Daa aller deft volü bela tig kalf bela Ook debt vroe maa pn Idem feoaL Som DIRK MARTENS In het Oud Hospitaal, Vismarkt, Aalst tot eind oktober Dirk Martens en het eerste boek in de Nederlanden. Open aj Q iedere dag van 10 tot 18 uur, behalve op maandag. met BELFORT Tot eind oktober in het Belfort, Grote Markt, boektechni sche tentoonstelling. Open alle dagen van 10 tot 18 uur, op maandag gesloten. De Drukpers is in werking om 10.30 uur en om 15 uur. MEESTERS HEDENDAAGSE KUNST In Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44, Aalst, tot 28 oktobervijfentwintig meester van de hedendaagse kunst o.m. Dubois, Gilbert De Cock, O. Landuyt, Van Lint, Mortier. BELFORTKELDER Tot eind oktober in de kelder van het Belfort, Grote Markt, Toerisme in Oost-Vlaanderen. Alle dagen van 10 tot 18 uur. Op maandag gesloten. JOZEF PERDAENS Tot 1 oktober in het Gildenhuis, Tervurenlaan, Erembode- gem, stelt Jozef Perdaens tentoon. Vernissage zaterdag 29 september om 18 uur. tci lerd het i het tage gren een Kaai Item Rom iowc Jein: per bant ttitbl oesti tallit bedu bes li Juchi Vies Als een boek in ons (Neder lands) taalgebied in minder dan drie jaar na de eerste druk reeds een zesde en een zevende druk beleeft, dan kunnen wij spreken over een "kei". Zo'n kei is Gaston Durnez' MIJN LEVEN ONDER DE BELGEN, ZEDEN EN GE BRUIKEN IN HET KATHO LIEKE KONINKRIJK BIJ DE ZEE. De titel laat al meteen raden dat Gaston Durnez ons geen zogenaamde probleemroman en ook geen zwaartillend maatschappij-kritisch docu ment heeft bezorgd. Het is eerder een zachtaardig op de tenen trappen. België en de Belgen worden eraan herin nerd dat zij een heel stuk verder dan aanneembaar is van de volmaaktheid zijn verwijderd In dertien brieven rapporteert DE HEER D'URNAY )aan de deken van de poorters van het land dat hen naar België stuurde zijn belevenissen. De heer d'Urnay zelf is inwoner van FLANDR1A, een rijk dat "ergens in de wereld" door sinds de middeleeuwen weg gebleven kruisvaarders is ge slicht. Wij kunnen hier niet uitwei den over de inhoud van elk der dertien brieven van de gezant uit Flandria. Het zou ons te ver leiden. En boven dien zou het die onzichtbare veer, die de humoristische geschriften van Gaston Dur nez zo spannend maakt, voor tijdig losmaken. Maar anderzijds moet U toch weten wat U aan het boek gaat hebben er wordt U een Bij iverd toUe cdei Iruli bet j ten ge wo ïlch gesle fterd op t< publl fn g spiegel voorgehouden waarir® li1 U Uzelf als Belg (hjerkentp®111 middenin de taairuzies, dP1 pommes-frites, de sport, dPbim plantrekkerij en de "steenseer ziekte", die van het land ééfa m bebouwde straat maakt vamerig Maubeuge tot Oostende. naar blijkl Ondanks de er aanwezige ongerijmdheden, raakt dl heer d'Urnay tenslotte België verzoend. Dank zij di fersh speciale gastvrijheid. Toch bel grijpt hy best; dat die gastvrijfP heid voor een oningewijd^ 1 enige inleiding vergt Beste Deken, als je ooit naar08'*1 België komt, op staatsieber zoek, let dan goed op eiflnge neem alle borrels en "pintenpind aan die men je aanbiedt. Eew glas weigeren, is een van dv< meest doeltreffende manierenok. om den Belg te beledigen Niets ligt hem zo lang zwaar op de maag als ee^rljscl biertje dat je niet voor henj gedronken hebt. En wie Brussel bezoekt, moefome weten wat hij aanvangt. Wanl Brussel is niet een van dief"8 hartelijke steden waarin me oen onderduikt als in een bad val hartversterkende zorgeloosrerdi heid. Brussel doet een beetji" vreemd aan, een beetje on ker. En alle trams rijden alle richtingen verloren bellen om hulp. J°8 üjdsl Of dit boek grote literatuipnt is Het is uiteindelijk niete ii belangrijk. Mijn leven is eejtadh brok milde humor. Geejrekk wrokkigheid, geen bitter r<k vr, laas, maar een zacht verwijtkp|j0 Ach ja, men vangt geejj|e vliegen met azijn u. FRANS-JOS VERDOODT lo

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16