4 DOKUMENTEN VAN HET DAENSISME IN DE STREEK VAN AALST ,/smikm De Christene Volkspartij De laatste Woorden. Oog in 't.zeil 28.9.1973 3 door frans-jos verdoodt 9. De inrichting van de Christene Volkspartij I IN VLAANDEREN 1 j Ingezien wij een nieuw tijdperk van Volksmacht zijn ingetre- 1 den, en er door de Grondwet een gansch nieuw kieskorps is ge- vormd, (op 10 kiezers 8 nieuwe)is het diingend noodig eene CHRISTENE VOLKSPARTIJ I in te richten. i Zij zal bestaan uit alle weldenkende Vrienden van 't Vlaamsche Volk, en wordt ingericht als volgt INR ICHTIMG De Kiezers mogen niet beroofd worden van hun eerste en VOORNAAMSTE RECHT, te weten van de Kandidaten te be noemen en bijgevolg 1° Geen officiéele Kandidaten, door een Komiteit opgelegd maar vrij door 't Volk gekozen 2° Stichten van een midden-komiteit met besturende macht en bestaande uit afgeveerdigden van elke Volksmacht en Maat- schappij zonder onderscheid die zich wil aansluiten aan de phristene Volkspartij 3° Geheime Poll op elke Gemeente voor alle in- en uittre- dende leden 4° Wanneer 200 Kiezers eenen Kandidaat voordragen voor de 1 Kamers, moet die Kandidaat aan den Poll onderworpen worden. Bovenstaand document is de aanhef van de stichtingsakte van de Christene Volkspartij. Bij wijze van inleiding gaat een verwijzing naar de brede stroming, die politieke maat regelen wenst ten voordele van alle verdrukte of verarm de klassen van de bevolking. Ook wordt verwezen naar de wijziging van het kiesstelsel. Die wijziging viel samen met de oprichting van de Christe ne Volkspartij. Dank zij het nieuw keisstelsel Meervou dig Algemeen Stemrecht bekwam ieder volwassen man nelijke persoon voortaan ten minste één stem. Onder de titel "Inrichting" formuleren de stichters de de- mokratische grondslag van hun partij. In 4 punten zetten zij die grondslag uiteen. Feitelijk resumeren zij hierbij een brok voorgeschiedenis van het daensisme. Immers, de open oppositie tegen de bewarende politiek der katho lieke partij werd te Aalst niet opgevangen omdat zowel de politieke gedragslijn als de £a- Ï6-. menstelling van kandidaten lijsten bij verkiezingen in uiterst beperkte kring van ka tholieken werden bepaald. Die houding heeft ongetwij feld tot gevolg gehad dat de gebroeders Daens en de roe- landers elkaar ontmoetten in de Christen-Vlaamse opposi tie op een ogenblik waarop daar geen andere keuze meer overbleef dan de inrichting van een politieke organisatie, los van de katholieke partij. Ongetwijfeld zou ook zonder de bekende houding van som mige Aalsterse katholieken in die dagen een christelijk- vlaams democratische partij ontstaan zijn. En zij kon zon der de gebroeders Daens de zelfde weg opgegaan zijn als thans het geval was. Maar het blijft alles slechts een gissen. Misschien is alleen dit zeker Aalst zou niet het centrum van de strijd geworden zijn. 10. HET PROGRAMMA VAN DE DAENSISTEN Er is slechts hier en daar een daens-auteur die in belangrij ke mate aandacht besteedt aan het programma van de Christene Volkspartij te Aalst. De Partij beschikte van het eerste uur van haar be staan af over een uitvoerige programma-tekst. Hij werd te gelijk met de stichting van de partij vastgelegd. Via die pro gramma-tekst kwam de partij vier maanden na de stichting in de openbaarheid. En het moge zo zijn dat de stichters Boort d'oü Bewaarders roepen Muniag*xuUeo wij mogen op om lappen ga _OFcoeee PIETER DAENS. DE CONGO. PRIEST en DAENS Christene Volkspartij hun stempel hebben gedrukt op dit programma, jaren later tijdens de verkiezingsstrijd te Brussel in 1900 zal het tot buiten het arrondissement Aalst worden gebruikt als ver kiezingsplafond. Pieter Daens suggereert dat zijn broer Adolf de auteur is van de programma-tekst van de Christene Volkspartij. Wij bezitten geen geldige reden om dit te betwijfelen. Maar er is meer. Voor zover de op richters van de partij ons uit de archieven tegemoet ko men, kunnen wij met vrij grote zekerheid het aandeel duiden van De Backer, van Lambrecht, van Pieter en van Adolf Daens, terwijl voor het geheel van de tekst alleszins priester Adolf Daens verant woordelijk is, vermits zijn stijl in elk onderdeel aanwezig is. Het is goed hier nog even eraan te herinneren dat het daensisme gegroeid is uit de kern der roelanders, van wie Alois De Backer zeker de meest representatieve per soonlijkheid is. De roelanders vormde de laatste schakel in de wordingsgeschiedenis van het daensisme, wordingsge schiedenis die aanvangt bij Vlaamsgezinde intellectuelen op het platteland, waar de verarming van de landbou wersstand diepe sporen naliet een erge aardappelplaag had enkele tientallen jaren voordien duizenden naar het relatief welvarender Wallonië gedreven en ook de crisis in de hopkultuur was een be langrijke factor van verar ming Ook de afkomst van de comparanten van 1893 is bepalend voor het programma dat zij opstelden zowel de Backer als De Pelsmaecker, Sterck en Van Langenhaecke stamden uit het landbouwers milieu, terwijl iemand als smid Frans Lambrecht met het lief en leed van die klasse geconfronteerd werd en daar enboven de ellende van steen bakkers en seizoenarbeiders ongewoon scherp moet aange voeld hebben, vermits hun lotsverbetering de motor van zijn felle strijd is geweest. Tenslotte zijn daar de gebroe ders Daens allebei vertegen woordigen zij de welstellende steedse middenklasse; zij heb ben nooit vergeten hoe hun ouders ooit de eindjes van het jaar aan elkaar moesten kno pen, terwijl een christelijk ge- inspireerde sociale bewogen heid hen bitter liet gestemd zijn om zoveel leed en on recht in de "fabriekstad Aalst". Reeds vóór zijn con tact met de roelanders had Adolf Daens een aantal poli tieke strijdpunten naar voren geschoven, waarmee hij tot zijn grote posthume eer de politici van zijn tijd ver voorop was. De voornaamste van die strijdpunten waren de legerhervorming, onder- wijsplicht en evenwaardige er kenning van de onderwijsnet- ten, een belastingssysteem met klimmende percenten volgens het inkomen. Ook kon priester Daens bij de spe cifiek vlaams-nationalistische eisen van de groep rondom De Backer komen, zijn Vlaamsgezindheid was reeds sinds zijn seminariejaren be kend. Ook Pieter Daens kon wellicht gemakkelijk met alle elementen van het program ma-voorstel instemmen, het was in feite de voortzetting van de oppositie die hij in zijn weekbladen reeds een tijdlang had aangevat. Zijn journa listieke belangstelling dreef hem letterlijk naar de politie ke, sociale en culturele bevrij- dingsstroom die zowel natio naal als internationaal vorm aannam. En als echte "daens" bezat hij voldoende doorzet tingskracht en zelfvertrouwen om een botsing met de tradi tionele katholieken niet uit de weg te gaan. Het programma der daensis- ten was vóór alles volks. Het formuleerde precies wat onder het volk leefde, het zonderde de grieven af en duidde voor al de problemen een oplossing. En ook de stijl van het programma was die van het volk, niet-academisch en direct. De partij zou steeds in geheel haar optreden en in alle geledingen van haar orga nisatorische ontwikkeling die stijl trouw blijven en daar door de opkomende socialisti sche beweging heel wat wind uit de zeilen nemen. Ten slotte was dit ook weer een van haar doelstellingen De volkse politieke stijl van de daensisten heeft geschiedenis gemaakt. De daensisten voer den het doeltreffende systeem der parlementaire vragen in, het zou een kwart eeuw later officieel ingevoerd worden in de kamer. De mee tings de meetings voor het programma, zoals Pieter die noemde evolueerden steeds tot een volkse aangelegen heid het programma werd vaak in liederen "verpakt", er was scherpe humor, volkse doordrijverstaai, bitsige steek spelen tussen voor- en tegen standers. Als men bij dit alles de geestdriftige solidariteit tussen leiders en .volgelingen voegt, begrijpt men dat de daensistische bijeenkomsten konden uitgroeien tot echte volksfeesten. Een belangrijk punt van de daensistische po litiek was het dienstbetoon. Hun dienstbetoon via zitda gen is vandaag hét wapen geworden van alle politieke partijen. Het dienstbetoon der daensisten steunde eigen lijk op de zuiverste vorm van dienstvaardigheid. Alle leiders waren "boodschappers" voor het deels ongeletterde en niet schrijf- of spreekvaardige volk van kleine lieden. Op die manier hebben vele daensisti sche leiders geheel hun mate rieel vermogen en hun fysi sche kracht geofferd. Sommi gen onder hun symboliseer den door hun vroegtijdige dood die algehele inzet Adolf Daens, Alois De Backer, Frans Sterck, Frans Lambrecht. Omwille van alles wat hier boven is aangehaald kan men niet anders dan het hele hard nekkige daensisme beschou wen als één programma. En, zoals Karei Van Isacker in zijn sereen boek "Het daensis me" terecht opmerkt, het is slechts te wijten aan de onge nadige tegenkanting van de Kerk en de bewarende katho lieke partij dat dergelijk pro gramma niet meteen het poli tieke leven van toen overrom pelde en blijvend wijzigde. Wij schreven reeds dat de programma-tekst van 1893 steeds de grondslag is geble ven van de politieke wil der daensisten, van hun denken en handelen. Dit weten is belangrijk. Want, al mag de Christene Volkspartij de eer opeisen dat ZIJ ALLEEN hier te Aalst in de sociale omwen teling van een eeuw geleden het alternatief heeft geboden tegenover een anticlerikaal geacht socialisme en al be stond haar aanhang ontegen sprekelijk vooral uit arbeiders en kleine lieden, een travaillis- tische partij is zij nooit ge weest, omdat haar stichters haar die rol niet hadden mee gegeven. Het daensisme was christelijk en Vlaamsgezind met een vanzelfsprekende so- De programma-tekst van 1893 Strijdliederen, deel van een programma Basis-pamflet voor de verkiezing van 1900 te Brussel De daensisten bleven steeds trouw aan hun programma tekst van 1893. "Programma van de daensisten" was eerder een mense lijk document dan een "papieren document". Dienstbetoon van het daensisme en hun parlementaire stijl, het vragenstellen in de kamer zijn thans gemeen goed geworden voor alle politieke partijen. Arbeiderspensioen, arbeidsbescherming, beschermende landbouwpolitiek, de hop, gelijkheid van de onderwijs- netten, leerplicht, vervlaamsing (lees vernederlandsing) van parlement, onderwijs en openbare besturen, waren de bekendste strijdpunten van de daensisten. ciale bewogenheid. Dit gold voor alle leiders, hoewel som mige daens-auteurs een onder scheid maken. Voor Karei Van Isacker was Plancquaert een anti-clerikaal en L.P. Boon laat doorschemeren dat alleen de gebroeders Daens en smid Lambrecht echte sociaal agerende leiders zouden ge weest zijn. Het oordeel van Boon zal wellicht steunen op het feit dat priester Daens De Backer ster overvleugelde toen in de Kamer van Volks vertegenwoordigers sociale kwesties aan de orde waren. Maar ook het blijvend anti- socialisme van de groep rond De Backer zal daaraan niet vreemd zijn, terwijl de ge broeders Daens vaak steun zochten bij en ontvingen van wege de socialisten. Tegen over de stelling van Van Isacker staat die van Delafor- trie, die weerlegt dat hij een anti-klerikaal zou geweest zijn. Die stelling die gestaafd is met documenten uit het familie-archief van Daens. Men begrijpe trouwens die temperamentvolle Plan cquaert in de gigantische strijd tegen zoveel onwil en vervolging van katholieke zijde. Zijn de gebroeders Daens de groene socialisten metterdaad gaan overhellen naar Het socialisme Beslist niet. Maar, beiden hebben ja renlang gezeteld in de kamer, zij hebben daar hoofdzakelijk een klein en berooid volk vertegenwoordigd en konden uiteraard onmogelijk de steun van de socialisten weigeren in hun strijd tegen een a-sociale rechterzijde. Als wij overigens de parlementaire verslagen uit de tweede ambtstermijn van priester Daens nalezen, "vin den wij steeds de hiernavol gende onderwerpen terug werk mans-pensioen, leer plicht, betere lonen voor het personeel van de openbare diensten, regeling van de ar beid, werkvoorwaarden in'de fabrieken, erkennning van de Vlaamse taal, militaire hervor mingen, teloorgang van de landbouw, invoer van vreem de hop en vervalsing van het bier enz. Hieruit blijkt duide lijk dat Daens in niets is afgeweken van de program- ma-tekst van 1893. Van zodra de Christene Volkspartij de krachtmeting der verkiezingen aanging, ont snapte ze uiteraard niet aan wat men een competitie-geest zou kunnen noemen. Dit kan niemand verwonderen sinds de verkiezingen van 1894 was hetAlgemeen Meervoudig Stemrecht ingevoerdterwijl de Christene Volkspartij ge durende de hele periode van haar bestaan wind uit de so cialistische zeilen wilde halen. Het weze hier nogmaals ge zegd dat de stichters van de Christene Volkspartij in de eerste plaats wensten dat de traditionele katholieke partij zichzelf zou hervormen in de mocratische en Vlaamsgezinde richting. Toen dit definitief onmogelijk werd gemaakt, moest de Christene Volkspar tij haar eigen weg bewande len. Dat zij daarbij steeds trouw bleef aan haar pro gramma-tekst van 1893, pleit zowel voor de stichters van de partij als voor de latere lei ders. De daensisten werden inderdaad NIET UITSLUI TEND groot dank zij de kleinheid van de tegenstan ders. PROGRAMMA: A. LANDBOUW. 1° Vermindering der grondlasten. 2° Vermindering der registratierechten voor de onroerende goe deren afschaffing der erfenisrechten in rechte lijn. 3° Inkomende rechten. 4°kRegeling van de pachten door Boerenbonden. 5* Afschaffing der belasting op den aankweek van inlandschen Tabak en op dé Suikernijverheid. 6° Inrichting van een doelmatig landbouwcrediet. 7° Ontwikkelingen verbetering der vervoer- en verkeermiddelen. 8° Gemak van aankoop en onaanslaanbaarheid der kleine eigendommen. 9® Kostelooze ontleding in de Staatslaboratoriums. 10° Bescherming der landbouwstekerijen en andere landbouw- nijverheden. 11° Ondersteuning der vrije Veeverzekering. B. BELASTINGSTELSEL. Evenredige verdeeling der belastingen tusschen de roerende en onroerende goederen; belasting op de beursspeculatie, wed dingen in koersen en op de prachtvoorwerpen. C. WERKMANSSTAND 1° Bescherming van al de zedelijke en stoffelijke belangen der Werklieden. 2° Spaar- en ziekenkassen, lijfrentkassen geldelijke en zede lijke ondersteuning der wettige Werkstakingen. 3° Wettige erkenning der Vakvereenigingen, met recht van onbepaald bezit op de roerende goederen. 4° Verplichtende verzekering tegen ongelukken, ziekten en ouderdom. 5® Wettige bepaling van het maximum werkuren voor volwas senen. 6° Strenge uitvoering en verbetering der reeds bestaande wet ten op vrouwen- en kinderarbeid. 7° Nijverheidstoezichtgeholpen door toezichtsradendoor 't Werkvolk gekozen. 8® Zondagrust. 9° Minimum van dagloon in al de openbare aanbestedingen. 10° Bespaarzaamheid der openbare Besturen vermindering der groote pensioenen. 11° Sekretariaat van't werk ondersteuning van Landverhui zers en van Werklieden die in den Vreemde gaan werken. D. HANDEL EN NIJVERHEID 1° Bescherming van nationaien Handel en Nijverheid. 2° Opsporing en ondersteuning van nieuwe Nijverheidstakke* en uitwegen. E. SCHOOLKWESTIE 1® Verplichtende schoolgang, met toelagen van den Staat aan elke wel Ingerichte school, in evenredigheid van 't getal leerlin gen. 2® Ontwikkeling van 't beroepsonderwijs. F. TAALKWESTIE 1° Vlaamsch moet in 't Vlaamsch land de bestuurlijke, rechter lijke en wetgevende taal zijn. 2° Het Vlaamsch en 't Fransch op gelijken voet in alle Besturen. G. LEGER 1® Vermindering van krijgslasten. 2e Bevordering van een Vrijwilligersleger. 3* Verzachting der Loting namate men Vrijwilligers heeft, om tot de volledige af schaffing der Bloedwet te geraken. Het doelwit der Christene Volkspartij is de stoffelijke en zede lijke verheffing van 't Belgisch Volk. Geen nuttelooze twiste- rijen spaarzaam bestuur, afslag der belastingen. Gelijk recht en gelijke vrijheid voor alle Belgen Volgen de handteekensAd. Daens, PriesterP. Daens, Gazetschrijver, De Backer, De Pelsmaeker, Guillemin, Lam brecht, Sterck, Van de Velde ,Van Langenhaecke. K. Zie Leonard, 't liooran, j den, aji alse zetten. Wordt verdergezet. Aanstaande week Pieter Daens uitgever-schrijver-journalist-politicus. 't Stond Zondag weêr in een lasterblad van onze goede bewaarders dat het programmaker ^Lristene Volkspartij nief uitvoerbaar is. Gij'ziet het dus lezers, de liefde, die"*zij" den' kleinen landbouwer, den stielman en den werkman toedragen en komt maar tot aan h-unnen porte- monnaie. Niet verder.Gij'czijt dus nog eens verwittigd. Wik giyjièfuw te kuis zitten^- -.als «de waal met zijn sch óveral mag binnen g^art r* j wilt gij dat er op de gemeenten cn in den steden kozijntjes winkels blijven bestaan en dat met kromme sprongen 'met uw geld wordt omge- ^wilt gij altijd en alleen dè belastingen talenl^^fch^^jat de renteniers van -hunne lo^^^^WWWI^W!etting blijven uwe hl wij zuil alles prokutfl óp f het I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 3