JUBILEUMOPTREDEN KUNSTGROEP WOLFSANGEL OPEN DOEK VOOR EEN BOEK HERSTELLING GLASRAMEN ST. MARTINUSKERK WEEKPROGRAMMA DIRK MARTENSJAAR VUFDE BEKRONING VOOR «PIETER DAENS» VAN L.P. BOON VLAAMSE WANDTAPIJTEN IN GALERIJ DE SAEDELEER REFLEKTIE BD TV-MIS <!8 - 5.10.73 BEIAARDKONCERTEN: Zaterdag 6 oktober van lltot 12 uur door Kristiaan Van Ingelgem. Zondag 7 oktober van 11.30 uur tot 12.15 uur door K. Van Ingelgem. Zaterdag 6 oktober om 20 uur in de Keizershallen, Keizerlijk Plein, jubileumoptreden van de Aalsterse kunstgroep «Wolfsangel». Inkom 50 fr. of 25 fr. (jeugd). Woensdag 10 oktober om 20 uur in de Feestzaal van het Stadhuis, 2de konferentie in het kader van de Belgisch-Neder landse week. Sprekers: Prof. Kan. Nauwelaerts van de K.U.L. en de h. Reedijk, hoofdbibliothecaris van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Onderwerp: het humanisme rond Erasmus en Dirk Martens. Zaterdag 13 oktober om 9 uur in de Feestzaal van het Stadhuis. Kongres van de Vlaamse Vereniging van Bibliothecarissen en Archivarissen. Om 10 uur in de Raadszaal van het Stadhuis, Kongres van de Koninklijke Touringclub van België. BELFORT Tot eind oktober in het Belfort, Grote Markt, boektechni sche tentoonstelling. Upen alle dagen van 10 tot 18 uur, op maandag gesloten. De Drukpers is in werking om 10.30 uur en om 15 uur. MEESTERS HEDENDAAGSE KUNST In Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44, Aalst, tot 28 oktober vijfentwintig meesters van de hedendaagse kunst o.m. Dubois, Gilbert De Cock, O. Landuyt, Van Lint, Mortier. BELFORTKELDER Tot eind oktober in de kelder van het Belfort, Grote Markt, Toerisme in Oost-Vlaanderen. Alle dagen van 10 tot 18 uur. Op maandag gesloten. 't APOSTELKEN Van zaterdag 6 oktober tot woensdag 17 oktober kunst schilder William Lambrecht. GALERIJ ELIAS In Galerij Elias-Wieze, Royenstraat 1, stelt van zaterdag 6 oktober tot 21 oktober, Paul Van Gysegem tentoon. De vernissage, met als spreker Mark Van Gysegem gaat door op zaterdag 6 oktober om 17 uur. .HET LANDMORDOR Wij bezitten in onze Noord en Zuidnederlandse literatuur heel veel steengoede romans en novellen waarin tegelijk koel, onroerend en verwijtend de afstand wordt aangetoond tussen het gevoelige jong mens dat altijd het loodje moet leggen de under dog en de onverschillige wereld der volwassenen. Die afstand is één groot onrecht. En het kind, gehinderd door de onhandigheid van zijn leef tijd, is er steeds het slacht offer van, ook al is het vaak begiftigd met kennis en in zicht die ver boven het ver wachte peil reiken. Haast al onze goede schrijvers van vandaag schreven mees terwerken omtrent dit ver schijnsel. Men kan over die dingen niet zomaar heenstap pen, de fantasie van het kind is vaak geloofwaardiger dan de werkelijkheid der volwas senen. Want "Enkel in sprookjes,zei Yilmaz, "tonen de dingen hun ware aard. Met de jonge Yilmaz zitten wij plots in Het land Mordor, het meest recente verhaal van Rose Gronon. Toch is dit verhaal helemaal geen sprook je. Het beweegt zich op de grens van het bewuste en het onbewuste. Bij het tragische slot de gewelddadige dood van de wereldvervreemde jonge gids Yilmaz beseffen wij hoe pijnlijk dicht wij bij de werkelijkheid staan. Yilmaz' wereld is een onher bergzaam rood-groen land schap dat hij deelt met reu zen, dwergen, elfen en de schimmen van dieren uit een voorbije tijd. Hier heerste een andere tijd, en uit het bazalt sprongen beesten op, die sedert eeuwen op de levende wereld niet meer bestonden. De beesten hielden zich zonder moeite op hun hoogte, minutenlang. Hun schaduwen die langs de berm schoven maakten niet meer lawaai dan hun spook achtige, bleke lijven. En toen bleven ze achter, de ene na de andere. Ze vielen in de nacht, het fosfor van hun bleekheid doofde uit. Zo is het magische land Mordor, een vulkanisch berg landschap bij de Marokkaans- Algerijnse grens waar ooit Frederik BarbarosSa stierf dus dicht bij de bekende stad Tlemcen De egale, rustig en burgerlijk levende Bern is er verdwaald nadat hij is afgeweken van zijn aange duide reisroute. Met hem reist zijn stiefbroertje Wolf, dat in Mordor al spoedig ingepalmd wordt door de betoverende gids Yilmaz. Die vriendschap veroorzaakt de woede en min achting van Bern tegenover de jonge gids, die de gevangene is van zijn eigen ervaring, nl. de kennismaking met de wester se cultuur en godsdienst. Die belangstelling wordt Yilmaz tenslotte fataal zijn eigen streekgenoten brengen hem op een gruwelijke wijze om. Bij de dood van Yilmaz ziet de hautaine Bern zich plots geplaatst tegenover een pijn lijk dilemma Wolfje zal voortaan weer van hem zijn, maar was het daarvoor dat die andere had moeten sterven FRANS-JOS VERDOODT We troffen de voltallige bezetting dinsdagavond in de Keizershallen waar de generale repetitie plaatshad. Eigenlijk hoeft het niemand te verwonde ren dat Wolfsangel overal zo'n ruim sukses oogst: als je de inzet, zelfs tijdens herhalingen ziet van de zestig jongens en twintig meisjes; als je even nagaat wie de stu wende kracht is achter de groep, wordt het alles nog een stuk duidelijker. Er is een vaste werkkom- missie die uit een 9-tal volwassen personen be staat. Stuk voor stuk zetten ze zich belange loos en volledig in. Oscar Van Malder is de stichter en nog steeds mogen we hem de bezieler noemen. Hij neemt de algemene en artistieke leiding op zich. Zijn adelbrieven maakten voor een groot stuk Wolfsangel tot een fel ge vraagde en hoogstaande kunstgroep. Naast een li centie in de lichamelijke opvoeding behaalde Os car ook een 2de prijs voor dramatische kunst aan het konservatorium en een regisseurdiploma aan de muziekakademie van Aalst. Zijn opleiding in de balletschool van Elza Dar- ciel blijft op meerdere evokaties een stempel drukken. Mevrouw Van Malder was woensdag morgen de laatste hand aan de kostumes voor 's avonds aan 't leggen. Zij is regentes snit en naad en maakt en ont- wespt alle kostumes. Wie de groep al aan het werk zag moet erkennen dat de kleurrijke, steeds aange- «Wolfsangel» maakte reeds meerdere internationale toernees. Door het komitee van de Achiel Van Ackerprijs '73 is deze prijs toegekend aan Louis Paul Boon voor zijn boek «Pieter Daens». De A. Van Ackerstichting onder voorzitterschap van M. Naessens. waarin verder zetelen Dr. W. Debrock, adviseur-generaal voor Schone Kunsten, Willy Content, burge meester van Blankenberge, R. Declerck. ere-goeverneur van Antwerpen, Emilc Langui, ere- adviseur-generaal voor Schone Kunsten en Frank Van Acker, minister van Sociale Voorzorg, was unaniem om de prijs aan L.P. Boon toe te kennen. Op de akadeniischc zitting van zaterdag 13oktober om 16 uur in Brugge brengt M. Naessens hulde aan L.P. Boon. Naar aanleiding van zijn 75ste verjaring zal op dezelfde zitting hulde gebracht worden aan Achiel Van Acker. Het sociaal epos over de opkomst van het Daensisme en het socialisme te Aalst, wordt hiermede voor de vijfde keer bekroond. «Pieter Daens» kreeg reeds de prijs van de Centrale voor Socialistisch Kultuurbe- leid, de literaire prijs van de stad Aalst, de driejaarlijkse staatsprijs voor het proza en de Multatuliprijs van de stad Amsterdam. paste klederdracht een sterke troef is voor Wolfs angel, Mevrouw D'Haese- leer die eveneens een klassieke opleiding ge noot heeft de meisjes- groep onder haar hoede en onderricht ook koreo en ballet. Rene Mispelter heeft de klank en lichtre- gie in handen en zorgt tevens voor de algemene vormgeving. Als technie- ker bij radio en T.V. en elektro-technikus B1 weet deze man, zonder daarbij te kamoefleren, de num mers een gepaste afwer king te bezorgen. De pu blic-relations worden door Guido De Corte, sociaal assistent en staf medewerker aan het kul- tureel vormingscentrum 'Dommelhof' verzorgd. Louis Persoons, specia list op publicitair gebied ontwerpt en maakt de lay-out voor alle publici teit. Hij staat ook in voor de tentoonstelling '15 jaar Wolfsangel. Etienne Moernaut, bedrijfsleider, doet het administratief werk en staat borg voor de financies. Het ouder- komitee tenslotte nam de praktische uitvoering van de jubileumshow voor haar rekening. De voor stellingen van woensdag, voor de 3de leeftijd, en de schoolvoorstellingen lok ten telkens bomvolle za len. Op het procjramma, dat ook zaterdag te 20 uur nog wordt gebracht, staan 2 gedeelten. Het eerste geeft een overzicht van de suksesnummers uit 15 jaar optredens in binnen- en buitenland. Er Verheugend is het vast te stellen dat niet alleen van officiële zijde gepoogd wordt het Dirk Martensiaar de nodipe luister bij te zetten, doch dat ook van partikuliere zijde initiatieven genomen worden. De kunstgalerij Valerius De Saedeleer, aan het Keizerlijk Plein, opende vrijdag jl. een tentoonstelling met een uitzon derlijke kollektie Vlaamse wandtapijten uit heden en verleden. Het leven van de middeleeuwen tot de nieuwe tijd wordt in beeld gebracht door deze wandtapijten, die in hun wezen zelf neigen tot het grafische verhaal, tot de anek dotische voorstelling van ge schiedenis tot legende. Promotor Geert De Neve kon eveneens rekenen op de mede werking van de koninklijke ateliers voor wandtapijten uit Mechelen. In aanwezigheid van oud-minister Moyersoen, was het schepen van Kuituur, G. Van den Eede, die de tentoon stelling tijdens de vernissage toelichtte. Vooreerst sprak hij woorden van lof en dank uit voor dit prachtig privé-initiatief, dat een belangrijk aspekt van het Vlaamse kultuurleven naar voor brengt. In een historische schets situeerde de h. schepen de inplanting van de tapijtweef kunst in Vlaanderen, hierbij uiteraard verwijzend naar Aal- De plechtige mis in de St.-Martinuskerk, rechtstreeks uitgezonden door de Vlaamse Televisie, werd een nieuw glanspunt in het door de stad Aalst zo luisterrijk ingezette Dirk Martensjaar. De Schola Cantorum Cantate Domino zorgde voor een stijlvol voorgedragen Gregoriaans terwijl Audite Nova (Antwerpen) o.l.v. Kamiel Cooremans Josquin des Prez' vierstemmige Missa da Pacem zong. Deze mis stamt uit Josquin's latere periode waarin hij zich minder bekommerde om ingewikkelde technische strukturen dan om klaar gelijnde en expressieve melodieën. Met zijn goedgevormd stemmateriaal soms gesteund door een paar instrumenten (o.m. een zuiver bespeelde bazuin) gaf Cooremans het juiste reliëf aan deze transparante polyfonie en zalvende harmonieën. Misschien waren er een paar passages (zo het Hosanna) die wat meer volume mochten krijgen en wij misten ook node het zesstemmig apoteotisch slot van het Agnus Dei. Maar daartegenover waren er zo vele verrukkelijke momenten die de talrijke luisteraars zeker overtuigden van de grootheid van onze oude polyfonie. Zoals alle manifestaties van deze Dirk Martens-herdenking had ook deze mis werkelijk stijl door een perfekt lopende organisatie en de gedegen kwaliteit van het gebodene. KRD VLAAMSE WANDTAPIJTEN In Galerij Varlerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein, Aalst "Vlaamse wandtapijten heden en verleden", in samenwer king met de Koninklijke Ateliers voor wandtapijten en Gaspar De Wit. Van 28 sept. tot 23 oktober dagelijks van 14 tot 19 uur. 's Zondags van 10 tot 13 uur. Gesloten op VEILIGHEIDSDRUK In de Kredietbank, Grote Markt, Aalst alle dagen van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Tot eind oktober. KUNSTSCHATTEN In de Winterkapel van de St.-Martinuskerk, Aalst,' worden de kunstschatten van de dekenale kerk tentoongesteld tot eind oktober. Iedere dag van 14 tot 18 uur. DIRK MARTENS In het Oud Hospitaal, Vismarkt, Aalst tot eind oktober Dirk Martens en het eerste boek in de Nederlanden. Open iedere dag van 10 tot 18 uur, behalve op maandag. In de tentoonstellingszalen Museum "OUD HOSPITA AI," met ^kljF°HRTLZUi1!n Vanaf Heden bundels Postkaarten met gekleurde afdrukken van houtsneden uit Dirk Martens- drukken van 1512 te verkrijgen zijn aan 30 fr per bundel Deze bevat 6 prachtige kleurenafdrukken, alsmede één afdruk op de omslag. Dc V. Do Saedeleergalerij brengt een uitzonderlijke kollektie oude en moderne wandtapijten.(jdl) terse tapijtwevers, zoals Pieter Van Aelst en Pieter Coecke. De werken van de ateliers Gaspar De Wit brengen de perfektie van de oude technieken gekom- bineerd met de verrijking van de moderne middelen. Het opzet van de tentoonstel ling om een beeld te brengen van de kunstschatten, die Vlaanderen in de tapijtweef kunst aan de wereld gebracht heeft, is volledig geslaagd. De tentoonstelling loopt nog tot 23 oktober van 14 tot 19 uur, dagelijks, en 's zondags van 10 tot 13 uur. Gesloten op maandag. In een brief aan volksverte genwoordiger G. Willems, gaf Minister van Openbare Wer ken Califice, zijn principieel akkoord om de herstelling van de glasramen in de St.-Martinuskerk op staats kosten te laten uitvoeren. Het gaat hier om een zestal ramen, gelijkvloers gelegen achter het koor. Momenteel zijn deze ramen met gewoon glas of met gewoon gekleurd glas afgewerkt. Spijts de verja ring van het dossier heeft de Minister zijn toezegging gege ven om na openbare aanbeste ding de werken te laten uit voeren in het kader van "Oor logsschade". Volgens het opgelegd advies van de Kommissie voor Mo numenten en Landschappen dienen de zes ramen ver nieuwd te worden met ge kleurd glas in geometrische figuren. De schetsen hiervoor werden reeds opgemaakt door een specialist in dit vak, de h. Michel Martens. Men raamt de uitgaven op ongeveer 720.000 Fr. Een tweede dossier werd eveneens ingediend voor een verder herstel van andere glas ramen. Deze bundel is nog in behandeling en valt onder de betoelaging van herstelling van "als monument geklas seerde gebouwen". Daar be loopt de raming ongeveer 9,5 miljoen, waarbij de Staat 60 procent en de provincie 20 procent tussenkomt. is een nummer dat men uit Japan meebracht; de suite Moldova, een evoka- tie op muziek uit Elvira Madigan, russische dan sen en italiaanse krijgsto nelen. In het 2e gedeelte situeert men Aalst naar Europa: Via heer Halewyn, menuet en dageraad komen we in Vlaanderen en bij de jeugd '73. Verder worden ook Exodus en Song of joy gebracht. Een verdien de hulde voor kunstgroep Wolfsangel in eigen stad, waarin alle medewerkers betrokken dienen te wor den. 'Wolfsangel' is 15 jaar jong. Zij laten U delen in hun vreugde, hun schoonheid en hun sa menhorigheidsgevoel HEYVAERT ANDRE Zaterdagavond geeft Wolfsangel een gala-optreden in de Keizershallen.(jdl) TENTOONSTELLINGEN

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 20