PAUL VAN GYSEGEM IN GALERIJ ELIAS BEGIJNHOFKERK NIEUWE KONCERTRUIMTE '1 WEEKPROGRAMMA DIRK MARTENSJAAR TENTOONSTELLINGEN AALST OPEN DOEK VOOR EEN BOEK 20- 12.10.1973 In aanwezigheid van tal van kunstenaars, Jan Burssens, R. Monteyne, Hacuria, kunstcriticus J. Ballegeer, professor Apostel en tal van prominenten werd zaterdag jl. in Galerij Elias te Wieze de tentoonstelling Paul Van Gysegem geopend. De kunstenaar is met deze expositie beslist niet aan zijn proefstuk toe, want na zijn studies aan de akademie te Gent en het Hoger Instituut te Antwerpen, behaalde hij verschillende provinciale prijzen, voor schilderkunst in 1959, voor beeldhouwkunst in 1960 e voor grafiek in 1961. De onderscheiding van Jeune Peinture behaalde deze allround kunstenaar eveneens. Naast verschillende kollektieve tentoonstellingen vanaf 1955 werden eveneens individuele tentoonstellingen opgezet, o.m. in Galerij Foncke te Brugge en te Gent, Zwarte Panter te Antwerpen. P. Van Gysegem nam eveneens deel aan de tentoonstelling Vlaamse Fantastiek in het Casino te Oostende, naast deelname aan de openluchttentoonstellingen in het Middelheim in 1962 en in het Zuidpark te Gent in 1969. Naast zijn leraarschap aan de Hogere Afdeling Beeldhouwkunst van de Koninklijke Akademie te Gent, is Van Gysegem tevens aktief als free jazzmuzikant met zijn eigen groep en als inrichter van vier jazzfestivals in het Gentse Gravensteen. VAN GYSEGEMS WERELD De werken van de kunstenaar brengen ons naar een vreemde wereld. Het beklemmende is ons besef dat deze wereld reeds in ons is. Tijd en ruimte vervagen en worden opgelost in een bestaan van veiligheid en luxe. De autentieke mens zoekt zich een nieuwe weg. De poëzie Een lichaam geprangd in een gestolde droom (pk) VLAAMSE WANDTAPIJTEN In Galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein, Aalst "Vlaamse Wandtapijten heden en verleden", in samenwer king met de Koninklijke Ateliers voor wandtapijten en Gaspar De Wit. Van 28 september tot 23 oktober dagelijks van 14 tot 19 uur. 's Zondags van 10 tot 13 uur. Gesloten op maandag. VEILIGHEIDSDRUK In de Kredietbank, Grote Markt, Aalst alle dagen van 9 tot 12 en van 14 tot 17 uur. Tot eind oktober. DIRK MARTENS In het Oud Hospitaal, Vismarkt, Aalst tot eind oktober Dirk Martens en het eerste boek in de Nederlanden. Open iedere dag van 10 tot 18 uur, behalve op maandag. In de tentoonstellingszalen Museum "OUD HOSPITAAL" en "BELFORT" zullen vanaf heden bundels postkaarten met gekleurde afdrukken en houtsneden uit Dirk Martens- drukken van 1512 te verkrijgen zijn aan 30 fr per bundel. Deze bevat 6 prachtige kleurenafdrukken, alsmede één afdruk op de omslag. BELFORT Tot eind oktober in het Belfort, Grote Markt, boektechni sche tentoonstelling. Open alle dagen van 10 tot 18 uur, op maandag gesloten. De drukpers is in werking om 10.30 uur om 15 uur. van het autentieke denken is de enige mogelijkheid zich een weg te vinden in de verwarring van een geprojekteerd toekom stig bestaan dat gevangen zit en kunstmatig gevoed wordt door een labyrinth van duizen den jaren beschaving. Een nieuwe werkelijkheid komt uit iedere tekening naar voor: een verwondering verschijnt; de mechanische figuren kijken ons aan. ze hebben ons nog nooit gezien; we zijn nieuw voor hen. Binnenin de tekening is een onderlaag die uiteenspat of verschuift en uit die verschui ving vormen zich nieuwe bestaanskernen op verschillen de niveaus. In de ontploffing zit reeds het embryo van de verwondering om de verwoesting die we zelf hebben aangericht in de toe komst van ons eigen zijn. Alleen de afstand in de tijd kan ons geruststellen. De afstand in de ruimte is alleen met het beeld te verwezenlijken. Een beeld houwwerk moet aangeraakt worden en omvat. Men kan de ruimten verkennen van zijn volume en zich bewegen in het vacuum tussen polyester en metaal. In de afstand tussen het beeld en ons oog ligt de bevreemden de herkenning van wat we zijn; doorheen de uiterlijke vormen- struktuur vinden we de altijd te kwetsen mens, zijn wensen projekterend in de droom. Het beeld is hier tegenwoordig heid. waarin tijd en ruimte verbonden zijn in de vorm. Het ik schept zich een eigen ruimte. In de tussenruimte van het beeld ontstaat plots een organi sche spanning, een lichaam geprangd tussen palissaden van glanzend metaal. Ze beletten ons uit te groeien naar de anderen. Alleen de vrouw blijft bij een beeldhouwwerk van Paul Van Gysegem als de enige organi sche kracht die muren breekt en de verplettering weerstaat. Een vrouw die de verwondering laat blijken om allen die rond haar staan. Die twijfelt of haart geboorte uit het metaal wel op tijd is gebeurd. De relatie tussen deze vrouw die het schroot verdringt en de werke lijkheid is de droom. Een plotse eruptieve uitbarsting, en luister naar het onbekende. Het geregistreerde geheugen van de toekomst staat voor ons en laat zien hoever de droom van de existentie gaan kan. Alleen nog verre omlijnde beelden herin neren aan vandaag: aan de twijfel in ons: wie van de twee? Waarheen na dit ontwaken? Terug tussen onze zelfgebouw de muren om onze doofheid te kultiveren. In de ruimte van de eenzame bewoner van zijn eigen geïso leerd zijn, de kosmonaut. Midden in het kluwen van de massa is iedereen kosmonaut. De snelheid waarmee hij beweegt is de duizeling van het orgasme veroorzaakt door klanken uit onze eigen rumte. De klank, zoals de vrouw, heeft een bezwerende, rituele rol. De klank is kommunicatie van het onzegbare: het teken. De taal van Paul Van Gysegem behoort tot de wereld der tekens, de tekens die elke kommunikatie moeten moge lijk maken, zelfs deze met de droom. De wereld achter deze droom is de wereld van Paul Van Gysegem. Kunstgroep Wolfsangel vierde zaterdag zijn vijftienjarig bestaan met een gala-optreden in de Keizershallen te Aalst (jdl) Twee koncerten, geprogrammeerd in het kader van het Dirk Martensjaar, vinden plaats in de Begijnhofkerk aan de Pontstraat. De twee gespecialiseerde muziekuitvoeringen die doorgaan maandag 15 oktober en maandag 15 oktober en maandag 22 oktober zullen er zeker toe bijdragen de Begijnhofkerk als koncertruimte te reveleren. KONCERT VAN DRUKKERS -UITGEVERS Het koncert van «drukkers en uitgevers» gaat door op maan dag 15 oktober om 20 uur en wordt verzorgd door het instru mentaal ensemble Pro Musica met de medewerking van het Staepskwartet. Uitgevers en drukkers hebben vaak gekomponeerd. Gekend bij ons zijn vooral Susato en Phalesius. respektievelijk werk zaam omstreeks het midden van de 16de eeuw in Antwerpen en Leuven, waar ook Dirk Martens weinige jaren tevoren bedrijvig was. Hun muziekteks ten. geschreven voor klein ensemble, aangevuld met ande re komposities die ten tijde van hun ontstaan op min of meer merkwaardige wijze werden uitgegeven. volstaan ruim schoots voor een boeiend programma. MEESTERS HEDENDAAGSE KUNST In Galerij Pieter Coecke, Molenstraat 4, Aalst, tot 28 oktober vijfentwintig meesters van de hedendaagse kunst o.m. Dubois, Gilbert De Cock, o. Landuyt, Van Lint, Mortier. BELFORTKELDER Tot eind oktober in de kelder van het Belfort, Grote Markt, Toerisme in Oost-Vlaanderen. Alle dagen open van 10 tot 18 uur. Op maandag gesloten. 't APOSTELKEN Van zaterdag 6 oktober tot woensdag 17 oktober kunst schilder William Lambrecht. GALERIJ ELIAS In Galerij Elias-Wieze, Royenstraat 1, stelt van zaterdag 6 oktober tot 21 oktober, Paul Van Gysegem tentoon. Alle dagen open, uitgenomen op maandag. KULTUREEL CENTRUM AFFLIGEM Tot zondag 21 oktober tentoonstelling over "Versteend Leven" door de vorsersgroep Homo et Natura uit Leuven. Zaterdag 13 en 20 oktober van 14.30 uur' tot 20 uur en op zondag 14 en 21 oktober van 11 tot 13 uur en van 14.30 uur tot. 20 uur. BEIAARDCONCERTEN zaterdag 13 oktober van 11 tot 12 uur door Kristaan van Ingelgem. Zondag 14 oktober van 11.30 uur to.t 12.15 uur door Kristiaan Van Ingelgem. ZATERDAG 13 OKTOBER om 9 uur in de Feestzaal van het Stadhuis, Kongres van de Vlaamse vereniging voor Bibliotecarissen en Archivarissen. ZATERDAG 13 OKTOBER om 10 uur, in de Raadszaal van het Stadhuis, Kongres van de Koninklijke Touringklub van België. MAANDAG 15 OKTOBER om 20 uur in de Begijnhofkerk. Koncert van instrumentale muziek van drukkers-uitgevers door Pro-Musica en het Staepskwartet. VAN ZATERDAG 20 tot ZONDAG 28 OKTOBER in de Keizershallen, eerste Nationale Vakbeurs der grafische nijverheid, georganiseerd door de vereniging van Aalsterse drukkers, met medewerking van de Nationale Federatie der Grafische bedrijven "Fegrab". PRO MUSICA Pro Musica uit Aalst ontstond in 1956 o.l.v. Gaston De Cock, als mannenkoor dat zijn reper torium voornamelijk vond in renaissance-polyfonie en volks liederen. Vanaf de jaren '60 werd bij zijn optreden regelma tig afwisseling gebracht door het inlassen van instrumentale muziek. Mettertijd zorgden ook eigen leden voor de uitvoering van instrumentaal tussenspel, in die tijd hoofdzakelijk geba seerd op het Orff-instrumenta- rium. Zo noteerde men in 1961 een gesmaakt optreden in het kursaal te Oostende tijdens het nationaal kongres van de vrije tijdsbesteding. ingericht door het Vrij Onderwijs van België. Sinds 1967 treedt Pro Musica definitief op als een «vokaal en instrumentaal ensemble-. Dit gebeurde o.m. in Aalst. Affli- gem. Gaasbeek en Ooidonk. De leden van het huidige instrumentaal ensemble zijn amateurs en ten dele autodi- dakt. In 1972 gaven ze hun eerste zelfstandig koncert. Ze vinden hun repertorium vooral in de solo- en klein-ensemble- literatuur van renaissance en barok. Het Staepskwartet is gegroeid uit de speelschare Phalesius, die door Hugo De Lil aan de Sint-Franciscusnormaalschool te Sint-Niklaas werd gesticht. Het is genoemd naar de Weense blok fluitist en kompo- nist Hans IJlrich Staeps. Het kwartet voert niet enkel renais sance- en barokmuziek uit. niaar ook hedendaagse kompo sities voor blokfluit. Het instrumentaal ensemble Pro Musica staat onder leiding van Louis Van der Paal. spinet, daarnaast Luk Vandcveire, altbloklluit en Jan Wellekens. gamba-cello. Het Staepkwartet o.l.v. Hugo De Lil bestaat verder uit Mare Smet. Patrick Cardon, Manu Cardon, blokfluitkwartet en Jan Huylebroeck, slagwerk. PROGRAMMA 1. Uit Petrucci's Odhecaton (1501): Japart: Nenciozza mia. Com- père: Sc mieulx nc vient clamour. Busnoys: Mon mig- nault/Gratieusc. Alexander: L'homme bani. Obrecht: Tsat' een meskin. (Staepskwartet). 2. Uit Ortiz' Tratado de glosas sobre clausulas y otros generos de puntos en la musica dc violones (Ronia 1553) Dos Recercadas sobre «O felici ocehi miei» (Pro Musica). 3. Uit Tielman Susato's «Dan sen je- (1551) Schalertanz «oline Iels» (basse dance). Twee Ronden. Pavane «wenn (lurch Leiden». Pavane «die Schlacht». Gaillardc. (Staepskwartet). 4. J.P. Sweelinek (1562-1621): Chromatische Fantasio (Pro Musica - spinet) 5. Uit Pieter Phalesius Ant werps Danshoek (1583) Almande biserde. L'Arboscello hallo Furlano. (Staepskwartet). Uit zijn Leuvens Danshoek: Fantasia.. Autre (fantasia). Pa vane et Gaillardc des dieux. Pavane Lesqucrcarde. La Ro- cque Gaillarde. 6. Frcscobaldi (1583-1643) Due Canzoni per basso solo (1634) (Pro Musica. gamba, b.c.) 7. J. Van Eyck (ca. 1590- 1657): Variaties over vier balletten uit «Der Fluyten-Lusthof» (1646): Vluchste nimphje van de jaght. Ay harder hoort. Derde ballet. Vierde ballet. (Pro Musica, blokfluit). 8. Ph. Van Wichel: Sonate uit de Fasciculus Dulccdinis (1678) (Pro Musica) 9. F. Couperin (1668-1733): 21e Ordre. La Reine des Coeurs. La Bondissante. La Couperin. La Harpéc. La Petite Pince-sans- rire. (Pro Musica. spinet). 10. Ch. Dieupart ca. 1740): Suite nr. 1. Ouverture. Allemande. Cou rante. Sarabande. Gavotte. Menuet. Gigue. (Pro Musica. blokfluit, basso continuo). Verschillende van de uitgevoet de werken zullen in d Betïjnhofkerk. ter gelegenheii van het koncert. tentooi gesteld zijn in hun oorspronkej lijke uitgave. Kaarten aan 50 fr. en 25fr (jeugd) zijn te bekomen bij he Dirk Martenskomitee. Stadhui} Aalst. Tel. 257.51 en bij K. Baert-Wellekens. St.-Jobstraaf 2. Aalst. tel. 283.19. EIGENTIJDSE MUZIEK In de Begijnhofkerk gaat o maandag 22 oktober koncert door van eigentijds) muziek, of experimentele ruimtelijke muziek. Deze mi ziek getuigt van de gewijzigi verhouding tussen de muziekl producent en de muziekconsi ment. Hij benadrukt de ovet heersende positie van wet schap en technologie, ook het artiestiek-kreatief domeii Hij ligt aan de basis va veranderingen die tevens den teweeggebracht in de wij; waarop de konipositorisc informatie wordt overgedrage naast de traditionele grafisc informatie, die werd aangevull met talrijke nieuwe symbolen werden nieuwe elektro-optisch of elektro-akoestischc vornic van fïksering in het leve geroepen. HET ORANJE HUIS Wij waren in Het land Mordor al in het leven van het vereen zaamde en eenzelvige kind binnengestapt. Wij willen daar nog even blijven vertoeven, omdat de eenzaamheid van sommige kinderen vaak een mechanisme van verdriet en weemoed op gang brengt bij volwassenen die toegang ver krijgen tot het gevoelsleven van dat kind. Er is mij geen verhaal bekend waarin dit thema zo indrin gend en zo eenvoudig-ontroe- rend is behandeld als in Het oranje huis van Jaak Sterve- lynck. Terwijl Rose Gronon in Het land Mordor een fasci nerende achtergrond en een magisch gebeuren koos, grijpt Stervelynck het ontwapenen de gebeuren van alledag aan een kind dat uitbesteed is, door oom dokter financieel geholpen wordt, maar alleen van een vreemde vrouw de sociale assistente van de in stelling waar het kind ver blijft enige liefde en gene genheid ontvangt. Acht jaar lang heeft dokter Noteboom zich nu reeds langs zijn bankrekening om over het kind ontfermd. Maar hij heeft het nooit ontmoet. Om wille van stand en fatsoen. Want later zal blijken dat zijn bedrogen zuster zich suf door het leven sleurt en niets meer is dan een willoze werkslaaf op een grote hoeve. Maar gelukkig voor Erwin zo heet het uitbestede kind van de ontaarde vrouw is er de sociale assistente Lena Goed- seels. Zonder daartoe zelf de aanleiding te zoeken of te bevorderen, verwerft zij de volle genegenheid van het kind. Jij bent mijn moeder, ik weet het. Je wil niet beken nen dat je mijn moeder bent. omdat je dan zou moeten uitleggen waarom ik bij jou niet mag wonen. Maar zij geeft niet toe aan die gevoe lens Erwin, je moet goed luisteren. Ik heb nog nooit tegen je gelogen en je weet dat ik van je hou. Indien ik jé moeder was, zou ik je bij mij laten wonen. Maar ik ben je moeder niet. Op die manier spreekt zij de illusie in haar hart tegen. Ze weet dat het slechts voor kor-j te tijd zo zal blijven, ze weet dat zij eenmaal aan Erwin zal zeggen Ik ben je moeder wel, ik heb je maar wat voor gelogen. Intussen brengt zij Erwin toch naar de inrichting van de openbare onderstand. Die inrichting wordt door meegaande en toegewijdt kloosterzusters bestuurd. Lena merkt haast onverschik lig op hoe men daar "schoor; voetend voorzichtig" meegaat met de eisen van deze tijd Men moest nu eenmaal de moderne theorieën in acht nemen wilde men goed ge- kwoteerd staan en van dt beoordeling hing de onder- houdsprijs af. Maar de nostal gie naar de veilige overzichte lijke oude manier sprak uil elk gebaar. Slechts enkele dagen verblijl Erwin in de inrichting. Wai Dokter Noteboom door dj grote toewijding van Lena zijn menselijke plicht herii nerd, neemt Erwin op als zijl eigen kind. Nu beseft Lei dat slechts één ogenblik g< brek aan moed haar het bezi van het kind heeft gekost. E| in dit tragisch moment liest Lena het ailerlaatsl teken van haar emotionell binding met Erwin de teke ning die hjj speciaal voor haa heeft gemaakt, het oranj huis. FRANS-JOS VERDOOD Het mei stu Inte lam naa sor elk; toe in c keli afg mei ste in wei ter eko van Aal nen nali wo< ma; de ven sin; van wat het het niei reki stei bes cia< blei den reel in vijf tigc deli noe de okti Aar ded ver! kon wer ove Rin wer het bez aan Opt stre Wie op: No( zov\ Bis pen verr ling het wor van sta< olie vett kon De stel lijkt op mei krai gew moi het bee gew niei pen Een lan< tot Bru mal pen goe ma;

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 20