Gilbert De Smet bouwt aan eigen kuituurcentrum ZIE JE DAN MAAR WEER IT VLAAMSE KRUIS "(TDUBBELTHAAR IBO-KURSUS LITERAIRE PRIJS !'NIEUWE STEMMEN" CATHARINISTEN ZETTEN TONEELTRADITIE VERDER MINZOTO TE AALST 12.10.1973 - 5 1 was weer volop feest in de stad! In het kader van de wisch-Nederlandse week zou onze klok terug komen die weet-hoe in het Nederlandse Bergen-aan-Zee was terecht [omen. Het zou dan ook weer een unieke happening worden, ■t alleen met veel tralaliere, maar ook met bier, echte •cnpens, kopvlees en boterhammen. I moest een echte verbroedering worden tussen noord en tussen Aalst en Bergen. Uit het Noorden kwamen de lemcester, de gemeentesekretaris en een paar stadshouders. ier/ijds was er ook een Alkmaars raadslid dat er aan hield stad binnen te rijden met een honderdjarige spelewagen. an onze kant, hadden de Oude Garde in hun plunje van |0. Aan de grens van Hofstade en Aalst zou het gezelschap wacht worden. pracht weertje, maar vooral dorstig was het, na al dat lange htcn. Maar, zoals het onze stad past, was er ook een klein •etje in de buurt. Eentje dat blijkbaar alleen 's nachts leeft, igczien ze er rond de noen nog druk aan het poetsen waren. Aalsterse raadsleden dronken dan maar een pint tussen de [krukjes-op-den-toog en de stoelen-op-tafel. •n ontstond er paniek bij de brave waardin toen de ganse fare van de Oude Garde kwam binnenvallen. Er werd dan Ir gehandeld alsof het een nieuwe Belgische omwenteling ■of. Ondertussen kwam ook de brandweer met takelwagen jerukt om de zware tinnen klok (die er nog niet was!) over icvelen op de speelwagen. !n kwamen langzaam ook de Nederlanders afzakken. Maar steeds geen klok. Echo schoot ondertussen wat imingsbeeiden, en het Nederlandse hooggezelschap, met n respektievelijke dames, werd dan maar in het rommelig :tje geloodst, waar ze voor de eerste keer konden nismaken met ons gerstenat. oewel een stoere blazer van de fanfare pas beweerd had, dat klok nooit voor pasen zou aankomen, klonk buiten: «Ze der dor mee!» Prompt werd iedereen naar buiten gestouwd een pracht van een veewagen te bekijken waarin onze oie bronzen stem opgesloten lag. nog entwat heen en weer gesleur, raakte de stoet toch •tensklaar. Onder de blikken van verwonderd kijkende iscn, die blijkbaar dachten dat het al karnaval was, ging het n naar de stad. Tussen de burgervaders staken velen hun ■ondering niet onder stoelen of banken (die waren er iwens niet) over het flinke dirigeren van de fanfare door een epen van financiën. Verborgen talenten die misschien nog is te pas komen, want in de politiek weet men nooit, de Grote Markt werden in alle heil nog vlug een aantal ■lingenopgetrommeld van Dirk Martens-bezoekende scho- wat entoesiasme op te brengen bij de aankomst van ons 1ste kleinood. .toespraken bleven kort: de ene burgemeester dankte zeer ^lelijk. terwijl de andere het biezonder spijtig vond dat niet lem I in de stad ontvangen werd, maar hijzelf. Hij was er ook niet over te spreken dat men in 1830 een absurde s getrokken heeft tussen Noord en Zuid. dat vonden wij ook. Dan was onze klok ten minste in eigen d gebleven en hadden we ook geen extra-onthaaldienst eten organiseren. Dan hadden ze in Bergen-aan-Zee gewoon me. zeggen: «Neem maar mee, en let volgende keer wat erop, als jullie de beiaard nog eens herstellen». BOB che In oktober a.s. gaat het letterkundig tijdschrift Nieuwe emmen zijn 30e jaargang in. Te dezer gelegenheid stelt de edietbank in een geest van mecenaat een literaire prijs n 20.000 Fr. beschikbaar. Dit bedrag wordt opgedeeld in prijzen van 5.000 Fr., 3.000 fr. en 2.000 fr. voor een dicht of een reeks van ten hoogste vijf gedichten, tzelfde prijzen worden toegekend voor een novelle van i hoogste 7.000 woorden. Slechts ongepubliceerd werk kan worden bekroond. De ■y behoudt zich het recht voor tot een andere verdeling r prijzen over te gaan wanneer werken, die voor bekro- ng in aanmerking komen, dezelfde waarde hebben. De inzendingen dienen voor einde 1973 geadresseerd te rden aan A. De Longie, Heuzelstraat 7, 9704 Ooike >or de gedichten) en aan F. Van der Poorten, Merestraat 1, 9300 Aalst (voor de novellen). Elk werk moet onder >tto worden ingestuurd. Bij de inzending moet een (Bloten omslag worden gevoegd, waarop aan de buitenzijde Ld t motto van de inzender herhaald wordt. De omslag moet naam en het adres van de auteur bevatten. Uit geen enkel tail mag de identiteit van de auteur blijken. De in eevoud opgestuurde inzendingen worden slechts gere- urneerd indien port is bijgevoegd. Het aantal inzendingen onbeperkt. De jury is samengesteld uit Prof. A. Van den Daele oorzitter), A. De Longie, J. Marijnen, F. van der Poorten J. Veulemans. De uitspraak van de jury is bindend. De iaktie behoudt zich het recht voor de bekroonde teksten Nieuwe Stemmen te publiceren. De uitslag van de ijsvraag zal begin 1974 in het tijdschrift worden bekend maakt. Midden het prachtig groen hemellandschap van het rustige Sint-Lievens-Esse groeit een sociaai-kulturecl centrum. Een initiatief dat opgezet werd door beeldhouwer-schilder Gilbert De Smet. Wanneer we er aankomen, is hij nog volop bezig met het versjouwen van kruiwagens, want hij bouwt zijn centrum zélf, met eigen handen. Hartelijk joviaal drukt hij onze schrijfmachine-vingers in zijn vereelde hand. Het is als het terug zien van een vroegere vriend. Want alhoewel hij nooit ver weggeweest is. is kontakt houden met Gilbert niet zo gemakkelijk. Als hij niet beitelt, bouwt of kapt. zwerft hij ergens ten lande op zoek naar nieuwe inspiratiebronnen. Ondanks dat hij slechts een Hink stuk in de dertig is. is het leven nooit makkelijk geweest voor hem. Het noodlot heeft dikwijls en hard toegeslagen, zodat hij moest opnieuw begin nen vanaf het nulpunt. Een harde weg die nu langzaam naar het einde loopt. Naar de realisatie van zijn droom: het kultureel. sociaal centrum: Bril 23. Het is voor Gilbert De Sniet altijd al hard knokken geweest tegen onze maatschappij. Van af zijn jeugd werd hij al gekonfronteerd met het lot. In 1941 verloor hij zijn vader door een ongeluk. In de vroege ochtend werd hij brutaal aangereden door een Duits motorrijder. Hij werkte toen als ploegbaas van een bouwonder neming. Hierdoor werd z.ijn moeder een ongeletterde volks vrouw. verplicht uit werken te gaan. 1 ot zijn veertiende liep hij school aan het Koninklijk Atheneum te Aalst en volgde daarna (tot 1952) lessen aan de Aalsterse Akademie voor Scho ne Kunsten. Zijn leermeester was de Gentse beeldhouwer Gustaaf Van der Meersche. Ondertussen was hij werkzaam in de houtnijverheid. Een loopbaan waarbij hij het zeer vlug van leerling houtsnijder over meestergast tot bedrijfs leider bracht. Parallel met deze loopbaan ontwikkelt zich ook de beeld houwer Gilbert De Smet. Zijn eerste zelfstandige beelden da teren van 1948. In 1955 behaalt hij de prijs van de stad Warschau toegekend naar aan leiding van een tentoonstelling voor jonge kunstenaars. Orga nisatie: het Vde Internationaal Festival van de Jeugd in de Nog een paar maanden noest labeuren en het vroegere boerderij tje is omgetoverd tot een attraktief kultureel centrum (Ib) Poolse hoofdstad. In al zijn werken vindt men dezelfde tematick terug: de kleine man. het noodlot, de vrouw «Mijn eerste werken waren erg akademisch.» vertelt de beeld houwer. «maar geleidelijk volg de ik mijn eigen weg. Mijn komposities werden vrijer en de neiging tot het vervormen dei- dingen brak door. Essentieel vind ik vooral de sobere konstruktie. de vervormde ma nier van uitdrukken en de ritmische beweging. Opvallend is steeds de op waarts strevende lijn. Het beeld begint steeds op een brede basis om dan in de hoogte 'toe tot een punt te komen. Men kan het eventueel vergelijken met een gelijkbenige driehoek. Een keiharde skulptuurtech- niek die dan weer sterk ingetoomd wordt door een zachte golving der kontoeren. Zowel in zijn tekeningen als schilderijen blijft Gilbert De Smet in de eerste plaats beeldhouwer. Overal vindt men die typische harde lijnen terug die de skulptuur kenmerken. 'T HOEVEKEN 9T Hoeveken is sinds ons laatste bezoek wel Hink veran derd. Er is nu een prachtige inrijpoort voorzien waarin men links de nieuwe woonruimte aantreft (vroeger stond er een stal). Binnenin heeft het de kenmerken van een smaakvol, funktioneel ingerichte bunga low met brede ramen, waaruit men een prachtig vergezicht heeft over het prachtig golven de land. De rechtervleugel, veruit de grootste zal volledig ingericht worden als kultureel centrum. Momenteel heeft het nog die gezellige, rommelige sfeer van een kunstenaarsatelier, met in het volle licht een beeld dat de kunstenaar aan het kappen is in hout. Links en rechts slingeren gutsen en beitels. Bovenaan is een balkoninrich ting volgestouwd met antieke gezelligheid. Alleen zullen we in zijn nieuwe living dat prachtige openhaard vuur missen, waarrond zovele Een harde skulptuurtechniek wordt door een zachte golving gesprekken gevoerd werden over zoveel onderwerpen. Op het Hoeveken kon men niet alleen terecht bij een luisteren de kameraad (die zelf ook vol problemen zat!), maar kon men ook uren zitten smikkelen en smakkelen onder het deguste- ren van een goeie, echte beker rode wijn. Vrienden zorgden er wel eens voor dat er genoeg voorhanden was. Kortom het was en het is er heerlijk. KULTUREEL CENTRUM Wat zijn nu eigenlijk de bedoelingen met dit kultureel centrum? Er werd al vast begonnen met -het organiseren van een beheerraad onder vorm van een vereniging zonder winstoogmerk. Een beheerraad waaronder alvast een paar interessante namen zoals W. Deblock, administrateur- generaal bij het ministerie van Nederlandse Kuituur. Piet Van Wa der iensen van het Vlaamse Kruis hadden het zelf nooit durven nu n. waar ze voor vier jaar met moeite 20 kursisten naar hun hi 0-kursus kregen, daagden nu zomaar eventjes 115 ref eresseerden hiervoor op. Ilend is het groot aantal jongeren dat de kursus komt volgen, ook heel wat huismoeders en automobilisten schijnen het I ig van de eerste hulp bij ongevallen te hebben ingezien, je aard stelde deze grote opkomst een boel praktische ieti emen. De teorielessen. gegeven door dr. chirurg Van rwa bcke. kunnen desnoods aan zo'n groep gegeven worden, maar daa e praktische handelingen aan te leren zijn groepen van 30 tot >ers rsonen vereist. I ofom heeft men beslot.en de kursisten voor de teorielessen in en voor de praktische lessen in drie groepen in te delen. jJckig kon het Vlaamse Kruis hierbij rekenen op de steun van n i tadsbestuur en de parochie «Mijlbeek», die leslokalen ter let likking stellen. lkk de V.A.B.-afdeling te Aalst wenste dit jaar haar steentje bij te :n en schonk een oefenpop voor kunstmatige ademhaling en lt-|Jjiassage, d linsdag 16 oktober start een nieuwe EHBO-kursus voor het .rk( len van een nijverheidsbrevet (EHBO-getuigschrift in de teil itrie vereist). Voor deze kursus kunnen nog een tiental on sten worden aanvaard. irijvingen kunnen gebeuren op het sekretariaat van het e(nise Kruis. Parklaan 93. 9300 Aalst. Tel. 053/221.90. ssen van deze kursus gaan allen door in het leslokaal van de Pontstraat 66 te Aalst. LM Ook dit toneelseizoen houden de Catharinisten een aloude traditie in ere en voegen aan het al zo rijke repertorium twee stukken van formaat toe. Aan het einde van de negentiende eeuw, toen onze nationale literatuur nog helemaal niet van aard was een heropbloei van het toneel in de hand te werken, voerde deze rederijkerskamer reeds blijspelen op. Hoewel hier moeilijk over letterkunde kan gesproken worden, maakt dit de Catharinisten toch tot het oudste toneelgezelschap van Aalst. De stukken van de Gentenaar Hyppoiiet Van Peene niet precies een voorbeeld van originaliteit en nauwkeurige stijl betekenden niettemin een eigenlijke start en vormden het begin van een opgaande lijn. Ook Karei van Rijn was zeer gegeerd. Het ware toneel zou echter door Nestor de Thière worden ingeluid. Kijken we nu wellicht neer op zijn drama's, dan dienen we alleszins rekening te houden met zijn baanbrekend werk. Hij was de eerste in Vlaanderen die het aandurfde de meestal stroperig-romantische toneel werken naar de annalen te verwijzen en in de plaats hiervan een realisme te stellen waarbij reeds aan karakter studie werd gedaan. De ver spreiding van zijn vertalingen en van de Vlaamse Opera (ook in het ontstaan hiervan had Nestor de Thière een belangrijk aandeel) waren een machtige steun bij de heropstanding van onze taal. Vlaanderens bekend heid in het buitenland mogen we voor een niet te onderschat ten gedeelte aan hem toeschrij- Na hem volgden een massa nederlandstalige werken en een resem auteurs in vertaling elkaar op met de regelmaat van een klok. Voor hoogstaande kwaliteit stonden regisseurs als Maurice en mevrouw Balfoort, Frans Bernard. Mich Van Vlaanderen en nu ook Chris Boni borg. Ook dit jaar programmeren de Catharinis ten weer twee toppers. «Een parel van een meid», een komedie van Mare Camolctti, belooft zeker zo geestig en spitsvondig te worden als het in '70-'71 van dezelfde auteur opgevoerde «Boeing Boeing». De regie van Chris Boni garandeert een vlugge en dynamische speelwijze in het frisse en moderne dekor van Walter van Herreweghe zullen Nicole Gits. Caroline Smolders. Annie Moortgat de vrouwelijke rollen op zich nemen, terwijl Jos Vzn Mol en Gilbert Eelbode het mannelijke ge slacht vertegenwoordigen. Op donderdag 18 oktober om 19 uur wordt een bijzondere vertoning voor mensen van de derde leeftijd voorzien. Zaterdag 20, zondag 21 en maandag 22 OKTOBER? TELKENS MET AANVANG TE 20 uur. gaan in de stadsschouwburg de gewone vertoningen door. Met «Een parel van een meid» doorboor de Mare Camoletti voor de 2de keer de geluidsmuur van de 1000 voorstellingen. Dit sukses is geen louter toeval zoals het ook geen toeval is dat de naam «Feydeau» zo dikwijls over de lippen komt als over dit stuk wordt gesproken. Inderdaad zijn alle «Feydcau-iaanse» in grediënten aanwezig: de huwe lijksontrouw en je hoeft er echt niet zwaar aan te tillen want het is allemaal ironisch bedoeld komische situaties voortvloeiende uit voortdurende misverstanden en vergissingen, alles geschreven met een opborrelende verbeeldings kracht. Een probleemloze en humorvolle avond is gewaar borgd. Als tweede opvoering voor dit jaar heeft men het aangedurfd «Thomas More» aan te pakken. Voor hen die de filmvoorstellingen in het kader van het Dirk Martens-jaar hebben gemist, een gelegenheid om met «A Man for all Seasons» kennis te maken. Voor dezen die de film gingen zien een mogelijkheid tot vergelijken. Deze opvoeringen gaan einde april door. De reeks wordt tijdens het kerstfeest van de Catharinisten zij he dan in intiemere kring verderge- zet. Hier krijgen de jongere leden de kans enkele eenakters voor het voetlicht te brengen. ANDRE HEYVAERT «Fantastisch», zegden ons een paar jonge toeschou wers, die behoorden tot een groep van vijfhonderd jongeren die zopas de muziek en de hele show van 22-koppige Zaïrese groep de MINZOTO, beluisterd had den. Ze zijn pas veertien dagen in België en genieten reeds een ruime bekendheid. Gisteren waren ze in het Antwerpse en het Mechelse, vandaag doen ze Oost- en West-Vlaanderen aan. Stel je voor: een bomvolle zaal. ledereen wat skep- tisch. En voor het jonge en oudere publiek, een stel schuchtere Afrikanen met stralende ogen. Dan begint het. Buffalo pater De Laet stelt zijn Minzoto voor. Entoesiaste jongelui die door muziek en dans hun kui tuur willen doen kennen. De tam-tam roffelt, trompet ten blazen hoge tonen uit en de Zaïrese dans zet zich in beweging, voor traditie, folklore en modern vormen spel. De religieuze liederen brengen geen sentimenteel gedoe, maar zang waarin de vreugde domineert en een verlangen naar rechtvaardigheid in uitgedrukt ligt. Minzoto is geen klassieke kunstgroep, geen groep met pasjes op maat of een onechte koreografie. Minzoto brengt op een spontane manier een stuk Afrikaans le ven over op het publiek. De groep beweegt zich vrij, speels en bekommert zich niet om gestroomlijnde figu ren. De toeschouwer moet echter meeleven, want deze Zaïresen nemen het publiek mee naar een wereld vol spontaneïteit en vreugde. Zaterdag 13 oktober is Minzoto te Aalst om 20 u., in «'t Kapelleken», Meuleschettestraat 32. die dan weer sterk ingetoomd der kontoeren (Ib) Eeckhout. advokaat. Kris Bonus, joernalist en diverse professoren. Hel centrum heeft tot doel op de meest direkte wijze alle vormen van het kultureel en sociaal-ekonomisch leven te bevorderen. Hierdoor beoogt het op de meest rechtstreekse en aktieve manier, alle vormen van kunst en kuituur over te brengen naar een zo groot mogelijk publiek. In dit licht zal het een taak van informatie vervullen en de kontakten tussen jonge kunst beoefenaars en de breedste lagen van de bevolking bevor deren. terwijl het centrum opengesteld wordt voor andere groepen die er wensen gebruik van te maken. De vereniging kan dit doen met alle middelen. Zo bijvoorbeeld door het organiseren van tentoonstellingen op openbare pleinen en in zalen en door het opzetten van paneelgesprek- ken, konferenties en debatten. Voorwaar een mooi initiatief, waar heel wat positiefs over te zeggen valt. Mits Gilbert De Smet hierin de nodige steun krijgt van de mensen die hem omringen! Op die manier zouden ze daadwerkelijk hun kameraadschap kunnen betui- gen. -Af en toe willen die dingen wel eens tegenvallen.» vertelt Gil bert. «iedereen is altijd vol van initiatieven en entoesiasme tot ten slotte alles bij het klassieke puntje en paaltje komt. Dan hebben ze allemaal, of de meesten toch. een reden klaar om niet te moeten inspringen». Een uitspraak die entwat bitter overkomt, maar niettemin zeer veel waarheid bevat. Momenteel is er slechts één zaak die telt voor Gilbert De Smet: zo vlug mogelijk klaar komen met het centrum, de rest loopt wel los. Hij rekent nog op een paar maanden noest labeuren. Maar het zal dan ook prima in orde zijn. En hij zal het letterlijk en figuurlijk zelf gerealiseerd heb ben. Wanneer we afscheid nemen moeten we stellig beloven zo spoedig mogelijk terug te komen. Als we de landweg oprijden, staat Gilbert nog lang na te wuiven. Vanuit de verte valt het pas goed op. hoe groots dit opzet geweest is. als men de witte vlakken van het oude hoeventje ziet. De zoveelste stap in het leven van Gilbert De Smet! Het zoveelste stadium in het be staan van een kunstenaar in volle evolutie en expansie. Wij niet alleen, maar met zoveel anderen, verwachten we nog veel. zeer veel van hem. En hij. hij alleen, kan die hoop w aarmaken! Ronv BOON EN CHI LI MEETING TE AALST Vrijdag 19 oktober om 20 uur in zaal Madeion, Grote Markt richten het A.B.V.V., B.S.P. en K.P. van Aalst, in samenwerking met het Humanistisch verbond, Jong Socialisten, Kommu- nistische Jeugd en de B.U.V.V. een Chili-avond in. Sprekers zijn voor het A.B.V.V. Jules Van Droo- genbroeck, voor de B.S.P. Bert. Van Hoorick en voor de K.P. Ray De Smet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 5