RENDERENDE BIJVERDIENSTE OPEN DOEK VOOR EEN BOEK TENTOONSTELLINGEN BOEKENFONDS VOOR AALSTERSE KUNSTAKADEMIE LOUIS NELSONeen jazzreus BEKLEMMENDE WERKEN VAN GASTON BOGAERTS IN GALERIJ DE SAEDELEER DANIEL DE GUSSEME: KLASSIEKE TEMA'S, MODERN BENADEREN GALERIJ VALERIUS DE SAEDELEER In Galerij De Saedeleer tot 23 november a.s. stelt Gaston Bogaerts tentoon. Dagelijks van 14 tot 19 u, zondag van 10 tot 13 u. Maandag gesloten. BANK VAN BRUSSEL In de Bank van Brussel, Neuwstraat, Aalst van 5 november tot eind november kunst in Aalsters Privébezit. Vernissage op maandag 5 november om 20 uur. Inleiding door dr. Mare Galle. Werken van P. Alechinsky, J. Brusselmans, F. De Boeck, Valerius De Saedeleer, Gustaaf De Smet, Hubert Malfait, Albert Servaes, Rik Wouters De tentoonstelling is iedere dag toegankelijk van 9 tot 12.30 uur en van 14 tot 16.30 uur. DON BOSCOINSTITUUT In de zaal van het Don Boscoihstituut, St.-Kamielstraat, Aalst, stelt de Aalstenaar Daniël De Gusseme, onder het tema whet landschap" zijn schilderwerken tentoon, van vrijdag 16 november tot zondag 18 november. Vernissage op vrijdag 16/11 om 20.30 uur. Open van 10 tot 12 en van 15 tot 20 uur. 'T APOSTELKEN Lor Fels stelt tentoon van vrijdag 2 november tot 14 november. Elke dag toegankelijk van 10 tot 19.30 uur. Donderdag gesloten. Vernissage, vrijdag 2 november om 20 uur. door aanwerven van abonnementen voor DE VOORPOST Zich wenden Oude Vest 34 - 9330 Dendermonde of telefoneren naar 052-240.60. Deze Brusselse kunstenaar die reeds geruime tijd in het Zuiden van Frankrijk verblijft komt regelmatig terug naar België, waar hij om de twee a drie jaar een tentoonstelling organi seert. De lijst van indivi duele en groepstentoon stellingen sedert 1951 is indrukwekkend. Zowel te Brussel als in het buiten land mocht Gaston Bo gaerts een gunstige en eer volle kritiek ontvangen. In 1969 wordt hem de «Grote Prijs van Nice» toegewe zen. Dit jaar vinden wij het werk van Bogaerts terug in belangrijke tentoonstellin gen zoals in «De heden daagse kunsten» te Mona co, Cannes en Toulon. STRESS Van de hand van Maurits Bilcke is volgende treffen de introduktie op het werk van Gaston Bogaerts. Gaston Bogaerts heeft, de vijftig pas voorbij, een ijve rige tocht afgelegd van het Vlaams ekspressionisme over het internationaal sur realisme tot zijn arbeid van de jongste jaren, waarvan een eigenaardige beelden symboliek de aangrijpende kern is. De vormen van deze beelden worden zo sterk geabstraheerd, dat zij in feite krachtig konkreet worden. Hun uitzicht, hun Sinds verleden jaar ging vzw- Bolaska van start met een boekenfonds ten voor dele van de leerlingen van de daglessen aan de akade- mie voor Schone Kunsten. Dit jaar, gezien de enorme aangroei van het leerlingen aantal, blijkt de vereniging moeilijkheden te hebben om de stijgende uitgaven te kunnen dragen. Het totaal verjongd bestuur onder leiding van voorzitter Alfons Singelyn, heeft een nieuw werkplan opgesteld. De vereniging zal nauwer samenwerken met de aka- demie. Daar waar vroeger speciaal de oudleerlingen aangetrokken werden, zul- Ja, beste mensen, jazz is. Tot spijt van wie het benijdt, maar in onze kontreien bloeit de jazz nog weelderig. Daarom dat we in dit eigenste blad regelmatig een stukje zullen plegen over het reilen en zeilen van bepaalde jazz-klubs. Meer bepaald zullen we het hier hebben over de Honky Tonk Jazzklub in Dendermonde en de Lazy River Jazzklub te Gentbrugge. Af en toe zullen we ook wel andere klubs opsnorren als ze een bepaald boeiend programma brengen. Ten slotte spelen afstanden in onze moderne wereld praktisch geen rol meer. Zodat een verplaatsing naar Gentbrugge en Dendermonde nog slechts een kleine inspanning vergt. Tijdens de maand november is de Brusselaar Gaston Bo gaerts te gast in de Galerij Valerius De Saedeleer aan het Keizerlijk Plein te Aalst, met een belangrijke tentoonstel ling van zijn recente werken. De schilderwerken van G. Bogaerts geven een wel zeer bevreemdende wereld weer. Nochtans dienen wij onze huidige wereld erin te herkennen. Embryonale vormen, in zeer afgewerkte kleuren, drukken de onrustwekkende spanningen van de ons omringende wereld uit. We hebben vooral deze twee klubs gekozen omdat ze regel matig zeer goeie programma's brengen. En alhoewel die van Dendermonde wel ons paard gestolen hebben moeten we toch en terecht erkennen dat ze daar in Dendermonde één van de meest gerenommeerde jazz- bunkers hebben. Een bastion als het ware. Anderzijds hebben de Honky Tonk en de Lazy River al dergelijke faam verworven als centra van die goeie ouwe stijl jazz dat regelmatig heuse pioniers van deze muziek naar hier afzakken. Het zijn alle maal stoere bonken van negers die het allemaal vanaf het begin meegemaakt hebben. Mensen die als slaven gewerkt hebben in New Orleans in het Amerikaanse zuiden, maar nu beschouwd worden als de legends life» of de nog levende legenden van de hedendaagse muziek. Zo ontving vorige week de Lazy River Jazzklub de legendari sche trombonist Louis Nelson. Een reus van een vent. geboren in 1902. maar met nog een enorme vitaliteit. Voor deze gelegenheid trad hij op met •The Cotton City Jazzband», jongens die het in de ouwe stijl en dixieland al heel ver hebben geschopt. PLAAT Louis Nelson was in het land om samen met de Cotton City Jazzband een plaat op te nemen. Plaat die uiteraard naar hem genoemd werd. Voor jazzfans is deze plaat een hebbertje, vooral omdat Louis Nelsons vertolking even stu wend tot hun recht komen als tijdens een «life»-koncert. Wij maakten dan ook van de gelegenheid gebruik even een kort gesprekje met hem te bouwen. Speel je graag in Belgische bands Well, het is al de zesde keer dat ik uit New Orleans naar jullie toe kom en het bevalt me hier biezonder goed. Jullie hebben een paar uitstekende bands, waar het plezierig mee samen spelen is. Valt deze eerste plaatopname met onze jongens mee Zeer goed zelfs. Nu was het ook de eerste plaat die ik in een studio opnam. Andere opna men werden tijdens koncerten gemaakt, maar deze keer dus niet. Deze knappe realisatie is ook vooral te danken aan de rijke talenten die in de Cotton City spelen. Werkelijk jongens met klasse. Louis Nelson reisde zowat de ganse wereld af en speelde met een boel orkesten. Daarom vroegen wc hem ook of de ouwe stijl in België populairder is dan hier. Wat hij een bepaald moeilijke vraag vond omdat hij reeds met zoveel orkesten optrad. Drummer Barry Kid Martyn noemde hij de man die het dichts de echte, pure. New Orleans-stijl benaderde. Sinds Kid Orv is Louis Nelson zowat de beroemdste trombo nist. Hij kreeg zijn eerste lessen omstreeks de twintiger jaren van Claiborne Williams. In die tijd startte hij met de bands van Emanuel Perez en Joe Gabriel. Rond 1932 trad hij op met Sydney Desvinge Band en werd spoedig populair als trombonist. Later trad hij op met George Lewis en Kid Thomas. Momenteel speelt hij reeds 11 jaar in de Preservation Hall in N.O., zowat het mekka van dit soort jazz. TOPPUNTEN IN ZLJN LANGE CARRIERE Vooral het optreden met Kid Thomas en George Lewis, anderzijds zijn trip door Japan met de Preservation Hall Jazz Band. In september 1973 kreeg hij de hoofdrol in «A night in New Orleans» samen met Barney Bigard en Trummy Young. Wat kan zo'n man als boodschap hebben voor de jongeren Wat wij vooral wensen is dat de jongeren onze muziek volledig zouden overnemen. Want voor ons wordt het stilaan de tijd houdingen, wij zouden haast zeggen hun gebaren en handelingen suggere ren, hoewel roerloos, de onrustwekkende spannin gen van onze tijd, de druk die op individu en massa uitgeoefend wordt door obskure krachten, de on dermijnende omsingelin gen door onvatbare ele menten die de menselijke vrijheid, zowel de lichame lijke als de geestelijke, be dreigen en beknotten. De daardoor ontstane stress beknelt de (wereld)- bol, symbool van individu en massa, van levensei en levensnoodzakelijke mole- kule, die, aldus gekondi- tioneerd, tot op de grens van het zijn en het niet zijn gedreven worden. De stress beklemt de mens tussen toeknijpende staven en stangen, onontwijkbare grijparmen, gluiperig on vatbare massavormen. Bogaerts heeft een eigen indrukwekkende plastische taal geschapen, een taal van vormen en kleuren waarvan de beeldende over tuigingskracht ons diep aangrijpt. De tentoonstelling loopt tot 23 november en is dagelijks toegankelijk van 14 tot 19 uur; op zondag van 10 tot 13 u. Gesloten op maan dag. New Orleans jazz-veteraan Louis Nelson. In april jl. stelde kunstschilder en stadsgenoot Daniël De Gusseme voor het eerst tentoon in Sint-Lievens-Houtem. Zoiets blijft altijd een gok. Het ongewisse werd echter een sukses. Naar aanleiding van de komende tentoonstelling in eigen midden, namelijk in de zaal van het Don Bosco-instituut, Sint-Kamielstraat te Aalst, half november, zochten wij de eerder introverte kunschilder op. Gedurende zijn kindertijd de opdringende industrie, geeft len nu de leerlingen en hun ouders eveneens in de akti- viteiten betrokken worden. Er werd een steunlijst op gesteld ten behoeve van het boekenfonds. Personen die voor 100 fr. inschrijven worden volwaardig lid van de vzw. Vanaf 500 fr. krijgt men, rond de jaarwisseling een artistiek geschenk. Men hoopt dat de kulturele Aalstenaars, nu dat de jeugd belangstelling be toont, niet zullen achter wege blijven en gul hun steun zullen verlenen. Stortingen kunnen gedaan worden op postchequereke ning nr. 140001 van vzw Bolaska te Aalst. reeds had Daniël De Gusseme een neiging om gebeurtenissen uit te beelden, om vormen te scheppen. Reeds toen had hij een «zesde zintuig» voor zoge naamd waardeloos materiaal. Deze zaken werden aangewend om een nieuwe vorm op te bouwen, en deze werkwijze is hem nog eigen bij de opbouw van zijn landschappen. Gedurende een vijftal jaren volgde de kunstschilder avond lessen in beeldende kunsten aan de Wetterse akademie en terzelfdertijd daglessen publici- teitstekenen in een Gentse technische school. Om finan ciële redenen in een eerdpr kommerviële richting gedreven, doch met het hart bij de artistieke richting, volgde hij naderhand de afdeling sierkun sten aan de Gentse Akademie. Eerst werkend in de nijverheid, niet in deze periode een tijdsgebrek om zich resoluut aan het schilderen te zetten, is de schilder momenteel leer kracht aan een privé-school en verbonden aan de school van vormingsleergangen voor op voeders. Een eerder produktieve periode brak aan. De uitgesproken voorkeur van de schilder gaat naar het klassieke tema van het landschap. Dit brengt hij niet opdoek, doch beeldt het uit op een stevig vlak en in reliëf, deze bekomen diepte laat dan ook het werk meer leven. De teloorgang van het land schap, in de hand gewerkt door de schilder die rusteloos heid die hem aanmaant deze landschappen te vereeuwigen. Louis Nelson voor de zesde maal reeds bij ons.(jdl) van gaan. Wij hopen wel zolang mogelijk bij te blijven, maar dat kan helaas niet. De jongeren, moet dus zoveel mogelijk van ons gaan overne men. Zij moeten nog zoveel vertellen over wat gebeurde in New Orleans, over onze mu ziek. Zelf al spelen ze rock and roll of pop, onze muziek zal toch steeds de basis blijven van elke nieuwe stroming. Wie zich momenteel toelegt op onze muziek heeft nog een mooie toekomst voor zich. Op onze vraag of blanke muzikanten evengoed New Or leans kunnen spelen als de negers, keek hij ons even problematisch aan en ant woordde ontwijkend: «de oor spronkelijke muziek komt van de negers, dus blijft de t «hst toch maar imitatie Wanneer we afscheid nenjude van deze keurige, rijzige stemt het ons een bi droevig te beseffen dat Li Nelson binnen enkele jai werkelijk een jazzlegende j worden. Maar daar denkt blijkbaar niet aan. want op podium staat hij weer vol ij te swingen, terwijl het publ iet a wild entoesiast in de ham mate klapt. Logisch dat wij verlangend uitkijken naar uelfsti van zijn volgende toernees d< Ms onze kontreien, want die Li Nelson komt zeker nog iijd li- paar keer terug. Geen goodUan c dus. maar so long ROI jtaam eens l an d 'erloi t scl Uil: ils h< Het onderwerp zal zijn: «De stijl en z.ijn invloeden op hedendaagse kunst». VOORDRACHT Inrichters: «Werkgroep Ak- tuele Kunst- De 2de voordracht van onze kursus «Aktuele Kunst» zal doorgaan op zondag 18 novem ber te 10 uur 's morgens, in de bovenzaal van café Dirk Mar tens. Molenstraat te Aalst. usic aeggi bode, ifdell 'usic, edcr even Voordrachtgever is de Ned p landse schrijver en stedebou an., kundige Jan Biezen. Deelname in de kosten: 50 fr, |||es Verdere inlichtingen kunt bekomen op volgende adressc jan Sekretariaat New Refer j|a, Naarstigheidsstraat 61 te Aal u.n D'Hondt Roger. Groenstr: 110 te Aalst, of telefonisch nummer 053/67928 van Lit fa De Pelsmaecker. Nekkersp krs 10 te Erembodegem. De werken van Daniël De Gusseme vormen voor de tentoonstellingsbezoeker zeker een vingerwijzing én een weg wijzer terug naar de natuur die de schilder voor ons oproept, ver weg van de troostelozer en onpersoonlijker wordende we reld. Johan VELGHE Kunstschilder Daniël De Gusscmc.(lb) BOON EN WALSCHAP KOELIE EN HOUTEKIET Wie de naam Louis-Paul Boon uitspreekt, denkt onwillekeu rig aan Gerard Walschap. Niet de anekdote, dat Boons eigen naam onder diens eigen debuut werd aangezien als een "flauwe grap" vanwege Gerard Walschap, is daarvan de oorzaak, wel omgekeerd. De stijl van Boon is nochtans die van Walschap niet en ook de onderwerpen zijn verschil lend. Eigenlijk hebben beide auteurs alleen de durf ge meen, de onverbiddelijkheid waarmee zij hun voordien meestal onbeschreven figuren ,die bijvoorbeeld hun sek sualiteit in een brutale eerlijk heid beleven uit hun eigen weghalen om ze te laten her leven in de literatuur. Bij Walschap blijft de be schrijving van de types en hun handelingen immer bars en hard. Bij Boon komt echter altijd een brok weemoed, spijt en onmacht om de hoek kijken. Beider figuren leven ook in een heel andere we reld de volkswijken en de sloppen van armen en verarm den bij Boon, het kleinburger lijk milieu of de gesloten landbouwersgeslachten bij Walschap. Bij Boon gaan de mensen, wiens daden en ver langens achter taboes verbor gen blijven, meestal in hun fysieke en psychische ellende ten onder. Walschap echter laat zijn figuren triomferen, een heel verhaal lang, tot ergens een onverwachte tus senkomst van natuur of maat schappij ze van hun voetstuk haalt. Wij denken bij die beschou wingen terug aan Koelie uit Boons Vergeten Straat. Koelie is de wereldvreemde die stil en vereenzaamd nord slem komi ken i op li zatci werd naar uoei over, sprei gelei kort: een raa droomt van vrijheid en gel en van een betere wereld on In een moedig moment du hij al eens uit zijn hoekje voorschijn komen, voelt zi- K? zelf trillen op zijn benen P" hij zich voor een wereld v "l' N beteraar uitgeeft en wordt ,an middellijk daarna een klei deze diktator in zijn bepcrl met kring van mensen die zi vrijs laten leven en daardoor n kV. uit hun sloppen weggeraki Om zo'n bangestoute Koe murm te krijgen is niet v nodig spoedig heeft e voorval plaats dat het rad I werk van de georganiseer 1 maatschappij in beweging z hc Meteen wordt de zwak wereld van Koelie vernield. Bij Walschap verloopt 1 |uy|, allemaal heel anders. Ik ;r"w, al Walschaps figuren trio feren. Nemen wij hiervt je jj Houtekiet als levend bew Houtekiet zet de hele wert van Deps naar zijn hand. IAan neemt wat en wie hij hebbD«i wil de vruchten van bos tanj veld, huisraad en alaam die prie? kan gebruiken, de woe cub grond waarop hij later z |ed< Deps zal stichten, de boeri hij j meiden die hij voor het bev hei ken van Deps nodig hee \a|s Houtekiet is de gevreeiLedi beer die onbedreigd steelt jcn| stroopt en wroet en in 1 Ie uiterste geval doodt en 1^., graaft wie hem naar het lev dcnl staat. Naar die Houtekiet is W schaps beste roman genoerr Llj Wij zullen in een volgen cc bijdrage Houtekiet gaan c zoeken in ZIJN Deps. Tuss2111<- dc andere dorpen met ou geschiedenis leeft het jonge aan Deps, in schijn aan de onq 'n c ving thans gelijk, in werkelij Jok heid harder, trotser, wocsti tn 1 Naar de aard van de stichtei fan FRANS-JOS VERDOOL T, c

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16