R
EUGDCLUB
TUCKER ZIMMERMAN
DIT JAAR IN ONZE KONTREIEN
KULTUURHAG KUKLUS
JEU60-
BELEID
SINT-JORIS
KUKLOS
MIKISKLUB
71 VOLT UUIEZE
lEEUWERIK
:OM-SA-DA
MEUBELEN DENDERHAL, MOLENDRIES 3
AALST - TEL.: 053/263.91
FILM
2-11-1973-7
_JW;
n de laatste open klubraad
jesloten we niet deel te
ïenien aan de aktie 11.11.11.,
midat we meer geloven in een
iositieve en oprechte inzet
roor mensen die er rondom
>ns echt nood aan hebben,
'e namen daarom al over-
:uigd deel aan de 3de
lovember-optocht, waarin ge-
ïandicapten en validen op-
tappen. We willen dan ook
rerder in die richting denken
:n werkeji en dit jaar vooral
rachten voeling te krijgen
met de problemen van gehan
dicapten. Nieuws over verdere
akties volgt later.
Nog te vermelden: dansavond
van de muziekklub op 4
november.
Verder gaan de gewone
aktiviteiten normaal door.
Openingsuren van de instuif:
woensdag van 17 tot 23 uur,
donderdag van 16 tot 23 uur,
vrijdag van 16 tot 23 uur,
zaterdag van 15 tot 23.30 uur
en zondag van 10 tot 13 en
van 15 tot 23.30 uur.
Woensdag 31 oktober om 19
iur in het Sociaal Centrum,
mmerzeeldreef, Aalst. Knal-
Dansant ten voordele van
V.C. Kuklos (volley- en
voetbalploeg) met Studio 1 en
Franklinks Drive-in-show. Al
len daarheen
tacjOp zondag 21 oktober 11. had
anze 3de Veldloopwedstrijd
ilaats in de omgeving van het
:asteel. Ondanks het zeer
lechte weer mogen wij toch
1 yan een groot sukses spreken.
Op zondag 4 november a.s.
leemt de VOLT deel aan de
iqHerfstwandeltocht der Tuin-
vijfïiouwstreek in Wetteren, Zo-
bij de vorige marchen
lopen wij ook ditmaal talrijk
t vertegenwoordigd te zijn. Ver
trek en aankomst gaan door
n het Kon. Atheneum, F.
iBeernaertplein te Wetteren
(op 100 m. van het station).
Wij nemen deel aan de 21 en
42 km. Vertrek aan de
jeugdklub te 8.30 uur stipt.
Ditmaal kan men kiezen voor
welke medaille men doet:
wanneer men 100 fr. betaalt
kan men een zeer mooie
medaille bekomen, indien
men dit niet wenst kan men
ook 40 fr. betalen voor de
gewone medaille. Personen
die wensen mede te gaan
kunnen zich (op voorhand)
laten inschrijven in de jeugd
klub, waar men tevens voor
meer inlichtingen terecht kan.
din! Mjdag 2 november, filmfo-
um: «I love you Rosa», een
LO sraëlische psychologische
iefdesfilm. Slechts jongeren
vanaf 16 jaar zijn toegelaten
en voor de tieners is er om
14.30 uur voetbal tegen de
misdienaars van Lede.
■Op zaterdag 3 november
^]om 20 u.: gespreksavond
in de Mikisklub, Keizerlijk
Plein 10, met als inleiders
■Piet Vermeylen, Oud-mi-
Inister, en Georges-Van
■den Boom, sekretaris van
|de Belgo-Bulgaarse
■Vriendschap.
Onderwerp: Georges Di-
nitrov en de strijd tegen
Ihet fascisme en voor de
iprogressistische eenheid.
MIKIS-FILMKLUB
De Mikis-filmklub is van
start gegaan met de verto
ning van de verzetsfilm
«De jonge garde».
De opkomst was bevre
digend. Reeds is een vol
gende vertoning gepland
voor woensdag 21 novem
ber te 20 u. in de Mikis
klub en wel van de film
«Het Wereldfestival van
de Jeugd 1973 te Berlijn».
Deelname in de kosten:
20 fr.
>ezc week gaan wc in de reeks jonge kultuurgroepen even achter
1c schermen kijken bij COM-SA-DA. COmcdie, SAtjre, DAns
^tak zowat drie jaar terug van wal onder de kleinkunstvlag.
iet-grocpje-zoals-er-zoveel-zijn groeide intussen uit tot een
olwaardige kultuurgroep die alles heeft om het ver te schoppen:
>rima aktcurs, zeer goede muzikanten maar vooral een jonge,
lynamischc opvatting over teaterwerk. De wijze waarop bij hen
;en werk groeit is op zichzelf reeds een brokje Aalsterse
eatcrgeschiedenis.
cl gi
uggi
iog t
;n jen
Vertrekkend van een «wild
vërk», een tekst van Gustaaf
De Meersman, volgt een jaar
'an repeteren, kritisch analyse-
en en ontleden van poëzie,
nuziek, satire en aktie. Op de
icène brengt men dan een
lemokratisch elk lid van de
;roep heeft zijn zeg ontstaan
liet-geschreven-stuk. De men-
:en van COM-SA-DA menen
lat het beter is zo'n lange
'oorbereidingsperiode door te
naken en daardoor slechts één
reatie per seizoen te brengen
>mdat ze zo minder gevaar
open uiteindelijk, door over-
iroduktie en onrijpheid, tot
ailtuurdevaluatie te vervallen.
n zekere zin wil men hierdoor
uok de negatieve indrukken die
iet publiek bij jonge kultuur-
iroepen al te vaak meekreeg
ipvangcn. Op dit ogenblik
k )estaat de groep uit een kern
'an 4 mensen: twee gitaristen,
lani-tam en akteur. Sinds korte
ijd beschikt men over ruimere
okalen en kan die kern dan
w^iok worden uitgebreid: begin
'olgend jaar komen 4 nieuwe
leden het gezelschap vervoegen
zitten de mogelijkheden er
>ok in om nauwer samen te
il werken met HOBTON en
5KENE. Dit jaar werden reeds
k 'ertoningen gegeven van «Lief-
Ie de en Maatschappij» en de
a'- reakties.van het publiek wezen
bac
AANBOUWKEUKENS
Vraag vrijblijvend: plan en prijsopgave
een oordeelkundige en keukentechnisch
verantwoorde opstelling
een electrisch en sanitair plan
Tucker Zimmerman is een van die rare vogels die moeilijk aan het
praten te krijgen zijn. Pas op het podium wordt hij volledig
zichzelf, wanneer hij zijn kompleet eigen songs brengt, zichzelf
begeleidend op een twaalf-snaren gitaar.
Daarom hebben wij er geen rechtaan interview van gemaakt met
konkrete vragen en korte antwoorden. Wij zijn wel een hele dag
met de man op stap geweest. Rustig gebabbeld over alles en nog
wat, zijn optreden meegemaakt en tot slot nog een stuk in de
nacht doorgeboomd over zijn muziek.
Momenteel leeft Tucker Zim
merman in Argentau, een
dorpje in de omgeving van
Luik. Hij is Amerikaan, komt
meer bepaald uit Californië en
reisde reeds een flink stukje
van onze wereld af. Tot zijn 25
jaar verbleef hij in de V.S. en
studeerde acht jaar muziek aan
het San Francisco State Colle
ge. Na een baantje als
brandweerman, kreeg hij een
studiebeurs en kwam naar
Rome waar hij nog twee jaar
aan zijn muziek schaafde.
Daarna bezocht hij Engeland,
Griekenland, Duitsland,
Noord-Afrika en trok naar
Zaïre.
Met zijn muziek werd het pas
menens tijdens zijn anderhalf-
jarig verblijf in Engeland. Het
moet dan zowat 1968 geweest
zijn. Hij speelde er bij diverse
bands, waarvan eentje met de
toen nog onbekende Joe Co
cker. Toen nam hij bij Regal
Zonophone een eerste elpee op,
die zodanig slecht uitviel dat
hij er liever niet meer over
praat. Bij gebrek aan werkver
gunning moest hij Engeland
verlaten en trok toen het
Kanaal over naar Europa.
Zwierf door Nederland, België
en Duitsland. Pas in dit laatste
land, tijdens een Inter-Folk- en
Bluesfestival kreeg hij de
erkenning waarop Tucker Zim
merman zeker recht heeft.
Vooral omdat hij zo'n enorme
persoonlijke muziek weet te
brengen.
ZELF OPGENOMEN
Op aandringen van de organi
satoren van de koncerten in
Duitsland, nam Tucker een
kompleet nieuwe elpee op,
waarop hij tien nieuwe kompo
sities zette, met tekst en
muziek voor hem zelf. Het
materiaal voor de plaat werd
volledig door Tucker zelf
opgebomen bij hem thuis, te
Argenteau. Zodanig zelfs dat
hij soms verplicht was de hele
nacht door te werken omdat hij
overdag steeds gestoord werd
door het straatlawaai. Sommige
tracks moest hij dan ook
twintig tot dertig maal over
doen. Op eigen aandringen, en
vooral omdat hij in dergelijke
belabberde omstandigheden
moest opnemen, werd de elpee
enkel mono gebracht. Om de
produktiekosten zo laag moge
lijk te houden, is de plaat niet
verkrijgbaar in de winkels.
Alleen bij zijn optredens in de
diverse kleinkunstkroegen kun
je ze op de kop tikken. Op de
muziek die Tucker brengt, kun
je geen bepaald etiket kleven.
Hij is countryzanger, maar
brengt een specifiek eigen
sound. Het zijn autentieke
eigen komposities die waar
schijnlijk enkel en alleen door
hem kunnen gebracht worden.
Door zijn verschillende trips
door Europa, heeft hij zich ook
volledig losgemaakt van een
typisch Amerikaans of Engelse
muziekstijl. Kortom, hij is
strikt persoonlijk! Wanneer je
hem vraagt of hij één of andere
invloed heeft ondergaan van
groten zoals Dylan of Cohen,
dan antwoordt hij ontkennend.
De enige muziek waar hij naar
luistert, is van een zekere Carlo
Gesualdo. De huidige popscène
kan hem rustig gestolen wor
den. Hij wil werkelijk zo weinig
Tucker Zimmerman.
mogelijk invloed van iets of
iemand ondergaan. Misschien
een tikkeltje a-sociaal, maar
waarschijnlijk ligt hierin zijn
enorme expressiviteit.
En merkwaardig, bij zijn
optreden dat we meemaakten
in Hekelgem voor een door-
snee-tienerpubliek, kwam hij
merkwaardig goed over en
slaagde hij erin iedereen te
boeien. Iemand uit zijn buurt
vertelde ons dat hij niet aarzelt
zijn optreden te stoppen wan
neer het publiek niet meevalt.
Of er plannen bestaan voor de
toekomst Dit seizoen blijft hij
zeker nog rondhangen in onze
kontreien en zullen we hem nog
op diverse kleinkunstavonden
ontmoeten. Maar hij heeft op
een folkfestival dat onlangs bij
onze Oosterburen gehouden
werd, kennis gemaakt met Ian
Anderson van Village Thing,
die er sterk aan denkt hem
naar Engeland te slepen. Men
zal alvast beginnen met een
remake van zijn tweede elpee
om die in Engeland op de
markt te brengen. Misschien
betekent dit de grote door
braak voor .deze zwervende
troubadour. Ook werkt hij
verder nog aan een boek dat nu
zo ongeveer moet klaar zijn.
Wanneer je vraagt of er enige
filosofie in zijn teksten te
vinden is, of hij ook één of
andere Grote Boodschap moet
brengen, antwoordt hij koel
tjes: «Jiist keep on living and
working...».
BOB
Zaterdag jl. richtte de jeugdklub Kuklos (jeugdwerking van
de St.-Jansparochie) haar eerste kuituurdag in. Vorig
werkjaar hielden ze het met optredens van Jan De Wilde
en De Kadullen bij kuituuravonden, maar dit jaar wilden ze
het werkelijk wat ruimer zien. De idee ontstond bij de
laatste kuituuravond toen samen met De Kadullen ook en
kele groepen uit Aalst optraden (onder meer Groep Toon
en Is Cuma Liom).
Waarom niet eens een avond inrichten met alleen maar
mensen uit eigen streek, en waarom dergelijke avond niet
koppelen aan een tentoonstelling van schilderwerk en
keramiek van enkele Aalsterse jongeren?
na speelde het duo Jet Van
de Steen en Willem Mylaert
nog enkele country and
western deuntjes.
Al bij al bewijst dit dat het
ook mogelijk is een goede
avond te verzorgen met uit
sluitend mensen uit eigen
streek. Niemand had de
pretentie om te zeggen dat
wat hij bracht nu werkelijk
niet meer beter kon, maar
het werd spontaan naar
voor gebracht en het kon
bovendien dikwijls een ver
gelijking doorstaan met
wat sommige groepen en
zangers brengen die er hun
broodwinning van maakten.
(LM)
Met de kontaktvergadering,
belegd door schepen Bogaert,
lijkt men een nieuwe richting
te willen inslaan met het
Aalsterse jeugdbeleid. De
werking van de vroegere
jeugdraad bracht niet de
verhoopte resultaten en werd
trouwens sterk bemoeilijkt
door een vergaande verpoliti
sering van dit orgaan. De
leemte die zijn heengaan liet
schijnt men nu te willen
opvullen. Op bewuste kon
taktvergadering met als
agendapunten: de begroting
voor 1974 in verband met de
jeugdklubs, een projekt van
huisvesting door Kreja voor
gesteld en verder het jeugdbe
leid in het algemeen, werd
hierover van gedachte gewis
seld door de vertegenwoor
digers van de voornaamste
jeugdklubs. Toch een evolutie
naar een overkoepelend or
gaan met algemeen en plura
listisch karakter en de in
breng en medeverantwoorde
lijkheid van de stedelijke
overheid Het is de bedoeling
zo zegde ons gemeenteraads
lid Dirk Baert, te komen tot
een vernieuwd jeugdbeleid en
tot een nieuwe en volledig
gedepolitiseerde jeugdraad,
onder bevoegde en neutrale
leiding.
Meteen de weg naar een
volwaardig, demokratisch op
gebouwd en algemeen beleid
voor jeugdvorming in onze
stad. Meteen ook een moge
lijkheid om de ontgoocheling
naar buiten uit te minima
liseren. Kleine punten die
absoluut normaal lijken en
het ook zijn hoeven dan niet
meer tot in het oneindige
bediskussieerd te worden. Er
blijven zeker nog een aantal
vragen: wie zal in die koördi-
natieraad zitting hebben
Zal men de juiste mensen
vinden die zich werkelijk
willen inzetten voor de Aals
terse jeugd en de jeugdraad?
Wie neemt de koördinatie op
zich
Volgende week komen we op
dit alles zeker terug. We
hopen dan ruimere informatie
te kunnen brengen en zowel
de mening van de beleids
mensen als die van de
betrokken jeugdklubs verder
te kunnen uiteenzetten.
uit dat men rustig in dezelfde
richting mag blijven doorwer
ken. COM-SA-DA brengt een
sociaal getint programma. Men
gelooft immers dat kuituur een
kritische boodschap moet bren
gen en niet enkel als lach- en
weenontspanning mag funge
ren. Men hoeft ook niet het
hele programma te nemen. Het
geheel is zo opgebouwd dat het
vloeiend of gesplitst kan ge
bracht worden. «Vloeiend»:
COM-SA-DA brengt zonder
medewerking van de uitnodi
gende vereniging zijn werk
terwijl in het andere geval dit
in samenwerking met vereni
gingen of klubs gebeurt. In
januari volgt dan een optreden
in de stadsschouwburg.
COM-SA-DA wil zijn bood
schap naar een groter publiek
uitdragen zonder daarom toe
gevingen te doen voor wat
speelstijl en kritiek betreft.
Men wil het teater ook voor een
stuk weghalen uit de kringen
«der Rhetorica» en levensechter
maken. Volgende week zullen
we nader ingaan op de
boodschap die deze kuituur-
groep geen grote noch kleine
K, gewoon kuituur mee
brengt en het stuk «Liefde en
Maatschappij» even ontleden.
Inlichtingen kan je bekomen
bij Gustaaf De Meersman,
Asserendries 14, Aalst.
And ré HEYVAERT
Het was Fons de Munter
die samen met de animatie
kern van de jeugdklub Ku
klos aan dit idee gestalte
gaf en deze kuituurdag op
touw zette. Vanaf zaterdag
middag was de tentoon
stelling met werk van Leon
Boel, Joëlle Van Londerse-
le en Patrick Vanderstricht
toegankelijk. Hun werken
vielen werkelijk mee.
Om 20 u, startte het muzi
kaal gedeelte, een bankje
van 50 verschafte je toe
gang tot de zaal. Het vier
uur durend, biezonder ge
varieerd programma werd
ingezet door De Vlierink dje
uit haar ruim repertorium
enkele luisterliedjes pikte.
Nadien volgde een kort
optreden van «Stampen en
Daagen» een skiffle-groep
uit Léé (Lede). Deze jon
gens die stuk voor stuk
goede muzikanten zijn,
parodieerden enkele geken
de nummers. Verder staken
ze de draak met Jan De
Wilde, het publiek en met
elkaar.
Het was voor De Vrienden,
die enkele operettemelo
dieën brachten, niet ge
makkelijk om na het sterk
ritmisch optreden van
Stampen en Daagen, de
sfeer te scheppen voor hun
werk. Uiteindelijk slaagden
ze daar toch in, en het
heterogene publiek waartoe
heel wat ouderen behoor
den neuriede of zong de
gekendste melodietjes
mee.
Na een tiental minuutjes
pauze was het de beurt aan
DUO-O om op te treden.
Dit duo dat enkele instru
mentale nummers op fluit
en gitaar bracht, verzorgde
ongetwijfeld in zijn genre
het beste optreden. De aan
dacht was enorm. De fluit-
tist bespeelde tijdens een
nummer zelfs twee fluiten
terwijl zijn vriend begelei
dend op de gitaar tokkelde.
Daarna volgde het optreden
van Oesjepot of met hun
tweede naam Groep Toon.
Hoewel deze mensen ge
woonlijk maar samen zin
gen en spelen wanneer ze
optreden waren hun luister
liedjes genietbaar.
Een laatste optreden van
De Vlierink besloot officieel
het programma, doch daar-
i
Kleinkunstgroep «De Vlierinck» bracht een suksesvol optreden.(1b)
NATIONALE WEDSTRIJD VOOR AFFICHE KARNAVAL
AALST 1974.
(2de proef voor «Grafische Prijs 1974 Stad Aalst».
Door het stedelijk feestkomitee Aalst wordt een wedstrijd
uitgeschreven niet als doel, het opmaken van een «motief»,
dienstig voor een kunstvolle affiche van de Karnavalfeesten
1974.
Deze wedstrijd wordt gesloten op vrijdag 14 december om 17
uur.
Het reglement van de wedstrijd is te bekomen op het
sekretariaat, Bureau 1, stadhuis Aalst (tel. 053/257.51 dan post
110).
ALFA: K.N.T.: «De Mazurka van de rektor» van vrijdag tot
donderdag.
PALACE: K.T.:
donderdag.
«Onderzee Odyssee» van vrijdag tot
RIO: K.N.T. «Sugar Cookies» van vrijdag tot maandag.
FEESTPALEIS: K.T.: «A man to respect» met Kirk Douglas
van vrijdag tot donderdag.