Blijvende resultaten van Dirk Martensjaar Siotkoncert :te heraemei initiatief 11 U 11 N II Filmforum K.F.L. OF «KUNST IN AALSTERS PRIVEBEZIT» TENTOONSTELLINGEN :K VOOR EEN VOOR TAAL EN VRIJHEID 16-9-11-1973 Dat het siotkoncert van het Dirk Martensjaar in de enig mooie Sint-Martinuskerk enkel werken van Aalsterse tekstdichters en komponisten programmeerde en het ganse optreden werd verzorgd door uitvoerende kunstenaars van eigen bodem, kan niemand zijn ontgaan. Daarmee werd nogmaals, en voor wat ons betreft op overtuigende wijze duidelijk gesteld dat Aalst niet het bekrompen provinciestadje hoeft te zijn waarop het soms gelijkt. Door van deze slotmanifestatie een zuiver Aalsterse aangelegenheid te maken, benadrukten de organisatoren nog een laatste keer dat het hen er niet enkel om te doen is geweest de waarde en de verdienste van Martens als humanist ern drukker in herinnering te brengen, doch meteen ook te komen tot een herwaardering van het stedelijk kuituurpatrimonium. Wij wensten, zo verduidelijkte stadsarchivaris Karei Baert, de figuur van Martens op een passende wijze te herdenken en tegelijkertijd te valoriseren wat er te Aalst is en eventueel ons patrimonium te vergroten, dank zij de tentoonstellingen. Zowel in het een als in het ander lijkt men grotendeels geslaagd te zijn. Een eerste tastbaar en blij vend resultaat is de samenstel ling van een wetenschappelij ke kataloog voor de tentoon stelling in het Oud-Hospitaal waarin naast een volledig ver- nieuwe bibliografie, een her werkte genealogie van de fa milie Martens en een kronolo- gische lijst van alle Martens- drukken ook een zeer groot aantal illustraties uit een pas onlangs bijgevonden druk, het Latijnse getijdenboek Horae, werd opgenomen. Deze druk, zo zegde K. Heireman SJ., vormt een merkwaardige af straffing van de stelling dat Martens geen belangstelling had voor illustraties en dat alleen het zuiver typografische hem aansprak. In de tentoon stelling werden enkele van de 61 houtsneden vergroot gere produceerd in kleurenfotogra fie weergegeven. Aan het tra ditionele beeld van Martens als typograaf en humanist kon op die manier een nieuw facet worden toegevoegd. Ook als verluchter heeft de drukker een belangrijke rol gespeeld. Deze nieuwe visie op Martens is alvast een tweede positief gevolg van het Dirk Martens- jaar. Tal van andere blijvende re sultaten zijn de zeer verzorgde rekonstruktie van een druk pers uit Martens tijd door het V.T.I. te Aalst, de anastati sche herdruk van Martens drie oudste boeken, het slaan van een gedenkpenning Dirk Martens, ontworpen door de befaamde surrealistische kunstenaar Georges Aglane uit Nijvel, de uitgifte van een folder door de V.V.V. De Denderstreek, de realisatie van een buitengewoon mooi geïllustreerde kataloog van de Nationale Vakbeurs voor de Grafische Nijverheid en noem maar op. Eigenlijk veel te veel om allemaal op te sommen. De inrichters en hun mede werkers hebben de laatste twee jaar wel een heleboel werk verzet. Oud-Hospitaal en Belfort wer den netjes in de verf gezet en opgesmukt, de kostbare kunstschat van de dekanale Sint-Martinuskerk te voor schijn gehaald en tentoon ge steld. De beiaardkoncerten hernamen een vroegere tradi tie en de stad verwelkomde voor het eerst (en waarschijn lijk niet voor het laatst) het Festival van Vlaanderen bin nen haar muren. Hel kleine Begijnhofkerkje ontpopte zich als een stemmige koncert- ruimte waarin naar hartelust en gemoedelijk kan worden gemuciseerd. De nationale vakbeurs, waarvan wel eens mag worden aangestipt dat het de eerste in België was, droeg bij tot de bekendheid van de Kcizershallen en be wees zonneklaar dat de stad met dit gebouw een tentoon stellingsruimte van formaat bezit. Maar daarmee werd nog lang niet alles gezegd! Vele verwe zenlijkingen, zoals het druk ken van een muntplakkaat op de nieuwe oude (of is het oude nieuwe pers en de realisatie van een (nog uit te zenden) speciaal lustrumprogramma «500jaar boekdrukkunst en 20 jaar televisie in Vlaanderen» door de dienst Artistieke en Edukatieve Uitzendingen van de Vlaamse Televisie bleven nog onvermeld. Dat is ook het geval voor de talrijke koncerten en kongres- sen, maar daar wilden we het nu niet over hebben omdat het hier toch manifestaties van eerder voorbijgaande aard be treft en enkele doorgaans min der gekende maar blijvende en zeker even belangrijke resul taten van een zo rijk Dirk Martensjaar evenzeer en mis schien wel meer verdienden even voor het voetlicht te wor den gehaald. Frans KIECKENS Tot eind november loopt in de hall van de Bank van Brussel, Nieuwstraat, een bijzonder geslaagde tentoonstelling. Geslaagd om twee redenen: het opzet om schilderwerken even aan het oog van de eigenaar te onttrekken en ze voor een groot publiek te brengen enerzijds en anderzijds de wijze waarop de kunstwerken opgesteld werden in het bankgebouw. Voor dit laatste hebben trouwens Maurice Van Saene en Pol Van den Abeele ingestaan. Maandagavond verwelkomde als instelling wijzigt, nl. privc- direktcur. de h. Van Landuyt bezit voor een ruim publiek tal van personaliteiten waaron- brengen. der volksvertegenwoordiger B. Refererend naar zijn Aalste- Van Hoorick. burgemeester De naar zijn. prees dr. Mare Galle Bisschop, schepenen Van den het eerder vreemde opzet. Eede en De Neve. de formule die zeker niet vlug kunstenaar Felix .De Boeck. verslijten zal. temeer daar men Maurice Van Saene. Jacques andere kunsttakken aansnijden Corijn en auteur Marnix Gijsen. kan en bovendien Aalst nog De vroegere formule waar het heel wat te bieden heeft uit bankmecenaat aan jongere oudere periodes. Temeer daar schilders de gelegenheid bood het een goede Vlaamse zich los te werken uit de karaktertrek is. zijn huis met onbekendheid, werd wegens de schilderijen op te smukken, en verminderende belangstelling er zo nog heel wat kunstwerken verlaten, aldus de h. Van in de geborgenheid van de Landuyt. om over te stappen woonkamers in het Aalsterse te naar een nieuw initiatief, dat vinden is. zoniet nog gelukkiger mag Vervolgens pleitte hij voor meer genoemd worden en evenzeer zorg vanwege hogere kulturele het strenge imago van de bank instanties, voor kunstwerken BANK VAN BRUSSEL In de bank van Brussel, Nieuwstraat Aalst van 5 novembe tot eind november kunst in Aalsters Privébezit. Werken van P. Alechinsky, J. Brusselmans, F. De Boeck Valerius De Saedeleer, Gustaaf De Smet, Hubert Malfait Albert Servaes, Rik Wouters De tentoonstelling is iedere dag toegankelijk van 9 toj 12.30 uur en van 14 tot 16.30 uur. 'T APOSTELKEN Lor Fels stelt tentoon van vrijdag 2 november tot 1 november. Elke dag toegankelijk van 10 tot 19.30 uur Donderdag gesloten. KULTUREEL CENTRUM AFFLIGEM Van vrijdag 9 november tot en met zondag 2 decembe wordt in het Kultureel Centrum een groepstentoonstellinj gehouden, met volgende kunstenaars FREDDY BAETEN, kunstschilder FRANCE BOSELIER, kunstschilderes ALFONS VAN DEN BOSSCHE, beeldhouwer JAN VAN SAENE, graficus - tekenaar BOB WILLEKENS, kunstschilder Opening vrijdag 9 november te 20 uur. Open zaterdag 10, 17 en 24 november, 1 december vai 14.30 uur tot 20 uur.; zondag 11, 18 en 25 november, december van 14.30 uur tot 20 uur. GALERIJ VALERIUS DE SAEDELEER In Galerij De Saedeleer tot 23 november a.s. stelt Gastoi Bogaerts tentoon. Dagelijks van 14 tot 19 u, zondag van li tot 13 u. Maandag gesloten. DON BOSCOfNSTITUUT In de zaal van het Don Boscoi'nstituut, St.-KamielstraaJI Aalst, stelt de Aalstenaar Daniël De Gusseme, onder hq| tema "het landschap" zijn schilderwerken tentoon, vrijdag 16 november tot zondag 18 november. Vernissajl op vrijdag 16/11 om 20.30 uur. Open van 10 tot 12 e 15 tot 20 uur. vai Direkteur Van Landuyt ver welkomde de talrijke aan wezigen bij de opening van de tentoonstelling «Kunst in privé-bezit». (LB) die in privé-bezit zijn. zoals bv. de aanleg van een katalogus en mogelijke subsidieverlening aan kandidaat-kopers, naar het Amsterdamse voorbeeld. Meer dan vijftig schilderijen bereiken met aeze tentoonstel ling een wijde kring van belang stellenden. Op dezewijze wordt voorkomen dat waardevolle kunstwerken slechts.de bezit ters ervan en een beperkte groep ingewijden bereiken. Aldus dr'. Mare Galle. Aalst geeft het voorbeeld door met deze tentoonstelling het publiek voor de eerste maal te laten genieten van meesterwerken Het siotkoncert in de Snt-Martinuskerk te Aalst, was één van de hoogtepunten van het Dirk Martensjaar. Een overvolle Sint- Martinuskerk was tevens het uitgelezen kader voor dit soort gebeuren. Het enorme podium, het sober gehouden dekor en de achtergrond van het hoogzaal van de kerk was biezonder indrukwekkend. Aalst had een biezondere goede keus gedaan door uitvoeringen te brengen van Aalsterse dichters en komponisten in vertolkingen van werken van eigen bod^m. Ondanks alle twijfels die er bestonden omtrent het programma bleek het uiteindelijk een variërende rijkdom te bezitten. Een opvallende vlotte programmawisseling zorgde ervoor dat de toehoorders voortdurend geboeid werden door het gebeuren. PRODUKTIE Het moet voor de organisatoren een biezonder moeilijke op dracht geweest zijn om met de tekstdichters en komponisten. samen met de vele uitvoerders het gehele repertorium op te bouwen. De promotor van dit alles was Chris Willems. stads- sekretaris. die tevens de pro- duktieleider was van de totale muziekomlijsting van het Dirk Martensjaar. waarin zich geen enkel storend element voor deed. De gehele uitvoering was tot in de kleinste details verzorgd. UITVOERINGEN Hoewel het zeer delikaat is van er de glanspunten uit te halen, is het duidelijk dat de toehoorders bijzonder getroffen waren door de wondermooie «Sonate voor viool en piano» van de Aalstenaar Jozef D'Hoir. die zichtbaar de bijzondere sympa tic van het publiek genoot. Hijzelf aan het klavieren Laszlo op viool brachten een meester lijke uitvoering. Een ander op vallend solistisch werk was dat van Herman Slagmulder onder begeleiding van Sabine Haene- balcke op de piano. Twee afzonderlijke optredens, zoals verwacht zeer degelijk «Herfst», een werk dat wellicht een zwaardere begeleiding behoeft, en «Goede Priesters». Met de geestdrift en de sponta neïteit die haar eigen is, vertolkte Sabine Haenebalcke een pianokompositie van Ste- phan De Jonghe. een kort werkje dat in feite goed gediend was met de kwaliteiten van de pianosoliste. KOREN Wie builen Aalst leeft, benijdt de stad om haar degelijke koortraditie. Dit was o.m. een getuigenis van Jos D'Hollander. na het koncert. Een bewering die trouwens tot uiting kwam in de uitvoeringen van de verschil lende koren, die het grootste gedeelte van het programma verzorgden, zowel in afzonder lijke optredens als in sanien- zang. We onthouden in het bijzonder het laatste werk. «Een Gracie» van Kristiaan Van Ingelgem. speciaal getoonzet voor dit TONEEL Stadsschouwburg Vre deplein: Opvoering van «Kent U de Melkweg?», een komedie in vier beelden, van Karei Wittlinger, in regie van Jo Beeckman, door het Ko- i 1 Idus van Jean Brusselmans. Felix fem Boeck. Valerius De Saedeleln d Gustaaf De Smet. Hu bin A Malfait. Rik Wouters, Mauii gei Van Saene en tal van bekene t kunstenaars. Ibah De tentoonstelling blijft gijrecc pond lot 30 november aleed: iedere werkdag van 9 tot 12.|e i uur en van 14 tot 16.30 uur. 962, J. VELGlfcrsp frlc pdus Iet ninklijk Letter- en Toneeirem kundig Gezelschap «Voabel Taal en Vrijheid», op 1iet en 12 november 1973. teiedri kens te 20 uur. efai St.-Augustinuszaal (iiftwei stituut voor verpleegkuiterk de Kliniek), inganfkaa Groenstraat: end Opvoering van «Hoger Ofidu- vermoordt pianiste», vaïerk Paul Partner, in regie vatiens Louis Pauwels, door tólaai neelgilde «Hoger Op», ohgei 25 november. 2 en 3 déièli cember 1973. m 1 ndu Indrukwekkend siotkoncert van het Dirk Martensjaar. (JDL) koncert, waar het in de kreatie werd uitgevoerd. Kristiaan Van Ingelgem schreef ook de orchestratie van «Het Vendel», waarmee de uitvoering ervan wel aan inhoud en sfeer won. Zelf begeleidde hij sommige zeer synchroon gebrachte uit voeringen. De Symfonie Door Eendracht Groot liet een gave uitvoering horen van het openingsstuk «Boer en Baron». getoonzet door de grote Aalstenaar Gustaaf Pape, een werk waarmee de toondichter wellicht door .velen werd herontdekt. «HERDOEN. Het einde van het koncert was een hartversterkende, lange, warme ovatie. Het koncert heeft de Aalsterse muziekwereld samen gebracht: vele figuren die jarenlang aktief waren vonden hier elkaar terug. Een levendige uitwisseling van oude herinneringen, én... een toe komstdroom. Velen spraken de wens uit «van het te herdoen». Geestdrift om het Aalsters kultureel bezit. Uiteraard was het siotkoncert het waardig slot van een waardige herdenking. Aalst ter ere. RB Als straks het Koninklijk Letter- en Toneelkundig gezelschap «Voor Taal en Vrijheid» met «Kent U de melkweg» voor de dag zal komen zullen een aantal mensen toch wel even verwonderd opkijken. Waar het gezelschap in de voorbije jaren bijna altijd werken met komische inslag opvoerde, wordt het ditmaal een stuk dat wel de benaming komedie meekreeg, maar er eigenlijk geen is... Maandag a.s. 12 november om 20 u. in de zaal van het Sint-Jozefskollege, Pontstraat, Aalst: vertoning van «L'année dernière Marienbad». Gedurende de jaren '60 van de vorige eeuw kwamen in het koffiehuis «De Concorde» op de markt regelmatig een groep mensen samen en hun gesprek ging dikwijls- over de Vlaamse taal. Zij waren de mening toegedaan dat een reeks be staande toestanden elk individu in zijn vrijheid beknotte en zijn ontplooiing in de weg stonden. Om daar iets aan te verhelpen achtte men het allereerst noodzakelijk de Vlaming van zijn minderwaardigheidskom- pleks te bevrijden. Dit reali seerde men door in de Concorde regelmatig lezingen te houden die hem vertrouwd maakten met en vertrouwen schonken in zijn moedertaal. Op 6 december 1871 besloot men de toneelvereniging «Voor Taal en Vrijheid» op te richten. Deze benaming was in werke lijkheid een strijdleuze voor het erkennen van onze taal en tevens voor integrale vrijheid van de Vlaming In de onverge telijke «Caritas'-kring die tij dens de eerste wereldoorlog door hun weergaloze vertolkin gen het leed voor enkele ogenblikken kon doen vergeten traden meerdere leden van «Voor Taal en Vrijheid» op. Tussen 1920 en 1930 kende het gezelschap dat intussen tot Koninklijke Maatschappij was benoemd, gouden dagen. Het was de periode van de definitieve verovering van het Koninklijk Landjuweel, het verschijnen van een maandblad «Voor taal en vrijheid» en het oprichten van een moderne schouwburg (de huidige bios- koop Feestpaleis). Na de geweldige prestaties in die jaren moest men een kritische tijd doorspartelen en toen men daaruit losgekomen was begon de 2de wereldoorlog... In maart 1945 stond men er echter alweer: de revue «Zonder er op te boffen» werd 19 keer opgevoerd! Van dan af volgden uiterst verzorgde vertoningen, letterkundige avonden, voor drachten en filmprojekties me kaar op. In 1971 werd het gouden jubelfeest gevierd en het grandioze sukses van deze viering bewees dat de 100 jaar oude doelstelling... jong is. Zoals wc hoger reeds schreven is «Kent U de melkweg» het eerste stuk voor dit seizoen. Het is een verhalende komedie: die er wel zal in slagen een permanente glimlach in de zaal te toveren, zonder daarom een dijenkletser of doodbruller te zijn. Dit is gewoon mijn levensverhaal, zegt de patiënt, hoe ik opgegroeid ben op een ster. dan mijn reis naar de aarde, vervolgens wat me daar is overkomen, en ten slotte hoe ik in de psychiatrische instel ling belandde. Als regisseur Jo Beeckman het stuk laat begin nen van het ogenblik dat er mensen in de zaal komen er worden ziekenhuisberichten doorgegeven, een dokter loopt tussen het publiek is dat enkel als sfeerschepping be doeld: het stuk moet aange voeld en beleefd worden. En daar schuilt dan weer een gevaar. Als je buitenkomt kan je de indruk hebben voor de aap te zijn gehouden omdat de gekke patiënt eigenlijk normaal is en w ij. de normalen hem niet aankunnen. De man van de andere ster is uiteindelijk «slechts» het slachtoffer van wandaden uit onze maatschap pij. Je kan «Kent U de melkdweg». komedie door Karl Wittlinger. in vertaling van Hubert Hermans gaan zien op zondag II en maandag 12 november in de stadsschouw burg. Paul Sonck speelt de doktersrol terwijl Jo Beeckman de patiënt gestalte geeft en tevens voor de regie instaat. And ré HEYVAERT HET DEPS VAN HOUTE- KIET. Wij verhalen in korte woor den het ontstaan van ons dorp, Deps. Uit de wildernis, met letterlijk niets, is het in weinige jaren opgebouwd door twee eigenaardige, zeld zame, harde mensen, voor ons legendarisch geworden Jan Houtekiet en Nand Baert. Zij waren niet beminnelijk. Hun zonen en hun dochters zijn het ook niet. (Proloog van Gerard Walschap, Houtekiet, uitgegeven bij Ontwikkeling, Antwerpen). Deps is de onbestreden ruwe strook grond, sinds eeuwen een wildernis vol kattestaart, brem, heikruid, bramen, strui ken, ook wel eens een spar. Een weer was Deps. Een plek eelt op de malse bloeiende aarde. Onbetreden is Deps eigenlijk ook weer niet. Houtekiet ver blijft er, het is het vertrek punt en het eindpunt van zijn talloze zwerftochten door heen de streek. Houtekiet is de sterke en gevreesde beer. Op Deps en ook erbuiten neemt bij wat hij hebben wil. En op Deps neemt hij op een dag ook Lien, een der meiden van boer Busschops. Hij doet het natuurlijk helemaal in de stijl van Deps. En Lien blijft op Deps. Houtekiet bouwt voor haar en voor de kinde ren, die nu regelmatig volgen, een hut. Die hut is ook een beetje voor hem. Niet hele maal, want hij is en blijft een zwerver. Zo begint de kolonisatie van Deps. En na Lien komt Liza. Liza komt er wonen en land- bouwen met haar man. Haar kinderen krijgt zij van Houte kiet, die weldra het ene koppel na het andere moet toelaten op Deps. Tot het daar een echt dorp wordt, een vrije gemeenschap, waarop de evangelisatiepogingen van bit/ II (H| onderpastoor Apostel vof lopig nog geen vat hebbr1" Tot Nand Baert op Deps af' komt, er een bloeiende k|'an! penkwekerij uitbaat, trouFeu met de beeldschone Iphijeke nie, dochter van vervaliolle adel, steenrijk wordt en 6ru« tot zijn grote ambitie rek^i de groeiende gemeenscnabi van Deps te organiser* Onder de druk van Iphigég; die intussen ook al een f Houtekieterkes te heeft gebracht breekt I evangelisatie nu toch dof Alle koppels trouwen Deps en alle kinderen wortf gedoopt. En Houtekiet anders bouwt tensloi een kerk voor Deps, een kd' voor iedereen van Deps, U'ch halve hijzelf. Ierj Weldra kan die grote, raufcog beer Houtekiet zich aan fean nieuwe leven niet meer afcott passen. Hij trekt er qnC( tweeënhalf jaar lang. keert hij terug, naar Li£ro| maar vooral naar de en£rci vrouw die Houtekiet mag L,ns onderdanig heeft gemaaki Iphigénie. Want bij hJ,, alleen heeft Houtekiet nieif,ci leven verwekt uit liefde. Korte tijd na de terugkeer vr Houtekiet, wordt Iphigér,er ziek. Zij sterft, met Houtek»e" aan haar bed. En niemand Deps vindt daar iets verke< in, ook Nand Baert en ook pastoor niet. Jan Houtekiel ïy» immers stichter van en he m ser over Deps. Tenslotte slaagt men ei (P Houtekiet mee te tronen nl de kerk die hij zelf voor D< m heeft gebouwd. Maar, zo hij destijds had gedaan bij iflÉ plaatsen van de kerkhaan, klimt behendig naar de to En niemand heeft Jan Hou kiel kunnen overtuigen het beter was naar hun nozele preek te luisteren dat hij daar hoog niet dich bij God zat dan in de du kerk. FRANS-JOS VERDOO

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16