EEN REUS DIE BLUES ZINGT MYSTERIE EN ERNST ZIJN LESLIE RAUWS STERKSTE KANTEN JAZZ IS OPEN DOEK VOOR EEI^ TENTOONSTELLINGEN 16- 16-11-1973 Vooralsnog honderd procent amateur kan streekgenoot Leslie "Dauw uit Denderleeuw en welgekend in Aalsterse middens, toch reeds bogen op een reeks tentoonstellingen. Vrijdag a.s. leidt Etienne Wijnants, in het Centraal Kompleks van het Station te Denderleeuw, de volgende tentoonstelling in. Het tema is het naakt op het strand. De foto's geven het kontrast tussen het naakt en de horizon, de oneindigheid weer. In Denderleeuw geboren 1945. behaalde Leslie Dauw naast zelfstudie het diploma van fotograaf aan het Rijks instituut voor Technisch Onder wijs (RITO) te Aalst. Hij maakte deel uit van de «First Photographic Bain» te Erem- bodegem en behaalde de grote prijs BRT/RTB voor fotografie in 1970. De Denderleeuwse fotoklub neemt hij onder zijn hoede. Niet minder dan negen tentoon stellingen werden in de loop van een tweetal jaar georganiseerd. Leslie Dauw steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. dat hij graag met het publiek in kontakt komt. Een eenmalige tentoonstelling kan een al te lokaal tintje krjgen. zodat hij ernaar streeft zijn fotografisch werk permanent te laten ophangen. De reeks exposities opende in 1971 in de Belfortkelder te Aalst, daarna ging hel naar Berlare in de Papadoc. de BRT/RTB in Brussel in april 72 de Akademie te Wetteren. hetzelfde jaar nog in de Zilverreiger te Weert, terwijl voor 73 de Galerie Stieglitz en Focinac Photogal- lery te Brussel en De Mussepot te Rijmenam, aangedaan wer den. Naast de tentoonstelling te Denderleeuw die loopt van vrijdag a.s. 16 november tot zondag 25november, staat ook nog Knokke in de Kobbe op het lijstje van december. Intussen werd naast een uitzending in «Zoeklicht» een publicatie over Leslie Dauw in het maartnummer 73 van het gespecialiseerde Nederlandse tijdschrift Foto, gegeven. In april van dit jaar werd een werk opgenomen in het fotomuseum Sterckshof te Deurne. KNEDEN Leslie Dauw. van wie het Winkler Prins Jaarboek '72 schrijft «al bleek het vooralsnog bij de meesten een zoeken naar eigen zeggingskracht, toch wees het werk van Leslie Dauw op een bewuster eigentijds gebruik van het medium Fotografie», keert zich af van de ogenbliks- fotografie. Hij wenst niet aan observatiefotografie te doen. Zijn fotografische kreativiteit wenst hij niet te relativeren tot o «het knopje te drukken». Het weinig geziene genré dat hij beoefent, omschrijft hijzelf als een boetseren, het kneden van vormen, het brengen van een zuiver lijnenspel. Eenmaal dit «beeldhouwwerk» af, volgt dan de eerder technische fotogra fische operatie. Zijn werk draagt geen bood schap uit. is niet geëngageerd, daar hij fotografie niet direkt als kommunikatiemedium ziet. Zo schreef de Brussels Times over zijn jongste tentoonstel ling: «toegegeven dit is een vrij banaal fotografisch onderwerp, maar in tegenstelling tot wat men meestal in dit genre te zien Memphis Slim houdt van jonge mensen. En vele jonge mensen houden van Memphis Slim. Van zijn onvergelijkelijke stem. Zijn muziek. Zijn blues. Maar je hebt nog hopen mensen die Memphis Slim niet kennen. Och ja, wel van horen zeggen. Ze kennen zijn karakteristieke kop met de witte vlek in het kroezelhaar. Maar de blues van Memphis Slim Doe er wat aan. Lees eerst dit interview en sluit je dan op met een plaat en je grammofoon. Je zal ervan opkijken. Memphis Slim werd als Peter Chatman op 3 september 1915 in de armenwijk van Memphis Tennessee geboren. Zijn vader speelde in kleine jazzbands en hield een barrelhouse open. een soort speelhol. Zijn moeder stierf toen hij twee was en een tante nam de opvoeding van de kleine jongen over. Tante had een piano en algauw probeerde Peter de liedjes die hij in het- Barrelhouse en zondags in de kerk hoorde na te spelen. Net als alle kinderen uit de buurt zong hij de Gospelsongs mee tijdens de dienst. CHICAGO Op zijn zestiende trekt hij voor het eerst naar Chicago. Dat gebeurt als blinde passagier met de zogenaamde Freedom-train. Chicago valt erg tegen. Het was immers de tijd van de georganiseerde gangsterbenden die flink profiteerden van de prohibitiewetten, de zogenaam de drooglegging. De tijd van Al Capone en Co en de onvoorstelbare korruptie in overheidskringen. Misschien stukken minder monotoon dan Memphis maar toch niet de ideale verblijfplaats voor Peter Chatham die heel vlug naar zijn eigen stad terugkeert. In 1933 speelt pianist Roosevelt Sykes in de Midway Club van Beale Street, centrum van het nachtleven te Memphis. In die tijd is de stad trouwens uitgegroeid tot een centrum van de nieuwe muziek. Dag en nacht kan men er naar de blues luisteren of naar de talrijke ouwe stijl jazzformaties, be staande uit vijf tot tien muzikanten. Dat jaar besluit Sykes een plaat op te nemen. Dit is een eerste kans voor Memphis Slim. Op aandringen van Sykes zelf mag Slim hem opvolgen. Zijn repertorium bestaat praktisch alleen uit het naspelen van Sykes-nummers. Hij verdient I dollar 25 cent per nacht. Maar na dit debuut wordt hij snel populair, treedt op in diverse klubs en trekt door de omliggende staten Arkansas en Missouri. Uiteraard werkt hij vooral 's nachts. In die tijd was de klaarlichte dag voor de meeste negers niet zo veilig. Meestal werden ze dan door de blanken opgepikt 'om op de katoenvelden te gaan slaven. BIG BILL BROONZY Op zijn 24ste trekt hij opnieuw met The Mayflower, de vrijheidstrein naar Chicago, waar hij de grootmeester van de blues. Big Bill Broonzy leert kennen. Aanvankelijk treedt Memphis Slim nog op als «Peter Chatman and his Washboard Band» samen met de halfbroer van Big Bill. Washboard Sam. Wanneer in 1940 Big Bill's pianist sterft, werd hij vervan gen door Peter Chatman. die toen al Memphis Slim geworden was. en een eerste hit geschreven had: «Beer drinking woman». Samen met Sonny Boy Williamson vormen ze een trio. Voor echte blues-fans zijn platen met Big Bill Broonzy (gitaar), en Memphis Slim (piano) een rariteit geworden, waarvoor ze heel wat geld overhebben. Het was ten slotte op aandringen van Big Bill Broonzy dat Memphis Slim een groep vormde en zijn eigen weg in de jazzwereld opging. Van dat ogenblik af begint voor Memphis Slim en zijn «House- rockers» een nieuwe carrière. Zij treden zowat overal op in de States en verschijnen op alle mogelijke ièstivals. In 1950 lukt hij drie nieuwe hits met «Every day I have the blues». «Mother Earth» en «Wish me well». Ook Pete Seeger nodigt hem uit naar Los Angeles. In 1959 neemt hij deel aan het Newport Festival en komt nadien voorde eerste maal naar Europa. In 1962 besluit Memphis zich te Parijs te vestigen en zet er een jaar later Memphis Slim, erg gegeerd in Belgische jazzmiddens. het American Folk Blues Festival op. EN NU HET INTERVIEW... Een imposante figuur om en bij de twee meter. We wisten natuurlijk reeds van zijn platen dat hij ook op muzikaal gebied imposant is maar je moet Memphis Slim live meemaken om te beseffen hoe groot hij is. We zagen hem bezig op een Belgisch Jazzfestival waar hij het publiek in vervoering bracht met zijn forse, door merg en been dringende stem en zijn meesterlijke keiharde boogie- woogie. Een publiek dat stil werd als hij een blues begon. Memphis Slim: Ik heb hier een biezonder goed publiek gevon den. Meevoelend, begrijpend. En de mensen zijn nog echt gastvrij. We worden in België altijd goed ontvangen en naar mijn mening is dat omdat de mensen nog religieus zijn in deze streken. Dat helpt een heel stuk in de omgang. Wat betekent Big Bill Broonzy voor U Ik ben altijd blij als ik over Bill kan praten. Hij was mijn goede vriend en mijn leraar. Niet mijn leraar op het gebied van blues. Dat kan niemand je ooit aanleren, dat heb je of dat heb je niet; dat allesoverheersende gevoel van ellende... Big Bill leerde me omspringen met het publiek, leerde me hoe ik me op de scène moest gedragen. leerde me mijn eigen stijl vinden. Hij was een fantastische persoonlijkheid en een buitengewoon muzikant. In de moderne muziekgeschiede nis een man in hoofdletters. U trad op in de V.S., in Europa, het Oostblok, Afrika, en U verklaarde ook eens: «De hele wereld is mijn podium», is dat omwille van de blues Ja. ik voel me een soort prediker, ik wil de blues verkondigen. Iedereen moet de blues leren kennen zoals wij die vroeger meemaakten en zoals de herinnering nu nog bij ons opkomt. De ellende die wij hebben meegemaakt, iedereen moet dat voelen. Is blues internationaal Blues is van iedereen, blues is een deel van je leven. Iedereen heeft periodes waarin je wegzinkt in de miserie en iedereen kan aanvoelen wat blues is. Wat denk jc van blanke blueszangers, mensen als Joc Cocker die blues naar de popwereld brachten Ja. popmuziek. Ik hou er wel van. maar ik wil niet dat ze mijn eigen muziek beïnvloedt. Ik luister er ook niet veel naar. Ik wil Memphis Slim blijven. Ik ken trouwens niemand van al die mensen, ook niet die Joe Cocker. Als blanke kan je trouwens geen echte blues brengen omdat je dan in vrijheid geboren bent. Wij waren slaven, wij hebben ons leven lang gestreden voor onze rechten. Een blanke kan alleen maar imiteren. Wat denkt U over de hedendaagse muziek, de festi vals Wel een beetje te commercieel voor mij. Alles wordt gekontro- leerd door platenmaatschap pijen. persmensen en handige disc-jockeys. Die hebben veel te veel macht. Ze dringen bepaalde platen aan het publick op en laten het geen keuze meer. Ik stel wel vast dat de mensen het allemaal niet meer nemen. Ze gaan terug naar de originele muziek. En daar ben ik natuurlijk heel gelukkig mee, want dat is mijn muziek. Och, je kan het vergelijken met onze goeie moeder aarde: de wereld is rond. waar je ook vertrekt en waar je ook verdwaalt, je moet steeds terug naar de basis. Het is een grote kringloop. FESTIVALS Hoe staat U tegenover politiek engagement in de muziek Dat doen wij, blueszangers, immers al jaren! Alleen waren er maar bitter weinig mensen die luisterden. Wij drukten ons leed uit in onze muziek, wij kloegen de sociale wantoestan den aan. we schreeuwden om vergelding. Net zoals al die jonge mensen nu de oorlog aanklagen. Ik vind dat prach tig. Iedere artiest moet sociaal geëngageerd zijn. Komt U naar festivals Niet als ze opgevat zijn als een grote kermis. De meeste mensen komen voor het plezier en voor het drinken zonder echt te weten wie of wat er op het podium staat. Maar de echte jazzfestivals, zoals in Dender- monde. waar iedereen puur voor de muziek komt en rustig zit te luisteren en te genieten, daar kom ik graag. Andere festivals zijn «a waste of music», verspilling van goeie muziek. In 1961 bent U naar Parijs gegaan en U bent er gebleven. Ja. mijn toernee in Europa was het grote keerpunt in mijn leven. Hier te leven is fijn, oihdat je overal jongeren tegenkomt die meer willen leren. Niet alleen over jazz en blues, ook over het leven in het algemeen. Overal ontmoet ik mensen die vriendelijk zijn en bewijzen dat iedereen per slot van rekening gelijk is. En wat ik het meest apprecieer bij Europeanen is. dat ze onze muziek ondergaan als een echte kunst. Gaat U nog terug naai Amerika Het is sinds 1970 geleden dat ik er nog geweest ben. Vroeger ging ik ieder jaar even kijken, maar nu kwam het er niet van. Ik blijf kontakt houden, natuurlijk. Vertel eens wat over de moderne jeugd. Waar ik ook kom. overal ontmoet ik een jong publiek. Het zijn de mensen waarvoor ik leef. Waarvoor ik schrijf. Zoals op het album «Blue Memphis Suite», waar ik speciaal voor de jongeren «You want to know» schreef omdat ze zo moedig zijn en alles willen weten. Omdat ze de gevestigde waarden niet klakkeloos aanvaarden. Omdat ze doordenken. Toen ik klein was vertelden de ouderen me dat kraantjeswater grijs was. Punt. En ik vond dat voldoende. Ik vroeg niet verder. Nu willen de jongeren weten waarom kraantjeswater grijs is. Dat ze alsjeblief blijven zoeken en vragen en leren. Tenslotte zijn ze de toekomstige leiders, de werkers van morgen. Het interview is gedaan. Memphis Slim moet terug het podium op. Hij zegt vriendelijk goeiedag. Zegt nog: «Sorry, ik heb nog zoveel te vertellen over de blues. Het verhaal is nog niet uit». Als wc hem even later horen zingen beseffen wc het maar al te goed, het verhaal is nog niet uit. Gelukkig niet. RONYBOONEN Kunstfotograaf Leslie Dauw. krijgt is hier nergens sprake van enige erotiek of sentmentaliteit. Dc menselijke vorm wordt gezien als een beeldhouwwerk, verweerd door de wind en bepaald door het licht. In enkele studies is het model omhangen met een net, waardoor het als het ware een silhouet wordt, dat oprijst tussen zand en drijfhout. Mysterie en ernst zijn Dauws sterkste kanten». PLANNEN Leslie Dauw koestert reeds plannen om een nieuw tema uit te werken. Het gaat weliswaar terug naar een kontrast tussen model en oneindigheid, doch met eén verwerking van model tegen model of tegen een dood voorwerp. Voor alles wil hij zijn eigen visie handhaven, ook in de optie van de publiciteitsfotografie, waar hij dé toekomst voor weggelegd ziet. De reeks tentoonstellingen is wel niet vreemd aan de wil om een naam te verwerven in de publiciteits- en modefotografie. Op de aankondiging van een van zijn tentoonstellingen staat overigens: «Hij wil grondig de publiciteitsfotografie vernieu wen; de eeuwig stereotiepe glimlachjes, de handjes-in-zak houding naar de verdomhoek bannen. Kunst en publiciteits- eisen verzoenen». De kunstfotografie is echter nog verre van gekommercialiseerd. Slechts een gering publiek schaft werken aan, daar men fotografische werken nog niet als een investering beschouwt. Er is geen verzamelwoede. Men acht nu eenmaal fotografie gemakkelijk. Steeds verder op zoek naar een eigen weg. wil Leslie Dauw. afwachtend. zelfvoldoening vinden in het uitwerken van zijn statische tenia's. AKTIEF Als promotor van de gemeente lijke fotoklub, organiseert hij tevens het fotografisch weekend van 1 tot 3 februari 1974 in het Kultureel Centrum te Affligem. Dit weekend biedt alle geïnte resseerden een diskussicpodium en de mogelijkheid tot vrij werken. De aktieve Dender leeuwse fotoklub zal beslist gestimuleerd zijn door de tentoonstelling van haar pro- ADVENTSKONCERT: «WACHTEND OP DE KOMST VAN DE HEER» Op zondag 2 december a.s. zal er een koncert plaatsvinden in de parochiekerk van Sint-An- tonius (paters Kapucicnen). Het koncert wordt gehouden onder het tema «Wachtend op de komst van de Heer», in het kader van de Advent. De opbrengst zal volledig worden overgedragen aan de advents- aktic «Welzijnszorg». Aan het koncert verlenen hun medewerking: de organist Jozef D'Hoir, en de Schola Cantorum Cantate Domino. Dit koor, onder leiding van Michael Ghijs heeft in feite geen introduktie meer nodig; het trad reeds op over geheel de wereld en geniet dan ook een internationale faam. Ook de organist Jozef D'Hoir is hier in het Aalsterse zeker geen onbekende meer, hoewel hij daarbuiten nog niet dc naam heeft, die hij eigenlijk verdient. Op het programma staan werken van Bach, Buxtehudc, Schütz e.a. met daarnaast nog adventsliederen en Gregoriaanse muziek. De organisatie is in handen van de Sin'.-Antoniusparochie, waar dan ook kaarten en alle verdere inlichtingen kunnen worden bekomen. Dc toegang werd bepaald op 100 fr. voor volwassenen en 50 fr. voor jongeren. Het koncert vangt aan om 16 uur stipt. BANK VAN BRUSSEL In de bank van Brussel, Nieuwstraat, Aalst van 5 november tot eind november kunst in Aalsters Privébezit. Werken van P. Alechinsky, J. Brusselmans, F. De Boeck, Valerius De Saedeleer, Gustaaf De Smet, Hubert Malfait| Albert Servaes, Rik Wouters De tentoonstelling is iedere dag toegankelijk van 9 tot 12.30 uur en van 14 tot 16.30 uur. KULTUREEL CENTRUM AFFLIGEM Van vrijdag 9 november tot en met zondag 2 december wordt in het Kultureel Centrum een groepstentoonstelling gehouden, met volgende kunstenaars FREDDY BAETEN, kunstschilder FRANCE BOSELIER, kunstschilderes ALFONS VAN DEN BOSSCHE, beeldhouwer JAN VAN SAENE, graficus - tekenaar BOB WILLEKENS, kunstschilder Opening vrijdag 9 november te 20 uur. Open zaterdag 17 en 24 november, 1 december van 14.30 uur tot 20 uur; zondag 18 en 25 november, 2 december van 14.30 uur tot 20 uur. GALERIJ VALERIUS DE SAEDELEER XI In Galerij De Saedeleer tot 23 november a.s. stelt Gaston Bogaerts tentoon. Dagelijks van 14 tot 19 u, zondag van 10 tot 13 u. Maandag gesloten. I li DON BOSCOfNSTITUUT In de zaal van het Don Boscoihstituut, St.-Kamielstraat, Aalst, stelt de Aalstenaar Daniël De Gusseme, onder het tema "het landschap" zijn schilderwerken tentoon, van vrijdag 16 november tot zondag 18 november. Vernissage op vrijdag 16/11 om 20.30 uur. Open van 10 tot 12 en van 15 tot 20 uur. GALERIJ ELIAS -WIEZE Tentoonstelling van Verdegem. Van 18 november tot 2 december, op maandag gesloten. Vernissage zondag 18 november om 16 uur indien autovrije zondag op zaterdag 17 november spreker J.P. Ballegeer. T APOSTELKEN Van 17 tot en met 28 november in Apostelken, Mijlbeek. Werk van kunstschilder Bourgeois uit Lebbeke; toegankelijk alle dagen van 11 tot 20 uur. (donderdag gesloten). olk ert 5t Een leidmotief doorheen Dauws werk is het kontrast tussen .en de oneindigheid. motor, waarna de klub kansen geeft aan jonge elementen. De tentoonstelling in het Centraal Kompleks. Stations plein te Denderleeuw, van 16 tot 25 november, is iedere werkdag open van 17 tot 20.30 uur eP's* zaterdag en zondag van 10 tcfraé 13 en van 15 tot 20.30 uur. DfrOC opening op vrijdag a.s. gaain door om 20.30 uur 74 JOHAN VELGHLjii TERUGKEER NAAR ATLANTIS Haast zesduizend jaar geleden legde de beroemde Griekse wijsgeer Plato het verhaal vast van een uiterst beschaafde stad die na een aardbeving werd verzwolgen door het water. Die stad heette ATLANTIS Zij zou de oudste en rijkste kuituur uit de wereldgeschiedenis verte genwoordigd hebben. Sindsdien heeft Atlantis dui zenden geleerden en kunste naars geboeid. Men trachtte haar te beschrijven en men trachtte haar vooral te situe ren waarschijnlijk tegenover het Zuidspaanse Cadiz, of misschien wel tegenover de delta van de mondingen van Schelde, Maas en Rijn. In zijn bijzonder sereen boek Terugkeer naar Atlantis (uit gegeven door Meulenhoff te Amsterdam) laat Hubert Lampo een man zijn vreemde maar vooral innerlijke zoektocht verhalen naar zijn vader, die op mysterieuze wijze is verdwenen. Hijzelf was toen nog een kind. Allerlei voorvallen, herinne ringen en ervaringen en vooral de vaststelling alles houdt verband, laten de ik-figuur de overtuiging na dat zijn vader vertrokken is naar Atlantis. Of teruggekeerd is naar Atlan tis. Want vader was een onstilbaar studax, een aan klampend zoeken naar het sublieme, dat blijkbaar alleen in de mythologie te bereiken is. Terugkeer naar Atlantis is Lampo op zijn best. Sober heid in de natuurbeschrijvin gen, in het oproepen van de nachtelijke sfeer in en buiten het huis, het wisselen der seizoenen, de milde tekenii der personages. En van ik-figuur Ik klopte mijn pijl leeg op de borstwering. Dl kop was warm, als een kleim vogel in mijn handpalm. Mijl ogen hadden zich langzamer hand aan het duister gewend zodat ik de thans zo goed ai bladerloze, dramatisch ge wrongen takken der acacia' tegen de nachtelijke hemt onderscheiden kon. Zoals het in Lampo's oude werk wel meer voorkomt de ik-figuur een dokter me een stille praktijk in een en desolate wijk aan de ram van een grote stad Mijl kliëntele was gering en Die ik-figuur, een ongehuwd*i<| dokter, herbeleeft in eei koele herfstnacht de voor naamste feiten uit zijn leven Mijn jeugd is nu wel uoorgoei voorbij. Het heeft niets maken met wat ik als geneei heer van de bloei en i verval van het menselijk chaam afweet. Veeleer met geest houdt het verband ei ook met de ziel. Hij her-be leeft, her-denkt en tracht begrijpen de dood van zijl moeder, zijn studendentijd zijn kinderjaren, het geheim zinnig verdwijnen van zijt vader. Dagen- en wekenlanj blijft hij de waarheid omtren zijn vader achternalopen Soms worden brokstukkei van die waarheid hem op rauwe manier opgedrongen Hoewel hij beseft dat alle verband houdt, blijft he mysterie van de verdwijnin) onopgehelderd. Tot hij ziel tenslotte gaat verdiepen in d' bibliotheek van zijn vader daar de werken over Atlantii ontmoet en meteen de zeker heid verkrijgt over de plaat] waar zijn vader verblijft. FRANS-JOS VERDOODl dé dfoeli ied nil ,bec we Ve 3pi iet ijk( :ijn 'jde me noc s. De pL "jwoi wel kul ï,Ker ■slger fleer ''jooi Dal die t.boi tiei ren der ge\ 1 hot me slo éér

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16