Kunst, licht en vrijheid" brengt modern toneel JAARMARKT IN SINT-MAARTENSZOMER FILM DEZE WEEK AALST «JEREMIAH JOHNSON» IN K.F.L.-REEKS ONTHULD HERDERSEM OORLOGSMONUMENT Les ballets modernes du Quebec 6-16-11-1973 iutwASBEL Iww "1 Brieven waarvan de afzender niet aan de redactie bekend is komen niet voor plaatsing in aanmerking. De redactie behoudt zich het recht voor de tekst te bekorten. Publikatie betekent niet dat de redaktie achter de inhoud staat. cilie bekrachtigd (resolutie 5bis): «wil.-met het oog op de niet kerkelijken. in de kriste- lijke gemeenschap een houding van gelijkwaardigheid en dienstvaardigheid bevorderen, spreekt zich derhalve uit voor het doorbreken van de bestaan de verzuiling in onze gemeen schap». Voor L. Matthieu is het woord «Kristelijk» in het eerste deel van de doelstelling van Ve.J.A. te veel. Moet men echter de inspiratie die aan de basis ligt van een werking verloochenen om zich ten dienste te stellen van de gemeenschap en aan vaard tc worden door anderen Onze jeugdhuizen hebben de vraag reeds lang beantwoord: hun deuren staan voor ieder zonder onderscheid open ook voor bes tun rst'unk ties. De brief van S.F.J.A. in datum van 20.1.71 (8 maand na het koncilie!) vereenzelvigen met een bijeenkomst van een be perkte en representatieve groep kan ik enkel kras noemen. Ook is er op het koncilie nooit sprake geweest van een «plura listisch» overkoepelend orgaan. «Pluralistisch» werden enkel ge noemd de jeugdhuizen op te richten door het stadsbestuur, waarvan ik het utopisch karak ter onderstreepte (zie De Voor post. 12.10.73). Ik wil niet verder uitweiden, de plaats in De Voorpost is be perkt en men zou mijn tekst kunnen inkorten. Graag ont moette ik de heer Lieven Mat thieu want er kunnen eventueel nog misverstanden blijven be staan en niets kan deze beter uit de weg ruimen dan een openhartig gesprek. A. HF.LIN Feestpaleis: KNT DE MAFFIA VAN HET GENOT» van vrijdag tot doncierdag. Rio: KT «DE GOUDMIJNEN VAN LIBERTY-VILLE» van vrijdag tot maandag. Alfa: KNT «WAAROM BEN IK NIET WARM GENOEG» van vrijdag tot maandag. Palace: KNT «DE ONDERGANG VAN DE KRAPULEN» van vrijdag tot donderdag. in De Voorpost van 12.IO.197j werden enkele bedenkingen op genomen die ik. ten persoon lijken titel, maakte naar aanlei ding van een eerder verschenen artikel. Ten onrechte vermeld de de medewerker van het blad daarbij mijn funktie van voor zitter van Ve.J.A.. wat kon doen vermoeden dat ik het standpunt van de vereniging uiteenzette. In het blad van 19.10.1973 rea geert steller van het eerste arti kel, de heer L. Matthieu. vrij heftig in een rechtzetting waar in heel wat recht te zetten valt en waarin hij blijk geeft zeer partijdig over Ve.J.A, ingelicht te zijn en wellicht het Dossier Aalst '70. dat uitgegeven werd na het dekanaal koncilie. 'niet gelezen te hebben. Ook heeft hij weinig geluk want weer eens werd in zijn tekst gesnoeid. Im mers. als hij de doelstelling van Ve.J.A. aanhaalt ontbreekt het tweede deel ervan: «Hiertoe wil zij de noodzakelijke infrastruk- tuur. zoals lokalen, terreinen, administratieve diensten voor dc jeugd- en jongerengroepe- ringen opbouwen en elk posi tief gericht initiatief voor de ge zonde vrije tijdsbesteding van de jongeren daadwerkelijk steunen en stuwen. Het maat schappelijk doel wordt in hoofdzaak verwezenlijkt door middel van een fonds gespijsd door geregelde of toevallige bij dragen». Het woordje eik draagt in deze tekst heel zijn waarde. Daar deze statutaire bepaling bestond vóór liet dekana.i. kon cilie. werd feite de houding van de vereniging doi.r dit kor- Zondag jl. onthulde de overheid het oorlogsmonument tc Herdersem.(jdl) Ter gelegenheid van de 11 november herdenking werd te Herdersem op het nieuwe kerk hof een, monument onthuld ter nagedachtenis van de slachtoffers van de oorloqen 14-18 en 40-45. Na een plechtige eredienst in de parochiekerk begaf het gemeentebestuur, leden van d< Bond der Oudstrijders, jeugd en talrijke sympatisanten zich naar het kerkhof, voorafge gaan door de Koninklijke Harmonie «Concordia et Docilitas». In zijn rede beklemtoonde de voorzitter van de bond, de opofferingsgeest van hen dit voor het vaderland sneuvelden of als opgeëisten gedurende enkele maanden in Duitslanc verbleven. «De weinige Oudstrijders zullen vandaag met fierheid terugdenken aan dit harde en bange dagen welke ze hebben doorgebracht aan het front, in Duitsland of ir ons bezet gebied. Doch hun zelfzekerheid en moed werd bekrobnd met een onafhankelijl België.» Na een woordje door de heer Burgemeester Muylaert, bracht de jeugdzanggroep var Herdersem enkele stemmige liederen. Talrijke bloemen en kransen werden door dt aanwezige groeperingen neergelegd aan het monument. J.D.L. Toneelgroep «Kunst, Licht en Vrijheid» heeft sinds een paar jaar gebroken met het traditionele «kijkkasttoneel». Zonder daarom direkt avant-garde werk op de planken te brengen, werd toch een merkwaardig modern repertorium samengespeeld. Toneel is voor hen niet langer een middel om mensen aan het lachen of het wenen te brengen, maar geeft ook een menselijke boodschap door. De toneelgroep «Kunst, Licht en Vrijheid» werd einde 1891 opgericht en verzorgde regelma tig voorstellingen tot in 1913. Dan legde de wereldoorlog alles lam. Dat gebeurde ook bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog tot 1954. Met «Blanke ballast» van Johan Fabricius hervatte K.L.V. zijn regelmatige werking die tot op heden onverminderd voort duurt. In 1955 behaalde de groep een eerste plaats in de schiftingswedstrijd van de Federatie van Vlaamse Socialis tische toneelverenigingen. Na dien werd meerdere keren dergelijke eerste plaatsen be haald, nl. van 1961 onafgebro ken tot 1965. 1967, 1968 en 1972. K.L.V. verwierf ook tweemaal een eerste kategorie- indeling in het provinciaal eenaktersfestival. Het eerste stuk van dit seizoen «Korczak en de kinderen» verhaalt de geschiedenis van Janusz Korc- i/ervolg van blz. 1 Hij sleurde het kalfje uit de rij. volgde met gestrekte hand de ruglijn, liep langsheen de «broek», ging heftig gestikule- ren wanneer hij de schoft tekende. De misprijzende glim lach van de boer verdween. Er rees ergens wat overtuiging in zijn ogen. Eens dat gebeurd was, ging de veeverkoper vertrouwelijk doen. Hij legde zijn hand op de boereschouder, fluisterde hem met hoog opgetrokken wenkbrauwen een of ander groot koeiengeheim in het oor. Toen begon het afdingen op de prijs. Veront waardigd gezicht van de verkoper. Kalme vastberaden heid bij de boer. Na een half uur heen- en weergepraat viel de eerste handslag. Toen de tweede. En uiteindelijk de derde. In koeien van letters schreef toen de veeverkoper met dikke viltstift op de harige koeiehuid de initialen van de boer. Op veilige afstand en met ergens een tikkeltje angst voor al dat dikbilgeweld volgde de stedeling het heen en weer gesleur met koeien, ossen en kalveren. In de omliggende straten riepen de cicero's van de straat hun keel stuk, prezen en overtuigden. Naarmate de zon hoger boven de huizen klom, zwol de massa aan. De Aalsterse jaarmarkt draaide op volle toeren. In de cafés was het een gedrum van jewelste. Twee boeren, de plastieklaarzen vol met koeie- drek. boorden zich keihard een weg doorheen de massa. Ze stevenden af op een «Dancing- Bar» waar de rode neonlichten het nachtelijk amusementsverhaal nog verder vertelden. «We gaan daarbinnen eens kijken.» zei de een. «Naar de schone meisjes...,» zei de andere. De schone meisjes waren echter verdwenen. Er stond een bonk van een vent achter de tapkast... en vele boeren met plastieken laarzen er voor. KM Heel wat kritische blikken, om er als koe bij te blozen.(jdl) zak en zijn kinderen die moeten sterven omdat ze Joodse kinderen zijn. Alles samen 65 weeskinderen, jongens en meis jes. in Polen. «Ik hou van dit arme volk. Dit gevoelige volk. Dit verachte en verscheurde land dat zo trots is op zijn landschap met de vele meren en zijn vogels... En gelukkig is met zijn mooie lentes en... zijn kinderen. Met zijn vele kinderen die in lompen geboren worden eri aan mij toever trouwd...». Dit stuk toont twee zaken aan die. gezien de ontwikkeling van het Midden- Oosten konflikt een bijzondere dimensie krijgen. Het bevat een aanklacht tegen elke vorm van dikfatuur. veroordeelt onder drukking en geweld in het algemeen. Verder is er ook de boodschap dat, wat een individu ook doet, hij daar zelf verantwoordelijk voor blijft. Je kan «Korczak en de kinderen» gaan zien op maandag 19 november, donderdag 22 en maandag 26 november. In dit toneelspel van Erwin Sylvaner de auteur heeft het stuk niet verzonnen maar eenvoudig opgeschreven vertolken Peggy Catala-Scholliers en Graeienne Boulemberg-Van Niewenborgh de vrouwelijke rollen terwijl Odilon Mortier, William De Wit en Luc Van De Veurst de mannelijke op zich nemen. De algemene leiding en de regie van dit toneelwerk dat telkens om 8 yur in de stadsschouwburg aanvangt, be rust bij Bert Brauns. STERREN Hoewel een danser die met een dergeljke groep kan optrekken bijna automatisch het vedette- etiket meekrijgt, wordt de vedettenkultus angstvallig ge weerd. Niet alleen op de scène maar ook in het sociale leven van de groep is iedereen in principe gelijk. Dit om het ballet niet in zijn mogelijkheid te beperken: dat gebeurt als men steeds weer één sterdanser naar voren schuift. De rest wordt dan dekor. Met zo'n groep beschikt men echter over veel ruimere en vollediger uitdrukkingsmogelijkheden. Zij vormen in de meest letterlijke zin van het woord een groep, met hetzelfde doel: door hun balletkunst elk aspekt van het menselijk gevoelsleven uitdruk ken. En dan is geen enkel uitdrukkingsmiddel geschikter dan de dans om liefde, haat. moedeloosheid, wanhoop of blijheid volledig uit te drukken. Dc zeer expressieve groep «Les Ballets Modernes du Quebec» (lb) Vervolg van blz. 1 Na 4 jaar werken met de groep liet Hugo zijn werk aan de universiteit voor wat het was en koncentreerde zich volledig op het ballet. Wat als amateurisme begon is sinds twee jaar voor alle leden keihard beroepswerk geworden. SUKSES Nu, zowat 7 jaar na hun ontstaan, hebben ze al heel wat achter de rug. Tussen 66 en 68 brachten ze een aantal plaatse lijke optredens. 1969 werd het jaar van de definitieve doorbaak met een eerste toernee door de Verenigde Staten. Van dan af volgde het ene sukses op het ander: TV-shows, toernees door Canada, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Spanje, Grieken land, België en een tweede keer naar Amerika. Ze werkten mee aan verscheidene films waarvan één nl. de promotiefilm voor de Olympische spelen die in 1976 te Montreal worden gehouden, straks de hele wereld zal doorkruisen. Volgend jaar gaat men met wat Hugo De Pot «een nieuwigheid in de danswereld» noemt naar Japan en Australië. En overal waar ze hun lichaamstaal spreken wordt hun uitdaging aanvaard. Wat ze brengen is een uitdaging en bevat er een. Want in elk van de tien balletkreaties die koreo- graal' en dansers tot nu toe vertoonden, hielden ze om te (Jeremiah Johnson», volgende donderdag in de K.F.L.-rceks. Jeremiah Johnson heeft genoeg van de beschaving e trekt in de jaren 1825-1850 de Rocky Mountains i om op beren te jagen. Na een vreemd avontuur, waarb een gek geworden pioniersvrouw een stom jongetje aa ^zijn zorgen toevertrouwt, krijgt hij de dochter van ee 'Indianenopperhoofd tot vrouw. Als hij echter op verzoe van de cavalerie een groep pioniers te hulp komt, die in d sneeuw zijn blijven steken, schendt hij een begraafplaat van de Indianen, die hem bestraffen met de dood van zij vrouw en de jongen. Van dat ogenblik af wordt hij een on verbiddelijke Indianendoder, wiens naam een legende i geworden. Met ironie en fijngevoeligheid, dichtêrlijkhei en picturale uitbeeldingskracht wordt de wereld van Rood huiden en woudlopers waar gemaakt. Actie, geweld ei poëzie worden daarbij op een gelukkige wijze samenge voegd. Met zijn film suggereert Pollack dat Jeremiah de foij beging te denken dat een mens vrij en los van alle wettel kan leven. Johnson stootte eerst op de wetten van di natuur,' daarna op deze van de Indianen. De idee die aai de film ten grondslag ligt is dan ook: dat geen mens uit] sluitend op zichzelf kan bestaan, dat hij zich in ieder geva voortdurend moet aanpassen, hetzij aan zijn medemen sen, hetzij aan de natuur. Pollacks stijl is gekenmerk door sierlijk beschrijvende en lyrisch beschouwende to taaiopnamen, door close-ups die naar het einde toe mee worden gebruikt en door de met staccato flashbeelden opj geroepen geweldexplosies. De 31-jarige Aalstenaar Hugo De Pot bezocht reeds alle wereldsteden met zijn Canadese balletgroep.(Ib) beginnen rekening met... niets. Wat betekent dat ze in de beoordeling van hun dans met geen enkele bestaande opvat ting voor ogen een tema uitpraatten en uitwerkten. Een tweede uitdaging vormt hun tematiek zelf: Hugo De Pot kan het niet verbergen dat alles wat de mens aangaat hem diep treft. Dit houdt voordelen in, de dansers en het publiek worden dichter bij het gebeuren gehaald omdat ze er zichzelf in herkennen. Dansers met meer interesse op de scène, toeschou wers zien zichzelf met al hun gemoedstoestanden op het podium overgeplaatst. Op de interpretatie komen we volgen de week nog terug. Geen enkele kommunikatie is vollediger, grondiger, doeltref fender dan wanneer we die gevoelens door middel van lichaamsexpressie, muziek, poëzie en dan nog geaksen- tueerd door verlichting en kostumqs vertaald zien. (vervolgt) A. HEYVAERT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 6