IS BALLETS MODERNES DU
IUEBEC OPNIEUW TE AALST
VREEMDE AANPAK
VAN KLASSIEK TEMA
BOMEN KREGEN RESPIJT
ASTOOR
AN DER HAUWAERT
ER LAAT MOORSEL!
y
LEDE
ANDERMAAL
WEGENWERKEN
VREEMDE CIJFERDANS
FILM DEZE WEEK
MOTIE
B.S.P.-FEDERATIE AALST
Solidair met Griekse studenten
LEDE
OMMEGANGWEG
ZAL 50 MILJOEN KOSTEN
i
|jo De Pot toert met zijn «BALLETS MODERNES DU
pBEC» door Vlaanderen.
loont zeker de moeite even na te gaan waaraan deze
ep haar sukses te danken heeft. De tematiek is daar
vreemd aan: de toeschouwer vindt zichzelf meestal
g als die voortdurend in konflikt is met zichzelf of met
samenleving. De grote kracht zit uiteraard niet in het
fia maar in de uitwerking ervan.
LEIDING
kwel op de scène nooit
Ifcsiek ballet ged.anst
jrdt, trainen ze toch iede-
j twee uur «klassiek».
|der is er dagelijks repe-
van de werken die op
I ogenblik nog worden
(jevoerd of zoeken ze
nieuwe uitdrukkings
gelijkheden. Reken daar
optredens bij en je be-
pt dadelijk dat «La trou-
er door hard werken is
omen. En er is inbreng
i elk lid: na de vermoei-
herhalingen en... de
lias, wordt er gediskus-
Jerd rond filosofische te
ts. Hugo De Pot gaat
kis, Hindoemuziek en zelfs
Pink Floyd, Santana en
Osibisa gebruikt. En waar
om zou men niet op de
stilte dansen? Het opne
men van moderne muziek
heeft in elk geval een gun
stige invloed op jongere
toeschouwers: zij voelen
zich gemakkelijker thuis bij
zulke voorstellingen.
PROGRAMMA
Het is normaal dat elke
kunstenaar het meest
houdt van zijn laatste werk.
Voor Hugo De Pot is dat
«Pollution». Op muziek van
Santana, Osibisa en Amon
duui worden we doorheen
lijnen trekken in die vervuilde zalen geleid: de
Qtussie. Achteraf zoekt milieuzaal, de politiekzaal,
die van het denkvermogen.
Dit popballet legt de toe
schouwer een hele reeks
problemen voor en vraagt
aandacht voor de moeilijk
heden die jonge mensen in
'muziek die bij elk onder-
past.
[muzikale basis is merk-
jardig ruim: Vivaldi,
ch, Wagner en Verdi
jrden er naast Theodora-
tpressiviteit te over, met het Ballet van Quebec (lb)
hun zoeken ondervinden.
De slotfase ervan is type
rend voor het volledige
werk van de groep: de
kijker wordt, terwijl hij
reeds de zaal verlaat, nog
maals teruggehaald met de
boodschap 'denk nu ook
nog eens na over wat we
vertelden'. Want de ballet
ten zijn geen duidelijk
zwart-wit tekeningen. Eer
der korte snijdende gedich
ten waar we zelf de ontbre
kende verzen moeten voor
schrijven of felle schilde
rijen die de aandacht trek
ken maar enkel een pro-
bleemflits meedelen. De
rest moeten wij er bijschil
deren.
De toeschouwer kan vrij
interpreteren maar is in ze
kere zin gebonden door het
feit dat men uitdrukt wat
men wilde beklemtonen in
dit geval de pollutie. En
hoewel kenners nog een
boel onvolmaaktheden vin
den komt het geheel bij het
doorsnee publiek meer dan
behoorlijk over. Zelfs in
kringen waar het klassieke
ballet stevig ingeburgerd
is. Als tweede gedeelte van
de optredens die ze hier
geven binnenkort ook te
Aalst grijpen ze dan
terug naar een van hun
vroegere kreaties.
De kostumering is ge
woonlijk zeer sober, het
lichtspel zeer goed ver
zorgd. Uit alles ook uit
hun omgang buiten de za
len blijkt de stevige
équipe-geest die er heerst.
Tot het einde van dit jaar
zijn 'LES BALLETS MO
DERNES DU QUEBEC' nog
bij ons. Daarna keert men
terug naar Kanadan, volgen
toernees door Japan en
Australië en wordt een
nieuwe kreatie gemaakt
waarvoor alles al vastligt.
Verdere gegevens over het
optreden te Aalst volgen.
Of hij er aan dacht iets
dergelijks te kunnen verwe
zenlijken in Vlaanderen?
'Moeilijk, het is mogelijk
maar men staat hier zo
waarde Heer Pastoor Van der Hauwaert, geboren te
Jerbrakel op nieuwjaarsdag 1906, heeft besloten op
te gaan om gezondheidsredenen.
9 augustus 1967 werd E.H. J. Van der Hauwaert be-
n^md tot pastoor te Moorsel. Gedurende zes jaren heeft
nheer pastoor zijn taak vervuld in een gebied, die in
e twee parochies omvat Sint-Martinus en Sint-Ste-
us en daarbij nog de wijk Klaarhaag van de gemeen-
Vleldert. De bijna 6.000 mensen die E.H. Van der Hau-
rt als hun pastoor hebben gekend, kunnen getuigen
hij een heel verstandig mens is, doch in alles heel
ivoudig en zachtmoedig bleef. Hij was de «brave her-
die altijd en overal bezorgd was om al zijn schapen,
was niet de aangewezen man om uitbundig te doen of
initiatieven met de grote klok in te luiden. Deson-
iks zorgde mijnheer pastoor ervoor dat de parochiekerk
nt-Martinus» een volledige beurt kreeg: zowel het inte-
als de buitenkant kregen een nieuw uitzicht, de dak
dekking werd volledig vernieuwd en de toren werd uit-
ust met een elektrisch uurwerk. De Stevenkapel werd,
het defekt der verwarmingsinstallatie, langs binnen
ledig heropgeknapt. De daken van de pastorij en de
pastorij, werden vernieuwd. E.H. Pastoor zorgde
nieuwe misgewaden en door zijn toedoen werden
i stellingswerken verricht aan de Lourdeskapel. Omtrent
heropknappen van de Sint-Gudulakapel hadden wij het
uitvoerig in onze editie van 5 oktober. Dit initiatief
d genomen door E.H. Pastoor, proost van de konfre
en werd door de leden van de konfrerie gefinancierd,
ize pastoor was tevens proost van de konfrerie van de
Rochus, de Kristelijke Bond van Gepensioneerden, de
erenbondafdeling en de verloofdenkursussen.
zieken en de noodlijdenden van de parochie kregen de
uioede herder» regelmatig op bezoek.
zondag 9 december zal E.H. Pastoor de hoogmis op-
igen, het geldt hier een afscheidsdankmis met offer-
verzorgd door de verschillende parochiale bewegin-
Het tema van deze mis is «DANK». Tot deze dankmis
irden alle parochianen uitgenodigd. Voor een officieel
icheid was mijnheer pastoor zelf niet te vinden, altijd
nvoudig en nederig zoals iedereen hem steeds heeft ge-
nd.
wensen mijnheer pastoor nog veie gelukkige jaren
ssen zijn familieleden te Nederbrakel...
F.V.B.
wantrouwig tegenover elke
vorm van vernieuwing of
eksperiment. De aandacht
die we van de jonge men
sen krijgen wijst er echter
op dat het hier ook van de
grond kan komen. En het
sukses van deze toernee
voor ogen, ben ik er vast
van overtuigd dat het hier
ook allemaal moet kunnen'.
Wanneer zullen we kunnen
zeggen 'Béjart, in België is
er plaats voor een tweede'?
A. HEYVAERT
Naast heel wat minder belangrijke punten, stonden vooral
een paar wegenwerken op de agenda. Hiervoor diende
zelfs de begroting te wijzigen.
Het politiekader en het aantal bedienden werd uitgebreid
terwijl de brandweer een radiofonie-installatie kreeg.
Met negen stemmen voor, bij drie onthoudingen werden
de verbeteringswerken en uitbreidingen aan Eikelstraat,
Nerumstraat en Bosstraat aangenomen.
Drie nieuwe wegen kregen een naam: de weg in de verka
veling langs de Poortendries werd «De Kerckhovelaan», de
weg in de verkaveling Meeus aan de Bellaertstraat werd
«Dr. Moenslaan» en de weg in de verkaveling Van Key-
meulen werd «Vuystermansstraat», net zoals de straat
waarvan hij het verlengde is.
Diverse wegen die reeds eerder in asfalt werden gelegd,
krijgen een definitieve slijtlaag, terwijl aan de brandweer
een radiofonie-installatie werd toegewezen met 9 stem
men voor, bij drie onthoudingen. Deze installatie zou on
geveer 190.000 fr. kosten.
Zowel de begroting van de kerkfabriek voor 1974, het kas-
nazicht vierde kwartaal '74 als de begrotingswijziging
werden aangenomen. Deze wijziging staat in verband met
de Ommegangweg en Grote Kapellestraat, die heel wat
meer zullen kosten dan oorspronkelijk gepland was. Men
spreekt van 50 miljoen.
Verder werd het politiekader aangepast, evenals het be
diendenkader, terwijl enkele punten nog in verband ston
den met wedde-aanpassingen en vakantiegeld voor perso
neelsleden, politie en leraars van de muziekschool.
MARCOLE
Het hoofdartikel «Keizerlijk Plein maandag ontboomd» in De Voorpost van 9 november haalde de
drieënvijftig zieke kastanjebomen niet om. Schepen J. De Neve deelde mee dat de firma die met de
uitvoering van de heraanleg van he Keizerlijk Plein belast is, normale aanvang op 12 november,
door andere werken vertraagd werd, en pas binnen afzienbare tijd het Keizerlijk Plein tot een kale
open ruimte zullen herschapen.
Deze week ging het Aalsters stadsbestuur over tot de
uitschrijving van de aanbesteding voor de afbraak van het oud
slachthuis, gelegen aan de Moorselbaan.
Het werk dat in vijftig werkdagen dient uitgevoerd, en waar op
het afbraakterrein een voorlopige parking zal aangelegd worden
tot het een definitieve bestemming krijgt, werd met niet minder
dan 21 aanbiedingen bedacht. De hoogste aanbesteding bedroeg
781.000 fr., terwijl een ondernemer hetzelfde werk voor slechts
142.000 fr. B.T.W. inbegrepen kan uitvoeren.
In een zaal van het Don Bosco-instituut te Aalst hield de
kunstschilder Daniël De Gusseme een tweedaagse tentoonstelling
van zijn werken. Het was voor deze Aalstenaar een eerste kontakt
met het plaatselijk publiek. Hij mocht zich dan ook verheugen in
een talrijk opgekomen groep genodigden bij de vernissage, wat
grotendeels de gevolgen van de autoloze zondag heeft vergoed.
De Gusseme kondigde deze tentoonstelling van tweeëntwintig
werken aan onder de titel «Het Landschap».
Feestpaleis: KNT: «LA GRANDE BOUFFE» van vrijdag tot
donderdag.
Rio: KNT«LIEFDEKAMP NR. 7» van vrijdag tot maandag.
Alfa: KNT«CANTERBURY NR. 2» van vrijdag tot donderdag.
Palace: KT: «DE KEIZER VAN HET NOORDEN» van vrijdag
tot donderdag.
Pastoor Van der Hauwaert
laat een leemte achter.
De B.S.P.-Federatie Aalst schandvlekt de woeste onderdrukking
met tanks en mitrailleurs van het studentenverzet tegen de
militaire diktatuur in Griekenland.
De B.S.P.-Federatic Aalst vestigt er de aandacht op dat de
wapens die tegen de vrijheidsstrijders en tegen het Griekse volk
worden aangewend, geleverd zijn door de NATO en dat het
bijgevolg een aanfluiting van de demokratie is wanneer België en
andere Westerse demokratieën fascistische landen als
Griekenland en Portugal aan hun zijde in de NATO dulden.
De B.S.P.-Federatic roept alle demokraten en in het bijzonder
de jeugd op hun aktieve solidariteit met de Griekse studenten en
het Griekse volk tegen het militair bewind te betuigen.
Nu zijn wij wel een volk van
schilders en in het bijzonder van
landschapschilders, maar Da
niël De Gusseme maakt een
oprechte kans zich hierin een
aparte plaats te veroveren mits
de nodige produktie. perfektio-
nisme. konnekties en manifes
taties van zijn werken.
Deze jonge kunstenaar toont
ons iets anders dan het typische
landschapsschilderij, ook ver
laat hij dit klassieke landschap
niet. maar hij voegt er iets aan
toe dat hem karakteristiek is.
Inderdaad benut deze schilder
sedert een drietal jaren de
techniek van het materieschil
deren. In zijn oudere werken
zien wij hem zelfs gebruik
maken van echte takken en
platenonderdelen. Zijn jongste
werken gebruikt hij enkel nog
eigen gemaakte materialen en
pasta.
Dit alles maakt van deze
schilderijen in de beste
resultaten een levendig iets dat
los staat van andere schilder
technieken en tevens een zeer
realistische indruk nalaat.
Als meest geslaagde stukken op
zijn tentoonstelling noteerden
wij «Bos». «Bergstroom» en
«Bloesem» wat niet wegneemt
dat de andere even belangwek
kend zijn. Gans deze tentoon
stelling was een weerspiegeling
van de boodschap tot behoud
van het environnement die deze
kunstenaar wenst te brengen.
Noteren wij tot slot nog dat
Daniël De Gusseme zijn werken
ontstaan naar kleurschetsen die
hij achteraf in zijn atelier
uitwerkt. Een noodzaak gezien
zijn gebruikte techniek.
De plannen van de kunstenaar:
eind van dit jaar een
tentoonstelling te Oudegem en
een tentoonstelling in een
stadszaal te Aalst, wat hij zou
aanzien als een officiële blijk
van belangstelling.
SCHELFHOUT
tl! de'
rma<js
dal r,
ïcer
;1 ol'.
f i>
dc
-D»
Ier
Een voorstel tot begrotingswijziging veroorzaakte in de
jongste gemeenteraadszitting van Lede nogal wat deining.
Het bleek dat de aanleg van de Ommegangweg en de
Grote Kapellestraat nu heel wat meer gaat kosten dan oor
spronkelijk voorzien was. Burgemeester Raes maakte
gewag van een bedrag van 50 miljoen.
Kunstschilder Daniël De Guseme.
"oet,
De Ommegangweg zal wel
licht geboekstaafd blijven
als de meest besproken
weg in de Leedse geschie
denis. Na de eindeloze pe
rikelen omtrent de toepas
sing van het taksreglement
of verhaalbelasting op deze
weg en de moeilijkheden
met de vele onteigeningen
liepen ook de grondwerken
niet van een leien dakje.
Over de klachten van de
bewoners hieromtrent, had
den wij het reeds in een
vorige bijdrage. Daar komt
nog bij dat in de omgeving
van het jeugdhuis Leeuwe
rik, de weg een heel eind
hoger ligt dan de aanpalen
de eigendommen, wat van
zelfsprekend heel wat
moeilijkheden veroorzaakt
bij regenval.
Dit niveauverschil is te wij
ten aan de aanleg van de
riolering, die moest afwa
teren in de richting van de
Bellaertstraat. Aangezien
de riolering hier echter vrij
hoog steekt, was een ni
veauverschil in de Omme
gangweg niet te vermijden.
Dit had wel kunnen verme
den worden als men voor
dien een rioleringsplan
voor gans de gemeente had
opgemaakt, een plan waar
tijdens de raadszittingen
reeds lang vraag naar is,
maar waaraan nog steeds
geen gevolg werd gegeven.
Tot overmaat van ramp zit
ten de gemeentevaderen nu
ook met financiële moei
lijkheden in verband met
deze weg. De onteigenin
gen zouden nu meer dan 23
miljoen bedragen, terwijl
hiervoor slechts 21 miljoen
was voorzien, terwijl ook
de aanleg van de wegen
een paar miljoentjes meer
gaat kosten dan gepland.
Dit zou de totale kostprijs
van de beide wegen in de
onmiddellijke omgeving
van de 50 miljoen brengen,
waarvan zowat 30 miljoen
ten laste van de gemeente
zijn. Men zou zelfs moeten
overgaan tot een bijkomen
de lening. Deze «kleine
misrekening» veroorzaakte
vanzelfsprekend nogal wat
deining. De problemen
rond deze wegen schijnen
inderdaad onuitputtelijk te
zijn.
MARCOLE
KULTUREEL CENTRUM
AFFLIGEM
«WILDE BLOEMEN
IN BELGIE.
Op maandag 2b november te 20
uur zal in het Kultureel
Centrum Affligem te Hekelgem
een voordracht gehouden wor
den onder de titel «Wilde
bloemen in België», door de
heer Herman Gerlo.
Deze voordracht zal niet alleen
interessant zijn om degelijke
inhoud van tekst, maar vooral
ook door het illustratiemate
riaal. Gerlo beschikt over een
dubbel projektie-toestel voor
dia's. Hij is een meester van de
close up's. Wie deze voordracht
bijwoont zal ongetwijfeld heel
wat meer aandacht besteden
aan de zo dikwijls miskende en
toch zo wonderlijk mooie wereld
van planten en bloemen, die wij
zogauw «on-kruid» noemen!