IS BALLETS MODERNES DU IUEBEC OPNIEUW TE AALST VREEMDE AANPAK VAN KLASSIEK TEMA BOMEN KREGEN RESPIJT ASTOOR AN DER HAUWAERT ER LAAT MOORSEL! y LEDE ANDERMAAL WEGENWERKEN VREEMDE CIJFERDANS FILM DEZE WEEK MOTIE B.S.P.-FEDERATIE AALST Solidair met Griekse studenten LEDE OMMEGANGWEG ZAL 50 MILJOEN KOSTEN i |jo De Pot toert met zijn «BALLETS MODERNES DU pBEC» door Vlaanderen. loont zeker de moeite even na te gaan waaraan deze ep haar sukses te danken heeft. De tematiek is daar vreemd aan: de toeschouwer vindt zichzelf meestal g als die voortdurend in konflikt is met zichzelf of met samenleving. De grote kracht zit uiteraard niet in het fia maar in de uitwerking ervan. LEIDING kwel op de scène nooit Ifcsiek ballet ged.anst jrdt, trainen ze toch iede- j twee uur «klassiek». |der is er dagelijks repe- van de werken die op I ogenblik nog worden (jevoerd of zoeken ze nieuwe uitdrukkings gelijkheden. Reken daar optredens bij en je be- pt dadelijk dat «La trou- er door hard werken is omen. En er is inbreng i elk lid: na de vermoei- herhalingen en... de lias, wordt er gediskus- Jerd rond filosofische te ts. Hugo De Pot gaat kis, Hindoemuziek en zelfs Pink Floyd, Santana en Osibisa gebruikt. En waar om zou men niet op de stilte dansen? Het opne men van moderne muziek heeft in elk geval een gun stige invloed op jongere toeschouwers: zij voelen zich gemakkelijker thuis bij zulke voorstellingen. PROGRAMMA Het is normaal dat elke kunstenaar het meest houdt van zijn laatste werk. Voor Hugo De Pot is dat «Pollution». Op muziek van Santana, Osibisa en Amon duui worden we doorheen lijnen trekken in die vervuilde zalen geleid: de Qtussie. Achteraf zoekt milieuzaal, de politiekzaal, die van het denkvermogen. Dit popballet legt de toe schouwer een hele reeks problemen voor en vraagt aandacht voor de moeilijk heden die jonge mensen in 'muziek die bij elk onder- past. [muzikale basis is merk- jardig ruim: Vivaldi, ch, Wagner en Verdi jrden er naast Theodora- tpressiviteit te over, met het Ballet van Quebec (lb) hun zoeken ondervinden. De slotfase ervan is type rend voor het volledige werk van de groep: de kijker wordt, terwijl hij reeds de zaal verlaat, nog maals teruggehaald met de boodschap 'denk nu ook nog eens na over wat we vertelden'. Want de ballet ten zijn geen duidelijk zwart-wit tekeningen. Eer der korte snijdende gedich ten waar we zelf de ontbre kende verzen moeten voor schrijven of felle schilde rijen die de aandacht trek ken maar enkel een pro- bleemflits meedelen. De rest moeten wij er bijschil deren. De toeschouwer kan vrij interpreteren maar is in ze kere zin gebonden door het feit dat men uitdrukt wat men wilde beklemtonen in dit geval de pollutie. En hoewel kenners nog een boel onvolmaaktheden vin den komt het geheel bij het doorsnee publiek meer dan behoorlijk over. Zelfs in kringen waar het klassieke ballet stevig ingeburgerd is. Als tweede gedeelte van de optredens die ze hier geven binnenkort ook te Aalst grijpen ze dan terug naar een van hun vroegere kreaties. De kostumering is ge woonlijk zeer sober, het lichtspel zeer goed ver zorgd. Uit alles ook uit hun omgang buiten de za len blijkt de stevige équipe-geest die er heerst. Tot het einde van dit jaar zijn 'LES BALLETS MO DERNES DU QUEBEC' nog bij ons. Daarna keert men terug naar Kanadan, volgen toernees door Japan en Australië en wordt een nieuwe kreatie gemaakt waarvoor alles al vastligt. Verdere gegevens over het optreden te Aalst volgen. Of hij er aan dacht iets dergelijks te kunnen verwe zenlijken in Vlaanderen? 'Moeilijk, het is mogelijk maar men staat hier zo waarde Heer Pastoor Van der Hauwaert, geboren te Jerbrakel op nieuwjaarsdag 1906, heeft besloten op te gaan om gezondheidsredenen. 9 augustus 1967 werd E.H. J. Van der Hauwaert be- n^md tot pastoor te Moorsel. Gedurende zes jaren heeft nheer pastoor zijn taak vervuld in een gebied, die in e twee parochies omvat Sint-Martinus en Sint-Ste- us en daarbij nog de wijk Klaarhaag van de gemeen- Vleldert. De bijna 6.000 mensen die E.H. Van der Hau- rt als hun pastoor hebben gekend, kunnen getuigen hij een heel verstandig mens is, doch in alles heel ivoudig en zachtmoedig bleef. Hij was de «brave her- die altijd en overal bezorgd was om al zijn schapen, was niet de aangewezen man om uitbundig te doen of initiatieven met de grote klok in te luiden. Deson- iks zorgde mijnheer pastoor ervoor dat de parochiekerk nt-Martinus» een volledige beurt kreeg: zowel het inte- als de buitenkant kregen een nieuw uitzicht, de dak dekking werd volledig vernieuwd en de toren werd uit- ust met een elektrisch uurwerk. De Stevenkapel werd, het defekt der verwarmingsinstallatie, langs binnen ledig heropgeknapt. De daken van de pastorij en de pastorij, werden vernieuwd. E.H. Pastoor zorgde nieuwe misgewaden en door zijn toedoen werden i stellingswerken verricht aan de Lourdeskapel. Omtrent heropknappen van de Sint-Gudulakapel hadden wij het uitvoerig in onze editie van 5 oktober. Dit initiatief d genomen door E.H. Pastoor, proost van de konfre en werd door de leden van de konfrerie gefinancierd, ize pastoor was tevens proost van de konfrerie van de Rochus, de Kristelijke Bond van Gepensioneerden, de erenbondafdeling en de verloofdenkursussen. zieken en de noodlijdenden van de parochie kregen de uioede herder» regelmatig op bezoek. zondag 9 december zal E.H. Pastoor de hoogmis op- igen, het geldt hier een afscheidsdankmis met offer- verzorgd door de verschillende parochiale bewegin- Het tema van deze mis is «DANK». Tot deze dankmis irden alle parochianen uitgenodigd. Voor een officieel icheid was mijnheer pastoor zelf niet te vinden, altijd nvoudig en nederig zoals iedereen hem steeds heeft ge- nd. wensen mijnheer pastoor nog veie gelukkige jaren ssen zijn familieleden te Nederbrakel... F.V.B. wantrouwig tegenover elke vorm van vernieuwing of eksperiment. De aandacht die we van de jonge men sen krijgen wijst er echter op dat het hier ook van de grond kan komen. En het sukses van deze toernee voor ogen, ben ik er vast van overtuigd dat het hier ook allemaal moet kunnen'. Wanneer zullen we kunnen zeggen 'Béjart, in België is er plaats voor een tweede'? A. HEYVAERT Naast heel wat minder belangrijke punten, stonden vooral een paar wegenwerken op de agenda. Hiervoor diende zelfs de begroting te wijzigen. Het politiekader en het aantal bedienden werd uitgebreid terwijl de brandweer een radiofonie-installatie kreeg. Met negen stemmen voor, bij drie onthoudingen werden de verbeteringswerken en uitbreidingen aan Eikelstraat, Nerumstraat en Bosstraat aangenomen. Drie nieuwe wegen kregen een naam: de weg in de verka veling langs de Poortendries werd «De Kerckhovelaan», de weg in de verkaveling Meeus aan de Bellaertstraat werd «Dr. Moenslaan» en de weg in de verkaveling Van Key- meulen werd «Vuystermansstraat», net zoals de straat waarvan hij het verlengde is. Diverse wegen die reeds eerder in asfalt werden gelegd, krijgen een definitieve slijtlaag, terwijl aan de brandweer een radiofonie-installatie werd toegewezen met 9 stem men voor, bij drie onthoudingen. Deze installatie zou on geveer 190.000 fr. kosten. Zowel de begroting van de kerkfabriek voor 1974, het kas- nazicht vierde kwartaal '74 als de begrotingswijziging werden aangenomen. Deze wijziging staat in verband met de Ommegangweg en Grote Kapellestraat, die heel wat meer zullen kosten dan oorspronkelijk gepland was. Men spreekt van 50 miljoen. Verder werd het politiekader aangepast, evenals het be diendenkader, terwijl enkele punten nog in verband ston den met wedde-aanpassingen en vakantiegeld voor perso neelsleden, politie en leraars van de muziekschool. MARCOLE Het hoofdartikel «Keizerlijk Plein maandag ontboomd» in De Voorpost van 9 november haalde de drieënvijftig zieke kastanjebomen niet om. Schepen J. De Neve deelde mee dat de firma die met de uitvoering van de heraanleg van he Keizerlijk Plein belast is, normale aanvang op 12 november, door andere werken vertraagd werd, en pas binnen afzienbare tijd het Keizerlijk Plein tot een kale open ruimte zullen herschapen. Deze week ging het Aalsters stadsbestuur over tot de uitschrijving van de aanbesteding voor de afbraak van het oud slachthuis, gelegen aan de Moorselbaan. Het werk dat in vijftig werkdagen dient uitgevoerd, en waar op het afbraakterrein een voorlopige parking zal aangelegd worden tot het een definitieve bestemming krijgt, werd met niet minder dan 21 aanbiedingen bedacht. De hoogste aanbesteding bedroeg 781.000 fr., terwijl een ondernemer hetzelfde werk voor slechts 142.000 fr. B.T.W. inbegrepen kan uitvoeren. In een zaal van het Don Bosco-instituut te Aalst hield de kunstschilder Daniël De Gusseme een tweedaagse tentoonstelling van zijn werken. Het was voor deze Aalstenaar een eerste kontakt met het plaatselijk publiek. Hij mocht zich dan ook verheugen in een talrijk opgekomen groep genodigden bij de vernissage, wat grotendeels de gevolgen van de autoloze zondag heeft vergoed. De Gusseme kondigde deze tentoonstelling van tweeëntwintig werken aan onder de titel «Het Landschap». Feestpaleis: KNT: «LA GRANDE BOUFFE» van vrijdag tot donderdag. Rio: KNT«LIEFDEKAMP NR. 7» van vrijdag tot maandag. Alfa: KNT«CANTERBURY NR. 2» van vrijdag tot donderdag. Palace: KT: «DE KEIZER VAN HET NOORDEN» van vrijdag tot donderdag. Pastoor Van der Hauwaert laat een leemte achter. De B.S.P.-Federatie Aalst schandvlekt de woeste onderdrukking met tanks en mitrailleurs van het studentenverzet tegen de militaire diktatuur in Griekenland. De B.S.P.-Federatic Aalst vestigt er de aandacht op dat de wapens die tegen de vrijheidsstrijders en tegen het Griekse volk worden aangewend, geleverd zijn door de NATO en dat het bijgevolg een aanfluiting van de demokratie is wanneer België en andere Westerse demokratieën fascistische landen als Griekenland en Portugal aan hun zijde in de NATO dulden. De B.S.P.-Federatic roept alle demokraten en in het bijzonder de jeugd op hun aktieve solidariteit met de Griekse studenten en het Griekse volk tegen het militair bewind te betuigen. Nu zijn wij wel een volk van schilders en in het bijzonder van landschapschilders, maar Da niël De Gusseme maakt een oprechte kans zich hierin een aparte plaats te veroveren mits de nodige produktie. perfektio- nisme. konnekties en manifes taties van zijn werken. Deze jonge kunstenaar toont ons iets anders dan het typische landschapsschilderij, ook ver laat hij dit klassieke landschap niet. maar hij voegt er iets aan toe dat hem karakteristiek is. Inderdaad benut deze schilder sedert een drietal jaren de techniek van het materieschil deren. In zijn oudere werken zien wij hem zelfs gebruik maken van echte takken en platenonderdelen. Zijn jongste werken gebruikt hij enkel nog eigen gemaakte materialen en pasta. Dit alles maakt van deze schilderijen in de beste resultaten een levendig iets dat los staat van andere schilder technieken en tevens een zeer realistische indruk nalaat. Als meest geslaagde stukken op zijn tentoonstelling noteerden wij «Bos». «Bergstroom» en «Bloesem» wat niet wegneemt dat de andere even belangwek kend zijn. Gans deze tentoon stelling was een weerspiegeling van de boodschap tot behoud van het environnement die deze kunstenaar wenst te brengen. Noteren wij tot slot nog dat Daniël De Gusseme zijn werken ontstaan naar kleurschetsen die hij achteraf in zijn atelier uitwerkt. Een noodzaak gezien zijn gebruikte techniek. De plannen van de kunstenaar: eind van dit jaar een tentoonstelling te Oudegem en een tentoonstelling in een stadszaal te Aalst, wat hij zou aanzien als een officiële blijk van belangstelling. SCHELFHOUT tl! de' rma<js dal r, ïcer ;1 ol'. f i> dc -D» Ier Een voorstel tot begrotingswijziging veroorzaakte in de jongste gemeenteraadszitting van Lede nogal wat deining. Het bleek dat de aanleg van de Ommegangweg en de Grote Kapellestraat nu heel wat meer gaat kosten dan oor spronkelijk voorzien was. Burgemeester Raes maakte gewag van een bedrag van 50 miljoen. Kunstschilder Daniël De Guseme. "oet, De Ommegangweg zal wel licht geboekstaafd blijven als de meest besproken weg in de Leedse geschie denis. Na de eindeloze pe rikelen omtrent de toepas sing van het taksreglement of verhaalbelasting op deze weg en de moeilijkheden met de vele onteigeningen liepen ook de grondwerken niet van een leien dakje. Over de klachten van de bewoners hieromtrent, had den wij het reeds in een vorige bijdrage. Daar komt nog bij dat in de omgeving van het jeugdhuis Leeuwe rik, de weg een heel eind hoger ligt dan de aanpalen de eigendommen, wat van zelfsprekend heel wat moeilijkheden veroorzaakt bij regenval. Dit niveauverschil is te wij ten aan de aanleg van de riolering, die moest afwa teren in de richting van de Bellaertstraat. Aangezien de riolering hier echter vrij hoog steekt, was een ni veauverschil in de Omme gangweg niet te vermijden. Dit had wel kunnen verme den worden als men voor dien een rioleringsplan voor gans de gemeente had opgemaakt, een plan waar tijdens de raadszittingen reeds lang vraag naar is, maar waaraan nog steeds geen gevolg werd gegeven. Tot overmaat van ramp zit ten de gemeentevaderen nu ook met financiële moei lijkheden in verband met deze weg. De onteigenin gen zouden nu meer dan 23 miljoen bedragen, terwijl hiervoor slechts 21 miljoen was voorzien, terwijl ook de aanleg van de wegen een paar miljoentjes meer gaat kosten dan gepland. Dit zou de totale kostprijs van de beide wegen in de onmiddellijke omgeving van de 50 miljoen brengen, waarvan zowat 30 miljoen ten laste van de gemeente zijn. Men zou zelfs moeten overgaan tot een bijkomen de lening. Deze «kleine misrekening» veroorzaakte vanzelfsprekend nogal wat deining. De problemen rond deze wegen schijnen inderdaad onuitputtelijk te zijn. MARCOLE KULTUREEL CENTRUM AFFLIGEM «WILDE BLOEMEN IN BELGIE. Op maandag 2b november te 20 uur zal in het Kultureel Centrum Affligem te Hekelgem een voordracht gehouden wor den onder de titel «Wilde bloemen in België», door de heer Herman Gerlo. Deze voordracht zal niet alleen interessant zijn om degelijke inhoud van tekst, maar vooral ook door het illustratiemate riaal. Gerlo beschikt over een dubbel projektie-toestel voor dia's. Hij is een meester van de close up's. Wie deze voordracht bijwoont zal ongetwijfeld heel wat meer aandacht besteden aan de zo dikwijls miskende en toch zo wonderlijk mooie wereld van planten en bloemen, die wij zogauw «on-kruid» noemen!

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 5