TEKENINGEN VAN MONGOOLTJE INSPIREREREN DICHTER WILLIE VERHEGGHE OOK FOTOGRAFIE HEEFT ZIJN GESCHIEDENIS TENTOONSTELLINGEN KUNSTSCHILDER FONS MACHARIS WIL AFWIJKEN VAN HET KLASSIEKE Het gaat zowel de vrije als de rijksscholen voor buitengewoon onderwijs niet altijd voor de wind. Daar kan zowel direkteur A. Van Cauter, als het beschermkomitee voor de Rijksschool voor Buitengewoon Onderwijs, kortweg R.l.B.T.O. aan de Molendreef 57, Aalst, van mee praten. De akkomodatie in de houten paviljoentjcs is verre van een hemel op aarde, laat staan afdoende. Er dienen andere middelen aangesproken te worden om voor verdere uitrusting in te staan. Door een samenloop van omstandigheden kon een bijzonder initiatief uitgewerkt worden. Felix Everaert. leraar handvaar digheid aan het R.I.B.T.O. Aalst. waar mentaal gehandi capte kinderen voorbereid worden op een tewerkstelling in een beschermde werkplaats, merkte bij een der leerlingen Dirk Van den Spiegel, de aparte ■gave op van deze gehandicapte jongen voor zwart-wit tekenin gen. waarvan de uitwerking getuigt van een poëtische vormgeving, uitgevoerd in een originele grafische stijl. Deze tekeningen op karton en met oostindisehe inkt gebracht zijn opgebouwd met hokjes. Het vergt de jongen quasi een dag om een tekening af te werken, terwijl de leraar wel eyen een oogje in het zeil dient te houden, daar anders bij een te lang bezig zijn met een en hetzelfde onderwerp alle hokjes systematisch zwart gemaakt worden, als in een drang. Het gamma onderwerpen zijn de klassieke tenia's voor een kind: de dierenwereld, thuis, straat, zichzelf. Niet aangevuld riiaar slechts geïnspireerd door zijn leraar, leeft Dirk Van den Spiegel in zijn tekeningen volkomen zijn wereld uit. MOGELIJKHEDEN De prestaties van mentaal gehandicapte kinderen worden door velen vaak onderschat. Met alle middelen wordt door het buitengewoon onderwijs gepoogd de sluimerende moge lijkheden op te wekken. Reeds vorig jaar. w erd een tentoonstel ling in het Oud-Hospitaal ingericht met een vijftigtal tekeningen, schilderijtjes, kol- tiges van leerlingen. Willie Verhegghe uit Dender leeuw. kwam door Felix Everaert. die zijn vorige gedich tenbundel illustreerdeen niet in het minst door zijn vrouw die als lerares verbonden is aan de Rijksschool voor Buitengewoon Onderwijs te Aalst in kontakt met de tekeningen van Dirk. Alles is zeer vlug in zijn werk gegaan. In een geïnspireerde vlaag kwam de dichtbundel «Van Mensen. Dieren en Dingen» tot stand. Tweeëntwin tig tekeningen van Dirk vormen de inspiratiebron voor Willie Verhegghe. die hiermede zijn poëzie een kinderlijk aspekt. speels en ironisch gaf en bovenal verstaanbaar bleef. Deze onpretentieuze poëzie, dit samenspel van tekst en tekening, is zoals de dichter het op de achterflap van de bundel neerschrijft «een luisteren met het oor aan de deur naar alledaagse dingen». ANALYSES De analyses van de tekenpres- taties van mentaal gehandicap ten is niet nieuw Reeds in 1920 bracht dr. W. Morgenthaler een monografie over de krankzinni ge kunstenaar. De graad van intelligentie en ontwikkeling wordt uit schilderwerken afge leid. De teken tests van Florence Goodenough. waarbij de ge- itiksdromen. angsten en indivi duele reakties tot uiting komen, zijn voldoende gekend. Dichter Willy Verhegghe wil beslist van geen wetenschappe lijke analyse weten en benadert Dirks tekeningen waarin naar een evenwicht in de wereld der omringende vormen gezocht wordt, emotioneel bewogen en -geïnspireerd tot het ontdekken van het universum van het beeldende woord te zien. De opsom-gedichten, waarbij het titelwoord steeds hernomen wordt. getuigen van eenvoud, direktheid en een bewogenheid die als kunstuitdrukking doel treffend de fundamentele waar den van het leven doet releveren. Professor Paul Ghijsbrccht. voorzitter van het Beschermko mitee. situeert in zijn inleidend woord op tleze dichtbundel, dc gedichten zeer nauwkeurig. Zij leggen, aldus prof. Ghijsbrccht. dc klemtoon op de gelijkheid van alle mensen. waarbij iedereen écn of andere eigen schap heeft, waarmee hij de anderen overtreft. Dit samen gaan langs wegen van het gevoel en van de artistieke aanleg kan evenveel bijdragen tot het geluk yan de mens als de objektieve koele wetenschappelijke bestu dering van de één door de andere. GEENGAGEERD Willie Verhegghe is niet aan zijn proefstuk toe. Deze dichtbundel naar tekeningen van Dirk Van den Spiegel bevestigt trouwens een evolutie naar meer duidelijke, begrijpe lijke poëzie. Hij zegt zelf: •Bakker en boer hebben het recht gedichten te lezen en te verstaan... dc happy few moet bijdraaien». Dit bevestigt zijn ommekeer van gesloten poëzie, tegen deze ivoren torenmentali- teit moet tegen in gegaan worden». Willie Verhegghe. een kwart eeuw geleden geboren te Denderleeuw, debuteerde in I9(>9 met een in eigen beheer uitgegeven bundel «Met Ikaros op schoot», die niet helemaal vrij van invloeden was. De drie naderhand gebrachte bundels zijn merkwaardig en tevens uniform in opbouw. Een eigen gedicht wordt steeds tegenover een fragment van een tekst, een gedicht, of zoals in de «Vlaamse Guerrillero's», frag menten uit het dagboek van Che Guevara, gebracht. Een geslaagde verbinding van zijn poëzie aan de aktualiteit. zonder zelf tijdsgebonden te zijn. De tegenstelling is frappant. «De adem van Vlaanderen zit gevangen voor kijk- en tapkast» dicht hij. waartegenover de bezieling van de Boliviaanse verzetsstrijders Dichter Willie Verhegghe "De poësie moet opengesteld worden voor de bakker en de slager" (Ib) staat. In «De Adem van Amor», 25 liefdesgedichten die in één nacht geschreven werden, be zingt de dichter zijn liefde voor het meisje dat zijn vrouw en de moeder van zijn kinderen worden zal. Marnix Gijsen, in zijn inleiding, wees erop dat Bij gelegenheid maken wij allen wel eens een paar foto's. Dit is voor ons de meest gewone zaak ter wereld geworden, maar het indrukken \an het knopje en de traditionele «klik» zijn het resultaat san jarenlange opzoekingen verricht door scheikundigen en kunstenaars. Nu. meer dan 150 jaar na_de officiële ontdekking van de fotografie is het voor ons geen wonder meer het rolletje uit het toestel te nemen, het naar een fotozaak te dragen en na een paar dagen onze afdrukjes in ontvangst te nemen. Het begon reeds in 1727 toen een Duitse arts Johan Heinrich Schulze zijn eerste pie-fotografische ontdekkingen deed. Hij kwam tot de vaststelling dat een mengeling van krijg en zilvernitraat de voorwerpen reliek teerde. Deze lichtbeelden kon hij echter nog niet fixeren. Duitse bronnen vermelden dat Carl August von Steinhell reeds in 1837 kamera-opnamen maakte op chloorzilverpapier. Dit was twee jaar voor de officiële bekendmaking van de fotografie door de Franse staat. Aan deze bekendmaking was echter veel voorafgegaan. Reeds in 1922 slaagde de Fransman Nicephore Niepce er in een houdbare foto te maken. Deze eerste opname duurde acht uur en werd belicht op een ijzeren plaat bedekt met een gevoelige asfaltlaag. Deze eerste foto is nu nog steeds bewaard en is in het bez.il van de «Georges Eastman- stichting» te Rochester (U.S.A.) beheerd door Kixlak. Enkele jaren later, in 192b. ontdekt een Frans kunstschilder Daguerre een include waarbij hij de beelden vastlegt op verzilverde koperplaten, door middel van inwerking van kwikdampen. Dit was een direkt positief procédé, dat men Daguerioiv- pes (of -typies) noemt. Het nadeel van deze techniek was echter dat men nooit meer afdrukken van eenzelfde onder werp kon maken of men moest het origineel opnieuw aftrek ken. Alleszins wordt Daguerre meestal, mede door het feil dal hij zijn uilvinding wist te verkopen aan de Franse staat, en dil tegen een jaarrcnlc. ten onrechte aanzien als de uitvinder van de fotografie. Wel is waar dat hij associeerde met Niepce. waarna ze samen opzoekingen verder zetten tot de dood van laatstgenoemde in 1833. Andere bronnen vermelden dat een Parijzenaar Bayard reeds «dessins photogèniques» op papier tentoonstelde in het jaar dat Arago de uitvinding van Daguerre voorstelde aan de «Academie Franyaise des Scien ces». Arago was zelfs op de hoogte van deze experimenten. Ontgoocheld is Bayard dan ook voor de fotografie verloren gegaan. Al zeer vlug echter kwant men tot de vaststelling dat de uitvinding van Daguerre verre van ideaal was. Zoals reeds gezegd stelde zij heel wat problemen met de vermenig vuldiging van de beelden. Ook was deze methode weinig ekononiisch. Hel was een Engelsman. William Fox Tal- bol. die dil probleem wist op te lossen dooi zijn opnamen te maken op papieren negatieven die men achteraf kon afdruk ken op een onbeperkt aantal exemplaren steeds van even goede kwaliteit. Hierdoor mogen wij Talbot beschouwen als de grondlegger van de moderne fotofralie. Het was zijn uitvinding die de verdere ontwikkeling en ver spreiding van verschillende procédés heeft mogelijk ge maakt. Zelfs kwam men heel vlug tot de vaststelling dat glasnegatieven veel scherpere afdrukken toelieten. Deze methodes noemen wij achter eenvolgens het «natte kollo- dium» en het «droge kollo- diuin». (wordt verdergezet) WAL I ER SCHELFHOUT De zinloosheid van elke oorlog wordt in zijn bundel «Vlaande ren 1914-1918 Vietnam 194b- 1973 of de afschuwelijke lange adem van de oorlog», aange klaagd. Alle mensenslachtingen verlopen parallel, alleen namen en onbelangrijke details ver schillen. Willie Verhegghe studeerde jocrnalisliek te Brussel en is momenteel verbonden aan de Dienst Letteren en Dramatische Kunst van het Ministerie van Nederlandse Kuituur. Hij is recensent voor het weekblad «Voor Allen» en redakteur van «Open Deur-. Zijn vijfde dichtbundel «Van Mensen. Dieren en Dingen» wordt zaterdag a s. tijdens het jaarlijks bal in het R.l.B.T.O. vanaf 21 uur gepresenteerd door prof. I'. Ghijsbrecht. Wanneer men afscheid neemt van deze jonge dichter, kan men zich niet van dc mening ontdoen, dat deze joviale man. met de onartificiële poëzie die .hij brengt, een uitdaging betekent voor de gevestigde waarden. JOHAN VELGHE 't APOSTELKEN Tentoonstelling TUUR DE RIJBEL. De tentoonstelling blijft toegankelijk van 1 tot 12 december 197 3. Donderdag gesloten. GALERIJ V. DE SAEDELEER De tentoonstelling Arte 2 heeft plaats in de galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, tot en met 17 december. Pol Spilliart, Emile Souply, Jef Claerhout, Luc Hoenraet, Jef Van Teurenhout, Roland De Volder, Etienne Le Compte, Luc Crombé, Maurits Van Saene, Koenraad, Gustaaf Camus en Roland Massa stellen hun werken tentoon. De tentoonstelling isopen van 14 tot 19 uur en 's zondags van 10 tot 13 uur. Maandag gesloten. BELFORTKELDER Tentoonstelling tot 9 december, alle dagen van 14 tot 19 uur, 's zondags van 9 tot 12 en van 14 tot 19 uur. Stellen tentoon J. De Nijs, J. Uyttersprot en P.A. Van San. BELFORTZAAL Van zondag 9 tot zondag 16 december. Iedere dag van 14 tot 19 uur, 's zondags van 10 tot 12 en van 14 tot 19 uur "Geschenken uit vreemde landen". GALERU PIETER COUCKE Van donderdag 13 december tot 8 januari '74 een dubbele tentoonstelling. Op het gelijkvloers: vijftig grafische werken van Salvador Dali. Op de-eerste verdieping: «Kunst en Grafiek» met grafisch werk van: A. Debois. G. De Cock. V. Gentils. P. Horvath. G. Leclercq en A. Pomodoro. Voortdurend tentoonstelling schilderwerken van J. Moreaux. W. Van Hecke. G. Leclerq. Vooropening donderdag 13 december om 20 uur. Open alle dagen van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur. 's Zondags van 10 tot 13 uur. 0 Verhegghe met deze bundel het hermetische afzweert en simpe le. glasheldere liefdesgedichten, verfrissend van eenvoud en direktheid brengt. De kommu- nikatie tussen kunstenaar en lezer kan verwezenlijkt w orden. «Een dichter om jaloers op te zijn.» aldus Marnix Gijsen. Zo trokken de eerste fotografen van stad tot stad, van land tot land Momenteel wordt in de Rik Wautersgalerij te Brussel het werk tentoongesteld van deze kunstenaar van eigen bodem. J. Van Overstraete, voorzitter V.A.B.-V.T.B., opende op zaterdag 1 december de ekspositie. De 4b-jarige Macharis is een sterke persoonlijkheid. Hij werd te Denderbelle gebo ren alwaar hij een groot gedeelte van zijn jeugd op de toneelplanken stond. Van jongsaf toonde hij in hoge mate belangstelling voor de plas tische kunst. Zonder een akademischc vor ming begon hij te schilderen. In zijn beginperiode waren dit o.a. ktowns. Zijn sterke observatiegeest nam veel in zich op. Volop autodi- dakt bouwde hij een eigen tech niek en stijl op die hij zelf met impressionisme betitelt. Hij heeft een zwak voor de zee. Hij is een graaggczicnc figuur in de Westhoek, waar de familie -Florizoone hem volledig steunt. Ware fijnproevers van zijn schilderijen zullen zijn marines, die afwijken van de klassieke, ongetwijfeld naar waarde schat ten. Zee. water, lucht, zand. drei gende wolken en hevig baren- spel; serene stilte van een glad de waterspiegel; dit natuurver schijnsel in zijn overweldigende grootheid grijpt hem aan. Op de meest markante wijze geeft hij met kleuren en nuan ces de diepte en de sfeer weer. Hij plaatst de kleine mens in een immense ruimte. Zijn sterk koloristische kunst, met voorliefde voor bruin, rood bruin en geel. doet ons aan de oude Vlaamse schildersschool denken. Hij schildert met penseel, maar hanteert ook met brio het palet mes. In zijn werken gebruikt hij poly- meerverf en ook de akrylisehe verven, die op zichzelf een grote vaardigheid en zuivere aan breng vereisen. Getuigend van levensblijheid en intense liefde gaat zijn voorkeur ook uit naar onderwerpen in verband met de moederschap. Zijn man-vrouw figuren stelt hij levend tegenover elkaar: de sterke struise man t.o.v. de tengere lieftallige vrouw Hij schildert vooral 's nachts en tijdens de weekends met als achtergrond klassieke muziek. Benevens schilder is de roman tische Maeluiris ook poëet. Wij pikten uit zijn vele ongepubli ceerde verzen een fragment uit •Verlangen»: Het oosten kleurt Jasmijn die geurt in de dauw- Gauw een druppel dauw op mijn lippen die smachtend verlangen naar de zoetigheid van hef le ven. Deze tentoonstelling van F. Ma charis is de twaalfde. In de Rik Wautersgalerij. E. Jacqmainlaan 12b te Brussel, blijft zij geopend tot en met 13 december. Alle weekdagen van 10 lol 18 uur. Vanaf 28 december eksposeert deze kunstenaar te Dendcrmon- de. ROEL VAN DE PLAS Fons Macharis, niet zo maar onder te brengen onder een of ander -isme. Zon- en feestdagen van 10 lot 13 ISELAND, ISELAND In de uithoek van West-Vlaan deren, tussen De Panne en Duinkerke, ligt lJslandhoek. Daar situeert Fred Germon- prez zijn ontroerende roman Iseland, Iseland, een aangrij pend relaas van de zeldzame vreugden, het steeds terug kerend en gruwelijk leed, de strijd en de ondergang van een klasse loonslaven die in Vlaanderen welhaast tot de geschiedenis behoort de ijs- landvaarders, die tegen hon gerlonen door Franse reders werden aangeworven voor de harde en gevaarlijke kabel jauwvangst nabij IJsland. De tochten duurden telkens zes maand, van lente tot winter. Velen verdronken ginds en het karige loon dat de overlevenden ontvingen, hield de armoede slechts een paar wintermaanden buiten de gezinnen. Daardoor leefde lJslandhoek in voortdurende angst en spanning. Zij die vrijwillig of gedwongen thuis bleven van de vaart, stortten zich om den brode in nieuwe avonturen het smokkelen, dat een andere vorm van gevaar inhield, nieuwe span ningen veroorzaakte, maar toch enkele tijdelijk welstel- lenden maakte op IJsland- hoek. In die gemeenschap, waar de ellende en de voortdurende bedreiging van de dood de harten ontoegankelijk en bit ter maakt, komt pastoor Zoete terecht. Hij is een jonge idealist als hij er aankomt en hij is een oude, gebroken man als hij door verraad van buitenaf zijn parochie moet verlaten. Zo begon zijn apostolaat op de lJslandhoek Uoor die mensen had hij het eerst horen spreken over IJsland, over de strijd om de bete broods. Schraal was hun leven als hel gierige duin waaruit men slechts zandpatalten kon winnen. Och, die eerste ge sprekken met Tavernier, met Sproete, met Krabbe, Legein, de Haring, Kilo, de Tond. De mannen spraken minder dan de vrouwen. Hun tong hing minder los. Het wantrouwen liep nog uit hun ogen. Hij heeft zich nooit laten af schrikken door hun barsheid. Zoete weet dat hier andere normen gelden dan in een gewone parochie. En ook andere, ruwere zeden. Maar Zoete houdt van die mensen, deelt in hun honger en hun leed. En ook in hun zeldzame vreugden de terugkeer der IJslandvaarders of het slagen van de smokkeltochten. Hij ziet veel door de vingers, dat een priester in gewone om standigheden niet gedogen kan. Hij is soms een hard en bars zedepreker, maar altijd is hij solidair met hen. Daarom sluit hij ook de ogen voor de smokkeltochten, berschermt en verdedigt die zelfs tegen wet en overheid. Hij beseft dat hij zich hierdoor in een moeilijke persoonlijke situatie plaatst, niet het minst ten opzichte van zijn eigen pato- rale overheid. Die zal hem uiteindelijk voor alles verant woordelijk stellen, ook voor de menselijke kleinheid, de losbandigheid en het verraad, waarvan de kleine gemeen schap van lJslandhoek niet gespaard blijft. Ook na het gedwongen ver trek van pastoor Zoete blijft de armoede knagen op lJs landhoek. Alleen het smokke len bestaat niet meer. Ellende en doodsangst zijn niet min der groot. Maar na Zoete ontdekken de IJslandvaarders dat er nog mensen zijn voor wie het hart luider roept dan alle reglementen, eer en voor deel. FRANS-JOS VERDOODT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16