Stedelijk jeugdteater wil alle middens bereiken Grafische werken van Salvadoröali in galerij Pieler Coecke TENTOOHSTELLINGIH Met "Blaise" een zorgeloos avondje nit TOBBED, OOK FOTOGRAFIE HEEFT ZUN GESCHIEDENIS AALST OPEN DOEK VOOR EEN BOEK J 16-14-12-1973 Het stedelijk jeugdteater ontstond in 1963 onder impuls van de toenmalige Schepen van Kuituur Bert Van Hoorick. Zonder organisatie maar met veel spontane medewerking kreeg het vier jaar later toch een officieel karakter. De heer Frans Wauters werd koördinator, belast met het lezen en kiezen van de stukken, met het aanduiden van de regis seurs en met het zoeken naar de passende akteurs. Nu zeven jaar later, ijvert hij venier om tie leefbaarheid van dit jeugdteater te verzekeren. Zijn bedoeling was en is: de regie aan diverse personen toe te vertrouwen, krachten te putten uit de verschillende Aal- s terse toneelverenigingen; en met de gekozen stukken de ver schillende ideologische middens te berdken. Kamiel Van Geirt. Herman ocssens. Walter Boni. Renaat Ravijts. Frans De Brul. Jo Becckman. Tuur Van de Brulle en Frans Wauters zelf hebben reeds hun steentje bijgedragen om een zeer grote verscheiden heid van droomstukken op hun palmares te kunnen schrijven: -De eerste spiegel in Toeja- ktnd». «Sterke Jan -, -De kleine prins-, -Schildwacht pas op». •Maartenden Haas-, «Clown op een eiland-, - Vliegend tapijt». «Jan Zevenslag». «Assepoes» en «De Wonder Fiets-, De huidige Schepen van Kuituur Van Den Eede steunt de vereniging. Maar wat de sub sidies betreft moet gezegd worden dat zij amper volstaan om twee reeksen te bekostigen. De spontaniteit en de scherpe opmerkingsgeest van het kind. hun scheiding van kwaad en goed. waarbij de slechten ahoe- geroep en de goeden applaus en biavos te beurt vallen, vergt van de akteurs een zeer bijzondere ingesteldheid. Zij moeten hun rol dik in de verf zetten, uiterst beweeglijk zijn en het improvi seren volledig beheersen. Het is een moeilijke, doch dankbare taak. In dit verband valt vast te stellen dat bij de schooldirckties in het Aalsterse slechts een schuchtere belangstelling voor dit soort vorming heerst. Noch tans biedt dit jeugdtoneel voor onze jongeren heel wat voorde len. Het is een uitstekende taal les. Het kweekt belangstelling voor teatera-n helpt de drempel- vrees overwinnen. Het is een voorbeeld van dramatiek, dat de krealiviteit stimuleert, aan zet tot dramatiseren in klasver- band en voor sommige bevoor rechten onrechtstreeks de weg naar de toneelschool opent. De kostprijs bedraagt slechts 10 Ir. en van elk stuk worden twee voorstellingen gratis aan de ge handicapten aangeboden. an tegenslag bleef hel Stede lijk Jeugdteater dit jaar niet ge spaard. Frits De Coninek (dekorontwerper) overleed op 50-jarige leeftijd. En tijdens de repetitie overleed schielijk Re- naai Ravijts. Jeugdteater ver loor hiermede twee steunpilaren die mei hart en ziel aan de bloei meewerkten. Vandaar dat de eerste voorstel ling. gepland in september, pas in het begin van I9--1 zal opge voerd worden. Het wordt een sprookje uit duizend en één nacht; - Het vliegend tapijt» van Claus Eidam in de regie van Frans Wauters. met in de hoofdrol Ronald Sehollaert. Verdere inlichtingen zullen in dit blad verschijnen, een tweetal weken vóór de première. ROEL VAN DE PLAS GALERIJ V. DE SAEDELEER De tentoonstelling Arte 2 heeft plaats in de galerij Valerius De Saedeleer, Keizerlijk Plein 53, tot en met 17 december. Pol Spilliart, Emile Souply, Jef Claerhout, Luc Hoenraet, Jef Van Teurenhout, Roland De Volder, Etienne Le Compte, Luc Crombé, Maurits Van Saene, Koenraad, Gustaaf Camus en Roland Massa stellen hun werken tentoon. De tentoonstelling is open van 14 tot 19 uur en 's zondags van 10 tot 13 uur. Maandag gesloten. BELFORTZAAL Tot zondag 16 december. Iedere, dag van 14 tot 19 uur, 's zondags van 10 tot 122 en van 14 tot 19 uur "Geschenken uit vreemde landen". GALERIJ PIETER COUCKE Tot 8 januari '74 een dubbele tentoonstelling. Op het gelijkvloers vijftig grafische werken van Salvador Dali Op de eerste verdieping "Kunst en Grafiek" met grafisch werk van A. Debois, G. De Cock, V. Gentils, P. Horvath, G. Leclercq en A. Pomodoro. Voortdurend tentoonstelling schilderwerken van J. Mo- reaux, W. Van Hecke en G. Leclercq. Open alle dagen van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur. 's Zondags van 10 tot 13 uur. GALERIJ 'T APOSTELKEN H. Van Vaerenbergh stelt werken tentoon vanaf vrijdag 14 december tot 26 december. Gesloten op donderdag. MIKISKLUB Nieuwbeekstraat ter gelegenheid van de opening van de nieuwe klub tentoonstelling van werken van Felix Everaert, op zaterdag 22 december. Salvador Felipe y Jacinto Dali is op 11 mei 1904 te Barce lona geboren. Hij studeerde te Madrid en onderging in vloeden van de Chirico en Carlo Carra. Hij ontwikkelde zich via het realisme, kubisme, de ab- strakte kunst en neoklassisme tot surrealist, een pikturale surrealist. In 1929 besloot hij zich geheel te wijden aan de transcrip tie van zijn dromen en zijn paranoïde dromen. Surrealisme is tenslotte de overwinning van het droomleven en het on derbewuste. Dali is een veelzijdige kunstenaar. Hij is zeer begaafd in het schilderen van portretten, het kreëren van wanddeko- raties, affiches, sieraden, etalageversieringen, de boeken die hij illustreerde niet te vergeten. Hij is ook de auteur van o.a. «The secret Life of Salvador Dali» in 1942 en «Hidden faces» in 1944. Zijn schilderijen getuigen van een perfekte, all-round technische vaardigheid en van een indrukwekkende fantasie. «In wezen moet Dali een zeer gevoelige kunstenaar zijn, die zich aan zorgen en angsten onttrekt door zich te verdiepen in schilderach tige metafysika», aldus A. GJairmans Dali's doeken bespreken zou ons te ver leiden. Toch willen we drie belangrijke tableaus vermelden; «De brandende giraf», «Hard nekkige herinnering» en «Christus van Sint-Jan van het kruis». De werken hebben veel weg van de ouderwetse manier van «bedrieglijk-echt» schilderen en geven vaak een zo sterk perspektief, dat het onderwerp uit het doek naar voren lijkt te ko men. Toen Salvador Dali werd ontslagen uit een Spaanse gevangenis, kreeg hij van zijn vader, een notaris, een drukpers. Vandaar 52 uit zonderlijk belangrijke wer ken van deze grootse kun stenaar. Vele mensen denken dat grafische werken minder waarde hebben dan bijvoor beeld een gouache of een aquarel. Niets is minder waar! Een grafiek komt meer uit de ziel van een kunstenaar dan om het even wat. Het is een direk- tere uiting van het gevoels leven. Dit kunnen we be wijzen aan het feit, dat bij een schilderij steeds kor- rekties kunnen aangebracht worden, wat moeilijker gaat bij grafiek. Eenmaal een lijn getrokken, blijft ze be staan. Wanneer men het fi nancieel aspekt bekijkt, kan gezegd worden dat voor spekulanten de gra fische werken evenveel kunnen opbrengen dan eender welke kunstuiting. Jammer genoeg is er een hoog percentage kunstlief hebbers die werken kopen omdat zij hopen er munt te kunnen uitslaan! Vader en zoon Van Holsbeeck heb ben werkelijk iets groots verwezenlijkt! We zijn er dan ook van overtuigd dat deze expositie zeer veel bij val zal boeken. Hopelijk ko men alle scholen van Aalst en omstreken eveneens de ze galerij binnenvallen. Wij geloven niet de pedago gische waarde van zo'n uit stap te moeten bewijzen. In de galerij Pieter Coecke, Molenstraat 44, zijn er op de eerste verdieping ook andere grafische werken te bewonderen, namelijk van A. Debois (6 litho's), G. De Cock (zeefdrukken en het kijkboek «Varouna»). De Li tho-map; «De acht hoofd zonden» van V. Gentils en «Screenreliëfs» van P. Hor- worth vallen eveneens te vermelden. G. Leclercq brengt een eerste litho in 19 kleuren en op 25 exem plaren. En tenslotte A. po modoro met keramiek «De eenheid in de dualiteit» (in exclusiviteit voor België). Het eindejaarssalon in ga lerij Pieter Coecke blijft ge opend tot 8 januari, alle dagen van 10 tot 12 uur en van 15 tot 19 uur. Zondag's van 10 tot 13 uur. Een goede tentoonstelling behoeft geen krans!! ROEL VAN DE PLAS De Koninklijke Rederijkerskamer St.-Barbara «Arbeid en Kunst» opende zijn toneelseizoen met de vaudeville «Blai se» van Claude Magnier, in de regie van Jef Bettens, me dewerker aan B.R.T. In zijn voorwoord betoogde voorzitter Van Gijseghem dat gezien de zeer talrijke opkomst het eksperiment zater dagavond toneelavond, wonderwel geslaagd is. De be doeling van dit toneelwerk, aldus spreker, is in de wereld van snelheid en inspanning een beetje ontspanning te brengen. Blaise d'Ambrieux, een ar me talentloze schilder, is de minnaar van de cover- girl Geneviève, die onder houden -wordt door de rijke industrieel Carlier. De energieke Ronald Sehol laert die de rol van Blaise vertolkte, is als geknipt voor de vaudeville. Dyna misch, met hart en ziel, mimisch uitstekend, be woog hij zich op de plan ken. Ietwat ademloos na de geleverde inspanning mocht hij een sterk applaus in ontvangst nemen, Een schuchtere houding, een boerse taal, een bril op haar neus, lange blonde vlechten toverden Francine De Bolle om in het platte lands dienstertje Marie. Zeer goed was haar samen spel met haar chef Blaise, in het werkelijke leven haar echtgenoot. Een spontaan open doekje viel haar te beurt voor haar onver wachtse vertaling Neder lands-Spaans. Graag hadden we Lea Cal- lebaut in de rol van Natha lie met meer nadruk zien akteren. Het valt wel te betwijfelen dat Alice De Bolle in de rol van cover-girl Geneviève, reeds zo'n meisje van nabij in aktie zag. Ze mocht haar rol meer in de verf zetten. Aan haar intonatie Lon ook wat gedaan worden, om de zaagachtige toon te vermij den. Er kon geen betere typering van de rijke industrieel Car lier gegeven worden. Van kop tot teen, bril, snor, gang en overdreven voor liefde voor vrouwelijk schoon, is Paul Seghers volledig in zijn optreden geslaagd. Meer geaksentueerd mocht de vertolking van de excen- trieke Ariane, Gisèle Van Der Weeën wel zijn, haar- taal kon beter verzorgd, op momenten was zij onver staanbaar. Talentrijk was Zoë De Neve als zuster van Carlier. Deze aangeboren aktrice is de moeder van de hoofdrolver tolker. Hoe zou het anders kunnen: zo de moeder, zo de zoon. Leen Van Den Bossche, Laura, hoewel nog jong, verdient een bravo, vooral voor haar zeer goede mi miek. In de stille periode van haar optreden vertelde ze met deze aangepaste mi miek meer dan woorden Vervolg van vorige week De eerste fotografen waren verplicht om rondreizend aan de kost te komen want hoewel de fotografie een goedkope portreteermetode was, was elke verblijfplaats vlug uitge put wat het kliënteel betrof. Later zien wij dat deze werk- verblijven enkele maanden tot een paar jaar kunnen duren en nog later zijn er fotografen die ateliers bezitten in ver schillende steden. Meestal werd de aankomst van een fotograaf voorafge gaan door enkele aankondigingen in de plaatselijke bla den van die tijd. Hierin loven die mensen hun eigen kwa liteiten zoals: perfekte gelijkenis, korte pozetijd, opname bij elke weersgesteltenis en dergelijke. Inderdaad was het een hele prestatie aan de bestaande metodes iets te kunnen ver anderen of te verbeteren. In het begin van de Daguer réotypie duurde de pose- tijd tot 30 minuten naarma te de evolutie verminderde ook deze tijd en toen Tal bot zijn eerste negatieven op papier opnam, duurde deze tijd nog slechts 3 minuten. Het was dan ook een hele prestatie een po- zerend model gedurende die tijd onbeweeglijk te houden. Hiertoe werden ondersteuningen verdekt opgesteld achter het hoofd en armen, wat verklaart dat sommige van deze portret ten zeer geforceerde hou dingen weergeven. Het was Niepce De Sint Victor, de zoon van Ni- cephore Niepce die in 1847 de pozetijd terugbrengt op 3 sekonden Hij gebruikt op dat ogenblik reeds glasne gatieven. In 1851 verbetert de Engels man Frederic Scott Archer de glasmetode door het aanbrengen van vloeibaar collodion. Dit wil zeggen dat de plaat in vloeibare toestand werd belicht en dus ook ter plaatse diende ontwikkeld. Hiervoor had den deze fotografen een ganse donkere kamer-uit rusting bij, die ze meestal op de rug droegen en die bestond uit een zwarte «tent» waaronder zij na op name verdwenen met de nodige chemicaliën voor de negatiefontwikkeling. Achteraf evolueerde deze metode tot het «droge col- lodium»-procedé. waarbij de fotograaf de opnamen in goed gesloten cassettes meenam naar zijn donkere kamer in zijn woning. Het is ook uit deze periodes dat verschillende afdruktech- nieken ontstonden. Zo ken nen wij onder andere de Amfitypieën; Ferrotypie (die rechtstreeks afkomstig is van de Daguerréotypie en dus een onmiddellijk posi- tief-procedé): de Platino- typie; Ozobroomdruk Kooldruk; Ozotypie; de Mariotypie; de Melainoty- pie; Ambrotypie: de Sepia- druk en nog vele anderen, elk met hun specifieke voor- en nadelen. Het was Georges Eastman die in 1888 de amateurfoto grafen een hele stap tege moet kwam en het eerste kommerciële toestel op de markt bracht, waarmee ie dereen kon opnamen ma ken. Men hoefde geen ver stand te hebben van foto grafie. Een druk op de knop en de Georges Eastman Cie. deed de rest. Dit wer den dan ook de publicitaire slogans die voor de lance ring van dit apparaat wer den gebruikt. Eastman noemde zijn toe stel «Kodak», een naam die geen enkele betekenis heeft maar die achteraf geld waard werd voor zijn uitvinder. Om het even welk toestel van eender welk merk wordt nog steeds met deze naam aangeduid. (wordt verdergezet) WALTER SCHELFHOUT kunnen uitdrukken. Temperamentvolle Magda Coessens, gaf een voortref felijke weergave van de Spaanse Pepita. Wat de kostumering be treft, kan gezegd worden dat de cover-girl in feite wel wat luxueuzer of meer hyper-modern mocht te voorschijn komen. In een goed tempo, snel zoals het een vaudeville past, met fijn uitgewerkte hoogtepunten, verliep he spel steeds crescendo on de onontbeerlijke klimax te bereiken. Het einde kon iets mee uitgediept worden. Waren de bezems misschien nie| de goede oplossing? «Arbeid en Kunst» heeft in] tens gewerkt aan dat stuk met een moeilijke speltechl niek, dat de maximum inzel van de akteurs en aktrices eist ROEL VAN DE PLA De akteurs van de Koninklijke Rederijkerskamer St.-Barbara, n de voorstelling van "Blaise" Labarre-kamera. Het type van de oudste cangras DE GROTE HEER Goede schrijvers moeten soms lang wachten op de erkenning die ze verdienen. Vroeger kon men zoiets nog enigszins begrijpen de kommunikatie- media waren veel minder talrijk dan vandaag. Daaren boven was hun bereik erg beperkt. Maar vandaag de dag zijn er de radio, de televisie, de overtalrijke tijdschriften en magazines, die elk betrek kelijk veel aandacht besteden aan de kunstenaars in het algemeen en de schrijvers in het bijzonder, zodat eenieder die een minimum aan inte resse betoont best weet wat er op de schrijversmarkt te koop is. Tenzij. Ja, tenzij die kommu- nikatiemedia jarenlang be wust of onbewust een schrij ver over het hoofd zien. Cor Ria Leeman is een schoolvoorbeeld van dat soort verwaarlozing. Pas vijftien jaar nadat het Davidsfonds (te Leuven) zijn buitengewone roman De Grote Heer uitgaf, komt hij in de belangstelling. Aanleiding hiervoor is de recente toekenning van de John F landers- Jean Ray-prijs aan Leèman, voor diens jeugdboek "De bekroonde foto". Plots ontdekte men nu Cor Ria Leeman, vijftien jaar na De Grote Heer, dat hem toen reeds de faam van een belangrijk schrijver had moe ten bezorgen. De Grote Heer, Een negro spiritual is het verhaal van een negergjongen en een neger meisje, die de roep beant woorden van De Grote Heer en diens bode, Gabriel. De Grote Heer is de brenger van de universele boodschap van liefde en rechtvaardigheid. Er gaat iets vriendelijks van liem uit. Hij heeft een zwart gelaat met donkere ogen en een grijze krocsbaard om de kin. Hij is oud en toch loopt hij heel rechtop. Zijn handen zijn zwart, maar de palmen zijn gebleekt, alsof de Heer daar hard heeft mee gewerkt. Eri dat deed hij ook, dat wee(i iedereen van hem, tenzij dé mens die het niet wil zien. De negerstam aanvaardt! slechts moeizaam maaij zonder echte vijandigheid j de overgang van de oude gebruiken en leefgewoonten naar de nieuwe levenswijze ej levensopvatting die langs de negerjongen en het negermeis je in de kleine gemeenscha! binnendringen. Het is d« strijd tussen het geloof vai hun ouders en voorouders cn dat van De Grote Heer, dit samen met zijn boodschappei Gabriël het kristendon symboliseert. Toch wordt pa: in de allerlaatste bladzijde he verband gelegd met de missio naris uit het kristelijkt westen als de taak van D« Grote Heer en Gabriël vol tooid is, ligt de weg voor hen open. Er kwam een man dooi de broesse gegaan. Hij liac een kleine baard, hij droef, een witte tropenhelm en lang wil kleed. Op zijn borst blonk een klein koperen kruisbeeld. Hij was nog zet dagreizen ver. Eén man in het dorp heeft zich fel verzet tegen de nieuwe levensopvatting d< blanke kolonisator. Hij dee( het uit zelfbehoud wie ge holpen wordt door De Grott Heer en Gabriël trotseren de machtswellust, de zweep et zelfs het geweer van d< blanke. Maar ook met hen rekent De Grote Heer af Afrika is rijp voor een nieuw* tijd. Colin M. Turnball. be kend Afrikaans auteur, ha< het niet beter kunnen be schrijven dan Cor Ria Leemat het deed FRANS-JOS VERDOODT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16