HONKY TQNK JAZZKLUB "PRIMUS INTER PARES BEGIJNHOFKERK GEKLASSEERD De SchakelGast te leper ONDER HEDWIGS HAMER TENTOONSTELLINGEN AALST OPEN DO1 K VOOR B N BOF K 16 - 21-12-1973 ledereen weet dat het uitbundige Aalst het doodse provincie plaatsje Dendermonde in zowat alle opzichten ver overtreft. Wat feestvieren betreft, kent de Aalstenaar in gans het Vlaamse land zijns gelijke niet. Het Aalsterse basketbal floreert. Zonder onkans, boycot, samenzweringen en banvloeken zou "Een dracht" nog altijd in "eerste" staan. Aalst we L.P. Boon mogen geloven, betekent Aalst toch iets in de Belgische kontra-politiek. Aalst en bier zijn één. Helaas, als het gerecht de (dronken) Aalstenaar op de hielen zit, moet hij zich in Dendermonde verantwoorden - omdat de lakse, brave Dendermondenaars eeuwen geleden van de Fransen een Cour Civile gekregen hebben, dat het nog altijd doet -. Als het slecht afloopt mag de Aalstenaar zelfs een tijdje in het enige Dendermondse hotel met gereputeerd kliënteel verblijven. Dan bevindt hij zich, maar dat realiseert hij zich dan wellicht niet, op een boogscheut van de Dendermondse Honky-Tonk Jazzklub het enige waarmee Dendermonde de Aalstenaar de loef afsteekt. Eerlijkheidshalve moeten we er hier aan toevoegen dat van in den beginne in Honky Tonk Aalsterse of althans Aalsters geörienteerde elementen aanwezig waren, zowel in het bestuur als bij de zo onontbeerlijke leden. De opening van de Honky Tonk Jazzklub geschiedde in maart '65. Toen stonden op het programma namen, die intussen begrippen geworden zijn. Herman Elegast leidde er The Campground Singers en Willy Roggeman, een halve Aalstenaar, musiceerde er met het "Bunker Trio". Onnodig te zeggen dat de Jeggpap er ook bij was, het Dender mondse New Orleans-orkest dat thans toch een zekere reputatie 'bij elkaar gespeeld' heeft. Al bijna negen jaar is dit orkest aan de klub als huisorkest verbonden. Reeds twee degelijke LP's zijn van deze band uitgebracht. Voor de liefhebber van Old- Style Jazz is Honky Tonk zo iets als Mekka voor de Isla miet. Toch moeten we beken nen dat waarschijnlijk als gevolg van een 'super-indok- trinatie' er tekenen van ge loofsafval te bespeuren zijn. Honky Tonk is trouwens de enige Vlaamse jazzklub die iedere zaterdag draait, dan eens met Amerikanen George Lewis, Albert Ni cholas, John Handy, Andrew Morgan en Nelson Williams zullen we jammer genoeg nooit meer 'live' horen de volgende week met Engelsen, GALERIJ PIETER COUCKE Tot 8 januari '74 een dubbele tentoonstelling. Op het gelijkvloers vijftig grafische werken van Salvador Dali. Op de eerste verdieping "Kunst en Grafiek" met grafisch werk van A. Debois, G. De Cock, V. Gentils, P. Horvath, G Leclercq en A. Pomodoro. Voortdurend tentoonstelling schilderwerken van J. Mo reaux, W. Van Hecke en G. Leclercq. Open alle dagen van 10 tot 12 en van 15 tot 19 uur. Zondags van 10 tot 13 uur. GALERIJ 'T APOSTELKEN H. Van Vaerenbergh stelt werken tentoon tot 26 december Gesloten op donderdag. MIKISKLUB Nieuwbeekstraat ter gelegenheid van de opening van de nieuwe klub tentoonstelling van werken van Felix Everaert, op zaterdag 22 december om 19 uur. GALERIJ ELIAS Van 15 december tot 6 januari Galerij Elias, Royenstraat 1 Wieze; tentoonstelling in drie delen Japanse Tekeningen Foto's van Juul Vandevelde, Afrikaanse gebruiksvoorwer pen. Dagelijks open van 10 tot 18 uur 's maandags gesloten BELFORTZAAL Van 15 tot 31 december in de zaal van het Belfort, GroU Markt; tentoonstelling met werken van kunstschilder Juu Keppens. Open alle dagen van 14.30 uur tot 20 uur; zon- er feestdagen van 10 tot 12 en van 14.30 tot 20 uur. Stephane Grappeli op het Jazzfestival "Honky Tonk 73" te Dendermonde (v) Denen of Australiërs Max Collie, Ken Colyer, Bob Wal lis, Barry Martyn, Papa Bue, Yarra Yarra enz. en één enkele keer reeds Polen, the Jazzband Ball Orchestra. Dank zij het surplus van de geslaagde Jazz Festivals '71,'7 2 en '73, waarvoor hard en gratis gewerkt werd door een uitgebreide ploeg, wordt de klub financieel leefbaar gehouden. Binnenkort wordt de akko- modatie van de klub verbe terd door het aènleggen van centrale verwarming en de vernieuwing der toiletten (O tempora, o mores PROGRAMMA Een verzorgde brosjure, waar in heel wat informatie te vinden is over het verleden en de toekomst van de klub wordt ter gelegenheid van het nieuwe jaar gratis aan de leden aangeboden (gei'nteres- seerden kunnen terecht op volgend adres Biekorfstraat 24 - Aalst, tel. 053/72:662) Het volgende festival, dat zal plaatsvinden op zaterdag 7 september, is reeds in de maak. De organisatoren koes teren de ambitie de andere festivals qua programmatie ver te overtreffen. Het spreekt vanzelf dal Honky Tonk graag (nieuwe) Aalster se jazzliefhebbers in haar klub opneemt. Met de bus zijn er trouwens op twintig mir ten en vermits de Aalstem toch met eigen wagen rijdt, de helft van de tijd. Het Honky .Tonk kerstfe op 22 december, w onvervalste Royal Christn Pudding gratis te eten valt de eindejaarsparty o december, telkens opgeh terd door de populaire Je pap, zijn voor deze keni making uitstekende geleg( heden. Vorige week stelde het Ministerie van Nationale Opvoe ding en Nederlandse Kuituur de kerkfabriek van Sint-Mar- tinus officieel in kennis van haar besluit de Sint-Martinus- kerk van het Oud-Begijnhof, omwille van haar bouwkundi ge en geschiedkundige waarde, te klasseren. De kerkfabriek had daar reeds in 1970 op aangedrongen en er onder meer op gewezen dat de voorgevel met torentje een onbetwistbare monumentaliteit bezit en dat het inte rieur bijzonder harmonisch mag worden genoemd. Men legde er ook de nadruk op dat de kerk op een geslaagde wijze in het huidig urbanistisch ensemble werd ingescha keld en ongetwijfeld een funktie kan en moet blijven ver vullen in het leven van de parochie. Op uitnodiging van de leperse kunstkring «Richten», die haar 25ste verjaardag viert, opent de Aalsterse toneelkring «De Schakel» het nationaal tornooi met «De Cocktailparty» van T.S. Eliot in de regie van Roger Dewilde. Deze kerk, een zeldzaam specimen uit het late «An cien Regime», werd in 1787 opgetrokken in Neo-Klas- sieke stijl en is waarschijn lijk enig in haar soort in België. Jan de Staercke van Nederbrakel was er de bouwmeester van. De kerk werd gebouwd op de grond en met het mate riaal van het afgeschafte en afgebroken Wilhelmieten- klooster, dat een weinig verder heeft gestaan en waarvan de naam ons, na het Dirk Martensjaar, niet vreemd meer in de oren klinkt. Dirk Martens heeft er immers de laatste jaren van zijn leven gesleten. EIGENAARS In 1870 kwam de Begijnhof kerk in het bezit van Baron Hippolyte della Faille d'Huysse en van diens echtgenote dame Pelagie de Kerchove d'Oussel- ghem. Na hun dood werd zij eigendom van Baron Maurice della Faille d'Huysse. Diens erfgena men verkochten in 1929 de kerk aan de Zusters van Liefde die er op hun beurt in 1952, bij schenking, af stand van deden ten voor dele van de kerkfabriek van Sint-Martinus, de huidige eigenares. In de schen kingsakte werd toen o.m. bedongen dat de kerk steeds voor de openbare eredienst zou aangewend worden. Dat is waarschijn lijk één van de redenen waarom enige tijd geleden een voorstel van stads archivaris Karei Baert om de Begijnhofkerk (toen nog niet geklasseerd) tot ar chiefruimte om te vormen, naar de scheurmand werd verwezen Ik heb dat toendertijd voor gesteld, zo vertelde ons de stadsarchivaris, omdat ik meen dat het nuttig is iets te gebruiken en langs die weg het gebouw wilde valo riseren. Immers, als een gebouw ongebruikt blijft moet de gemeenschap er voor betalen zonder dat er ook maar iemand geniet van heeft en bovendien weet iedereen zo goed als ik dat een gebouw dat op gesloten staat en niet ge bruikt en niet verwarmd wordt, langzaam maar ze ker vervallen raakt. Mis schien, zo voegde hij daar nog aan toe, zal de kerk in de toekomst meer en meer als koncertruimte aange wend worden. KONCERTEN Tijdens het voorbije Dirk Martensjaar, en meer be paald naar aanleiding van het koncert van instrumen tale muziek van de druk kers-uitgevers en het kon cert van eigentijdse muziek heeft het Begijnhofkerkje zich inderdaad ontpopt als een stemmige koncertruim te waarin naar hartelust en gemoedelijk kan worden gemusiceerd. Misschien ligt daar wel een nieuwe bestemming voor deze kerk die dan dienst kan doen voor koncerten waarvoor de Een uiteindelijke klassering voor de neo-renaissance begijnhof kerk (Ib) kapel van het Oud-Hospi taal te klein en de Sint-Mar- tinuskerk te groot is. Deze ruimte schijnt er alleszins ook akoestisch zeer ge schikt voor te zijn. Dan stelt zich natuurlijk reeds dadelijk het probleem van een goede verlichting en, vooral in de winter dan, verwarming. En van de no dige kredieten. Toch zou het misschien niet slecht zijn deze idee even van na derbij onder de loep te ne men. F.K. T.S. Eliot bekleedt een een zame plaats in de rij van de bekende Engelse toneelau teurs. Zijn werk is outstan ding, persoonlijk en rijk. Het tema van «De Cocktail party» is relevant, het brengt een boodschap over de zin van het «zijn», de richting die aan de mensen gegeven wordt en de keuze die ze vrijwillig maken. In dit stuk toont hij ons hoe Reilly, een mystieke dok ter, samen met zijn be schermelingen Julia en Alex ingrijpen in de vier kantsverhouding van Ed ward, Lavinia, Celia en Pe ter. Zij ontwarren de inge wikkelde relatie en leiden hun levens in de juiste ba nen. «Cocktailparty» is een men geling van humor en ernst, waarheid en leugen, liefde, eerlijkheid en nieuwsgierig heid: de verademing in de oppervlakkigheid van het «nu». Deskundig geleid door Ro ger De Wilde, oud speler van N T. Gent, leraar diktie te Dendermonde, leraar to neel te Aalst, Ninove, Eeklo en Waarschoot, dra maturg van de Korrekelder te Brugge en van Vertikaal te Gentbrugge, kende het stuk bij onze stadsgenoten reeds een groot sukses. «Cocktailparty» werd ge bracht op 10 november 1973 in het «XXII toneel- tornooi der Lage Landen» te Elsloo in Nederland. Voor het toneelseizoen 1972-73 behaalden zij in ditzelfde tornooi met hun stuk «Het Ei» van Félicien Marceau, de 1ste prijs met 92 de 1ste prijs van het publiek, prijs voor eenheid en zuiverheid van taal en een speciale vermelding voor de individuele vertol king van wijlen Renaat Ra- vijts. Een felicitatie verdient «De Schakel» alvast voor zijn smaakvolle, zeer verzorc programmakaart in donk okerkleur, die benevens rolverdeling, een aangep te tekening, een inleidir een woord over de aut< en een blik in de histor van het gezelschap bev In het kader van dit torn< dingen nog volgende neelgezelschappen n naar de titel: «Bloeien rozen Concordia» uit H gene-Wintam met «De genmaker» (Nash), Sint-C nesius» uit St.-Niklaas n «Het vonnis» (Clai Spaak), «Streven» uit Mc sel met «De Rosenbei mogen niet sterven» (A. I caux), «Volksveredel ir uit Roeselare met «De md sen van hiernaast» (Ay| bourn). ROEL VAN DE PLË Aan de Leo De Béthunelaan groeit een veilingzaal. Sinds 1968 werkt Hedwig Van De Steen voor en achter de scher men om de kunstliefhebbers naar zijn galerij te halen. En met sukses. Zo'n veiling is uiteraard een keiharde kom- merciële aangelegenheid maar er gaat hier kunst- en an- tiekwerk in en uit dat wel even de aandacht verdient. Ten slotte is een dergelijke veiling voor Aalst nog altijd een niet alledaagse gebeurtenis. HEDWIG VAN DE STEEN In België mag nog altijd iedereen die een hamer kan vasthouden veilingmeester worden. Met het nodige ge knoei en gepruts als ge volg. Hedwig Van De Steen maakte daar van in het begin komaf mee: via kur- sussen in Londen behaalde hij de titel van 'veiling meester' en 'schatter'. Hij wipt nog wel eens over naar de Britse hoofdstad om er zich verder te bekwa men. Vakboeken, museabe- zoek en vooral ervaring, doen de rest. «Ik wil zo 'be roeps' mogelijk werken. land werkt men op dit ge bied op en top 'professio nal'. Vandaar Hedwigs wens het Britse sisteem in te voeren. Dat zou gespe- cializeerde veilingen bete kenen met een bijzonder opbodsisteem en vooral een zeer nauwe samenwer king met de staat. PUBLIEK Kwam de belangstelling in het begin traag op dreef, dan mag de veilingmeester zich nu in een steeds groei end aantal geïnteresseer den verheugen. Dat er met ieders beurs rekening wordt gehouden, is daar niet vreemd aan. De grote kracht zit echter in de de gelijkheid van de aangebo den goederen. Tussen de kunst- en antiekwerken die volgende zaterdag worden geveild, bemerkten we in derdaad spullen die het be kijken en... het kopen waard zijn. Uit de gamma meubelen pikken we het 18e eeuwse Hollands kabi net en een etagèrekast Louis XV. Porselein met re ferenties als Oud-Brussel, Oud-Parijs en Delft, hoeft geen verdere kommentaar. Bronzen van Jef Lambeau, Soeck, Moreau en P.J. Mè- ne evenmin. Verder wach ten schilderijen, etsen, gra vuren, litho's en tekeningen op nieuwe eigenaars. En om het rond te maken marmeren beelden, koper, tin, hangklokken en kristal. Het is helemaal niet een voudig alles stuk per stuk te gaan beschrijven. Daar om deze raad: loop even in de galerij, dan kan je én de veilingmeester aan het werk zien én de aangebo den werken bekijken, keu ren en misschien kopen. OMTRENT DEEDEE Die dag hoort Natalie van op de overloop van het huis. dat de hele vroege morgen rustig is geweest, buiten de naam van Deedee (Aanvang van Omtrent Deedee van Hugo Claus, uitgegeven door de Bezige Bij te Amsterdam). Het zijn de broers, de zuster, de schoonzuster en tenslotte de schoonbroer van Natalie Heylen, die samen in de pastorie van Van Hemel Natalie dient hier pastoor Deedee aankomen om er naar jaarlijkse gewoonte het overlijden van hun moeder te herdenken. Aanvankelijk had Deedee een zekere afstand tegenover de familie Heylen kunnen bewa ren 's Morgens celebreerde hij een mis voor Moeder Heylen, dronk nadien in de pastorie koffie met de fami lie, maar zonderde zich voor het overige deel van de dag van hen af en nam niet deel aan het uitvoerige middag- en avondmaal, noch aan het meestal uitbundige slot van de familiebijeenkomst. Maar nu wordt Deedee hele maal opgenomen in de kring der Heylens. Die noemden hem aanvankelijk "Eerwaar de", maar toen de pastoor zelf de afstand tussen hemzelf en de familie van zijn dienster wenste ongedaan te maken, noemde men hem eerst Bert (van Robert Daar zich onder de Heylens óók een Bert bevond (Albert), bleek de aanspreking van de pastoor onpraktisch. Het werd toen Deedee, naar de verkorting d.d., dienstdoende pastoor. Voortaan draait het hele feest der Heylens omheen Deedee. Voor Natalie is hij een god en van alles het middelpunt. Het is voldoende dat het iets met Deedee te maken heeft, iets omtrent Deedee, in de buurt, ongeveer vlakbij, in ieder geval aangaande Deedee. En voor de overige familiele< is Deedee ofwel de anima| van het feest, ofwel gevaarlijke indringer, die zJ de mondaine en wulpse Tfc een vreemde voor Heylens bij het feest trekt. Dit jaar kan of wil pastx Deedee niet vermijden dat bijeenkomst ontaardt, eerst kleinzielig familiegetw later in een echte slemppar Claude, een onechte zoon Albert en daarenboven onevenwichtige, is de tr« sche tegenspeler van past<| Deedee. Claude poogt de pastoor te irriteren ongenuanceerde en niet I zake zijnde kritiek op I Kerk, tracht verder een wif drijven tussen de Heylens van Deedee houden en zij hem niet kunnen luchten is altijd klaar om de stemm te bederven met zijn ma bere sport. Tenslotte zal Deedee nadat het ba cc naai is uitgewoed v( zware gewetensproblen plaatsen. Deedee is welisw het haantje de voorste weest in het orchestreren de zwelgpartij en de chara spelletjes; uitbeelden personen, voorwerpen, fei enz. maar uiteindelijk bl hij vastberaden op zijn moi standpunt er zijn gren aan zijn toegeeflijkheid teg over de "zieke" Claude diens vrijheid een homo: sueel te zijn mag geen b4 ving betekenen van mans vrijheid dat niet te z De dag na het feest piel Claude zelfmoord. Vóór E dit tragisch nieuws verneel weet Natalie dat het fq voortaan nooit meer plaats vinden in de Want Deedee heeft elke vei dering in Mem mei uoorgi afgelast, als om voorgoed naam Deedee van de i weg te vegen. FRANS-JOS VERDOOl Daarvoor moet je eerst het vertrouwen van je klanten winnen en dat kan alleen wanneer je een degelijke vakkennis bezit.» In Enge- Hedwig Van den Steen ziet alles professioneel

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1973 | | pagina 16