Herman Broeckaerteen der besten van Dendermondse schoo
II
EN WAAR DE STERRE....
WARME ATMOSFEER
IN KILLE ZAAL
Tentoonstelling van
fotograaf Juul Vandevelde
Ook fotografie heeft
zijn geschiedenis
KULTURELE
KALENDER
RENDERENDE
BIJVERDIENSTE
OPEN DOEK
VOOR EEN BOEK fc
ZA
32
Kunstschilder-dichter Herman Broeckaert werd te Wetteren
'geboren in 1878 en overleed te Gent in 1930. Helaas'op de
jeugdige leeftijd van 52 jaren Meester Herman Broeckaert
was de zoon van de eminente geleerde en vermaarde
geschiedschrijver Jan Broeckaert die destijds met Frans de
Potter, de geschiedenis schreef van al de Oost-Vlaamse
Gemeenten. Voorwaar een enorm en uiterst verdienstelijk werk.
De familie Broeckaert be
hoorde tot een hoogstaande
en uiterst geleerde stand.
Wetteren heeft dan ook al die
AALST
Van vrijdag 4 januari tot donderdag 10 januari filmzaal
Feestpaleis-Aalst "A Warm December" met Sidney
Poitier.
Van vrijdag 4 tot zondag 6 januari filmzaal Alfa-Aalst
"The Professionals" met Claudia Cardinale.
Van vrijdag 4 tot donderdag 10 januari filmzaal
Palace-Aalst "Nanou, het junglekind"
Zaterdag 5 januari
Dendermonde
Van 14 tot 17 uur Ruildag Numismatische Kring met
veiling van muntstukken in hotel "Gulden Hoofd", Grote
Markt.
21 uur JAZZAVOND in Honky Tonk Jazzclub, Leopold
II laan met de White Eagle Jazzband.
AALST
Tot zondag 6 januari, open alle dagen van 14 tot 17 uur,
zaterdag en zondag van 19.30 tot 22 uur, in de nieuwe
Mikisklub, Nieuw beekstraat 35, Aalst, tentoonstelling van
werken van Felix Everaert.
Tot zondag 6 januari, in Galerij Elias, Royenstraat 1, Wieze,
tentoonstelling in drie delen Japanse tekeningen, foto's
van Juul Vandevelde en Afrikaanse gebruiksvoorwerpen.
Dagelijks open van 10 tot 18 uur.
Zondag 6 januari om 14.30 uur in het stedelijk lokaal,
Kattestraat 33, Aalst, vertoning in het Stedelijk Poppen-
teater van "Hoe Jan Klaassen leerde toveren"
Zondag 6 januari om 14 uur ide filmzaal van het
Kapucijnen klooster, St.-Jobstraat, Aalst, filmvoorstelling
door Marcelinoklub van "Pipi Langkous".
Maandag 7 januari om 20 uur in het Kultureel Centrum te
Affligem, vijfde godsdienstige voordracht "Jezus, een
kontest4nt door prof. dr. J. Lambregts.
Maandag 7 januari om 20.30 uur in "Salons De Vrede",
Vredeplein te Aalst, vergadering van de filmklub Kinova.
Maandag 7 januari om 20.30 uur in het stedelijk lokaal
Kattestraat 33, Aalst voordracht voor foto liefhebbers, door
de Aalsterse Fotoklub.
Maandag 7 januari om 19.30 uur in het stedelijk lokaal,
Kattestraat 33 Aalst, voordracht ingericht door Postzegel
kring Alosta.
Tot dinsdag 8 januari in de Galerij Pieter Coucke,
Molenstraat te Aalst werken tentoon gesteld van Salvador
Dali en is er het Eindejaarssalon "Kunst en Grafiek". De
tentoonstelling is open alle dagen van 10 tot 19 uur.
Woensdag 9 januari om 20 uur in het Sint-Maartensinsti-
tuut, Vrijheidsstraat te Aalst, informatieavond ingericht
door De Wielewaal, afdeling Denderland over "Het leven
van onze libellen". Voordracht met lichtbeelden door de h.
B. Hinnekint.
DENDERMONDE
Dinsdag 8 januari van 19.30 uur tot 20.30 uur Turnen
voor dames en juffrouwen K.A.V. Keur in Sint-Vincentius-
instituut, Kerkstraat. Tevens elke dinsdag tot 2 april.
Woensdag 9 januari Fotografie voordracht over "Hoe
vergroten door de Fotografische Kring. Stadslagere
Jongensschool, Begijnhoflaan.
Donderdag 10 januari om 20 uur filmvertoning in de zaal
van het St.-Jozefskollege Aalst "Rendez-vous a Bray" met
inleiding door regisseur André Delvaux. Ingericht door het
K.F.L.
Donderdag 10 januari om 20 uur, in zaal Feestpaleis,
Vlaanderenstraat, Aalst, toeristische filmavond over Tur
kije, Spanje en Tunesië.
Vrijdag 11 januari om 20 uur in de stadsschouwburg-Aalst,
Vredeplein vertoning van Com-Sa-Da's "Liefde en Maat
schappij", met Willy De Bolle (begeleidingsgitaar), Dirk
Mertens (sologitaar), Herbert Mertens (tamtam) en Gustaaf
De Meersman (tekst en akting)
Dendermonde
Zaterdag 12 januari
18 uur Derde Leeftijd nieuwjaarsfeest gepensionneerden-
bond "Welkom", zaal Welkom, St.-Gillislaan.
21 uur Jazzavond in Honky Tonk Jazzclub, Leopold II
laan met Johny Mars (V.S.)
21 uur Vriendenbal in zaal Flora, Zandstraat van
reserven Sparta Appels; orkest The Blue Lines.
Aalst
Zondag 13 januari om 20 uur, in de Stadsschouwburg-Aalst,
Vredeplein, vertoning van Com-Sa-Da's 'Liefde en Maat
schappij"
Tot maandag 14 januari, alle dagen van 14 tot 17 uur, 's
zondags van 10 tot 11 uur en op maandag gesloten
TENTOONSTELLING in Galerij Valerius De Saedeleer,
Keizerlijk Plein 53, werken van G. Bogaerts, Y. Rhaye, J.
Brusselmans, H. Daye, H. Malfait, M. Wijckaert, H. Riedel,
S. Thienpont, M. Van Saene, A. Vanderlick, M. Mechnig, E.
Le Compfe, H. Van de Perre; beeldhouwwerken van R.
Monteyne, J. Vermeersch, J.P. Ghyssels, R. Poot, J.
Claerhout, P. Spilliaert, J. Timmer, Y. Rhaye, A. Jansen;
wandtapijten van Gaspard De Wit, Georges Chaudoir;
antikwiteiten Vlaamse, Franse en Engelse meubels,
kofferbanken; primitieve kunst, Nigeria; Oosterse tapijten;
juwelen, kunstboeken Permeke, St.-Martens-Latem, H.
Wolfens, Afrikaanse kunst, etsen van Valerius De Saedeleer,
Albert Saverys en Jacob Smits.
Dinsdag 15 januari, beginnelingen van 19.45 tot 21 uur,
gevorderden van 21 tot 22.15 uur aanvang danskursus
V.A.B. Zaal Korenbloem, bij G. Van der Eist, Grote Markt,
Aalst. Inschrijvingen V.A.B .-kantoor, Kerkstraat 12, Aalst.
Tel. 717.27.
Donderdag 17 januari om 20 uur Het Ballet Van
Vlaanderen treedt op in de zaal Sunshine, Burchtstraat te
Aalst, 'met op het programma "Pas de six", "Halewijn",
"Gisèle" "Fin-Dor", "Salomé". Prijzen der plaatsen
volwassenen 50 fr, houders van de stedelijke kultuurkaart
30 fr, leerlingen in schoolverband 20 fr. lokatie Dienst
Onderwijs-Kultuur, Kattestraat 33, iedere werkdag van 9
tot 12 uur of Centrale biblioteek, Kattestraat 17.
Donderdag om 20 uur in 't Apostelken, Mijlbeek, Aalst
komt de bekende Vlaamse dichter en letterkundige Anton
Van Wilderode spreken over "Humor in de Nederlandse
Letterkunde". Toegang gratis.
Donderdag 24 januari om 20 uur filmvertoning in de zaal
van het St.-Jozefskollege, Pontstraat, Aalst "L'Aveu"
Ingericht door het K.F.L.
Maandag 28 januari om 20 uur filmvertoning in de zaal
van het St.-Jozefskollege, Pontstraat, Aalst "Jeux
Interdits". Ingericht door het K.F.L.
verdiensten gewaardeerd en
heeft een Jan Broeckaert-
straat. Paul Colin schreef "II
excelle a reproduire, dans ses
vers comme dans ses toiles, la
nature pittoresque qui l'en-
toure. II peint, il pense et il
chante tout a la fois
Hij gaf een tiental dichtbun
dels uit, en veel van zijn
gedichten werden op muziek
ït. Moor tal van onze
vooraanstaande compositeurs.
Wijlen kunstkriticus Jef Crick
schreef "H. Broeckaert is
een van onze beste land
schapschilders en vormt met
Gorus en Spanoghe een heer
lijk trio van onze beroemde
Dendermondse School. Het
was dan ook met veel bereid
willigheid en genoegen, dat
we spontaan, een mooi doek
afstonden Dreef in de herfst
aan de gemeente Wetteren,
omdat ook zijn naam zou
verééuwigd zijn op het Ge
meentehuis van zijn geboorte
dorp Wetteren en we deden
het in piëteitsvol aandenken.
Goddank, we bezitten een
prachtig groot doek van deze
meester "Een lente" en menig
kriticur beweert, het is een
meesterwerk, niet alléén van
de onvergetelijke meester,
maar ook van gans de Dender-
monde-School, natuurlijk na
baron Courtens. Onze grote
vriend en dorpsgenoot, wijlen
Alfons Merville, de simple
pastoor van Delande, de let
terkundige, de dichter, de
compositeur, schreef op een
paneelken met het kerkje van
Baarle, waar de vriend Her
man gedurende de zomer
verbleef op zijn huisboot op
de Leie, en die voor Meester
Broeckaert een bizondere
waardering, achting en gene
genheid had
"Weerde Vriend",
En is uw hand in stof vergaan.
Uw werk, O vriend,
Uw edele ziele blijft be
staan
Die gekende huisboot, waar
steeds zo veel vrienden, kun
stenaars en letterkundigen
uiterst welkom waren, o.m.
Timmermans, Hans, Crick,
Prof. De Backer, Ham-
menecker, Huys, De Vos en
zoveel anderen. We hopen dat
eerstdaags een mooie leven
schets zal verschijnen over
deze grote meester, en die
afschoon hij afstamde uit een
voorname familie, toch zo
nederig, volks en eenvoudig
kon zijn bij zijn eenvoudige
volksmensen. We zijn in het
bezit van een zeer gevoelig en
opbeurend schrijven van de
meester, voorwaar de langste
brief, die hij gedurende zijn
kortstondig bestaan neerpen
de, en die desgevallend zal
verschijnen in de studie over
hem.
Zulke heerlijke figuren,
mogen niet in de vergeethoek
geraken. Daarom zijn we zo
vrij een dringend beroep te
doen op het Stadsbestuur te
Dendermonde, opdat er ein
delijk eens een Herman
Broeckaertstraat te Dender
monde zou komen. Naar ons
bescheiden mening, zou de
Dijkstraat, waar de familie
jaren woonde kunnen gewij
zigd worden in Herman
Broeckaertstraat. Dezelfde
demarchen deden we voor
Zele, waar ook een Pieter
Gorusstraat tot stand kwam.
Ook aan de gemeente Zele
stonden we spontaan en
loyaal een zeer belangrijke en
mooie schilderij af, van onze
vriend en Grote Meester
Pieter Gorus, om aldus zijn
naam en faam te vereeuwigen
op het Gemeentehuis te Zele.
En tot slot geven we een
gedicht van Meester Broe
ckaert dat hij maakte, ter
gelegenheid van het overlijden
van ons vader.
"Wanneer ik hem herdenk, de
taaie brave werker,
De vroede man, die les en leer
ons gaf,
Een baken op het levenspad,
een zichtsversterker,
Een voorbeeld immer aan,
rechtstappend tot aan 't graf,
Dan buig ik 't hoofd en treur
om 't al te vroege sterven,
Van 't eedle, vrome hart dat
zoveel gunsten schonk,
Dat schitterend het alom van
grote deugen blonk,
En nu het hoogste loon des
Hemels mocht verwerven,
Ik buig het hoofd een
troost is ons ontvloden;
Doch hopeloos, o neen, zo
De Sint-Michielsgezellen,
het toneelgezelschap van
het Sint-Michielscollege te
Buggenhout, oogstte in het
verleden telkens heel wat
lof met zijn prestaties.
Naar onze bescheiden me
ning hebben ze dit jaar
echter wel een erg hoge top
gescheerd met de opvoe
ring van het bekende «Waar
de Ster bleef stille staan».
De drie hoofdfiguren brach
ten een vertolking die wer
kelijk meeslepend was.
Maurice Keppens leefde
zich volledig in in zijn rol
van Suskewiet en hij deed
dat voortreffelijk. Guido
Keppens was een sublieme
Schrobberbeek, maar het
meest kwamen we toch on
der de indruk van Guillau-
me Willockx die als Peke
Vogel, beter dan ooit was.
De enkele kleine dialekt-
verschillen tussen de ak-
teurs onderling kon niets
afdoen aan de uitstekende
globale prestatie. Een
woordje van lof ook voor de
telkenjare toch uitstekende
regie van Louis Vertongen.
Het applaus dat na elke
scène spontaan uit de zaal
oprees, was zeker ook voor
een goed deel voor hem be
stemd. Een kleine zij het
vrij onbeduidende scha
duwzijde was dat voor de
Pitje Vogel, Suskewiet en Schrobberbeek
opvoering van Kerstavond
slechts een honderdtal per
sonen opkwamen, wat een
ietwat kouwelijke atmos
feer bracht in de zaal. De
overgave waarmee deze
liefhebbersakteurs hun
stuk voor het voetlicht
brachten, verdoezelde ech
ter veel van dit negatieve
puntje.
(MH)
Het is eerder zeldzaam in de streek een tentoonstelling te
kunnen bezoeken van een kreatief fotograaf. Inderdaad spreken
dergelijke tentoonstellingen de massa evenals het tentoonstel-
lingspubliek weinig aan en worstelt men nog steeds met de idee
of fotografie nu werkelijk wel kunst is
De Galerij Elias te Wieze schijnt aan deze tekortkoming te willen
verhelpen en toont ons naast een paar geschenkententoonstellin
gen ook een salon van een jong Gents fotograaf Juul
Vandevelde.
Het werk van deze jonge
kunstenaar is uitsluitend ge-
bazeerd :.op een haarscherpe
weergave van de realiteit. Het
is zonder trukages, poze of
dergelijke. De fotograaf
wacht geduldig het geschikte
moment af om een "life-op-
name" te maken hoewel het
resultaat dikwijls het tegen
overgestelde zou doen den
ken.
Inspiratiebronnen vindt Van
develde in het dagelijkse leven
zoals de reizen die hij heeft
ondernomen, zijn dagelijks
werk als beroepsfotograaf en
de tehuizen voor ouden van
dagen in zijn geboortestad.
Vooral zijn beelden opgeno
men in deze tehuizen zijn
naast hun fotografische kwali
teiten een aanklacht legen
sommige toestanden nood
zakelijkerwijze verbonden aan
ons welvaartsbestaan. On
danks deze sterke emotionele
geladenheid zou men kunnen
stellen dat Vandevelde eerder
koel zijn omgeving observeert
om het achteraf met een
sterke technische beheersing
op het afdrukpapier weer te
geven. Gans deze tentoonstel
ling gaat onder het motto
Zich wenden
door aanwerven van abonnementen voor
DE VOORPOST
Oude Vest 34 - 9330 Dendermonde
of telefoneren naar 052-240.60
treurt de kristen niet,
Werd ons van God de schat
van zijn verstand geboren
De kroon, die hij ontvinj
stelpt al ons diep verdriet,
L. De Metf
"Eeerste vijfjarenplan". Alles
steekt in witte omlijstingen
en is met een somber zwart
randje omgeven. Alles van
gelijk formaat hoewel som
mige afdrukken op groter,
zelfs monumentaal formaat
een meer overtuigende indruk
zouden geven. De kunstenaar
zelf beweert hieraan echter
geen noodzaak te hebben en
zijn werk te beschouwen
zoals een schilder zijn etsen.
Noteren wij tot slot nog dat
de kunstenaar ter gelegenheid
van deze tentoonstelling een
map heeft samengesteld met
twaalf geselekteerde foto's,
slechts op dertig eksemplaren
afgedrukt.
Walter Schelfhout
Wanneer wij visitekaartportret
ten van verschillende datum
bekijken, komen wij tot de
vaststelling dat de esthetische
kant van het produkt vlug zeer
grote verbeteringen ondergaat.
Verscheidene jonge firma leg
gen er zich op toe deze sierlijk
bedrukt, met gravures versierd,
soms met gekartelde randen en
goud aan de fotografen af te
leveren.
De allereerste kaartjes vermel
den meestal niets anders dan de
naam van de fotograaf in een
sober gegraveerd lettertype.
Maar al vlug kwam men tot de
vaststelling dat men hierop kon
pronken met alle mogelijke
referenties. Zo begorf men ze te
bedrukken met publicitaire
slogans, afdrukken van behaal
de medailles, vérmeldingen van
ercdiplomas enzoverder.
Teneinde de zaken nog
aantrekkelijker te maken waren
er fotografen die kaarten in
verschillende kleurengebruik
ten. Dit varieerde van kad-
miumkleurige naar lichtblauw
en groen en zwart.
Als kaartenfabrikanten kennen
wij onder anders Lieven
Gevaert te Oude God. Prager en
Lodja te Berlijn. B.P. Grimaud-
Navicet te Parijs en Comptoir
Général de Photographie te
Gent. Meerdere fotografen zien
wij in de loop van hun carrière
kaarten gebruiken van verschil
lende firma's.
Als men de bedrukkingen zelf
nagaat, zien wij datde
h. D'Argent uit Brussel een
vorm van «Photographie Bréve-
tée» beoefende en zijn prijs vier
frank per dozijn bedroeg. Een
ander Brusselaar, Loutre-Sel
drukte op de achterkant twee
medailles uit 1845 en 1850.
B. Schwarz die zijn kaarten
onbedrukt liet stempelde zijn
naam onderaan in reliëf in de
afdrukken.
Anderen brachten het tot
hoffotograaf of tot fotograaf
van een of andere personaliteit
en vinden hierin een reden om
de mensen er toe aan te zetten
zich bij hen te laten portrette
ren. Nog anderen, zoals Eugeen
Blanquacrt. voeren de sloga
«Photographie Anglaise» terwi
Hubert Warnotte naast zijl
medailles behaald in 1880 et
zijn specialiteit van het makel
van kinderfoto's (men moest d
kinderen kunnen onbeweeglii
houden), vermeldt «GrandL».
Photographie Populaire». Chat
les Thiel drukt eveneens eel
medaille uit 1880 af en vernielt!"
ver/ler «Ancienne maison De?
champs» wat dus als blijk va
degelijkheid schijnt te geldt
gezien zijn opvolging. 0<
beoefent deze fotograaf
nieuwe procédées alsmede
kooldruk en de «encres grasses
«Grande Photographie AméL
caine». iets wat zeker sterk ti
de verbeelding van oiiiens
voorouders moet hebben gi0*3'
sproken, samen met efwes
medaille vinden wij op tjfho
achterkant van de visitekaagor
portretten van J. Levaque. Z^ste
tarief was acht frank vc|
twaalf enuiilleportretten (emat
foto's hadden een liarrkk
blinkend uitzicht, waren 111
bombeerd en meestal
medaillonvorm).
Verbekc-Schodts uit Leu\\r >7
was fotograaf van de Graaf v^.me
Ardenberg en beoefende }rcj
instantfotografie. Hiermee
doelt de fotograaf dat hij
lange posetijd heeft uitgcscl
keld. Een ander Leuvenaf
F. Meeus-Verbeke zegt dat 7
kooldrukken overgankelijk
terwijl ook hij instantfc
grafie beoefent en hij specii
is in het maken van vergri
gen. Wat de overgankelijk!
betreft schijnt de tijd hem g<
te hebben gegeven,
afdrukken zijn inderdaad
zo fris als op de eerste dag.
Zo zien wij dat vóór I
eeuwwisseling de beroepsfo"\D
graten mekaar trachten r
overbluffen met behaalde pt
tatics en referenties. Vric
echter zal deze publiciteit] n"
het terrein van de technis Pa
mogelijkheden gevoerd Wort
iae trde
iee toshe
hij j
gesel]
vena' f
Jat 7 I
k 3
itfff
tonlei
klon
leuws
langi
it een
=oor dt
DOOD VAN EEN NON
De Vlaamse romanschrijfster
en joernaliste Maria Rosseels
is zowat de Anna Bijns van
onze tijd. Beide moedige en
talentrijke vrouwen leefden in
periodes waarin de geloof
waardigheid van de Rooms-
katolieke kerk naar een krisis-
punt daalde. Die kerk hebben
zij door het grootste deel van
hun werk willen beschermen,
tegen haar belagers, maar ook
en niet het minst tegen
zichzelf Zij kozen hiervoor
het literaire' genre dat het
ruimst gewaardeerd werd of
wordt de poëzie in de
vroeg-renaissancetijd van
Anna Bijns, de roman in de
20e eeuw van Maria Rosseels.
In de lijvige roman Dood van
een non (480 blz., uitgave De
Clauwaert, Leuven) wil Maria
Rosseels op de eerste plaats
de Kerk van haar geloof tegen
zichzelf beschermen. Zij trekt
van leer tegen de salonpries
ters en tegen de favorieten
van uiterlijke praal en machts
vertoon. Maar ook de kloos
terlingen vervormen in haar
ogen de leer van de kerk wel
eens de religieusen die niet
uit liefde tot God maar uit
angst Hem te mishagen hun
roeping involgen, de boete
orden, die zich vér houden
vaelk maatschappelijk engage
ment. Wat is het belangrijkste
voor een dochter van Sint-
Franci8cusde liefde voor
een medemens of de gehoor
zaamheid aan de letter van de
wet
Dood van een non is het
ontroerend relaas van de
jonge vrouw Sabine, die als
kind voor het hele leven aan
een rolstoel gekluisterd
wordt, plots in haar genezing
door-een-mirakel gaat geloven
en zich in die euforie verbindt
na haar genezing haar leven
geheel in de dienst van God te
stellen. Niet lang nadien
treedt die genezing in. Echter
niet door een mirakel, doch
na het toevallig kontakt met
üloze
een buitenlands dokter. Voor kt
Sabine blijft nu de beloftefel w<
een hoge prijs voor bedstri
genezing Toch huwt ze bred
ze gelukkig. Totdat dat gec|fs
in stukken valt de belojt 0nvi
het dood geboren wordenj,er j0|
haar eerste kind, de moord t(
haar man. Nu zal Sabine^
in ij
dereei
prijs betalen zij treedt 111
boete-orde, bevecht zich
in ooit
i jarenlange en pijnlr
strijd en treedt tenslotte fn 'ste
nieuw uit, ontgoocheld
geheel ontredderd. Omda?'ksj°i
naar het ouderlijk huis P Pr°H
meer wil of kan terugkefoog
verblijft zij een tijdlangiogelijl
haar broer die hulpbisschdisschk
en al evenmin als zij geluknverw
is. Hij zou met vreugde ij alles
leven hebben gegeven uooltbazu
Kerk maar dag aan mplisli
getuige te moeten zijn sp0l
kleine kanten harer fot er w
bedienaars bleek te Wf'nateur
zijn krachten le vergen. )or fei
Na jaren van geloofstwijf^^
twijfel omtrent het nutroor(je
haar bestaan, wijkt SabinLmace|
naar Japan. Daar her')eLD:nf,
zij gedurende enkele wf**
de roes van haar kort I) e en<
lijksleven, trekt zich nadiff"
een klooster terug, waar ff® ask®
gaste mag verblijven, <®£e*ek
waar elk kontakt met"J8en
religieuzen haar is ont^te"-vt'h
De ontreddering van Sabi®rHeelc
nog toegenomen, als 4 gevaa
overstromingsramp op Mff» Het e
tha haar bevrijdt vanjpsport
leven dat voor haar (Drteeh
uitkomst meer biedt. aken er
Ik heb heel wat lelhnijn 1
achter de rug, maar tlrcgel
heeft een boek zo grote ^rtjcn in
op mij gemaakt als Doo&oepen
een non. Dat heeft n'et4tanbaa
sentimentaliteit te "^schert
noch met het kultiverei^
de eenzaamheid. Die
zaamheid wordt in het 1 e
niet gekultiveerd, ze an
zelfs niet bij naam genofJ)e®'v°'
Maar ze is in alle dingent ,kcr)-
alle mensen aanwezig, r™ v''
precies dat wat de altijd
verhindert gelukkig Le zi|
Frans-Jos VerdL