je DE AALSTERSE GILLES... EN KARNAVAL 9 |jj^ Het argument dat juist die si naasappels wijzen op Spaanse invloeden is niet houdbaar, wanneer men bedenkt dat nog aeen eeuw geleden deze vrucht in België zeer weinig popu'air was. Noemt men Binche de gilles- stad bij uitstek, Aalsterse kar naval zonder onze eigen Gilles is ondenkbaar. Reeds in 1926 stichtte de heer A. De Man huidige erevoor zitter, de folkloristische groep De Ware GillesJarenlang waren zij de trots van het Aal sterse karnaval. Bij gebrek aan ionge krachten en de nodige financiële steun zag men deze nroeo verdwijnen. Oo 22 juni 1971 werden de koonen biieen gestoken, en onder imou's van de heer G. De Stobbeleir, stichtend lid van het stedelijk feestkomité in 1922. met medewerkinq van J. De Man en S. Aerssens za- aen de Aalsterse Gilles het daglicht. De vereniging De Aalsterse Gilles» is geen groepering waarvan de oprichting kommer- cieel, politiek of toeristisch mag gezien worden. De stich ting is gericht op de geschie denis, de legende die we ho ger op belichtten. Rond de jaren 1935 bestonden te Aalst, slechts kortstondig, ook Ajuingilles. Zij droegen een volledig kostuum, doch het hoogste gedeelte van de hoed was het bovenste van een ajuin. Zij zijn nooit doorgebro ken. SYMBOLIEK EN DANS Bekijken we een gille naderbij, bekijken we zijn kostuum, de hoed. de klomp en vooral de dans, dan kunnen we beweren dat de hele persoonlijkheid een uitloper is van een zeer oude traditie. Inderdaad de karnavalfeesten, gehouden o" het einde van de winter, zij in werkelijkheid een gebruik dat de naderende len te aankondigt, een ritueel ter verering van de vruchtbaarheid van de bodem. De Gille neemt aan dat ritueel deel. Zijn speciale pas, de pas met gebogen been, de «Stom- oing-dance genoemd, vindt men bij a"e rituelen met be- publiceerd worden, kregen wij de toelating U hier een strofe aan te halen. Met gebogen been, Zo danst hij steeds alleen. A's de trommel slaat, Dan is hij steeds paraat En hoort hij de trompet Begint voor hem de pret Hij brengt als akteur Ons in een goed humeur. Tijdens hun dansende ronde werpen de Gilles sinaasappe len. Ze vervangen het brood, het fruit, het varken dat des tijds als laatste offerande werd gebracht voor de vastendagen. Het betreft hier een gift voor de zonnegod HeliosSym bool van overvloed is de kwistige manier waarop de Gil es hun vruchten aanbieden. Te Binche doet men het niet zo maar goed valle 't uit, daar lanceren de Gilles hun sinaas appelen enkel naar vrienden en verwanten, het geldt hier geen spel maar een gift. In Aalst kan iedereen er van genieten. Merk eens op de wijze waarop een Gille gooit Er zit weinig kracht in de worp, een sinaasappel moet ook niet te pletter vallen. Ze werpen met de binnenkant van de arm naar het lichaam ge keerd en proberen hun doel rechtstreeks te bereiken. Een Gille die deze ritus brengt, handelt niet in zijn persoon lijke naam, maar verpersoon lijkt de gunstig gezinde gees ten van zijn voorouders. Hij die als Gille optreedt, houdt op zichzelf te zijn. Hij wordt akteur. die zich ver maakt, die aangemoedigd wordt door zijn stadsgenoten en ander publiek dat ook niet onverschillig blijft, mee klapt en danst. Gilles die buiten de karnaval feesten optreden kunnen on mogelijk nog dat ritueel sym boliseren. Ze kunnen daarop enkel een parodie brengen. Daarom treden de Aalsterse Gilles alleen op tijdens de Aalsterse karnavaldagen. Volgende week - Kostumering en symboliek. - Uittreksel uit het dagboek van een Gille - Verschillen tussen Aalst en Binche. Roel Van de Plas. Materiaalmeester Omer Suenaert«Ik ben fier Gille te zijn...». men voor deze gelegenheid van Amerika, dat pas ontdekt was, wilden t.t.z. Indianen uit Peru had laten overkomen. Hun ver schijning die een ware eige naardigheid was, stelde men voor in verschillende steden en men verzekert ons dat ze ook te Binche gepasseerd zijn. Deze pittoreske attraktie maak te zoveel indruk op de heren van Binche, dat die de Inca's nabootsten, maar op hun hoofd pluimen van struisvogels zet ten, zo mooi en zo lang dat zelfs de vreemde vertegen woordigers ervan onder de in druk waren. Anderen beweren dat toen, in 1549, in het kasteel van Mirle- mont, verblijfplaats van Maria van Hongarije, het nieuws be kend werd dat de Spanjaarden een overwinning behaald had den in Zuid Amerika, waarin onder aanvoering van Pizarro, de laatste Inca, Attahualpa, ge dood was, grote feestelijkheden werden gehouden. Vooral op het festijn ter ere van de jonge koning Filips II hadden de hovelingen zich getooid met prachtige struisveren hoofddek sels. De geschiedenis komt hier echter de romantiek wreed verstoren. Een archiefonder zoek zou uitgewezen hebben dat nergens van Inca's wordt gerept. Wel is bekend dat in 1825 te Rijsel en Valenciennes een 300-tal jongelieden, een Société des Incas vormden en verkleed als Peruvianen. Afrikanen en Mexicanen in stoeten dansten. Twijfel bestaat. Niets bewijst het ene en weerlegt het an dere. Het is plezierig te gele/en dat één van de meest beroemde tradities van de folklore, een overlevering is van die wilden die op de een of andere wijze in onze streken verzeild ge raakten. Laat ons nu aantonen dat karnaval en Gille wel wat ge meens met e'kaar hebben. Karnaval gaat onbetwistbaar ver de tijd van Keizer Karei vooraf. Het bestond reeds in het oude Rome onder de naam Bacchanalen In elke be schaving spreekt men 'van een soort Lentefeesten of «Vruchtbaarheidsfeesten» waar in deze als wilden vermomden. HISTORIEK We gaan er geen stuk ge- schiedeniskursus van maken, maar het lijkt toch onvermij delijk de edele en verregaan de oorsprong van de Gillis te achterhalen Historici hebben zich bezig gehouden om te onderzoeken sedert wanneer en ter welke gelegenheid het verschijnsel „Gille" is ont staan. In dit verband ontdekten we aan de hand van enkele pu- blikaties dat er diverse versies bestaan. De meest romantische is wel de volgende. In het jaar 1549 was Keizer Karei in gezel schap van zijn zoon Filips, die later Filips II zou worden, in onze streken en bracht een bezoek aan zijn zuster. Maria van Hongarije, op 20 jarige leeftijd weduwe van Lodewijk II, koning van Hongarije, was sinds 1531 regentes van de Nederlanden, Dame van Bin che. Zij verbleef in het kas teel, de vroegere verblijfplaats van de graven van Henegou wen. dat zij had laten her- inrichten en versieren met schitterende kunstwerken. Dit sprookjesachtig paleis gele gen temidden van wouden vormde het dekor voor één van de merkwaardigste ge beurtenissen van deze tijden. Ter gelegenheid van het be zoek van haar broer, organi seerde zij een prachtig feest, met luisterrijke recepties en tornooien. Deze feestelijkheden zijn ter- zelfdertijd een uitleg over het ontstaan van de Gille, zoals wij ze ons voorstellen. Inderdaad tussen de vele at- trakties waren ook voorstellin gen van de mooiste veroverin gen van de keizer, waaronder het legendarisch keizerrijk van de Incas. dat onder het voog dijschap van de koning van Spanje gekomen was. Een groep Gilles uit 1877. valvoorstellingen zou men nog moeilijk de echte Inca kunnen herkennen, daar dit person- nage de naam Gille gekre- qen hadden Vanwaar nu die naam Gille Gil was en is nog altijd een verspreide Spaanse voornaam. Het grootste aantal van de fi guranten bij de zogenaamse Incagroep waren Spaanse sol daten Onder deze gekostu- meerden bevond zich een ge naamde Gil die erg opviel in de stoet. Het is dus een originele typering, een samen trekking in een type Gil de karakteristieken van een ganse groep Incas In Engeland hebben we een gelijkaardig voorbeeld Onder voorwendsel dat één onder hen Tommy noemt, hebben alle Engelse soldaten de naam Tommy gekregen. Maar is dit voldoende om te beweren dat de Inca van onze fantasie de voorvader is van de huidige Gille, die behalve een verre analogie niets meer te maken heeft met de echte roodhuid Een tweede versie spreekt dat Keizer Karei met zijn zoon Fi lips naar Brussel kwam ter ge legenheid van de traditionele Ommegang. Het schijnt dat waarschijnlijk als representan ten van de oerkracht en de vruchtbaarheid in de kringloop der jaargetijden te aanvaarden zijn. Van de karnavalvermommingen kan dat zomaar niet aangeno men worden. Er pleit veel voor dat de 15de en 16de eeuwse beschrijvingen met verhalen over de wilde volkeren in Afri ka en Amerika, de ongebrei delde fantasie in de volksfeest viering geaktiveerd hebben, naar het voorbeeld van de hof- krinqen. Aan de Franse hoven werden in die tijd tal van Ballets sauvages gehouden, waarin zwart gemaakte mannen met linten en veren op het hoofd en belletjes om de en kels optraden. Aan dergelijk Ballet sauvagemoet vol gens de algemeen gangbare mening, het karnaval met de Gilles ontstaan zijn. Onver moeibare zoekers hebben soort gelijk uitgedoste verschijningen als karnavaldansers terugge vonden in de Beierse en Oos tenrijkse Alpen. De Gilles zijn voor Europa de merkwaardig ste reoresentanten van het nieuwe leven, waarop de over daad van sinaasappelen die ze gooien, ook wijst. trekking op de vruchtbaarheiS van de bodem terug. Het is een onvermoeibaar ge trappel met de voeten, plat in de klompen, waarmede dan de grond betreden wordt. De on veranderlijke kadans wordt in hoofzaak door de trommel ge houden. Het drieledige ritme is dóór de eeuwen heen nooit beïnvloed geworden, de deun tjes of wijsjes zijn nog de ori ginele muziek van tijdens het bezoek van Keizer Karei. Vol gens Paul Collaer (musicoloog) is het ritme van de tamboer en de trommel een muziekstuk op zichzelf De Gillesmuziek telt zowat 26 diverse deuntjes, deze van de voormiddag niet bijgerekend, ze zijn een ver zameling van rituele dansdeun- tjes, afkomstig van een traditie die in West-Europa weinig te rug te vinden is. Het Gilles-orkest bestaat uit een grote trom, trommels, trompetten, trombone, hoorn, tuba en bariton. Bij het afhalen van de Gilles speelt het orkest de Morgen begroeting bewerkt voor fluit en trom. Te Binche heeft elke Gille zijn eigen muzikant die hem 's morgens aan huis komt afhalen. Bij het klompengeklepper en het tromgeroffel voegt zich dan het tintelend geluid der bellen. Hier ook raken wij het zinnebeeldig karakter van de lenteverering aan. Inderdaad, de bellen zij naltijd een sym bolische voorstelling geweest van de zon, vooral als ze rondom het middel gedragen worden. Hier kunnen we weer terugb ikken naar de oude Inca. Deze primitieve volkeren om ringden hun lenden ter hoog te van de nieren, hun armen en benen met helderklinkende blikslag voorwerpen, en lieten dit blikwerk rinkelen bij hun dansen ter aanbidding van de zon. Met dit sterk geklingel wil de GiHe atle hekserij, de boze geesten en alle andere nood lottige krachten die het slagen van een vruchtbaar jaar kun nen verhinderen, verdrijven. Benevens hun muziek hebben de Gilles nog een typisch lied. Hoewel het lied niet mag ge- Als eerste van een serie karnavalreportages zullen wij nader kennis maken met de karnavalgroep bij uitstek De Gilles Het over de Gilles hebben zonder een brok historie te geven is een onmoge lijke zaak. Evenmin kunnen we tot de Aalsterse Gilles komen zonder vooraf die van Binche te belichten. Gi'les en karnaval zijn één. De vereniging van Aalst kan men rangschikken bij de kultureel-folkloristische groepen. Met één van de leden hadden we een gesprek. Materiaalmeester Omer Suenaert kennen we al lang. Hij is direkteur van de Rijkslagere school te Oorde- gem en was er vanaf het begin al bij. Zelden hebben wij iemand gekend die zo intens het ontstaan van deze Aalsterse groep beleefd heeft, en er steeds urenlang met een groot entoesiasme kon over pra ten. We zagen Omer bij de eerste uitgang van de Aalsterse Gilles tijdens de karnavalstoet 1971We stonden zowat op het einde van de omloop van de stoet. Rood aangelopen door de geleverde inspan ningen passeerde hij ons, en maar dansend. Vooral die grote hoed scheen ons een verschrikking toe- en voor de ganse groep groeide toen al een grote bewondering. Wie van ons kreeg bij het voorbij trekken van de Gilles niet zo'n wonderlijk emotioneel gevoel Wie van ons voelde niet de lust om op de maten van die rinkelende belletjes mee te dansen Op de vraag «Wat is voor u Gille zijn antwoordde hij ons Het is in feite een ere- k zaak. Ik ben fier dat ik het ben. Een gille kan men niet opleiden. Men is het of men is het niet. Als ik onze mu ziek hoor dan kan ik niet blij ven stilzitten. Ik ben trots met onze groep op straat te komen. De mensen staan in bewondering, ze applaudise- ren en dat vooral is een opkikker, dat we erg podig hebben gezien de zware last die letterlijk op ons hoofd rust. Het is wel een karwei om in die voor ons ongewone kle dij, gedurende vier uren de stad rond te dansen. Een warm gevoel krijg ik elke keer als ik de mensen, vreemden en kennissen, vol entoesiasme zie grabbelen, stampen, ja soms vechten om een sinaas appel te bemachtigen. Mijn fierheid en die van mijn kolle ga's Gilles berust ook op het feit dat we er ons van bewust zijn iets degelijks voor de stad te kunnen presteren Tenslotte aldus heer en me vrouw Suenaert zijn Gillis le den die hard moeten werken voor, tijdens en na de feeste lijkheden. De Europese bevolking had veel gehoord van de' ontdek kers en hun entousiaste be schrijving van die nieuwe vreemde wereld. Organisatoren maakten van deze interessante onderwerpen dankbaar gebruik en kreëerden als het ware een levend schil derij. Spaanse soldaten werden omgetoverd in rode Inca's met veelgekleurde tatouage, hoofd deksel van pluimen. Ze voer den karakteristieke dansen uit. De imitatie van die mysterieuze roodhuiden door figuranten van Maria van Hongarije benader de de werkelijkheid en liet een belangrijke indruk na op het publiek. Fantastisch waren de imitaties die de goede burgers van Binche vervolgens reali seerden zij hadden helaas geen fotografische noch cine matografische bronnen. Enkele jaren later op de karna- De heer G. De Stobbeleir, voorzitter. de heer J. De Man, sekretaris.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1974 | | pagina 9