HONDERD JAAR
KON. HUIHIRE
ORPHEOS
mm
VIER TOPKONCERTEN Aa'1
VORMEN JUBILEUMGESCHENK i
VAN PRO-ARTE
LEBBEKE
10 - 1/2/74 - De Voorpost
In de loop van een eeuw kan heel wat veranderen. Wie van de
negen leden van de Lebbeekse harmonie "St.-Cecilia", die in
1874 besloten een eigen fanfare op te richten, zal ooit vermoed
hebben, dat honderd jaar later, deze kern zich zou uitbreiden
tot een 45-tal spelende leden tellend korps, aangevuld met een
majorettengroep van 35 hippe meisjes en een even representatief
trommelkorps van 15 trommelaars Wellicht niemand.
En toch is de "Koninklijke Fanfare "Orpheus" in die vijfmaal
twintig jaar geëvolueerd, zo intens zelf, dat ze momenteel tot de
beste fanfarekorpsen uit de streek mag gerekend worden. Haar
talrijke gastuitstappen, zowel in eigen streek als in de rest van
het land, bewijzen dit ten volle.
ONTSTAAN EN EVOLUTIE
De geboorte vade fanfare
gebeurde vrij toevallig een
paar leden van de harmonie
kwamen een aangegane ver
bintenis te Appels na, i.p.v.
een serenade te geven aan een
pasgehuwd paar. Gustaaf De
Landtsheer, Victor De Wit,
Jan De Wolf, Jan Hemelaer,
Frans Keppens, Alfons
Merckx, Eugeen Van Mal-
deren, Frans Van Goethem en
voorzitter Victor De Nayer,
leverden 's anderendaags de
instrumenten binnen en
stichtten de fanfare
"Orpheus". Tussen beide ver
enigingen ontstond natuurlijk
de nodige rivaliteit, doch in
1878, ter gelegenheid van de
inhuldiging der spoorlijn
Brussel-Dender monde, namen
beide korpsen deel aan een
gemeenschappelijk koncert
op het gemeentehuis. Leiding
van het geheel had Jan Van
Overstraeten. Een paar jaar
later echter stonden ze na de
stemming van de schoolwet,
opnieuw als kat en hond
tegenover elkaar.
De tachtiger jaren werden een
gouden tijd voor de fanfare.
Rondom de heren De Nayer
werd ze de spil van het
liberale verenigingsleven. Het
overgrote deel der muzikan
ten werkte trouwens in de
fabriek De Nayer. Jan Van
Overstraeten had nog altijd de
leiding. Zowat vijftig muzi
kanten maakten toen deel uit
vade fanfare; 230 ereleden
zorgden voor de financiële
steun.
Tijdens de algemene vergade
ring van 27 mei 1894 werd
een reglement neergelegd van
25 artikelen. Emiel Hofmans,
onderwijzer op de gemeente,
was schrijver-penningmeester;
Valentin De Nayer bekleedde
het voorzittersambt.
NA 1900
In 1906 kwam Jules De Wolf
als dirigent naar de fanfare.
Dank zij zijn jeugdige geest
drift bloeide de vereniging en
onder zijn leiding nam de
fanfare deel aan diverse mani
festaties en muziekfeesten.
Op 10 mei 1914 vierde
"Orpheus" haar 40-jarig be
staan en het 20-jarig voorzit
tersschap van Valentin De
Nayer. In 1920 bestond het
bestuur nog slechts uit acht
leden. De wereldoorlog was
daar grotendeels de schuld
van. Drie nieuwe leden
warden toen in het bestuur
opgenomen; Emiel Lombaert,
H. Mertens en Ch. De Hau-
were. Een jaar later werd Dr.
Barion voorzitter en E. Lom
baert ondervoorzitter.
De dood van Valentin de
Nayer in 1921 betekende een
zware slag voor de vereniging.
In allerijl werd een komitee
gevormd om het lokaal niet in
andere handen te laten
komen. De zaal werd uit ter
hand gekocht en verdeeld in
aandelen; Dr. Barion, Em.
Lombaert, Karei De Hauwere,
grootvader Alfons De Mol,
Flor De Mol, Arthur Veire-
man, Victor Ringoot en
Pieter Van den Broeck wer
den de aandeelhouders.
Koninklijk werd de fanfare in
1924 en twee jaar later werd
het 50-jarig bestaan gevierd.
Verschillende zusterverenigin
gen kwamen naar Lebbeke en
op het Dorp, in de Laurier
straat en op de Brusselse
steenweg werden koncerten
georganiseerd.
SCHEURING
In 1928 ontstonden er be
paalde wrijvingen en de beste
muzikanten gaven him ont
slag. De moed werd echter
niet verloren en dank zij de
solfègelessen van Frans Ver-
ha evert, Florent De Mol, Cl.
Moortgat en chef J. De Wolf
werden jonge muzikanten in
geschakeld. Drie jaar later
kon men opnieuw bogen op
een 55-tal muzikanten. Een
tiental leerlingen, muziek
boek in de hand, stapten de
fanfare vooraf.
Na de tweede wereldoorlog,
natuurlijk een periode van
stilstand, namen E. Lom
baert, Paul Bosman, Alf. De
Smedt en Alfons De Mol,
opnieuw het initiatief en
onder leiding van chef Walter
Van Goethem werd opnieuw
gestart. De h. Christiaens nam
zijn taak als dirigent over en
na diens overlijden deed men
een beroep op Max De Bie. In
1965 werd Frans De Saedeleir
Voorzitter en A. De Mol
schrijver-penningmeester
Dirigent Max De Bie, verbon
den aan de Folies Bergères,
kon na een tijd de zaterdagse
repetities niet regelmatig
meer leiden en bestuursleden
Frans Lombaert en Albert
Van Holen gingen aankloppen
bij J. De Hauwere, direkteur
van de muzie ka kademie te
Dendermonde. Laatstgenoem
de aanvaardde en onder zijn
leiding klasseerde men zich
allereerst in uitmuntendheid,
later in eredivisie. J. De
Hauwere overleed en stief
zoon Francois De Ridder nam
zijn taak als dirigent over.
75-JARIG JUBILEUM
In 1950 vierde de fanfare
haar 75-jarig bestaan. G. De
Kerpel werd aangesteld tot
chef. Aanvankelijk ontpopte
deze zich tot een vplwaardig
muziekchef en vriend der
muzikanten. Toen hij echter
een jazz-formatie gi ig samen
stellen kon hij de 'epetities
niet regelmatig meer eiden en
einde '63 word Francois
Schollaert aangezoch de fan
fare te leiden. Met i ijn jong
dynamisme en zijn vakkunde
pompte hy weer moei in het
hart der muzikanten en de
wekelijkse herh.ilingen
werden opnieuw dru t bijge
woond. Weldra opeide hij
een school waar een twintig
tal leerlingen opgeleid werden
tot volwaardige muzikanten.
Op 6 augustus 1967 werd de
majorettengroep "Orphea" in
het leven geroepen. Gestart
met achttien werden een jaar
later een vijfentwintigtal
meisjes in een blauwwit uni
form gestoken. Momenteel
telt men zowat 34 leden.
Voorzitter is de h. Frangois
De Meersman, de meisjes
worden opgeleid door Lily De
Munter.
1968 betekende ook het
stichtingsjaar van het trom
melkorps. Zij staan onder de
leiding van de h. Edmond De
Beule. Lode De Feyter van
zijn kant leidt de samenspel
klas.
Vorig jaar in juni slaagde de
fanfare "Orpheus" erin zich
opnieuw te bevestigen in de
hoogste kategorie en dit tij
dens het Provinciaal Muziek-
tornooi te Appels.
Gezien de zaterdagavondse
repetities afzwakten en een
eksperiment op donderdag
avond niet slaagde, werd
besloten de wekelijkse repeti
ties naar vrijdagavond te ver
schuiven. Tot zijn spijt kon
chef Schollaert, wegens
andere verplichtingen, deze
herhalingen niet meer leiden
en werd op zijn aanbeveling
een kollega van hem, de h. J.
Boeykens aangeworven. De h.
Schollaert werd benoemd tot
ere-dirigent en verklaarde zich
bereid de eremars, ter gele
genheid van het 100-jarig
bestaan, te komponeren.
Momenteel verlopen de repe
tities op vrijdagavond naar
wens en alles ziet ernaar uit
dat de fanfare opnieuw een
bloeiperiode tegemoet gaat.
Het huidig bestuur voor
zitter Fr. De Saedeleir, vice-
voorzitters O. Van Den
Broeck en Paul De Mol,
algemeen sekretaris Alf. De
Mol, sekretaris L. De Smedt,
penningmeester Leon
Bosman, feestrealisator
Mar ijn Van Damme, onder
chef Fr. Verhaevert en de
leden Willy Jacobs, G.
Elskens, P. Van deBroeck, Fl.
Uyttersprot, Aug. Colson, L.
Fol, Th. De Schrijver, L.
Buggenhout, Leo De Boeck,
F. Van der Meeren, Joz.
Verfaille, Fr. De Ridder, K.
Pissens, J. De Batselier, L.
Van Weyenberg, Alf. De
Boeck en Leo Brandt, staan
trouwens borg voor een schit
terende toekomst. Ze slaag
den er zelfs in op 12 mei e.k.
het muziekkorps van de
Gidsen naar Lebbeke te
halen. Die dag wordt de
gemeente beslist te klein.
Pierre Van Rossem
Muzikanten gaan ook wel eens de sporttoer op. Al deze stoere sjotters zijn spelende leden van
"Orpheus" (VRP)
bezorgde! Mc
st verscheidJve'
misten, viollwa
zang en haien
md worde!201
KamerorkeSaai
oningin EliaaaJ
uitvoerders, dit alltOv
een benijdenswaaivol
its, temeer daar h!l)
:onder uitzonderin3)
audities welke eerdfMa
in in grote konceif
in in de bescheiddJA
De Kon. Fanfare "Orpheus" een paar jaartjes terug. (VRP)
Edvardo del Pueyo, bij een vorig optreden in de stadsfeestzaal.
Stefan De Jonghe
uitvoering van de Negende
van Beethoven wordt met het
Nationaal Orkest van België
of de Filharmonie van Ant
werpen, of een Haendel-
oratorium door het jonge
symfonie-orkest onder leiding
van dirigent Jean Jakus aan
gekondigd wordt.
VOORLIEFDE VOOR
AALST
Dat de muzikale feestviering
van het 25-jaar jonge Pro
Arte, met de Beethoven
pianist bij uitstek del Pueyo
aanvangt heeft eebijzondere
betekenis. Immers vijfentwin
tig jaar geleden was het
dezelfde beroemde Spaanse
pianist die het eerste koncert
gaf voor de pas opgerichte
vereniging terwijl tevens voor
del Pueyo Aalst eerste kon-
takt met het Belgisch publiek
betekende, dit reeds voor de
wereldoorlog. De naam del
Pueyo is voor ons land, en
voor het muzikale Europa een
begrip geworden. Reeds meer
dan tien maal, door het
toedoen van Pro Arte gaf
deze uitmuntende vertolker
van Beethoven, recitals te
Aalst, waar hij dan ook naar
aanleiding van zijn tiende
optreden gehuldigd werd.
De bewondering en waarde
ring welke het Aalsters pu
bliek hem toedraagt is weder
kerig de pianist schreef
destijds ter gelegenheid in de
jubileumbrochure bij het tien
jarig bestaan van Pro Arte, in
de meest levende termen over
het auditoire van de feestzaal
van het stadhuis.
Meer nog deze uitzonderlijke
figuur heeft ontegensprekelijk
zijn stempel gedrukt op de
aktiviteit van de hoogstaande
kulturele vereniging Pro Arte.
Bijna was er voor het openingskoncert van Pro Arte een kink in de kabel gekomen. Koncerten
kunnen nu eenmaal niet in zo maar de eerste de beste zaal doorgaan en wanneer door vertraging
bij de aanvang van de restauratiewerken aan de stedelijke feestzaal. Pro Arte voor haar eerste
koncert van 74 zonder zaal kwam te zitten, is het toch wel even uitkijken geworden tot de beste
akkoestische oplossing uit de bus kwam, nl. Jezuietenkerk in de Pontstraat te Aalst. De zilveren
jubileumvierende initiatiefnemers van Pro Arte met deze oplossing een zucht van verlichting
slaken, want én de datum én het kontrakt voor de geprogrammeerde Beethovenavond worden
gerespekteerd, terwijl aan dit winterkoncert dat wellicht zal uitgroeien tot het top evenement in
het muzikale leven van de stad niet zal voorbijgaan.
De Pro Arte-initiatiefnemers,
de h. M. Coppens, G. De
Cock, H. Talloen, Dr. Van
Overbeke, J. Wellekens en L.
Coppens, bieden met de vier
geplande koncerten over het
jaar gespreid, Aalst en zijn
bevolking een prachtig muzi
kaal geschenk aan. Naast het
winterkoncert van maandag
a.s. met de Spaanse pianist
Eduardo del Pueyo, komt er
een lentekoncert in samen
werking met het derde pro
gramma van de B.R.T., terwijl
het zomerkoncert, begin sep
tember opgenomen wordt in
het programma van het Festi
val van Vlaanderen, zodat
Aalst definitief opgenomen is
in de reeks festivalsteden, en
het herfstkoncert voorbehou
den wordt voor een symfo
nisch orkest en het ofwel de
Wie de kritiek in het Parool
na een recent optreden in het
koncertgebouw van Amster
dam doornam, weet dat del
Pueyo op een grandiose
manier de machtigste sonate
van Beethoven brengt opus
106, de fameuze Hammerkla-
vi er sonate.
Het Parool schreef immers
"Het optreden van de Spaan
se pianist Eduarde del Pueyo
gisteravond in Amsterdam
voor de leden van de Kunst
kring (Grote Zaal Concert
gebouw) is een onvergetelijk
evenement geworden. Door
zijn opvatting van Beethovens
z.g. Hammerklaviersonate.
Pianisten die dit gigantische
en bijna onspeelbare werk
technisch én geestelijk aan
kunnen, zijn er maar zeer
weinig po- generatie. Del
Pueyo is er één van, dat heeft
j gisteravond bijna ontstellend
duidelijk gemaakt. Deze ver
tolking was in alle opzichten
fantastisch te noemen, tech
nisch als musikaal van het
allerhoogste niveau, en geeste
lijk van een grootheid die wij
maar heel, heel zelden in een
concertzaal mogen bele
ven
Al wat nog volgde na de
pauze Chopin, Liszt, Gra-
nades en Albeniz het was
nauwelijks nog mogelijk er
naar te luisteren, na die éne
overweldigende en onvergete
lijke indruk. Of dit herhaal
baar is, is de vraag. Maar wij
moeten het vragen Laat del
Pueyo nog éénmaal terug
komen om Beethovens Ham
merklaviersonate te spelen."
Deze Hammerklaviersonate
brengt del Pueyo maandag
a.s. voor het Aalsters publiek.
SPIJTS ALLES, AALST
NIETTE BESCHEIDEN
Uitwijden over al de topmani-
festaties die Pro Arte gedu
rende haar vijfentwintigjarig
bestaan inrichtte te Aalst zou
ons voeren naar een lange rij
van zeer diverse en vooral
grote namen van de klassieke
muziekwereld.
Onder impuls van Léona De
Paepe, leerlinge van Eduardo
del Pueyo, de nu vijf jaar
geleden overleden echtgenote
van de medebezieler van het
eerste ogenblik, de h. Cop
pens, kreeg het Aalsters kon-
certleven een gestalte. Zij,
zelf bekend pianiste en har
piste, totaal bezield om de
koncerten leefbaar te maken
en iets van blijvende waarde
aan de stad te geven, voerde
als het ware het testament
van de Aalsterse musicus
Leona De Paepe, bezielster van Aalsters muziekleven.
M
Stephan De Jonghe uit, di K
van Aalst een stad met eeCI
hoogstaand muzikaal leveiK
wilde maken. ve
Dat Léona De Paepe en P&K
Arte veel tot de verspreidit V
van de muziek heeft bijgedr
gen en Aalst in de gelegenhei R
stelde om te genieten van d D
meesterwerken van de mt j
ziek, kan niet genoeg worde p
onderstreept.
Pro Arte met nieuwe
ten, jonge mensen
"werkploeg" heeft nog
toekomst. De fakkel
Stephan De Jonghe
en doorgaf aan Mevrouw
Paepe en Pro Arte is in
handen. Door degelijkh
uitzonderlijk spel kreeg
talloze koncerten die de
een prestige
Namen de meest
buitenlandse pianisten,
ten, cellisten, zang en
kunnen genoemd
Het Belgische
het Trio van Koningin
beth, Kamerorkest BRT
Nationaal Orkest, de
monie van Antwerpen,
pese koren, dirigenten
Pierre Rampal, Han
kat, Jean Jakus, het
Loeweguth, uitvoeringen
de Mathauspassion met
honderd
gaf Aalst een
dige plaats, temeer daar
steeds zonder
ging om audities welke
thuishoren in grote
zalen, dan in de
zalen van een stad in
provincie. Een eer voor
dankzij Pro Arte die
hiervoor vijfentwintig
inspant.
Johan V